Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Originele druk schakelaars gebruiken voor hue aansturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-11 23:33
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe keuken en die is voorzien van nieuwe verlichting op plekken waar schakeling niet netjes te maken is. Daarom gebruik ik Hue en Ikea lampen die ik op afstandsbediening kan schakelen.

Wat ik echter graag wil is de originele wand-schakelaars gebruiken en er één of twee wipschakelaars opzetten, die op hun beurt in de inbouwdoos een draadloos .... ? kunnen bedienen. Mijn rolluiken van Somfy doen dit precies zo, dus ik neem aan dat dit prima kan voor Hue/ikea.

Echter, ik heb geen idee welke leveranciers dit spul leveren of wat ik moet nemen.
Omdat de zoektermen zo globaal zijn is informatie googlen erg lastig, en ik weet niet goed wat waarmee werkt.

Ik neem overigens grotendeels Ikea op dit moment.

Iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

• gerbie71
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 19:04

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:26
Je zoekterm is 'Friends of Hue'. Zo worden accessoires genoemd die gegarandeerd samenwerken met Hue. Er bestaan verschillende soorten, in Europa is de versie van Niko populair. Maar ze zijn prijzig.

Een alternatieve optie is om een Hue Dimmer Switch of Hue Tap zelf te monteren in de plaats van de originele wandschakelaar. Vooral de dimmer switch is aanzienlijk goedkoper. Maar het is afhankelijk van je eigen voorkeur en handigheid of je dit acceptabel kunt wegwerken.

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-11 23:33
Maar,
Ik wil mijn eigen stijl / type wandschakelaars gebruiken! Dus de slimmigheid moet mijns inziens in de inbouwdoos plaatsvinden.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:05
In dat geval kan je een muur zender van KaKu of een ZWave zender van Fibaro gebruiken in combinatie met iets als home assistant of domoticz

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:42

M-ThijZ

Riding on Rails

Inderdaad Fibaro (Z-Wave) of Icasa (ZigBee) dimmer in de inbouwdoos plaatsen.

Wanneer je echter al Hue / Ikea lampen hebt die zelf draadloos aan te sturen zijn, kun je ook deze "oplossing" overwegen: https://medium.com/jacob-...ght-switches-ce29d00aa981

Zie ook: Gevoedde zigbee schakelaar voor smart light

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:26
Inderdaad. Het is wat moeilijk voor te stellen, maar uiteindelijk wil je helemaal geen lichtknopjes in je huis. Dat was een noodzakelijk kwaad omdat er vroeger nu eenmaal geen alternatief was, maar met Hue heb je dat eigenlijk niet meer nodig. Je kunt heel veel verlichting bedienen met sensoren of routines.

Ik heb alleen nog lichtknopjes in de woonkamer en slaapkamer. De rest is allemaal sensor- of tijdgestuurd. In de hal, wc, badkamer, overloop etc kan een bewegingsensor. De woonkamer gaat aan als het donker wordt, de knopjes zitten er alleen nog om bij te sturen en om bv het licht boven de eettafel aan en uit te doen. In de slaapkamer heb ik een tap naast het bed en een naast de deur, want daar is automatiseren lastig.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:42

M-ThijZ

Riding on Rails

PhilipsFan schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:21:
In de hal, wc, badkamer, overloop etc kan een bewegingsensor. De woonkamer gaat aan als het donker wordt, de knopjes zitten er alleen nog om bij te sturen en om bv het licht boven de eettafel aan en uit te doen.
Welke sensor gebruik je om te detecteren of het donker is?

Boven mijn aanrecht wil ik het licht ook automatisch laten inschakelen bij donker in combinatie met beweging.
Pagina: 1