NAS, RPI en Switch plaatsen zonder warmte problemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:18

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Mijn vraag luidt: Als ik mijn NAS, Raspberry PI en Switch in een ruimte in mijn kledingkast plaats, ga ik dan last krijgen dat de apparaten te warm worden ?

Ik woon nog thuis bij mijn ouders, ik heb recent een NAS aangeschaft en tot nu toe nog geen plek gevonden om hem neer te kunnen zetten en laten draaien (Ik sluit hem nu regelmatig af en zet hem aan wanneer nodig maar dat frustreert mij nogal en is niet de bedoeling van de NAS) Nu kwam ik zelf met het geniale idee om hem in mijn kledingkast te plaatsen onderin samen met mijn raspberry pi en mijn switch die nu ergens op de grond ligt. Echter weet ik niet zeker of dat helemaal goed gaat met de warmte, worden deze apparaten niet te warm? Wellicht dat jullie hier ervaring mee hebben en mij kunnen vertellen of dat goed gaat of niet?
Hieronder een foto van de ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rhwRMJn.jpg

Er zitten wel deuren voor! Vandaar dat dit de ideale plek zou zijn

Thanks!

Roy

[ Voor 1% gewijzigd door Microkid op 05-10-2019 12:31 ]

Roy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een NAS en Switch geven echt wel wat warmte af, dus je zal ventilatie nodig hebben. Bijv. via een rooster (liever zelfs 2, voorkant en achterkant, zodat er trek kan ontstaan). Ik zou ze zeker niet zo in de kast zetten met de deur dicht, dan wordt het lekker warm daar binnen.

PS: ik heb je foto even gefixt.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 05-10-2019 12:33 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Warmte en stof; kunnen een probleem zijn/worden... :/

E.e.a. hangt er natuurlijk van af of je switch al dan niet een ventilator heeft.
Je NAS zal hoogst waarschijnlijk wel een fan hebben.

In de buurt van kleding is nooit een goed idee. :N Alleen al de hoeveelheid stof(ophoping) kan een verstopping van ventilatieopeningen geven c.q. een mogelijk bron van (eerder) optredende ontbrandende stofpluizen/-dotten zijn.

Tenzij je over een miniatuur 4/5 poorts switchje praat die nauwelijks warm wordt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

In zo'n kast zou ik dat absoluut niet doen, zonder geforceerde koeling.

Een switch zonder ventilator, kan alsnog behoorlijk warm worden en heeft JUIST behoefte aan wat lucht en airflow. Een switch met ventilator, maakt vaak behoorlijk wat herrie.

Een NAS kan meevallen, maar wil ook zijn warmte kwijt.

Ik zou kijken of je dit niet in de vrije ruimte op je slaapkamer kunt zetten of wellicht in een klein 19" kastje dat je aan de muur kunt hangen of ergens weg kunt zetten. Daar zit vaak genoeg airflow in én het is van metaal. Met een plankje d'r in kun je dat vrij mooi wegwerken ook.

Zoiets bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AARIQ0TDXyiHIkaeyS7sWn2PCeA=/i/2002971002.jpeg
pricewatch: Digitus DN-19 07U-6/6-SW

In de pricewatch zit dat spul wel redelijk verstopt:
categorie: Computer accessoires

Voordeel van 19" is dat je wat flexibeler bent mocht je ooit nog ander spul er in willen hangen.

Even online verder gezocht, zoiets als dit (ook groter en kleiner te krijgen) is wel mooi. Hebben we op kantoor gehad en heeft redelijk wat ventilatiegaten.

Afbeeldingslocatie: https://www.patchkastwinkel.nl/pub/media/catalog/product/cache/4a59ebffd42f8a36c54b607bb557fd3f/3/6/368x600x450_zwart_glas_front.jpg
https://www.patchkastwink...xdxh-600x450x368mm-zwart/

(Ik kan het merk niet vinden en een vergelijkbaar type vind ik niet zo snel in de Pricewatch, ken de winkel verder niet dus kan ook niet zeggen of de service goed is. Wel lijkt het exact dat type kast wat we op kantoor hebben gehad waar ik érg van gecharmeerd ben. Let er wel op dat dit een ondiepe kast is, mocht je ooit met groter materiaal dan je NAS willen werken, dan past het mogelijk niet. Ook moet je tevoren even goed de binnenmaten bekijken en kijken of er plankjes voor te krijgen zijn.)

Wil je dat niet en heb je geen plek 'm in de vrije ruimte te zetten, maar wil je toch een deur voor je kledingkast, kijk dan of je een deur kunt opofferen en d'r ventilatiegaten in kunt maken, al dan niet met geforceerde koeling.

(Zelf ben ik daar ook over na aan het denken, maar dan voor een wat grotere ruimte. Wellicht heb je dat aan de componenten die ik denk te gaan gebruiken: Fancontroller in externe behuizing om trapkast te koelen )

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:33:
Een NAS en Switch geven echt wel wat warmte af, dus je zal ventilatie nodig hebben. Bijv. via een rooster (liever zelfs 2, voorkant en achterkant, zodat er trek kan ontstaan). Ik zou ze zeker niet zo in de kast zetten met de deur dicht, dan wordt het lekker warm daar binnen.

PS: ik heb je foto even gefixt.
Thanks voor het fixen van de foto :)

En voor het beantwoorden van mijn vraag :)

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
ehtweak schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:56:
Warmte en stof; kunnen een probleem zijn/worden... :/

E.e.a. hangt er natuurlijk van af of je switch al dan niet een ventilator heeft.
Je NAS zal hoogst waarschijnlijk wel een fan hebben.

In de buurt van kleding is nooit een goed idee. :N Alleen al de hoeveelheid stof(ophoping) kan een verstopping van ventilatieopeningen geven c.q. een mogelijk bron van (eerder) optredende ontbrandende stofpluizen/-dotten zijn.

Tenzij je over een miniatuur 4/5 poorts switchje praat die nauwelijks warm wordt.
Over de hoeveelheid stof had ik nog niet eens nagedacht! Goed punt, we praten niet over 4/5 poort switchje... het is op dit moment een 8 poorts maar ben van plan deze te upgraden naar 16 poorts

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Ja. Ik heb een kastje 2x zo groot met een DS410 en glasvezelmodem erin, en dat is snel 40c binnen.
Ik heb er een pricewatch: Noctua NF-A4x10 5V, 40mm in gemonteerd, en dat is al voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
unezra schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:37:
In zo'n kast zou ik dat absoluut niet doen, zonder geforceerde koeling.

Een switch zonder ventilator, kan alsnog behoorlijk warm worden en heeft JUIST behoefte aan wat lucht en airflow. Een switch met ventilator, maakt vaak behoorlijk wat herrie.

Een NAS kan meevallen, maar wil ook zijn warmte kwijt.

Ik zou kijken of je dit niet in de vrije ruimte op je slaapkamer kunt zetten of wellicht in een klein 19" kastje dat je aan de muur kunt hangen of ergens weg kunt zetten. Daar zit vaak genoeg airflow in én het is van metaal. Met een plankje d'r in kun je dat vrij mooi wegwerken ook.

Zoiets bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
pricewatch: Digitus DN-19 07U-6/6-SW

In de pricewatch zit dat spul wel redelijk verstopt:
categorie: Computer accessoires

Voordeel van 19" is dat je wat flexibeler bent mocht je ooit nog ander spul er in willen hangen.

Even online verder gezocht, zoiets als dit (ook groter en kleiner te krijgen) is wel mooi. Hebben we op kantoor gehad en heeft redelijk wat ventilatiegaten.

[Afbeelding]
https://www.patchkastwink...xdxh-600x450x368mm-zwart/

(Ik kan het merk niet vinden en een vergelijkbaar type vind ik niet zo snel in de Pricewatch, ken de winkel verder niet dus kan ook niet zeggen of de service goed is. Wel lijkt het exact dat type kast wat we op kantoor hebben gehad waar ik érg van gecharmeerd ben. Let er wel op dat dit een ondiepe kast is, mocht je ooit met groter materiaal dan je NAS willen werken, dan past het mogelijk niet. Ook moet je tevoren even goed de binnenmaten bekijken en kijken of er plankjes voor te krijgen zijn.)

Wil je dat niet en heb je geen plek 'm in de vrije ruimte te zetten, maar wil je toch een deur voor je kledingkast, kijk dan of je een deur kunt opofferen en d'r ventilatiegaten in kunt maken, al dan niet met geforceerde koeling.

(Zelf ben ik daar ook over na aan het denken, maar dan voor een wat grotere ruimte. Wellicht heb je dat aan de componenten die ik denk te gaan gebruiken: Fancontroller in externe behuizing om trapkast te koelen )
Thanks!

Ik had inderdaad dit ook al als optie aangehouden... alleen moet ik dan even kijken waar ik het kwijt kan, wellicht een plank opofferen. Ik wil het liefst niet de deur van mijn kledingkast opofferen en er gaten in maken... Ik denk dat dan een 19inch patchkast aan de wand de beste optie is. Wel interessant forumtopic over jouw trappenkast!

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

RoyRolls schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:19:
[...]

Thanks!

Ik had inderdaad dit ook al als optie aangehouden... alleen moet ik dan even kijken waar ik het kwijt kan, wellicht een plank opofferen. Ik wil het liefst niet de deur van mijn kledingkast opofferen en er gaten in maken... Ik denk dat dan een 19inch patchkast aan de wand de beste optie is. Wel interessant forumtopic over jouw trappenkast!
:) Ik was verrast hoe goedkoop die patchkasten eigenlijk zijn. Terwijl ze er absoluut niet goedkoop uit zien. Die 2e die ik aan gaf, die dus niet in de pricewatch staat, is super luxe. Glazen deur, gaten voor ventilatoren.

Als je zo'n ding actief wil koelen, passen er gewoon stock ventilatoren in. (Wel even kijken of je daar 230v ventilatoren in wil of niet. Ik zou zeggen van niet. Die dingen maken een bak herrie terwijl je denk ik eerder wil naar een oplossing zoals ik over na aan het denken ben. Zelf wil ik liefst zo min mogelijk herrie uit die kast, maar de temperatuur moet wel onder controle blijven. Liever in de zomer op de hete dagen wat meer herrie uit de kast, dan mijn apparatuur naar zijn grootje.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
AZ >>> NT

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1