Cat 6 Sftp kabel met shielded pluggen is ‘traag’

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Ik heb in mijn nieuwe woning de coax kabel in de muur vervangen door een cat 6 sftp kabel van 20 meter. Ik heb aan beide eindes een shielded utp plug gemonteerd (wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin) met een utp knijptang. Ik zie in de plug dat de metalen pennetjes netjes door alle kabeltjes heen zitten. Met een simpele speedtest kom ik echter niet boven de 80Mbit uit, terwijl ik met de bijgeleverde kabel van KPN gewoon 500Mbit haal.

Kan ik op een of andere manier achterhalen of ik ergens toch iets verkeerds gedaan heb? Ik weet zeker dat de kabeltjes qua volgorde echt zo zitten als op de verpakking van de plug stond.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je solid of stranded (flex) kabel in gebruik?

Het kan zijn dat er één draadje niet goed contact maakt en terugvalt op 100Mb. Of geeft hij wel Gbit aan? Kun je soms zien op de switch of de client.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:36

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Tester van een tientje kopen en checken of alle aders echt goed doorkomen en op de juiste manier in de plug zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Bart ® op 22-09-2019 21:43 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
PD2JK schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:33:
Heb je solid of stranded (flex) kabel in gebruik?

Het kan zijn dat er één draadje niet goed contact maakt en terugvalt op 100Mb. Of geeft hij wel Gbit aan? Kun je soms zien op de switch of de client.
Volgens mij is het een flex kabel. Ik heb er ook geen contactdoos ofzo tussen maar echt gewoon een plug aan 1 kant en een plug aan de andere kant (waar uit eindelijk wel een switch komt, maar die is er voor het testen nu tussen uit).
Bart ® schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:42:
Tester van een tientje kopen en checken of alle aders echt goed doorkomen en op de juiste manier in de plug zitten.
Ok top ga er meteen 1 bestellen. Wist niet dat er gewoon apparaatjes voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

En, als toevoeging, zoals bij alle twisted pair kabels:

controleer niet alleen of alle pennen op de juiste volgorde door verbonden zijn, maar ook dat je de aangegeven gekleurde "paartjes" niet door elkaar haalt.

Dus van het paartje blauw/blauw-wit bijvoorbeeld mag je niet opeens de blauw-wit vervangen door een andere kleur. Want die blauw en blauw-wit zitten om elkaar heen gedraaid (twisted pair) en dat is nodig voor de goede overdracht.

Misschien had je dat toch al wel gecontroleerd, maar was me niet helemaal duidelijk uit je eerste post.
Ik zie net dat je de kleurcodes hebt vermeld dus zal wel :-)

[ Voor 5% gewijzigd door GemengdeDrop op 22-09-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 22:44
Kijk eens naar de linkspeed die je krijgt als je de zelfgemaakte kabel gebruikt. Mogelijk dat deze 100 Mb/s is. Als dat het geval is kijk dan met een loupe of de draden in de pluggen inderdaad worden doorboord door de mesjes van de pluggen.

Als je inderdaad 100 Mb/s linkspeed hebt dan vind ik het vreemd dat je 80 Mb/s haalt bij een speedtest. Dan verwacht je 95 Mb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:11

• Uhmmie
Volgens een kabel tester was alles prima. (Althans de lampjes branden aan beide zijde gelijk op).

Ik heb net de pluggen van de kabel afgeknipt. De kabel heeft toch een vaste kern (gewoon 1 koperdraad per draad).

Hoe zie ik of mijn pluggen geschikt zijn hiervoor? Op de verpakking staat niks.

Het gaat om deze pluggen: https://www.hornbach.nl/s...tuks/6784227/artikel.html

Even in osx gekeken schakelt mijn laptop dus idd terug.

Met bijgeleverde kabel KPN:
media: autoselect (1000baseT <full-duplex>)

met kabel in de muur:
media: autoselect (100baseTX <full-duplex>)

[ Voor 100% gewijzigd door Uhmmie op 28-09-2019 11:45 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:11
http://www.sandman.com/TechBlog0315.html

en check even of het wel koper is (zie mijn link naar inferieure kabels)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Uhmmie schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:10:
Ik heb net de pluggen van de kabel afgeknipt. De kabel heeft toch een vaste kern (gewoon 1 koperdraad per draad).

Hoe zie ik of mijn pluggen geschikt zijn hiervoor? Op de verpakking staat niks.
Het overgrote deel van dit soort RJ45 stekkertjes, zeker de simpele van de bouwmarkt, zijn niet geschikt voor vaste kern, maar alleen voor flexible kern. Je zult even speciaal op zoek moeten naar stekkertjes die zeker geschikt zijn, zoals hier: https://www.netwerkkabels...ector-vaste-kern-10-stuks

Nog mooier is natuurlijk als je wandcontactdozen zou monteren op de muur (het is tenslotte een muurdraad). en die zijn juist weer eigenlijk altijd bedoeld voor vaste kern.

[ Voor 12% gewijzigd door Cpt.Morgan op 28-09-2019 11:52 ]

• Uhmmie
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:51:
[...]

Het overgrote deel van dit soort RJ45 stekkertjes, zeker de simpele van de bouwmarkt, zijn niet geschikt voor vaste kern, maar alleen voor flexible kern. Je zult even speciaal op zoek moeten naar stekkertjes die zeker geschikt zijn, zoals hier: https://www.netwerkkabels...ector-vaste-kern-10-stuks

Nog mooier is natuurlijk als je wandcontactdozen zou monteren op de muur (het is tenslotte een muurdraad). en die zijn juist weer eigenlijk altijd bedoeld voor vaste kern.
Dat wilde ik eerst ook, maar nu kan ik de kabel vlak langs de muur naar buiten laten komen en anders moet ik weer eerst een kabel met plug in de wandcontact doos duwen die weer minimaal 2 a 3 cm uitsteek en dan een vervelende hoek moet maken. En in de meterkast een aansluiting maken lijkt me ook overdreven?
base_ schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:43:
http://www.sandman.com/TechBlog0315.html

en check even of het wel koper is (zie mijn link naar inferieure kabels)
Het is iig de verkeerde connector als ik kijk naar wel of geen ronding op de aansluiting. Ik ga even opzoek of ik de juiste ergens kan vinden.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:21
Je zou kunnen overwegen om een professionele connector eraan te monteren, S/FTP op een "gewone" stekker is al best lastig. Denk aan zoiets (Telegartner J00026A5001):

Afbeeldingslocatie: https://www.romal.com/media/catalog/product/cache/image/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/j/0/j00026a5001_2.jpg
Pagina: 1