Palo Alto schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:21:
[...]
Wat ik wel weet is dat er nergens een overtuigend bewijs wordt genoemd dat er een datalek speelt. Daar doet bovenstaande ook niks aan af (insert geluid van een tondeuze). Als je alleen focussed op een extern datalek loop je het risico om je eigen systemen niet mee te nemen in je oorzaakanalyse.
Er is ook geen bewijs of er nou wel of geen god is. Zonder in die discussie te verzanden, zijn er in ieder geval wetenschappelijk gezien behoorlijk wat meer aanwijzingen dat er geen god is, dan dat er wel een zou zijn, dus de voorzichtige (maar nog niet definitieve!) conclusie van wetenschappers leunt die kant op. Net als hier, er is spam binnengekomen op een enkel bedrijfsspecifiek adres van TS en niet op een van zijn 100+ andere bedrijfsspecifieke adressen. Dat is dan een overtuigende aanwijzing dat alleen dat mailadres is uitgelekt. Overtuigende aanwijzingen voor het tegendeel zijn er nog niet.
Hoe dat lekken is gebeurd is onduidelijk, maar als het lek bij TS vandaan zou komen is de verwachting dat hij op meer bedrijfsspecifieke adressen spam krijgt. Zelf staan ze bij mij in 1 databasetabel, dus als ze daarvandaan uitlekken heb je ze allemaal. Dan is het onwaarschijnlijk dat er in dat geval maar op 1 van de adressen die spam binnenkomt, omdat je in principe niet kan zien of weten dat ze allemaal toebehoren aan dezelfde persoon, als je naast de mailadressen geen verdere informatie hebt.
De opties zijn dus:
- Lek komt bij TS vandaan. Gezien de symptomen en bovenstaande redenering is dit behoorlijk veilig uit te sluiten. Schiet er maar gaten in.
- Spammer heeft het mailadres gegokt. Die kant is zo onbehoorlijk klein dat dat niet eens meer leuk is. Dan is het ook ontzettend aannemelijk dat in de maillogs een hoop identieke pogingen te zien zijn naar andere gegokte mailadressen op zijn mailserver.
- Lek komt bij Greenchoice en/of daaraan gelieerde derde partijen vandaan. Hier heb ik dus nog geen overtuigende aanwijzingen van gezien dat het niet zo zou zijn. Nota bene dat je geen conclusies kan maken op basis van "geen mail gezien" als je geen toegang tot de logbestanden van het spamfilter of de mailserver hebt. Geweigerde mail zie je niet in je mailbox, dat wil niet zeggen dat er geen poging gedaan is. Een provider kan de boel zo instellen dat (zoals ik dat heb bijvoorbeeld) mail die overduidelijk spam is gewoon helemaal niet aangenomen wordt, en dat mail die waarschijnlijk (maar niet zeker) spam is in de spambox terecht komt.
en of die de validiteit van een entiteit (wat je daar ook maar mee bedoelt) wel of niet beoordeelt.
Dat is niet wat ik zei, ik zei "beoordelen op validiteit of [op] wat voor entiteit erachter [elk adres afzonderlijk alsmede de heel lijst als geheel] zou zitten". "Beoordelen op validiteit" is gewoon kijken of een adres geldig is, "wat voor entiteit" is of het een persoon is, een bedrijf, een afdeling, een werknemer, of wat anders. Een beetje verborgen zat in die zin de vraag of de spammer een oordeel gaat vellen over het geheel aan adressen in die lijst, of ze aan dezelfde entiteit zouden toebehoren of niet.
[...]
Als dit al waar is, zou dat dan een relatie kunnen hebben met je eerste vraag?
Wat ik in mijn eerste vraag probeerde duidelijk te maken is dat je aan een heleboel mailadressen van hetzelfde domein niet zomaar geautomatiseerd de conclusie "dit is dezelfde persoon" kan hangen. Verreweg het grootste deel van de mensen heeft een mailadres van een mail- of internetprovider, en/of van hun werk, dus niet aan een eigen domein, wat een uitzonderlijke situatie is. Dus strikt genomen ja, het kan, maar gezien de automatisering die bij spam komt kijken is het onwaarschijnlijk, wat hopelijk een aanvulling is op mijn antwoord op de vorige quote.
Jester-NL schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:16:
[...]
Je neemt nu aan dat de gemiddelde spammer slim en methodische te werk gaat.
Ik heb deze mail (en de pr0n-voorganger) al tientallen keren in mijn mailboxen zien binnenkomen. Op sommige dagen meerdere keren in dezelfde box.
Zo ook met andere spam... spammails komen niet alleen.
Spammers zijn behoorlijk slim en methodisch hoor. Ze bedenken dingen met kleine pakkans, waar onwetende mensen zonder al te veel eigen onderzoek grote hoeveelheden geld aan gaan spenderen. Het enige waar ze nog aan mogen werken is dus de geloofwaardigheid mbt taalgebruik, hoewel een groot deel van de doelgroep (namelijk, (tsja sorry) voornamelijk domme mensen) dat niet eens opvalt of het zelf niet beter zou kunnen.
Jij doet hier nu de aanname dat het maar 1 spammer is die deze mail (met kleine variaties) rondstuurt. Als ik zelf een spammer was en ik een dergelijke mail langs zag komen zou ik denken van "wauw, dat is slim, waarom heb ik dat niet bedacht?", dan zou ik 'm kopiëren en zelf ook gaan gebruiken met eigen bitcoin-adressen erin. Daarbij weet ik natuurlijk niet welke andere spammers deze mail gebruiken en waarheen die gestuurd is, dus allicht dat mensen hem meerdere malen zullen ontvangen. In het geval van deze mail zou ik er wel voor zorgen dat ik hem maximaal eenmaal per maand naar een bepaalde ontvanger stuur. Ik zou de rest eromheen helemaal kapotautomatiseren dus als ik op wat voor manier dan ook een grote lijst met mailadressen krijg, krijgen die allemaal een mail. Vaak zijn het vele duizenden of nog meer adressen die je per lek binnenharkt, die ga ik echt niet allemaal afzonderlijk beoordelen.
Het zegt inderdaad niet zoveel want deze mail gaat al enkele maanden (misschien al langer dan een jaar, de tijd vliegt) rond. Het unieke hieraan is dus het bedrijfsspecifieke mailadres waar deze aan gericht was.
Waar je vanuit kan gaan is dat de "server waar de mail vandaan kwam" een gehackte bak is die in een botnet hangt, en dus geen server. Veel ISPs staan het niet toe die te pingen, en door NAT/firewalls zal een nmap scan ook niks opleveren. Al leverde het wel open poorten op ben ik benieuwd wat je daarmee denkt te kunnen. Handiger is een whois lookup zodat je kan zien waar het IP bij hoort en dan zal je snel genoeg zien dat het om een consumentenlijn gaat. Het IP wat je in de TS ziet heeft een RDNS onder btc-net.bg, dat heeft niks met bitcoin te maken maar is van Bulgarian Telecommunications Company. Dat is zegmaar het KPN van Bulgarije en heel veel gaat dat je niet opleveren aangezien dat IP gewoon van een consumentenlijntje is, de netname is "BTC-Broadband-2" dus trek je conclusies. Het enige wat je kan doen is het bijbehorende abuse-adres (abuse-ip@vivacom.bg) mailen en dan wordt er misschien iets gedaan, maar veel effect heeft dat niet.