sunsmountain schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:44:
High end prestaties zitten in meer dan de voor de hand liggende specs. Van X570 mobo's kun je inderdaad niet zoveel met SLI, PCI Express 4.0 op dit moment (wel goed voor toekomst bestendigheid), extra USB of SATA poorten. Maar betere VRM's, is dat niks waard? En vaak hebben de nieuwere modellen weer net betere versies van de netwerkcontroller en de audio.
Je gaat een 3700X niet aan de 130W krijgen tenzij je graag je CPU sloopt. VRM's zijn geen noemenswaardig issue voor een goed B450 bord.

Vervolgens gaat het om dezelfde netwerk en audiochips, trekt een RTX2080Ti net iets meer dan de helft van PCI-E 3.0 haar totale bandbreedte en is er in een ITX systeem ook weinig ruimte voor veel extra SATA drives. X570 is gewoon niet erg interessant als ITX platform.

[...]
Het voordeel van de RTX2080S is vooral dezelfde TDP als een 2070S of een 2080: 215W. Hitte in een kleine behuizing is denk ik wel een factor, tenzij we een stofzuiger willen maken. Maar ik heb er te weinig ervaring mee om er met zekerheid wat van te kunnen zeggen. Ik ben ook voor AMD, maar zelfs de board partner RX5700XT's hebben luidere fans dan vergelijkbare 2070S modellen, als je niet de 2080S prijs wilt betalen.
De FE modellen misschien, maar veel boardpartner modellen doen iets anders. Verder is het probleem met de 5700 series eerder dat je kieskeurig moet zijn. ASUS is echt bagger, de MSI Mech is ook helemaal niet zo goed, net zoals de vrijwel identieke Nvidia Ventus tegenhangers. Gigabyte lijkt problemen met contact van de GPU te hebben en de gevoeligere sensoren van Navi helpen niet. Daarbuiten is ASRock meh, XFX slecht, Powercolor stuurt hun Red Dragon XT niet rond waardoor we niks weten en Sapphire valt eigenlijk wat tegen met hun Pulse. De Nitro+ past niet, want die is een absolute no brainer. Een van de weinige uitstekende videokaarten (en lijnen want Nitro+ is al jaren topkwaliteit) die er nog zijn, in beide kampen...
Bij Nvidia heb je heel wat meer partners, maar dat maakt ze niet goed. Er zit verrassend veel matigs of slechts tussen. Het meeste dat "2 slots" staat aangeven, is dat niet. Veel modellen zijn ook niet goed of onbekend wat bij mij geen vertrouwen opwekt in het product. Als je iets hebt, stuur het dan naar reviewers zodat mensen weten dat het goed is. Blowers beginnen we in principe niet aan. Ondertussen mag je voor €500+ rekenen op iets dat deugt en stil is. Helaas is dat meestal niet zo. Zeker omdat de meeste RX2070S modellen eerder rond de €600 zitten zijn ze simpelweg geen optie vergeleken met een €450 RX5700XT. Het zou niet eens een discussie meer moeten zijn.
Vervolgens ben ik juist vanwege de belachelijke prijzen ook kritisch. Voor dergelijke bedragen wil ik:
-Fatsoenlijk PCB
-Goede VRAM, VRM en GPU koeling.
-Geen bekende productiedefecten.
-Redelijk geruisloos, liefst sub 35dBA, maximaal 38dBA.
-Ball bearing fans en niet die goedkope sleeve bearing fans die over tijd luidruchtig worden en sneller kapot gaan.
-Fatsoenlijke review zodat bekend is of de kaart ook echt deugt.
-Voor ITX moet het een echte twee slot zijn.
Met die criteria valt heel veel al af. Gigabyte en ASUS omdat ze nog steeds goedkope sleeve bearing fans gebruiken en niet de twee slots halen. MSI omdat thermal pads over VRAM chips kennelijk heel moeilijk is en hun goedkope modellen niet geruisloos zijn. Goedkope partijen zoals Inno weet ik helemaal niks van en dan kom je al snel uit bij EVGA wat duur is, ook niet erg geruisloos, maar verder zou moeten deugen. De €150 extra over de RX5700XT maakt dat alleen onmogelijk als goed advies.
Ik heb juist eens naar gekeken omdat ik eens de standaard van videokaartkeuze wou verhogen. Het valt me op dat er helaas vaak te makkelijk over gekeken word. Het is de kern van een gaming systeem, meestal met gemak het duurste onderdeel en iets dat relatief makkelijk kapot kan gaan. Het moet gewoon deugen. Helaas is de kwaliteit het afgelopen tijd redelijk geïmplodeerd, net zoals dat de prijzen alsmaar zijn gestegen.

[...]
Ja, 170mm bij 170mm is niet veel. Qua twee slots, ik zie 86 uitvoeringen in de Pricewatch:
categorie: Videokaarten
Allemaal rommel? Twee slots is denk ik minder een probleem dan de lengte en de hoogte van de videokaart ook uitmaakt, het moet wel passen in de behuizing. (Zie m'n comment bovenaan op @
wagenveld en @
-The_Mask-).
[...]
Ze hebben ook speciaal Mini modellen, de videochip is dan de gewone 2070:
categorie: Videokaarten
Past zeker weten op het mobo, TDP van slechts 175W, en je betaalt een redelijke prijs.
Uh, €600+ voor een EOL videokaart die vergelijkbaar presteert met de €400 RX5700? Lijkt me niet.

Haal gewoon een HDD/SSD bay uit de Node 304 halen en dan past een normaal formaat videokaart. Vier bays zijn toch voldoende lijkt me.

Je hebt gelijk.
Maar dat veranderd voor mij eigenlijk wel wat. Ziet er best goed uit als behuizing. Nog steeds erg klein, maar net iets functioneler. De vraag is alleen of deze iets dikkere videokaarten toestaat dan twee slots. Dat zou enorm helpen.
[
Voor 3% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 30-10-2019 21:06
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.