Wat is je budget?
~ €500,- incl. evt accessoires.
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Afhankelijk van jullie advies.
Compact met een 1"/ MFT sensor of een Systeemcamera.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Voornamelijk foto's, maar af en toe een filmpje kan een leuke aanvulling zijn.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Of het nog relevant is mogen jullie beslissen.
Ik vind fotografie interessant en heb al heel wat uren gestoken in het lezen en vergelijken etc. Maar moet toegeven dat het realistisch is dat ik hier nooit iets echt mee ga doen in de vorm van een hobby of het wellicht uitgebreider experimenteren en dat ik (en de vriendin nog sterker) meer een P&S gebruiker ben.
Vanwege dit feit ook de bovenstaande vraag, als ik dacht dat dit wel realistisch was had ik sowieso een nieuwe camera willen kopen waar het veranderen van instellingen (voornamelijk Aperture & SS) via draaiknoppen kan ipv alles via het menu.
Het bewerken we foto's nagenoeg niet. Als we het al doen dan is het meestal in een fotoboek programma dus geen PS of LR.
Nog te doen
~ €500,- incl. evt accessoires.
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Afhankelijk van jullie advies.
Compact met een 1"/ MFT sensor of een Systeemcamera.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
- Vakantiefoto's (portrait / selfie, landschap, steden, dieren, macro, dus eigenlijk vanalles)
- Foto's van mijn grote kleine 1 jarig vriendje
Voornamelijk foto's, maar af en toe een filmpje kan een leuke aanvulling zijn.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Of het nog relevant is mogen jullie beslissen.
- Sony Nex F3
- Sony 18-55 F3.5-5.6
- 1 PFW50 & 2 Aftermarket batterijen
- 2x8GB, 1x16GB kaartje (was toen (2012) heel wat
)
- Lowepro Tasje
- Wat we nu voornamelijk missen is dat de foto's niet altijd scherp zijn (voornamelijk binnen, van onze kleine man) dus een snellere AF is welkom.
- Ook vinden we dat wat meer bokeh voor interessantere foto's zorgt.
- Buiten zijn we over het algemeen wel tevreden over de kwaliteit, het is echt voornamelijk binnen. We hebben zelfs het idee dat onze telefoons (ik: Sony XZ2C, vriendin: Pocophone F1) bruikbaardere plaatjes opleveren. We vinden zelfs de bokeh op de F1 al redelijk indrukwekkend.
- Gear hoeft niet perce nieuw te zijn, 2de hands is ook geen enkel probleem. Zo hoeft die €500 ook niet op, liever niet dan wel.
- 180c draaibaar scherm voor selfies (WAF)
- De eerste 2 bovenstaande punten doen me geloven dat een lichtsterke prime voor de F3 wellicht een goede optie is (ook gezien het feit dat een lens een grotere impact op IQ dan een body)?
- Of wellicht toch maar een compact aangezien onze eisen niet zo hoog zijn (punt 3) en dit flexibeler is? Ook in deze laatste shot zie ik geen verschil tussen de RX100 M3 vs A6000
- Of wellicht toch een nieuwe systeem camera omdat die camera's tegenwoordig een sneller en meer geavanceerd AF systeem hebben wat we indoor nodig hebben?
Ik vind fotografie interessant en heb al heel wat uren gestoken in het lezen en vergelijken etc. Maar moet toegeven dat het realistisch is dat ik hier nooit iets echt mee ga doen in de vorm van een hobby of het wellicht uitgebreider experimenteren en dat ik (en de vriendin nog sterker) meer een P&S gebruiker ben.
Vanwege dit feit ook de bovenstaande vraag, als ik dacht dat dit wel realistisch was had ik sowieso een nieuwe camera willen kopen waar het veranderen van instellingen (voornamelijk Aperture & SS) via draaiknoppen kan ipv alles via het menu.
Het bewerken we foto's nagenoeg niet. Als we het al doen dan is het meestal in een fotoboek programma dus geen PS of LR.
Nog te doen
- Naar fysieke shop om wat camera's te testen.
- Naar fysieke shop om een andere lens op mijn F3 te testen. Dit ook omdat we met de huidige combi regelmatig de volgende fout te zien krijgen "cannot recognize lens, attach it properly". Soms helpt even uit/aan, soms even de lens los draaien en vast klikken. Erg vervelend probleem aangezien het moment dan al vaak voorbij is.
- Veel reviews en vergelijkingen gelezen en bekeken (T.net, DPreview, YT)
- Verschillende beginner tuts gelezen. Ben nu enigzins en voornamelijk theoretisch bekend met het hele Exposure (Aperture & SS) en ISO samenhang alsook wat andere termen (bokeh, fstops, APS-C, MFT, AF, tele, prime, lichtsterk, snelle lens, compositie etc.)
- Heb al vele vergelijkingstabellen opgesteld.
De 'standaard systeem camera's': Sony A6000, Pana GX80, Pana G7, Canon M50, Fuji X-T100, Canon E-M10 Mark II, Canon M5 maar ook 2dehands de Pana G80, Sony A6300).
Maar ook de de 1" / MFT compact: Sony RX100 III, Pana TZ100, Pana LX15, Canon G7x Mark II en 2de hands: RX100 M4, LX400
[ Voor 31% gewijzigd door Card Nox op 06-10-2019 00:03 ]