Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-07 04:18
Hoi allemaal,

In november start ik bij een nieuwe werkgever. Allemaal helemaal leuk.

Nu is er nu in mijn contract aangegeven dat ik voor de mobiliteitsvergoeding kies waarmee ik dus zelf mijn vervoer regel. Dit, omdat ik mijn huidige auto (165k op de teller, suzuki) nog prima 'op' kan rijden, en omdat ik over een paar maanden weet of ik het uberhaupt leuk vindt bij mijn nieuwe werkgever.

Er is een mogelijkheid tot auto van de zaak, echter duurt dit contract 60 maanden.

Mijn vraag?
Stel ik pak over 6 maanden de telefoon en vertel mijn baas: die auto van de zaak, doen we!
Hoe wordt normaal omgegaan met de auto van de zaak bij een eventuele job switch? Stel ik vind het na 3,5 jaar niks meer aan.
- Dik betalen
- Meenemen naar nieuwe werkgever (hier heeft de werkgever weinig keus, behalve loon minderen door extra kosten o.i.d.)

Welke hiervan komt het meeste voor? Of is er nog een derde of zelfs 4e optie?

Ik stel deze vraag omdat ik het een klote situatie zou vinden, als ik 60 maanden aan een werkgever vast zit vanwege een auto.

Mijn alternatief gaat zijn, om met dit mobiliteitsbedrag een private lease auto te pakken (of financial lease.. ).
De private lease optie gaat bij 95% van de bedrijven scheef, omdat je max tot pakweg 30-36k kilometers op jaarbasis kunt gaan. Tot nu toe werkt alleen arval mee met offertes van richting de 45k kilometers op jaarbasis.

De financial lease optie is er ook nog, al scheelt dat niet gek veel in de prijs.

Deze laatste 2, omdat hiervan de contract lengte in ieder geval minder kan zijn, en ik ben niet afhankelijk van een werkgever voor een auto.

En, hoevaak komt het voor dat iemand gaat private/financial leasen uit een mobiliteitsvergoeding binnen de detachering?

Alvast bedankt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Hier staan heeeel veel antwoorden voor je :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
Heb bij verschillende detacheerders gewerkt, meestal als je niet boven je budget gaat mag je de auto weer inleveren.

Eventueel kan je ook een auto van een collega overnemen, die gaan kunnen meestal ook weer terug in de pool.

Maar goed, afhankelijk van je contract natuurlijk. Vraag het anders even aan de wagenpark beheerder, het is gewoon een normale vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-07 16:36
Ik heb een boete clausule, binnen 12 maanden, 2x leasebudget boete, 24 binnen 24 maanden 1 maand boete, daarna gewoon 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kijk in het leaseregelemment, bij meeste werkgevers kun je de auto weer inleveren mits aan aantal voorwaarden is voldaan. Vaak is dat binnen budget en bij mijn werkgever moet de auto van een courant merk en zonder gekke opties zijn of uit de pool komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Sethro op 29-09-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-07 04:18
Sethro schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:45:
Kijk in het leaseregelemment, bij meeste werkgevers kun je de auto weer inleveren mits aan aantal voorwaarden is voldaan. Vaak is dat binnen budget en bij mijn werkgever moet de auto van een courant merk en zonder gekke opties zijn of uit de pool komen.
Ah, wacht even. Ik denk dat ik mijn vraag wat onhandig heb geformuleert: Ik vraag naar de ervaringen van anderen en hoe die dit hebben opgelost. En dan vooral, met welke redenering.

Het gelinkte topic is een goede start :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen detachering hier (gewoon in vaste dienst bij het bedrijf).
Hier keuze uit "standaard" lease auto of zelf samen stellen.

Bij de "standaard" auto kan je deze altijd inleveren en gaat dan de poule in. Een collega kan dan deze auto weer uit kiezen of wordt aan een collega toegewezen.

Bij de vrije keuze geldt dat hetgeen je boven budget gaat wordt verrekend voor de resterende looptijd.
Blijf je binnen budget met de vrije keuze is er ook niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-07 11:14
Mijn ervaring is dat dit echt per werkgever/leaseregeling verschilt.

Ik heb meegemaakt dat je altijd zelf je leaseauto mee moet nemen bij uit dienst treding.
Maar ook dat je deze niet eens mee mag nemen.

Ook situaties waarbij je je eigen bijdrage (dus niet bijtelling!) voor de resterende periode in 1 keer moet betalen bij uit dienst treden.

Lees dus erg goed de voorgestelde lease regeling door!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ijstheefles schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:56:
[...]

Ah, wacht even. Ik denk dat ik mijn vraag wat onhandig heb geformuleert: Ik vraag naar de ervaringen van anderen en hoe die dit hebben opgelost. En dan vooral, met welke redenering.

Het gelinkte topic is een goede start :)
Die ervaringen zijn compleet nutteloos als ze gebaseerd zijn op een ander leaseregelement. Dus de eerste stap is toch echt om zelf uit te zoeken hoe de regeling bij jouw werkgever exact in elkaar steekt. Bij de een kan je de auto zonder problemen tussentijds inleveren, bij de ander niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3llrais3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-07 07:38
Bij ons, detacherings bureau, wordt het eerste jaar een 'short lease' auto aangeboden, looptijd van 1 jaar. Na dat jaar kan men vast in dienst komen en een lease auto (meer jarig) nemen.

wellicht dat short lease een optie voor je is? (Ja is vaak duurder, maar flexibeler dan 60mnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ijstheefles schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:29:
Er is een mogelijkheid tot auto van de zaak, echter duurt dit contract 60 maanden.

...

Tot nu toe werkt alleen arval mee met offertes van richting de 45k kilometers op jaarbasis.
Dat zou betekenen dat je rond de 225.000 km uitkomt? Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een leasecontract tegengekomen voor meer dan 200.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

indigo79 schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:20:
[...]

Dat zou betekenen dat je rond de 225.000 km uitkomt? Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een leasecontract tegengekomen voor meer dan 200.000 km.
Je haalt nu de contractduur voor het zakelijke leaseaanbod door elkaar met zijn opmerkingen over zijn zoektocht naar een geschikte privatelease optie ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:22:
[...]

Je haalt nu de contractduur voor het zakelijke leaseaanbod door elkaar met zijn opmerkingen over zijn zoektocht naar een geschikte privatelease optie ;)
Ik ben me bewust dat dit over twee verschillende dingen gaat, maar ik verwacht niet dat hij privé een leasewagen zoekt voor een veel hoger aantal kilometers dan hij zakelijk zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

indigo79 schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:35:
[...]

Ik ben me bewust dat dit over twee verschillende dingen gaat, maar ik verwacht niet dat hij privé een leasewagen zoekt voor een veel hoger aantal kilometers dan hij zakelijk zou krijgen.
Ah, op die fiets :)

Mja, die informatie ontbreekt verder, wat er voor kilometers horen bij dat 60maanden contract dat hij via zijn werkgever zou krijgen.

Anyhow komt het er gewoon op neer dat @Ijstheefles zelf eerst uit moet zoeken wat nu precies de details zijn van de zakelijke lease die zijn werkgever biedt. Zonder die info kunnen we hier slechts koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ijstheefles schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:29:
Mijn vraag?
Stel ik pak over 6 maanden de telefoon en vertel mijn baas: die auto van de zaak, doen we!
Hoe wordt normaal omgegaan met de auto van de zaak bij een eventuele job switch? Stel ik vind het na 3,5 jaar niks meer aan.
- Dik betalen
- Meenemen naar nieuwe werkgever (hier heeft de werkgever weinig keus, behalve loon minderen door extra kosten o.i.d.)

Welke hiervan komt het meeste voor? Of is er nog een derde of zelfs 4e optie?

Ik stel deze vraag omdat ik het een klote situatie zou vinden, als ik 60 maanden aan een werkgever vast zit vanwege een auto.

Mijn alternatief gaat zijn, om met dit mobiliteitsbedrag een private lease auto te pakken (of financial lease.. ).
Maar wat is uiteindelijk het “doel” van dit topic? Ik heb in het verleden poolauto’s gehad die ik heb ingeleverd. Ik heb auto’s doorgegeven aan nieuwe werknemers. En ook een keer mn lease auto meegenomen naar andere werkgever. Maar wat ga je met die informatie doen? Vaak zijn de mogelijkheden hiervoor beperkt bij je werkgever, dus dat er in dit topic allerlei andere mogelijkheden voorbij komen hoeft niet relevant te zijn als dat bij jouw werkgever gewoon niet kan.

Ik heb dit soort afwegingen ook vaak gemaakt maar:
-Private lease klinkt leuk, geen bijtelling en snel opzegbaar maar vaak niet voor hoge kilometrages.
-Financial lease kan interessant zijn maar je draagt wel veel meer risico’s.

Uiteindelijk is operational lease via je werkgever echt de beste optie als je weinig risico en weinig kosten wilt, alleen zit je wel met een contract voor een aantal jaar. En als je niet aan zo’n contract vast wilt zitten zijn de mogelijkheden die je hebt óf duurder, óf je zit met een groter risico.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 00:38

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Omdat de vraag van TS beter beantwoord kan worden in het genoemde topic, gaat deze op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.