Sparxy86 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:40:
[...]
Had zelf te maken gehad met overwaarde, overgaan van banksparen naar annuïteit waardoor er een kapitaalverzekering eigen woning vrij viel, aangaan van een gedeeltelijke nieuwe hypotheek en voortzetting van de oude hypotheek, verbeteringen van de eigen woning en nog een aflossing. Vond vooral de berekening die de Belastingdienst aanbiedt bij de berekening van de eigenwoningreserve en de bijleenregeling niet overzichtelijk. Als je niets ervan af weet, gaat de aangifte je niet echt duidelijker maken. Maar misschien had ik het verkeerd of heb jij toch meer kennis ervan dan de gemiddelde Nederlander die aangifte doet.
En er zijn ook genoeg 'adviseurs' die dit niet snappen. Maar ik zou zelf niet het risico willen lopen om hier fouten mee te maken, want als het niet klopt kan je dat heel veel gezeik opleveren.
Dus jouw
lening was hoger dan de
aankoopprijs +
overwaarde? Zo ja, dan gebruik je de overwaarde voor andere doeleinden dan de woning, en is het logisch dat de rente niet aftrekbaar is.
Is uw eigenwoningreserve groter dan het aankoopbedrag van uw nieuwe woning? Dan houdt u na de verkoop eigenwoningreserve over.
Ik heb het idee dat je het jezelf wat ingewikkeld maakt of je adviseur heeft onterecht een gedeelte in box3 gezet.. Wat is aankoopprijs van de woning? En wat is de overwaarde? En wat is de hoogte van je lening? (evt fictief zolang de verhouding gelijk is).
Zodra je de volledige overwaarde gebruikt voor de woning (aflossing, verbouwing, etc.) is de berekening van de eigenwoningreserve niet relevant. Overigens is die berekening vrij eenvoudig, gewoon hetgeen je uitgeeft aan anders dan de nieuwe woning

.
Overigens hebben wij ook banksparen omgezet (naar aflossingsvrij), het spaargedeelte is ook voor 100% in de nieuwe woning gestopt zodat het voor HRA in aanmerking komt.
Maar misschien had ik het verkeerd of heb jij toch meer kennis ervan dan de gemiddelde Nederlander die aangifte doet.
Ik heb wellicht meer kennis (ben financieel controller), maar dat staat los van het feit dat een eigenwoningreserve niet heel relevant is zolang je de overwaarde gebruikt voor de nieuwe woning

.
[
Voor 21% gewijzigd door
Sport_Life op 04-10-2019 06:19
]