Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 15:32
Ik ben aan het bekijken zelf een PFsense router te bouwen, hiervoor ben ik opzoek naar de juiste hardware.

De case die ik ga gebruiken is: Supermicro SC505 203B
Maar ik ben er nog niet uit welke hardware ik juist ga runnen en dan vooral dus: moederbord / CPU.

Belangrijk goals zijn:
  • Zuinig in stroom verbruik
  • Moet min 1 SPF 10Gbit poort ondersteunen (Op het moederbord of via pci expension) (Bij voorkeur via pci want dan kan ik 2 SPF poorten voorzien)
  • Het moet krachtig genoeg zijn om volgende toepassingen te kunnen draaien: pfBlockerNG, SSH server, VPN server
Ik ben ook nog aan het twijfelen of ik mijn unifi controller hierop zal runnen... (Momenteel heb ik deze op 1 van mijn andere servers lopen, maar het leek mij misschien interessant om alles rond networking samen te brengen op 1 machine)

Dus wat kunnen jullie mij aanraden? (mits dit voor lange tijd zal lopen wil ik hier graag in investeren, dus prijs is minder relevant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb voor mijn pfSense opstelling een tijdje terug het volgende moederbord gekocht:
Supermicro MBD-A2SAV-L-O

Mijn belangrijkste eigenschappen waren:
- Fanless
- Redelijk krachtige CPU's
- AES-NI support
- Intel NICs (pfSense doet het toch wat minder op Broadcom)

Dit is een serverboard, en met PCI kun je er SPF aan toevoegen.
Tot nu toe erg tevreden over, ook qua (VPN) performance

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@ghost616 Kijk voor hardware eens in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP en Het grote zuinige server topic - deel 2 , daar kun je wel wat voorbeelden en her en der ook verbruik vinden :)

Wat betreft verbruik, volgens mij voldoet elke moderne CPU, die kunnen tegenwoordig heel zuinig zijn tijdens het idlen. Heb hier bijvoorbeeld een Shuttle pc met i3 8100 erin staan die idle onder de 7 watt komt (in W10), in het zuinige server topic zijn er pc's met moederborden van Fujitsu die nóg lager komen, zie ook random bits: Nieuwe zuinige productie server

[ Voor 55% gewijzigd door Raven op 30-09-2019 17:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Raven schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:18:
@ghost616 Kijk voor hardware eens in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP en Het grote zuinige server topic - deel 2 , daar kun je wel wat voorbeelden en her en der ook verbruik vinden :)

Wat betreft verbruik, volgens mij voldoet elke moderne CPU, die kunnen tegenwoordig heel zuinig zijn tijdens het idlen. Heb hier bijvoorbeeld een Shuttle pc met i3 8100 erin staan die idle onder de 7 watt komt (in W10), in het zuinige server topic zijn er pc's met moederborden van Fujitsu die nóg lager komen, zie ook random bits: Nieuwe zuinige productie server
Bedankt voor de tip, ik ga deze links eens bekijken.
De moederborden van Fujitsu zien er trouwens zeer interessant uit, maar ik was toch meer richting supermicro aan het kijken, voor de management poort die je dan hebt. (Dit leek me handig op een router?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ghost616 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:16:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga deze links eens bekijken.
De moederborden van Fujitsu zien er trouwens zeer interessant uit, maar ik was toch meer richting supermicro aan het kijken, voor de management poort die je dan hebt. (Dit leek me handig op een router?)
Voldoen SSH en/of remote desktop (VNC) niet? Mijn router-pc wordt volledig via SSH beheerd, kan dan alleen niet op afstand bij de BIOS (alleen bij het OS) maar hoe vaak moet je daar nu bij :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
DexterDee schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:43:
Ik heb voor mijn pfSense opstelling een tijdje terug het volgende moederbord gekocht:
Supermicro MBD-A2SAV-L-O

Mijn belangrijkste eigenschappen waren:
- Fanless
- Redelijk krachtige CPU's
- AES-NI support
- Intel NICs (pfSense doet het toch wat minder op Broadcom)

Dit is een serverboard, en met PCI kun je er SPF aan toevoegen.
Tot nu toe erg tevreden over, ook qua (VPN) performance
Dat ziet er inderdaad een intressant bordje uit...
Pagina: 1