Toon posts:

Upgrade overbodig of niet? En AMD of Intel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frachnil
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 01-12 16:22
Beste Tweakers,

Ik heb laatst een nieuwe videokaart en monitor gekocht om betere game prestaties te krijgen. Of liever gezegd, beter en mooier beeld. Ik heb een Samsung LC27JG50QQU Zilver en daarbij een Asus GeForce RTX 2080 Dual OC gekocht. Het beeld is fantastisch ten opzichten van mijn oude Iiyama X2783HSU-B1 Zwart in combinatie met een Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB. Maar met de nieuwe Assasins Creed Odyssy kreeg mijn proceossor, een 6700K, het toch erg zwaar (op ultra settings weliswaar). Ook liepen de temperaturen stevig op (boven de 90 graden). Deze temperaturen zijn wel met mijn oude koeler, een Corsair Hydro H80i. Maar ik heb laatst een Cooler Master MasterLiquid ML240L gekregen die erin gaat wanneer ik ga upgraden. Met Battlefield 1 en 5 krijg ik toch niet zoveel FPS als ik gehoopt had (zo tussen de 65 em 85).

Nu dacht ik bij mezelf, zo'n videokaart verdiend misschien ook een nieuwe processor en moederbord. Ik zat eerst te denken aan een 9700K of 9900K (of de versies zonder geïntegreerde video). Maar deze zijn best prijzig en ik vraag me ook af of de upgrade het geld waard is.

Door de kosten ben ik aan AMD gaan denken. Ik begrijp dat de nieuwe Ryzen 7 processoren helemaal niet slecht zijn. En dus misschien voor mij een goede optie kunnen zijn.

Ik ben gaan zoeken naar wat voor mij de beste keuzen zou zijn. Maar ik zag door de bomen het bos niet meer. Hoe meer ik lees hoe minder ik er van snap.

Vandaar mijn vragen hier. Wat is interessant, de boven genoemde AMD of Intel processor? En is het überhaupt de moeite waard om te upgraden of kan ik beter nog 1 of 2 jaar hier mee door gaan en dan upgraden?

Ik zoek een?
ik zoek dus een nieuwe processor met moederbord. En waarschijnlijk heb ik ook nieuw geheugen nodig dan.

Wat is je budget?
Ik dacht zelf aan ongeveer €700,- tot €800,- Meer kan ook mits het ook echt wat toevoegd, minder is altijd beter :9 Als jullie denken dat dat niet reëel is hoor ik het graag.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zelf altijd een beetje Asus minded geweest, maar inmiddels vind ik prestatie belangrijker dan merk dus nee, ik heb niet echt een voorkeur qua merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

DIt is mijn huidige setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 299,90€ 299,90
1MoederbordenAsus H170 PRO GAMING€ 170,20€ 170,20
1VideokaartenAsus GeForce RTX 2080 Dual OC€ 695,-€ 695,-
1BehuizingenAsus TUF Gaming GT501€ 135,52€ 135,52
1MonitorenIiyama X2783HSU-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenSamsung LC27JG50QQU Zilver€ 279,-€ 279,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 55,75€ 55,75
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 76,05€ 76,05
1VoedingenCooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 99,95€ 99,95
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 V2 120GB€ 22,91€ 22,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.834,28

De PC wordt voornamelijk gebruikt om te gamen (thuis of LAN party). Games die ik speel zijn onder andere Battlefield 1, Battlefield V, Assasins Creed Odyssy en The Division 2, veel nieuwe games dus.
Verder doe ik nog wel eens wat video editen in Cyberling PowerDirector 17. Dit is ook de reden waarom ik de laatste keer voor een I7 ben gegaan en niet een I5.
Daarnaast het standaard internet gebruik (youtube, netflix, spotify enz.)

Ik gebruik dus 2 monitoren, 1 om op te gamen en de andere voor wat randzaken zoals discord e.d. Owja, ik ben niet van plan om te gaan overclocken want daar heb ik nog geen kaas van gegeten. Daar wil ik mijn PC dus ook niet op afstemmen. Als deze optie toch blijft vind ik natuurlijk geen probleem en is het misschien iets waar ik me later nog eens in zou kunnen verdiepen. Maar voorlopig in ieder geval niet.

Zoals ik al zei twijfel ik tussen AMD en Intel. Als ik het goed begrepen heb is het de bedoeling dat ik een lijstje maak met wat ik nodig denk te hebben, bij deze:

Intel:

1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 514,-€ 514,-
1MoederbordenAsus TUF Z390-Plus Gaming€ 165,-€ 165,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,90

AMD

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenAsus TUF X470-PLUS GAMING€ 144,-€ 144,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 663,90

Ik ben redelijk nieuw in het bouwen van PC's dus ik hoop dat mijn keuzes een beetje zinvol zijn. Ook is dit mijn eerste post in dit forum. Ik heb zo goed mogelijk alle vragen proberen te beantwoorden dus ik hoop dat ik aan alle eisen heb voldaan, zo niet laat het me even weten, dan zal ik dat aanpassen en weet ik het in ieder geval voor de volgende keer.

Alvast bedank! En ik ben benieuwd naar jullie mening.

Beste antwoord (via Frachnil op 08-10-2019 16:47)

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 03-12 19:10

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@Frachnil Goede topicstart! Zien we het graag en nu kunnen we gericht advies geven. Hulde! _/-\o_

Ik zie dat je op 1440p 144hz wenst te gaan gamen. Dat maakt de keuze iets makkelijker in mijn optiek omdat op 1440p of hoger er zo goed als geen verschil meer zit in prestaties tussen AMD en Intel. Daar komt nog eens bij dat vrijwel alle games die je noemt het goed doen op Ryzen 3xxx. Dan wordt de afweging als volgt denk ik:

Intel:
+ Plug en play. Geen noodzaak tot tweaken en prullen in de BIOS in tegenstelling tot AMD.
+ In oudere games sneller dan AMD.
- Duur
- Geen upgradepad (e.g. toekomstige CPU's zullen niet op je Z390 bord werken)

AMD:
+ Goedkoper, meer bang/buck.
+ In moderne games net zo snel als Intel.
+ Goed in productiviteitstaken
+ AM4 blijft ook courant voor Zen 3
- Vereist wat kennis over geheugentypes en timings om het maximale eruit te halen.

Met dit in gedachten is AMD in mijn subjectieve optiek de betere keuze. 8)

Wel twee puntjes van aandacht op je wenslijstje:
- De Asus X470 TUF is op z'n best matig te noemen. De VRM's op dat bord zijn zwaar ondermaats en ik zou daar eigenlijk geen 3800x op durven zetten. Dat geheel in tegenstelling tot zijn opvolger: pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS
De X570 TUF is een bord wat veel duurdere borden obsolete maakt. Goed VRM ontwerp en een mooie combinatie aan features. Ja hij is iets duurder, maar daar krijg je geen spijt van.
- Ryzen heeft baat bij snel geheugen. Als je niet van plan bent zelf over te clocken op het geheugen zou ik proberen een DDR4 3600 kitje te bemachtigen. Dat is een sweet spot die elke Ryzen CPU wel aan kan.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

@Frachnil Goede topicstart! Zien we het graag en nu kunnen we gericht advies geven. Hulde! _/-\o_

Ik zie dat je op 1440p 144hz wenst te gaan gamen. Dat maakt de keuze iets makkelijker in mijn optiek omdat op 1440p of hoger er zo goed als geen verschil meer zit in prestaties tussen AMD en Intel. Daar komt nog eens bij dat vrijwel alle games die je noemt het goed doen op Ryzen 3xxx. Dan wordt de afweging als volgt denk ik:

Intel:
+ Plug en play. Geen noodzaak tot tweaken en prullen in de BIOS in tegenstelling tot AMD.
+ In oudere games sneller dan AMD.
- Duur
- Geen upgradepad (e.g. toekomstige CPU's zullen niet op je Z390 bord werken)

AMD:
+ Goedkoper, meer bang/buck.
+ In moderne games net zo snel als Intel.
+ Goed in productiviteitstaken
+ AM4 blijft ook courant voor Zen 3
- Vereist wat kennis over geheugentypes en timings om het maximale eruit te halen.

Met dit in gedachten is AMD in mijn subjectieve optiek de betere keuze. 8)

Wel twee puntjes van aandacht op je wenslijstje:
- De Asus X470 TUF is op z'n best matig te noemen. De VRM's op dat bord zijn zwaar ondermaats en ik zou daar eigenlijk geen 3800x op durven zetten. Dat geheel in tegenstelling tot zijn opvolger: pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS
De X570 TUF is een bord wat veel duurdere borden obsolete maakt. Goed VRM ontwerp en een mooie combinatie aan features. Ja hij is iets duurder, maar daar krijg je geen spijt van.
- Ryzen heeft baat bij snel geheugen. Als je niet van plan bent zelf over te clocken op het geheugen zou ik proberen een DDR4 3600 kitje te bemachtigen. Dat is een sweet spot die elke Ryzen CPU wel aan kan.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:49
3800X is de meerprijs niet waard tov de 3700X, Het verschil is in de praktijk zo minimaal.
Haal van het prijsverschil tussen Intel en AMD een nieuwe voeding want de oude Cooler Master met zijn outdated interne design kan echt niet meer. Bovendien is dat ding behoorlijk inefficiënt.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Uszka schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:00:
3800X is de meerprijs niet waard tov de 3700X, Het verschil is in de praktijk zo minimaal.
Haal van het prijsverschil tussen Intel en AMD een nieuwe voeding want de oude Cooler Master met zijn outdated interne design kan echt niet meer. Bovendien is dat ding behoorlijk inefficiënt.
Overdrijven is ook een vak. Het KAN wel, maar echt een slim idee is het niet. Maar goed, aangezien de TS niks heeft aan oneliners zal ik proberen met mijn beperkte kennis uit te leggen waarom.

Het zal werken, maar de componenten op o.a. het moederbord worden zwaarder belast naarmate oudere voedingen meer ripple gaan geven. Dit gaat ten koste van hun levensduur. Daarnaast ondersteunt deze oude voeding de powerstates van moderne CPU's niet (met name de low power states) waardoor deze uit kan gaan op het moment dat de vraag onder een bepaald niveau zakt. De slaapstand is bijvoorbeeld daarmee niet te gebruiken op moderne systemen.

Wil je een goede voeding waar je lang mee kan doen, dan zijn de keuzes die @Uszka aanhaalt perfect. Dat wil echter niet zeggen dat je huidige voeding niet zal werken.

Los daarvan, mocht je gaan voor een 3700x, dan kan je ook weg komen met een goed B450 bord. Dat scheelt weer flink in de prijs. Helaas zijn er vanuit Asus geen b450 borden die de moeite waard zijn om te overwegen.

[Voor 10% gewijzigd door Blaat op 08-10-2019 08:42]

• Frachnil
Hartelijk dank voor de duidelijke en uitgebreide reactie! Dit helpt enorm.

Aan de hand van jullie tips en linkjes heb ik een nieuw lijstje gemaakt voor AMD. Want ik begrijp uit jullie verhaal dat Intel weliswaar net een klein beetje sneller is, maar dit de meerprijs niet waard is...dus het gaat wat mij betreft AMD worden. Hieronder even mijn lijstje.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 208,-€ 208,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK€ 144,99€ 144,99
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,05€ 98,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,04

Wat denken jullie hiervan?

De voeding heb ik uit het lijstje van Uszka gekozen, bedankt voor het het maken van de vergelijking! 1 vraagje nog wel hierover; mocht ik ooit nog iets willen upraden (een extra HDD o.i.d.) kan deze voeding dat gewoon aan? Ik was niet direct van plan om de voeding te gaan upgraden, maar uiteindelijk gaat dit wel gebeuren, zeker na jullie tips.

Verder heb ik de 3800X voor de 3700X vervangen want ja, als dat verder niet veel toevoegt ga ik er uiteraard ook geen geld aan uitgeven. Wat ik me wel nog even heb zitten afvragen net is of de 3900X wel meer toevoegt (lijkt me wel voor die prijs en het aantal cores e.d.). Maar dan kom ik al snel weer bij mijn oude dilemma terug, is het in mijn geval ook nog steeds interessant om het geld aan deze extra performance boost uit te geven? Of zal ik hier weinig van merken?

Het geheugen heb ik eigenlijk alleen naar de prijs gekeken, en zoals jullie aangaven de snelheid. Ik heb net nog wel even naar de support list van het moederbord gekeken. Het enige wat ik daarop kon vinden wat rond de 3600Mhz kwam is deze: G.Skill Trident Z RGB F4-3866C18D-16GTZR. Is dat nog interessant om te overwegen? Of is het geheugen wat ik nu gekozen heb ook goed?

In ieder geval tot zover hartelijk dank voor jullie hulp en input! Ik hoor graag wat jullie van mijn laatste paar vragen en suggesties vinden.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het verschil tuissen 8 en 12 fysieke cores ga je in de praktijk niet merken, gaming is geen worload die (veel) baat heeft bij zo veel cores, daarvoor is kloksnelheid en IPC belangrijker.

Mocht je ooit het nieuwste grootste priemgetal willen vinden kun je altijd nog upgraden naar 12 cores of meer :p

AMD heeft dan ook SMT, hun variant van hyperthreading zeg maar, dus heb je nog steeds 16 beschikbare threads voor videobewerking als je voor een 3700x kiest.
De Intels hebben dat tegenwoordig niet meer, althans de high end consumer desktop modellen niet.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Frachnil
Lol, priemgetallen laat ik nog even voor de geleerden over. Duidelijk verhaal, bedankt voor je reactie!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Frachnil schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:13:
Hartelijk dank voor de duidelijke en uitgebreide reactie! Dit helpt enorm.

Aan de hand van jullie tips en linkjes heb ik een nieuw lijstje gemaakt voor AMD. Want ik begrijp uit jullie verhaal dat Intel weliswaar net een klein beetje sneller is, maar dit de meerprijs niet waard is...dus het gaat wat mij betreft AMD worden. Hieronder even mijn lijstje.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 208,-€ 208,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK€ 144,99€ 144,99
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,05€ 98,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,04

Wat denken jullie hiervan?

De voeding heb ik uit het lijstje van Uszka gekozen, bedankt voor het het maken van de vergelijking! 1 vraagje nog wel hierover; mocht ik ooit nog iets willen upraden (een extra HDD o.i.d.) kan deze voeding dat gewoon aan? Ik was niet direct van plan om de voeding te gaan upgraden, maar uiteindelijk gaat dit wel gebeuren, zeker na jullie tips.

Verder heb ik de 3800X voor de 3700X vervangen want ja, als dat verder niet veel toevoegt ga ik er uiteraard ook geen geld aan uitgeven. Wat ik me wel nog even heb zitten afvragen net is of de 3900X wel meer toevoegt (lijkt me wel voor die prijs en het aantal cores e.d.). Maar dan kom ik al snel weer bij mijn oude dilemma terug, is het in mijn geval ook nog steeds interessant om het geld aan deze extra performance boost uit te geven? Of zal ik hier weinig van merken?

Het geheugen heb ik eigenlijk alleen naar de prijs gekeken, en zoals jullie aangaven de snelheid. Ik heb net nog wel even naar de support list van het moederbord gekeken. Het enige wat ik daarop kon vinden wat rond de 3600Mhz kwam is deze: G.Skill Trident Z RGB F4-3866C18D-16GTZR. Is dat nog interessant om te overwegen? Of is het geheugen wat ik nu gekozen heb ook goed?

In ieder geval tot zover hartelijk dank voor jullie hulp en input! Ik hoor graag wat jullie van mijn laatste paar vragen en suggesties vinden.
Prima lijstje zo! d:)b

Het geheugen wat je hebt gekozen is ook prima. Dat het niet op de QVL staat hoef je je niet druk over te maken. Dat is puur een lijstje van modules die daadwerkelijk getest zijn. Dat is enkel een bevestiging dat die modules goed werken maar dat zegt niks over modules die nog niet getest zijn.

Ik durf met 95% zekerheid te zeggen dat die modules die je nu hebt gepakt gewoon vrolijk zonder gezeik op XMP zullen werken.

Zoals hierboven is gezegd, de 12-core is voor gaming volledig zinloos. Sterker nog, ik heb 1 game die zich verslikt op CPU's met meer dan 8 fysieke cores, namelijk subnautica. Als ik dat speel zet ik 1 CCD uit om geen gruwelijke stutters te krijgen. :P

• Frachnil
Duidelijk. Dan ben ik bij deze helemaal geholpen en weet ik wat in mijn volgende build gaat komen 😁.

Alle 3 bedankt voor jullie duidelijke uitleg in input! 👍🏾👍🏾 het heeft me goed geholpen!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:49
Het geheugen wat je geselecteerd hebt is erg duur voor slechts 16GB en het prestatieverschil in games tussen 3600 en 3200 is amper 1%. Mi kan je net zo goed goedkoper 3200 MT/s geheugen als pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK nemen of voor een kleine meerprijs dan je eigen selectie meteen 32GB als pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB pakken.

Edit: aangezien je een TUF bord neemt zijn pricewatch: Crucial Ballistix Sport AT BLS2K8G4D32AESTK en pricewatch: Crucial Ballistix Sport AT BLS2K16G4D32AEST bijpassende modules.

• Frachnil
Oew voor bijna et zelfde geld 32gb, dat spreekt me wel aan. Hoor net dat het dat laatste setje wat je aangaf wordt 😁 Nogmaals dank! Ik 👍🏾

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Frachnil Asus Prime X470-Pro is een prima bordje voor Ryzen 3700X. X570 TUF heb je niet echt nodig, of je moet het geld er graag aan kwijt willen.(B450,X470 TUF zijn mager uitgerust qua VRM)

@Blaat Veel Asus borden zijn al zen2 ready. je kunt het ook vragen bij de shop van aankoop.
als je daar cpu en mb koopt kunnen ze het gratis updaten.(vaak is dat een service sinds zen2.)

[Voor 32% gewijzigd door Hackus op 09-10-2019 11:14]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Frachnil
Het scheelt wel wat geld inderdaad. Maar ben ik met de x570 niet wat beter klaar voor de toekomst?

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Heb je al gekeken wat de CPU precies doet tijdens gamen ? Zolang er geen enkele core op 100% loopt is het nutteloos je CPU te vervangen. Heb hier ook een 6700K en bij geen enkel spel dat ik speel loopt er ook maar 1 core op 100%, Als waar je tegenaan loopt een GPU limiet is en niet een CPU limiet ga je geen enkele frame meer halen door CPU, moederbord en eventueel RAM te vervangen. Voordat je nieuwe dingen gaat kopen die je mogelijk geen stap verder helpen zou ik hier naar kijken.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PilatuS schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 01:17:
Heb je al gekeken wat de CPU precies doet tijdens gamen ? Zolang er geen enkele core op 100% loopt is het nutteloos je CPU te vervangen. Heb hier ook een 6700K en bij geen enkel spel dat ik speel loopt er ook maar 1 core op 100%, Als waar je tegenaan loopt een GPU limiet is en niet een CPU limiet ga je geen enkele frame meer halen door CPU, moederbord en eventueel RAM te vervangen. Voordat je nieuwe dingen gaat kopen die je mogelijk geen stap verder helpen zou ik hier naar kijken.
Ik kan je garanderen dat Assassin's Creed en Battlefield de 6700k op z'n knieen brengt. Zeker als de TS van plan is 144Hz te willen gamen.
Frachnil schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 01:06:
Het scheelt wel wat geld inderdaad. Maar ben ik met de x570 niet wat beter klaar voor de toekomst?
Let wel dat als je een X470 Prime koopt je voorzieningen zal moeten treffen om deze een BIOS update te geven voor Ryzen 3000, dit bord ondersteunt deze namelijk niet out of the box. Tevens heeft deze geen BIOS flashback waarmee je zonder CPU je BIOS kan flashen. Daarvoor zal je dus een oudere CPU erbij moeten kopen (en weer terugsturen/verkopen) om dit voor elkaar te boxen.

Ja X570 is meer klaar voor de toekomst. De X570 is gegarandeerd bruikbaar voor de volgende generatie CPU's. Dat is bij B450 of X470 geen gegeven en zal afhankelijk zijn van de fabrikant. Je ziet nu al dat sommige B350 en X370 borden geen ondersteuning meer krijgen voor Ryzen 3000.

Daarnaast heb je daarmee een PCI-e 4.0 capable bord. Op dit punt is dit nog irrelevant maar bij een volgende generatie SSD's en videokaarten kan dat wel een verschil gaan maken.

Daarnaast is die X570 TUF gewoon een ontzettend goed bord, waar een X470 Prime gewoon "voldoende" is.

Dus ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken wat je belangrijker vindt. De genoemde X470 prime is een prima bord voor weinig geld. De X570 TUF is een zeer goed bord met mogelijkheden om te upgraden in de toekomst.
Frachnil schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:20:
Oew voor bijna et zelfde geld 32gb, dat spreekt me wel aan. Hoor net dat het dat laatste setje wat je aangaf wordt 😁 Nogmaals dank! Ik 👍🏾
Als je voor dat setje gaat zou het bijna zonde zijn om die niet over te clocken. Daar zit namelijk Micron E-Die op en dat clockt als een gek. Als je setup draait stel ik voor om aan de slag te gaan met Ryzen DRAM calculator. Dat kan enorme prestatieverschillen opleveren in games. De mensen hier zullen je daar best mee willen helpen. :)

• Frachnil
PilatuS schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 01:17:
Bedankt voor de tip, maar hier had ik inderdaad al naar gekeken. Met Battlefield V zakt hij nog wel eens naar 90 tot 80% maar met AC Odyssy heb ik geluk als hij naar 95% load zakt. Meestal staat hij vol op 100%. Dus ik denk dat een GPU upgrade niet echt zin heeft, zeker niet omdat deze net nieuw is O-)
Blaat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:06:
[...]

Ik kan je garanderen dat Assassin's Creed en Battlefield de 6700k op z'n knieen brengt. Zeker als de TS van plan is 144Hz te willen gamen.

[...]

Let wel dat als je een X470 Prime koopt je voorzieningen zal moeten treffen om deze een BIOS update te geven voor Ryzen 3000, dit bord ondersteunt deze namelijk niet out of the box. Tevens heeft deze geen BIOS flashback waarmee je zonder CPU je BIOS kan flashen. Daarvoor zal je dus een oudere CPU erbij moeten kopen (en weer terugsturen/verkopen) om dit voor elkaar te boxen.

Ja X570 is meer klaar voor de toekomst. De X570 is gegarandeerd bruikbaar voor de volgende generatie CPU's. Dat is bij B450 of X470 geen gegeven en zal afhankelijk zijn van de fabrikant. Je ziet nu al dat sommige B350 en X370 borden geen ondersteuning meer krijgen voor Ryzen 3000.

Daarnaast heb je daarmee een PCI-e 4.0 capable bord. Op dit punt is dit nog irrelevant maar bij een volgende generatie SSD's en videokaarten kan dat wel een verschil gaan maken.

Daarnaast is die X570 TUF gewoon een ontzettend goed bord, waar een X470 Prime gewoon "voldoende" is.

Dus ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken wat je belangrijker vindt. De genoemde X470 prime is een prima bord voor weinig geld. De X570 TUF is een zeer goed bord met mogelijkheden om te upgraden in de toekomst.

[...]

Als je voor dat setje gaat zou het bijna zonde zijn om die niet over te clocken. Daar zit namelijk Micron E-Die op en dat clockt als een gek. Als je setup draait stel ik voor om aan de slag te gaan met Ryzen DRAM calculator. Dat kan enorme prestatieverschillen opleveren in games. De mensen hier zullen je daar best mee willen helpen. :)
Bedankt voor de info! Dan hou ik het toch bij het eerder genoemde lijstje met het 570 bord, want ik vind het toch wel belangrijk dat hij een beetje toekomst bestendig is.

Het over clocken klinkt als iets wat misschien niet helemaal weg gelegd is voor mij :S maar ik ga zeker even het forum checken, want de extra performance boost spreekt me wel aan oOo

Alweer mijn dank voor de uitleg! _/-\o_

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frachnil schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 01:06:
Wil je graag een X570 bordje, is dit ook een zeer goede voor minder geld. pricewatch: Asus Prime X570-P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hackus schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:16:
[...]

Wil je graag een X570 bordje, is dit ook een zeer goede voor minder geld. pricewatch: Asus Prime X570-P
Dat bord is nauwelijks goedkoper dan de TUF en heeft veel slechtere VRM's. Ik snap niet zo goed waarom je een flink inferieur bord zou aanraden om een paar knaken te besparen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blaat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Dat bord is nauwelijks goedkoper dan de TUF en heeft veel slechtere VRM's. Ik snap niet zo goed waarom je een flink inferieur bord zou aanraden om een paar knaken te besparen.
Lol, heb je wel testen gezien, of ga je alleen uit van vrm componenten ?

Enjoy (let wel dat een 3700X maar 65w is)

YouTube: Budget X570 VRM Thermal Performance, A Must Watch For Potential Buyers!

[Voor 19% gewijzigd door Hackus op 09-10-2019 11:24]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hackus schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Lol, heb je wel testen gezien, of ga je alleen uit van vrm componenten ?

Enjoy (let wel dat een 3700X maar 65w is)

YouTube: Budget X570 VRM Thermal Performance, A Must Watch For Potential Buyers!
Ik ken de video. En van alle budget borden doet de Prime het het best. De TUF is echter nog steeds veel beter.

En wie zegt dat de TS altijd bij 65w CPU's zal blijven? :P

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blaat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Ik ken de video. En van alle budget borden doet de Prime het het best. De TUF is echter nog steeds veel beter.

En wie zegt dat de TS altijd bij 65w CPU's zal blijven? :P
Je hebt geen X570 nodig op een 3700X. als TS zo graag X570 wil, kan dat ook met een goede, goedkopere.
Met 3700X nu, kun je de hele Zen3 overslaan.
TUF kast vereist geen TUF bordje :P (3700X draait al prima op B450M-Pro4)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hackus schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:42:
[...]

Je hebt geen X570 nodig op een 3700X. als TS zo graag X570 wil, kan dat ook met een goede, goedkopere.
Met 3700X nu, kun je de hele Zen3 overslaan.
TUF kast vereist geen TUF bordje :P (3700X draait al prima op B450M-Pro4)
Tja dat is aan de TS natuurlijk.

Wat goed genoeg is, is niet hetzelfde als de meeste waar voor je geld. Als dat maar duidelijk is. Ik ben zelf iemand die graag overdimensioneert op de voeding en het moederbord maar dat doet ook niet iedereen.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben alleen wel even benieuwd waarom we de andere vraag van de TS nog niet beantwoord hebben, of dat upgraden nodig/noodzakelijk is of niet, het staat nota bene in de titel immers.

Ik vind het wel wat dubbel, merk je (@Frachnil) dat je nu preformance mist? En op welk vlak mis je dat dan? Het lijkt mij verstandiger om daar naar te kijken (en dat probleem op te lossen) en jou daarin van advies te voorzien, dan klakkeloos de CPU, RAM en moederbord te vervangen en je er uiteindelijk weinig baat bij hebt.

Dan kun je dus misschien goedkoper uit zijn en een grotere slag maken. :) Ik zie zelf niet waarom een i7 6700k niet afdoende is om een beetje te kunnen gamen? Enige dat ik mij kan bedenken is dat de CPU wellicht een wat hoge load heeft voor de videokaart, maar om dan 800 euro uit te geven om die angel te verwijderen zodat de videokaart helemaal los kan vind ik ook weer zoiets.

Je zou ook kunnen overwegen om het RAM te upgraden (16GB erbij prikken dus), maar is ook weer afhankelijk van hoe vol dat is tijdens gamen en andere zaken en of dat dus belemmerend is voor je of niet.

[Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 09-10-2019 12:19]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

CH4OS schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:13:
Ik ben alleen wel even benieuwd waarom we de andere vraag van de TS nog niet beantwoord hebben, of dat upgraden nodig/noodzakelijk is of niet, het staat nota bene in de titel immers.

Ik vind het wel wat dubbel, merk je (@Frachnil) dat je nu preformance mist? En op welk vlak mis je dat dan? Het lijkt mij verstandiger om daar naar te kijken (en dat probleem op te lossen) en jou daarin van advies te voorzien, dan klakkeloos de CPU, RAM en moederbord te vervangen en je er uiteindelijk weinig baat bij hebt.
Jawel toch? Hij geeft aan dat BFone en BFV op een lagere FPS draaien dan hij zou willen en dat zijn CPU dichtbij de 100% load zit in die games. Tevens wordt zijn CPU te heet. Staat ook in de TS. :)

Daarnaast is algemeen bekend dat zowel de BF games als AC:O meer dan 4 cores zeer appreciëren.
Dan kun je dus misschien goedkoper uit zijn en een grotere slag maken. :) Ik zie zelf niet waarom een i7 6700k niet afdoende is om een beetje te kunnen gamen? Enige dat ik mij kan bedenken is dat de CPU wellicht een wat hoge load heeft voor de videokaart, maar om dan 800 euro uit te geven om die angel te verwijderen zodat de videokaart helemaal los kan vind ik ook weer zoiets.
Kennelijk is dat zijn wens. Ik snap het wel, als ik een RTX 2080 heb en ik haal soms maar 65fps terwijl zowel de videokaart en de monitor meer kunnen zou ik ook overwegen te upgraden.
Je zou ook kunnen overwegen om het RAM te upgraden (16GB erbij prikken dus), maar is ook weer afhankelijk van hoe vol dat is tijdens gamen en andere zaken en of dat dus belemmerend is voor je of niet.
Daar krijg je niet opeens meer fps van. Hooguit wat minder arbitraire stutters veroorzaakt door I/O activiteit. En dan alleen als de game in kwestie meer dan 16gb ram nodig heeft. En voor zover ik weet zijn die er (nog) niet. ;)

• Frachnil
@CH4OS wat ik ervan merk is inderdaad dat vooral mn processor load voluit gaat en mn koeler dat niet bij kan benen. Als ik nu AC speel heb ik hem terug geschroefd naar medium om de boel een beetje normaal koel te houden. En dat vind ik wel erg jammer. Het zal vast ook een hoop schelen om een nieuwe koeler te plaatsen, maar daar is de load nog niet minder om, en ik vraag me af hoe goed dat is.

Wat RAM betreft, ik heb inderdaad maar 16gb, maar die loopt tijdens het gamen meestal niet voller dan 60% (voor zover ik erop gelet heb dan) dus dat zit denk ik wel goed, iig qua ruimte, toch?

Ook heb ik inderdaad, zoals blaat al zegt, aardig geïnvesteerd in mijn videokaart en daar zou ik toch wel graag wat meer voordeel uit willen halen dan dat ik nu heb.

Dus vandaar dat ik dacht dat het misschien wel interessant was om te gaan upgraden. Ook met videobewerken is wat extra processor power denk ik niet verkeerd. Niet dat het nu slecht is, naar beter is wel fijner 😇.

Maar iig wel bedankt voor het meedenken! Wordt gewaardeerd hier 😁👍🏾

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Check, ik heb dan misschien wat te snel gelezen, waardoor ik over eea heen gelezen. Dank @Frachnil en @Blaat! :)

• Frachnil
Allen, misschien even leuk om te weten (of totaal niet boeiend 🤣) maar de nieuwe onderdelen zijn geïnstalleerd (op de voeding na, dat is een investering voor volgende maand 😇). Loopt als een zonnetje! Geen temperaturen van 100°c (nu max 75°c), geen 100% processor load (gemiddeld 70 tijdens AC Odyssy, op ultra), en een hoop meer frames! Zelfs op ultra settings in bf V nog ruim boven de 100 fps (120 of zo). Kan meer worden maar moet nog ff mn settings tweaken. 😁 Nu alleen dus nog de voeding. En ik heb toch maar een M.2 kaartje op mn verlanglijstje gezet, want ja, laten we dan maar helemaal upgraden als ik al zover ben, toch!? 😇

Bedankt allemaal voor de hulp!! _/-\o_
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee