Beste mede-tweakers,
door omstandigheden had ik een aardig stuwmeertje aan vakantiedagen opgebouwd welke ik de afgelopen paar jaar mede op verzoek van de baas gecontroleerd heb laten leeglopen door elk jaar meer vakantiedagen op te nemen dan ik er bij kreeg. Ondertussen is de bodem van het meer in zicht, dus tot zover allemaal prima.
Nu moet ik zeggen dat die extra dagen de afgelopen jaren me eigenlijk prima bevallen zijn en dat ik dat eigenlijk wel wil voortzetten. Ik werk momenteel 40 uur in de week (5x8) en mijn idee was om te kijken of het mogelijk is om per 2020 terug te gaan naar 38 uur in de week waarbij ik wel 5x8 blijf werken. Door elke week als het ware twee uur over te werken ontstaat ruimte voor 13 extra verlofdagen op jaarbasis (een soort ADV regeling dus).
Voor ik een en ander bij mijn werkgever aan ga kaarten wil ik wel even zeker weten dat ik mezelf niet in de voet schiet door onvoorziene gevolgen. Ik wil niet graag die DSB spaarder zijn die zijn geld weg had gezet in een achtergesteld deposito en er bij het faillissement van de bank pas achter kwam wat dat precies in hield, behalve extra rente.
Een zoektocht over het internet heeft me al wat informatie opgeleverd, waaronder dit GoT topic: Nadelen 32 uur werken. De meeste informatie, waaronder dat topic, gaat echter voornamelijk over "echt" parttime werken, dat wil zeggen minder dan 5x8, vandaar een apart topic mijnerzijds.
Mijn (huidige) situatie:
Iemand ervaring met een dergerlijke constructie? Positief dan wel negatief? Zie ik nadelen over het hoofd? Deel ze hier en mijn dank zal u ten deel vallen.
door omstandigheden had ik een aardig stuwmeertje aan vakantiedagen opgebouwd welke ik de afgelopen paar jaar mede op verzoek van de baas gecontroleerd heb laten leeglopen door elk jaar meer vakantiedagen op te nemen dan ik er bij kreeg. Ondertussen is de bodem van het meer in zicht, dus tot zover allemaal prima.
Nu moet ik zeggen dat die extra dagen de afgelopen jaren me eigenlijk prima bevallen zijn en dat ik dat eigenlijk wel wil voortzetten. Ik werk momenteel 40 uur in de week (5x8) en mijn idee was om te kijken of het mogelijk is om per 2020 terug te gaan naar 38 uur in de week waarbij ik wel 5x8 blijf werken. Door elke week als het ware twee uur over te werken ontstaat ruimte voor 13 extra verlofdagen op jaarbasis (een soort ADV regeling dus).
Voor ik een en ander bij mijn werkgever aan ga kaarten wil ik wel even zeker weten dat ik mezelf niet in de voet schiet door onvoorziene gevolgen. Ik wil niet graag die DSB spaarder zijn die zijn geld weg had gezet in een achtergesteld deposito en er bij het faillissement van de bank pas achter kwam wat dat precies in hield, behalve extra rente.
Mijn (huidige) situatie:
- 40 urige werkweek op basis van 5x8.
- Geen CAO.
- Meerdere collega's die part-time werken (4 dagen per week), maar zover ik weet niemand die heeft wat mij voor ogen staat. (In het verleden is er wel iemand geweest met een soortegelijke regeling, maar dat is vele jaren geleden en ondertussen werkt er niemand meer bij HR uit die tijd.
)
- 10+ dienstjaren en een bedrijf met meer dan 10 werknemers, dus aan de hier genoemde voorwaarden voldoe ik.
- Het personeelsregelement vermeld hier weinig over, alleen dat een normale werkdag 8 uur is en dat 4x9 niet toegestaan is.
- Teruggang van 5% in salaris (uiteraard). Dat kan ik prima opvangen.
- Teruggang van 5% in de pensioenbijdrage. Ik heb een beschikbare premieregeling waardoor het eindkapitaal lager uit zal komen. Ik leg al maximaal in, dus als ik dat wil compenseren zal dat waarschijnlijk niet fiscaal vriendelijk kunnen.
- Een lagere uitkering bij arbeidsongeschiktheid/werkloosheid. Op zich een logisch gevolg van het lagere salaris.
Iemand ervaring met een dergerlijke constructie? Positief dan wel negatief? Zie ik nadelen over het hoofd? Deel ze hier en mijn dank zal u ten deel vallen.