De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 10 - Het Resultaat | ||
Ondanks de vele promo die ik heb geprobeerd te voeren hadden we nog een paar gaatjes bij het begin van de kettingbrief. Deze werden gaandeweg ingevuld door deelnemers die reeds aan de beurt waren geweest als verrassing om het wachten wat draaglijker te maken. En ook om is te kunnen zien wat erna mogelijk gebeurd was. Hetgeen ik altijd ervaar natuurlijk. Graag wil ik van hun dan ook weten hoe het voor hun was om nogmaals tussenin mee te doen Onverwacht was er nog een laatkomer verschenen waardoor we nog een dagje langer konden wachten eer het resultaat gepost werd. Gezien het ondertussen september is en ik zo stilaan een zicht op de resterende maanden begin te krijgen, weet ik niet of deel 11 nog voor dit jaar zal zijn. De tijd zal het uitwijzen. Maar voor nu is hier het resultaat van deel 10! | ||
01. masauri | ||
![]() | ||
"Het was een heerlijke zomerdag, waarin er nog veel activiteit was van verschillende soorten insekten. Ik heb er menig gefotografeerd, maar heb uiteindelijke deze foto gekozen. Binnen een x-aantal jaren (doemdenkend) zijn ze misschien een bedreigde diersoort, maar heb ik deze in ieder geval kunnen vastleggen." Gear: Sony DSC-RX100, Diafragma: f/5,6, 1/500 sec ISO onbekend | ||
02. Arnold_m | ||
![]() | ||
"Een wesp op een blad met gaten, mogelijk bij Masauri in de tuin. Omdat ik hier in de winter en in de woestijn al lange tijd geen wespen heb gezien, gaan we verder met ander gevleugeld insect op een sliert van een palmboomblad." De foto is gemaakt in de tuin van de jeugdherberg in Arica, Chili. Nabewerking: 1:1 crop van jpeg (fijn) uit camera, gemaakt met Photo Resizer HD op een android smartphone. Camera: Nikon D90, Lens: 18-105 kitlens op 105mm, ISO: 800, Diafragma: f/5,6 | ||
03. T.Kreeftmeijer | ||
![]() | ||
"Ik kreeg een foto met een takje, met daaraan een spinnenweb en een op het takje zat een vlieg. Daarnaast zat er ook een enige vorm van bewegingsonscherpte in. Het macro-effect en de kleine scherptediepte sprak mij aan en dit vormde voor mij de punten. Daarnaast heb ik ook een onderwerp uit de natuur gekozen. Opzoek naar iets, kwam ik de struik in de tuin tegen. Helaas de regen net gemist, dus met de tuinslag kunstmatig maar even wat druppels toegevoegd voor het effect." Gear: OLYMPUS E-M10, Lens: OLYMPUS M.40-150mm F4.0-5.6 R . Exif: Scherpstelfunctie : Single AF Sluitertijd : 1/250 s Belichtingscorrectie : 0.0 EV Belichtingsafst. : 0 EV Fotofunctie : P (Programma) Brandpuntsafstand : 150.0mm Brandpuntsafstand (kleinbeeld conversie) : 300.0mm F.No. : F5.6 ISO-equivalente gevoeligheid : 200 Lichtmeetmethode : ESP BEELDSTAB. : S-IS AUTO De nabewerking (gedaan met Olympus Workspace): - Witbalans, iets naar blauw, maar deels weer gecompenseerd met een digitaal warmfilter - Schaduw -1 - Nevel/dust verwijderen (een beetje) | ||
04. CasGas | ||
![]() | ||
"Mijn eerste gedachte was iets met tuin/jaargetijde, dus aangezien de herfst er aan zit te komen een foto gemaakt van de pompoen, dat straalt natuurlijk alleen maar herfst uit :)" Gear: Sony A7III met een Sigma 24 1.4 Art lens. | ||
05. Ventieldopje | ||
![]() | ||
"Ik kreeg van CasGas een foto van een pompoen wat mij deed denken aan de herfst en halloween, iets wat tegenwoordig steeds populairder begint te worden. Echter een beetje vroeg voor enge kostuums maar het is nooit te vroeg voor een bak koffie. Wat kan dan beter als een Pumpkin Spice Latte (PSL) van Starbucks." Gear: Canon 1D X, Zeiss Milvus 25mm f/1.4 1/250s f/1.4 ISO 100 PhotoMechanic en Capture One | ||
06. Pixeltje | ||
![]() | ||
"De foto die ik van Ventieldopje kreeg toont een Starbucksbeker op een bankje ergens in de zon. Ik werk bij station Amsterdam zuid in de buurt en zie de hele dag mensen voorbij lopen met bekers van de starbucks en dat is dan ook de enige associatie die ik heb met die koffie; reizigers. Als reiziger ben je je leven ook niet zeker tussen alle koffietentjes, kiosken, krantenverkopers en goededoelenaanbieders die bij een station horen, dat is wat ik in beeld wil brengen met mijn foto." Gear: Canon 5d3, 24/70L (46mm) op 1/40e bij f5.6. Wat opgehaald in Photoshop cc en omgezet naar zwart/wit. | ||
07. Mystery Guest 1 (T.Kreeftmeijer) | ||
![]() | ||
"Ik kreeg een foto van station Amsterdam met heel wat mensen. Dat was een zwart/wit foto en dat trok gelijk mijn aandacht. Ik zat eens te denken wat ik daarmee kon doen. Ik dacht aan het station Arnhem, maar dat was teveel hetzelfde. De kerk dan, dat bleek niet zo mooi uit te pakken. Ik liep toen wat door Arnhem en kwam een van de kleine straatjes tegen, dat zou het worden. Een zwart/wit foto, dat wilde ik als uitgangspunt gebruiken. Het is na sluitingstijd en dus erg rustig, een echte tegenstelling ten opzichte van de drukte van het station. Zo kwam ik tot deze foto van een bijna leeg straatje. Voor het mooie effect heb ik een extra laag standpunt gekozen." Exif: Scherpstelfunctie : Single AF Sluitertijd : 1/100 s Belichtingscorrectie : 0,0 EV Belichtingsafst. : 0 EV Fotofunctie : P (Programma) Brandpuntsafstand : 14,0mm Brandpuntsafstand (kleinbeeld conversie) : 28,0mm F.No. : F4,0 ISO-equivalente gevoeligheid : 200 Lichtmeetmethode : ESP BEELDSTAB. : S-IS AUTO Na bewerking: Beeldmodus: monotoon Schaduw -8 Nevel/dust verwijderen (een beetje) Contrast +0,4 Ruisfilter en -correctie Gear: OLYMPUS E-M10, Lens: OLYMPUS M.40-150mm F4.0-5.6 R | ||
08. Universal_Creations | ||
![]() | ||
"Ik heb juist gekozen voor een aantal tegenstellingen t.o.v. de vorige foto: van een stadsgezicht met overal fietsen naar een eenzame plek met niets meer dan wat beton. Ook ging de vorige foto van donker naar licht en gaat mijn foto juist van licht naar donker. Wel heb ik ook het hoge z/w contrast gebruik" Gear: Sony A7R III met Sigma MC-11 adapter en Zeiss 21mm f/2.8 | ||
09. millerman_sf | ||
![]() | ||
"De foto van Universal_Creations valt op door het enorme contrast. Vooral in het midden is het erg donker, er is weinig te zien. Aan de zijkanten lijken houten balken en de vloer lijkt onverhard of heel vies. Het deed mij denken aan een donkere kelder. Dat brengt mij tot mijn foto. Een donkere kelder is iets waar je uit wilt klimmen. Dat gaat meestal met een trap, deze heb ik dan ook op de foto gezet. Met daarbij ook nadrukkelijk het contrast tussen donker en licht, waarbij de vloer de kelder voorstelt en dus donkerder is. Deze is hout, wat matcht met de houten balken. De trap brengt je terug naar boven, naar het licht en is dus ook licht in de foto." Gear: Gemaakt met een Fujifilm X-T20 + Fujinon 23mm F2.0. Nabewerkt in Capture One. | ||
10. Hogader | ||
![]() | ||
"Van mijn voorganger kreeg ik een foto met een trap doorgestuurd. Overduidelijk gaat deze trap naar boven, maar wat valt er boven te vinden. Nou in ieder geval de slaapkamer..." Gear: Sony a6300, Samyang 12mm op F2.4, Iso 160 en 1/125s sluitertijd. Retouchering in Adobe Lightroom | ||
11. Moozzuzz | ||
![]() | ||
"wow, super foto van @hogader Evaluatie: al bij al wat slordige uitkomst (oa plooien, kreuken en sommige items konden beter gepositioneerd worden)" Gear: PowerShot G7 X Mark II met 2 YN560 in slave, 1/79, iso 200, F/2.5 | ||
12. Mystery Guest 2 (Universal_Creations) | ||
![]() | ||
"Wederom ga ik tegen de draad in. In de aangeleverde foto zag ik vooral rechte lijnen, symmetrieën, geen overlappingen en verbindingen. Voor mijn foto heb ik juist gezocht naar kromme lijnen, overlappingen en verbindingen. Ook heb ik een stuk hogere contrasten gebruikt." Gear: Sony A7R III met Sigma MC-11 adapter en Zeiss 21mm f/2.8 | ||
13. Letatcest | ||
![]() | ||
"Okay, ik kreeg binnen een totaal abstract verhaal. Mijn eerste indruk was dat het ging om een stuk stof, een dure sjaal of zo. Hier kon ik verder geen verhaal op maken. Ten eerste heb ik geen dure sjaal in huis om iets mee te doen en ten tweede wilde ik het eigenlijk uit het abstracte trekken, want dit associeert wel erg ruim. Maar wat.. is er dan nog herkenbaar op dit beeld gestuurd door moozzuzz? Het enige dat ik kon herkennen was iets wortelachtigs. En wortels zijn bloody evil! Ouwe WoW-ers zullen direct denken aan de Carrot on a Stick om je mount sneller te laten rennen. Nu is er ook nog een evil wortel in World of Warcraft, nou ja, die wil je natuurlijk. Go get him! Vervolgens Polaroid gemaakt van computerbeeldscherm (met een SX70 foldable SLR), een wortel aan een stok gehangen en.. verdorie, rotweer buiten. Raining cats and dogs. Kunnen we ook wat mee, maar vandaag niet. Dan maar binnen. Beetje richting zwart-witthema getrokken in de kleurcorrectie, statiefje onder de camera en gaan met die banaan. Nou, bij deze: een gewilde wortel!" Gear: Canon 6D 24-105 lens | ||
14. Bobcom | ||
![]() | ||
"Ik kreeg een foto die maar voor één interpretatie vatbaar was: The Hunt for the Angry Carrot. En wat doe je, eens een Woedende Wortel gevangen? Precies, je maakt een Woedende Worteltjestaartfoto. 250 g (bruine of riet)suiker, 2 eieren, rasp van een sinaasappelschil, 100 g vergruisde amandelen, sap van een halve sinaasappel waarin geweekt een handje rozijnen, 140 g gewelde boter, handje sucade, wat piment, foelie- en korianderpoeder en een theelepel kaneel loskloppen. Dan 200 g zelfrijzend bakmeel, snufje zout en een zakje bakpoeder erdoorheen roeren, en tenslotte zo'n 4 ons geraspte wortelen erdoor spatelen. Overgieten in een ingevette bakvorm en ruim een uur op 160° laten bakken. Af laten koelen tot kamertemperatuur, topping maken van roomkaas (mascarpone of een el cheapo Philadelphia), poedersuiker, sinaasappelsap en vanille-essence, opbrengen en de juiste gelaatsuitdrukking aanbrengen. Compositie op de tuintafel maken van de voornaamste ingrediënten met de taart (lichtjes aangesneden) en fotograferen met Sony A7Rii en Trioplan 50mm 2.9 op f/4, 1/640 sec. bij iso 100. Lichtjes nabewerken in Lightroom en wachten tot de fotokettingbrieffoto van de Woedende Worteltjestaart moet worden ingestuurd. Stond er vanochtend trouwens een konijn voor mijn deur. "Meneer, heeft u worteltjestaart?" Ik, vol trots: "ja, heb ik vannacht gebakken." Zegt het konijn. "Dat vind ik zòò smerig!!" Conclusie: konijnen hebben geen smaak, de taart was prima." Gear: Sony A7Rii was met Trioplan 50mm 2.9 op f/4. S=1/640, iso=100. | ||
15. Wormaap | ||
![]() | ||
"Toen ik bobcom's foto kreeg was ik er niet 100% met mijn hoofd bij en dacht ik dat ik een verzameling kaasjes/snacks zag. Daar had ik meteen een idee bij, wijn! Nadat ik mijn foto had gemaakt, keek ik nog eens naar wat bobcom daadwerkelijk had gestuurd en besefte ik dat ik er een beetje naast zat. Een passend einde voor een ongetwijfeld chaotische kettingbrief?*" (*note by masauri: Wormaap was niet erg wakker vandaag ^^) Gear: Canon 80D met Canon 50/1.8. Godox AD200, TT600 en TT685. Bewerkt in ON1 Photo RAW en PS CC2019. | ||
16. Ebayzo | ||
![]() | ||
"Mijn eerste gedachte na het ontvangen van de foto i.c.m. de laatste van de reeks kon de prullenbak in. Het ging dan namelijk wel heel erg richting einde deeltje 8. Aangezien het nu echt wel herfst is ben ik, met de rode wijn, die kant op gedoken en heb ik een herfstig tafereeltje geprobeerd samen te stellen (met de laatste groene elementen). Uiteraard een beetje water om het af te maken." Gear: Canon EOS 77D + Tamron 10-24mm | ||
Nawoord | ||
Allereerst iedereen weer bedankt voor zijn deelname! Dankzij een laatkomertje is er last-minute nog een foto toegevoegd maar waren we op dezelfde tijd klaar. Wat de spanning natuurlijk nog een beetje opdreef. Het verhaal ziet er voor mij als volgt uit: Een wesp die op een blad zit terwijl ze haar prooi in het vizier houd. Terwijl de herfst die in aantocht is verwarmd wordt met een koffie, al reizend met de trein op zoek naar een bestemming ergens doorheen smalle steegjes. Waarbij men gebruikt maakt van de faciliteiten die aanwezig zijn. Men een kunstwerk tegen de muur ziet hangen en men uit verveling een wortel ophangt en er een foto van maakt. Waar men honger van heeft gekregen en besluit iets te eten , gevolgd door een lekker wijntje op de tuintafel buiten om de avond mee af te sluiten. Bedankt @arnold_m , @T.Kreeftmeijer , @CasGas , @Ventieldopje , @Pixeltje , @Universal Creations , @millerman_sf , @Hogader , @moozzuzz , @letatcest , @bobcom , @Wormaap , @Ebayzo ! |
[ Voor 0% gewijzigd door masauri op 29-09-2019 14:08 . Reden: bobcomma edit ]