Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:14
Na wat rond gelezen te hebben op o.a. tweakers ben ik van plan zelf zonnepanelen op mijn dak te leggen. Ik heb al het een en ander uitgezocht, en sta open voor een paar opties. Ik ben op zoek naar wat tips in de goede richting of eventueel interessant leesvoer.

Eerst even mijn situatie:
Ik woon in een appartement op de begane grond. Samen met bovenbuurman deel ik een plat dak van zon 50 a 60 m^2, waarvan ik, na overleg uiteraard verwacht de helft tot mijn beschikking te hebben. Als het goed is, is nagenoeg het hele oppervlak schaduwloos. Vanuit het hok waar mijn ketel hangt, gaat een oude ongebruikte afvoerpijp tot aan het dak. In dit ketelhok zit een ongebruikte wasmachine aansluiting. Ik gebruik zon 1350 Kwh per jaar, maar aangezien het een huis uit 1900 is, met redelijk hoge stookkosten (gas) is iets extra opwekken i.v.m. verdere overstap van gas naar electra een optie.

Ik zoek dus een opbrengst van minimaal 1350 Kwh, lijkt me goed haalbaar, met als randvoorwaarde dat het op 1 groep moet kunnen, wat ook geen probleem lijkt te zijn. Na wat googelen kwam ik op de vuistregel dat Wp*0.85 ongeveer de jaaropbrengst in kWh geeft. Dan kom ik uit op 1590Wp

Hier houd het onderzoek wat ik tot nu toe gedaan heb op. Ik sta open voor nieuwe sets aanschaffen, of een tweedehands set aanschaffen. Welk systeem en/of merk is betrouwbaar? Kloppen mijn berekeningen/aannames tot nu toe? Nog iets om op te letten. Hebben jullie tips/leesvoer om mij verder te helpen?

alvast bedankt!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Leesvoer (en de juiste plek voor vragen...)

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8

Zie ook deel 1 t/m 7

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Begin eens met de exacte maten, een fototje van het dak, wat de richting is, enz.

Om zo vol mogelijk te leggen, is oost/west een optie?
knarf_st in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Maar eerst de juiste afmetingen (van jouw deel)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:14
Dank voor de eerste reacties, hier wat aanvullende informatie. Niet alles kan ik al in detail beantwoorden, aangezien ik nog in de verkennende fase ben.

Dit is het dak (plaatje van zonatlas.nl). Alleen het grote rechthoekige gedeelte, dat volgens hun ook het meeste zon vangt (logisch, hoogste punt) is beschikbaar:

https://ibb.co/JdPV1nF

Zie ook onduidelijk satelliet beeld van google:

https://ibb.co/5n3NTbZ

Welk gedeelte hiervan beschikbaar is weet ik pas na overleg buurman, maar 50% lijkt mij redelijk en aannemelijk. Het rechthoekige stuk is, afgeleid van 2d tekening van het appartement, kan lastig op het dak komen, 9,5x5,3m. Deel dit door 2, trek er 20% vanaf, en ik kom op 20 m^2 beschikbare ruimte.

En ik sta voor alles open :)

Verwijderd

Hai ik vond het ook lastig en wist niet waar ik moest beginnen. Nu heb ik een site gevonden waar wel goede informatie op staat. maar hebben jullie eventueel nog verdere tips!? _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 24-10-2019 14:03 . Reden: Knipknip ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:04:
Hai ik vond het ook lastig en wist niet waar ik moest beginnen. Nu heb ik een site gevonden waar wel goede informatie op staat. maar hebben jullie eventueel nog verdere tips!? _/-\o_
Jazeker, zoek een andere site voor jullie duurzaambezig linkspam. :+

Wise enough to play the fool

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:04:
Jazeker, begin een handeltje in CO2, boeren en aannemers wil het maar al te graag kwijt. }:O 8)7
In Duitsland wordt al geruild/ gehandeld met CO2 overschotten, zodat bouw werkzaamheden toch doorgaan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1