Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1257102

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een jaar geleden mijn hypotheek afgesloten tegen een interessante rente van ongeveer 2,5%. De hypotheek is hoger ingeschreven dan het daadwerkelijk geleende bedrag, wat inhoudt dat er zonder tussenkomst van notaris geld bijgeleend kan worden tegen de dan geldende rente.

Het viel mij onlangs op dat de hypotheekrente inmiddels een halve procent gedaald is. Dit lijkt weinig, maar is toch 20% minder dan mijn huidige rente.

Na me ingelezen te hebben kwam ik erachter dat oversluiten niet interessant is voor zo’n jonge hypotheek, maar ik zie wel de mogelijkheid mijn hypotheek te verhogen (tegen de nieuwe, lagere rente) en dit geld direct te gebruiken om af te lossen op mijn huidige hypotheek. Door dit rond de jaarwisseling te doen zou ik +-30k boetevrij kunnen aflossen, of anders gezegd +-30k boetevrij kunnen oversluiten naar de huidige rente stand.

Als ik uit ga van mijn geplande aflosperiode van 20 jaar, dan houdt dit in dat ik ongeveer 20 jaar 0,5% rente bespaar op 30k. Wat een besparing zou zijn van 3k. Tijdens de laatste jaren wordt de besparing natuurlijk wel minder en de hra en eventuele afsluitkosten hebben uiteraard hun invloed, maar als ik onder aan de streep €1500,- kan besparen lijkt mij dit mooi meegenomen.

Zie ik addertjes onder het gras over het hoofd? Of is dit inderdaad een mogelijkheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet niet de kosten die hier mee gemoeid zijn in de berekening op te nemen. Heel aantrekkelijk is het dan niet.

Daarnaast vraag ik me af of de bank bij een verhoging op dezelfde hypotheek wel de nieuwe rentestand hanteert.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:08
Anoniem: 1257102 schreef op maandag 23 september 2019 @ 00:12:
Hallo,

Ik heb een jaar geleden mijn hypotheek afgesloten tegen een interessante rente van ongeveer 2,5%. De hypotheek is hoger ingeschreven dan het daadwerkelijk geleende bedrag, wat inhoudt dat er zonder tussenkomst van notaris geld bijgeleend kan worden tegen de dan geldende rente.

Het viel mij onlangs op dat de hypotheekrente inmiddels een halve procent gedaald is. Dit lijkt weinig, maar is toch 20% minder dan mijn huidige rente.

Na me ingelezen te hebben kwam ik erachter dat oversluiten niet interessant is voor zo’n jonge hypotheek, maar ik zie wel de mogelijkheid mijn hypotheek te verhogen (tegen de nieuwe, lagere rente) en dit geld direct te gebruiken om af te lossen op mijn huidige hypotheek. Door dit rond de jaarwisseling te doen zou ik +-30k boetevrij kunnen aflossen, of anders gezegd +-30k boetevrij kunnen oversluiten naar de huidige rente stand.

Als ik uit ga van mijn geplande aflosperiode van 20 jaar, dan houdt dit in dat ik ongeveer 20 jaar 0,5% rente bespaar op 30k. Wat een besparing zou zijn van 3k. Tijdens de laatste jaren wordt de besparing natuurlijk wel minder en de hra en eventuele afsluitkosten hebben uiteraard hun invloed, maar als ik onder aan de streep €1500,- kan besparen lijkt mij dit mooi meegenomen.

Zie ik addertjes onder het gras over het hoofd? Of is dit inderdaad een mogelijkheid?
De verhoging is denk ik een bouwdepot. Deze kun je alleen gebruiken om je huis te verbeteren en krijg je niet in geld uitbetaald. Je kunt de rekeningen aan de bank overleggen die het dan voor jou overmaakt naar degene die de verbeteringen heeft uitgevoerd.

Zo is het in elk geval bij mijn hypotheek. Lees dus even goed de voorwaarden daarvan, een bank mag je niet zomaar meer geld geven uit de hypotheek om bv een auto van te kopen of een deel over te zetten naar een lagere rente zoals jij schetst, daar zitten allerlei regeltjes aan vast.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou kijken naar rentemiddeling en ze daar even over bellen.

Of, zoals bij bijvoorbeeld ABN, via de site zelf je hypotheek aanpassen en voordat je de aanpassing definitief maakt, zien wat het verschil is en of het werkelijk iets oplevert. (Of juist niet.)

Handig, op die manier kwam ik er achter dat het nu wél loont de rente langer vast te zetten (15 jaar) en de hypotheek aan te passen. Hypotheek is wel 4 jaar oud en ons huidige rentetarief iets hoger.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Geld lenen kost geld.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan dat geld niet zomaar opnemen en dan weer terugstorten in je hypotheek, het wordt inderdaad een bouwdepot.

Het kan handig zijn als je toch al voor 10-20k gaat verbouwen.

Heb er ook ook weleens over nagedacht:
Hypotheek onderhands verhogen + aflossen

Maar toen kwam er een kind en een andere baan, dus uiteindelijk niks mee gedaan (die CV hangt er ook nog steeds :X )

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2019 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Hou er ook rekening mee dat je bij veel hypotheken niet mag aflossen met geleend geld (om dit soort constructies te voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:06
Als dit al mogelijk zou zijn, dan zou je geen hypotheekrenteaftrek over de nieuwe schuld hebben. 1 van de voorwaarden:
U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor het verbouwen of onderhouden daarvan. Of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
Dus het aflossen van een andere hypotheek valt daar niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:35
Herfinanciering valt wel degelijk binnen de regels voor box 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 23:34
Wij hebben recent de overwaarde gebruikt voor een andere aanschaf. Hadden dat ook kunnen gebruiken voor aflossing zoals ts voorstelt. Die overwaarde kon alleen omdat wij ook de inschrijf waarde hoger hadden ingeschreven.
Echter wordt deze lening box 3 en heb je kosten als een taxatie e.d. Box 3 omdat het geld niet noodzakelijk voor eigen huis wordt gebruikt.
Als je hem kan verhogen door een bouwdepot is dat anders maar ik begreep dat je dat alleen kan doen bij het begin.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-07 14:46
Hallo,

Leuk idee, maar werkt niet. Je kan inderdaad de hypotheek verhogen in de vorm van een bouwdepot. Deze is dan rechtstreeks gekoppeld aan de verhoging van de hypotheek. Dus op het moment dat jij zegt dat je het bouwdepot wilt aflossen op de hypotheek zal de hypotheekverstrekker zeggen: prima, maar dan wel op het hypotheekdeel van de verhoging. Het zou ook raar zijn als zij dit niet deden, want dat zou je x aantal keer een verhoging en aflossing kunnen doen en je hebt je hele hypotheek omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385594

De verhoogde inschrijving is vooral bedoeld zodat de bank bij wanbetaling ook een claim heeft voor de extra kosten en rente.

Daarnaast kun je alleen je hypotheek verhogen als je inkomen navenant is en het onderpand voldoende waarde reflecteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 10:27
Nee hoor, een verhoogde inschrijving is werkelijk wat anders dan de extra rente plus kosten die een bank laat opnemen in de hypotheekakte. Deze extra rente plus kosten staan er altijd in, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat een hypotheek ook voor een hoger bedrag is ingeschreven in het kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
t_captain schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:08:
Waar staat dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 16:01
t_captain schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:08:
Precies.

Het enige waar je hier (waarschijnlijk) tegen aan loopt is dat de bank niet mee wil gaan in de constructie. In beginsel staat het de bank namelijk vrij de nieuwe financiering te geven of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:27
Dus jij wil zeggen dat als ik mijn hypotheek oversluit naar een andere partij, ik geen HRA heb omdat ik dat geld heb gebruikt voor de aflossing van mijn vorige hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:08

3DDude

I void warranty's

Haha, TS, jij dacht dat de bank gek was?

Anders had ik allang die 40K waarop mijn hypotheek hoger is ingeschreven gevraagd, zodat ik een lagere (nieuwe rente) voor het hele bedrag had, en daarna die 40k afgelost.

Ze zijn niet van gisteren bij de bank he :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 21:19
los of het kan of niet...
1500 besparing in 20 jaar tijd. oftewel 75 per jaar, oftewel 6 euro per maand... veel geregel voor die paar centen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
cryptapix schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:27:
[...]

Dus jij wil zeggen dat als ik mijn hypotheek oversluit naar een andere partij, ik geen HRA heb omdat ik dat geld heb gebruikt voor de aflossing van mijn vorige hypotheek?
Ah ja. Natuurlijk. I stand corrected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Die mogelijke verhoging zal toch met een waarde verhoging van je huis moeten komen anders gaat de bank je dit niet lenen. Bank zal toch een onderpand willen zien.

Dus of je WOZ waarde moet met 30k gestegen zijn of je moet een taxatie laten uitvoeren. In het laatste geval ben je ook een paar 100 kwijt aan de taxateur.

Maar aangezien je 30k aflossen rond de jaarwisseling neem ik even aan voor het gemak dat je (maar) 150k hypotheek hebt (met max 10% per jaar aflossen).

Als je die paar procenten wil verlagen zou ik extra gaan aflossen ipv een extra lening af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:59
Nog een kleine aanvulling op de goede antwoorden die gegeven worden.

De bank zal dit niet zien als aflossen van de bestaande hypotheek, maar rentemiddeling met de daarbij behorende boeterente.

En los daarvan, je hoeft niet voor de extra hypotheek naar de notatis, dit kan inderdaad via een onderhandse akte, echter vereist dit nog steeds een hypotheekadvies en mogelijk een actuele taxatie.

Ik kan 't weten, ik heb net mijn hogere inschrijving gebruikt om een aanpandige garage aan te schaffen.
Dusminstens 650 euro voor de taxatie, en 1250 voor 't schandalig simpele hypotheekadvies.... dit alles omdat de hypotheekverstrekker niet rechtstreeks een offerte uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-07 14:02

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

PROnline schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:30:
Ik kan 't weten, ik heb net mijn hogere inschrijving gebruikt om een aanpandige garage aan te schaffen.
Dusminstens 650 euro voor de taxatie, en 1250 voor 't schandalig simpele hypotheekadvies.... dit alles omdat de hypotheekverstrekker niet rechtstreeks een offerte uitbrengt.
Het is sowieso bizar veel geld. Wij hebben nog afgedongen bij onze hypo-verstrekker Hypotheekshop. 2500 euro voor een paar uurtjes werk, want echt, meer was het niet als starter. Belachelijk wat een geld. Achteraf beter bij VerenigingEigenHuis kunnen doen. Was 1700 euro, en had je ook een hypotheek gehad. Bloedzuigers zijn het.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zonder tussenkomst van de notaris, maar nog steeds wel in overeenstemming met de regels van de bank. Het aflossen van je hypotheek is eenrichtingsverkeer, je kunt niet zomaar je schuld weer verhogen, daarvoor moet je een reden hebben - zoals reeds gezegd meestal omdat je wilt verbouwen. En de bank moet het er dan mee eens zijn dat zij denken dat je woning daardoor in waarde zal stijgen of op zijn minst dat de verhouding schuld/waarde binnen de grenzen blijft die zij hanteren. Jouw idee zal dus niet gaan werken, sorry.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Wat jij wil kan inderdaad gewoon. is een bank er blij mee nee dat niet maar als het niet expliciet in de voorwaarden staat kunnen ze er niks aan doen.

Als je waarde van je pand hoog genoeg is en je inkomen hoog genoeg kun je gewoon bijlenen bij de meeste banken tot 100%. Je hoeft dit dan niet te verwantwoorden.

Wat je kan hinderen is dat er nog geen rekening gehouden wordt met je aflossing dus je inkomen en woningwaarde moet voldoende zijn om de verhoging plus de bestaande hypotheek te dragen. Verder zal de verhoging omdat de bank er geen zicht heeft wat er mee gaat gebeuren als consumptief getoetst worden.

Overigens behoudt je gewoon je renteaftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 16:08
Technisch zou het kunnen. Je kunt, afhankelijk van de voorwaarden, consumptief verhogen, om vervolgens de hypotheek weer af te lossen. Probleem is alleen dat je in de praktijk het berekende voordeel al snel kwijt bent aan advies- en bemiddelingskosten. Ergo: leuk geprobeerd, helaas niet rendabel in de praktijk :P
Pagina: 1