Goedemorgenmiddag,
Ik zit al een tijd te broeden op het idee om onze trapkast, waar mijn server en netwerkapparatuur staat, te koelen. Net even wat onderdelen bij elkaar gezocht. Ik twijfel tussen 4 gedachten:
Om het geforceerd te doen, denk ik aan de volgende componentenlijst:
Ventilatoren heb ik eventueel nog, ik heb een set 14cm fans uit mijn Phanteks Enthoo Luxe kast.
pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart
Wel twijfel ik of ik er niet eventueel een 23cm of 24cm in ga zetten. Die zijn mooi groot en dan ben ik met 1 of 2 exemplaren klaar:
pricewatch: BitFenix Spectre All Black, 230mm
Qua stroomverbruik zou het moeten passen. Zelfs die 23cm Bitfenix verbruikt 0,2A max, terwijl de DeLock behuizing het volgende kan leveren: 5 V / 2 A; 12 V / 2 A
Kortom, ruime marge. Van de Phanteks fans kan ik niet zien wat ze verbruiken, maar de kleinere Scythe fans die ik nog heb liggen, zeggen 0,09A nodig te hebben. Ik gok dat die Phanteks dus ergens tussen de 0,09A en 0,2A in gaan zitten. Met andere woorden, ik kan minimaal 10 fans aansluiten voordat ik ook maar in de buurt kom van de maximale output van die DeLock enclosure.
Wel vind ik de enclosure van RaidSonic mooier. Kan alleen niet vinden wat daarvan de exacte interne specs zijn: https://www.raidsonic.de/...jectID=456#technical_data
Qua plaat weet ik het nog niet, ik twijfel tussen gaas, ronde gaten en vierkante gaten en tussen hout en staal. Staal is wat steviger en makkelijk vast te zetten, plus mijn fans zijn daarin zinvol met schroeven vast te zetten. Hout is wat makkelijker te bewerken maar kwetsbaarder.
https://www.praxis.nl/ger...00-x-50-cm-x-1-mm/5608698

Qua componenten gaat mijn voorkeur uit naar:
Fancontroller: pricewatch: LC-Power LC-CFC-2 Fan controller
Enclosure: pricewatch: Raidsonic IB-550StU3S Zwart
Mijn vraag is dus wat de beste keuze gaat zijn voor deze situatie en of het uberhaupt nut heeft en of ik niet beter voor andere componenten kan kiezen.
Ik zit al een tijd te broeden op het idee om onze trapkast, waar mijn server en netwerkapparatuur staat, te koelen. Net even wat onderdelen bij elkaar gezocht. Ik twijfel tussen 4 gedachten:
- Koude lucht aanzuigen vanuit de kruipruimte
- Warme lucht afvoeren via een rooster aan de bovenkant van de kast
- Beiden
- Volledig passief (convectie), enkel met een rooster aan de bovenkant koelen
Om het geforceerd te doen, denk ik aan de volgende componentenlijst:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Kabels | Delock Adapter Power 4pin Molex female > SATA power 15pin female with clip | € 2,75 | € 2,75 |
1 | Kabels | Startech.com 15cm 4-pins Molex naar SATA Voedingskabel Adapter | € 3,50 | € 3,50 |
1 | Fan-controllers en lcd's | LC-Power LC-CFC-1 Fan controller | € 33,90 | € 33,90 |
1 | Fan-controllers en lcd's | LC-Power LC-CFC-2 Fan controller | € 48,95 | € 48,95 |
1 | Fan-controllers en lcd's | NZXT Sentry 3 | € 38,90 | € 38,90 |
1 | Ventilatoren | BitFenix Spectre All Black, 230mm | € 13,- | € 13,- |
1 | Externe HDD/SSD behuizingen | Delock 42484 Zwart | € 53,25 | € 53,25 |
1 | Externe HDD/SSD behuizingen | Raidsonic IB-550StU3S Zwart | € 50,- | € 50,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 244,25 |
Ventilatoren heb ik eventueel nog, ik heb een set 14cm fans uit mijn Phanteks Enthoo Luxe kast.
pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart
Wel twijfel ik of ik er niet eventueel een 23cm of 24cm in ga zetten. Die zijn mooi groot en dan ben ik met 1 of 2 exemplaren klaar:
pricewatch: BitFenix Spectre All Black, 230mm
Qua stroomverbruik zou het moeten passen. Zelfs die 23cm Bitfenix verbruikt 0,2A max, terwijl de DeLock behuizing het volgende kan leveren: 5 V / 2 A; 12 V / 2 A
Kortom, ruime marge. Van de Phanteks fans kan ik niet zien wat ze verbruiken, maar de kleinere Scythe fans die ik nog heb liggen, zeggen 0,09A nodig te hebben. Ik gok dat die Phanteks dus ergens tussen de 0,09A en 0,2A in gaan zitten. Met andere woorden, ik kan minimaal 10 fans aansluiten voordat ik ook maar in de buurt kom van de maximale output van die DeLock enclosure.
Wel vind ik de enclosure van RaidSonic mooier. Kan alleen niet vinden wat daarvan de exacte interne specs zijn: https://www.raidsonic.de/...jectID=456#technical_data
Qua plaat weet ik het nog niet, ik twijfel tussen gaas, ronde gaten en vierkante gaten en tussen hout en staal. Staal is wat steviger en makkelijk vast te zetten, plus mijn fans zijn daarin zinvol met schroeven vast te zetten. Hout is wat makkelijker te bewerken maar kwetsbaarder.
https://www.praxis.nl/ger...00-x-50-cm-x-1-mm/5608698

Qua componenten gaat mijn voorkeur uit naar:
Fancontroller: pricewatch: LC-Power LC-CFC-2 Fan controller
Enclosure: pricewatch: Raidsonic IB-550StU3S Zwart
Mijn vraag is dus wat de beste keuze gaat zijn voor deze situatie en of het uberhaupt nut heeft en of ik niet beter voor andere componenten kan kiezen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.