oke, geen probleem, maar als je even goed kijkt zie je dat het er al staat.
ik schrijf: 50l@55+30l@65
dus 1 (warmtepomp)boiler van 50liter die 55 graden water heeft, en die hotfilt een 30 liter (elektra)boiler die op 65 graden staat.
en dan schrijf ik de berekening helemaal uit.
(als je de formules zoekt, dan moet je googlen, genoeg site's te vinden die de formules geven.
en die kunnen het toch beter vertellen als ik. maar het is eigenlijk hele simpele natuurkunde.

hier vind je er al een heel stel van de formules
https://www.boiler-info.nl/rekenen/. )
daar dat de 30 liter word gehotfild, heb ik geen last van mengen van warm en koud water.
dus die 30 liter kan ik gewoon als 100% bruikbaar rekenen.
(in werkelijkheid is dit net niet helemaal waar omdat er 55 graden water word gehotfild, maar met 55 graden is het verschil zo klein, dat merk je in de praktijk niet.)
nu heb ik een stevige regen douche die nu een 17l/m@38 gebruikt.
met 30l@65 kan ik ongeveer 60l@38 maken.
(je mengt aan met 10 graden koud water dus 8,5l/m@10 + 8,5l/m@65 = 17l/m@38, dit is een simpele berekening, zoek die maar eens op.)
60l@38 / 17l/m@38 = 3,5 minuten en de 30l@65 is leeg, dus allen nog maar gevuld met 30l@55 van voor gaande boiler.
nu is 3,5 minuten douchen voor ons ruim voldoende.
en de vrouw en ik douchen eigenlijk nooit achter elkaar, daar zit vaak een tijdje tussen.
de boiler heeft een 2500W element, daar mee kan hij in 70 minuten van 10 graden naar 65 graden gaan.
maar hij word gehotfild dus is dan al 55 graden, dus hij hoeft maar 10 graden te verwarmen, dit gaat sneller als 15 minuten om weer een volle 30@65 te hebben.
maar mocht het een keer zijn dat ik me wat verkouden voel of grieperig, dan wil ik vaak wel eens wat langer douchen.
geen probleem, ik heb ook nog de 50l@55.
die word niet gehotfilt, dus daar heb ik wel dat koud en warm water langzaam meer en meer met elkaar vermengt.
hier moet ik een flinke tap drempel voor aan houden.
fabrikant zegt dat ik dan 90% moet nemen.
mijn ervaring zegt dat 75% realistischer is.( dit kan komen door het grote gebruik van de regendouche waardoor het water harder stroomt en dus eerder mengt

)
maar dan nog heb ik dan 50l@55 x 0,75 = 37.5@55.
de begrenzing zit na de boilers dus het systeem blijft 8,5l/m@55 leveren aan mijn automatische mengkraan.
dit is minder warm als de 65 graden, dus er zal ook minder koud water worden bij gemengd.
ik krijg dan ook geen 17l/m@38 meer uit de douche kop, maar dat daalt langzaam naar de +/-13l/m@38.
dit is geen probleem voor mijn regendouche, het voelt maar een beetje minder lux aan.
(voor het gemak reken ik nu even verder met een gemiddelde van 15l/m@38.
moet iets kiezen, maar eigenlijk is het een glijdende schaal.

)
37.5@55 / 15l/m@38 = 2,5 minuten extra douchen.
dit maakt een ruime 5 minuten douchen mogenlijk.
helaas duurt het daar na wel 70 minuten voordat de 30l@65 weer op temperatuur is en dan nog +/- 3 uur voordat de 50l@55 weer op temperatuur is.
(ik heb wel gekozen voor de 50l@55, maar de 30l@65 is niet mijn keuze.
ik heb de boiler gekregen van een bevriende loodgieter.
en een gekregen boiler moet je niet in je bek stoppen.
ik ben dus blij met de gratis test boiler.)
ga ik het bad vullen, dan heb ik 220l@38 max nodig, maar meestal vul je het bad niet tot de rand.
een +/-140l@38 is meestal al genoeg, maar laten we rustig doen dan is een 120 liter ook wel oke.
als ik dan de 30@65 leeg tap heb ik 60l@38 in bad.
daarna heb ik een probleem, het bad heeft geen automatische mengkraan.
dus het water uit de kraan word kouder als hij over gaat naar de 50l@55, en je zult er bij moeten blijven om die temperatuur te corrigeren.
beter is om dat alleen de warm water kraan open te zetten en het bad te vullen met de 30l@65 + 55l@55.
en dan door te laten stromen tot de temperatuur ongeveer 38 graden is in bad.
dit was dus te lastig en had een erg lage WAF, dus vandaar dat het bad bij mij nu nog gewoon op de gasketel zit.
nu ben ik dus aan het kijken naar wat voor boiler ik de 30l@65 gaan vervangen.
een 50l@65 + 50l@55 kan het bad wel vullen met voldoende water.
dan heb ik nog wel het vul probleem van geen automatische meng kraan op het bad.
om dat probleem niet te hebben heb ik een 80l@65 nodig.
wil ik dit doen met een warmtepomp boiler, die worden meestal maar 55 graden.
dan heb ik 100l@55 graden nodig.
nu zit ik te kijken naar de auer edel
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
(best wel een leuk en maf systeem, kan wel eens heel effectief zijn in mijn huis.)
die hebben een 100liter variant, alleen die moet aan een muur hangen.
en die heb ik niet meer over op zolder.
en dan zit ik een beetje vast aan een vloermodel en die beginnen bij 200liter.
kosten is het probleem niet, maar ik zoek eigenlijk nog iets beters.

@
mkleinman (sorry lang stukje tekst) simulatie is niet lastig als je het opdeelt in "bekend" en "onbekend" alleen wat het lastig maakt is dat je "veel" gegevens hebt, oppertune fabrikants gegevens en (afwijkende) meetwaardes .. dit omzetten in bruikbare gegevens is lastig hierom zou ik bv inbouwen dat je een afwijking kan hebben. en min/max/gemid/realistisch in een (eind)tabel hebt ..
- Maar ik zou beginnen met je vragen op te schrijven (duh)
- Wat weet je (aantal liters p/m, vat inhoud, afkoeling per meter van je leiding, leiding afstand, etc etc..)
Voor het verhaal hieronder is het erg belangrijk dat je weet hoe de data uiteindelijk weergegeven wilt hebben .. bv een tabel + grafiek (ga ik nu even van uit)
Excel bv heeft hele handige functies die je kan gebruiken .. (naast grafieken)
- vlookup/hlookup hiermee kan je uit een tabel waardes trekken
- externe "sheets" bv om snel van tabellen te wisselen die je elk in een eigen excel bestand mikt .. (draaiboek?)
Het werkt natuurlijk makkelijk als je voor tabellen per "buffer/boilervat" 2 sheets hebt (aparte excel bestandjes die aanroept vanaf je hoofd bestand)
- 1ste voor de fabrikant data
- 2de voor je eigen "tabel" die een vaste set waarden v.d fabrikant omrekend .. bv altijd x = 100 rijen en y = 20 kolommen .. deze kan je namelijk in je hoofd bestand makkelijk bewerken.
ps ik zou dit doen voor elke "variabel" item .. bv als je ook wilt weten wat het effect is van x aantal liters per minuut.
Met verticaal(vlookup) horizontaal lookup functie kan je uit een tabel een waarde halen die gerelateerd is aan bv 20 graden.. uit je x as. (let op dit moet wel A-Z gesorteerd zijn daarom zoek je op een x of y as die op/afloopt met vaste waardes . hierom ook aparte sheets..
ps deze funcie is ook ideaal als je minimum, gemiddeld en maximum eruit wilt trekken als deze op 1 regel staan..
Omdat je relatief vaste waardes gebruikt, kan je in je hoofdbestand een "vaste" som met variable input uit je tabellen halen ..
- excelsheet 1 = je "input" (deze ga je manipuleren uiteindelijk) 1 "zin" = 1 vraag (antwoord is bv graden /liters of tijd ofzo) er is geen "grens' maar voor jezelf houd het op iets overzichtelijks ..
- excelsheet 2 = je berekeningen (uit de waardes van sheet 1)
- excelsheet 3 = je (vaste)tabel die omgezet kan worden in een grafiek deze haalt waardes uit 1,2 o.a
- excelsheet 4 = grafiek .. hoeveel lijnen wil je zien (bepaalt je tabel duh)
voor sheet 3 & 4 is een "voorbeeld" tabel/grafiek wel fijn.. al is het minimaal
Het klinkt heel erg complex (of niet) maar begin vooral met je "hoofd bestand" en dus de 3(a 4) sheets.. het hoeft niet te werken.. dat komt als je een zeer duidelijk beeld hebt. dan kan je namelijk langzaam de onbekende gegevens omzetten in sommen en dus tabel(len) c.q grafiek..
Maar omdat jij graag experimenteerd

beginnen we met simpel.. alles wat variabel kan zijn = aparte excel bestand met 2 sheets .. 1 = fixed, 2de = jou interpertatie .. immers als je eenmaal weet hoe je bv snel schakelt tussen verschillende excel bestanden als input .. kan je dat op elke variable toepassen.
PS je kan/mag me dm'en .. ik wil je best een voorzetje geven met data omzetten of beschreven dingen..
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)