Gevoedde zigbee schakelaar voor smart light

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 16:54
Beste mensen, kunnen jullie mij helpen met de volgende vraag. Ik heb al twee tweakers persoonlijk gevraagd, maar we komen er nog niet uit.

Welk Xiaomi product is geschikt als gevoedde zigbee schakelaar naar een smart light? Als ik het goed begrijp is de wallswitch bedoelt voor een domme lamp en onderbreekt de spanning naar de lamp. Dit is niet wenselijk bij een smart light of course. In principe is de functie die ik zoek ook meer een gevoedde afstandsbediening die een commando geeft naar de hub die weer de smart light commendeert, zonder iets met de spanning te doen. Ik wil dit niet opgelost hebben met een wireless switch, omdat ik dan weer een extra paneel heb op batterijen, en een loze schakelaar heb die je eigen niet kan gebruiken.

De optie die ideaal zou zijn is dat je een wall switch zo kan configureren dat ze zowel de spanning kan laten onderbreken in het geval van domme lampen, en als afstandbediening een commando kunnen versturen bij slimme lampen zonder de spanning te verbreken. Deze tweede configuratie is volgens mij is dit nu niet mogelijk.
met (Xiaomi/Aqara) product wel!?

Voor de duidelijkheid wat ik wil heb ik even een plaatje gemaakt. Gaat om het product met blauwe omlijning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:25
jellescholtens schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:32:
Beste mensen, kunnen jullie mij helpen met de volgende vraag. Ik heb al twee tweakers persoonlijk gevraagd, maar we komen er nog niet uit.

Welk Xiaomi product is geschikt als gevoedde zigbee schakelaar naar een smart light? Als ik het goed begrijp is de wallswitch bedoelt voor een domme lamp en onderbreekt de spanning naar de lamp. Dit is niet wenselijk bij een smart light of course. In principe is de functie die ik zoek ook meer een gevoedde afstandsbediening die een commando geeft naar de hub die weer de smart light commendeert, zonder iets met de spanning te doen. Ik wil dit niet opgelost hebben met een wireless switch, omdat ik dan weer een extra paneel heb op batterijen, en een loze schakelaar heb die je eigen niet kan gebruiken.

De optie die ideaal zou zijn is dat je een wall switch zo kan configureren dat ze zowel de spanning kan laten onderbreken in het geval van domme lampen, en als afstandbediening een commando kunnen versturen bij slimme lampen zonder de spanning te verbreken. Deze tweede configuratie is volgens mij is dit nu niet mogelijk.

Voor de duidelijkheid wat ik wil heb ik even een plaatje gemaakt. Gaat om het product met blauwe omlijning.
Ik snap niet zo goed wat je nou wil. Een aan/uit knop voor een smart-lamp? Dus eigenlijk een ouderwetse lamp met een aan uit knop? :?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoodVuurtje
vuurtjih schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je nou wil. Een aan/uit knop voor een smart-lamp? Dus eigenlijk een ouderwetse lamp met een aan uit knop? :?
Heb je het plaatje bekeken? Ik wil een fysieke knop waarmee ik inderdaad een smart light kan uit/aan/dimmen/kleurveranderen weet ik wat ik die knop wil programeren, net als een smart light met een afstandsbediening, maar dan gevoed aan de muur. Ik wil namelik OOK met de fysieke knop een smartlight aan of uit kunnen zetten ipv altijd een telefoon te moeten pakken/spraak/sensor te activeren.

Niet zo'n hele vreemde wens toch?

[ Voor 6% gewijzigd door DoodVuurtje op 16-01-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

jellescholtens schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:25:
[...]

Heb je het plaatje bekeken? Ik wil een fysieke knop waarmee ik inderdaad een smart light kan uit/aan/dimmen/kleurveranderen weet ik wat ik die knop wil programeren, net als een smart light met een afstandsbediening, maar dan gevoed aan de muur. Ik wil namelik OOK met de fysieke knop een smartlight aan of uit kunnen zetten ipv altijd een telefoon te moeten pakken/spraak/sensor te activeren.

Welke systeem gebruik je? Domoticz, Home-assistant, openHAB?

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Alleen Aqara is echt HomeKit comatible lees ik. Maar ik lees ook dat steeds meer Mija porducten ook HomKit compatible worden. Maar hoe weet ik dat dat zo is?

Is bijvoorbeeld de Mija rookmelder nu wel of niet HomeKit compatible?
En zo ja, geldt dat dan voor alle Mija rookmelders die ik bij onze Chinese vrienden online zie staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
jellescholtens schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:25:
[...]

Nu is het duidelijker, vorige opmerking was iets te onaardig excuus.

Ik gebruik zelf de Magic Cube i.c.m. Domoticz om mijn verlichting te bedienen. Dat is toch in principe wat jij zoekt, alleen dan in de vorm van een knop?

Dit kan trouwens ook met de Aqara Switch (de vierkante) en dan via Mi Home.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterBunny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-03 08:54
jellescholtens schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:32:

Die wireless switch kan je bevestigen op de plek van de originele schakelaar. Schakeldraad met een lasdoos permanent doorverbinden en klaar. Alle Xiaomi zigbee apparaten op batterij zijn vrij zuinig. Als je dat perse niet wilt moet je nog even opzoek naar iets wat 230v AC omzet naar 3V DC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoodVuurtje
barktus schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Welke systeem gebruik je? Domoticz, Home-assistant, openHAB?
Nog geen, maar ik wil eigenlijk gewoon de standaard Mi Home/Homey software gebruiken en zoveel mogelijk off-the-shelf. Dus Raspberry Pi oplossingen ontwijk ik het liefst. Ook is de vraag nog een hardware vraag. Met welke product is dit uberhaupt mogelijk?

@vuurtjih Geen probleem, we zijn hier met de beste intenties lijkt mij :).
Ik wil inderdaad een lichtknop die mijn smart light aan of uit kan zetten en mijn bestaande knop vervangt. Als mijn moeder langs komt moet zij ook gewoon op een knopje moeten drukken om een lamp aan of uit te kunnen zetten, zonder dat ineens mijn smart light offline is en niet meer via andere controle mogelijkheden aangestuurd kan worden.

een voor de handliggende optie is, zoals ik eerder aangaf, is simpelweg een smart switch plaatsen naar je lichtknop. Maar dat moet toch anders kunnen! Anders krijg je dit, waarbij 1 schakelaar altijd aan moet staan, en de ander op batterij werkt...

De cube lijkt mij overigens een supervet ding, die wil ik ook gaan gebruiken. Maar niemand behalve ik weet wat elke beweging doet. Daarom een simpele knop die een lamp aan en uit zet en NIET de smart light offline haalt.

@masterBunny Thx voor de reactie, deze optie heb ik meermaals gelezen. Maar dit is toch geen oplossing, dit is een hobby-omweg waarbij je ALSNOG met een door batterij gevoedde schakelaar zit. Zodanig aanpassen en verbouwen dat deze schakelaar door netstroom gevoed wordt middels een transformator (230v->3V) is mij te ingewikkeld en omslachtig.

Er bestaat dus geen enkel off-the-shelf product hiervoor? Want dit is weer een hobbytruk.

[ Voor 13% gewijzigd door DoodVuurtje op 16-01-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
jellescholtens schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:48:
[...]

Nog geen, maar ik wil eigenlijk gewoon de standaard Mi Home/Homey software gebruiken en zoveel mogelijk off-the-shelf. Dus Raspberry Pi oplossingen ontwijk ik het liefst. Ook is de vraag nog een hardware vraag. Met welke product is dit uberhaupt mogelijk?

@vuurtjih Geen probleem, we zijn hier met de beste intenties lijkt mij :).
Ik wil inderdaad een lichtknop die mijn smart light aan of uit kan zetten en mijn bestaande knop vervangt. Als mijn moeder langs komt moet zij ook gewoon op een knopje moeten drukken om een lamp aan of uit te kunnen zetten, zonder dat ineens mijn smart light offline is en niet meer via andere controle mogelijkheden aangestuurd kan worden.

een voor de handliggende optie is, zoals ik eerder aangaf, is simpelweg een smart switch plaatsen naar je lichtknop. Maar dat moet toch anders kunnen! Anders krijg je dit, waarbij 1 schakelaar altijd aan moet staan, en de ander op batterij werkt...

De cube lijkt mij overigens een supervet ding, dat wil ik ook gaan gebruiken. Maar niemand behalve ik weet wat elke beweging doet. Daarom een simpele knop die een lamp aan en uit zet en NIET de smart light offline haalt.
toon volledige bericht
In Mi Home kan je verschillende automations maken, samen met de verschillende producten. Ik heb nu deze wireless switch, i.c.m. de Mi Plug via de Mi Home app.

Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/76abba4b9f093e87d39c9313f277b739.png

1x click zorgt ervoor dat de Plug aan gaat waardoor de lamp die er in zit ook aan gaat. Dit is een screenshot uit de Mi Home app trouwens.

Eigenlijk is het een beetje overbodig, omdat deze lamp zelf een knop heeft, maar ik heb er momenteel even geen andere functie voor :+

EDIT: Dit is wel een oplossing met een batterij trouwens. al gaan deze batterijen wel heel lang mee én kan je deze knoppen neerleggen waar je wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door vuurtjih op 16-01-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
vuurtjih schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:53:
[...]

In Mi Home kan je verschillende automations maken, samen met de verschillende producten. Ik heb nu deze wireless switch, i.c.m. de Mi Plug via de Mi Home app.

[Afbeelding]

1x click zorgt ervoor dat de Plug aan gaat waardoor de lamp die er in zit ook aan gaat. Dit is een screenshot uit de Mi Home app trouwens.

Eigenlijk is het een beetje overbodig, omdat deze lamp zelf een knop heeft, maar ik heb er momenteel even geen andere functie voor :+

EDIT: Dit is wel een oplossing met een batterij trouwens. al gaan deze batterijen wel heel lang mee én kan je deze knoppen neerleggen waar je wilt.
Prima oplossing zo om een domme lamp te bedienen die op een stopcontact aangesloten staat. Maar deze situatie is toch anders. Ik wil gewoon een gevoedde wallswitch die mijn lampschakelaar kan vervangen zodat ik naast alle nieuwe snufjes simpelweg de bekende knop kan bedienen voor mijn smartlights.

[ Voor 9% gewijzigd door DoodVuurtje op 16-01-2019 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04
@jellescholtens , volgens mij maak je het jezelf extra moeilijk. Die wandschakelaars hebben weliswaar een batterij, maar omdat je die knoppen nauwelijks gebruikt en als je erop drukt hij maar één signaaltje hoeft te verzenden, is de levensduur van een batterij erg lang. Als hij dan toch leeg is, klik je één deel zo los en vervang je het batterijtje in 30 seconden....

Mijn oudste en meest gebruikte hangt nu al zonder problemen een jaar.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maar je kan dan toch alleen maar 'slimme' lampen bedienen met die schakelaars? Dus de wallswitch schakelt niet via het armatuur maar die schakelt de slimme lamp aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
MasterMaceMichu schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:05:
@jellescholtens , volgens mij maak je het jezelf extra moeilijk. Die wandschakelaars hebben weliswaar een batterij, maar omdat je die knoppen nauwelijks gebruikt en als je erop drukt hij maar één signaaltje hoeft te verzenden, is de levensduur van een batterij erg lang. Als hij dan toch leeg is, klik je één deel zo los en vervang je het batterijtje in 30 seconden....

Mijn oudste en meest gebruikte hangt nu al zonder problemen een jaar.
En wat doe je met je bestaande schakelaar, die hangt ernaast? Dit wil ik niet. Ik wil geen onnodige schakelaars en geen batterijen. Mijn doel is een huis te moderniseren en mogelijk later te verhuren met zo min mogelijk omkijken van batterijtjes en dergelijken.

Het antwoord kan prima zijn: Bestaat niet. Maar mijn vraag is of het bestaat.

@readytoflow Exact. net zoals een Aqara switch, maar dan op netstroom op de plaats van een bestaande domme schakelaar.

Mogelijk een raar scenario, maar bestaat een product die dit kan?

[ Voor 20% gewijzigd door DoodVuurtje op 16-01-2019 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04
Ah, ik heb de bestaande schakelaar weggehaald, draadjes aan elkaar geknoopt en daaroverheen de Xiaomi gemonteerd. Ik heb geen verhuur-scenario daarbij in gedachten gehad....

Sowieso moet je je denk ik afvragen of het verstandig is om een 'geautomatiseerd' huis te verhuren. Er is best nog weleens een storing of rarigheidje dat zoch voordoet, als je dan gebeld gaat worden door de huurde om 3 uur 's nachts.... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
MasterMaceMichu schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:17:
Ah, ik heb de bestaande schakelaar weggehaald, draadjes aan elkaar geknoopt en daaroverheen de Xiaomi gemonteerd. Ik heb geen verhuur-scenario daarbij in gedachten gehad....

Sowieso moet je je denk ik afvragen of het verstandig is om een 'geautomatiseerd' huis te verhuren. Er is best nog weleens een storing of rarigheidje dat zoch voordoet, als je dan gebeld gaat worden door de huurde om 3 uur 's nachts.... ;)
Aha, dat is ook een oplossing. Maar dus wel op batterijen. Los van het feit of het slim is bij een verhuurd huis of waarom, blijkt het antwoord te zijn dat het dus niet bestaat. Dit is wat ik wil O-)

Er bestaat geen gevoedde slimme wall switch (Aqare/Fibaro/enz) die ipv de spanning onderbreken een commando verstuurt zoals de wireless wall switches?

Btw, je moet gevoedde zigbee/z-wave producten hebben om het mesh-netwerk uit te breiden? Een knop op batterijen draagt dan niet bij aan het mesh-netwerk, een gevoedde switch wel.

[ Voor 10% gewijzigd door DoodVuurtje op 16-01-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 15:47
@jellescholtens je kan ook gewoon de domme schakelaar door verbinden zodat de slimme lamp altijd spanning heeft. Vervolgens hang je een door/window switch aan je schakelaar. (die moet je even los halen en draadjes op solderen) dan is je domme schakelaar slim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoodVuurtje
zoeperman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:01:
@jellescholtens je kan ook gewoon de domme schakelaar door verbinden zodat de slimme lamp altijd spanning heeft. Vervolgens hang je een door/window switch aan je schakelaar. (die moet je even los halen en draadjes op solderen) dan is je domme schakelaar slim.
Ook een innovatieve oplossing, maar opnieuw met solderen en een omweg. Geen kant en klaar product. Niet lullig bedoelt, ik waardeer alle reacties enorm, maar de reacties bevatten geen product. Het lijkt erpo dat er geen product bestaat waarmee ik smartlights met een fysieke knop kan besturen op de manier die ik voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 21:26
Is dit wellicht wat je zoekt?

https://nl.banggood.com/N...D=521033&cur_warehouse=CN
jellescholtens schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:49:
[...]

Ook een innovatieve oplossing, maar opnieuw met solderen en een omweg. Geen kant en klaar product. Niet lullig bedoelt, ik waardeer alle reacties enorm, maar de reacties bevatten geen product. Het lijkt erpo dat er geen product bestaat waarmee ik smartlights met een fysieke knop kan besturen op de manier die ik voor ogen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
[...]

https://medium.com/jacob-...ght-switches-ce29d00aa981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Deze persoon heeft precies dezelfde wens, enorm bedankt voor deze vondst. Hij komt zelf ook uit op een (welliswaar slimme) oplossing die voor 90% heeft wat ik wil. Toch een component met een batterij. Zijn wens is het zelfde. Ook ben ik niet zo handig als hij met elektra :$

@sanderjohan dat product is 1 van mijn links niet? Ik had die inderdaad bekeken. Als dat product de functie die ik zoek kan vervullen ben ik geholpen en snapte ik de beschrijving onvoldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door DoodVuurtje op 17-01-2019 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterBunny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-03 08:54
@jellescholtens Let er wel even op dat je met die bedrade schakelaar van Aqara een vierkante inbouwdoos nodig hebt, die schakelaar past dus niet standaard in onze ronde inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:58:
[...]

Deze persoon heeft precies dezelfde wens, enorm bedankt voor deze vondst. Hij komt zelf ook uit op een (welliswaar slimme) oplossing die voor 90% heeft wat ik wil. Toch een component met een batterij. Zijn wens is het zelfde. Ook ben ik niet zo handig als hij met elektra :$

@sanderjohan dat product is 1 van mijn links niet? Ik had die inderdaad bekeken. Als dat product de functie die ik zoek kan vervullen ben ik geholpen en snapte ik de beschrijving onvoldoende.
Als je weet wat een soldeerbout is, gaat het je lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
De oplossing met de deur/raamsensor is een leuke als je handig bent. Ben je iets minder handig kun je ook kiezen voor een enkele of dubbele schakelaar die je op kan plakken. Dan plaats je een blindplaatje over je het gat van de schakelaar en plak je daar de schakelaar op.

https://www.gearbest.com/alarm-systems/pp_610095.html

Je houdt helaas wel de batterij, maar je hoeft niet te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:10

Koppensneller

winterrrrrr

Die Aqara-schakelaar kun je inderdaad op je muur plakken. Je kunt ook twee kleine gaatjes (3,5mm-boortje) in het achterplaatje boren (daar is plek voor vrijgelaten) en hem in plaats van je bestaande schakelaar op je inbouwdoos schroeven. Vergeet dan niet de draden in de inbouwdoos even netjes door te verbinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Laatst online: 18:28
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd. Maar zoek je een slimme switch voor op de muur. Zodat je een domme lamp via die switch kan bedienen, maar ook via een app of domotica systeem?

Zo ja, die bestaan gewoon:
https://www.itead.cc/sonoff-touch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ep Woody schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:49:
De oplossing met de deur/raamsensor is een leuke als je handig bent. Ben je iets minder handig kun je ook kiezen voor een enkele of dubbele schakelaar die je op kan plakken. Dan plaats je een blindplaatje over je het gat van de schakelaar en plak je daar de schakelaar op.

https://www.gearbest.com/alarm-systems/pp_610095.html
Maar deze zal niet passen in een bestaand frame van bijv. Gira, ofwel? Ik heb namelijk in bijv. de keuken een dubbele schakelaar + stopcontact zitten en zou de bestaande schakelaar willen verwijderen en er zoiets in willen bouwen. Maar dan heb ik ook een nieuw frame nodig, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:47
[...]

Waarom koop je geen shelly?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
rens-br schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:58:
[...]

Maar deze zal niet passen in een bestaand frame van bijv. Gira, ofwel? Ik heb namelijk in bijv. de keuken een dubbele schakelaar + stopcontact zitten en zou de bestaande schakelaar willen verwijderen en er zoiets in willen bouwen. Maar dan heb ik ook een nieuw frame nodig, of niet?
Ik heb ze zelf nog niet in de handen gehad, maar het lijkt me niet te passen inderdaad. Je zou wel het frame met 1 kunnen verkleinen (cq een maat kleiner pakken) en deze ernaast plakken, schoeven, etc. Of het vrijgekomen gat gebruiken voor een extra WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Ik waardeer jullie reacties enorm, maar veel aangeboden oplossingen gaan tegen mijn vraag in. Ik bekijk dan ook elke oplossing die aangeboden wordt. Maar, voor de oplossing heb ik duidelijk requirements waar ik NIET aan wil ingeven. Waarom ik het wil is niet relevant. Ik weet wat ik wil en ik zoek een product die dit kan.

Vraag is helder met Must-haves. ik zoek een oplossing die aan alles voldoet.
Geen batterij (netstroom gevoed)
Vervangt bestaande domme schakelaar
Controleert de smartlight NIET met het onderbreken van de spanning. Dan is je smartlight niet meer bestuurbaar via andere wegen.

Maar dan toch bij deze voor de geintersseerde waarom ik de aangeboden oplossingen niet vind passen.

@zoeperman :
Geen oplossing voor mijn vraag omdat:
Door/window sensor gaat met batterij EN is een hobby oplossing.
Reden waarom ik dat niet wil:
Ik verwacht al mijn schakelaars te vervangen voor danwel een smart switch, dan wel met deze oplossing. Dit houdt in dat ik straks 25 van deze schakelaars plaats. Ik wil niet 25 van deze oplossingen bouwen en niet nog eens 25 batterijen moeten vervangen/ bijhouden

@sanderjohan
Deze schakelaar onderbreekt de spanning.
Ik wil dat de smartlight die je met de schakelaar uitzet, wel nog via andere wegens bestuurbaar is, zoals scene setting, dimming voor alle lichten, enz.

@masterBunny
Scherpe opmerking, thanks voor de headsup. Moet ik rekening mee houden. Mijn plan is een huis te moderniseren. Ik zal dus een andere type inbouwdozen moeten gebruiken bij de verbouwing. Thanks.

@Rgerr
Hobby oplossing met solderen, niet kant en klaar.
De persoon heeft precies dezelfde wens. En zoals hierboven gezegd, ik wil dit voor praktisch alle schakelaars die niet aan een dom licht verbonden is, zoals een eettafellamp. Betaal liever meer voor een kant en klare oplossing dan tientallen van deze oplossingen te bouwen.

@Ep Woody
Batterijen
Ik wil ontzorgt zijn. Met het idee dat ik tientallen van deze schakelaars heb heb ik hier geen zin in. Noem me kort-zichtig, ik wil geen batterijen.

@Phoolie
Onderbreekt de spanning, wat de verbonden smartlight oncontroleerbaar maakt via andere wegen
Ik wil naast deze switch ook met de app of andere wegens het licht besturen, zoals kleuren aanpassen of dimmen. De oplossing die je benoemt staat ook in mijn vraag en werkt met domme lichten, niet slimme lichten.

@KvNwPPr
Shelby kende ik niet. Hartelijk dank voor de tip! Maar ook deze onderbreekt de spanning.

Tot op heden nog geen oplossing! Vrees dat deze niet bestaat, zoals in deze blog staat beschreven, en een hobbyoplossing heeft moeten bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:25:
Ik waardeer jullie reacties enorm, maar veel aangeboden oplossingen gaan tegen mijn vraag in. Ik bekijk dan ook elke oplossing die aangeboden wordt. Maar, voor de oplossing heb ik duidelijk requirements waar ik NIET aan wil ingeven. Waarom ik het wil is niet relevant. Ik weet wat ik wil en ik zoek een product die dit kan.

Vraag is helder met Must-haves. ik zoek een oplossing die aan alles voldoet.
Geen batterij (netstroom gevoed)
Vervangt bestaande domme schakelaar
Controleert de smartlight NIET met het onderbreken van de spanning. Dan is je smartlight niet meer bestuurbaar via andere wegen.

Maar dan toch bij deze voor de geintersseerde waarom ik de aangeboden oplossingen niet vind passen.

@zoeperman :
Door/window sensor gaat met batterij EN is een hobby oplossing.
Ik verwacht al mijn schakelaars te vervangen voor danwel een smart switch, dan wel met deze oplossing. Dit houdt in dat ik straks 25 van deze schakelaars plaats. Ik wil niet 25 van deze oplossingen bouwen en niet nog eens 25 batterijen moeten vervangen/ bijhouden

@sanderjohan
Deze schakelaar onderbreekt de spanning.
Ik wil dat de smartlight die je met de schakelaar uitzet, wel nog via andere wegens bestuurbaar is, zoals scene setting, dimming voor alle lichten, enz.

@masterBunny
Scherpe opmerking, thanks voor de headsup. Moet ik rekening mee houden. Mijn plan is een huis te moderniseren. Ik zal dus een andere type inbouwdozen moeten gebruiken bij de verbouwing. Thanks.

@Rgerr
Hobby oplossing met solderen, niet kant en klaar.
De persoon heeft precies dezelfde wens. En zoals hierboven gezegd, ik wil dit voor praktisch alle schakelaars die niet aan een dom licht verbonden is, zoals een eettafellamp. Betaal liever meer voor een kant en klare oplossing dan tientallen van deze oplossingen te bouwen.

@Ep Woody
Batterijen
Ik wil ontzorgt zijn. Met het idee dat ik tientallen van deze schakelaars heb heb ik hier geen zin in. Noem me kort-zichtig, ik wil geen batterijen.

@Phoolie
Onderbreekt de spanning, wat de verbonden smartlight oncontroleerbaar maakt via andere wegen
Ik wil naast deze switch ook met de app of andere wegens het licht besturen, zoals kleuren aanpassen of dimmen. De oplossing die je benoemt staat ook in mijn vraag en werkt met domme lichten, niet slimme lichten.

@KvNwPPr
Shelby kende ik niet. Hartelijk dank voor de tip! Maar ook deze onderbreekt de spanning.

Tot op heden nog geen oplossing! Vrees dat deze niet bestaat, zoals in deze blog staat beschreven, en een hobbyoplossing heeft moeten bedenken.
toon volledige bericht
Ik heb je originele vraag niet meegekregen. Maar als ik dit zo snel lees wil ik toch een toelichting geven op je opmerking over de Sonoff en Shelly. Deze hoef je niet aan te sluiten aan de kant van de verlichting. De Sonoff/Shelly registreert dan wel dat de knop is ingedrukt/omgezet en stuurt een signaal (MQTT bericht) dat je vervolgens in een domotica controller (Home Assistant / Domoticz / Node-RED / Homey / ...) kunt gebruiken om de slimme verlichting te schakelen. De lamp zelf doe je vervolgens rechtstreeks op de stroom aansluiten zonder tussenkomst van de Sonoff/Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
@jellescholtens Wellicht kan je dan ook vermelden welke smartlight je wilt bedienen. Simpel gezegd zoek jij dus een afstandsbediening voor je smartlight, die op de netstroom is aangesloten en ook nog eens in een WCD moet passen. Volgens mij ga je dan uitkomen op Philips Hue icm Busch Jaeger spulof andere duurdere merken.

Kijk maar eens op https://www.iculture.nl/n...oppen-innovatie-ifa-2018/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Phoolie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:53:
@jellescholtens Wellicht kan je dan ook vermelden welke smartlight je wilt bedienen. Simpel gezegd zoek jij dus een afstandsbediening voor je smartlight, die op de netstroom is aangesloten en ook nog eens in een WCD moet passen. Volgens mij ga je dan uitkomen op Philips Hue icm Busch Jaeger spulof andere duurdere merken.

Kijk maar eens op https://www.iculture.nl/n...oppen-innovatie-ifa-2018/
Of de Niko "Friends of Hue" schakelaars. Deze kun je overal plaatsen, en werken niet op batterijen. Maar in plaats daarvan moet je iets harder op de knop duwen waarbij de klik voldoende energie opwerkt om het signaal te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
@RobertMe Ah, we komen er wel! Dus de Sonoff/Shelly is eigenlijk een netstroom gevoede afstandbediening? Dat doet functioneel prima wat ik wil. De oplossing die je beschrijft zou volgens mij perfect werken. Hoe zorg ik dat deze schakelaar de bestaande schakelaar vervangt dan?

De niko schakelaars zien er heel cool uit, en ook batterij-loos spreekt me aan. Om de bestaande schakelaar te vervangen moet ik simpel de draden doorverbinden en een NIKO schakelaar op de WCD plakken. Is inderdaad een mogelijkheid.

@Phoolie Exact, functionaliteit van een wireless switch (die $15 is) maar dan op netstroom in WCD. Aangezien ik een huis wil moderniseren kan ik prima kiezen voor andere WCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:30:
@RobertMe Ah, we komen er wel! Dus de Sonoff/Shelly is eigenlijk een netstroom gevoede afstandbediening? Dat doet functioneel prima wat ik wil. De oplossing die je beschrijft zou volgens mij perfect werken. Hoe zorg ik dat deze schakelaar de bestaande schakelaar vervangt dan?
Note: ik heb deze zelf niet.
Maar v.z.i.w. sluit je de Sonoff/Shelly rechtstreeks op de netspanning aan. De schakelaar/knop sluit je daarnaast ook nog steeds op de netspanning aan. Maar i.p.v. dat je de schakeldraad naar de lamp trekt sluit je deze aan op de Sonoff/Shelly. Deze schakelt vervolgens "slim" op basis van of de inkomende schakeldraad wel/niet van stroom is voorzien. Daarnaast kun je de Sonoff/Shelly dus ook via wifi schakelen.

Edit:
Ter verduidelijking. De Sonoff/Shelly vervangt dus niet je bestaande schakelaar, maar maakt de bestaande schakelaar "slim" door er tussenin te zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 17-01-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:09
@jellescholtens, bekijk anders deze video eens: YouTube: Sonoff - The $5 WiFi Smart Switch That's Compatible With Alexa And G...

Je kan de Mi en Aqara producten ook via je Google Assistant (en bij Aqara ook Homekit) integreren met de Sonof. Dan kun je dus via je schakelaar én telefoon, én eventueel een slimme schakelaar zoals die van Aqara en Mijia, allemaal bedienen. Er komt dan geen fratsen met programmeren e.d. bij te pas, maar je schakelt dan puur op en via de Sonof module die aan je bedrading hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoodVuurtje
@RobertMe @Kapotlood Dit klinkt erg interessant. Thanks! Is hier ook een Zigbee variant van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:09
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:01:
@RobertMe @Kapotlood Dit klinkt erg interessant. Thanks! Is hier ook een Zigbee variant van?
Jep!

https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Ik ga deze eens bekijken, als dit werkt met een smart-light ben ik geholpen!

EDIT: De volgende schakelaar lijkt mijn wens te vervullen: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-pulse2.html
- Geen batterij
- Bedoelt voor het aansturen van smart lights (geen spanningonderbreking)
- Kan bestaande schakelaar vervangen.

[ Voor 46% gewijzigd door DoodVuurtje op 17-01-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 16:47
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:10:
[...]

EDIT: De volgende schakelaar lijkt mijn wens te vervullen: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-pulse2.html
- Geen batterij
Ik ben heel benieuwd of je deze op het stroomnet aansluit, zie dat nergens staan nl.

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

- Geen batterij
Als ik naar deze site ga: https://www.iluminize.com...wei%C3%9F-led-1-zone.html en ik bekijk de handleiding, dan staat er toch echt CR2032.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:52

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sjibbie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:31:
[...]
Ik ben heel benieuwd of je deze op het stroomnet aansluit, zie dat nergens staan nl.
@jellescholtens iCasa spul is gewoon batterij gevoed hoor (3V). Het is namelijk ook opbouw spul!

Zie ook hier: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1124

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 17-01-2019 15:55 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Huh, dan maak ik nu zelf een fout, grr... Begin de hoop te verliezen. Ben ik zo'n vreemde eend in de bijt dat ik dit wil? Of zien we iets over het hoofd?

[ Voor 37% gewijzigd door DoodVuurtje op 17-01-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:35:
Huh, dan maak ik nu zelf een fout, grr... Begin de hoop te verliezen. Ben ik zo'n vreemde eend in de bijt dat ik dit wil? Of zien we iets over het hoofd?
Denk dat er wel meer oplossingen zijn, alleen niet voor Zigbee. Kan je wel aantal opties noemen voor WiFi en z-wave (Koogeek/Fibaro) maar als je perse op Zigbee en in Xiaomi eco systeem wil blijven... Maak je het jezelf wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Rgerr schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:58:
[...]

Denk dat er wel meer oplossingen zijn, alleen niet voor Zigbee. Kan je wel aantal opties noemen voor WiFi en z-wave (Koogeek/Fibaro) maar als je perse op Zigbee en in Xiaomi eco systeem wil blijven... Maak je het jezelf wel lastig.
Nee zeker niet xiaomi afhankelijk, ik ga ervan uit dat een homey (pro) nodig ga hebben. Ik zoek een product en scenario die dit kan. Je zegt dat je ze kent met fibaro, please tell me. Een commando richting een homey middels een andere protocol die mn lichten aan sturen prima! Ik hoopte op een xiaomi oplossing, dit omdat zij vaak betaalbare oplossingen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door DoodVuurtje op 17-01-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:02:
[...]

Nee zeker niet xiaomi afhankelijk, ik ga ervan uit dat een homey (pro) nodig ga hebben. Ik zoek een product en scenario die dit kan. Je zegt dat je ze kent met fibaro, please tell me. Een commando richting een homey middels een andere protocol die mn lichten aan sturen prima! Ik hoopte op een xiaomi oplossing, dit omdat zij vaak betaalbare oplossingen hebben.
Gewoon simpele Fibaro switch/double switch/dimmer, monteer je achter je bestaande schakelaar. Gevoed door netstroom, werkt zowel draadloos als met schakelaar. Alleen je gebruikt geen smart lamp, maar een gewone led lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Rgerr schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:16:
[...]

Gewoon simpele Fibaro switch/double switch/dimmer, monteer je achter je bestaande schakelaar. Gevoed door netstroom, werkt zowel draadloos als met schakelaar. Alleen je gebruikt geen smart lamp, maar een gewone led lamp.
Voor alleen aan/uit van domme lampen kun je ook een Shelly nemen. Daarvan kun je er zo’n 5 kopen voor dezelfde prijs als één Fibaro switch... :X

Het blijft een keuze: of slimme lampen met een zigbee schakelaar, of domme lampen met een inbouw schakelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

[...]

Zo gebruik ik ze ook in aantal wandschakelaars en dat werkt behoorlijk goed. Mits de home automation werkt (Xiaomi, Domoticz, Hass etc), anders zit je in het donker.

Wat batterijen betreft; ik snap je angst maar over de batterijen in aqara xiaomi devices zou ik mij veel minder zorgen om maken dan of de automation stabiel / altijd werkt. De batterijen gaan gegarandeerd (door aqara xiaomi) twee jaar mee (zie ook eerdere discussies) en ik verwacht nog wel veel langer.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Mars Warrior schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:14:
[...]

Voor alleen aan/uit van domme lampen kun je ook een Shelly nemen. Daarvan kun je er zo’n 5 kopen voor dezelfde prijs als één Fibaro switch... :X

Het blijft een keuze: of slimme lampen met een zigbee schakelaar, of domme lampen met een inbouw schakelaar...
Voor domme lampen idd geweldige oplossing.Voor slimme lampen niet.

Vreemd maar waar. Slimme lampen zijn dan enkel via de telefoon of met extra schakelaar te bedienen.

@dof Ja batterijen zijn prima, maar zoals ik in eerdere post plaatste, ik wil deze schakelaar praktisch op alle plekken in mijn huis. 25 batterijtjes is toch alweer meer een gedoe dan 2/3. En los van het feit of het lastig is of niet, een zigbee/z-wave swittch di bestaat blijkbaar niet op de markt. Wat ik vreemd vind aangezien deze op batterijen 10 euro kost.
Zoals Phoolie al heel goed samenvattte:
"Simpel gezegd zoek jij dus een afstandsbediening voor je smartlight, die op de netstroom is aangesloten en ook nog eens in een WCD moet passen"
Gat in de markt! Wie start de kickstarter op? Ik koop er minstens 20+

[ Voor 36% gewijzigd door DoodVuurtje op 17-01-2019 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Ga eens aan de knutsel zou ik zeggen, gat in de markt of niet: jij hebt schijnbaar ontzettend veel behoefte aan zo’n product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:40:
[...]

Voor domme lampen idd geweldige oplossing.Voor slimme lampen niet.

Vreemd maar waar. Slimme lampen zijn dan enkel via de telefoon of met extra schakelaar te bedienen.

@dof Ja batterijen zijn prima, maar zoals ik in eerdere post plaatste, ik wil deze schakelaar praktisch op alle plekken in mijn huis. 25 batterijtjes is toch alweer meer een gedoe dan 2/3. En los van het feit of het lastig is of niet, een zigbee/z-wave swittch di bestaat blijkbaar niet op de markt. Wat ik vreemd vind aangezien deze op batterijen 10 euro kost.
"Simpel gezegd zoek jij dus een afstandsbediening voor je smartlight, die op de netstroom is aangesloten en ook nog eens in een WCD moet passen"
Gat in de markt? Dat is er toch a? Heb je dat linkje niet bekeken wat ik mee stuurde?

Als je even door had gezocht op Busch Jaeger Zigbee, was je onderstaande vast tegen gekomen:
https://www.busch-jaeger....iening/zigbee-light-link/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Phoolie schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:52:
[...]

Gat in de markt? Dat is er toch a? Heb je dat linkje niet bekeken wat ik mee stuurde?

Als je even door had gezocht op Busch Jaeger Zigbee, was je onderstaande vast tegen gekomen:
https://www.busch-jaeger....iening/zigbee-light-link/
Je hebt gelijk.
Ik vind te vaak dat iets betaalbaar moet zijn. Met BJ zit je voor een enkelvoudige, gevoedde schakelaar al aan de €100 en wil je meer dan gaat dat naar €150.

Als de TS voor ruim 20 schakelaars dat geen probleem vind, dan is hij nu perfect geholpen :D
Ik vervang liever iedere 2 jaar of langer de batterij van €1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Mars Warrior schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:44:
[...]

Je hebt gelijk.
Ik vind te vaak dat iets betaalbaar moet zijn. Met BJ zit je voor een enkelvoudige, gevoedde schakelaar al aan de €100 en wil je meer dan gaat dat naar €150.

Als de TS voor ruim 20 schakelaars dat geen probleem vind, dan is hij nu perfect geholpen :D
Hij gaf zelf aan geen batterijen te willen. Dan is dus de enige optie om flink wat centen op tafel te leggen.
Ik vervang liever iedere 2 jaar of langer de batterij van €1...
Daar heb je ook helemaal gelijk in en zou ook mijn keuze zijn, desnoods kan je nog met een adapter werken ipv een batterij.

[ Voor 16% gewijzigd door Phoolie op 18-01-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Ik ben ook op zoek naar zoiets dus ik lees lekker mee, maar ik heb nu nog gewoon wifi lampen (Yeelight/Mi-Light). Echter wil het hele zwikje in HA/Domoticz/anders.. laten samenwerken, zodat ik niet vast zit aan één protocol/merk/systeem. Kan ik dan gewoon wél de goedkopere oplossingen kopen, bijvoorbeeld de sonoff?

[ Voor 9% gewijzigd door MeltedForest op 18-01-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 20:54
jellescholtens schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:40:
Ben je er zeker van dat je achter al je huidige wandschakelaars een nuldraaid in je WCD hebt zitten? Dat is namelijk niet altijd gebruikelijk. In veel gevallen loopt er slechts een fasedraad (meestal bruin) naar de schakelaar, waaruit weer een schakeldraaid (zwart) komt die naar de lamp loopt. Vervang je de wandschakelaar door een 'slimme' variant, die je tevens wil voeden, dan zul je naast de fasedraad ook een nuldraad nodig hebben (blauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
@Phoolie Dat product volstaat inderdaad, had dat ook ergens gezegd volgens mij, bedankt voor de vondst! En ik zie het wel als een gat in de markt om dit betaalbaar te maken. Klinkt niet heel lastig naar mijn inziens. Kan zelfs een aanpassing zijn op een bestaande smart wall switch.

Maar goed, het bestaat dus! Nu nog even in de gaten houden voor een betaalbare versie. 2k aan schakelaars uitgeven vind ik een beeeeetje overdone.

@Kaspers Terechte opmerking die meerdere mensen geven. Hier moet ik zeker rekening mee houden. Aangezien ik van plan ben een huis te moderniseren moet ik mogelijk wat extra draden trekken.Heb mij hier nog niet zo verdiept hoeveel werk dit is bovenop een modernisering. Nieuwe zorg:).

@MeltedForest Ah, een mede lotgenoot.

[ Voor 3% gewijzigd door DoodVuurtje op 18-01-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 20:54
jellescholtens schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:17:
@Kaspers Terechte opmerking die meerdere mensen geven. Hier moet ik zeker rekening mee houden. Aangezien ik van plan ben een huis te moderniseren moet ik mogelijk wat extra draden trekken.Heb mij hier nog niet zo verdiept hoeveel werk dit is bovenop een modernisering. Nieuwe zorg:).
Dit is mogelijk interessant voor je: link, alleen nog niet in productie.. (maar helaas geen zigbee, betreft wifi). Voor $30 is t geen dure oplossing trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door Kaspers op 18-01-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 19:37

Boedha

Niks

Zoek eens op Livolo. Zowel Nederlandse site als op Ali. Ali scheelt wel een hoop centen. Zigbee wall gateway met slimme inbouwschakelaars. Ook te integreren met stopcontacten etc.

[ Voor 80% gewijzigd door Boedha op 19-01-2019 13:42 ]

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Boedha schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:27:
Zoek eens op Livolo. Zowel Nederlandse site als op Ali. Ali scheelt wel een hoop centen. Zigbee wall gateway met slimme inbouwschakelaars. Ook te integreren met stopcontacten etc.
Leuk spul, all moet je wel van dat glas houden natuurlijk. Prijs is echter goed!

Maar ik zie nog geen integratie met generieke zigbee spullen. Zowel deconz als zigbee2mqtt hebben geen ondersteuning en het lijkt ook lastig te zijn. Bediening door domotica dus nog uitgesloten.

Met Livolo moet je dus ook hun gateway en apps gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbiehobby
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:08
[...]

- Geen batterij
ja deze schakelaar werkt op 230v schakelt de lamp direkt en kan worden bediend met bv ics-2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
bobbiehobby schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:44:
[...]

ja deze schakelaar werkt op 230v schakelt de lamp direkt en kan worden bediend met bv ics-2000
De Pulse 2 is gewoon een batterij gevoede schakelaar (zie handleiding, Dit apparaat bevat een lithium-knoopbatterij.).

Dan kun je net zo goed voor de Xiaomi Aqara wall switches gaan als het tenminste niet in een standaard frame hoeft, kosten een fractie en werken net zo goed (nieuwe versies van de single switches ondersteunen zelfs long en double click).

iCasa komt op mij over als erg duur betaalde (chinese) rebranded Zigbee switches.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbiehobby
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:08
O, ik zie het al niet helemaal goed gelezen maar de iCasa dimmer die werkt wel op 230V en schakelt/dimt met een pulsdrukker of via de ics-2000.
We hebben de dimmer ca 4 maanden en werkt goed.kan met elk merk schakelmateriaal worden gebruikt ( als het maar een pulsdrukker is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ICasa is rebranded Sunricher spul: https://www.sunricher.com...HP%20instruction%20V1.pdf

Ik dacht dat je ook rechtstreeks bij hun kunt bestellen. Prijs is dan een stuk lager...staat me bij rond de $30, maar kan me compleet vergissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3CPO
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-01 06:46
Is dit niet wat je zoekt:

https://www.aliexpress.co...937460.0.0.68a42e0eTGgpJ7

Met deze blijft je bestaande wandschakelaar ook werken als ik het goed begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rfrancois
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 23:14
Is de nieuwe lijn Friends of HUE wellicht een oplossing ?

https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hue/switches

Is zo te zien ook in het duurdere segment.

Werkt wel met Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurnD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04-2022
De thread is al wat ouder, maar wil graag nog even mijn beoogde oplossing delen, aangezien ik dezelfde wensen had als de topicstarter.

Op dit moment doe ik een test met een wifi inbouw dimmer:

https://nl.aliexpress.com/item/33010332202.html

Het device is geflashed met Sonoff-Tasmota 6.6.0.17.

https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert

Hij heeft fase, neutraal en schakeldraad nodig. Hierdoor kan ik hem niet achter mijn domme schakelaar bouwen, want daar heb ik alleen fase en schakel(zoals veel huizen in Nederland vermoed ik). Ik kan hem wel in het plafond vlak voor de lamp hangen waar deze drie draden wel beschikbaar zijn.

In feite maak je hiermee de schakelaar slim. Deze kan nu namelijk detecteren wanneer er geschakeld wordt en

- ofwel zelf een domme lamp schakelen
- ofwel alleen de status van de schakelaar doorgeven aan HomeAssistant zodat deze een slimme lamp kan schakelen.(met deze aanpassing ben ik nog bezig, maar in theorie moet dit gewoon werken)

Het verschil tussen deze twee acties dient wel gescript te worden in het device. Je kunt dus niet lukraak domme en slimme lampen door elkaar gebruiken, je moet een keuze maken welke soort lamp je gebruikt per device. Gelukkig is dit vrij makkelijk in het script aan te passen door in te loggen op het device.

Meer info hier:

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/6085

Wellicht heeft iemand er hier iets aan.

Het is niet bepaald een kant en klare oplossing, maar het doet wel precies wat ik wil:

Geen batterij,
ik kan mijn bestaande schakelaars blijven gebruiken,
kan domme lampen aan sturen,
kan slimme lampen aansturen (via HomeAssistant),
geen internet/cloud verbinding nodig.

Jurn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
@JurnD
Dank voor de uitleg en volgens mij een verassend lange omweg om 'onze' wens te realiseren.

Het is nu al een tijd later en heb deze vragen gesteld op meerdere fora/domotica leveranciers. Hierbij kom ik nu uit op 3 mogelijkheden;

- Accepteer de batterij. Neem een wall-mounted wireless switch. Verbind de stroomdraden door in de WCD en plaats de wireless switch erop.
- Duurdere optie. Neem wall-mounted wireless switch obv EnOcean en verbind de stroomdraden door in de WCD en plaats de wireless switch erop. De EnOcean versie vergt geen batterij.
- Gebruik een smart switch, maar zonder de stroomdraden;
Neem een wall-mounted slimme schakelaar, maar laat de stroomdraden achter de schakelaar aan elkaar - Dus je neemt de schakelaar functie weg, en script de functie op je domotica systeem. Echter heb ik nog geen 'voorbeeld/bewijs' van gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 22:19
Ik heb de bedrade wallswitch uit je openingspost (gehad, hij paste niet in mijn inbouwdoos :/). Hierop had ik met 1 knop een domme lamp aangesloten door deze bedraad aan te sluiten, en met de andere knop schakelde ik een slimme lamp. Deze lamp was dus niet via de schakelaar aangesloten maar had altijd stroom, en via zigbee stuurde deze de slimme lamp aan.

Je had de oplossing dus eigenlijk zelf al bijna gevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Full_hyperion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:13:
Ik heb de bedrade wallswitch uit je openingspost (gehad, hij paste niet in mijn inbouwdoos :/). Hierop had ik met 1 knop een domme lamp aangesloten door deze bedraad aan te sluiten, en met de andere knop schakelde ik een slimme lamp. Deze lamp was dus niet via de schakelaar aangesloten maar had altijd stroom, en via zigbee stuurde deze de slimme lamp aan.

Je had de oplossing dus eigenlijk zelf al bijna gevonden ;)
Jammer dat deze niet past, had mij ook wel wat geleken. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat deze schakelaar niet te koop is in Nederland.
Pagina: 1