Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dmaster17
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 19:35
Goedemiddag,

Sinds kort zijn wij de gelukkige eigenaar van een nieuwbouwwoning :)
Door de verkoop van onze oude woning hebben we een overwaarde.

Deze overwaarde willen we gedeeltelijk investeren in de nieuwbouwwoning zoals:
  • Het laten stucen van de muren.
  • Zonnepanelen plaatsen.
  • Tuin
Het bedrag dat overblijft willen we een deel van de nieuwe hypotheek aflossen.

Nu was onze vraag heeft dit consequenties voor de hypotheekrenteaftrek?

Beste antwoord (via Dmaster17 op 30-09-2019 15:36)

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:25
Eigenlijk komt het op neer dat je alles wat je normaal kan meefinancieren nu kan betalen van je overwaarde.
Je hypotheek wordt daardoor lager...je teruggaaf HRA dus ook, maar je netto woonlasten ook.

Maar je móet helemaal niets.
Als jij een TV wil kopen, dan kan dat gewoon.
Bij een dikke TV van 2000 euro en een hypotheekrente van 2% kost je dat ongeveer 6 euro per maand aan hogere netto maandlasten.

Of het verstandig is, is een tweede. Dat hangt af van hoeveel je kan dragen en hoeveel je spaarrekening is.
Als je na je nieuwbouw + inrichting geen enkele buffer meer over hebt zou ik het zeker overwegen om een deel achter de hand te houden.

Voor je eigenlijke vraag heb je je antwoord al: Alles wat je normaal mag meefinancieren mag je nu vanuit je overwaarde betalen.
Overigens gaat het bedrag dat je kwijt bent aan verkoopkosten al eerst van de overwaarde af. Dus als je een makelaar hebt gebruikt voor de verkoop, mag je dat bedrag al van de eigenwoningreserve afhalen. Ook al heb je die gewoon van je (spaar)rekening betaald.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:09
Als je aflost wordt de hypotheekrenteaftrek inderdaad minder. Let wel op dat je in sommige gevallen niet onbeperkt kunt aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmaster17
  • Laatst online: 14-06 19:35
Bedankt voor je reactie dat bij aflossen de hypotheekrenteaftrek minder word door een lager hypotheek bedrag is mij duidelijk. Wat ik ook had begrepen is dat wanneer je bijvoorbeeld een tv aanschaf van dit bedrag je hypotheekrenteaftrek minder is.

Wat voor mij onduidelijk is wanneer je bijvoorbeeld waarde toevoeg aan je woning door zonnepanelen en / of het stucen van je muren en dit betaal vanuit de overwaarde dit ook invloed heeft op het bedrag dat je kan aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je niet de volledige overwaarde in je nieuwe woning steekt verlies je inderdaad een stukje hypotheekrenteaftrek. Kijk even op de site van de belastingdienst, die heeft hier vrij veel informatie over. Dit had overigens ook in je hypotheekadvies moeten staan.

De belastingdienst kijkt naar het totale bedrag dat je in de woning investeert, dit is zowel afwerking of verbouwing alsmede aflossing.

[ Voor 21% gewijzigd door Tsurany op 29-09-2019 18:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:02

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Hierna even opletten dat je mogelijk in een lagere risicoklasse valt dan nu voor de verbouwing en aflossing, en dan minder hypotheekrente kan gaan betalen. Geldt niet op NHG, en heeft wellicht een hertaxatie nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Config op 29-09-2019 20:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Je hebt te maken met de termen bijleenregeling en eigenwoningreserve. Lees bij de BD bijvoorbeeld hoe je eigenwoningreserve afneemt.
Kort gezegd: je 'moet' de overwaarde investeren in je nieuwe huis, dat kan zowel in de aankoopprijs en -kosten zitten als in onderhoud of verbouwing. Als je dat niet doet, kan je voor dat deel van je hypotheek geen HRA krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Laatst online: 07:45
Het is redelijk simpel, je moet de overwaarde gebruiken voor verbetering van je nieuwe woning (zoals zonnepanelen, stuc-werk, alles wat aard- en nagelvast is op je woning) of aflossen op je hypotheek. Wanneer je dit doet heb je hypotheekrenteaftrek op je hele hypotheek.

De uitwerking in je aangifte is wat lastiger vanwege de berekening die bij de bij de regeling hoort (de regeling mbt de overwaarde). De Belastingdienst maakt het ook niet makkelijker in hun programma. Via onderstaande link is een duidelijker overzicht te vinden:

https://www.eigenhuis.nl/...heek-regelen/overwaarde#/

Zoals ik net al zei, de uitwerking in de aangifte is behoorlijk lastig. Het loont misschien om je aangifte door iemand te laten doen die het je ook goed kan toelichten. De Belastingdienst heeft namelijk een speerpunt gemaakt van de eigen woning en bijleenregeling bij de aangifte 2018 en dat zal voor 2019 hoogstwaarschijnlijk ook zo zijn!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:25
Eigenlijk komt het op neer dat je alles wat je normaal kan meefinancieren nu kan betalen van je overwaarde.
Je hypotheek wordt daardoor lager...je teruggaaf HRA dus ook, maar je netto woonlasten ook.

Maar je móet helemaal niets.
Als jij een TV wil kopen, dan kan dat gewoon.
Bij een dikke TV van 2000 euro en een hypotheekrente van 2% kost je dat ongeveer 6 euro per maand aan hogere netto maandlasten.

Of het verstandig is, is een tweede. Dat hangt af van hoeveel je kan dragen en hoeveel je spaarrekening is.
Als je na je nieuwbouw + inrichting geen enkele buffer meer over hebt zou ik het zeker overwegen om een deel achter de hand te houden.

Voor je eigenlijke vraag heb je je antwoord al: Alles wat je normaal mag meefinancieren mag je nu vanuit je overwaarde betalen.
Overigens gaat het bedrag dat je kwijt bent aan verkoopkosten al eerst van de overwaarde af. Dus als je een makelaar hebt gebruikt voor de verkoop, mag je dat bedrag al van de eigenwoningreserve afhalen. Ook al heb je die gewoon van je (spaar)rekening betaald.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sparxy86 schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:33:
Het is redelijk simpel, je moet de overwaarde gebruiken voor verbetering van je nieuwe woning (zoals zonnepanelen, stuc-werk, alles wat aard- en nagelvast is op je woning) of aflossen op je hypotheek. Wanneer je dit doet heb je hypotheekrenteaftrek op je hele hypotheek.

De uitwerking in je aangifte is wat lastiger vanwege de berekening die bij de bij de regeling hoort (de regeling mbt de overwaarde). De Belastingdienst maakt het ook niet makkelijker in hun programma. Via onderstaande link is een duidelijker overzicht te vinden:

https://www.eigenhuis.nl/...heek-regelen/overwaarde#/

Zoals ik net al zei, de uitwerking in de aangifte is behoorlijk lastig. Het loont misschien om je aangifte door iemand te laten doen die het je ook goed kan toelichten. De Belastingdienst heeft namelijk een speerpunt gemaakt van de eigen woning en bijleenregeling bij de aangifte 2018 en dat zal voor 2019 hoogstwaarschijnlijk ook zo zijn!
:?
Jij maakt het onnodig ingewikkeld.
Wanneer de volledige overwaarde wordt gebruikt voor de nieuwe woning (mits nagelvast) is de aangifte heel simpel, alle betaalde rente van oude en nieuwe hypotheek kun je dan aftrekken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
Sport_Life schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:55:
[...]

:?
Jij maakt het onnodig ingewikkeld.
Wanneer de volledige overwaarde wordt gebruikt voor de nieuwe woning (mits nagelvast) is de aangifte heel simpel, alle betaalde rente van oude en nieuwe hypotheek kun je dan aftrekken.
Heb jij dit de afgelopen jaren in een aangifte ingevuld? Want als dat zo was geweest had je gezien dat de uitwerking hiervan in de aangifte veel ingewikkelder is dan de theorie. Dat is wat ik eerder al aanhaalde. Idee is simpel, uitwerking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sparxy86 schreef op maandag 30 september 2019 @ 06:30:
[...]

Heb jij dit de afgelopen jaren in een aangifte ingevuld? Want als dat zo was geweest had je gezien dat de uitwerking hiervan in de aangifte veel ingewikkelder is dan de theorie. Dat is wat ik eerder al aanhaalde. Idee is simpel, uitwerking niet.
Ja. Incl nieuwbouw, overwaarde, overbrugging, tijdelijke huurwoning , etc. dus alle facetten zijn wel voorbij gekomen :P. De Belastingdienst vult bijna alles al vooraf in, dus even goed nalopen en aanvullen (in mijn geval alleen de status van de nieuwbouwwoning veranderen naar "woning in aanbouw"). Dat geldt natuurlijk niet als je een deel voor andere doelstellingen gebruikt dan de woning.

Waar zit de complexiteit volgens jou?

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
Sport_Life schreef op maandag 30 september 2019 @ 07:31:
[...]

Ja. Incl nieuwbouw, overwaarde, overbrugging, tijdelijke huurwoning , etc. dus alle facetten zijn wel voorbij gekomen :P. De Belastingdienst vult bijna alles al vooraf in, dus even goed nalopen en aanvullen (in mijn geval alleen de status van de nieuwbouwwoning veranderen naar "woning in aanbouw"). Dat geldt natuurlijk niet als je een deel voor andere doelstellingen gebruikt dan de woning.

Waar zit de complexiteit volgens jou?
Had zelf te maken gehad met overwaarde, overgaan van banksparen naar annuïteit waardoor er een kapitaalverzekering eigen woning vrij viel, aangaan van een gedeeltelijke nieuwe hypotheek en voortzetting van de oude hypotheek, verbeteringen van de eigen woning en nog een aflossing. Vond vooral de berekening die de Belastingdienst aanbiedt bij de berekening van de eigenwoningreserve en de bijleenregeling niet overzichtelijk. Als je niets ervan af weet, gaat de aangifte je niet echt duidelijker maken. Maar misschien had ik het verkeerd of heb jij toch meer kennis ervan dan de gemiddelde Nederlander die aangifte doet.

En er zijn ook genoeg 'adviseurs' die dit niet snappen. Maar ik zou zelf niet het risico willen lopen om hier fouten mee te maken, want als het niet klopt kan je dat heel veel gezeik opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sparxy86 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:40:
[...]

Had zelf te maken gehad met overwaarde, overgaan van banksparen naar annuïteit waardoor er een kapitaalverzekering eigen woning vrij viel, aangaan van een gedeeltelijke nieuwe hypotheek en voortzetting van de oude hypotheek, verbeteringen van de eigen woning en nog een aflossing. Vond vooral de berekening die de Belastingdienst aanbiedt bij de berekening van de eigenwoningreserve en de bijleenregeling niet overzichtelijk. Als je niets ervan af weet, gaat de aangifte je niet echt duidelijker maken. Maar misschien had ik het verkeerd of heb jij toch meer kennis ervan dan de gemiddelde Nederlander die aangifte doet.

En er zijn ook genoeg 'adviseurs' die dit niet snappen. Maar ik zou zelf niet het risico willen lopen om hier fouten mee te maken, want als het niet klopt kan je dat heel veel gezeik opleveren.
Dus jouw lening was hoger dan de aankoopprijs + overwaarde? Zo ja, dan gebruik je de overwaarde voor andere doeleinden dan de woning, en is het logisch dat de rente niet aftrekbaar is.
Is uw eigenwoningreserve groter dan het aankoopbedrag van uw nieuwe woning? Dan houdt u na de verkoop eigenwoningreserve over.
Ik heb het idee dat je het jezelf wat ingewikkeld maakt of je adviseur heeft onterecht een gedeelte in box3 gezet.. Wat is aankoopprijs van de woning? En wat is de overwaarde? En wat is de hoogte van je lening? (evt fictief zolang de verhouding gelijk is).

Zodra je de volledige overwaarde gebruikt voor de woning (aflossing, verbouwing, etc.) is de berekening van de eigenwoningreserve niet relevant. Overigens is die berekening vrij eenvoudig, gewoon hetgeen je uitgeeft aan anders dan de nieuwe woning ;).

Overigens hebben wij ook banksparen omgezet (naar aflossingsvrij), het spaargedeelte is ook voor 100% in de nieuwe woning gestopt zodat het voor HRA in aanmerking komt.
Maar misschien had ik het verkeerd of heb jij toch meer kennis ervan dan de gemiddelde Nederlander die aangifte doet.
Ik heb wellicht meer kennis (ben financieel controller), maar dat staat los van het feit dat een eigenwoningreserve niet heel relevant is zolang je de overwaarde gebruikt voor de nieuwe woning :).

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2019 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Anoniem: 677216 schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:30:
Je hebt te maken met de termen bijleenregeling en eigenwoningreserve. Lees bij de BD bijvoorbeeld hoe je eigenwoningreserve afneemt.
Kort gezegd: je 'moet' de overwaarde investeren in je nieuwe huis, dat kan zowel in de aankoopprijs en -kosten zitten als in onderhoud of verbouwing. Als je dat niet doet, kan je voor dat deel van je hypotheek geen HRA krijgen.
Dit dus.

Let op de zgn. eigenwoningreserve en de mogelijke beperking op de HRA...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparxy86
Sport_Life schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 06:10:
[...]

Dus jouw lening was hoger dan de aankoopprijs + overwaarde? Zo ja, dan gebruik je de overwaarde voor andere doeleinden dan de woning, en is het logisch dat de rente niet aftrekbaar is.

[...]

Ik heb het idee dat je het jezelf wat ingewikkeld maakt of je adviseur heeft onterecht een gedeelte in box3 gezet.. Wat is aankoopprijs van de woning? En wat is de overwaarde? En wat is de hoogte van je lening? (evt fictief zolang de verhouding gelijk is).

Zodra je de volledige overwaarde gebruikt voor de woning (aflossing, verbouwing, etc.) is de berekening van de eigenwoningreserve niet relevant. Overigens is die berekening vrij eenvoudig, gewoon hetgeen je uitgeeft aan anders dan de nieuwe woning ;).

Overigens hebben wij ook banksparen omgezet (naar aflossingsvrij), het spaargedeelte is ook voor 100% in de nieuwe woning gestopt zodat het voor HRA in aanmerking komt.

[...]

Ik heb wellicht meer kennis (ben financieel controller), maar dat staat los van het feit dat een eigenwoningreserve niet heel relevant is zolang je de overwaarde gebruikt voor de nieuwe woning :).
Ik heb op het moment van verkoop berekend wat de precieze overwaarde fiscaal was en wat ik dus per jaareinde diende in te leggen op me hypotheek rekening houdend met verbeteringen aan de woning. Ik heb niets in box 3 staan, want ik hield rekening met de fiscale regelgeving mbt de eigen woning en hypotheekrenteaftrek.

Maar de berekening van de overwaarde klinkt heel simpel, maar is dat in de praktijk zeker niet altijd. Zoals ik eerder al aangaf is dat voor de meeste mensen ingewikkeld en snap ik dat jij met jouw achtergrond hier geen moeite mee zult hebben gehad.

Verder heeft het hier geen zin om op mij specifiek situatie in te gaan (zelf ook geen behoefte aan), maar wil ik vooral de TS erop wijzen dat het niet allemaal zo simpel is als het lijkt. Laat je goed informeren en zorg ervoor dat je begrijpt wat er gedaan wordt. Gevolgen kunnen namelijk best groot zijn wanneer hier fouten mee gemaakt worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Overwaarde = verkoopprijs -/- (openstaande) lening. Dat bedrag moet worden besteed aan de nieuwe woning, om hra te verkrijgen. Zo simpel is het :).
Kan me voorstellen dat sommige adviseurs het ingewikkeld maken, maar dat is puur om hun eigen titel te beschermen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2019 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tot je opeens meerdere woningen heb gehad of beide partners een eigen woning hebben gehad. Dan wordt het een stukje complexer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GDonkers
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
Hier nog even een vraag over. Mijn situatie is als volgt:
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht, oplevering ergens in december 2019, per 1-4-2020 hebben we onze huidige woning verkocht, daar hebben we overwaarde op van ongeveer 100.000 euro.
Aankoop nieuwe woning was 379000, meerwerk meegefinancierd 80000 en daar wil ik nu nog 20000 aan toevoegen voor (tuin, verf, stuccen, etc) vanuit de overwaarde.

Mijn vragen:
- Kan ik de overwaarde (deels) in mijn huidige bouwdepot laten storten ipv direct af te laten lossen?
- Is dat gewoon een kwestie van aangeven aan de notaris?
- zitten er nog spelregels aan hoeveel ik bovenop de aankoop van het huis aan meerwerk kan laten doen zonder in de problemen te komen met de HRA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:23

Osxy

Holy crap on a cracker

GDonkers schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:26:
Hier nog even een vraag over. Mijn situatie is als volgt:
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht, oplevering ergens in december 2019, per 1-4-2020 hebben we onze huidige woning verkocht, daar hebben we overwaarde op van ongeveer 100.000 euro.
Aankoop nieuwe woning was 379000, meerwerk meegefinancierd 80000 en daar wil ik nu nog 20000 aan toevoegen voor (tuin, verf, stuccen, etc) vanuit de overwaarde.

Mijn vragen:
- Kan ik de overwaarde (deels) in mijn huidige bouwdepot laten storten ipv direct af te laten lossen?
- Is dat gewoon een kwestie van aangeven aan de notaris?
- zitten er nog spelregels aan hoeveel ik bovenop de aankoop van het huis aan meerwerk kan laten doen zonder in de problemen te komen met de HRA?
Makkelijker is de overwaarde welke je wilt besteden aan het huis simpelweg op een bankrekening laten storen en daarvandaan rekeningen te betalen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GDonkers
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
Ah, maar dat mag gewoon dus? Dan kan ik gewoon alles meenemen in de HRA en bij een eventuele audit de facturen overleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:23

Osxy

Holy crap on a cracker

GDonkers schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:56:
Ah, maar dat mag gewoon dus? Dan kan ik gewoon alles meenemen in de HRA en bij een eventuele audit de facturen overleggen?
Regels blijven verder het zelfde, dit valt onder de bijleenregeling. Als je daarop zoekt zal je meer info vinden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik heb een soortgelijke vraag maar dan net wat anders, wij hebben ook een overwaarde op ons huis.
Ons huis is 265 duizend euro waard, onze hypotheek bedraagt 169 duizend euro, we hebben ons huis destijds voor 205 duizend euro gekocht.
Kan je dan van je overwaarde een extra hypotheek pakken om je huis energie zuinig te maken?
Want we hebben wel behoorlijk wat """virtuele"" waarde, maar dat zit allemaal in de stenen, terwijl we wel wat sparen maar lange na niet genoeg om je huis energiezuinig te maken wat ze willen bewerkstelligen met het klimaatakkoord.
Want je huis energiezuinig maken zal toch al gauw +-30 duizend euro kostten, terwijl wij slechts een schamele 7 duizend op de bank hebben dus kunnen dat nooit financieëren.
Terwijl als je een hogere hypotheek kan krijgen kan je daarvoor dus het wel halen omdat je dat verspreid over meerdere jaren.
Maar weet niet of dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

Dat zou moeten kunnen, je bank zal wel een taxatie willen zien waarschijnlijk.

En hopelijk is je hypotheek ook hoger ingeschreven dan het oorspronkelijke bedrag zodat je geen extra notaris kosten krijgt.

Het is niet veel anders dan een extra hypotheek voor een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:06
Mark31 schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:21:
maar lange na niet genoeg om je huis energiezuinig te maken wat ze willen bewerkstelligen met het klimaatakkoord.
Want je huis energiezuinig maken zal toch al gauw +-30 duizend euro kostten, terwijl wij slechts een schamele 7 duizend op de bank hebben dus kunnen dat nooit financieëren.
Rustig afwachten. Het zou eerst aan de gemeentes zijn om een plan per wijk op te stellen. En meer huishoudens die het geld niet hebben dan wel. Tevens heeft men al eerder gesproken over voordelige leningen.

Al met al kunnen jullie wel gewoon op jullie uitgaven letten en die 7k flink laten groeien voordat het zover is dat je 'verplicht' wordt. Met de nadruk op "", want men zal het vanuit de overheid willen stimuleren IPV verplichten.
Pagina: 1