IGMP snooping?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sannevanopstal
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-11-2024
In de meterkast op de beganegrond heb ik het modem van KPN staan (Experia Box v10). Via de Experia box heb ik geen WiFi ontvangst op de 1ste en 2e verdieping dus heb ik door het huis utp kabels laten doortrekken om er een router tussen te zetten. Vanuit de ethernet poorten van de Experia Box gaat er een utp kabel naar de woonkamer waar ik een router heb geplaatst. Het gaat om een Netis WF2419 Router.

Op deze router heb ik IGMP enabled omdat ik anders de digitale tv ontvanger van KPN er niet tussen kan zetten. Deze router verdeeld dus het signaal naar de tv ontvanger en aan de andere kant gaat er een utp kabel naar de smart tv en wordt er een WiFi signaal uitgezonden.

Nu ondervind ik de laatste dagen hinder met tv kijken. Deze hapert soms en het internet is enorm afgeknepen.

Een Speedtest via de Experia box (bekabeld en via WiFi) geeft een inkomend signaal tussen de 40 en 65 Mbps. Een speedtest vanuit de router geeft een snelheid van 4 tot 10 mbps aan. Er lijkt dus wat veranderd maar ik ontdek maar niet wat het is.

Heeft een idee wat dit kan zijn? Overigens zoek ik naar een manier die het best past op deze situatie dus als er een andere manier van aansluiten is gooi ik het zaakje zo weer ;-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 17:20

Quakie

quakelen

Ik denk dat er meerdere dingen fout gaan of kunnen gaan.

Je hebt een router na een router wat conflicts kan geven omdat ze beide de baas willen zijn. Ik zou dus kijken of je Netis WF2419 goed hebt ingesteld. Eigenlijk moet het dienen als een switch met WiFi. Mocht dit niet kunnen zou je naar DMZ kunnen kijken..
En je hebt nu waarschijnlijk ook 2 WiFi netwerken naast elkaar draaien wat ook storingen kan geven.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:54
Wat ik mis uit je verhaal is hoe de Netis WF2419 aangesloten zit? Als je deze als accesspoint en switch wil gebruiken dan moet je op de router dhcp uitzetten en de WAN poort niet gebruiken.

Overigens ken ik het merk Netis niet maar gezien het een Wireless N router is zal het wel een oud beesje zijn, misschien tijd om deze te vervangen voor een recenter model?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Is die speedtest via de Experiabox wellicht Megabit per second en vanuit de Netis WF2419 router Megabyte per second ?

40 Mbps = 5 MB/s
65 Mbps = 8,125 MB/s

Daarnaast is de Experia Box v10 een modem + router en kan het zijn dat je nu 2 routers achter elkaar in je netwerk heb zitten ?

Ook is het wel even handig te vermelden dat je 5 maanden geleden kennelijk ook al een soortgelijk probleem had ? :

Trage internetverbinding (NLEx en Telfort)

[ Voor 24% gewijzigd door Breezers op 02-10-2019 10:42 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sannevanopstal
@Breezers Die voorgaande post had te maken met het te verdelen aansluitingen uit het verdeelkast in de wijk. Dit is door KPN inmiddels verruimd en dus ondervind ik daar geen problemen meer mee.

@Axewi Dit router ding is sinds een week, voorheen had ik er geen enkele problemen mee. Ik zie dat utp kabel die is doorgetrokken bij de meterkast in een reguliere ethernet poort zit en bij de Netis in de WAN aangesloten zit. Er zitten verder 4 LAN poorten in waarvan uit poort 1 de decoder wordt aangesloten en poort 2 de smart tv. Betekent dit dat ik ipv de WAN poort een van de LAN poorten moet gebruiken om het als switch te laten dienen?

Nog tips voor een knappe router die ik als switch kan gebruiken en tegelijkertijd als WiFi punt werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:59
sannevanopstal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:17:
@Breezers Die voorgaande post had te maken met het te verdelen aansluitingen uit het verdeelkast in de wijk. Dit is door KPN inmiddels verruimd en dus ondervind ik daar geen problemen meer mee.

@Axewi Dit router ding is sinds een week, voorheen had ik er geen enkele problemen mee. Ik zie dat utp kabel die is doorgetrokken bij de meterkast in een reguliere ethernet poort zit en bij de Netis in de WAN aangesloten zit. Er zitten verder 4 LAN poorten in waarvan uit poort 1 de decoder wordt aangesloten en poort 2 de smart tv. Betekent dit dat ik ipv de WAN poort een van de LAN poorten moet gebruiken om het als switch te laten dienen?

Nog tips voor een knappe router die ik als switch kan gebruiken en tegelijkertijd als WiFi punt werkt?
Elke router kan dat... Netgear R7000 wordt over het algemeen wel als zeer goed gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:54
sannevanopstal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:17:
Ik zie dat utp kabel die is doorgetrokken bij de meterkast in een reguliere ethernet poort zit en bij de Netis in de WAN aangesloten zit. Er zitten verder 4 LAN poorten in waarvan uit poort 1 de decoder wordt aangesloten en poort 2 de smart tv. Betekent dit dat ik ipv de WAN poort een van de LAN poorten moet gebruiken om het als switch te laten dienen?
Klopt, maar voordat je simpelweg de kabel omprikt moet je wel de DHCP server uitschakelen op de Netis router. Dus in stapjes:
- Inloggen op de Netis router en DHCP uitschakelen.
- Netis router een vast IP adres geven in je normale netwerk.
- Daarna de kabel van de LAN poort van je experiabox naar de LAN poort van de Netis router doen.

Wat betreft vervangende modellen.
De Netgear R7000 kan maar die is wellicht een beetje aan de prijs als je alleen wat meer wifi bereik wilt hebben.
De TP-Link AC1750 of TP-Link Archer C1200 kunnen ook en zijn wat vriendelijker kwa aanschaf.

Verder kan je ook nog even kijken naar een mesh systeem, dat lijkt me een betere oplossing dan een losse accespoint bij je Experiabox aanbouwen. Op die manier heb je een setje accesspoints die ook op de juiste manier met elkaar communiceren.
- Linksys-Velop
- Netgear-orbi
- ubiquiti Amplifi
- TP-Link Deco

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 10:47
Wat je eigenlijk wil in je netwerk is maar 1 router (meest voor de handliggend voor de meeste de Experia BOX) en alle andere elementen onderverdelen middels Switches die IGMP snooping goed ondersteunen.

Lastig probleem is op het moment dat de meeste Consumenten apparaten die WIFI verzorgen altijd een combi zijn van Router + switch + WiFi. (ook de MESH oplossingen hebben een routerfunctie) Om dit dan weer goed te krijgen in een 1 router situatie moet je bekend zijn met netwerken en instellingen.

De makkelijkste oplossing om goed WiFi te krijgen overal in het huis is om op strategische plaatsen een dedicated WiFi AccessPoint te installeren. voorbeelden zijn:
- linksys LAPAC1200C
- Netgear WAC serie
- Ubiquiti unifi Accesspoints
- Tp-link AP series

Hierbij neem je een Accesspoint die je als client in je netwerk opneemt en de WiFi functie op zich neemt, waarbij je het ding zo optimaal mogelijk dicht bij de client neerzet.

Ik heb zelf de router van mijn provider WiFi uitgezet en op elke verdieping een Ubiquiti AccessPoint (AC PRO) opgehangen. Ik heb dan ook 1 SSID en geniet van Gracefull handover tussen de verschillende antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sannevanopstal
Thanks voor de adviezen! Ik ga voor een nieuwe router en zet deze keer de instellingen zoals beschreven door @Axewi. Mesh combinatie met switch is een mooie oplossing maar kost ook ruim 2x zoveel en resultaat is hetzelfde.

Ik kan er mee uit de voeten en laat het resultaat nog even weten 👌
Pagina: 1