LS,
De oorzaak is gevonden, gistermiddag is er van een onbekend IP-adres ingelogd met beheerders wachtwoord, daarna werden alle reacties van spam gemeld door klanten.
Actie's ondernomen:
1.Autoreply en wachtwoord van mailserver/Wordpress respectievelijk uitgeschakeld en gewijzigd.
2.website/shop offline gehaald, 2TP verificatie wordpress ingeschakeld (klant wilde dit niet in eerste instantie is 'leek'). Rechten klant gedowngrade naar redacteur.
Mijn strategie om deze spammer te analyseren is:
1.Ccleaner & virusscanners plus analyse van alle kantoor PC/laptops etc. nalopen. Fullscannen dus en kijken naar logs.
2.Alle media, plugins enz. te verwijderen en opnieuw installeren.
3.Wordpress map verwijderen en schone installatie doen.
4.Opgeschoonde backup uploaden.
5.Media en plugins terugplaatsen en instellen c.q. configureren.
6. Alle betrokken partijen informeren.
Heb ik met bovenstaande strategie voldoende gedaan of kan ik meer doen om uit te vinden wat de besmetting was?!
De oorzaak is gevonden, gistermiddag is er van een onbekend IP-adres ingelogd met beheerders wachtwoord, daarna werden alle reacties van spam gemeld door klanten.
Actie's ondernomen:
1.Autoreply en wachtwoord van mailserver/Wordpress respectievelijk uitgeschakeld en gewijzigd.
2.website/shop offline gehaald, 2TP verificatie wordpress ingeschakeld (klant wilde dit niet in eerste instantie is 'leek'). Rechten klant gedowngrade naar redacteur.
Mijn strategie om deze spammer te analyseren is:
1.Ccleaner & virusscanners plus analyse van alle kantoor PC/laptops etc. nalopen. Fullscannen dus en kijken naar logs.
2.Alle media, plugins enz. te verwijderen en opnieuw installeren.
3.Wordpress map verwijderen en schone installatie doen.
4.Opgeschoonde backup uploaden.
5.Media en plugins terugplaatsen en instellen c.q. configureren.
6. Alle betrokken partijen informeren.
Heb ik met bovenstaande strategie voldoende gedaan of kan ik meer doen om uit te vinden wat de besmetting was?!
Verstand van 'Alles' van 'Niets'