Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Home.Assistant: hoe automatisering aanvliegen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:00

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Topicstarter
In ons nieuwe slimme huis ben ik enthousiast begonnen met home automation. Met wat hubs van Ikea en Xiaomi, een Raspberry PI met Home.Assistant en wat beperkte automatisering (op de lichten en elektrische vloerverwarming thermostaten) ben ik al grotendeels tevreden. Maar, zoals ongetwijfeld iedereen hier wel herkent, op het moment dat je eraan begint, wil je steeds beter/slimmer/leuker/meer automatiseren.

Het volgende wil ik eigenlijk bewerkstelligen; op alle deuren en ramen op de benedenverdieping wil ik Xioami deur/raam-sensors plaatsen. Via Owntracks wil ik de locatie van alle bewoners in kaart brengen. Met die 2 factoren gecombineerd wil ik de volgende situatie bereiken:

A. Er is een bewoner in de buurt van de woning en de voordeur wordt geopend; Home.Assistent ziet dit als een geautoriseerde betreding van de woning en zet (voor het voorbeeld) de verlichting in de hal aan.

B. Er is géén bewoner in de buurt en de voordeur wordt geopend; Home.Assistant ziet dit als een ongeautoriseerde betreding van de woning en zet (wederom als voorbeeld) alle verlichting in huis op maximaal en/of rood knipperend en laat (na 30 seconden waarschuwingssignaal) een alarmtoon horen.

Ik verwacht geen exacte code o.i.d, maar ik vraag me af of iemand hier me in de goede richting kan helpen hoe dit project aan te vliegen. Met name hoe het handig is om deze verschillende uitwerkingen (lampjes aan/alarm) beide de koppelen aan eenzelfde actie (deur open) te koppelen.

Beste antwoord (via DominoNL op 09-10-2019 23:12)

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:51
DominoNL schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:10:
[...]

Dus je maakt eigenlijk 2 verschillende regels aan? 1tje is "deur gaat open -> voorwaarde: er is iemand thuis -> licht aan" en 1tje "deur gaat open -> voorwaarde: er is niemand thuis -> alarm piepen?"
Ja precies. en die 2 opdrachten hoef je natuurlijk niet te verwerken in 1 automatisatie regel. Ik heb gewoon alles los.
Het is allemaal puur logica, maar soms is het zo logisch dat het soms ingewikkeld is voor je brein, zo heb ik dat soms. :P

Verder is dit het algemene Home assistant topic: Home Assistant - Open source Python3 home automation

Alle reacties

• Dacuuu
Ik gebruik zelf gewoon wifi als aanwezigheid detectie. Maar dan moet je dus wel zorgen dat je WiFi in orde is..

En zorg voor een gasten schakelaar, het gaat geheid een keer voorkomen dat jullie zelf het huis uit zijn, en iemand even je huis in moet, dan is het niet fijn als alle toeters en bellen af gaan

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Daar heb je een punt en het is zeker niet de bedoeling dat dit de enige geauthoriseerde optie is, maar mijn vraag zit ook niet in die hoek.

Ik kan zowel optie A als optie B "programmeren" (simpele "if-then") het lukt ook nog om bijv. het Alarm alleen af te laten gaan als er niemand in de buurt is "if-then-unless", maar hoe kan ik een tweede mogelijke uitkomst creeeren voor de (in dit geval) voorwaarde "is er iemand in de buurt?".

• Dacuuu
Ik snap het verschil niet zo tussen je A en B situatie.

Eerst kies je een presence detection die bij jou werkt (wifi / gps / Bluetooth / iets anders) en daarna ga je rules maken.

Als iedereen afwezig is, en de deur sensor op open springt... dan..

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Er is een algemeen HA topic waar je je vragen kwijt kunt...

Believe. Imagine. Create.

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Dacuuu schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:06:
Ik snap het verschil niet zo tussen je A en B situatie.

Eerst kies je een presence detection die bij jou werkt (wifi / gps / Bluetooth / iets anders) en daarna ga je rules maken.

Als iedereen afwezig is, en de deur sensor op open springt... dan..
Dus je maakt eigenlijk 2 verschillende regels aan? 1tje is "deur gaat open -> voorwaarde: er is iemand thuis -> licht aan" en 1tje "deur gaat open -> voorwaarde: er is niemand thuis -> alarm piepen?"

Acties:
  • Beste antwoord

• Dacuuu
DominoNL schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:10:
[...]

Ja precies. en die 2 opdrachten hoef je natuurlijk niet te verwerken in 1 automatisatie regel. Ik heb gewoon alles los.
Het is allemaal puur logica, maar soms is het zo logisch dat het soms ingewikkeld is voor je brein, zo heb ik dat soms. :P

Verder is dit het algemene Home assistant topic: Home Assistant - Open source Python3 home automation

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

DominoNL schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:12:
Daar heb je een punt en het is zeker niet de bedoeling dat dit de enige geauthoriseerde optie is, maar mijn vraag zit ook niet in die hoek.

Ik kan zowel optie A als optie B "programmeren" (simpele "if-then") het lukt ook nog om bijv. het Alarm alleen af te laten gaan als er niemand in de buurt is "if-then-unless", maar hoe kan ik een tweede mogelijke uitkomst creeeren voor de (in dit geval) voorwaarde "is er iemand in de buurt?".
je "fout" zit in de progammeer logica.
if then-else

feitenlijk is het binair rekenen,
true+true = true,
false + false = false
en
false + true = false

Dus feitenlijk komt het erop neer dat als de deur opengaat zonder iemand in de buurt = altijd alarm want 1 van de 2 is niet "waar"

het lastige in dit voorbeeld is dat wat gebeurt er als je het over 2 volwassenen en 2 kinderen hebt, (de human factor) .. tenzij je huis met RFID scanners volhangt (in verband met scan range) en iedereen chipt gaat je idee niet werken. want mobieltjes raken leeg en dus niet wifi als "aanwezig" en je kind hoort niet het alarm af"tellen" en is dus niet snel genoeg om de code in te toetsen oid.. en dit geld ook voor een niet "verwacht" maar wel geprogammeerd event (je familie/vrienden zonder gsm .. is niet zo gebonden aan de technologie) komt ff binnenvallen en denkt "haal ik wel die 30 seconden" en bij 31 seconden alarm af ..

ik zou meer met rfid chips werken en bv een lezer bij het keukenraam (niet super in de buurt van de voordeur) achter een sticker/ornament verbergen .. om het slot elektronisch te ontsluiten .. wifi met remote "access" app . (met extra 1 maalige pincode/speciale url die je kan appen oid..) zodat ze toegang krijgen..
of een sleutel met chiperop geplakt .. die ze bij het kansje moeten houden die "flitst" nadat ze de deur opendoen ..
Als dan iemand "zonder toestemming betreed" kan hij het alarm niet uitschakelen ... en heb je al 20 foto's in de cloud staan van je webcam's

Een SSID kan je sturen + ww (qr code) oid .. de sleutel met handleiding kan je geschreven instructie meegeven.. :)

kortom als je technofoob vriend/famililid binnenkomt zonder alarm .. en je toch weet dat je veilig bent .. zit je goed.

Tja vanalles

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Thanks @vso , voor de heldere uitleg! Ik ben me er zeker van bewust dat -alleen- werken met de locatie van de GPS van 2 personen om alle redenen die je aangeeft voor problemen zorgt, maar wanneer ik snap hoe ik de situatie die ik geschetst heb kan programmeren dan is het daarna relatief simpel om alle fail-safes te bedenken en in te voeren.

Zoals jij en @Dacuuu het uitleggen komt het erop neer dat ik 2 afzonderlijke automations moet aanmaken, waarvan er door middel van de "voorwaarde" altijd maar eentje uiteindelijk "true" -kan- zijn (er is wél iemand in de buurt, of er is níet iemand in de buurt, het kan niet allebei). Ik ging veel meer uit van een situatie waarin je 1 automation zou hebben die 2 mogelijke resultaten kon hebben op basis van de "voorwaarde" true/false. Dat stukje is nu zeker opgehelderd en ik kan weer lekker verder prutsen.

Als laatste toevoeging nog in deze (als dat mag, want ik vind de lijn wanneer het in het algemene Hass.IO topic moet en wanneer het een los topic rechtvaardigt vrij onduidelijk) hoe zouden jullie de grace-periode van het alarm programmeren? Ik zou 30 seconden knipperen + piepen doen en daarna met een delay van diezelfde 30 seconden een sirene invoeren, is dat een logische manier of kan dat handiger?

En daarnaast, hoe zouden jullie een mogelijke fail-safe daarin verwerken? Ik zou daarvoor op z'n minst een knop op mn Hass.io interface, of een fysieke knop/rfid scanner willen hebben waarmee zowel binnen de 30 seconden, als daarna het alarm alsnog uit gaat. Ik wil dus voorkomen dat wanneer je deze fail-safe in de eerste 30 seconden gebruikt de automation voor het alarm na 30 seconden nogsteeds doorloopt en ik heb nog niets echt iets gevonden waarmee je een bepaalde automation kan onderbreken, behalve door simpelweg alle apparaten die ermee gemoeid zijn tussentijds van een ander commando te voorzien. Onderbreekt dat de count-down afdoende, of zijn daar ook weer nettere manieren voor?

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:27
Ik heb mbv Xiaomi sensoren ook een alarmsysteem gebouwd, dus mogelijk helpt dit jou en/of anderen met inspiratie. Ik heb het wel draaien in OpenHab ipv HA, maar de logica zal hetzelfde zijn.

Ik werk niet op basis van presence detectie voor het alarmsysteem. Mede omdat mijn vriendin haar telefoon wel eens thuis laat liggen én er regelmatig oppas in huis is. Ik werk daarom dus met een dedicated virtuele 'alarm switch' die aan/uit gezet kan worden. Deze switch kan via de app aan/uitgezet worden of via een fysieke knop (xiaomi wireless switch) die uit het zicht geplaatst is.

Van hieruit is het redelijk eenvoudig:

Als alarm switch = AAN dan wacht 30 sec (zodat je zelf het huis uit kunt gaan) dan zet Alarm Status = AAN.

Als Alarm Status = AAN én beweging gedetecteerd of deursensor = OPEN, dan wacht 20 sec (om alarm uit te schakelen), staat Alarm Status dan nog op AAN -> lampen aan, sirene aan, flitslicht buiten aan, notificatie naar alle mobieltjes sturen etc...

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Hhm, ik ga gelijk nog maar even een extra SD-kaartje bestellen voor mn raspberry om daar eens mee te proberen. Ik kende domoticz en hass.io, maar OpenHab is (gek genoeg?) totaal nieuw voor me. Vind je het goed als ik je tzt even een privé berichtje stuur voor wat meer inhoudelijke feedback over je alarm-script?

Vraag voor wat betreft Hass.Io blijft wel bestaan; ik zie namelijk niet echt een optie dat stukje follow-up, waarbij je in de 30 seconden wacht-tijd alsnog het alarm kunt disable en daarmee én het piepen én het uiteindelijke loeien stopt.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:19
Ik had zelf het idee om als override methode een IKEA afstandbediening op te hangen (die ronde met 5 knoppen) waar je dan de knoppen in de goede volgorde moet indrukken om het alarm uit te zetten. Geen idee of dit kan, moet er zelf nog beginnen.

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
ajampaniki schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:46:
Ik had zelf het idee om als override methode een IKEA afstandbediening op te hangen (die ronde met 5 knoppen) waar je dan de knoppen in de goede volgorde moet indrukken om het alarm uit te zetten. Geen idee of dit kan, moet er zelf nog beginnen.
Heb je, even los van de knoppen-combinatie en de IKEA remote, wel al de override methode geïmplementeerd?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 22:28
Gewoon even los van het echte probleem: Je kan ook kijken naar AppDaemon, daarmee kun je automations in Python programmeren. Dat geeft een stuk meer opties, bijvoorbeeld het gebruik van interne (hidden) variables.

Ik denk dat ik wel een paar rules heb die praktisch onmogelijk zijn binnen de structuur van HA zelf, maar met Python relatief makkelijk voor elkaar te krijgen zijn.
Vraag voor wat betreft Hass.Io blijft wel bestaan; ik zie namelijk niet echt een optie dat stukje follow-up, waarbij je in de 30 seconden wacht-tijd alsnog het alarm kunt disable en daarmee én het piepen én het uiteindelijke loeien stopt.
In AppDaemon zou je dus heel makkelijk een run_in() call kunnen doen. Dan kun je een tweede functie aanroepen na bijv 30 seconden die checkt of het alarm "disarmed" is en anders het alarm af laat gaan.

Je kan ze zelfs recursief gebruiken, ik gebruik run_in om dezelfde functie aan te roepen om een philips wake-up light in de slaapkamer te simuleren. Samen met een interne variabele die ik iedere keer ophoog. De recursie stopt als ik de maximale brightness heb behaald. 8)

[ Voor 48% gewijzigd door GENETX op 10-10-2019 12:29 ]

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:27
DominoNL schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:32:
Hhm, ik ga gelijk nog maar even een extra SD-kaartje bestellen voor mn raspberry om daar eens mee te proberen. Ik kende domoticz en hass.io, maar OpenHab is (gek genoeg?) totaal nieuw voor me. Vind je het goed als ik je tzt even een privé berichtje stuur voor wat meer inhoudelijke feedback over je alarm-script?

Geen probleem
ajampaniki schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:46:
Uit de Tradfri binding info van OpenHab (HA en Domoticz zullen hetzelfde hebben):
"
The binding also supports read-only data from remote controls and motion sensors (e.g. the battery status). The TRÅDFRI controller and sensor devices currently cannot be observed right away because they are communicating directly with the bulbs or lamps without routing their commands through the gateway. This makes it nearly impossible to trigger events for pressed buttons. We only can access some static data like the present status or battery level.
"

Wil je dit dus voor elkaar krijgen dan moet je minimaal afstappen van de Ikea hub en met Zigbee2MQTT gaan werken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DominoNL schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:51:
Thanks @vso , voor de heldere uitleg! Ik ben me er zeker van bewust dat -alleen- werken met de locatie van de GPS van 2 personen om alle redenen die je aangeeft voor problemen zorgt, maar wanneer ik snap hoe ik de situatie die ik geschetst heb kan programmeren dan is het daarna relatief simpel om alle fail-safes te bedenken en in te voeren.
Meest simple is binair rekenen oftwel in "mensentaal" vragen maken met Ja(true)/Nee(false) antwoorden, En dan een true/false tabel A+B =C waarbij C 3x False is en 1x true. progammeren is daarna poepsimpel bijna overtikken..

Failsafes is een grote valkuil, pak jij en ik snapen dat FaLsE = false maar een computer zegt "error" je kan je zo erg stukbijten op verwachtingen . .

Maar hoe erg houd je rekening met "hacker" je zal je verbazen hoeveel onbedoelde dingen gebeuren.. dus beperk je invoer tot exact wat je wilt ontvangen misschien meer "Administratie" maar wel veiliger op langere termijn.
Zoals jij en @Dacuuu het uitleggen komt het erop neer dat ik 2 afzonderlijke automations moet aanmaken, waarvan er door middel van de "voorwaarde" altijd maar eentje uiteindelijk "true" -kan- zijn (er is wél iemand in de buurt, of er is níet iemand in de buurt, het kan niet allebei). Ik ging veel meer uit van een situatie waarin je 1 automation zou hebben die 2 mogelijke resultaten kon hebben op basis van de "voorwaarde" true/false. Dat stukje is nu zeker opgehelderd en ik kan weer lekker verder prutsen.

Als laatste toevoeging nog in deze (als dat mag, want ik vind de lijn wanneer het in het algemene Hass.IO topic moet en wanneer het een los topic rechtvaardigt vrij onduidelijk) hoe zouden jullie de grace-periode van het alarm programmeren? Ik zou 30 seconden knipperen + piepen doen en daarna met een delay van diezelfde 30 seconden een sirene invoeren, is dat een logische manier of kan dat handiger?
na 30 seconden "waarschuwen" = full blast sirene .. tenzij iemand het alarm deactiveerd .. en alleen opbasis van x.y.z uitzetten.

ps zorg voor remote access en heb je aardige buren geef hun je gsm nummer ;) als je op vakantie gaat.

Overgens wat veel effectiever werkt is op meerdere punten sirene(s)die wisselen van toonhogte op random interval en strobe lichten.. eventueel rookgordijn..
Maar ook je spullen niet binnen smash & grab bereik. / zicht ..
En daarnaast, hoe zouden jullie een mogelijke fail-safe daarin verwerken? Ik zou daarvoor op z'n minst een knop op mn Hass.io interface, of een fysieke knop/rfid scanner willen hebben waarmee zowel binnen de 30 seconden, als daarna het alarm alsnog uit gaat. Ik wil dus voorkomen dat wanneer je deze fail-safe in de eerste 30 seconden gebruikt de automation voor het alarm na 30 seconden nogsteeds doorloopt en ik heb nog niets echt iets gevonden waarmee je een bepaalde automation kan onderbreken, behalve door simpelweg alle apparaten die ermee gemoeid zijn tussentijds van een ander commando te voorzien. Onderbreekt dat de count-down afdoende, of zijn daar ook weer nettere manieren voor?
Welke failsafe ? je bedoelt je aardlek schakelaar van je meterkast ? dit is zowel een hint als een gevaar.. wat ik al eerder zei "hackers" .. hoe "bang" moet je zijn voor een alarm als je weet hoe je eromheen moet gaan.. en aangezien een meterkast binnen x meter van de "voordeur" moet zijn .. (regels in NL) werkt dat wel in je nadeel.

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 10-10-2019 15:10 ]

Tja vanalles

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:26:
Gewoon even los van het echte probleem: Je kan ook kijken naar AppDaemon, daarmee kun je automations in Python programmeren. Dat geeft een stuk meer opties, bijvoorbeeld het gebruik van interne (hidden) variables.

Ik denk dat ik wel een paar rules heb die praktisch onmogelijk zijn binnen de structuur van HA zelf, maar met Python relatief makkelijk voor elkaar te krijgen zijn.

[...]

In AppDaemon zou je dus heel makkelijk een run_in() call kunnen doen. Dan kun je een tweede functie aanroepen na bijv 30 seconden die checkt of het alarm "disarmed" is en anders het alarm af laat gaan.

Je kan ze zelfs recursief gebruiken, ik gebruik run_in om dezelfde functie aan te roepen om een philips wake-up light in de slaapkamer te simuleren. Samen met een interne variabele die ik iedere keer ophoog. De recursie stopt als ik de maximale brightness heb behaald. 8)
Kijk, dat verklaart e.e.a.! Python moet ik me in gaan verdiepen, maar het verklaart inderdaad dat de manier van programmeren die ik voor ogen had, niet gaat werken in de basis hass.io interface/mogelijkheden. Thanks!

Is er iemand die hier toevallig nog aan kan toevoegen of dergelijke dingen makkelijker voor elkaar te krijgen zijn in OpenHAB?

Op de slaapkamer heb ik ook een wake-up light programma draaien. Hiervoor heb ik echter een transitie van 3600 seconden gemaakt van uit naar 100% die om de wekker tijd start. Voordeel daarvan is dat er vanuit hass.io 1 keer een opdracht komt en dat de lamp dat verder zelf uitzoekt. Op dezelfde manier heb ik een "circadian" programma gemaakt dat vanaf een uur voor zondsondergang tot een uur na zonsondergang het licht van 6500K naar 2200K overvloeit. Dit gaat zo soepel en gelijktijdig met het buitenlicht dat je na 2 uur niet totaal niet het gevoel hebt dat er iets aan de verlichting is veranderd. (Als je interesse hebt kan ik vanavond wel even mn exacte programmatjes sturen).
vso schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:02:
Welke failsafe ? je bedoelt je aardlek schakelaar van je meterkast ? dit is zowel een hint als een gevaar.. wat ik al eerder zei "hackers" .. hoe "bang" moet je zijn voor een alarm als je weet hoe je eromheen moet gaan.. en aangezien een meterkast binnen x meter van de "voordeur" moet zijn .. (regels in NL) werkt dat wel in je nadeel.
De "alarm" groep zit op een UPS die best een paar minuten mee gaat, en de meterkast zit op slot. Maar heel eerlijk, als iemand doelbewust mijn huis wilt leegroven dan heb ik niet per se de illusie dat ik daar nog iets aan ga voorkomen. Het is meer om impuls inbrekers voldoende aan het schrikken te maken dat ze afzien van verdere, ehm, "werkzaamheden". :9

[ Voor 19% gewijzigd door DominoNL op 10-10-2019 17:00 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DominoNL schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:54:
De "alarm" groep zit op een UPS die best een paar minuten mee gaat, en de meterkast zit op slot. Maar heel eerlijk, als iemand doelbewust mijn huis wilt leegroven dan heb ik niet per se de illusie dat ik daar nog iets aan ga voorkomen. Het is meer om impuls inbrekers voldoende aan het schrikken te maken dat ze afzien van verdere, ehm, "werkzaamheden". :9
ter info: Op slot mag eigenlijk niet (sleutel erin laten zitten dus) allemaal brandweer regeltjes..

Maar scoor een numpad met display (nog net geen rekenmachine) en zet er een knipperend ledje op.. sticker "beveiligd door bedrijf x" en inbrekers kijken verder .. zwaai licht op je gevel .. helpt ook. net zoals geen zichbare dure dingen laten liggen ..

Ik denk dat je gewoon moet doen wat je in je hoofd hebt, maak alleen de gebruiksdrempel laag ..mijn wederhelft went nu pas aan smart verlichting .. dring het niet op .. maar maak je niet afhankelijk van accu's ;)

Tja vanalles

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 22:28
[...]

Kijk, dat verklaart e.e.a.! Python moet ik me in gaan verdiepen, maar het verklaart inderdaad dat de manier van programmeren die ik voor ogen had, niet gaat werken in de basis hass.io interface/mogelijkheden. Thanks!

Is er iemand die hier toevallig nog aan kan toevoegen of dergelijke dingen makkelijker voor elkaar te krijgen zijn in OpenHAB?
Jahoor
code:
1
createTimer(now.plusMillis(12000)) [ |sendCommand(Light_Slaapkamer, percent) ]

bijvoorbeeld.

Al vond ik de Xtend scripts in OpenHAB echt een drama om te debuggen. Hetzelfde geldt voor mij eigenlijk voor de Home Assistant manier van regels die ook voor mij vaak te beperkend leek... Maargoed, ik schrijf veel Python voor mijn werk, dus dat zal een verschil maken ;)

Ik moet mijn HA code nog eens uploaden, maar je kan je uitleven op mijn oude OpenHAB code wat ik 3 jaar met plezier gebruikt heb:
https://github.com/GENETX/openhab2

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
[...]

Op de slaapkamer heb ik ook een wake-up light programma draaien. Hiervoor heb ik echter een transitie van 3600 seconden gemaakt van uit naar 100% die om de wekker tijd start. Voordeel daarvan is dat er vanuit hass.io 1 keer een opdracht komt en dat de lamp dat verder zelf uitzoekt. Op dezelfde manier heb ik een "circadian" programma gemaakt dat vanaf een uur voor zondsondergang tot een uur na zonsondergang het licht van 6500K naar 2200K overvloeit. Dit gaat zo soepel en gelijktijdig met het buitenlicht dat je na 2 uur niet totaal niet het gevoel hebt dat er iets aan de verlichting is veranderd. (Als je interesse hebt kan ik vanavond wel even mn exacte programmatjes sturen).

[...]

Je kunt ook node-red binnen Hassio gebruiken. Dat is heel uitgebreid en echt fijn voor automations. Plus, lage leercurve vind ik.

Believe. Imagine. Create.

Pagina: 1