Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-04 12:52
Gisteren heb ik mijn oude iPhone aangeboden op Marktplaats. Vanochtend kom ik erachter dat iemand een advertentie heeft aangemaakt, met mijn foto's en zelfs de eerste alinea tekst van mijn advertentie. Ik nam contact op met de adverteerder, en deze vertelde mij dat het zijn foto's waren en ik een oplichter was :o .

Wat kan ik doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jeb3hPy.png

[ Voor 16% gewijzigd door We.are.cake op 29-09-2019 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-05 13:46
Advertentie melden/rapporteren aan Marktplaats?

No one is listening until you fart

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 23:00
laten gaan, this niet op jou adres, hij had gewoon geen zin om het zelf te doen. Je zou de marktplaats adv kunnen rapporteren, maar vroeger deden we allemaal een plaatje ergens vandaan halen omdat je gewoon een slechte camera had om er zelf 1 te maken.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

`Maak een nieuwe foto van jouw toestel, met een geschreven papiertje met jouw (voor)naam en datum en plaats deze foto bij jouw advertentie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:35
Haal je advertentie er af en zet 'm op Tweakers V&A :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Het begin van de 3hoeks oplichting...

En verder wat Dune typed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We.are.cake
Felix! schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:42:
Advertentie melden/rapporteren aan Marktplaats?
Ja dit heb ik zojuist gedaan, de verkoper lijkt mij ook niet heel fris. Deze bied namelijk een GTX1080 aan voor zo'n 250 euro.
oohh schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:42:
Haal je advertentie er af en zet 'm op Tweakers V&A :)
Ik begin altijd eerst op Tweakers inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
_Dune_ schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:42:
`Maak een nieuwe foto van jouw toestel, met een geschreven papiertje met jouw (voor)naam en datum en plaats deze foto bij jouw advertentie.
Goed idee, ik zal nieuwe foto's maken. Het steekt wel dat deze persoon meer views heeft gekregen voor zijn advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:34

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Melden eo nieuwe foto's met advertentie maken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Dit. De koper van de faker-ad gaat het geld naar jou overmaken. Jij denkt dat je het geld ontvangen hebt voor je iPhone en stuurt het toestel op naar adres Y. Vervolgens komt de koper van de faker-ad bij jou aankloppen: ik heb geld naar je overgemaakt maar geen telefoon ontvangen en eist zijn geld als onverschuldigd betaald terug. Jij moet het terugboeken en bent vervolgens ook je telefoon kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 29-09-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
CyberMania schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:26:
[...]

Dit. De koper van de faker-ad gaat het geld naar jou overmaken. Jij denkt dat je het geld ontvangen hebt voor je iPhone en stuurt het toestel op naar adres Y. Vervolgens komt de koper van de faker-ad bij jou aankloppen: ik heb geld naar je overgemaakt maar geen telefoon ontvangen en eist zijn geld als onverschuldigd betaald terug. Jij moet het terugboeken en bent vervolgens ook je telefoon kwijt.
Deze theorie wordt er elke keer bijgehaald als het om iets omtrent MP gaat, maar het is nog nooit de realiteit gebleken.
Oplichters blijven graag volledig anoniem.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
JohanNL schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:23:
[...]

Deze theorie wordt er elke keer bijgehaald als het om iets omtrent MP gaat, maar het is nog nooit de realiteit gebleken.
Daarbij deed de oplichter net alsof hij een smartphone of een spelcomputer te koop aanbood. Als hij zijn slachtoffer had overtuigd van zijn goede intenties liet de oplichter hem het geld niet overmaken naar de rekening van de oplichter, maar naar een derde persoon die wél een echte smartphone te koop had voor exact hetzelfde bedrag. De oplichter had ondertussen van die derde persoon de telefoon gekocht en omdat het geld van het slachtoffer netjes binnenkwam leverde die derde nietsvermoedend de telefoon aan de oplichter. De slachtoffers konden naar hun geld en smartphone fluiten. De oplichter was spoorloos.
Eis: 27 maanden cel voor Marktplaatsfraude en heling
Ten minste 85 mensen zijn volgens het OM via Marktplaats.nl opgelicht door de 27-jarige Hagenaar die vandaag voor de Haagse rechtbank stond.
https://www.om.nl/@100394/eis-27-maanden-cel/

[ Voor 59% gewijzigd door CyberMania op 29-09-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Ik bedoelde de topics hier op Tweakers.
De truc is inmiddels ( tenminste hier op Tweakers ) algemeen bekend, je moet waarschijnlijk wat social engineering toepassen en je hebt een adres nodig.
Je bent als oplichter gewoon herleidbaar en bovenal zijn er eenvoudigere manieren die eveneens veiliger zijn voor een oplichter.
Ik denk dat de driehoeksoplichting niet zoveel voorkomt zoals jij of anderen hier denken.
Maar oké, waarschuwen ertegen is nooit verkeerd, alhoewel het heel moeilijk is je hiertegen te wapenen.

De oplichter was spoorloos.

Blijkbaar toch niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CyberMania schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:26:
[...]

Bedrag is niet hetzelfde dus dat kan in dit geval niet. ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
YakuzA schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:37:
[...]

Bedrag is niet hetzelfde dus dat kan in dit geval niet. ;)
Het zijn toch vraagprijzen, die mogelijke oplichter zou met een ander account zoveel kunnen bieden als wat iemand anders bij zijn mogelijke nep advertentie wil geven, wellicht gaat TS daar dan mee akkoord en dan zou de truc kunnen werken.
Maar wellicht doet TS niet aan verzending en wil de mogelijke oplichter het ophalen, maar wil dan graag het geld van te voren overmaken.
etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 18:46
Laatste weken weer even rondgeneusd voor wat Makita accugereedschap en een nieuw Samsung telefoontje.
Ik denk dat, en dan voornamelijk het gereedschap, meer dan de helft nep/oplichterij was. Gekopieerde foto`s en advertenties, dag later waren alle advertenties weer weg en woonde de zogenaamde verkoper ineens weer aan de andere kant van het land.

Dit betreft volgens mij gewoon super eenvoudige oplichterij, niks geen doordachte driehoekstheorieën maar gewoon betalen en geld kwijt.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vaak wordt een afhaalpunt gekozen bij oplichting, of zgn 'katvanger'

B koopt van A, maar B verkoopt zgn aan C en C betaald A. B heeft gratis goed ontvangen via postpunt...

B heeft zelfde goed te koop als A, en C denkt dat hij van B koopt..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Bekijk het van de zonnige kant: Hij heeft alleen je foto's en tekst gejat, gelukkig niet je account ;)
Er is dus niks aan jouw adres of telefoonnr verbonden, mocht het een oplichter zijn dan krijg jij er geen gezeik mee.
Dus maak je er verder niet druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Wat een smerige rathole is dat Marktplaats toch geworden. Inmiddels iets van 15 jaar actief daar en enkel goede ervaringen maar dat komt w.s. dat ik niet in de populaire producten doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
En de hele theorieën kast gaat weer open.
Ik denk eerder dat het gewoon een luie verkoper is. Komt regelmatig voor. En geven dan een grote bek in de hoop dat je het laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
loki504 schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:13:
En de hele theorieën kast gaat weer open.
Ik denk eerder dat het gewoon een luie verkoper is. Komt regelmatig voor. En geven dan een grote bek in de hoop dat je het laat zitten.
Nou houd ik sinds vandaag deze verkoper in de gaten. En de advertentie met mijn foto's is verwijderd, vervangen door een iPhone 6s Plus advertentie met slechte kwaliteit foto's.
Ik nam nog contact op met de verkoper, waarom hij mijn foto's overnam; werd ik uitgemaakt voor de oplichter. Hilarisch, maar het is een raar platform.
Ik kreeg vanmiddag nog een bod van de vraagprijs, bleek het een meneer uit Haiti te zijn die de telefoon wel voor zijn zoon wilde kopen die in het buitenland studeerde, in gebrekkig Engels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@We.are.cake Zet biedingen gewoon uit, heb je toch niks aan.
Als mensen serieuze interesse hebben dan sturen ze je wel een bericht, mensen '' uit Haïti '' e.d. geen enkele aandacht aan besteden en volledig negeren.
Bij enige twijfel over een koper -> negeren, ook i.v.m. het geweldige feedback systeem wat ze hebben op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nutteloos

[ Voor 97% gewijzigd door Wim-Bart op 30-09-2019 01:20 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 19:20
Een Apple product verkopen op Marktplaats is gewoon geen goed idee.
Je biedt dan precies een pruduct aan waar de meeste oplichters op afkomen. Je wordt compleet gek gemaakt met dit soort zaken en wanneer iemand hem daadwerkelijk van je koopt kun je nog in zoiets getrapt zijn.
Beter aanbieden als alleen afhalen of op Ebay zetten, daar is deze onzin niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
@We.are.cake

Ik begrijp niet waar jij je druk over maakt. Er bestaat niet zoiets als copyright op dit soort tekstjes. Daarnaast is er een eeuwenoud spreekwoord "beter goed gestolen dan zelf uitgevonden".

Bekijk het eens. Blijkbaar vind de ander jouw tekst pakkend.Wees daar trots op.

En wat betreft de doemdenkers die er gelijk oplichting inzien. Ook op Tweakers (net al trouwens Ebay) heb je minder zuivere persoenen en moet je altijd op je hoede zijn. Dus duurdere zaken altijd in persoon afhandelen. Oplichters zul je overal tegenkomen waar iets op te lichten valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-05 13:16

Ron

TonVH schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:41:
@We.are.cake

Er bestaat niet zoiets als copyright op dit soort tekstjes.
Volgens mij heb je, zelfs op dit soort korte tekstjes auteursrecht

zie https://wij-leren.nl/auteursrecht.php
en https://forum.viva.nl/gel...echt/list_messages/112688

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
@Ron

Uit geen van de 2 links blijkt dat er wettelijk geregelde auteursrecht is. Daarnaast geldt dit soort zaken "de kool is het sop niet waard" oftewel "veel geschreeuw, weinig wol".

Je kunt beter je energie in nuttige zaken steken (als verbeteren van je eigen tekst, foto's, etc) dan huilie huilie over vermeende diefstal.

Zo'n kopieerder is feitelijk een pluim want je eigen tekst (die geheid is beïnvloed door teksten die je hebt gelezen) is blijkbaar erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
TonVH schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:41:
@We.are.cake

Ik begrijp niet waar jij je druk over maakt. Er bestaat niet zoiets als copyright op dit soort tekstjes. Daarnaast is er een eeuwenoud spreekwoord "beter goed gestolen dan zelf uitgevonden".

Bekijk het eens. Blijkbaar vind de ander jouw tekst pakkend.Wees daar trots op.

En wat betreft de doemdenkers die er gelijk oplichting inzien. Ook op Tweakers (net al trouwens Ebay) heb je minder zuivere persoenen en moet je altijd op je hoede zijn. Dus duurdere zaken altijd in persoon afhandelen. Oplichters zul je overal tegenkomen waar iets op te lichten valt.
Nou, het is de eerste keer dat een van mijn advertenties gekopieerd is, dat leek mij niet fris. Maar na alle reacties blijkt dat dit helemaal geen kwaad kan. En ik heb altijd erg fijne ervaringen gehad op Marktplaats, zelfs met het verkopen van Apple producten, en niet onbelangrijk, je vangt vaak 3-5 tientjes meer op Marktplaats dan Tweakers. En dan vind ik dit soort streken het wel waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@We.are.cake Dat mensen zo brutaal zijn om vrijwel volledige advertenties, die zelfs nog maar net geplaatst zijn te kopiëren lijkt mij '' niet fris '' nog licht uitgedrukt.
Als diegene daadwerkelijk er iemand mee oplicht dan kun jij er wel degelijk mee betrokken worden, de gedupeerde ziet namelijk wellicht dezelfde advertentie van jou staan en gaat wellicht contact met je opnemen.
En/of je advertentie wordt gerapporteerd/geflagged omdat je in verband kunt worden gebracht met die andere verkoper, wat zou kunnen resulteren in dat je account verwijderd wordt als MP geen goed onderzoek doet.

Dat je minder vangt op Tweakers is niet mijn ervaring, heb al een aardige tijd niks meer verkocht hier dus wellicht is het veranderd maar dat lijkt me sterk.
Wel krijg je veel meer reacties op MP, maar daar zitten dus ook allemaal van die '' mensen uit Haïti '' tussen waar je niets aan hebt, om dat soort idioterie niet meer tegen te komen is ook wat waard...
Overigens ga ik ervan uit dat als iemand anders hier je advertentie heeft gekopieerd dat er dan maatregelen worden getroffen, alhoewel iemand anders ook gewoon advertenties van Tweakers kan kopiëren en op MP kan zetten waar je dan niet veel tegen kunt doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We.are.cake
JohanNL schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:15:
@We.are.cake Dat mensen zo brutaal zijn om vrijwel volledige advertenties, die zelfs nog maar net geplaatst zijn te kopiëren lijkt mij '' niet fris '' nog licht uitgedrukt.
Als diegene daadwerkelijk er iemand mee oplicht dan kun jij er wel degelijk mee betrokken worden, de gedupeerde ziet namelijk wellicht dezelfde advertentie van jou staan en gaat wellicht contact met je opnemen.
En/of je advertentie wordt gerapporteerd/geflagged omdat je in verband kunt worden gebracht met die andere verkoper, wat zou kunnen resulteren in dat je account verwijderd wordt als MP geen goed onderzoek doet.

Dat je minder vangt op Tweakers is niet mijn ervaring, heb al een aardige tijd niks meer verkocht hier dus wellicht is het veranderd maar dat lijkt me sterk.
Wel krijg je veel meer reacties op MP, maar daar zitten dus ook allemaal van die '' mensen uit Haïti '' tussen waar je niets aan hebt, om dat soort idioterie niet meer tegen te komen is ook wat waard...
Overigens ga ik ervan uit dat als iemand anders hier je advertentie heeft gekopieerd dat er dan maatregelen worden getroffen, alhoewel iemand anders ook gewoon advertenties van Tweakers kan kopiëren en op MP kan zetten waar je dan niet veel tegen kunt doen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IwxEers.png

Nee, op Tweakers maak ik dit soort gedoe nooit mee. Meneer had zijn naam veranderd naar Eric van Dijk, echter veranderde deze naam niet in de chat die ik al had met hem.

Volgens mij kan dit topic gesloten worden, ik heb genoeg gelezen, de gekopieerde advertentie is verwijderd, ik word niet opgelicht. Bedankt voor alle reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door We.are.cake op 30-09-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-05 15:26
We.are.cake schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]

Nee, op Tweakers maak ik dit soort gedoe nooit mee. Meneer had zijn naam veranderd naar Eric van Dijk, echter veranderde deze naam niet in de chat die ik al had met hem.

Volgens mij kan dit topic gesloten worden, ik heb genoeg gelezen, de gekopieerde advertentie is verwijderd, ik word niet opgelicht. Bedankt voor alle reacties.
Je foto doet het niet!

nvm te laat!
Pagina: 1