Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:21

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Beste mede-tweakers,

door omstandigheden had ik een aardig stuwmeertje aan vakantiedagen opgebouwd welke ik de afgelopen paar jaar mede op verzoek van de baas gecontroleerd heb laten leeglopen door elk jaar meer vakantiedagen op te nemen dan ik er bij kreeg. Ondertussen is de bodem van het meer in zicht, dus tot zover allemaal prima. :)

Nu moet ik zeggen dat die extra dagen de afgelopen jaren me eigenlijk prima bevallen zijn en dat ik dat eigenlijk wel wil voortzetten. Ik werk momenteel 40 uur in de week (5x8) en mijn idee was om te kijken of het mogelijk is om per 2020 terug te gaan naar 38 uur in de week waarbij ik wel 5x8 blijf werken. Door elke week als het ware twee uur over te werken ontstaat ruimte voor 13 extra verlofdagen op jaarbasis (een soort ADV regeling dus).

Voor ik een en ander bij mijn werkgever aan ga kaarten wil ik wel even zeker weten dat ik mezelf niet in de voet schiet door onvoorziene gevolgen. Ik wil niet graag die DSB spaarder zijn die zijn geld weg had gezet in een achtergesteld deposito en er bij het faillissement van de bank pas achter kwam wat dat precies in hield, behalve extra rente. :) Een zoektocht over het internet heeft me al wat informatie opgeleverd, waaronder dit GoT topic: Nadelen 32 uur werken. De meeste informatie, waaronder dat topic, gaat echter voornamelijk over "echt" parttime werken, dat wil zeggen minder dan 5x8, vandaar een apart topic mijnerzijds.

Mijn (huidige) situatie:
  • 40 urige werkweek op basis van 5x8.
  • Geen CAO.
  • Meerdere collega's die part-time werken (4 dagen per week), maar zover ik weet niemand die heeft wat mij voor ogen staat. (In het verleden is er wel iemand geweest met een soortegelijke regeling, maar dat is vele jaren geleden en ondertussen werkt er niemand meer bij HR uit die tijd. :))
  • 10+ dienstjaren en een bedrijf met meer dan 10 werknemers, dus aan de hier genoemde voorwaarden voldoe ik.
  • Het personeelsregelement vermeld hier weinig over, alleen dat een normale werkdag 8 uur is en dat 4x9 niet toegestaan is.
Voorziene nadelen:
  • Teruggang van 5% in salaris (uiteraard). Dat kan ik prima opvangen.
  • Teruggang van 5% in de pensioenbijdrage. Ik heb een beschikbare premieregeling waardoor het eindkapitaal lager uit zal komen. Ik leg al maximaal in, dus als ik dat wil compenseren zal dat waarschijnlijk niet fiscaal vriendelijk kunnen.
  • Een lagere uitkering bij arbeidsongeschiktheid/werkloosheid. Op zich een logisch gevolg van het lagere salaris.
De meeste van de andere potentiele nadelen die ik in het andere topic en het wijdere internet tegenkwam lijken voor te komen uit het een vaste dag in de week afwezig zijn op het werk, wat in mijn situatie niet op zou gaan. Daarnaast is er het punt dat je niet gegarandeerd terug kunt als je in de toekomst weer meer zou willen werken. Dat zie ik ook niet zo als een probleem aangezien het maar om een kleine verandering gaat, dus heel veel mis ik niet als ik niet terug zou kunnen. Daarnaast is er bij ons over het algemeen genoeg werk. :)

Iemand ervaring met een dergerlijke constructie? Positief dan wel negatief? Zie ik nadelen over het hoofd? Deel ze hier en mijn dank zal u ten deel vallen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
2 uur per week is ongeveer 1 dag per maand extra vrij.
Ik zou in het contract op laten nemen dat je extra vrije dagen kan bijkopen met een max van 15 per jaar.
Dan veranderd er verder niks, maar ben je wel flexibel om de dagen te kopen of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 09-10-2019 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:05
Ernemmer schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:52:
Ik zou in het contract op laten nemen dat je extra vrije dagen kan bijkopen met een max van 15 per jaar.
Dan veranderd er verder niks, maar ben je wel flexibel om de dagen te kopen of niet.
^^ Dit.

Zorg dat je contract 40 uur blijft, en koop op de een of andere manier die vrije dagen. Financieel het zelfde, maar veel gunstiger voor pensioen, gunstiger bij ziekte, gunstiger in geval van ww-uitkering etc .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:52:
Dat is op zich best een goed idee. Ik weet alleen niet hoe veel kans van slagen het heeft aangezien onze HR afdeling niet uitblinkt in flexibiliteit. (Case in point: een collega heeft een aantal jaar geleden onbetaald verlof opgenomen in aanvulling op zijn vakantiedagen om een lange reis te maken en dat was toen allemaal moeilijk moeilijk en wel echt een gunst, etc.) De "38 uren route" zou wat dat betreft wellicht makkelijker te verteren zijn omdat dat minder een "gunst" is omdat daar een wettelijke grondslag voor is (hoewel dat ook geweigerd mag worden). Maar aangezien de "dagen kopen" methode duidelijk gunstiger is ga ik die eerst proberen. Nee heb ik, ja kan ik krijgen. :)
Sebas1979 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:57:
Zorg dat je contract 40 uur blijft, en koop op de een of andere manier die vrije dagen. Financieel het zelfde, maar veel gunstiger voor pensioen, gunstiger bij ziekte, gunstiger in geval van ww-uitkering etc .
Thanks, dit maakt de door jullie voorgestelde manier nog aantrekkelijker. Toch blij dat ik de situatie hier even heb neergelegd. :)

Nog een aanvullende vraag hierover; ik ben er altijd van uit gegaan dat bij het kopen van vakantiedagen de gekochte dagen op het loon in mindering worden gebracht, en deze pagina lijkt dat te bevestigen. Dan is de impact op pensioen en andere uitkeringen toch van dezelfde orde? Of bedoelde je dat niet gebruikte dagen niet ten koste gaan van deze zaken?

Hoe dan ook, ik ga hier binnenkort even met mijn leidinggevende over zitten. Ondertussen blijven verdere feedback en ideen natuurlijk van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-05 18:09
Optie 3:
Tijdens voortgangsgesprek loonsverhoging eruit slepen en zeggen dat ze die niet hoeven te betalen ;)
Kijken ze je eerst schaapachtig aan, en dan stel je voor om 2 uur per week minder te werken. Alleen dat je die uren wil opsparen tot vrije dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
NMH schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:07:

Nog een aanvullende vraag hierover; ik ben er altijd van uit gegaan dat bij het kopen van vakantiedagen de gekochte dagen op het loon in mindering worden gebracht, en deze pagina lijkt dat te bevestigen. Dan is de impact op pensioen en andere uitkeringen toch van dezelfde orde? Of bedoelde je dat niet gebruikte dagen niet ten koste gaan van deze zaken?
Het gaat inderdaad van je loon af, dus je hebt een lager jaarinkomen. Dat heeft niet alleen gevolgen voor je pensioen en dergelijke, maar bij het kopen van een huis zal je minder hypotheek kunnen aanvragen. Voordeel van vrije dagen kopen, is dat je elk moment er weer mee kunt stoppen, al zal je dan wel goed vooruit moeten plannen als je nog naar een (andere) koopwoning wilt verhuizen. Zelf heb ik ook de mogelijkheid om verlofuren te kopen, er is een maximum aan verbonden, maar ik heb er op die manier toch 18 dagen per jaar bij gekregen gekocht. Dat geeft toch een bepaalde flexibiliteit in plaats van een vaste vrije dag in de maand.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-05 08:07
De vraag is een beetje welke andere secondaire arbeidsvoorwaarden je hebt.

Mijn werkgever betaalt ook maar 38/40 van het leasebudget als ik minder uur werk en een leaseauto heb.

Verder moet je goed afspraken maken wanneer je de dagen op neemt. iedere eerste maandag van de maand vrij zijn is waarschijnlijk geen probleem. 6 weken weg in de zomer is veel lastiger omdat je ook te maken heb met continuiteit.

Bij dagen bijkopen moet je even goed kijken tegen welk tarief je het bij koopt. (de werkgever hoeft niet een dag tegen het zelfde tarief aan te bieden als wat jij aan salaris krijgt. Iedere laatste cent aan secondaire arbeidsvoorwarden kan in iedergeval meegenomen worden.)

[ Voor 7% gewijzigd door Batavia op 09-10-2019 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Andere nadelen van een 38-uurs contract kunnen zijn:
- Minder vakantiedagen. Dit zal leiden tot een niet geheel aantal vakantiedagen, stel je hebt nu 25 dagen, dan wordt dat 23,75.
- Zoals peltco hierboven stelt, faciliteiten kunnen minder worden. Dus een lager leasebedrag, en er kan ook een regeling zijn dat leaseauto's alleen voor full-time medewerkers beschikbaar zijn. Kijk ook naar bijvoorbeeld telefoons van de zaak, of bijvoorbeeld OV-abonnementen. Misschien zijn ook die alleen beschikbaar voor full-time medewerkers.
- Heb je geen leaseauto of reiskosten vergoeding, maar kan je reiskosten opgeven bij je belastingaangifte, dan kan dat ook minder worden.

Het bijkopen van vakantiedagen heeft een ander groot voordeel: als je ziek bent op een vakantiedag, mag je deze later alsnog opnemen. Ben je ziek op een ADV dag, dan krijg je die niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
peltco schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:07:
De vraag is een beetje welke andere secondaire arbeidsvoorwaarden je hebt.

Mijn werkgever betaalt ook maar 38/40 van het leasebudget als ik minder uur werk en een leaseauto heb.
38/40 van mijn leasebudget is niet zo'n probleem, 38/40 * 0 = 0. ;) Ik heb wel een vaste reiskostenvergoeding per maand waar ik een deel van mijn OV kaart mee bekostig. Daar zouden ze in theorie over kunnen beginnen, maar dan ga ik inbrengen dat die bijdrage niet is meegestegen met de stijgende OV-kosten.
Verder moet je goed afspraken maken wanneer je de dagen op neemt. iedere eerste maandag van de maand vrij zijn is waarschijnlijk geen probleem. 6 weken weg in de zomer is veel lastiger omdat je ook te maken heb met continuiteit.
Het idee was om ze vrij opneembaar te hebben als vakantiedagen, maar niet om er een jaarlijkse mini-sabattical van te maken. :) Vakantie opnemen gaat hier sowieso in goed overleg en aangezien ik geen kinderen heb ben ik niet gebonden aan de schoolvakanties, dus ik kan de "hotspots" een beetje mijden.
Bij dagen bijkopen moet je even goed kijken tegen welk tarief je het bij koopt. (de werkgever hoeft niet een dag tegen het zelfde tarief aan te bieden als wat jij aan salaris krijgt. Iedere laatste cent aan secondaire arbeidsvoorwarden kan in iedergeval meegenomen worden.)
Thanks, dit ga ik zeker in mijn achterhoofd houden.
Free rider schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:50:
Andere nadelen van een 38-uurs contract kunnen zijn:
- Minder vakantiedagen. Dit zal leiden tot een niet geheel aantal vakantiedagen, stel je hebt nu 25 dagen, dan wordt dat 23,75.
Klopt, dat had ik me ook bedacht. Anderzijds hoef je dan ook maar 38 vakantieuren te gebruiken als je een week vrij wil. Ik zou dan voor willen stellen om er gewoon 12 of 13 dagen van te maken en dan niet te gaan mieren over fractionele dagen.
- Heb je geen leaseauto of reiskosten vergoeding, maar kan je reiskosten opgeven bij je belastingaangifte, dan kan dat ook minder worden.
De belastingdienst vraagt voor zover ik weet alleen hoeveel dagen per week je naar je werk reist in een bepaalde periode en het aantal kilometers. Onder de streep maakt dat niet zoveel uit aangezien de reiskostenvergoeding van de werkgever in mindering wordt gebracht op de aftrek waardoor die bij mij altijd op 0 uitkomt. (Of eigenlijk onder 0, maar aan negatieve aftrekken doet men gelukkig niet. ;))
Het bijkopen van vakantiedagen heeft een ander groot voordeel: als je ziek bent op een vakantiedag, mag je deze later alsnog opnemen. Ben je ziek op een ADV dag, dan krijg je die niet terug.
Goed punt. Vakantiedagen bijkopen is duidelijk de te prefereren oplossing, al heb ik er een hard hoofd in dat ik het er door kan krijgen. Maar niet geschoten is altijd mis.

Iedereen wederom bedankt voor de waardevolle bijdragen tot nu toe, het wordt zeer gewaardeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-05 17:21
Ik denk dat je dat het niet moet vragen, maar min of meer moet brengen als iets dat je gaat doen en vragen hoe zij dat gaan inkleden. Linksom of rechtsom wil je minder werken en vaker een vrije dag en daartoe heb je de mogelijkheden, ook wettelijk gezien. Je hebt je werkgever geholpen door je uren op te maken, nu is het aan hem om je ook terug te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-05 17:38
NMH schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:37:
Klopt, dat had ik me ook bedacht. Anderzijds hoef je dan ook maar 38 vakantieuren te gebruiken als je een week vrij wil. Ik zou dan voor willen stellen om er gewoon 12 of 13 dagen van te maken en dan niet te gaan mieren over fractionele dagen.
Dat mieren (als ze dat gaan doen) doen ze om te voorkomen dat je via deze route verhoudingsgewijs opeens meer vakantie-uren kan opbouwen dan je collega's, want die tijd heeft wel degelijk een waarde in euro's. Als jij opeens door een afronding meer op gaat bouwen, zou dat krom zijn ten opzichte van je collega's en loopt het bedrijf het risico dat jouw collega's dezelfde voordelen willen hebben en dat kan stiekem best een aardige kostenpost voor jouw werkgever zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
*bump*

Het is er door; ik kan vanaf nu twaalf dagen per jaar bijkopen. * NMH is very happy :). Ging nog een stuk soepeler dan verwacht ook. Dank aan iedereen die heeft bijgedragen en in het bijzonder de mensen die de route van dagen bijkopen suggereerden als alternatief voor de 38 uur route. Dit is inderdaad beter voor alle partijen.
Pagina: 1