Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Wat is je budget?
~ €500,- incl. evt accessoires.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Afhankelijk van jullie advies.
Compact met een 1"/ MFT sensor of een Systeemcamera.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
  • Vakantiefoto's (portrait / selfie, landschap, steden, dieren, macro, dus eigenlijk vanalles)
  • Foto's van mijn grote kleine 1 jarig vriendje
Wil je foto's maken of filmen?
Voornamelijk foto's, maar af en toe een filmpje kan een leuke aanvulling zijn.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Of het nog relevant is mogen jullie beslissen.
  • Sony Nex F3
  • Sony 18-55 F3.5-5.6
  • 1 PFW50 & 2 Aftermarket batterijen
  • 2x8GB, 1x16GB kaartje (was toen (2012) heel wat ;) )
  • Lowepro Tasje
Heb je verder nog specifieke eisen?
  • Wat we nu voornamelijk missen is dat de foto's niet altijd scherp zijn (voornamelijk binnen, van onze kleine man) dus een snellere AF is welkom.
  • Ook vinden we dat wat meer bokeh voor interessantere foto's zorgt.
  • Buiten zijn we over het algemeen wel tevreden over de kwaliteit, het is echt voornamelijk binnen. We hebben zelfs het idee dat onze telefoons (ik: Sony XZ2C, vriendin: Pocophone F1) bruikbaardere plaatjes opleveren. We vinden zelfs de bokeh op de F1 al redelijk indrukwekkend.
  • Gear hoeft niet perce nieuw te zijn, 2de hands is ook geen enkel probleem. Zo hoeft die €500 ook niet op, liever niet dan wel.
  • 180c draaibaar scherm voor selfies (WAF)
De keuze
  • De eerste 2 bovenstaande punten doen me geloven dat een lichtsterke prime voor de F3 wellicht een goede optie is (ook gezien het feit dat een lens een grotere impact op IQ dan een body)?
  • Of wellicht toch maar een compact aangezien onze eisen niet zo hoog zijn (punt 3) en dit flexibeler is? Ook in deze laatste shot zie ik geen verschil tussen de RX100 M3 vs A6000
  • Of wellicht toch een nieuwe systeem camera omdat die camera's tegenwoordig een sneller en meer geavanceerd AF systeem hebben wat we indoor nodig hebben?
Indien systeemcamera the way to go is de keuze MFT of APS-C, waar de laatste theoretisch beter IQ heeft vanwege de grotere sensor. Maar veel reviews zeggen dat het niet veel scheelt waardoor je de keuze af moet laten hangen van het aanbod lensen en gebruiksgemak. Maar heb ik veel lenzen nodig? Evt een lichtsterke prime en een lensje met 4x zoom oid?

Ik vind fotografie interessant en heb al heel wat uren gestoken in het lezen en vergelijken etc. Maar moet toegeven dat het realistisch is dat ik hier nooit iets echt mee ga doen in de vorm van een hobby of het wellicht uitgebreider experimenteren en dat ik (en de vriendin nog sterker) meer een P&S gebruiker ben.
Vanwege dit feit ook de bovenstaande vraag, als ik dacht dat dit wel realistisch was had ik sowieso een nieuwe camera willen kopen waar het veranderen van instellingen (voornamelijk Aperture & SS) via draaiknoppen kan ipv alles via het menu.
Het bewerken we foto's nagenoeg niet. Als we het al doen dan is het meestal in een fotoboek programma dus geen PS of LR.

Nog te doen
  • Naar fysieke shop om wat camera's te testen.
  • Naar fysieke shop om een andere lens op mijn F3 te testen. Dit ook omdat we met de huidige combi regelmatig de volgende fout te zien krijgen "cannot recognize lens, attach it properly". Soms helpt even uit/aan, soms even de lens los draaien en vast klikken. Erg vervelend probleem aangezien het moment dan al vaak voorbij is.
Gedaan
  • Veel reviews en vergelijkingen gelezen en bekeken (T.net, DPreview, YT)
  • Verschillende beginner tuts gelezen. Ben nu enigzins en voornamelijk theoretisch bekend met het hele Exposure (Aperture & SS) en ISO samenhang alsook wat andere termen (bokeh, fstops, APS-C, MFT, AF, tele, prime, lichtsterk, snelle lens, compositie etc.)
  • Heb al vele vergelijkingstabellen opgesteld.
    De 'standaard systeem camera's': Sony A6000, Pana GX80, Pana G7, Canon M50, Fuji X-T100, Canon E-M10 Mark II, Canon M5 maar ook 2dehands de Pana G80, Sony A6300).
    Maar ook de de 1" / MFT compact: Sony RX100 III, Pana TZ100, Pana LX15, Canon G7x Mark II en 2de hands: RX100 M4, LX400
Ik moet nu gaan, maar zal het topic nog aanvullen met wat foto's waar je kunt zien wat we missen en waarmee we wel al tevreden zijn. Bedankt voor het advies op voorhand.

[ Voor 31% gewijzigd door Card Nox op 06-10-2019 00:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:51
  1. Wat we nu voornamelijk missen is dat de foto's niet altijd scherp zijn (voornamelijk binnen, van onze kleine man) dus een snellere AF is welkom.
  2. - Dat komt zeer waarschijnlijk niet door langzame autofocus, maar door een te langzame sluitertijd. Te langzame autofocus resulteert in foto's die telkens "het juiste moment" missen. Gebruik je ook een hogere ISO binnenshuis? Zoja, hoe hoog kun je deze zetten totdat de extra ruis storend wordt?
  3. Ook vinden we dat wat meer bokeh voor interessantere foto's zorgt.
  4. - Dat hangt samen met de lichtsterkte van de lens, oftewel het minimale diafragma. Lager getal = meer bokeh. De kitlens heeft een variabele diafragma van 3.5 - 5.6, wat meestal maar een beperkt effect geeft. Kortere afstand tot je onderwerp geeft ook meer bokeh.
  5. Buiten zijn we over het algemeen wel tevreden over de kwaliteit, het is echt voornamelijk binnen. We hebben zelfs het idee dat onze telefoons (ik: Sony XZ2C, vriendin: Pocophone F1) bruikbaardere plaatjes opleveren. We vinden zelfs de bokeh op de F1 al redelijk indrukwekkend.
  6. - Telefoons maken inderdaad grote sprongen qua bokeh, soms is het zelfs kunstmatig. Maar qua fotokwaliteit, is het nog steeds wel behelpen. Voor facebook prima, maar voor grootformaat aan de muur, niet geschikt.
  7. Gear hoeft niet perce nieuw te zijn, 2de hands is ook geen enkel probleem. Zo hoeft die €500 ook niet op, liever niet dan wel.
  8. - Het is wel belangrijk om eerst te achterhalen of de camera, de lens of de fotograaf de limiterende factor is. In de winkel kun je een camera met eenzelfde mount eens proberen, en evt een lens met een kleiner diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Je zou kunnen starten met een lichtsterkere lens (er staat een Sigma 30mm 1.4 op MP voor ruim onder je budget). Dan kun je in elk geval zien wat een snellere en betere lens doet qua achtergrondonscherpte en belichtingstijd (zou die niet onder de 1/125e laten komen, en de iso niet boven de 800). Alleen zoomen kun je vergeten - maar dat geldt voor elke lichtsterke lens.

Ben je nog steeds niet blij met het resultaat dan kun je kijken naar een body met een betere sensor en autofocus: A6000 is weliswaar van gisteren, maar nog steeds niet van gisteren. Hoef je ook die 18-55 (nog) niet weg te gooien. Als je wilt afzien van een zoeker kun je ook volstaan met een A5100, waarmee je op het schermpje kunt scherpstellen. Scheelt je ook weer de nodige knaken, en in beide gevallen kun je met wat hogere iso's (dus kortere belichtingstijden) uit de voeten.

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 05-10-2019 22:26 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@LA-384, ten eerste bedankt voor je reactie!
1. Daar heb je een goed punt, ze zijn echter ook vaak onscherp omdat ik scherp stel op het moment dat hij niet beweegt en een fractie later beweegt hij weer. Maar ook wanneer hij niet beweegt zijn de foto's niet altijd scherp. Ik heb vandaag wat liggen spelen met de camera. De meeste foto's zijn genomen op met de volgende instellingen:
18 - 24mm, F3.5 - F4.0, ISO 2500 - 3200 & SS 1/80 - 1/160
Ik heb hier wat foto's geupload, kunnen jullie dan de EXIF data zien of moet ik het dan op bv Flickr uploaden?
Heb verder nog niet met de ISO stand gespeeld. Maar het idee is natuurlijk ISO zo hoog als mogelijk zonder ruis zodat de SS zo snel als mogelijk kan zijn waardoor de beelden minder snel bewogen zijn. Het idee is me duidelijk, ga ik nog gericht mee spelen.

3. Yes, vandaar ook het idee voor een lichtsterke prime lens.

5. Op de F1 is ook veel (alles?) kunstmatig, als je gaat pixelpeepen ziet het er ook wat vreemd uit. Zie deze foto. De struiken tussen ons in zijn scherp en zijn armpje is weer deels out of focus.
Het overgrote deel van onze foto's gebruiken we prive, telefoon, af en toe een fotoboek en wellicht een keer iets voor aan de wand (en dan is nog maar de vraag hoe groot).

7. Nou, daar kan ik je wel antwoord op geven ;) Ik zal grotendeels de limiterende factor zijn, dus daar werk ik momenteel aan.

@bobcom, bedankt voor je reactie.

Bedoel je de Sony A voor €125,-, of deze voor €200,- of Sony E versie voor €300,- (kost nieuw €350,-)? Bij de eerste 2 zou ik adapters nodig hebben.
EDIT: €250 op V&A
EDIT: De lens is niet gestabiliseerd lees ik in deze review? Dat is natuurlijk wel lastiger in low light en met eventuele video, dan is de SEL35F18 wellicht een mogelijkheid.
EDIT: Review tussen de Sigma 30mm F1.4 & de SEL35F18 OSS

Ik heb al heeel veeel reviews van de A6000 gelezen en gezien, het blijft een goude oude wat ik zo lees. Daarnaast zal die nog wel even blijven aangezien de prijs van zijn opvolger (A6100) niet mals is.
Een evf is mooi, maar de A6000 heeft helaas geen 'selfie' stand, iets wat de vrouw belangrijk vind helaas. De A5100 daar in tegen weer wel (en touchscreen wat met focussen soms handig kan zijn), dus wellicht is dat de slimmere keuze (nu €350,- bij bol). Zou ik fotografie toch nog serieuzer willen gaan ontwikkelen is het ook minder erg er opnieuw geld in te pompen.

Puur ter info de camera heeft tot nu toe 34934 clicks gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 06-10-2019 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Card Nox Had even over die a-mount heen gelezen (stomme Sony ook!), maar idd, een gebruikte 30-1.4 komt al gauw op zo'n €260 (Ebay international) - ongeveer evenveel als een tweedehands SEL3518. Voor ongeveer diezelfde prijs tik je een gebruikte A5100 (soms met 16-50mm lens) op de kop, je zou net binnen budget uit moeten kunnen komen.

Een andere optie is de afslag naar Canon te nemen. De Eos M100 is net opgevolgd door de M200, en te vinden voor rond de €250,- (gebruikt met kitlens) à €350 (nieuw met kitlens). Ongeveer hetzelfde gebruiksprofiel als de Nex (alles menu), maar met een 24 Mp sensor en een touchscreen. Voeg daar een Eos 22mm f2 van €150,- (gebruikt) à €200,- (nieuw) aan toe en je bent voorlopig weer het mannetje om foto's van je mannetje te maken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
De meeste foto's zijn genomen op met de volgende instellingen:
18 - 24mm, F3.5 - F4.0, ISO 2500 - 3200 & SS 1/80 - 1/160
Dat is een mooie basis, in principe zou dat geen wazige foto's op mogen leveren. Hou er wel rekening mee dat de camera vaak deze wenselijke instellingen kan negeren, wanneer de foto te donker of te licht zou worden. Kijk ik naar de geuploade foto's, dan kan ik de problemen wel verklaren.
  • DSC02558 heeft een sluitertijd van 1/15e seconde, dat is veel te lang voor zo'n beweeglijk onderwerp. qua ISO had je nog genoeg marge, dus de sluitertijd had sneller gekund. wellicht op de automatische stand genomen?
  • DSC02561 het nadeel van groothoek, is dat de bokeh beperkter wordt bij eenzelfde diafragma. f/3.5 @ 18mm geeft minder bokeh dan f/3.5 @ 55mm. Dit is ook een beperking van de diafragma's van de gebruikte lens.
  • DSC02570 dit komt waarschijnlijk door het raam op de achtergrond, de camera weet niet op welk deel van de foto het de belichting moet aanpassen, in dit geval is denk ik het gemiddelde van de hele foto of juist enkel het raam gekozen. In de camera vind je vaak instellingen om dat aan te passen, je wilt waarschijnlijk spot-metering hebben, dan wordt het scherpstelpunt gekozen waar de belichting op aangepast wordt.
  • DSC02572 foute focus had je zelf ook al gemerkt, dit kan twee oorzaken hebben; automatisch focuspunt of geen bescherming tegen out-of-focus afdrukken. Met die laatste bedoel ik dat een camera pas afdrukt als het scherpstelpunt daadwerkelijk scherp is. Die laatste kun je op anticiperen, of oplossen met een nieuwe camera die dat wel doet. Die eerste optie kun je met instellingen verhelpen, kies voor enkel focus-punt itt een gebied of automatisch focuspunt.
  • DSC02587 de bokeh is in principe gelijk aan DSC02561, maar oogt wellicht minder storend. De achtergrond zit korter op het onderwerp en is daarom scherper, bij deze foto is dat wenselijk/acceptabel. Bij DSC02561 ligt de achtergrond verder weg en wil je eigenlijk meer focus op het onderwerp, de beperkte bokeh is hier dus wel storend. Dit is dus maar net wat je van een foto verwacht en op te lossen met een lichtsterkere lens.
  • DSC02596 hetzelfde probleem als met DSC02570, de tv gooit hier roet in het eten, de oplossing is ook gelijk aan DSC02570.
Allereerst zou ik kijken of je de camera zo kunt instellen dat het betere keuzes maakt. Spot-metering, handmatig focuspunt en shutter-priority zijn een goed begin. Mijn eigen camera kan ik bepaalde marges instellen zoals maximale sluitertijd en maximale ISO, de camera probeert dan binnen die marges de beste keuze te maken. Als de camera toch kan afdrukken wanneer het focus-punt nog niet scherp is, zorg dan dat je niet te snel doordrukt en wacht zelf tot het focuspunt scherp is. Als dat vaak te lang duurt, dan kun je kijken of je dat op kunt lossen met een andere lens of andere camera. Modernere camera's hebben namelijk ook betere en daarmee mogelijk ook snellere focus.

Extra tip, gebruik ontwikkel-software zoals Lightroom of gratis alternatieven. Je kunt er geen mis-focus mee rechttrekken, maar wel de kleurbalans en belichting. Misschien is het je zelf ook al opgevallen dat je zoontje op sommige foto's blauwer/bleker oogt dan op andere, dat is een witbalans issue en afhankelijk van het omgevingslicht. Dit is eenvoudig te corrigeren.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 06-10-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@bobcom, ik heb me vandaag nog zitten verdiepen en inlezen en een lijstje gemaakt met de musthaves. Lang verhaal kort, heb nog de A5100, M100 en M200 in mijn lijstje staan. Er zijn er verschillende (A6000, GX80M10 MII, X-20T, LX100) afgevallen vanwege het ontbreken van een flipscherm en de rest (G7, M50, X-100T, M5, G80) vanwege afmetingen.

Vind de M100 mooier uitkomen in deze vergelijking, lijkt meer op de Sony A7R IV.

@LA-384, Bedankt voor de foto's. Als ik de foto's op de camera terug kijk staan dat ze allemaal met superior Auto zijn gemaakt, maar dat klopt niet. Heb er vandaag weer een hoop gemaakt op A (Aperture Priority) en daar staat netjes een A bij... Dus of ik heb me gisteren verdaan of .. uhm ... dus 8)7
DSC02561 het nadeel van groothoek, is dat de bokeh beperkter wordt bij eenzelfde diafragma. f/3.5 @ 18mm geeft minder bokeh dan f/3.5 @ 55mm.
Waarom is dit? 'Normaal' is het toch dat een grotere Aperture voor meer bokeh zorgt?
DSC02570 dit komt waarschijnlijk door het raam op de achtergrond, de camera weet niet op welk deel van de foto het de belichting moet aanpassen, in dit geval is denk ik het gemiddelde van de hele foto of juist enkel het raam gekozen. In de camera vind je vaak instellingen om dat aan te passen, je wilt waarschijnlijk spot-metering hebben, dan wordt het scherpstelpunt gekozen waar de belichting op aangepast wordt.
Toevallig hier vandaag mee gespeeld. Metering op Spot gezet en Aufofocus op Center ipv Multi. Zit nu in de instellingen en heb altijd DMF gehad (na het automatisch scherp stellen kun je nog handmatig wijzigen voor finetuning). Daardoor was Autofocus mode AF-S, deze heb ik nu op AF-C (stelt ook nog scherm na half press), wellicht helpt dat nog wat, het voelt wel erg nerveus aan.
DSC02572 foute focus had je zelf ook al gemerkt, dit kan twee oorzaken hebben; automatisch focuspunt of geen bescherming tegen out-of-focus afdrukken. Met die laatste bedoel ik dat een camera pas afdrukt als het scherpstelpunt daadwerkelijk scherp is. Die laatste kun je op anticiperen, of oplossen met een nieuwe camera die dat wel doet. Die eerste optie kun je met instellingen verhelpen, kies voor enkel focus-punt itt een gebied of automatisch focuspunt.
:) had ik inderdaad ook ontdekt, zie boven.
DSC02587 de bokeh is in principe gelijk aan DSC02561, maar oogt wellicht minder storend. De achtergrond zit korter op het onderwerp en is daarom scherper, bij deze foto is dat wenselijk/acceptabel. Bij DSC02561 ligt de achtergrond verder weg en wil je eigenlijk meer focus op het onderwerp, de beperkte bokeh is hier dus wel storend. Dit is dus maar net wat je van een foto verwacht en op te lossen met een lichtsterkere lens.
Helder.
Spot-metering, handmatig focuspunt en shutter-priority zijn een goed begin.
Spot-metering heb ik nu aanstaan, heb wel het gevoel alsof scherp stellen nog langer duurt. Handmatig focuspoint is langzaam, heb hem nu op center staan. Wat ik vaak doe is object in het midden zetten, scherp stellen en dan compositie veranderen (bv rule of thirds), afstand tot object blijft uiteraard gelijk. Beter in schutter prio of Aperture prio? De meeste schieten met Aperture prio wat ik zo lees. Ach, ik zal het allemaal testen, al doende leert men.
Extra tip, gebruik ontwikkel-software zoals Lightroom of gratis alternatieven.
Yes, was me opgevallen. Heb ook af en toe wat met de white balance gespeeld, heeft best grote impact. Gisteren en vandaag alles in JPEG+RAW geschoten om zo'n software eens te proberen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Card Nox schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:29:
[...]

Waarom is dit? 'Normaal' is het toch dat een grotere Aperture voor meer bokeh zorgt?

[...]
Ja, bij gelijke brandpuntafstand, sensorgrootte en focusafstand wel. Het is allemaal complexe materie waar we een speciaal topic voor hebben gemaakt.

Wil je weten hoeveel scherptediepte je krijgt met een bepaalde combinatie van al die factoren dan kun je het beste een online calculator gebruiken zoals deze.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Card Nox schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:29:
Groter diafragma/aperture (kleiner getal) betekent idd meer bokeh (kleinere scherpte-diepte), maar de brandpuntsafstand en afstand tot het onderwerp maken hierbij ook verschil. Het precieze waarom weet ik ook niet, maar hier een voorbeeld;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9SEUJy3s2bT8IdQwcwjyBzbK/full.jpg
https://petapixel.com/2016/05/18/depth-field-explained/
Toevallig hier vandaag mee gespeeld. Metering op Spot gezet en Aufofocus op Center ipv Multi. Zit nu in de instellingen en heb altijd DMF gehad (na het automatisch scherp stellen kun je nog handmatig wijzigen voor finetuning). Daardoor was Autofocus mode AF-S, deze heb ik nu op AF-C (stelt ook nog scherm na half press), wellicht helpt dat nog wat, het voelt wel erg nerveus aan.

[...]

Spot-metering heb ik nu aanstaan, heb wel het gevoel alsof scherp stellen nog langer duurt. Handmatig focuspoint is langzaam, heb hem nu op center staan. Wat ik vaak doe is object in het midden zetten, scherp stellen en dan compositie veranderen (bv rule of thirds), afstand tot object blijft uiteraard gelijk. Beter in schutter prio of Aperture prio? De meeste schieten met Aperture prio wat ik zo lees. Ach, ik zal het allemaal testen, al doende leert men.
AF-C is niet zo handig, zeker wanneer je de compositie gaat aanpassen zoals je omschrijft.

Ik gebruik bijna altijd een soort van shutter prio*. Aperture prio is leuk overdag/buiten, als je weet dat er altijd genoeg licht aanwezig is voor een snelle sluitertijd. Binnenshuis zal je toch bijna altijd met diafragma vol open willen schieten. Shutter prio forceert iig dat de sluitertijd snel genoeg is om bewegingsonscherpte te voorkomen.

* Mijn camera heeft een instelling waarmee ik een maximale sluitertijd kan instellen en maximale iso. De camera past dan automatisch de ISO aan om aan de gewenste sluitertijd te komen, als er genoeg licht is, zal de ISO op de laagste waarde staan en past het de sluitertijd aan. Diafragma kies ik dan wel handmatig, maar staat veelal vol open.
Yes, was me opgevallen. Heb ook af en toe wat met de white balance gespeeld, heeft best grote impact. Gisteren en vandaag alles in JPEG+RAW geschoten om zo'n software eens te proberen. Thanks!
JPEG+RAW is altijd handig, maar kleine aanpassingen kun je ook prima op een JPEG maken.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 06-10-2019 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

"Sinds de marketingjongens het woord bokeh hebben ontdekt valt er geen fatsoenlijk woord meer over te zeggen" - of woorden van gelijke strekking kwam ik onlangs tegen in een forumpost. "Bokè" is een Japanse term waarmee de kwaliteit van de onscherpte van een foto wordt bedoeld. Wat onscherp is in een foto kan er rommelig of juist egaal uitzien, er kunnen vervormingen optreden - kortom, je kunt bokè mooi of lelijk vinden, maar je kunt er niet meer of minder van krijgen. Meer of minder heet gewoon scherptediepte (of DOF, depth of field voor wie te lui is om te tikken) en die hangt samen met de brandpuntsafstand van de lens, de afstand tot het onderwerp en het gekozen diafragma.

Een grotere lensopening (kleiner diafragmagetal), langere brandpuntsafstand of kortere afstand tot het onderwerp betekent een kleinere DOF en een groter verschil tussen de scherpte van onderwerp en die van de omgeving. Daarnaast kan je de Bokè betitelen als mooi of lelijk, rustig of onrustig of whatever - al naar gelang je de kwaliteiten van lens en foto wil opwaarderen of afkraken

[\frikkenmodus off]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@Ventieldopje, pohh dat is me even te technisch, maar bedankt voor de link.

@LA-384, dan zet ik hem weer om naar AF-S.

Aperture vs Shutter = helder en klinkt logisch, thanks! Heb nog naar die settings gekocht maar die geeft het niet op de Nex F3 voor zover ik kan zien, zal hier nog eens een paar minuten naar Googlen.

@bobcom, DOF it is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik vind de flitsfoto's erg goed gelukt. Je ziet geen flits-effecten (glimmende huid, scherpe schaduwen).

Je hebt nu al een APS-C sensor. Ik zou zeker niet naar een 1" gaan als je graag met achtergrond-onscherpte speelt. Ik zou eerder zeker maken dat de lens die je gebruikt een groter diafragma aankan. Je hebt nu een lens die begint bij 3.5 (wijd open) maar reken er op dat het diafragma nog terugloopt als je inzoomt.

Je hebt de focus een aantal keer gemist. Gezichtsherkenning had je geholpen dat te voorkomen. Of met focus-punten spelen; veel fotografen zetten de AF niet op 'auto' maar op een punt in het midden. Dan stellen ze scherp op hun onderwerp en draaien dan bij terwijl ze de scherpstelling vasthouden. Kan jouw camera waarschijnlijk ook.

Ik denk dat je nog iets meer uit je camera kunt halen maar met de standaard zoomlens is dat wel eindig. En dan moet je je afvragen of je voor deze camera nog nieuwe lenzen wilt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@Tarquin, thanks. Heb de flits tegen het plafond laten schieten, viel me ook niet tegen.

Het diafragma loopt terug tot 5.6 op tele, dit gaat vrij geleidelijk met inzoomen.

Gezichtsherkenning staat aan en pakt ook soms op, maar niet altijd. Ik vind het nieuwe eye-tracking ook wel erg cool, dit zit op de M200.

Het scherpstellen wat jij bedoeld is het DMF waar ik naar verwees, dit heb ik nu weer aanstaan nu ik AP-S heb geselecteerd ipv AF-C. Dit is soms wel een leuke feature, scherpstellen dan aan de ring draaien, je krijgt dan direkt een uitvergroot beeld te zien en heb aanstaan dat je met een kleur ziet waar hij op scherp stelt.
Tarquin schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:52:En dan moet je je afvragen of je voor deze camera nog nieuwe lenzen wilt aanschaffen.
Dat is het punt waar ik mee zit.
Gaat een A5100 / M100 / M200 met een kitlens beter foto's afleveren dan mijn F3 met een bv Sigma 30mm 1.4 (hard to say natuurlijk)? Dan blijf ik echter zitten met de andere voordelen van een nieuwe camera zoals betere sensors, beter AF, WiFi (leuk om eens een foto te delen aan vrienden of familie), etc..
Zijn de rest van de foto's wel zo goed als ze kunnen zijn of (heb het niet over compositie)? Heb daar ook het idee alsof ze scherper zouden moeten zijn.
Is mijn 18-55f3.5-5.6 nog altijd dezelfde lens als die nu worden aangeboden bij de A6x00 modellen?

Er over nadenkend heb ik redelijk wat camera's af laten vallen omdat ik ze te groot vind, zal hier nog eens over nadenken want het manueel instellen van alles duurt via een menu wel relatief lang. Met evf en meer dials is dit natuurlijk binnen luttele seconden gedaan...Moet echt naar een zaak om die dingen eens vast te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 07-10-2019 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Je huidige camera ken ik niet maar je scrhrijft dat je alles via een menu moet instellen en dat je handmatig aan het focussen bent. Beide zijn geen receptuur voor snelheid.

Bij moderne(re) cameras verwacht ik dat de autofocus gewoon spot-on is zodat je er op kan vertrouwen dat je foto in elk geval scherp is. Dat zou een nieuwe camera je wel brengen.
Verder zie ik verbetermogelijkheden door meer en vaker te flitsen; je krijgt dan een stukje background-separation doordat je onderwerp lichter wordt dan de achtergrond. Kan erg mooi zijn maar dat is wel leuk met een aparte flitser.
Als je de flitser niet koopt, dan zou ik een andere lens doen; eentje waarbij het diafragma veel verder open kan. Die lenzen zijn of met vast brandpunt (prime), of zoomlenzen met een constant diafragma. Duur. Maar ze maken wel verschil.

Afijn, dat zijn 3 opties die je kunt combineren en stapelen naar wens. Je kunt een nieuwe camera nemen met aparte flitser en een superlens. Of alleen een nieuwe camera met meegeleverde kitlens, of alleen een flitser.

Onderschat niet wat je met leuk flitswerk kan doen, zeker niet met een off-camera flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@Tarquin, bedankt.

Ik heb de optie om een Sony A6400 Body te kopen voor €500 incl garantie. Verkoper is al 14 jaar actief op Marktplaats, heeft echter geen beoordelingen. Geval to good to be true of?

EDIT: Over de prijs konden we nog praten en kreeg er nog een EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM gratis bij...

EDIT: Had eigenlijk niets vreemds door maar kreeg vanmorgen deze mail
Beste,

Onlangs heb je een bod of reactie geplaatst op de advertentie: Sony A6400. Het vermoeden bestaat echter dat dit een frauduleuze advertentie betreft. We hebben daarom het account en de advertenties van deze verkoper verwijderd. We raden je aan zeer voorzichtig te zijn in jouw verdere contact met deze adverteerder.

Voor de toekomst geven wij je graag de volgende tips mee:

Laat jouw gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
Bekijk hoe lang de verkoper actief is op Marktplaats, check zijn andere advertenties en maak persoonlijk contact.
Controleer de verkoper: Google zijn gegevens en check telefoon en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting.
Betaal het product via PayPal en jouw aankopen zijn in veel gevallen onbeperkt beschermd.
Wees alert bij kopers en verkopers uit het buitenland en gebruik geen (anonieme) betaalmethoden als Western Union.
Voor meer kooptips bekijk onze Veilig Handelen pagina.

[ Voor 75% gewijzigd door Card Nox op 07-10-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
€500 is wel erg goedkoop. Met garantie, dus aantoonbaar niet van de vrachtwagen gevallen?
Kan, is volgens mij een erg goede camera en je hoeft niet meteen een lens te kopen want die heb je al. Gezien de prijs zal er geen lens bij zitten.

Bijna te goedkoop om te geloven, ik zou hem zelf tweedehands duurder neerzetten, maar goed, doe het !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Card Nox schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:58:
@Tarquin, bedankt.

Ik heb de optie om een Sony A6400 Body te kopen voor €500 incl garantie. Verkoper is al 14 jaar actief op Marktplaats, heeft echter geen beoordelingen. Geval to good to be true of?

EDIT: Over de prijs konden we nog praten en kreeg er nog een EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM gratis bij...

EDIT: Had eigenlijk niets vreemds door maar kreeg vanmorgen deze mail

[...]
Camera op MP voor de helft van de NL retail prijs == alle alarmbellen op rood

Als het echt NL versie met garantie is en hij is niet defect/afgeragd, dan zet je hem niet voor 500 op MP. Dus misschien grijze import met garantie bij een schermerige webshop in China?!?

Hoe dan ook, ik zou erg voorzichtig zijn want dit klinkt inderdaad to good to be true.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Nog even feedback hier. Ik heb na lang wikken en wegen gisteren een Canon M100 gekocht voor €338 tijdens de MM BTW weg ermee dagen. Dit incl een leren Canon hoesje en 16Gb (wh00t) SD kaartje.

Afwegingen:
M100 vs A5100: lenzen voor Canon zijn goedkoper te vinden.
De Sony A6x00 serie viel af vanwege geen flipscherm, op de A6400 na maar die is te duur.

M100 vs M50: M50 is beter en duurder, maar wil eerst afwachten hoe leuk ik het fotografen na een tijdje nog vind. Indien ik het nog altijd leuk vind kan ik nog altijd upgraden.
M100 vs M200: M200 nog te duur. Besteed de meerprijs liever in lenzen.

De Panasonic, gx80 geen flipscherm, G7 last van shutter vibrations, G80 & GX9 te duur.
OM-D E-M10 Mark II geen flipscerm.
Fuji te duur.

Vandaag wat liggen spelen met mijn F3 vs M100. Zo op het eerst oog heeft Sony flink wat meer contrast in de JPEG's dan de Canon. Canon word online veel geroemd om de goede 'color science' en moet toegeven de Canon ziet wat natuurlijker / natuur getrouw uit.

Moet voornamelijk indoor nog wat testen, maar daar zagen de eerst schots en goed uit voor de Canon. Vind ook vreemd dat ik de F3 in Manuel mode de ISO niet lager dan 200 krijg?!

Anyway, wil tzt de Canon EF-M 22mmF2.0 nog kopen en de plastic fantastic Nifty Fifty (50mmF1.8) met een adapter. Nu de vraag, de Canon adapter kost 100 euro en komt met een gratis cropfactor waardoor de 50mm een 85mm wordt.

Heb je ook een goedkopere Viltrox adapter die met de zelfde gratis 'extras' komt maar tegen een gereduceerde prijs. Maar je hebt ook de Viltrox Speedbooster die een 0.71 krop meenemen waardoor de range gelijkblijft en zelf de F waarde afnemen. Ter controle, deze versie moet ik hebben toch?

VILTROX EF-EOS M2 SPEED BOOSTER(FOCAL REDUCER)

Is dat dezelfde dan deze? Die heb ik namelijk in bestelling staan. Maar deze heeft niet de Fstop reduzer erop of vergis ik me?
VILTROX EF-M2 AUTOFOCUS ADAPTER 0,71X OUTLET

Iedereen bedankt voor alle adviezen in ieder geval!
Pagina: 1