Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vragen over lease-regeling

Pagina: 1
Acties:
Hallo Tweakers,

Ik open dit topic eigenlijk namens mijn vriend. Hij is werkzaam als accountant en nu hij een vast contract heeft bleek hij ook in aanmerking te komen voor een leaseauto. Na veel moeite had hij vandaag een gesprek met z'n manager en daar kwam de volgende lease-regeling uit.

- Budget is 350 euro inclusief brandstof
- Looptijd en kilometrage mag hij zelf bepalen
- Er is geen limiet aan eigen bijdrage
- Hij is verplicht de auto mee te nemen als hij beslist weg te gaan
- De werkgever noemt het een "halve leaseregeling"
- Ze betalen het budget niet uit

Het klonk mij allemaal nogal bijzonder in de oren, vandaar dat ik er hier even een topic over open.
Zoals het hem is verteld is het alleen een "bijdrage" van de werkgever, de auto staat wel op naam van de werkgever, maar verder doen ze er weinig mee. Het budget is natuurlijk al bijzonder laag, maar het "verplicht meenemen" maakt het er nog slechter op.
Het meest rare vond ik wel dat hem werd verteld dat als hij opeens klanten krijgt die verder rijden zijn, dat hij dan zelf meer moet gaan betalen... en niet de werkgever. :?

Is dit nou echt zo'n oninterssante regeling of valt het allemaal wel mee volgens jullie? Ben benieuwd naar jullie mening!

Is het al bijna vrijdag?

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 20:27

aex351

I am the one

Klinkt een beetje vreemd, wellicht is zijn basis salaris heel hoog of werkt degene op een vaste locatie. Maar volgens mij kan je voor 350 euro geen auto leasen.

< dit stukje webruimte is te huur >

aex351 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:40:
Klinkt een beetje vreemd, wellicht is zijn basis salaris heel hoog of werkt degene op een vaste locatie. Maar volgens mij kan je voor 350 euro geen auto leasen.
Nee geen hoog salaris (hij is 23), geen vaste locatie (klanten verspreid door Nederland) en idd, voor 350 kan je niets leasen. Dat maakt het ook zo raar...

Je moet dus altijd eigen bijdrage ophoesten en je bent de klos als je weg wilt, want dan mag je alsnog een sloot geld ophoesten. Heb ook het idee dat ze het een beetje raar verpakken, niet als echte leaseregeling maar als “bijdrage aan lease”. Lijkt wel of ze gewoon alleen financieel tussenpersoon willen spelen voor de leaseauto.

Is het al bijna vrijdag?

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 20:27

aex351

I am the one

Inderdaad, maar hoe doen anderen het dan in dat bedrijf? Uiteindelijk is er toch een bepaalde verwachting. En mocht hij dus inderdaad her en der door het land moeten reizen dan kan dat wellicht gewoon met het OV in de tijd van de werkgever.

Aangezien de leaseregeling nogal matig is zal diegene zichzelf de vraag moeten stellen of die een auto wil en of dat dan voordeliger is via een leaseregeling. Want je kan via een bedrijfsleaseregeling vaak toch voordeliger in een nieuwe autorijden. En de kosten van een auto moet je toch betalen.

< dit stukje webruimte is te huur >

aex351 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:48:
Inderdaad, maar hoe doen anderen het dan in dat bedrijf? Uiteindelijk is er toch een bepaalde verwachting. En mocht hij dus inderdaad her en der door het land moeten reizen dan kan dat wellicht gewoon met het OV in de tijd van de werkgever.

Aangezien de leaseregeling nogal matig is zal diegene zichzelf de vraag moeten stellen of die een auto wil en of dat dan voordeliger is via een leaseregeling. Want je kan via een bedrijfsleaseregeling vaak toch voordeliger in een nieuwe autorijden. En de kosten van een auto moet je toch betalen.
Ja goede vraag, moet zeggen dat ze het wel interessant brengen, dus misschien dat mensen die er minder verstand van hebben sneller happen.

Kijk als je nou iets mag leasen zonder eigen bijdrage dan is het nog te doen, maar als je 100+ eigen bijdrage moet ophoesten en die dan ook nog moet afbetalen als je eerder weg wilt...

Is dat überhaupt wel toegestaan? Iemand verplichten eigen bijdrage te betalen en ook verplichten dat je hem dan moet meenemen?

Is het al bijna vrijdag?

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:05
Ze hebben dus een ontmoedigingsbeleid voor leaseauto's.

Op deze manier een leaseregeling aanbieden als alternatief voor reiskostenvergoeding mag. Of je dan moet gaan leasen is een 2e.

Opzich is het apart dat de werkgever zegt als je boven het kilometrage van je leasecontract komt dat je zelf moet gaan betalen. Maar ja als je zelf de kilometers kan kiezen.. .dan het klinkt bij zo'n regel het zelf maar leasepakket ook weer niet zo raar... Normaal kiest de werkgever een passende contractduur + kilometers die passend is voor de maximale privé en werk kilometers. Nu moet je dat allemaal zelf in de gaten houden.

Rmg wijzigde deze reactie 07-10-2019 19:01 (15%)

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 09:18
Hoe is de kilometervergoeding voor woonwerk en/of zakelijke kilometers geregeld? Kun je afzien van de auto en een fatsoenlijke kilometervergoeding afdingen?

Ik heb eerder een dergelijke leaseregelingen gezien, meestal is dit niet de meest gunstige optie. Ze kleden de regeling zodanig uit dat het eigenlijk niet interessant meer is. Want; je krijgt dan wel een auto maar betaald de netto bijtelling, een eventuele eigen bijdrage en krijgt als wisselgeld geen vergoeding voor zakelijke kilometers. Zo'n regeling is financieel gezien maar voor één partij gunstig, namelijk de werkgever...
JanHenk schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:59:
Hoe is de kilometervergoeding voor woonwerk en/of zakelijke kilometers geregeld? Kun je afzien van de auto en een fatsoenlijke kilometervergoeding afdingen?

Ik heb eerder een dergelijke leaseregelingen gezien, meestal is dit niet de meest gunstige optie. Ze kleden de regeling zodanig uit dat het eigenlijk niet interessant meer is. Want; je krijgt dan wel een auto maar betaald de netto bijtelling, een eventuele eigen bijdrage en krijgt als wisselgeld geen vergoeding voor zakelijke kilometers. Zo'n regeling is financieel gezien maar voor één partij gunstig, namelijk de werkgever...
Hij heeft nu de regeling dat hij €0,19 krijgt per gereden zakelijke kilometer. Dat is volgens mij wel gewoon marktconform, toch? De leaseauto is niet verplicht, hij kan er vanaf zien, maar dan vervalt dus ook de 350 euro “vergoeding”.

Is het al bijna vrijdag?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:38

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Wel een bijzondere regeling inderdaad. Het fijne van een leaseauto is normaal dat je voor een vrij gunstig bedrag vrijwel zorgeloos in een nieuwe auto kan rijden. Behalve dat je hier dus een flink deel zelf moet bijleggen is het door de verplichting om het contract uit te dienen / over te nemen ook niet heel zorgeloos.
DennusB schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:24:
- Ze betalen het budget niet uit
De vraag is dan nog wel: als je niet voor de leaseauto kiest, mag je dan reiskosten declareren à 19ct/km (of meer)? Want bij veel kilometers kan dat nog wel eens gunstiger uitpakken dan zo'n gekke leaseregeling. Ga je gewoon lekker privé leasen, of koop je een tweedehandsje.

Edit: ah, hij krijgt dus gewoon 19ct/km, als hij geen lease auto neemt. Dan kan je een aardige inschatting maken of dat op meer of minder dan €350 per maand uit komt. Zit je alleen nog even met brandstof, ik raak altijd in de war van dat incl/excl. krijgt hij bovenop dat budget van €350 ook nog een tankpas van de zaak?

Orion84 wijzigde deze reactie 07-10-2019 19:03 (18%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Orion84 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:01:
Wel een bijzondere regeling inderdaad. Het fijne van een leaseauto is normaal dat je voor een vrij gunstig bedrag vrijwel zorgeloos in een nieuwe auto kan rijden. Behalve dat je hier dus een flink deel zelf moet bijleggen is het door de verplichting om het contract uit te dienen / over te nemen ook niet heel zorgeloos.

[...]

De vraag is dan nog wel: als je niet voor de leaseauto kiest, mag je dan reiskosten declareren à 19ct/km (of meer)? Want bij veel kilometers kan dat nog wel eens gunstiger uitpakken dan zo'n gekke leaseregeling. Ga je gewoon lekker privé leasen, of koop je een tweedehandsje.

Edit: ah, hij krijgt dus gewoon 19ct/km, als hij geen lease auto neemt. Dan kan je een aardige inschatting maken of dat op meer of minder dan €350 per maand uit komt. Zit je alleen nog even met brandstof, ik raak altijd in de war van dat incl/excl. krijgt hij bovenop dat budget van €350 ook nog een tankpas van de zaak?
Ja 0,19 per kilometer is mogelijk. Over die brandstof, voor die 350 euro zit er een tankpas bij inderdaad. Maar ook dat is bij deze regeling een wassen neus, want als hij over z’n kilometrage gaat (bijv door klanten die wat verder weg zitten), dan moet hij die kosten zelf betalen...

Is het al bijna vrijdag?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Met zo een bizarre constructie zou ik ook helder op papier krijgen wat de gevolgen zijn als je te laat op afspraken komt door materiaal pech. Veel bedrijven geven hun werknemers een leaseauto zodat al dit soort ongemakkelijk zijn afgevangen.

Ik zou ook even dit doorlezen:
https://www.dezaak.nl/154...ouw-aansprakelijkheid.htm

Verder lijkt mij dit totaal geen fijne werkgever om voor te werken als er zo slecht voor je gezorgd wordt. Als het reizen onderdeel is van het werk dient de werkgever ook voor fatsoenlijk vervoer te zorgen imho. Een timmerman zorgt ook niet voor zijn eigen gereedschap.

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 09:18
Vooropgesteld, de regeling is verder juridisch prima houdbaar. Mits je ermee instemt..

Daarnaast, de rekensom is vrij eenvoudig.. Ik zou altijd gaan voor de kilometervergoeding. Als je meer dan 20.000 zakelijk met vergoeding krijgt ben je zomaar 600 netto beter uit (Netto bijtelling en eigen bijdrage versus kilometervergoeding zonder bijtelling). Financieel de beste optie, want voor 600 netto kun je al die kilometers wel rijden in een mooie tweedehands Up oid.

Bijkomend voordeel, dan voorkom je ook dat ze je ver weg sturen (financiële prikkel).

Dan nog een ander advies... Zoek een andere werkgever. Ik ben werkzaam (geweest) in dezelfde sector en er is een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Solliciteren kan geen kwaad..

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Wat is het alternatief? 19 cent/km voor klantbezoek?

Die 350 betekent vrijwel zeker een flinke eigen bijdrage. Gevolg is dat je vriend weliswaar een nieuwe auto komt te rijden, maar netto geen cent beter af is dan met een eigen (goede) tweedehands. En een joekel van een loden kooi: afkoop van een leasecontract loopt in de papieren.

Om voor zo’n klein voordeel een loden kooi te accepteren, ik zou er niet enthousiast van worden.

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 09:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Naast de genoemde nadelen die absoluut niet mals zijn, is het natuurlijk wel zo dat een hoge eigen bijdrage een lage bijtelling oplevert. De eigen bijdrage mag naar rato op de bijtelling in mindering gebracht worden. Zo is de bijtelling van een instap Tesla 3 met een eigen bijdrage van 250 euro "nog" maar ca. 95 euro (10k km per jaar, 60 maanden looptijd, excl. fossiele brandstof cq stroomkosten). Dit is het meest gunstige scenario overigens, 10k is echt weinig.

Ik zou overigens naast m'n CV oppoetsen denk ik ook gewoon voor de kilometervergoeding gaan en zelf een leuk tweedehands wagentje op de kop tikken ;)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Dit is een behoorlijk bizarre regeling voor medewerkers in de buitendienst. Ik kan er niets anders van maken.
Helaas is m’n vriend nog steeds niet geheel overtuigd van het feit dat dit niet heel voordelig is. Zijn directeur had een rekenvoorbeeld gemaakt met een aangeklede Fiesta, dat kost hem na verrekening (Eigen bijdrage 180 en bijtelling) 260 euro netto per maand. (25k kilometers)

Wat kunnen argumenten zijn die hij bij z’n manager neer kan leggen om te kijken of er nog wat rek in zit?

Is het al bijna vrijdag?

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
DennusB schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:24:

Is dit nou echt zo'n oninterssante regeling of valt het allemaal wel mee volgens jullie? Ben benieuwd naar jullie mening!
kort en bondig: Ja.

Het is al een drama regeling en minimum budget voor een accountant maar dit:
- Hij is verplicht de auto mee te nemen als hij beslist weg te gaan..........

:-(

ps: als accountant kan hij toch zelf ook rekenen?

Tens wijzigde deze reactie 09-10-2019 18:48 (6%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 09:33
DennusB schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:34:
Helaas is m’n vriend nog steeds niet geheel overtuigd van het feit dat dit niet heel voordelig is. Zijn directeur had een rekenvoorbeeld gemaakt met een aangeklede Fiesta, dat kost hem na verrekening (Eigen bijdrage 180 en bijtelling) 260 euro netto per maand. (25k kilometers)

Wat kunnen argumenten zijn die hij bij z’n manager neer kan leggen om te kijken of er nog wat rek in zit?
Om een hoger salaris vragen, andere baan gaan zoeken, elektrische auto overwegen en 0.19€ per km declareren (kan je soms op verdienen).

Vast zitten aan zo’n constructie is niet fijn, eventueel is dát ook nog bespreekbaar.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Tens schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:47:
[...]

kort en bondig: Ja.

Het is al een drama regeling en minimum budget voor een accountant maar dit:
- Hij is verplicht de auto mee te nemen als hij beslist weg te gaan..........

:-(

ps: als accountant kan hij toch zelf ook rekenen?
Haha hij kan heel goed rekenen, maar is nieuw met leasen en vind het dus lastig te bepalen wat wel en niet normaal is. En daarnaast is ie jong en wil ie dus graag een nieuwe auto rijden...
Stef87 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Om een hoger salaris vragen, andere baan gaan zoeken, elektrische auto overwegen en 0.19€ per km declareren (kan je soms op verdienen).

Vast zitten aan zo’n constructie is niet fijn, eventueel is dát ook nog bespreekbaar.
Wat zou een elektrische auto precies oplossen? Die zijn nog een stuk duurder in aanschaf toch?

DennusB wijzigde deze reactie 09-10-2019 18:50 (28%)

Is het al bijna vrijdag?

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 09:33
DennusB schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Haha hij kan heel goed rekenen, maar is nieuw met leasen en vind het dus lastig te bepalen wat wel en niet normaal is. En daarnaast is ie jong en wil ie dus graag een nieuwe auto rijden...

[...]

Wat zou een elektrische auto precies oplossen? Die zijn nog een stuk duurder in aanschaf toch?
Ik heb recent (particulier) nog een leuke Zoe verkocht. Afhankelijk van aanvullende eisen/wensen hoeft dat niet nieuw/duur. (Budget werkgever is toch ook maar 350€? Zelf bijbetalen moet toch)

Met een EV heb je lagere “brandstof ” en onderhoudskosten.

*edit*

En inderdaad... Hij is accountant toch..? Normaal gesproken zoek je juist een accountant om je hier over te adviseren >:)

Stef87 wijzigde deze reactie 09-10-2019 22:43 (8%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:47
Voor 350 euro (incl brandstof) kan je niks rijden. Zelfs een (kale) C1 met 25k km / jaar (48 maanden) is duurder dan 350 euro / maand.

Mijn advies: Laat je vriend lekker om zich heen kijken! Voor zo'n werkgever wil je toch niet werken?!
Je vriend is gewoon de dupe als hij straks veel moet reizen. Als hij klanten dicht bij heeft, is het relaxt, maar wat als hij straks > 100 km / dag enkele reis moet doen? Dan mag hij ineens voor de brandstofkosten op gaan draaien omdat zijn werkgever hem klanten ver weg toebedeeld... Ik zou het niet willen in ieder geval.
BastaRhymez schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:39:
Voor 350 euro (incl brandstof) kan je niks rijden. Zelfs een (kale) C1 met 25k km / jaar (48 maanden) is duurder dan 350 euro / maand.

Mijn advies: Laat je vriend lekker om zich heen kijken! Voor zo'n werkgever wil je toch niet werken?!
Je vriend is gewoon de dupe als hij straks veel moet reizen. Als hij klanten dicht bij heeft, is het relaxt
Thanks voor je reactie. Maar is wel wel "relaxt" als z'n klanten dichtbij zouden zitten? 90% van de tijd (nu) moet ik gewoon naar kantoor, ~20 min enkele reis. Niet ver dus.
Maar zoveel eigen bijdrage pakken is toch nooit een slim idee?

Is het al bijna vrijdag?

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11:30
Alleen brandstof kost bij 25.000 km per jaar al 175 excl. BTW per jaar. Dit is al de helft van het budget. Ik ga dan uit van 1,35 per liter excl. BTW en een verbruik van 1:16. Dit betekent dat hij maar 175 euro kaal overhoudt voor de lease zelf. Dan moet je inderdaad fors bij gaan betalen. Een Fiesta titanium zonder opties en winterbanden kost 363 euro per maand ex BTW bij directlease. Hiervan moet je dan zelf 190 euro van bijbetalen.

Bijtelling + eigen bijdrage kost netto ongeveer 270 euro per maand.
Misgelopen kilometervergoeding o.b.v. 15K zakelijk en 0,19 cent/km: 237 euro per maand
Kom je totaal op ruim 500 euro per maand uit wat de auto via deze regeling kost. Voor dat geld had ik liever een eigen auto in beheer gehad, waardoor je niet vast zit aan de werkgever. Ook is 19 cent voor puur zakelijke kilometers vrij beperkt, veel bedrijven vergoeden hier 30-35 cent per km voor.

De wijzen komen uit het Oosten!

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 07:34
Informeer voor de lol ook even voor je iets tekent of de reiskostenvergoeding een maximum aantal km's kent. Zou me bij een bedrijf als dit niets verbazen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit is toch gewoon een heel schrale regeling? Vooral aangezien je kilometers niet vooraf kan inschatten EN het inclusief brandstof is. Die twee variabelen kunnen bij een verre klant al je budget opsouperen. En dan nog een clausule geven die je bindt aan die auto. Als je nieuw wil rijden, ben je beter af met private lease.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:59
@DennusB

Begrijp ik nu goed dat hij een buitendienst functie heeft en er verwacht word dat hij met eigen vervoer a 19 cent/km door het land gaat rijden voor zijn werkgever? :?

Zo ja, is zijn werkgever wel helemaal fris in het hoofd en hijzelf ook? Daar ga je toch niet mee accoord?

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:50
Bijzondere regeling, ingewikkeld en oninteressant.
Hoe bevalt de werkgever voor de rest?

In de accountancy zitten ze te springen om mensen met een aantal jaren ervaring, dus overstappen naar een ander kantoor is een makkie.
Uiteraard is het gras ergens anders niet altijd groener, maar bij de meeste kantoren krijg je doorgaans gewoon een B-segmenter toegewezen. Veelal zonder eigen bijdrage en geen hele strikte beperking op de privé kilometers.
Daarnaast zou ik ook goed overwegen of hij zich wel daadwerkelijk door het hele land wil laten uitzenden, de werkdruk in die sector is hoog, veelal nog een studie er naast en als je dan ook nog eens heel veel uren in de auto zit blijft er weinig vrije tijd over....

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:14
ciris schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:36:
Begrijp ik nu goed dat hij een buitendienst functie heeft en er verwacht word dat hij met eigen vervoer a 19 cent/km door het land gaat rijden voor zijn werkgever? :?

Zo ja, is zijn werkgever wel helemaal fris in het hoofd en hijzelf ook? Daar ga je toch niet mee accoord?
Zo lees ik het nu ook.

"You never come second by putting other people first"

ciris schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:36:
@DennusB

Hij heeft in principe een vaste standplaats (20 km van huis), maar z'n werkgever wil hem steeds meer als relatiebeheerder naar voren schuiven. Vind ie leuk, maar dan moet ie dat dus voor 19 cent per kilometer zelf doen. Vandaar dat hij blij was toen werd aangegeven dat een lease auto mogelijk was... tot ik de details hoorde van die regeling.
NoepZor schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:09:
Alleen brandstof kost bij 25.000 km per jaar al 175 excl. BTW per jaar. Dit is al de helft van het budget. Ik ga dan uit van 1,35 per liter excl. BTW en een verbruik van 1:16. Dit betekent dat hij maar 175 euro kaal overhoudt voor de lease zelf. Dan moet je inderdaad fors bij gaan betalen. Een Fiesta titanium zonder opties en winterbanden kost 363 euro per maand ex BTW bij directlease. Hiervan moet je dan zelf 190 euro van bijbetalen.

Bijtelling + eigen bijdrage kost netto ongeveer 270 euro per maand.
Misgelopen kilometervergoeding o.b.v. 15K zakelijk en 0,19 cent/km: 237 euro per maand
Kom je totaal op ruim 500 euro per maand uit wat de auto via deze regeling kost. Voor dat geld had ik liever een eigen auto in beheer gehad, waardoor je niet vast zit aan de werkgever. Ook is 19 cent voor puur zakelijke kilometers vrij beperkt, veel bedrijven vergoeden hier 30-35 cent per km voor.
Thanks voor de voorbeeld-berekening.... dat ziet er inderdaad wel heel heftig uit. Als het nou echt zou ontzorgen, maar dat doet het met deze vage regeling ook niet..
B-Real schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:36:
Bijzondere regeling, ingewikkeld en oninteressant.
Hoe bevalt de werkgever voor de rest?

In de accountancy zitten ze te springen om mensen met een aantal jaren ervaring, dus overstappen naar een ander kantoor is een makkie.
Uiteraard is het gras ergens anders niet altijd groener, maar bij de meeste kantoren krijg je doorgaans gewoon een B-segmenter toegewezen. Veelal zonder eigen bijdrage en geen hele strikte beperking op de privé kilometers.
Daarnaast zou ik ook goed overwegen of hij zich wel daadwerkelijk door het hele land wil laten uitzenden, de werkdruk in die sector is hoog, veelal nog een studie er naast en als je dan ook nog eens heel veel uren in de auto zit blijft er weinig vrije tijd over....
Klopt, er is veel vraag. Hij is nog bezig met de laatste loodjes van z'n AA titel. En wil daarna ook nog doorstuderen inderdaad..

Is het al bijna vrijdag?

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 11:58
DennusB schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:45:
[...]

Hij heeft in principe een vaste standplaats (20 km van huis), maar z'n werkgever wil hem steeds meer als relatiebeheerder naar voren schuiven. Vind ie leuk, maar dan moet ie dat dus voor 19 cent per kilometer zelf doen. Vandaar dat hij blij was toen werd aangegeven dat een lease auto mogelijk was... tot ik de details hoorde van die regeling.

[...]

Thanks voor de voorbeeld-berekening.... dat ziet er inderdaad wel heel heftig uit. Als het nou echt zou ontzorgen, maar dat doet het met deze vage regeling ook niet..
[...]

Klopt, er is veel vraag. Hij is nog bezig met de laatste loodjes van z'n AA titel. En wil daarna ook nog doorstuderen inderdaad..
Domme werkgever, zo raak je medewerkers kwijt!

• ciris
[...]

Mijn auto zou spontaan kapot gaan.
ciris schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Mijn auto zou spontaan kapot gaan.
Ja en dan? Je moet toch naar kantoor 8)7

Is het al bijna vrijdag?

• ciris
DennusB schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Ja en dan? Je moet toch naar kantoor 8)7
Dat stukje regel ik dan wel met het OV.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:50
ciris schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Dat stukje regel ik dan wel met het OV.
En laat de werkgever dan idd maar een poolauto voor de zakelijke kilometers regelen als er buiten de deur gewerkt moet worden :)

Je kunt een werknemer lastig verplichten een auto te kopen én voor veel zakelijke kms te gebruiken zonder fatsoenlijke vergoeding.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-10 17:13
Schandalige regeling.
Ik zou het leasevoorstel weigeren, en zeggen dat mijn eigen auto kapot was, en geen geld voor een nieuwe.

Als je een echte buitenfunctie hebt, dan hoort daar een volledig betaalde firmawagen bij. Als junior mag dat een kleine auto zijn, maar een Fiesta of Polo vind ik dan toch wel een minimum.
Als je van iemand verwacht dat die een keer of 5 per jaar een verplaatsing maakt, dan kan die 0,19€, maar als iemand een auto nodig heeft voor zijn job, dan is het de taak van de werkgever om die te voorzien.

Wat voor een krenterige baas is dat zeg, en al zeker die loden kooi er rond.
In België is die hele discussie over meeneemplicht of afkoopplicht bij vertrek gewoon illegaal.
Het hindert de werknemer in zijn bewegingsvrijheid op de arbeidsmarkt, en het zet de werknemer in een onfaire positie.

Ik zou je vriend echt aanraden om elders te gaan zoeken.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
[...]

Hij heeft in principe een vaste standplaats (20 km van huis), maar z'n werkgever wil hem steeds meer als relatiebeheerder naar voren schuiven.
Tja, hier heb je dus het daadwerkelijke probleem en de oorzaak achter de schrale regeling.
Momenteel is er dus geen sprake van een echte buitendienst functie oftewel geen lease-auto en werkgever wil zich ook niet echt committeren aan dat de werknemer echt in de buitendienst gaat.

Mocht de werknemer niet goed als relatiebeheerder uit de voeten komen en gaat de werknemer straks toch enkel binnen zitten, dan kost deze regeling de werkgever vrij weinig.
Kijk, de werkgever heeft simpelweg een probleem als hij zonder promotie / demotie een lease-auto wil verstrekken, want die wordt gewoon onderdeel van zijn huidige functie.
Terwijl je wel makkelijk iemand zonder promotie / demotie "steeds meer als relatiebeheerder naar voren kan schuiven".

Ik zou tegen die kennis zeggen dat hij eens goed moet gaan nadenken of hij wel bij een werkgever wil blijven die zich blijkbaar niet wil committeren aan de wensen die hij zelf heeft.

Met dit soort halve tussendoor regelingen blijft het imho altijd maar half-half wat je aan het einde van de rit krijgt.
Want als de kennis perfect bevalt als relatiebeheerder en daardoor echt promotie krijgt, dan gaat die een beetje salaris erbij krijgen en een leaseauto heeft die al, oftewel het budget mag iets hoger maar dat is het dan ook wel.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Gomez12 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:24:
[...]

Tja, hier heb je dus het daadwerkelijke probleem en de oorzaak achter de schrale regeling.
Momenteel is er dus geen sprake van een echte buitendienst functie oftewel geen lease-auto en werkgever wil zich ook niet echt committeren aan dat de werknemer echt in de buitendienst gaat.

Mocht de werknemer niet goed als relatiebeheerder uit de voeten komen en gaat de werknemer straks toch enkel binnen zitten, dan kost deze regeling de werkgever vrij weinig.
Kijk, de werkgever heeft simpelweg een probleem als hij zonder promotie / demotie een lease-auto wil verstrekken, want die wordt gewoon onderdeel van zijn huidige functie.
Terwijl je wel makkelijk iemand zonder promotie / demotie "steeds meer als relatiebeheerder naar voren kan schuiven".
Snap wat je zegt, maar volgens hun eigen voorwaarden heeft hij in z'n huidige functie gewoon al recht op een leasebak. Alleen dus met 350 euro inclusief brandstof, waar je dus niets voor kan rijden.
Ik zou tegen die kennis zeggen dat hij eens goed moet gaan nadenken of hij wel bij een werkgever wil blijven die zich blijkbaar niet wil committeren aan de wensen die hij zelf heeft.

Met dit soort halve tussendoor regelingen blijft het imho altijd maar half-half wat je aan het einde van de rit krijgt.
Want als de kennis perfect bevalt als relatiebeheerder en daardoor echt promotie krijgt, dan gaat die een beetje salaris erbij krijgen en een leaseauto heeft die al, oftewel het budget mag iets hoger maar dat is het dan ook wel.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Ja helemaal eens. En de reden waarom ik me er zo druk om maak, is omdat het niet een kennis is maar m'n vriend, dus het gaat mijn financiële situatie ook aan. Vandaar haha.

Even voor de duidelijkheid : Heb ook aangegeven dat hij het leaseaanbod moet weigeren en dan maar aan moet sturen op uitbetaling van dat "leasebudget", maar ook dat blijkt geen optie te zijn.

Is het al bijna vrijdag?

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-10 17:13
Leg het probleem gewoon bij de werkgever neer:
- zeg dat je geen privé gebruik wil van die auto, en dus geen bijtelling
- je niet maandelijks wil bij leggen, en ook zelf geen auto wil kopen, dus die 0,19ct gaat het niet worden
- de goedkoopste koekendoos al meer dan 350€ per maand kost om te leasen...

Wat wordt het volgende.... mag hij zelf zijn laptop en bureau huren van de baas?

Echt.. weglopen bij die bende amateurs.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wat kan hij leasen zonder eigen kosten (buiten bijtelling e.d. natuurlijk)?
De allerschraalste Aygo kost al 230/maand excl. brandstof bij 25k km/jaar, 60 maanden. Met een verbruik van 100 liter/maand betaal je 125-150 euro excl. BTW aan brandstof. Dat zou al een eigen bijdrage betekenen omdat je kosten op 355-380 euro zitten. En dan rij je de goedkoopste auto die er is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:47
DennusB schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:44:
[...]

Thanks voor je reactie. Maar is wel wel "relaxt" als z'n klanten dichtbij zouden zitten? 90% van de tijd (nu) moet ik gewoon naar kantoor, ~20 min enkele reis. Niet ver dus.
Maar zoveel eigen bijdrage pakken is toch nooit een slim idee?
Nee, met deze regeling is het ook niet relaxt om dichtbij klanten te zitten.
Maar wat ik bedoelde te zeggen: Stel je vriend kiest er wel voor om nu een cheap ass lease auto te doen, dan weet je niet waar je over een maand, 6 maanden, een jaar of wat dan ook wordt gedetacheerd.
Zeker als ik in je volgende posts lees, dat hij steeds meer klantrelatie wil / moet gaan doen, kan het aantal kilometers ineens snel oplopen.

Dan kan je wellicht met moeite nu een contract vinden waarbij hij de 20 km enkele reis wel uitkomt met die 350 euro. Maar als ie straks ineens 50, 100, 100+ km moet rijden, kost het hem alleen maar geld. Terwijl het indirect al (veel) geld kost, omdat reistijd eigen tijd is. Werkt dus dubbel nadelig!

En dan zijn prive kilometers nog niet eens meegenomen 8)7

As said: raad je vriend aan om lekker elders te gaan solliciteren, waar ze wel een normale regeling kennen

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:51:
Leg het probleem gewoon bij de werkgever neer:
- zeg dat je geen privé gebruik wil van die auto, en dus geen bijtelling
Is dit wel van toepassing, wil TS en vriend geen auto (of een losse 2e auto ernaast hebben).

Dat lees ik nergens, een zakelijke lease-auto kan ook gewoon prive voordelig zijn. Alleen dan wel onder een andere regeling.

Ik ben het wel met je eens dat vriend waarschijnlijk beter af is om weg te gaan. Dit soort geintjes zijn meestal geen uitzonderingen die maar aan 1 persoon worden aangeboden, het is meestal een hele bedrijfscultuur die hier omheen gebouwd is.

En je moet je sterk afvragen of je in een bedrijfscultuur wilt werken die gaat voor het uitpersen van de werknemer ten gunste van de werkgever ipv redelijk gelijk oversteken.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True