Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:32

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Hallo,

In 2014 heb ik een huis gekocht. Ik heb hiervoor 182.500,- betaald, 185.000,- geleend. Hypotheek is hoger inschreven (200.000,-). Inmiddels staat er nog rond de 168.000 open.

Nu spelen er een aantal zaken.

1) Ik wil op termijn een dakkapel plaatsen aan de achterkant. We hebben daar 1 grote slaapkamer maar we willen daar ooit wellicht 2 kamers van maken. Dat is overigens ook de oorspronkelijk situatie, maar de vorige eigenaar heeft een muur uitgebroken. Ik wil beginnen met een dakkapel en de mogelijkheid openhouden tot splitsen van de kamers (dit wil ik dus niet direct doen). Zelfs als we het uiteindelijk bij 1 kamer laten is een dakkapel natuurlijk waardeverhoogend
2) Ik denk er al langer over na om zonnepanelen te plaatsen aan de achterkant. Ik zit pal op het zuiden met geen schaduw, veel plek voor panelen. Dit heb ik tot nu toe nog niet gedaan, aangezien puntje 1 altijd sluimerde.
3) De CV ketel moet binnen nu en een aantal jaren vervangen worden
4) Ik zou eigenlijk op zolder een split airco unit willen hebben
5) In retrospect had ik mijn hypotheekrente niet met 20 jaar vast moeten zetten. Ik betaal 4% rente, wat natuurlijk historisch gezien niet slecht is. Ik klaag daarom ook niet, maar wellicht dat ik met puntje 1 en 2 wat kan doen. Rentemiddeling en openbreken heb ik bekeken maar is vooralsnog niet erg interessant.

Ik heb de middelen om bovenstaande verbeteringen zelf te bekostigen en ben dat ook gewoon van plan. Misschien onderschat ik de zaken, maar voor 20k moet ik volgens mij een eind komen.

Verder wil ik mijn vaststaande maandlasten niet zien stijgen (even exclusief het gebruik van de airco, het is een keuze om deze aan/uit te zetten, dus ik zie deze lasten even als variabel). Als ik de verbouwing zelf bekostig dalen mijn maandlasten uiteraard sowieso, al is het alleen maar vanwege de opbrengsten van de panelen. Maar wellicht kan ik ook nog iets slims doen met mijn hypotheek?

Waar ik grofweg aan denk is het volgende;

De hypotheek verhogen met 20k en met dat geld de verbouwing betalen. Aan de andere kant wil ik direct mijn huidige hypotheek met hetzelfde bedrag verlagen (aflossen). Mijn schuld blijft gelijk, maar een klein deel van mijn hypotheek zal dan dus een lagere rente hebben, in theorie?

Dit valt of staat uiteraard met de vraag of ik met het verhogen van de hypotheek marktrente krijg. En ik vraag me ook af of dit een legale optie is. En of dingen als een CV en airco aftrekbaar zijn... Ik weet dat de winst niet hoog zal zijn, maar alle beetjes helpen en de verbouwing volgt sowieso.

Iemand tips en tricks in deze? Of ben ik aan het luchtfietsen en kan ik beter gewoon de verbouwing uit eigen middelen financieren en voor de rest niets veranderen/dingen op mijn hals halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Een tweede hypotheek kent doorgaans een andere rente dan een eerste hypotheek. Ik betwijfel of de winst van een beetje rente opweegt tegen de advieskosten en hypotheekakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Heb ik daadwerkelijk advieskosten en akte? Ik heb mijn hypotheek niet voor niets hoger ingeschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Bij dezelfde geldverstrekker en binnen de 200k is geen akte nodig. Advieskosten zul je vermoedelijk wel hebben.

Maar eigenlijk wil je dan tegen je bank zeggen: "leen mij geld tegen de huidige rente om een bestaand leningdeel in te lossen". Zouden ze dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nou, daar maak ik me ook zorgen over.

Ik kan het ook anders doen natuurlijk, dit jaar nog 10% aflossen en volgend jaar meteen weer wat aflossen.

En dan later (sowieso speelt dit pas in maart/april 2018) weer geld lenen..

Ergens is het wel erg doorzichtig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:43
Met dit hypotheekbedrag val je nog binnen de NHG. Door zonnepanelen en dakkapel verbeter je de woning en mag je (alsnog) onder de NHG voorwaarden financieren. Dan zak je maar zo naar de 2% voor 10 jaar vast.
Dit heb ik vorig jaar ook gedaan (na hierover op tweakers gelezen te hebben!!!).
google maar eens: woningverbetering NHG

2% renteverschil kan best eens aantikken op langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:00

P_Tingen

omdat het KAN

@ybos: Als TS nu al onder NHG valt gaat dat niks opleveren natuurlijk.

Is het niet een optie om de hypotheek met 20K te verhogen en de andere 20K voorlopig nog even in je zak te houden? Twee voordelen: geen schijn tegen dat je met geleend geld je hypotheek verlaagt en mochten de verbouwingen tegenvallen (dat doen ze nog wel eens) dan heb je geld achter de hand om dat op te vangen. Gaan de verbouwingen goed, dan kun je die 20K alsnog gebruiken om af te lossen zonder lastige vragen van de bank.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:43
P_Tingen schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:10:
@ybos: Als TS nu al onder NHG valt gaat dat niks opleveren natuurlijk.

Is het niet een optie om de hypotheek met 20K te verhogen en de andere 20K voorlopig nog even in je zak te houden? Twee voordelen: geen schijn tegen dat je met geleend geld je hypotheek verlaagt en mochten de verbouwingen tegenvallen (dat doen ze nog wel eens) dan heb je geld achter de hand om dat op te vangen. Gaan de verbouwingen goed, dan kun je die 20K alsnog gebruiken om af te lossen zonder lastige vragen van de bank.
Dat klopt, maar "gokte" aangezien hij 4% betaald dat hij geen NHG heeft.

Daarnaast, als het voor hem niet geldt, kan het alsnog zijn dat iemand anders het leest (net zoals ik vorig jaar) en er wel wat aan heeft. Dan heeft de post meer dan genoeg meerwaarde.
Pagina: 1