Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van vroeger liggen bij mijn ouders thuis nog veel foto's ongesorteerd in mapjes in een grote bak. Daar kijk je dus nooit meer naar. Het leek mij wel leuk om deze te digitaliseren, zodat ik ze bijv. in mijn Google Photos kan krijgen (en zo ook weer kan delen. Ik ben op zoek naar een goede manier om dit te doen. Omdat ik snap dat dit bewerkelijk is, ben ik op zoek naar een manier om dit zo efficient mogelijk te doen met de beschikbare middelen. Dat is: een computer met een HP A4 (aio)scanner.

Wat voor mij voldoende is, is om de foto's in te scannen en er handmatig een jaar aan te koppelen (exacte datum weet ik niet, dus bijv. 1/1/1990 is genoeg). De workflow die ik voor ogen heb is:
- ik stop zoveel mogelijk foto's tegelijk onder de scanner
- ik druk op scannen en het programma herkent alle foto's afzonderlijk, waarna ik een schermpje krijg om de metadata van deze foto's aan te passen (voor de datum)
- jpeg'jes worden opgeslagen, waarna ik ze bijv. in google photos kan zetten.

Ik heb uiteraard al wat zitten zoeken, maar kom niet echt op 1 goed programma/goede werkwijze om dit te doen. De google photo scan app heb ik gebruikt, maar dat is per foto, dus duurt veel te lang. Wat ik verder in eerste instantie ook niet wil is het uitbesteden of een programma gebruiken dat alles in zijn eigen formaat/database opslaat.

Ben benieuwd naar tips/ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Heb je al gezocht op bestaande topics hier? Deze vraag wordt vaak gesteld en wellicht zit er een antwoord voor je tussen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien met een goede office-scanner/copier ?

Die op het werk hier, kan ik 100 vel inleggen, en in laten scannen naar diverse formaten en ontvangers ( mail, ftp )
Foto's zal wat minder zijn, maar 10 / 20 moet lukken lijkt mij

Dan maar in kleinere batches en zo verwerken ?

edit :

https://epson.com/Support...-Edition/s/SPT_B11B172171

Niet goedkoop echter ;)
https://www.amazon.com/Ep...ted-Flatbed/dp/B0006TVTGE

[ Voor 36% gewijzigd door FreshMaker op 07-10-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:38:
Heb je al gezocht op bestaande topics hier? Deze vraag wordt vaak gesteld en wellicht zit er een antwoord voor je tussen.
Dat geeft helaas niet bijster veel resultaat waar ik concreet mee aan de slag kan. En ik ben verder niet te beroerd om gewoon zelf wat te proberen met verschillende programma's, maar ik zou het jammer vinden als ik straks met veel pijn en moeite alles heb ingescand en dat er achteraf een eenvoudigere/betere manier was ;)

Ik lees ook over negatievenscanners. Van veel foto's zijn ook nog negatieven, alleen zit ik dan weer met de aanschaf van zo'n apparaatje (50-100 euro). Of bij de Hema kun je dit ook laten doen, maar dan zit je voor een paar honderd foto's ook al weer aan 150+ euro. Dit is meer een projectje voor de leukigheid en het is ook weer niet de bedoeling dat het veel geld gaat kosten.

Ben benieuwd of iemand zoiets eerder heeft gedaan en hoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:18:
Misschien met een goede office-scanner/copier ?

Die op het werk hier, kan ik 100 vel inleggen, en in laten scannen naar diverse formaten en ontvangers ( mail, ftp )
Foto's zal wat minder zijn, maar 10 / 20 moet lukken lijkt mij

Dan maar in kleinere batches en zo verwerken ?

edit :

https://epson.com/Support...-Edition/s/SPT_B11B172171

Niet goedkoop echter ;)
https://www.amazon.com/Ep...ted-Flatbed/dp/B0006TVTGE
Scanner op het werk is idd ook een idee, hou ik in het achterhoofd :)

En het apparaatje dat je noemt had ik ook gegoogled, maar idd dan zit je weer met kosten en dat is niet de bedoeling van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tja, het leven is simpel ...
Jij wilt iets -> een ander kan dat bieden -> dus kost het geld.
Er is de keuze, zelf scannen en dus investeren, of uitbesteden ( aan iemand die wel 499.00 voor zo'n device heeft betaald )

Gratis is er echt niet meer bij, en goedkoop is in 99 van de 100 gevallen toch ook niet hetgeen wat je verwacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://scanspeeder.com/

Deze heb ik een maand of 5 geleden gebruikt, kreeg wel een #*()$# hekel over continue de vraag voor auto upload naar Facebook of instagram, maar hij werkt bijzonder goed.

Dit was op een Epson V550, geen idee of die ook goed werkt met andere scanners.

Enige wat ik niet werkend kreeg was de 'batch scan' functie, waarmee je vooraf gewoon nonstop kan scannen, en pas daarna hele zwikkie gaat sorteren en uitzoeken.
Volgens 1 van hun feature: Import pre-scanned images containing multiple photos
Dit werkte bij mij niet, maar kan best wel voor jou werken.

[ Voor 35% gewijzigd door SinergyX op 07-10-2019 16:43 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Photoshop kan heel eenvoudig automatisch meerdere foto's op de ruit herkennen, splitsen en rechtleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
@Palomar Je kunt even kijken in een ouder topic over filmscanners (voor dia's en negatieven): Keuze filmscanners 2011

De scanners in die goedkope prijsrange geven weinig voldoening. Helaas kom je dan al gauw uit bij een goede flatbed scanner of een dedicated filmscanner. Alternatief is het laten digitaliseren van de foto's.

Persoonlijk heb ik ervaring met de Reflecta ProScan 10T met een bijbehorende review.

Een veelgebruikt programma om te scannen is VueScan. Deze kan heel veel scanners gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door EdwinW op 19-10-2019 13:32 ]

Pagina: 1