Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is de stock AMD koeler op een 3700x stil (genoeg)?

Pagina: 1
Acties:

• llinssen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-11 11:04
Ik zit te dubben over een Intel-gebaseerd systeem (9700K) of AMD 3700X. Op gebied van prestaties maakt het niet veel uit, en omdat ik meer games speel dan dat ik video bewerk, leek Intel net iets logischer. Daarbij komt dat een 570 mobo voor de AMD prijziger is dan een recent mobo voor intel.

Maar:
Bij de AMD krijg je een koeler die volgens sommige sites een goede koeler is. Maar is het ook een stille koeler of moet ik de alsnog voor een after market koeler (bijvoorbeeld be quiet! Dark Rock Pro 4) kopen? Ik heb wel gezocht, maar niet gevonden hoe stil de stock amd is. . Dus ik ben benieuwd naar wat ervaringsdeskundigen vinden. Natuurlijk kan ik het proberen en als het niet stil genoeg is alsnog vervangen, maar dan zou ik misschien voor Intel kiezen..

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Of een cpu koeler te horen is hangt oa af van hoeveel geluid de overige onderdelen in het systeem maken. Heb je een videokaart die het onder belasting uit schreeuwt dan gaat een cpu koeler niet opvallen.

Je weet dat de 3700X ook op heel betaalbare B450 borden prima werkt en dat de 3700X 2x zoveel threads heeft?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

De koeler is best ok, maar stil is een ander verhaal. Ik ben het met je eens dat een Intel voor louter Gaming wellicht een betere keuze Is, maar de marges zijn niet zo heel groot en op andere vlakken scoort de 3700x stukken beter dan wat intel er tegenover zet.

De prijzige 570 borden kan je links laten liggen. Een b450 Mortar o.i.d is een ideale kandidaat voor een 3700x, zelf heel tevreden met een GiBy 470 Gaming 7 en een 3800x met boost over de 4600mhz

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tenzij je een RTX2080Ti wil gaan aanschaffen, wat ik toch niet snel zou aanraden, durf ik te gokken dat het geld dat je uitspaart met een 3700X, in een betere videokaart gestopt kan worden. Daar win je meer mee dan met andere CPU. Sterker nog, met een meer "betaalbare" videokaart gaat het toch al zeer geringe verschil, alleen maar kleiner worden. ;)

Verder waren de meeste stock koelers+CPU combinaties goed voor Ryzen 1000 en 2000. 3000 wordt alleen zeer snel heet. Niks om je zorgen over te maken, maar het lijkt wel gepaard te gaan met een agressiever ventilatorprofiel. Dat verklaard waarschijnlijk mede waarom er een verschil van mening is of ze goed genoeg zijn. Met een 3700X kan je ook met een vrij goedkope luchtkoeler al wegkomen omdat ze veel efficiënter zijn en er dus minder hitte is om af te voeren. Met de 9700K moet je waarschijnlijk wat beters hebben omdat de 9700K veel meer energie verbruikt en dat veranderd allemaal in hitte.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik snap de 'ik speel games dus ik wil intel' filosofie niet.
AMD biedt de afgelopen jaren gewoon veel meer waar voor je geld, de prijs en prestaties van de 9700K en de 3700X liggen erg dicht bij elkaar, maar de AMD is nieuwer, zuiniger, heeft betere koeling en 2x zo veel threads die erg goed van pas komen bij videobewerking. Van de 5% betere cpu score (van de 9700K) ga je in de praktijk helemaal niks merken.

Daarnaast is de intel gefabriceerd op 14nm en de AMD op 7nm, wat wederom zorgt voor minder warmteproductie en dus minder nood voor betere koeling.

Ik zou zeggen: ga voor AMD en profiteer van het feit dat je geen extra koelblok nodig hebt en mocht het dan nog te luid blijken koop je een relatief goedkoop koelblok bij. Bij Intel moet je die er hoedanook bij nemen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• llinssen
Bedankt voor de reacties!

@Uszka Ja, ik heb [url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1931892] dit topic over de AMD-processoren gelezen en weet dat B450 goed genoeg is. Maar omdat ik niet zelf me wil branden aan het overclocken, vond ik de x470 juist aantrekkelijk: automatisch overklokken! Kost wel meer, maar lijkt mij relatief goedkope snelheidswinst.

@DaniëlWW2 Ik wil een 2080Super aanschaffen en de stap naar de Ti ga ik hiermee niet terugverdienen! Dus ik snap de logica, maar die winst zit er niet in. 2080Ti is me net te gek.

@DaniëlWW2 & @Wintervacht
MBT koeler lijkt (voor DaniëlWW2) / is (voor Wintervacht) jullie advies te zijn: bij AMD kun je best proberen hoe de stock koeler je bevalt.

@Wintervacht Het is niet gamen dus intel. Maar meer, als het weinig in mijn gebruik uitmaakt, dan intel. Maar als ik afzie van x570, dan is AMD nog goedkoper ook. Dus de twijfel over Intel - AMD lijkt beslecht te zijn en staat nu AMD 3700X bovenaan. Toch nog een keer kijken of de besparingen nog de upgrade naar 3800x rechtvaardigen.. Dat ga ik eerst bekijken voordat ik weer een vraag stel!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

llinssen schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:17:
Bedankt voor de reacties!

@Uszka Ja, ik heb [url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1931892] dit topic over de AMD-processoren gelezen en weet dat B450 goed genoeg is. Maar omdat ik niet zelf me wil branden aan het overclocken, vond ik de x470 juist aantrekkelijk: automatisch overklokken! Kost wel meer, maar lijkt mij relatief goedkope snelheidswinst.

@DaniëlWW2 Ik wil een 2080Super aanschaffen en de stap naar de Ti ga ik hiermee niet terugverdienen! Dus ik snap de logica, maar die winst zit er niet in. 2080Ti is me net te gek.

@DaniëlWW2 & @Wintervacht
MBT koeler lijkt (voor DaniëlWW2) / is (voor Wintervacht) jullie advies te zijn: bij AMD kun je best proberen hoe de stock koeler je bevalt.

@Wintervacht Het is niet gamen dus intel. Maar meer, als het weinig in mijn gebruik uitmaakt, dan intel. Maar als ik afzie van x570, dan is AMD nog goedkoper ook. Dus de twijfel over Intel - AMD lijkt beslecht te zijn en staat nu AMD 3700X bovenaan. Toch nog een keer kijken of de besparingen nog de upgrade naar 3800x rechtvaardigen.. Dat ga ik eerst bekijken voordat ik weer een vraag stel!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
50 euro extra voor 2% winst en een veel hogere TDP is het niet waard, tenzij je van plan bent die 3800X flink over de klif te jagen met een overclock. En daar heb je wel een degelijk mobo met goede VRMs voor nodig :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@llinssen Dark Rock Pro 4 is vet overdreven op 3700X(65w). de meegeleverde koeler is prima, maar voor kleine meer uitgave heb je pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• llinssen
@Hackus Altijd vol risico's om dB waarden met elkaar te vergelijken als de meetmethode niet bekend is, maar de Gelid produceert ongeveer 2x zoveel geluid (3dB extra wordt als 2x zo hard ervaren). Dan geef ik liever iets meer uit.

Maar misschien even de AMD koeler bekijken. Weet iemand daar toevallig de dB meting van? Voor wat het waard is?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

llinssen schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:29:
@Hackus Altijd vol risico's om dB waarden met elkaar te vergelijken als de meetmethode niet bekend is, maar de Gelid produceert ongeveer 2x zoveel geluid (3dB extra wordt als 2x zo hard ervaren). Dan geef ik liever iets meer uit.

Maar misschien even de AMD koeler bekijken. Weet iemand daar toevallig de dB meting van? Voor wat het waard is?
bij 65w CPU is die erg stil.
Weet niet waar jij de metingen vandaan haalt,maar op volle power scheelt het 2dB. maar zonder ellenlange discussie => pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition mooie tussen optie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• llinssen
@Hackus Die dB waarden staan bij in de pricewatch, direct bij de specificaties. Maar sommigen zijn zo absurd laag dat ik ze niet vertrouw, zeker afgezet tegen Deutsche Grundlichkeit van BeQuiet! Ik ga gewoon eerst met stock proberen en als me dat teveel lawaai oplevert, ga ik alsnog naar een betere.
Dank voor de tips!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:43
Hackus schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:35:
[...]

bij 65w CPU is die erg stil.
Weet niet waar jij de metingen vandaan haalt,maar op volle power scheelt het 2dB. maar zonder ellenlange discussie => pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition mooie tussen optie
Die heb ik met een 3700x op een Asus x570-E rog bordje. Heel erg stil en super performance, met een goede kast moet je moeite doen om 70 graden te halen bij zo goed als absolute stilte.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
llinssen schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:56:
@Hackus Die dB waarden staan bij in de pricewatch, direct bij de specificaties. Maar sommigen zijn zo absurd laag dat ik ze niet vertrouw, zeker afgezet tegen Deutsche Grundlichkeit van BeQuiet! Ik ga gewoon eerst met stock proberen en als me dat teveel lawaai oplevert, ga ik alsnog naar een betere.
Dank voor de tips!
Opgaven van fabrikanten zijn niet te vergelijken en het is onbekend onder welke omstandigheden de resultaten tot stand zijn gekomen. Voor een vergelijk van de Wraith Prism RGB met een aantal populaire koelers zie hier.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Let wel even op dat je een moederbord pakt met de laatste ABBA (blijft leuk) bios updates, niet alle X470 en B450 zullen die hebben. Dit vanwege fixes voor het aggresieve boost gedrag in idle waardoor je fans los gaan. Daar heb je geen last van als je CPU koeler op full load ook onhoorbaar is, maar de stock koeler is dat iig zeker niet. Alternatief is iets van fan smoothing of fan speed average functies gebruiken, dan moet je moederbord dat wel hebben.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

llinssen schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:56:
Dank voor de tips!
Scythe is Japanse degelijkheid. ;)
Maar ik heb er zelf eentje met mijn 3700X. Absoluut doodstil, zelfs met de ventilatoren voluit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
Zelf net overgestapt, na ca 2 maanden, van de meegeleverde koeler bij mijn 3700 X. Geluid onder load begon behoorlijk te irriteren. De rgb is dan wel weer mooi. Ben overgestapt naar een NZXT waterkoeler, heerlijk stil en met prachtige rgb. Had ik veel eerder moeten doen,

• llinssen
@Uszka Dat is een nuttige vergelijking ! Dank je wel, die had ik nog niet gevonden.

@wagenveld Volgens asus site "supports" de prime 470x pro de 3700X, is dat voldoende?

@chemist13 De Be Quiet die ik in gedachte nad komt op ongeveer 80 euro, maar red ik jou oplossing niet helemaal mee!

@Hackus Denk inderdaad, na de site van Uszka te hebben bestudeerd, dat het de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition kan worden. Dank je!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
ik ben voor de NZXT M22 gegaan; 75 euro bij ondermeer azerty.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Simpel te vinden op: https://www.asus.com/us/M...E-X470-PRO/HelpDesk_BIOS/
Version 5220
2019/09/2414.63 MBytes
PRIME X470-PRO BIOS 5220
Update AGESA 1.0.0.3ABBA to improve system performance.
Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs.

• llinssen
@chemist13 Hmm, dan kies ik toch liever voor niet water gekoeld met een wat grotere fan.

@wagenveld Nu blijkt wel dat ik er geen kaas van heb gegeten, zegt het citaat dat je stuurt dat er al "out of the box" support is voor de 3700x? Als ik naar de specs van het board kijk, staat het daar niet bij:

AMD AM4 Socket AMD Ryzen™ 2nd Generation/Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics/Ryzen™ 1st Generation/7th Generation A-series/Athlon X4 Processors
Supports CPU up to 8 cores

Dan lijkt het erop dat er een bios update moet komen, en dat kan volgens dit topic weer niet zonder CPU. Dus de leverancier moet weten wat de bios-versie is. Heb ik dat goed?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

llinssen schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:08:
Ik zit te dubben over een Intel-gebaseerd systeem (9700K) of AMD 3700X. Op gebied van prestaties maakt het niet veel uit, en omdat ik meer games speel dan dat ik video bewerk, leek Intel net iets logischer. Daarbij komt dat een 570 mobo voor de AMD prijziger is dan een recent mobo voor intel.

Maar:
Bij de AMD krijg je een koeler die volgens sommige sites een goede koeler is. Maar is het ook een stille koeler of moet ik de alsnog voor een after market koeler (bijvoorbeeld be quiet! Dark Rock Pro 4) kopen? Ik heb wel gezocht, maar niet gevonden hoe stil de stock amd is. . Dus ik ben benieuwd naar wat ervaringsdeskundigen vinden. Natuurlijk kan ik het proberen en als het niet stil genoeg is alsnog vervangen, maar dan zou ik misschien voor Intel kiezen..
Hier zijn al je antwoorden: https://www.techbelike.co...noctua-nh-d15/#Prestaties
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.techbelike.com/wp-content/uploads/2019/10/Noise-temperature-diagram.png?w=620&ssl=1

AKA, als je temperaturen onder load van onder de 85 graden wilt halen zonder dat er een hels kabaal uit komt, dan kan je beter voor een andere koeler gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Frozen op 08-10-2019 12:29 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29

Nibbz

Postmaster General

Heb een 3700x met een stock koeler. Ik hoor hem nauwelijks, zelfs als ik geen geluid afspeel. (word anders als ik de fans op turbo zet, dan hoor je hem een beetje. Maar audio overstemd het direct)

Al dat RGB geweld op die koeler, had van mij niet gehoeven :p, maar verder prima koeler. Koelt goed en is still zat.

13:37

• llinssen
@Frozen Dank je wel. Inderdaad precies wat ik wilde weten. Ik bestel direct maar een aftermarket koeler. Nog even kiezen welke!

Volgende hoofdstuk: de GPU (koeling)!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

llinssen schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:51:
@Frozen Dank je wel. Inderdaad precies wat ik wilde weten. Ik bestel direct maar een aftermarket koeler. Nog even kiezen welke!

Volgende hoofdstuk: de GPU (koeling)!
Ik heb de noctua NH-D15 en de Bequiet Dark rock pro 4 getest. Ik heb momenteel de bequiet erin zitten omdat ik die mooier vind. NH-D15 staat hier op de kast als versiersel

• llinssen
@Frozen Dat zegt wel wat! En nog een tientje goedkoper ook. Op papier (scherm) ziet de
Scythe Mugen 5 PCGH Edition met 14,5dB geluidsproductie er ook heel goed uit en in de vergelijking van Hardware Info lijkt het ook in praktijk een goede koeler te zijn. Toevallig die ook getest? Scheelt ook weer 25 euro.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

llinssen schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:09:
@Frozen Dat zegt wel wat! En nog een tientje goedkoper ook. Op papier (scherm) ziet de
Scythe Mugen 5 PCGH Edition met 14,5dB geluidsproductie er ook heel goed uit en in de vergelijking van Hardware Info lijkt het ook in praktijk een goede koeler te zijn. Toevallig die ook getest? Scheelt ook weer 25 euro.
Nope, Scythe reageerde niet op mijn verzoek dus dan neem ik hem ook niet mee in de review. Maar een maatje heeft die en die presteert ook prima. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 08-10-2019 14:12 ]

• llinssen
@Frozen Duidelijk, dank je

• llinssen
De PC zit nu ongeveer een halve week in elkaar. Voor het updaten van de bios van het mobo had ik kortstondig een 2700 processor geinstalleerd, met de AMD koeler er op. Ziet er prachtig uit. Ook als je niet zo gecharmeerd bent van LED effecten. Door ronde vormgeving met de ventilator zo zichtbaar en de led verlichting eromheen, krijg je een mooi effect. Veel mooier dan bijvoorbeeld LED's op een mobo.

Maar tijdens de korte duur van het update kon ik al aardig horen dat de koeler behoorlijk geluid maakt. Let wel, geen herrie zoals de stock intel koelers 10 jaar geleden maakten, maar zeker niet geluidsarm oid.

Dus toen ik de 3700x installeerde was ik blij dat ik een be quiet koeler had gekocht. Die kan de koeling van deze processor met groot gemak aan, waardoor hij op lage toeren kan blijven draaien en veel stiller is dan de AMD Stock. Maar geen kleurtjes geeft...

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:39
Ik draai een 3900x met stock cooler op een asus tuf gaming plus x570 mobo en heb geen last vh evt geluid. Maar ik heb dan ook altijd een headset op, dus ja :)

interessant topic wel

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1