Van vroeger liggen bij mijn ouders thuis nog veel foto's ongesorteerd in mapjes in een grote bak. Daar kijk je dus nooit meer naar. Het leek mij wel leuk om deze te digitaliseren, zodat ik ze bijv. in mijn Google Photos kan krijgen (en zo ook weer kan delen. Ik ben op zoek naar een goede manier om dit te doen. Omdat ik snap dat dit bewerkelijk is, ben ik op zoek naar een manier om dit zo efficient mogelijk te doen met de beschikbare middelen. Dat is: een computer met een HP A4 (aio)scanner.
Wat voor mij voldoende is, is om de foto's in te scannen en er handmatig een jaar aan te koppelen (exacte datum weet ik niet, dus bijv. 1/1/1990 is genoeg). De workflow die ik voor ogen heb is:
- ik stop zoveel mogelijk foto's tegelijk onder de scanner
- ik druk op scannen en het programma herkent alle foto's afzonderlijk, waarna ik een schermpje krijg om de metadata van deze foto's aan te passen (voor de datum)
- jpeg'jes worden opgeslagen, waarna ik ze bijv. in google photos kan zetten.
Ik heb uiteraard al wat zitten zoeken, maar kom niet echt op 1 goed programma/goede werkwijze om dit te doen. De google photo scan app heb ik gebruikt, maar dat is per foto, dus duurt veel te lang. Wat ik verder in eerste instantie ook niet wil is het uitbesteden of een programma gebruiken dat alles in zijn eigen formaat/database opslaat.
Ben benieuwd naar tips/ervaringen.
Wat voor mij voldoende is, is om de foto's in te scannen en er handmatig een jaar aan te koppelen (exacte datum weet ik niet, dus bijv. 1/1/1990 is genoeg). De workflow die ik voor ogen heb is:
- ik stop zoveel mogelijk foto's tegelijk onder de scanner
- ik druk op scannen en het programma herkent alle foto's afzonderlijk, waarna ik een schermpje krijg om de metadata van deze foto's aan te passen (voor de datum)
- jpeg'jes worden opgeslagen, waarna ik ze bijv. in google photos kan zetten.
Ik heb uiteraard al wat zitten zoeken, maar kom niet echt op 1 goed programma/goede werkwijze om dit te doen. De google photo scan app heb ik gebruikt, maar dat is per foto, dus duurt veel te lang. Wat ik verder in eerste instantie ook niet wil is het uitbesteden of een programma gebruiken dat alles in zijn eigen formaat/database opslaat.
Ben benieuwd naar tips/ervaringen.