Toon posts:

Fancontroller in externe behuizing om trapkast te koelen

Pagina: 1
Acties:

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 29-11 20:58

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Goedemorgenmiddag,

Ik zit al een tijd te broeden op het idee om onze trapkast, waar mijn server en netwerkapparatuur staat, te koelen. Net even wat onderdelen bij elkaar gezocht. Ik twijfel tussen 4 gedachten:
  • Koude lucht aanzuigen vanuit de kruipruimte
  • Warme lucht afvoeren via een rooster aan de bovenkant van de kast
  • Beiden
  • Volledig passief (convectie), enkel met een rooster aan de bovenkant koelen
In de winter lijkt het allemaal niet zo nodig maar in de zomer lopen de temperaturen dusdanig hoog op, dat ik daar toch graag wil zorgen voor iets betere aan- en afvoer van lucht.

Om het geforceerd te doen, denk ik aan de volgende componentenlijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1KabelsDelock Adapter Power 4pin Molex female > SATA power 15pin female with clip€ 2,75€ 2,75
1KabelsStartech.com 15cm 4-pins Molex naar SATA Voedingskabel Adapter€ 3,50€ 3,50
1Fan-controllers en lcd'sLC-Power LC-CFC-1 Fan controller€ 33,90€ 33,90
1Fan-controllers en lcd'sLC-Power LC-CFC-2 Fan controller€ 48,95€ 48,95
1Fan-controllers en lcd'sNZXT Sentry 3€ 38,90€ 38,90
1VentilatorenBitFenix Spectre All Black, 230mm€ 13,-€ 13,-
1Externe HDD/SSD behuizingenDelock 42484 Zwart€ 53,25€ 53,25
1Externe HDD/SSD behuizingenRaidsonic IB-550StU3S Zwart€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,25

Ventilatoren heb ik eventueel nog, ik heb een set 14cm fans uit mijn Phanteks Enthoo Luxe kast.
pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart

Wel twijfel ik of ik er niet eventueel een 23cm of 24cm in ga zetten. Die zijn mooi groot en dan ben ik met 1 of 2 exemplaren klaar:

pricewatch: BitFenix Spectre All Black, 230mm

Qua stroomverbruik zou het moeten passen. Zelfs die 23cm Bitfenix verbruikt 0,2A max, terwijl de DeLock behuizing het volgende kan leveren: 5 V / 2 A; 12 V / 2 A

Kortom, ruime marge. Van de Phanteks fans kan ik niet zien wat ze verbruiken, maar de kleinere Scythe fans die ik nog heb liggen, zeggen 0,09A nodig te hebben. Ik gok dat die Phanteks dus ergens tussen de 0,09A en 0,2A in gaan zitten. Met andere woorden, ik kan minimaal 10 fans aansluiten voordat ik ook maar in de buurt kom van de maximale output van die DeLock enclosure.

Wel vind ik de enclosure van RaidSonic mooier. Kan alleen niet vinden wat daarvan de exacte interne specs zijn: https://www.raidsonic.de/...jectID=456#technical_data

Qua plaat weet ik het nog niet, ik twijfel tussen gaas, ronde gaten en vierkante gaten en tussen hout en staal. Staal is wat steviger en makkelijk vast te zetten, plus mijn fans zijn daarin zinvol met schroeven vast te zetten. Hout is wat makkelijker te bewerken maar kwetsbaarder.

https://www.praxis.nl/ger...00-x-50-cm-x-1-mm/5608698

Qua componenten gaat mijn voorkeur uit naar:
Fancontroller: pricewatch: LC-Power LC-CFC-2 Fan controller
Enclosure: pricewatch: Raidsonic IB-550StU3S Zwart

Mijn vraag is dus wat de beste keuze gaat zijn voor deze situatie en of het uberhaupt nut heeft en of ik niet beter voor andere componenten kan kiezen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• rdejongjr
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 06:36
Gezien de plek en 24/7 werking;
Gebruik geen consumenten computer troepjes en al helemaal niet die lc pauper zooi. (molex-sata verloopjes zijn een brandgevaar)

Rooster in de deur als inlaat en de warme lucht in de kruipruimte of als het kan direct naar buiten afblazen.
Aanzuigen vanaf kruipruimte is wel lekker koel maar ruikt vaak ook wat muf.

Pc fans voor relatief stil en 24/7 gebruik: noctua, echt ventielatie spul en advies ventielatieshop.nl en dergelijke.

• unezra

unezra

Topicstarter
rdejongjr schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:03:
Gezien de plek en 24/7 werking;
Gebruik geen consumenten computer troepjes en al helemaal niet die lc pauper zooi. (molex-sata verloopjes zijn een brandgevaar)
Zou die NZXT daarin beter zijn?
Qua display vind ik 'm een stuk minder, maar als hij kwalitatief beter is vind ik het zeker een optie.

Molex-SATA kom je niet onderuit met een DVD behuizing als basis, daarin zit tegenwoordig SATA.

Als je een professioneler alternatief weet, hou ik me uiteraard aanbevolen. :)
Rooster in de deur als inlaat en de warme lucht in de kruipruimte of als het kan direct naar buiten afblazen.
Aanzuigen vanaf kruipruimte is wel lekker koel maar ruikt vaak ook wat muf.
Kruipruimte zit er onder, dus daarheen de warme lucht afvoeren word lastig.
Direct naar buiten kan niet, er is geen directe verbinding met buiten. Hooguit de spouwmuur in, maar die zit op ongeveer 150cm hoogte en daar wil ik mogelijk nu net de lucht vandaan halen. (Daar zit al een open rooster, ik vraag me af of het qua mufheid veel uit maakt als ik daar actief lucht uit ga zuigen.)

Basisidee is dus de warme lucht naar de gang af te voeren. Warmt die ook een beetje op.
Pc fans voor relatief stil en 24/7 gebruik: noctua, echt ventielatie spul en advies ventielatieshop.nl en dergelijke.
Hebben ze daar relatief energiezuinig spul dat relatief stil is en temperatuurgeregeld?
As in, ik wil het zelf kunnen instellen zodat het puur op temperatuur gaat. In de winter mag het zo goed als uit, in de zomer mag het best wat harder.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik zou een optie maken dat je de warme lucht gewoon de woning in kan blazen. Het zal op je stookkosten misschien geen deuk in een pak boter slaan maar alles wat je CV niet hoeft te doen is weer mooi meegenomen. Dat compenseer je natuurlijk wel weer met het energieverbruik van je servers en je koeling.

• unezra

unezra

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:12:
Ik zou een optie maken dat je de warme lucht gewoon de woning in kan blazen. Het zal op je stookkosten misschien geen deuk in een pak boter slaan maar alles wat je CV niet hoeft te doen is weer mooi meegenomen. Dat compenseer je natuurlijk wel weer met het energieverbruik van je servers en je koeling.
Da's inderdaad een zijgedachte en een van de redenen om de warme lucht de gang in te blazen. :)
Gang word in principe niet verwarmd, maar een klein beetje warme lucht daar kan geen kwaad.

Die server is er toch, mijn huidige setup doet nog "maar" 110W ten opzichte van de 165W die ik eerst deed. (Server, switch, router, modem en AP's, goddank niet alleen mijn server.) Server moet hoe dan ook gekoeld worden en de passief gekoelde switches mogen ook wel een beetje lucht hebben.

Dus tja, dan maar beter de warme lucht richting woning afvoeren. Het moet toch ergens heen.

• unezra

unezra

Topicstarter
rdejongjr schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:03:
Ik zit daar nog even te kijken maar het enige dat ze hebben is dit:
https://www.ventilatiesho...us-ventilator-wit-331000/

Dat ding is rudimentair temperatuur gestuurd, maar verder word ik van de specs niet heel gelukkig.

Vooral dit:
Capaciteit: 132 m3/h (toerental regelbaar, terug te toeren tot 50%) bij 22dB(A).

Terwijl de pricewatch: BitFenix Spectre Pro All Black, 230mm die ik op het oog heb als alternatief, volgens specs 265m³/h per uur doet bij 25,6dB.

Zoiets als een pricewatch: Noctua NF-A20-FLX, 200mm doet het nog wat beter.
Verplaatst 146,9m³/h bij 18,1dB

Ofwel, zo'n 230v badkamerventilator lijkt behoorlijk ongeschikt voor dit doel. Ook qua stroomverbruik. Ze geven aan dat zoiets 5W verbruikt bij 230v. Nu heeft zo'n regelunit ook wel wat stroom nodig en zit er wat verlies op de voeding, maar toch lijkt het op tussen de 1,2W en 2,4W per ventilator uit te komen er vanuit gaande dat ze maximaal 0,1A - 0,2A doen. Zelfs die grote BitFenix doet met 0,38A, nog geen 5W bij een luchtverplaatsing die bijna het dubbele is van die badkamerventilator.

Kortom, ik denk toch dat ik het bij laagspannings spul moet houden waarbij ik wel zou kunnen nadenken over misschien iets kleinere ventilatoren met een lager vermogen, die stil én zuinig zijn maar toch een fatsoenlijke luchtverplaatsing hebben.

Zoals die Noctua's dus. Specs van de fabrikant:
https://noctua.at/en/products/fan/nf-a20-flx/specification
  • Airflow 146,9 m³/h
  • Acoustical noise 18,1 dB(A)
  • Max. input power 0,96 W
  • Max. input current 0,08 A
Ofwel, 2 van die dingen verbruiken samen nog geen 2W, maar hebben een maximale luchtverplaatsing die fors hoger is dan die van zo'n badkamerventilator, terwijl ze fors stiller zijn. :)

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Let erop dat je geen lucht vanuit de kruipruimte je woning inlaat:

https://www.milieucentraa...dongas-en-thoron-in-huis/

• unezra

unezra

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:07:
Let erop dat je geen lucht vanuit de kruipruimte je woning inlaat:

https://www.milieucentraa...dongas-en-thoron-in-huis/
Dit is een huis uit 1958 gebouwd op zandgrond. Er zijn al de nodige open en semi-open verbindingen en hij is redelijk geventileerd. (That is, de voorgevel, de achtergevel niet.)

Ik vraag me af hoe schadelijk een open verbinding in de trapkast is waar ik geforceerd op top misschien 150m2 per uur uit wil zuigen. (Alleen in de zomer. Het hele doel is dat er in de winter amper extra ventilatie is, de fans zouden zelfs uit mogen. Alleen op wat warmere dagen zou ik het fijn vinden de temperatuur iets meer onder controle te hebben. Als ik dus een fancontroller vind die zeg tot 25 graden gewoon niets doet en pas daarboven langzaam begint te koelen zou dat helemaal mooi zijn, maar ik weet niet of genoemde fancontrolers, andere exemplaren, dat kunnen.)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, zou dit passief zelf al niet voor een luchtstroom kunnen zorgen? Gleuf onder aan de kast, gleuf bovenaan, zou toch al voldoende moeten zijn voor wat stroming.

Kruipruimte zou ik sowieso niet doen. Als ik zie hoe vochtig dat is, word je daar niet vrolijk van.

[Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2019 13:02]

• unezra

unezra

Topicstarter
MikeyMan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:01:
Maar, zou dit passief zelf al niet voor een luchtstroom kunnen zorgen? Gleuf onder aan de kast, gleuf bovenaan, zou toch al voldoende moeten zijn voor wat stroming.
Er zit op dit moment een rooster aan de bovenkant van de deur (that is, in het paneel daar boven, dus vrij hoog in de kast) en een passieve open verbinding met de kruipruimte via de zijkant en de vloer. (Er zit een klein rooster tussen de kast en de spouwmuur en er zitten wat kieren in de vloer.)

Dat levert vooralsnog onvoldoende ventilatie op.

Ik heb het nog niet getest met een rooster zoals in mijn TS, maar ik vraag me af of dat in de zomer genoeg ventilatie gaat geven het onder de 30 graden te houden. Het loopt daar nu in de zomer op tot ruim boven de 30. (Wel is de apparatuur fors verminderd, waardoor ik minder hitte genereer. Verbruik nu 110W in regulier bedrijf, dat was tot afgelopen week nog 165W. Minder stroomverbruik, dus minder warmte.)
Kruipruimte zou ik sowieso niet doen. Als ik zie hoe vochtig dat is, word je daar niet vrolijk van.
Da's de theorie maar het lijkt er op, zeker als ik kijk naar de lucht uit de spouwmuur, dat het mee valt. Dat was ook het plan, als ik daar ga aanzuigen, een ventilator op het rooster richting spouwmuur voor extra aanvoer.

Sowieso, als ik ga afzuigen, zal hij daar een deel van zijn lucht vandaan gaan halen. Daar zit immers een open verbinding. :) Wel is het lastiger qua bedrading, dus mijn eerste ingeving is vooral afzuigen. Dan kan ik mooi regelunit en ventilatoren redelijk bij elkaar in de buurt houden.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee