Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Centrale CO2/luchtvochtigheid sensor voor WTW-ventilatie-uni

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:31
Mijn vraag/TLDR:
In onze woning hebben we het ventilatie-systeem Zehnder Stork WHR 930 Luxe RF R (handleiding). Voor de aansturing heb ik een bijbehorende CO2 sensor (RF) geïnstalleerd in de woonkamer. Ik wil dat vervangen met een CO2+luchtvochtigheid sensor in het centrale afvoerkanaal - hoe moet ik aansluiten en wat moet ik verder instellen op het systeem?

Achtergrond/waarom
Wanneer we slapen, wordt het CO2 gehalte in de woonkamer lager en zal de ventilatie minder hard ventileren. Ik meen dat we daardoor sneller last krijgen van hoofdpijn dus heb ik heel vaak de sensor op een handmatige ‘vol huis’ instelling gezet (1 stand onder maximum), maar dat maakt het hele idee van CO2 gestuurd natuurlijk nutteloos.

Daarnaast missen we een extra aansturing in de badkamer om tijdelijk extra te ventileren. Tot slot maakt de CO2 hoofdsensor in de woonkamer een zacht maar irritant zoemend geluid die je hoort als je langsloopt.

Ik kan een extra CO2 sensor kopen á 300 euro, en een extra aansturing (hydrosensor a 200 euro of simpele schakelaar) voor in de badkamer, maar het lijkt mij handiger om een centrale CO2 + humidity sensor te plaatsen in het retourkanaal zodat aanwezigheid waar dan ook in de woning + activiteit in de badkamer volautomatisch de ventilatie zal reguleren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De WHR 930 RF R heeft 4 extra 0-10v aansluitingen waar ik wat op aan kan sluiten. Ik heb ook een sensor gevonden (KFTM-CO2-W DISPLAY, handleiding met technische info) die CO2 en luchtvochtigheid kan meten en voor beide 0-10v uitgangen heeft. Deze is speciaal gemaakt om in een ventilatie-kanaal te steken.

Waar loop ik tegenaan?
Ik begrijp uit de handleiding van de ventilatie-unit niet hoe ik kan instellen (in de programma’s 8xx, zie pagina 25 van de installatiehandleiding) hoe het inkomende 0-10v signaal omgezet kan worden naar het juiste ventilatie-niveau. Het maximum voor CO2 is prima (2000 ppm -> 100% ventileren), maar bij een ambient buitenlucht CO2 gehalte (400 ppm?) hoeft de ventilatie niet extra te werken. Voor luchtvochtigheid moet het niet zo zijn dat een luchtvochtigheid van 50% omgezet wordt naar 50% ventilatie-snelheid. Heeft dat te maken met het setpoint?

Daarnaast weet ik niet zeker hoe ik de sensor elektrisch moet aansluiten op het ventilatie-systeem. Een 24V voeding voor de sensor snap ik nog wel, maar welke bedrading moet waarin/waaruit op de ventilatie-unit? Zie pagina 37 van de installatiehandleiding). Is iemand die mij dat simpelweg aan kan wijzen op die afbeelding?

Disclaimer: Ik ben niet geschoold in elektrische diagrammen, vandaar dat ik het hier vraag voordat ik iets kapot maak :-)

Note: ik heb alleen het display op de ventilatie-unit, niet het externe display.

Alle reacties

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11
Is 2000 ppm niet veel te veel als bovenlimiet? kan je dat niet beter op 1300 zetten?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Domotica.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vincm schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:41:
Ik kan een extra CO2 sensor kopen á 300 euro, en een extra aansturing (hydrosensor a 200 euro of simpele schakelaar) voor in de badkamer,
Alternatief, zoals ik het hier thuis heb in combinatie met mijn Zehnder mechanische ventilatie-unit:

Koop voor €15 een CO2-sensor en soldeer 4 draadjes aan een Wemos D1 mini van €3. Zet er ESPeasy of een vergelijkbare firmware op en je hebt een sensor die via wifi met andere apparaten kan praten.

Je hydrosensor maak je door nog een Wemos D1 mini met drie draadjes aan een DHT22-sensor te solderen van €2,20.

Verder heb je nog iets nodig dat 0-10v aan je Zehnder kan voeden. Ik was lui en heb al een heel domotica-systeem draaien inclusief Z-wave adapter, dus ik ben voor een kant-en-klare 0-10v Z-wave dimmer gegaan. Maar ook zoiets zou je zelf met een bordje als de Wemos D1 mini (of iets vergelijkbaars) kunnen bouwen.

Samengevat: de spullen van Zehnder of andere fabrikanten zijn duur en zelf een betrouwbare sensor maken kan vrij goedkoop. Ik heb er nu al drie in huis (woonkamer, slaapkamer, kantoor). Mocht je het toch per se in je kanaal willen, dan is er vast wel een manier om dat ergens te bevestigen. Zowel de D1 als de sensor zelf zijn een paar cm groot.

Meer over zelf bouwen: CO2-meters voor in huis

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11
Ik heb een duco installatie met in de woonkamer een CO2 unit waar je ook tegelijk handmatig de stand in kan stellen. Bij deze CO2 meting gaat hij al bij 800ppm op 100% draaien. De Duco kan je uitbreiden met een luchtvochtigheid sensor zodat hij automatisch harder gaat draaien als hij vochtige lucht afzuigt. Al deze parameters zijn in de Duco in te stellen en aan te passen. Je moet dan zelf even een seriële naar USB kabel kopen (ttl).

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
De TS (wáár ben je?) heeft aangegeven dat ze hoofdpijn krijgen bij te weinig ventilatie als deze door de CO2 sensor wordt geregeld, dat kan allerlei redenen hebben: huis-stof, bouwgassen, geuren...

Dus GEEN CO2 regeling toepassen die verversing te klein maakt... gewoon extra veel ventileren via de WTW met F7 filters, waar mogelijk over-gedimensioneerde én geluide gedempte kanalen toepassen, meerdere ventielen toepassen zodat luchtsnelheid in de ruimte en geluid beperkt blijven.
Door dat je dan veel meer ventileert dan nodig is om het CO2 niveau beperkt te houden is een CO2 sensor ook niet meer nodig.

Volgens mij heeft Zehnder een programmeerbare bediening eenheid voor deze WTW, is dat niet iets?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:31
@Gizz Dat soort sensoren heb ik wel gezien, maar lijken me niet ideaal werken in een ventilatie-kanaal. Eerder om in een ruimte te meten? Daarnaast ben ik niet voldoende thuis in z-wave/zigbee/arduino/raspberry pi dus dat wordt nogal een klus om te klaren.

@Mich Dank voor je input, maar ik ga niet mijn installatie veranderen naar een van Duco om dit voor elkaar te krijgen...

@frisianstar ik wil een centrale CO2 sensor mede omdat ik dan zelf bepaal wat de minimum ventilatie is, en die moet juist omhoog (anders gezegd: maximum ppm CO2 omlaag). Want ik ben het met je eens hoor, lekker veel ventileren. Maar ik wil niet nodeloos ventileren als er niemand thuis is omdat ik daar weer tegenaan moet verwarmen. Het probleem is dat de CO2 sensor in de woonkamer hangt en daar hebben we weinig aan als we 's-nachts op de slaapkamer liggen.

Inmiddels heb ik een programmeerbare CO2/luchtvochtigheid sensor voor ventilatiekanalen op het oog die vanuit de sensor en via een ethernetkabel te programmeren is, dan hoef k aan mijn ventilatie-unit niks te wijzigen. Als ik die binnen en getest heb post ik hier wel een update.

• Tweaksince
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-10-2023
Misschien is mijn reactie wat laat maar...

Een WTW met alleen een CO2 meting in de woonkamer zal nooit optimaal werken.
Alleen een extra CO2 meting in de slaapkamer(s) zal betrouwbaar inzicht geven in de luchtkwaliteit.
Bouwbesluit rekent met M2 vloer oppervlakte.
Maar je kan voor een slaapkamer beter rekenen met aantal personen.
In onze situatie met twee personen ventileren we met 53 M3/h.
Volgens bouwbesluit zouden we met onze vloeroppervlakte 50M3/h moeten doen.
De CO2 meter loopt met gesloten ramen en deuren in de nacht en 53M3/h op tot ca 800PPM (buitenlucht is ca 400PPM).

Maar als de WHR 930 bij jou op > 60% van vermogen moet draaien dan geef ik je grote kans dat het geluid niveau te hoog gaat worden.

Wij hebben de WHR 930 vervangen voor de Q serie; en dat is een wereld van verschil.
Helaas hangt daar een flink prijs kaartje aan.
Raam op de lucht stand zetten is goedkoper.
:)

PS;
Bij meer dan 90% van de woningen is het ventilatiesysteem niet goed ingeregeld.
Laten doen is redelijk kostbaar.
Zelf inregelen is te doen; maar wel veel werk.
Pagina: 1