Negatieve moderatie gebruiken als censuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dick Ravestein
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-05 12:22
Het negatief (ongewenst) modereren als je het niet eens bent met de mening van iemand. "Ongewenst" is bij mij: schelden, racisme, vloeken enz. dus niet als iemand gewoon zijn mening geeft. Sterker nog als een mening/verhaal negatief gemodereerd wordt en op -1 komt is deze voor de rest niet direct te lezen en dat heet in mijn boekje (censuur) ongemakkelijk.

Edit: bewoording aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Dick Ravestein op 24-09-2019 09:51 ]

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Heeft geen bal te maken met censuur. De reactie is immers nog gewoon leesbaar.

Mensen moeten eens stoppen met het overal 'censuur' roepen als ze niet eens weten wat de term betekent. Wordt erg vermoeiend.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat probleem ligt dan bij "jou boekje" want daar staat incorrecte informatie in.

Hier, kan je wat bijspijkeren:

Censuur BETEKENIS & DEFINITIE
Censuur is simpel gezegd het tegenhouden of verbieden van publicatie van bepaalde informatie. Een staat of groepering gebruikt deze macht om informatie achter te houden.

Censuur is het verbannen van elke manier van het overbrengen van bepaalde informatie of visies of van andere uitingsvormen als kunst en muziek. Censuur wordt gebruikt om een mening van een persoon of een groep onderdrukken, ontwikkeling van een maatschappij tegen te houden of om een politieke situatie in stand te houden. Censuur kan zowel voorafgaand (preventief) of achterafgaand (repressief) aan een publicatie worden toegepast. Bij preventieve censuur kan er niet zonder toestemming gepubliceerd worden. Bij achteraf toegepaste censuur wordt een publicatie nadat het gepubliceerd is verboden. Censuur wordt gebruikt in sociale groepen, regeringen en hele landen, clubs en in religieuze sekten. Door censuur wordt de vrijheid van meningsuiting beperkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 24-09-2019 09:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:51

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik herken mij wel in de TS. Dit gebeurt gewoon nog veel op Tweakers. Het wordt ook wel aangepakt (met vertraging uiteraard), maar storend is het wel. Van mij is ook mijn moderatie status afgepakt nadat ik het zelf ook aan het doen was. Ik wil ook niet meer modereren. Vooropgesteld, geen een systeem is perfect, maar ik ergerde mij teveel aan het modereren om daar nog zelf aan mee te doen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan zelf het filterniveau instellen en daarmee -1 reacties gewoon zichtbaar maken zoals de andere reacties. In een process waar mensen bij betrokken zijn hou je altijd een bias.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik citeer even je eigen reactie die je waarschijnlijk getriggered heeft:
Helemaal mee eens. Weer zo een! Kunnen ze er ook weer €1000+ voor vragen maar wat heb je eraan? Juist totaal niets. En die camera???? Hoe groot worden die bestanden dan wel niet?
Wat is hier inhoudelijk aan? Het complete taalgebruik is van flamebaiterige aard en het beetje inhoud wat erin staat is zo geformuleerd dat je er eenieder die wel voor het apparaat wil gaan mee schoffeert. Kijkend naar je overige posts is dat meer een trend dan een unicum. Misschien eerst eens bij jezelf te rade gaan hoe je een normale discussie voert met mensen die je niet kent?

Verder zie ik reacties reagerend op moderaties, die zijn standaard -1. Om daar weer een voorbeeld van te pakken is een update met bots voor fortnite niet de plek om te gaan posten dat je het spel geen reet aan vindt en mensen die het spelen niet begrijpt, wederom flamebait (niet van jou, maar het bericht wat je verdedigt)

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 24-09-2019 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

TS zou wellicht eens de FAQ moeten lezen hopelijk duidelijk wordt waarom dit soort reacties absoluut ongewenst zijn.

Hint: bespreken van moderatie doe je niet in artikelen zelf. Als iedereen dat zou gaan doen zou je snel nu.nl comments krijgen.

Edit: zou toch echt eens bij jezelf te rade gaan als circa de helft van je geplaatste reacties offtopic of ongewenst worden gemod.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 24-09-2019 10:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Om de discussie transparant te houden mag je het aardig op de man gerichte bericht van jou in mijn inbox ook best hier plaatsen hoor.

Mijn respons: Ik doe niet uit de hoogte maar geef je juist een tip om je communicatie wat minder agressief te maken. Jij redeneert vanuit jezelf "past niet in jouw straatje", "doe niet zo uit de hoogte" en ziet niet in dat de algemene consensus zich reflecteert in minnetjes op je berichten.

De uitleg van het moderatiesysteem is vrij makkelijk te vinden en voor velen duidelijk. Er wordt praktisch niets gecensureerd of verwijderd, je kan altijd nog de -1's zien met de juiste instelling.

[ Voor 89% gewijzigd door pagani op 24-09-2019 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15
1.) Geen censuur
2.) De -1 zijn leesbaar
3.) Hier hebben we het mismoderatie topic voor
4.) Mensen die consequent verkeerd modden krijgen te maken met de gevolgen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dick Ravestein
Uw bericht was ook "op de man" dus kun je dat ook terug verwachten. Ik ben niet agressief maar druk mij uit in de taal die ik versta en geleerd heb. Zoals ik eerder zei ik ben niet "hoog" opgeleid maar heb wel interesse in techniek. En ja, ik kan wel emotioneel reageren als een opmerking weer eens op -1 komt te staan terwijl dat voor mij alleen een mening is van iemand die het niet eens is met de grote hoop (de algemene consensus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het gaat niet om je mening, maar om hoe je die mening uit. Daar zul je echt aan moeten werken, anders zal dit zo blijven gaan.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick Ravestein
Hoe moet ik dan volgens u duidelijk maken dat ik het vervelend vind dat bepaalde meningen/verhalen als ongewenst betiteld worden en daardoor op -1 komen en dichtgegooid worden? Dat is namelijk het punt waar ik me druk over maak, dat er mensen zijn (meerdere of niet) die bepalen wat je wel en "niet" direct kunt lezen. Maar ik zal me niet meer druk maken over de moderatie hier, ik doe daar gewoon niet aan mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:51

TTLCrazy

Listen to Frankie

Waarom is een opmerking als:
Helemaal mee eens. Weer zo een! Kunnen ze er ook weer €1000+ voor vragen maar wat heb je eraan? Juist totaal niets. En die camera???? Hoe groot worden die bestanden dan wel niet?
niet gewenst ?

Zoals de TS al zegt het is een mening. Ja, het kan wat eleganter, maar er staat geen enkel ongewenst woord in. Mijns inziens is dit minimaal een 0 score en eventueel zelfs een +1

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dick Ravestein schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:05:
Hoe moet ik dan volgens u duidelijk maken dat ik het vervelend vind dat bepaalde meningen/verhalen als ongewenst betiteld worden en daardoor op -1 komen en dichtgegooid worden? Dat is namelijk het punt waar ik me druk over maak, dat er mensen zijn (meerdere of niet) die bepalen wat je wel en "niet" direct kunt lezen. Maar ik zal me niet meer druk maken over de moderatie hier, ik doe daar gewoon niet aan mee.
Daar is een specifieke plek voor, het mismoderatietopic. Het kleine-mismoderatietopic deel XXIX

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 24-09-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
TTLCrazy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:06:
Waarom is een opmerking als:

[...]
niet gewenst ?

Zoals de TS al zegt het is een mening. Ja, het kan wat eleganter, maar er staat geen enkel ongewenst woord in. Mijns inziens is dit minimaal een 0 score en eventueel zelfs een +1
Gelukkig hebben we daar een mismoderatie topic voor, en is dat hier niet relevant

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dick Ravestein schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:05:
Als je mijn posts gelezen had kon je een linkje naar de moderatie FAQ zien waarin staat waar je dat soort meldingen kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dick Ravestein
Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:13:
[...]

Als je mijn posts gelezen had kon je een linkje naar de moderatie FAQ zien waarin staat waar je dat soort meldingen kunt doen.
Tja, daar zal het wat uitmaken één reactie tegenover duizenden andere. Dat is ook een manier om een klacht weg te stoppen. Als ik daar het aantal reacties zie heb je een leger nodig om daar doorheen te spitten. Ik vind dat als een reactie ten onrechte op -1 komt direct gekeken zou kunnen worden (als het kan door de schrijver van het nieuwsitem) of dit terecht is of niet (geen eis maar ideetje voor de duidelijkheid). Maar zoals ik al zei ik leg heel die moderatie naast me neer en gebruik het gewoon niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Dick Ravestein op 24-09-2019 12:01 . Reden: Taalgebruik gewijzigd. Sommigen denken dat ik iets zou eisen. Niet dus. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ralph58
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:43:
Je kan zelf het filterniveau instellen en daarmee -1 reacties gewoon zichtbaar maken zoals de andere reacties. In een process waar mensen bij betrokken zijn hou je altijd een bias.
En dus is het niet gewoon leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dick Ravestein schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:36:
[...]

Tja, daar zal het wat uitmaken één reactie tegenover duizenden andere. Dat is ook een manier om een klacht weg te stoppen. Als ik daar het aantal reacties zie heb je een leger nodig om daar doorheen te spitten. Ik vind dat als een reactie ten onrechte op -1 komt direct gekeken moet worden (als het kan door de schrijver van het nieuwsitem) of dit terecht is of niet. Maar zoals ik al zei ik leg heel die moderatie naast me neer en gebruik het gewoon niet meer.
En daar gebruik je dus het topic voor. Leuk dat je verder lijkt te 'eisen' dat men er direct naar kijkt, maar zo werkt het natuurlijk niet. Alhoewel er volgens mij best snel gereageerd wordt.

Wederom laat je je leiden door emoties. Jammer, zo wordt het voeren van een discussie lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dick Ravestein schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:36:
[...]
Als ik daar het aantal reacties zie heb je een leger nodig om daar doorheen te spitten.
Je hoeft alleen de recente berichten te zien hè, niet het gehele topic te lezen :) De nieuwste posts daar zijn de meest belangrijke, want moderatie is een vluchtig iets. Na 48h kan modereren voor de meesten toch niet meer en sowieso worden de reacties na 24h al veel minder gelezen dan direct na plaatsing van een nieuwsitem.
Ik vind dat als een reactie ten onrechte op -1 komt direct gekeken moet worden (als het kan door de schrijver van het nieuwsitem) of dit terecht is of niet.
Als dat zo duidelijk was (het feit dat het onterecht is) dan was het een stuk makkelijker modereren natuurlijk :) Nee, of een reactie ten onrechte -1 heeft gekregen, is de vraag die we via het mismoderatie topic beantwoord proberen te krijgen. Regelmatig denkt de plaatser van de reactie daar heel anders over, dan hoe wij vanuit het moderatiesysteem hier naar kijken.

Verder, de schrijvers van de nieuwsitems doen vrijwel niet aan modereren. Laat staan dat ze kijken naar het feit of moderaties wel of niet kloppen (dat doen ze niet). Zou ook wat risico geven op meningmoderaties als ze constant de reacties op hun eigen artikelen lopen te keuren. Er is een reden dat je als reactieplaatser niet de reacties op jouw eigen reactie kunt modereren ;)

Verder, negatieve moderatie is simpelweg geen censuur. Voor censuur zouden we op zijn minst de reacties geheel moeten verwijderen en dat doen we niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Cloud op 24-09-2019 11:47 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick Ravestein
wildhagen schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:34:

Mensen moeten eens stoppen met het overal 'censuur' roepen als ze niet eens weten wat de term betekent. Wordt erg vermoeiend.
Sorry maar ik weet er geen ander woord voor. Ik ben dan toch weer verplicht extra acties uit te voeren om het wel te kunnen lezen. Het gaat er mij om dat die moderatie te pas en te onpas naar mijn mening verkeerd gebruikt wordt. Nu kan ik dat bij de topic mismoderatie melden maar daar staan al zoveel reacties dat je een leger nodig hebt om daar doorheen te spitten. Als je daar wat meldt krijg je weer de opmerking dat het al 10x eerder gemeld is pfffff.....tis niet gauw goed hier. Maar de moderatie hier doe ik niet meer aan mee dus probleem opgelost.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dick Ravestein schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:46:
[...]

Sorry maar ik weet er geen ander woord voor. Ik ben dan toch weer verplicht extra acties uit te voeren om het wel te kunnen lezen.
Je kunt het standaardleesniveau (zie https://tweakers.net/instellingen/layout/) voor reacties op -1 zetten. Dan worden ze nooit verborgen en hoef je niets extra's te doen. Dat is ook hoe ik mijn settings heb staan.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Dick Ravestein schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:46:
[...]

Sorry maar ik weet er geen ander woord voor. Ik ben dan toch weer verplicht extra acties uit te voeren om het wel te kunnen lezen. Het gaat er mij om dat die moderatie te pas en te onpas naar mijn mening verkeerd gebruikt wordt. Nu kan ik dat bij de topic mismoderatie melden maar daar staan al zoveel reacties dat je een leger nodig hebt om daar doorheen te spitten. Als je daar wat meldt krijg je weer de opmerking dat het al 10x eerder gemeld is pfffff.....tis niet gauw goed hier. Maar de moderatie hier doe ik niet meer aan mee dus probleem opgelost.
In dat topic worden gemiddeld zo'n 10 posts per dag gedaan, wat neer komt op misschien max 3 à 4 meldingen per dag (dus zo'n 3 posts per melding). Lijkt me prima bij te houden hoor..

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ralph58 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:38:
[...]

En dus is het niet gewoon leesbaar.
Als je het artikel niet aanklikt zie je óók de reacties eronder niet. Als je tweakers.net niet bezoekt zie je de reacties óók niet. Dat je iets moet aanklikken om de reacties te zien is dus niet zo gek en dat je een filterniveau moet aanklikken om ook ongewenste (-1) reacties te zien valt dus prima in datzelfde straatje. En daarmee zijn de reacties wél gewoon leesbaar. Ze zouden niet "gewoon" leesbaar zijn als je bijvoorbeeld alleen maar als crew die -1 reacties kon zien. Linksom of rechtsom ligt 't aan je definitie van "gewoon"; maar om nou over zo'n irrelevant detail te vallen...

Zie ook Cloud in "Negatieve moderatie gebruiken als censuur"

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 24-09-2019 11:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De link naar het mismoderatie topic is een goede tip evenals het doorlezen van de Moderatie FAQ (tabblad Moderatiesysteem).

Ik hoor inmiddels van meerdere mensen dat er contact via DM wordt gezocht om ontevreden te uiten over reacties hier wat niet de bedoeling is. Het bestempelen van andere modererende users als "azijnpissers" middels het reactiesysteem is evenmin de bedoeling wat ik met enige regelmaat voorbij zie komen. Gelieve hierbij de moderatierichtlijnen zelf ook te hanteren. Letterlijk alle doorgevoerde moderaties zitten er behoorlijk naast. Op die manier draag je actief deel aan het probleem wat je zelf schetst.

In de huidige vorm zie ik weinig reden om dit topic open te laten tenzij er opbouwend gediscussieerd kan worden of er vragen zijn die we kunnen beantwoorden. Van censuur is in ieder geval geen sprake.

Het gebruiken van het moderatiesysteem om "eens" danwel "oneens" aan te duiden is in ieder geval niet de bedoeling. Hier wordt ook tegen opgetreden.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 24-09-2019 12:52 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Overigens kun je zelf eenvoudig instellen wat er wel of niet getoond wordt via https://tweakers.net/instellingen/layout/ onder het kopje reacties. Wanneer je de -1 reacties ook standaard uitgeklapt wilt hebben zet je daar het niveau op "ongewenst".

Edit zoals @Cloud ook aangaf O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Zeehond op 24-09-2019 13:07 ]

Select * from fish

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Dit soort topics komen met de regelmaat van de klok.
Ik zou het ook geen censuur noemen, maar wel een verkeerd gebruik van het moderatie systeem.

Velen moeten eens leren dat dat geen facebook duimpjes zijn. Een +2 betekent niet dat je het eens bent, maar dat de inhoud een meerwaarde voor het artikel is.
-1 betekent "ongewenst" en niet "ik ben het niet eens".

DAT moet er eens uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick Ravestein
Dat bedoel ik nou. Modereer eerlijk. Je slaat de spijker (en mij) op de kop. Top! +3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:04
cadsite schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:12:
Ik zou het ook geen censuur noemen, maar wel een verkeerd gebruik van het moderatie systeem.

Velen moeten eens leren dat dat geen facebook duimpjes zijn. Een +2 betekent niet dat je het eens bent, maar dat de inhoud een meerwaarde voor het artikel is.

DAT moet er eens uit...
Daar word ook wat aan gedaan. Als er sprake is van duidelijk mening modden dan maak je melding in het daarvoor bedoelde topic. Individuele gebruikers worden ook gewoon door mods persoonlijk aangesproken als het vaker voorkomt.

Zie ook de straf die TS heeft gekregen hiervoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 24-09-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick Ravestein
Dat bedoel ik nou. Modereer eerlijk. Je slaat de spijker (en mij) op de kop. Top! +3 (sarcasme).

PS het gaat niet eens over mijzelf maar dat gewoon in het algemeen vaak meningen van mede-tweakers als ongewenst beoordeeld worden terwijl er geen kwaad woord in staat en ja dat stuit mij tegen de borst. Waarom niet gewoon een cijfer erbij maar de post open laten. Alleen als het echt kwetsend is kunnen super- en powermods dat inklappen of helemaal verwijderen (ik eis hier niets hoor!).
Dan moet ik nog één ding kwijt, liever geen badges omdat er op die manier weer een wedstrijdje van gemaakt kan worden. En we weten allemaal dat er mensen op deze aardkloot rondlopen die alles maar dan ook alles over hebben om te "winnen". Maar goed, dat is mijn bescheiden mening waarvan mij al wel duidelijk is dat daar niemand op zit te wachten dus -1 hihi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Dick Ravestein schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:39:
Dat bedoel ik nou. Modereer eerlijk. Je slaat de spijker (en mij) op de kop. Top! +3
En dat is dus mening modden, en precies wat er fout is aan het systeem

"Mee eens dus +3" wat jij nu zegt is exact het voorbeeld wat niet moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick Ravestein
Was ook sarcastisch bedoeld. Zal het er voortaan bijzetten. Reeds aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door Dick Ravestein op 24-09-2019 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:28
Ergens begrijp ik de TS wel.

Natuurlijk wil je in een discussie niet dat iedereen maar uit emotie reageert, en er van alles geroepen wordt... Echter, wanneer je dit wel doet wordt je met de grond gelijk gemaakt (niet enkel door de -1, maar vaak ook door de manier van reageren) enige empathie lijkt hierbij vaak ook weer volledig te ontbreken.

Wanneer je het met iemand oneens bent, kun je hier op een beschaafde manier op reageren, of het gewoonweg negeren. Helaas zijn er genoeg mensen die het ergens mee oneens zijn en een -1 geven.

Het moderatie systeem werkt nu eenmaal zo als het werkt, en soms betrap ik mijzelf er ook op dat ik het wel zo ontzettend met iemand oneens kan zijn dat ik mij er oprecht kwaad over kan maken, ik reageer er dan liever niet op of pas een stuk later als ik het allemaal wat gerelativeerd heb. wellicht een tip voor de TS om dit ook toe te passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Dat bedoel ik nou. Modereer eerlijk. Je slaat de spijker (en mij) op de kop. Top! +3 (sarcasme).

PS het gaat niet eens over mijzelf maar dat gewoon in het algemeen vaak meningen van mede-tweakers als ongewenst beoordeeld worden terwijl er geen kwaad woord in staat en ja dat stuit mij tegen de borst. Waarom niet gewoon een cijfer erbij maar de post open laten. Alleen als het echt kwetsend is kunnen super- en powermods dat inklappen of helemaal verwijderen (ik eis hier niets hoor!).
Dan moet ik nog één ding kwijt, liever geen badges omdat er op die manier weer een wedstrijdje van gemaakt kan worden. En we weten allemaal dat er mensen op deze aardkloot rondlopen die alles maar dan ook alles over hebben om te "winnen". Maar goed, dat is mijn bescheiden mening waarvan mij al wel duidelijk is dat daar niemand op zit te wachten dus -1 hihi.
Ik wachtte er wel op ^_^ je bent ook niet de enige die dit - al vaker - heeft aangekaart. Het systeem werkt gewoon niet, maar de bereidheid om naar oplossingen te luisteren is er gewoon niet (al jaren voor zover ik mij herinner). Het beste geef je het gewoon op het systeem proberen te veranderen en probeer je zelf "mening reacties" zoveel mogelijk correct te modden.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:53
Inmiddels is het wel censuur want bepaalde reacties van TS staan op -2.
Gezien wat TS constant blijft posten vind ik het een slecht voorbeeld hiervan, maar er is wel degelijk een probleem met het moderatie systeem en dat gaat ook niet zomaar opgelost worden door hier niets aan te veranderen.

In een Apple nieuwsbericht; post iets kritisch over Apple en de minnetjes stromen binnen.
Algemeen een andere mening hebben dan de mainstream en je kunt minnetjes verwachten, al dan niet met goede onderbouwing.
Tweakers verwacht ook teveel van haar bezoekers, dat iedereen geschikt is om maar even '' moderatortje '' te spelen.
Gooi die -1 knop er gewoon uit en vervang het door een report knop met textbox of maak de -1 moderaties onzichtbaar en niet tellend voor de reactie score, maar als er veel -1's komen kan er een moderator naar kijken en actie ondernemen.
Bij -1 staat als toelichting ook: "Deze reactie is een flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker." , als het hier om gaat dan moeten deze reacties gewoon verwijderd worden met consequenties voor de plaatser en niet enkel op '' -1 '' worden gezet.
+3 kan er ook uit, ik zou dat vervangen door dat een redacteur een nuttig bericht kan highlighten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

matthewk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:08:
[...]

Ik wachtte er wel op ^_^ je bent ook niet de enige die dit - al vaker - heeft aangekaart. Het systeem werkt gewoon niet, maar de bereidheid om naar oplossingen te luisteren is er gewoon niet (al jaren voor zover ik mij herinner).
Wat is het probleem dan precies en welke oplossing heb jij ervoor dan? :)

Bereidheid om te luisteren is er al zolang als ik mij herinner (waarschijnlijk langer). Het zou wél kunnen dat we niet elke 'oplossing' zomaar aannemen of gewoon ons hele systeem over hoop halen omdat een paar mensen dat zeggen. Maar dat is is wat anders dan wat jij stelt.
JohanNL schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:12:
[...]
Stop nu eens met de term censuur te pas en onpas te gebruiken. Reacties verwijderen die onze voorwaarden overtreden of gevuld zijn met onzin, is géén vorm van censuur; dat is het naleven van de algemene voorwaarden en omgangsvormen die wij hier hebben. En nee, dit is geen uitnodiging om te gaan discussiëren over de definitie van het woord 'censuur'. Dat mag elders plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
JohanNL schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:12:
OK, er is dus echt een willekeur blijkbaar! :(
Ik zie zelfs niet hoe je iemand een -2 kan geven.

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:04
cadsite schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:32:
[...]

Die kunnen alleen powermods geven. En dat gebeurt zelden. En dan gaat het om echt aanstootgevende berichten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor

Bor

cadsite schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:32:
[...]

Een -2 zet een reactie verborgen. Deze maatregel kunnen Powermods doorvoeren. Dat kan gedaan worden wanneer mensen onze voorwaarden en regels overtreden. Dit gebeurt echt niet op basis van willekeur. In dit geval heb ik een aantal reacties op -2 gezet waarin TS flamed / scheld richting andere gebruikers, oproept tot -1 op zijn eigen reacties of andere ongewenste zaken uit.

Goed onderbouwde kritiek is absoluut welkom maar actief bijdragen aan het probleem wat je probeert aan te duiden middels ongewenste reacties met flames en door zelf het moderatiesysteem te gebruiken om "mee eens" te stemmen is echt een brug te ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dick Ravestein
Het feit dat de term "censuur" hier vaak gebruikt wordt zoals de super- of powermods zeggen moet hen toch ook aan het denken zetten net zo goed als tegen mij gezegd wordt dat ik moet nadenken over mijn mening als een zogenaamde meerderheid vindt dat die ongewenst is.
Ik denk ook dat deze mensen zo slim moeten zijn dat het woord "censuur" hier niet in de letterlijke zin (definitie) van het woord gebruikt wordt maar gebruikt wordt om aan te geven dat je niet zomaar iemands afwijkende mening moet dichtgooien. Ik denk dat de instelling hiervoor standaard op -1 moet staan en dat diegenen die de negatief beoordeelde meningen niet willen zien deze instelling moeten kunnen wijzigen. Ik word zelf altijd al nieuwsgierig als ik weer eens een -1 zie staan en open die ook gelijk. Over het algemeen is het dan een mening die de grote hoop schijnbaar niet aanstaat of het is een leuke grap op hetgeen een andere Tweaker heeft gezegd. En sorry dat ik het zeg maar een geintje op zijn tijd lezen is ook leuk (zolang het netjes blijft natuurlijk). Die hoeven niet weggemod te worden. Dat dit wel gebeurt geeft mij al kriebels. Over het woord "censuur" mogen we hier ver niet discussiëren maar hoe zit het dan met de omgangsvormen (voor mij net zo'n vaag begrip) die hier gehanteerd worden? Ik moet eerlijk zeggen dat ik al eerder een keer bij Tweakers mijn account opgezegd heb omdat schijnbaar alles wat je zegt (mening) werd weggemod. Let op: ik voorspel nu al dat ik straks een antwoord krijg net als vorige keer dat als ik het er niet mee eens ben dat ik dan maar op moet zouten (mijn taal). Voor mij is iedereen gelijk en heeft iedereen het recht zijn of haar mening te uiten zonder consequenties ook al gaat die mening in tegen wat de meesten vinden. Als iedereen het eens zou zijn zou de wereld er een stuk beter bij liggen dan nu het geval is. Een ander geluid kan ook wel eens verfrissend werken vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik vind dat je best een punt hebt en zie soms ook posts op -1 eindigen die daar niet horen (met name als dingen over Apple gaan bijvoorbeeld). Maar als ik jouw -1 posts bekijk dan zit er naast een mening voldoende andere zaken in waarbij ik me voor kan stellen dat iemand dat als ongewenst kan zien. Als je eens wil kijken hoe je posts niet op -1 uit zouden komen wil ik er best een paar per DM doornemen.

Verder heb ik ook wel eens posts van mezelf op -1 zien eindigen waarvan ik niet vind dat ze op -1 horen te eindigen, maar dat heb je als users beoordelen, soms eindigen ze te hoog en soms te laag. Niet al te druk over maken en weer verder.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

|sWORDs| schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:22:
Ik vind dat je best een punt hebt en zie soms ook posts op -1 eindigen die daar niet horen (met name als dingen over Apple gaan bijvoorbeeld). Maar als ik jouw -1 posts bekijk dan zit er naast een mening voldoende andere zaken in waarbij ik me voor kan stellen dat iemand dat als ongewenst kan zien. Als je eens wil kijken hoe je posts niet op -1 uit zouden komen wil ik er best een paar per DM doornemen.

Verder heb ik ook wel eens posts van mezelf op -1 zien eindigen waarvan ik niet vind dat ze op -1 horen te eindigen, maar dat heb je als users beoordelen, soms eindigen ze te hoog en soms te laag. Niet al te druk over maken en weer verder.
In al die gevallen kun je het gewoon in het mismoderatietopic melden toch (als je het al zo vervelend vindt, persoonlijk kan het mij weinig schelen als iemand het niet eens is met mijn reactie en daarom een minnetje geeft).

Waarom moet in geval van TS dit zo'n speciale behandeling worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:05
@Dick Ravestein mag ik je een suggestie doen?

Ik heb even proberen in je post historie te zoeken naar -1 posts. Ik heb er zo snel maar even één kunnen vinden. In die reactie lijk je in te gaan op de ontwikkeling van de toepassing van Moore's law op fotochips. Voor zover ik kan vinden ben je de enige die daarop inging, het onderwerp was die van een AMD CPU voor desktop PC's. Het klinkt me off-topic, maar ik heb er verder geen score aan gegeven.

Ik kan me voorstellen dat je het gevoel van censuur bekruipt. Toch kan de overweging van de moderators een andere zijn geweest. Je moet die moderatie ook zien als een bepaalde mate van terugkoppeling. Als je een lage score krijgt toebedeeld door je peers, moet de vraag ook rijzen wat jij beter had kunnen doen. Ik wil niet altijd zeggen dat moderatie altijd perfect werkt, maar de mening van anderen op voorhand afwijzen gaat wellicht ook wat vlug. Ik heb ook wel eens een -1 gehad. Okee, prima. Waarvan akte. Volgende keer probeer ik weer doordachter te posten.

Is het wellicht een idee om op een open podium hier, of elders, terugkoppeling te vragen op je post, en die mensen die je een (lage) score hebben toegewezen te vragen wat je beter had kunnen doen? Op die manier kan je er wellicht nog wat van leren. Als blijkt dat er op basis van hun mening sprake was van bewuste censurering, kunnen we het er altijd nog een keer over hebben.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:24:
[...]

In al die gevallen kun je het gewoon in het mismoderatietopic melden toch (als je het al zo vervelend vindt, persoonlijk kan het mij weinig schelen als iemand het niet eens is met mijn reactie en daarom een minnetje geeft).

Waarom moet in geval van TS dit zo'n speciale behandeling worden?
Hoeft geen speciale behandeling te zijn, maar leek me aardiger om indien gewenst opbouwende kritiek 1:1 te geven dan ongevraagd in een publiek topic.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dick Ravestein schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:10:
Het feit dat de term "censuur" hier vaak gebruikt wordt zoals de super- of powermods zeggen moet hen toch ook aan het denken zetten net zo goed als tegen mij gezegd wordt dat ik moet nadenken over mijn mening als een zogenaamde meerderheid vindt dat die ongewenst is.
Ik snap wat je bedoelt maar zo werkt het niet hier. Door 'Micro$oft' te schrijven snappen we ook allemaal wat mensen bedoelen, maar het is kinderachtig. Alles zomaar censuur noemen valt in dezelfde categorie; het klopt vrijwel nooit in dit soort discussies. Censuur is iets vreselijks, laten we die term niet te licht gebruiken.

Scherp discussiëren en kritiek uiten mag zeker, maar wel op een accurate manier :)
Ik denk dat de instelling hiervoor standaard op -1 moet staan en dat diegenen die de negatief beoordeelde meningen niet willen zien deze instelling moeten kunnen wijzigen.
Hier moet ik je teleurstellen. Want als we dat zouden doen, zou er minder motivatie zijn voor mensen om goede reacties te schrijven en - veel erger nog - moeten heel veel users ineens dat niveau gaan wijzigen naar een nuttig niveau (alles vanaf 0 dus).

Waarom? De meeste gebruikers zijn read-only en willen snel een paar goede reacties lezen onder het nieuwsartikel. Die zitten niet te wachten op flamewars en/of trolls die hun discussies in het -1 niveau voortzetten. Die verdeling in 'kwaliteit' is eigenlijk de hele reden van ons moderatiesysteem; zorgen dat de reacties zo gescoord worden dat de meerwaarde voor de lezer bovenaan komt en goed vindbaar is.
Over het woord "censuur" mogen we hier ver niet discussiëren maar hoe zit het dan met de omgangsvormen (voor mij net zo'n vaag begrip) die hier gehanteerd worden?
Dan begrijp je me misschien verkeerd. Mijn opmerking was meer bedoeld als: we gaan in dít topic die discussie niet voeren. Als je inhoudelijk op die term ("Wat is censuur nu eigenlijk?") in wil gaan, is er misschien wel een forum binnen General Chat waarin dat past :)

Zoals je wellicht al verwachtte, gaan we hier dus ook niet discussiëren over de hier geldende omgangsvormen. Dat kan in Lieve Adjes. Laten we dit topic gewoon on-topic houden richting de post waarmee je dit topic begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

PS het gaat niet eens over mijzelf maar dat gewoon in het algemeen vaak meningen van mede-tweakers als ongewenst beoordeeld worden terwijl er geen kwaad woord in staat en ja dat stuit mij tegen de borst.
@Dick Ravestein je hebt steeds over het modereren van je mening. Het moderatiesysteem is bedoeld om bepaalde post van gebruikers als meerwaarde / aanvulling op het artikel te belichten, zoals @cadsite hierboven ook als eens aan gaf. Dus een mening wordt, als het systeem goed gebruikt wordt, gedownmod omdat het geen meerwaarde is op het artikel.

[ Voor 31% gewijzigd door Pazo op 24-09-2019 16:18 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Pazo schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:16:
@Dick Ravestein je hebt steeds over het modereren van je mening. Het moderatiesysteem is bedoeld om bepaalde post van gebruikers als meerwaarde / aanvulling op het artikel te belichten, zoals @cadsite hierboven ook als eens aan gaf. Dus een mening wordt, als het systeem goed gebruikt wordt, gedownmod omdat het geen meerwaarde is op het artikel.
Volgens mij bedoel je het niet zo letterlijk, maar even voor de zekerheid:

Posts met een mening worden niet gedownvote, omdat ze een mening hebben of bevatten. Iedereen mag natuurlijk een mening hebben over de zaken uit het nieuwsartikel! :) De score wordt gebaseerd op de argumentatie/informatie/stijl van de reactie. Dat is waar het om draait.

Je kunt een mening posten als:
Product X is waardeloos!!1
of als:
Product X bevalt mij echt helemaal niet, want
... bizar veel nadelen aan product X...
Ik zou er echt nooit een aanraden.
Beide zijn meningen, en zeggen hetzelfde. Maar de eerste gaat onherroepelijk naar -1 terwijl de tweede afhankelijk van de inhoud/plaats wel eens hoog kan eindigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 12:01
Voor zover ik het kan zien is de moderatiescore een gemiddelde van alle individuele moderatiepunten.
Misschien zou het al helpen om niet het gemiddelde maar de mediaan of de modus te tonen waardoor je de extremen (hoog en laag) er automatisch uitfiltert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick Ravestein
Het klopt inderdaad dat ik misschien maar 1x op -1 ben geëindigd maar in een eerdere opmerking heb ik ook gezegd dat het niet zozeer voor mijzelf is (ik had wel mezelf als voorbeeld genoemd, dat klopt, om nog meer negatieve reacties te voorkomen). Ik zie geregeld -1 verschijnen waar het gewoon onterecht is en dat juist dat mij tegen de borst stuit. En als we (ik en anderen) het woord "censuur" gebruiken is gewoon omdat we aan willen geven dat er wel te pas en onpas negatief gemod wordt. Nogmaals het gaat niet om de definitie van het woord maar het gevoel wat erachter zit zeker als je dan zo'n reactie opent en eigenlijk moet concluderen van "wtf is hier nou ongewenst aan". Sorry dat ik daar zo'n punt van maak maar ik vind het onterecht en oneerlijk bij bijna alle -1's die ik tot nu toe heb gezien. Iedereen die geïnteresseerd is in tech moet op Tweakers terecht kunnen en als de niet- specialisten constant weggemod worden door o.a. de specialisten op het betreffende onderwerp dan zit er toch iets niet helemaal goed. Het wegmodden wordt 9 van de 10 keer ook gedaan zonder verdere uitleg waarom dus waar zit dan het leerproces van de wedemodde niet- specialist. Je kunt het proberen te verdedigen maar ik denk dat het wegmodden zonder verdere uitleg waarom toch op een gegeven moment veel mensen weerhoudt om te reageren wat op zich al erg jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

veltnet schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:24:
Voor zover ik het kan zien is de moderatiescore een gemiddelde van alle individuele moderatiepunten.
Misschien zou het al helpen om niet het gemiddelde maar de mediaan of de modus te tonen waardoor je de extremen (hoog en laag) er automatisch uitfiltert.
We gebruiken inderdaad de mediaan als berekening voor de eindscore waarop een reactie moet staan ;) Best wat jaartjes terug zijn we geswitched van het gemiddelde, omdat middels de mediaan de outliers er makkelijker buiten gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:53
Helixes schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:25:
@Dick Ravestein mag ik je een suggestie doen?

Ik heb even proberen in je post historie te zoeken naar -1 posts. Ik heb er zo snel maar even één kunnen vinden. In die reactie lijk je in te gaan op de ontwikkeling van de toepassing van Moore's law op fotochips. Voor zover ik kan vinden ben je de enige die daarop inging, het onderwerp was die van een AMD CPU voor desktop PC's. Het klinkt me off-topic, maar ik heb er verder geen score aan gegeven.
Kijk even bij de definitie van wanneer je een '' -1 '' geeft, is het gewoon inhoudelijk met enige vorm van relevantie, dan is dat ten minste een 0 waard, ook al gaat het bericht wel aardig voorbij waar het eigenlijk in het artikel om ging ( off topic, 0 dus ).
Maar TS moest met dit zinnetje beginnen: '' Oeoeoeh, 24 codes, oeoeh, meer dan 100 mpix. Tjonge waarom. ''
En dan begrijp ik ook wel weer dat mensen snel een -1 geven, dit is kan als disrespectvol worden gezien door andere gebruikers.
Maar daarna heeft TS ook een toelichting gegeven wat mij de indruk geeft dat TS wel serieus een ( al dan niet off-topic ) discussie wou starten en niet uit was om te trollen/beledigen van een andere gebruiker.
Als je naar de criteria kijkt is het gewoon een 0, maar de community vindt -1.
|sWORDs| schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:22:
Dat is naar mijn mening ook de beste manier om hier als gebruiker op dit moment mee om te gaan.
Zolang je bericht niet daadwerkelijk aan de criteria van een '' -1 '' voldoet blijft je bericht ook staan en kan
het door iedereen gelezen worden en kunnen er discussies gevoerd worden.
Aan de andere kant wordt er vanuit Tweakers wel verwacht dat deze scores accuraat zijn en hier serieus mee wordt omgegaan, ook gezien de deze volle pagina die eraan toegewijd is.
Het is overduidelijk dat de community dit niet aankan en dat het tijd wordt voor een structurele aanpassing en de '' -1 '' eruit te halen zoals hij nu is, '' +3 '' kan er helemaal uit of tenminste niet meer door de community aangestuurd.
Er zal straks wel weer verwezen worden naar het mismoderatie topic, maar dat is geen oplossing, slechts een lapmiddel.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Enige zelfreflectie lijkt me wel op zijn plaats bij TS. En dat zeg ik als iemand die geregeld scherp uit de hoek kan komen. Er wordt inderdaad aan mening modding gedaan maar meestal wordt na verloop van tijd een soort van evenwicht gevonden welke over het algemeen terecht is.

Als ik slechts kort in je post historie duikt:

- Verschillende reacties die domweg verwijderd zijn. Dan moet je toch echt wel ver zijn gegaan. Ik kan ook scherp en hard zijn maar dat is me nog nooit overkomen.

- Vrij veel dooddoeners. Onder een Apple draadje op platte wijze klagen over absurde prijzen. Wat een mening is die je mag hebben, ik ben het er zelfs mee eens, maar hij is reeds 10 miljoen keer gemaakt. Het voegt alleen maar ruis toe aan een draadje. Het is niet ongewenst maar ook niet van enige waarde.

- Nietszeggende kritieken. Zeer brede kritieken op aandeelhouders of de overheid. Welke ook niet onterecht hoeft te zijn, maar ook geen waarde heeft als je niet specifiek bent. Een beetje het "hoge heren in Den Haag" gehalte, mensen kunnen daar niets mee.

Het merendeel van je reacties is op zich niet ongewenst, maar het merendeel is ook van beperkte waarde. Dat heeft niets met opleiding te maken, de reacties zijn nauwelijks on topic, extreem breed en nietszeggend, dooddoeners en algemeen geklaag. Het is mening dumpen zonder precisie of onderbouwing.

Voordat je mijn post historie doorspit, ik kan je verklappen dat die wisselvallig is. En terecht. Er zitten goede reacties bij maar ook links en rechts een nietszeggende reactie. Dat maakt me geen slachtoffer van censuur, het betekent alleen maar dat de reactie slecht was. Ofewel, moderatie werkt. Vrijwel altijd was de reactie ook echt slecht.

Nou en? Ik zie het persoonlijk niet als probleem, ik wordt niet betaald in Tweakers plusjes. Als het je wel interesseert en beter wil scoren, stop met emotioneel mening dumpen. Ga meer on topic, wees preciezer, en onderbouw je mening. Probeer ook een mening te geven die niet al 6 miljard keer eerder gemaakt is, oftewel weet wanneer je mond te houden.

• Dick Ravestein
Deze post kan wat mij betreft gesloten worden. Zoals ik eerder heb gezegd gebruik ik de moderatie niet meer en heb ik ondertussen de instelling (bedankt brilsmurfffie) voor het lezen van berichten aangepast naar "ongewenst" zodat ik gewoon alle berichten kan doorlezen in een thread. Allen bedankt voor jullie input.

• Bor

Bor

Dick Ravestein schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:22:
Deze post kan wat mij betreft gesloten worden. Zoals ik eerder heb gezegd gebruik ik de moderatie niet meer en heb ik ondertussen de instelling (bedankt brilsmurfffie) voor het lezen van berichten aangepast naar "ongewenst" zodat ik gewoon alle berichten kan doorlezen in een thread. Allen bedankt voor jullie input.
In principe worden topics niet gesloten maar verdwijnen deze vanzelf uit view wanneer er niet meer wordt geregeerd. Wil je zelf zoals eerder gevraagd de Moderatie FAQ doornemen mocht je verder willen gaan met modereren van reacties? Je zit er in alle gevallen die ik heb bekeken behoorlijk naast (je hebt momenteel een afwijking >3 punten). Ik kan, indien gewenst, ook de mogelijkheid om moderaties door te voeren voor je uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Ik heb er hier ook een voorbeeld van

nieuws: Capgemini: minder dan derde van bedrijven voldoet aan eisen van AVG

Leuke reactie op mijn post. De beste meneer haalt er van alles bij en maakt vergelijkingen die nergens op slaat.

Zeker iemand met vriendjes hier. Wat mij betreft mogen zulke uitvreters van de maatschappij gelijk weg. Deze voegen echt niets toe.

Ja dit trek ik me aan. Meneer krijgt +2 terwijl het niet realistisch kijken is naar de situatie.

Wil er graag mee in verhaal gaan met iemand hier. Dit soort mensen verpetsen het voor mensen die wel dagelijks komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Henkje.doc op 01-10-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
@Henkje.doc je linkt naar een DM. Dat werkt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Nu online
corset schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:24:
@Henkje.doc je linkt naar een DM. Dat werkt niet :)
Dank. Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
dat is duidelijker, echter compleet irrelevant voor dit topic. Daar hebben we:

Het kleine-mismoderatietopic deel XXIX

voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Nu online
corset schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:31:
dat is duidelijker, echter compleet irrelevant voor dit topic. Daar hebben we:

Het kleine-mismoderatietopic deel XXIX

voor.
Ok prima ga ik daar verder. Hoop dat iemand inhoudelijk er ook nog op ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik zou inderdaad net zeggen :) Dat heeft hier niet zoveel mee te doen. Als reacties te hoog/laag gemodereerd zijn hebben we daar dat topic voor.

[ Voor 58% gewijzigd door Cloud op 01-10-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

wildhagen schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:34:

Dus je roept op tot censuur, want we mogen niet meer roepen dat iets (onterecht) als censuur word bestempeld. :+
cadsite schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:12:

DAT moet er eens uit...
spoiler:
Het gegeven dat ik vandaag nog een post heb moeten rapporteren (Snel opgepikt door de mods, waarvoor dank) die maar liefst 224!!!x +3 kreeg waarbij de enige strekking om deze uit te delen er 1 van ''Ik ben het ermee eens, dus..'' geeft helaas (en consistent!) aan dat het probleem hierin significant is. Boostmoderaties nagelaten (Daar valt ook over te zeggen, zie verderop in deze reactie) zijn dat minstens 100 users (Grofweg) die niet doorhebben hoe je moet modereren.

Op dat vlak zou er nog heel wat gedaan kunnen worden. Wat ik dus ermee probeer te zeggen: Niet het modsysteem aanpakken, maar wel (veel) strenger optreden tegen deze transparante mismods. Het systeem as is kan eigenlijk alleen functioneren wanneer men zich aan de regels houd, selectieve (lees:discutabele) uitzonderingen nagelaten (Welke maar 1% of nog minder van de posts vertegenwoordigen.)

Dat pappen en nathouden en na verloop van tijd de modrechten ontnemen, dat werkt minder effectief dan men allicht bij Tweakers HQ denkt dat het werkt. Immers, de hoeveelheid mismods zijn navenant aanwezig, dus er zijn bijzonder veel users die niet weten hoe ze moeten modereren of uit een ''mee eens'' gedachtegoed beredeneren. Daarom dient daar dus paal en perk aan gesteld worden. Gelijk de rechten ontnemen, of, totdat er een deugdelijk antwoord op niet alleen dit maar ook boostmoderaties is gevonden, de +3 afschaffen of helemaal geen moderatie meer doen.

Deze discussies zijn namelijk een terugkerend verhaal, en het wordt eens tijd dat er knopen doorgehakt gaan worden. Als ik moet constateren dat Boostmoderaties nog steeds niet zijn afgeschaft ofschoon er na jarenlange discussie eindelijk consensus is tussen community en HQ, hoe lang moeten we dan nog door debateren voordat we eens een doorbraak forceren wat betreft de toekomst van het moderatiesysteem. :?

EDIT: Even gespoilerd om de post compact te houden.
matthewk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:08:
[...]

Ik wachtte er wel op ^_^ je bent ook niet de enige die dit - al vaker - heeft aangekaart. Het systeem werkt gewoon niet, maar de bereidheid om naar oplossingen te luisteren is er gewoon niet (al jaren voor zover ik mij herinner). Het beste geef je het gewoon op het systeem proberen te veranderen en probeer je zelf "mening reacties" zoveel mogelijk correct te modden.
Tweakers HQ: ''Nou, welke oplossingen heb jij dan? Leg eens uit? Want zonder kunnen we ook niets.'' ad infinitum. :+ EDIT: Spuit 11, Cloud reageert inderdaad ook echt zo 8)7 Dat lijkt verdomd veel op een script! :+

Aan de ene kant zou ik graag ook oplossingen willen horen die A: nog niet eerder zijn genoemd, B: die Tweakers HQ niet zelf al heeft bedacht en C: een gedegen uitleg hebben, aan de andere kant moet ik ook wel toegeven dat het ook erg trekken aan een dood paard is. Vandaar ook dat ik er zeker voorstander van ben eens deze discussie voor eens voor alles eens op te lossen. Met de huidige instelling ben je over 5 jaar nog dergelijke mismods aan het bestrijden, heb je nog dergelijke topics, en krijg je nog steeds dezelfde argumenten over en weer.
Cloud schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:32:
[...]

Wat is het probleem dan precies en welke oplossing heb jij ervoor dan? :)
Ach kom nou Cloud. Dit is precies wat ik bedoel met ad infinitum herhalen van dezelfde argumenten. Je weet zelf ook wel dat het modsysteem verre van perfect is, in het verleden gooide ik daar nog een hele linkdump tegenaan zodat er context is, maar ik vind het toch enigzins jammer dat er voor een positie van totale onbekendheid wordt gekozen.

De vraag over een oplossing ga ik maar niet op in.
Cloud schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:32:
[...]
Bereidheid om te luisteren is er al zolang als ik mij herinner (waarschijnlijk langer). Het zou wél kunnen dat we niet elke 'oplossing' zomaar aannemen of gewoon ons hele systeem over hoop halen omdat een paar mensen dat zeggen. Maar dat is is wat anders dan wat jij stelt.
Oh ja? Hoe zit het dan met de Boostmoderaties, waar inmiddels consensus is dat men dit wilt afschaffen? Dit is al sinds December 2018 (en wellicht eerder) al in een ticket op genomen, maar updates omtrent dit verhaal anno oktober met tags naar de desbetreffende posters (Crisp) krijgen nul op het rest.

Dus, wordt er wel geluisterd? Nou ja, in ieder geval zijn beide partijen het eens dat Boostmoderaties weg moeten. Dat ook werkelijk afschaffen, dat blijkt ook hier een punt dat maar aangestipt moet blijven worden. :X

EDIT: Typo, aanvulling, spoileren van dingen om post compact te houden

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Redneckerz schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:51:
[...]
Je weet zelf ook wel dat het modsysteem verre van perfect is, in het verleden gooide ik daar nog een hele linkdump tegenaan zodat er context is, maar ik vind het toch enigzins jammer dat er voor een positie van totale onbekendheid wordt gekozen.
Je kunt het er mee oneens zijn maar dat maakt het niet minder waar. Roepen dat alles slecht is en doen alsof er een duidelijke oplossing klip en klaar op een bord voor ons ligt, maar simpelweg niet geïmplementeerd wordt; daar hebben we niets aan. Houdt het concreet, of houdt het buiten de discussie. Dát is waarom ik, en anderen, zo reageren. Anders blijven de 'discussies' rondzingen en daar heeft niemand baat bij.

Of ik weet dat het moderatiesysteem niet perfect is? Zeker weet ik dat. Een deel van de oorzaak van de 'problemen' ligt in de keuze die wij als Tweakers gemaakt hebben voor het moderatiesysteem: de moderaties worden door zoveel mogelijk users (de community) gedaan. We hebben daarnaast gekozen voor een systeem dat niet op basis van mening werkt maar geen manier om die mening 100% uit de moderaties te bannen. Die twee dingen samen, daarmee zullen we altijd imperfecties (mismoderaties) houden.
[...]
Oh ja? Hoe zit het dan met de Boostmoderaties, waar inmiddels consensus is dat men dit wilt afschaffen? Dit is al sinds December 2018 (en wellicht eerder) al in een ticket op genomen, maar updates omtrent dit verhaal anno oktober met tags naar de desbetreffende posters (Crisp) krijgen nul op het rest.

Dus, wordt er wel geluisterd? Nou ja, in ieder geval zijn beide partijen het eens dat Boostmoderaties weg moeten. Dat ook werkelijk afschaffen, dat blijkt ook hier een punt dat maar aangestipt moet blijven worden. :X
Inderdaad? :? Er wordt dus wel geluisterd, maar wij (FP crew) bepalen de developer agenda niet. Dat het niet reeds opgeleverd is vinden wij ook jammer, maar kunnen wij weinig aan veranderen.

Anyhow, dit is volgens mij niet de richting die de TS met dit topic op wou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cloud schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:20:
Inderdaad? :? Er wordt dus wel geluisterd, maar wij (FP crew) bepalen de developer agenda niet. Dat het niet reeds opgeleverd is vinden wij ook jammer, maar kunnen wij weinig aan veranderen.
Sorry, maar dat jullie de agenda niet bepalen is niet helemaal waar. Het betekend immers niet dat je het als FP crew niet kan zorgen dat het op hun agenda komt. Praat dus met de product owner, zorg dat het aandacht krijgt en de juiste prioriteit dat het daadwerkelijk aangepakt kan worden. Zonder dergelijke input van de kant van de FP crew kan een product owner ook weinig doen en weet dan ook niet dat er geen prioriteit is voor jullie. Ergo; dan is de circel rond, waarom het niet gebeurd.

En als het te lang duurt, erom blijven vragen bij de product owner. Dan komt het vanzelf bovenaan de agenda te staan. ;) Ik vind het dan ook spijtig om te zien dat de community daar elke keer achteraan moet vragen (zo ben ik al 3 jaar (!!!) bezig om ook maar beweging te krijgen in het bijwerken van FAQ's) en uiteindelijk een slap antwoord krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 02-10-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

CH4OS schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:58:
[...]
Sorry, maar dat jullie de agenda niet bepalen is niet helemaal waar. Het betekend immers niet dat je het als FP crew niet kan zorgen dat het op hun agenda komt. Praat dus met de product owner, zorg dat het aandacht krijgt en de juiste prioriteit dat het daadwerkelijk aangepakt kan worden. Zonder dergelijke input van de kant van de FP crew kan een product owner ook weinig doen en weet dan ook niet dat er geen prioriteit is voor jullie. Ergo; dan is de circel rond, waarom het niet gebeurd.

En als het te lang duurt, erom blijven vragen bij de product owner. Dan komt het vanzelf bovenaan de agenda te staan. ;) Ik vind het dan ook spijtig om te zien dat de community daar elke keer achteraan moet vragen (zo ben ik al 3 jaar (!!!) bezig om ook maar beweging te krijgen in het bijwerken van FAQ's) en uiteindelijk een slap antwoord krijgt.
Je denkt het nu echt iets te gemakkelijk over. De FP crew geeft zeker aan wanneer wij wensen/ feature requests hebben. Maar we kunnen niet forceren dat iets opgepakt wordt. De keuze welke tickets de meeste prioriteit hebben en opgepakt worden gebeurt op een hoger niveau in de organisatie. En we zijn natuurlijk niet de enige met feature requests waarvan we graag zien dat ze geïmplementeerd worden.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Mannen, de discussie gaat inmiddels niet meer over het onderwerp waarmee de topicstarter is begonnen; ergo we gaat (te) erg offtopic. De laatste ontopic reactie is van 25 september.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 02-10-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

*knip*
Bor schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:18:
Mannen, de discussie gaat inmiddels niet meer over het onderwerp waarmee de topicstarter is begonnen; ergo we gaat (te) erg offtopic. De laatste ontopic reactie is van 25 september.
IIG mijn reactie(s) zijn zijdelings ontopic te benoemen, zoals het gros van deze reactie naar Cloud.

Nee, dit was offtopic.

[ Voor 89% gewijzigd door Dirk op 02-10-2019 16:41 ]

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Pagina: 1