Ik vermoed dat ik een acces point nodig heb

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-12-2024
Vraag:
Ik wil thuis 2 wifi adressen hebben. Eentje voor het gezin en eentje voor gasten/bezoek.

Aansluiting Ziggo modem
Connectbox

Netwerk
Alle kamers voorzien van bedraad netwerk.

Doordat de Connectbox in de meterkast staat is de standaard wifi op de 1e en 2e verdieping onvoldoende. Het is er wel maar met zeer trage snelheden. Daarom heb via het bedrade netwerk op de 1e verdieping een TP link archer 1200 bijgeplaats. De snelheid boven is nu prima.

Echter we hebben nu 4 wifi adressen
De normale van de connectbox
eentje voor gasten van de connectbox
een 2,4 ghz van de TP link
een 5 ghz van de TP link

Als ik draadloos wil printen moet ik er altijd voor zorgen dat ik op hetzelfde wifi netwerk zit.

Hoeveel hangt er bij ons aan:
een computer
een laptop
3 telefoons
2 ipads
een apple tv
een tv
een alarm
een enet server (verlichting)
Evo home (verwarming)
een printer
en vast nog wel meer waar ik nu even niet aan denk.

Ik zou graag toewillen naar
- 2 wifi adressen. Eentje voor ons door het hele huis en eentje voor gasten (liefst door het hele huis maar beneden is ook goed genoeg)
- een snel en stabiel netwerk
- een netwerk dat makkelijk is in te zien met een app ofzo. ik wil zien wat of wie er allemaal aanhangt.

Kan iemand me helpen met wat ik moet doen? Verder heb ik beperkte kennis van hoe zaken in te stellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Een SSID netwerk voor jullie zelf:
Om te zorgen dat je er 1 netwerk van maakt en devices goed roamen (en dat je 1 SSID voor je netwerk hebt, of 1 "Wifi adres" zoals je het noemt), is het belangrijk dat:

1. Je de TP-Link Archer aansluit als Access Point in plaats van als router. Dat doe je door de verbinding vanaf je Connectbox in een LAN poort te steken, en de DHCP server op het ding uit te zetten. Uitgebreidere informatie hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

2. Je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen de ConnectBox en TP-Link:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima. Ook tussen de ConnectBox en de TP-Link kan dit prima werken, mits je echt alles goed instelt. Wel kan het slim zijn een apart SSID voor 2.4GHz en 5GHz te maken (SSID-2G en SSID-5G bijv.). Daarmee voorkom je dat apparaten die 5 GHz ondersteunen per ongeluk toch de 2.4 GHz band pakken.

Een Gast WiFi aanmaken
Dit kan, beneden, gewoon op je ConnectBox (zoals je nu ook hebt gedaan). Die kan een apart guest wifi maken, wat gescheiden zal blijven van de rest. Zie hier: https://www.ziggo.nl/klan...fi/gastnetwerk-instellen/ . Wellicht kan het ook op de TP-Link.

[ Voor 22% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-09-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:28:
Je de TP-Link Archer aansluit als Access Point in plaats van als router. Dat doe je door de verbinding vanaf je Connectbox in een LAN poort te steken, en de DHCP server op het ding uit te zetten.
Ter aanvulling/duidelijkheid: @Cpt.Morgan bedoelt met “de DHCP server op het ding uit” vermoedelijk de DHCP server op de TP-link uitzetten, maar het zal mij niet verbazen dat die vanzelf uitgaat als je de TP-link in “access point” modus zet.

Het is wellicht goed om je te realiseren dat een losse router vrijwel altijd is geconfigureerd alsof je het direct met internet zult verbinden. Ook binnen een thuisnetwerk zal de TP-link (als router geconfigureert) de Connectbox en de apparaten die daarmee verbonden zijn, beschouwen als het internet. Onverwachte verbindingen vanaf de Connectbox naar de TP-link worden dus genegeerd. De Connectbox doet dit overigens ook continu met het werkelijke internet.

Deze situatie met twee routers los je dus op door de TP-link als access point in te stellen. Daarmee wordt de verbinding transparant. De Connectbox blijft dan je enige router en DHCP server.
- een snel en stabiel netwerk
De algemene snelheid en stabiliteit van een WiFi netwerk zullen vermoedelijk niet bijzonder anders zijn met een los access point, zoals bijvoorbeeld de veel genoemde Unifi access points. De lokatie van een access point kan wel uitmaken uiteraard. Met een of meerdere losse access point(s) kun je meestal ook meer details instellen, waardoor bij problemen het vaststellen van oorzaken makkelijker kan zijn. Door de relatieve complexiteit kan het echter ook moeilijker worden om dat probleem op te lossen.
- een netwerk dat makkelijk is in te zien met een app ofzo. ik wil zien wat of wie er allemaal aanhangt
Dat kan onder andere met een Unifi opstelling. Realiseer je wel dat daarvoor meestal een losse controller server moet draaien, waarop je kunt inloggen.

Wil je dit proberen, dan kun je overwegen om bijvoorbeeld een losse Unifi AP-AC-Lite aan te schaffen en de controller software te installeren op een Windows/Linux/macOS machine.

Persoonlijk zou ik eerst beginnen met de oplossing van @Cpt.Morgan. Lukt dat niet, ga dan eerst na waardoor dat komt. Als je dat niet weet, is het zondermeer aanschaffen van een ander AP waarschijnlijk ook vruchteloos.

Tot slot kun je nu waarschijnlijk ook inloggen op de Connectbox en zien wie/wat er is aangesloten. Als de TP-link in access point modus staat, zullen de clients daarop als het goed is in de Connectbox verschijnen. Maar of dat het detailniveau is wat je zoekt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
Beste captain Morgan

Bedank voor je reactie.

ik kan je redelijk volgen. Je adviseert wel om een ssid 2g en 5g te maken. Maar dan heb ik dus nog steeds 3 ssid's (2g, 5g, en gast).

Mijn HP printer pakt bijvoorbeeld geen 5G maar de rest van de apparaten wel en ik merk ook dat de 5G zeker een stuk sneller is en de 2G is stabieler en een groter bereik.

Is het niet mogelijk om een ssid aan te maken die zelf bepaalt of hij (op de achtergrond) naar 2 of 5G schakelt? Dan zou ik kunnen volstaan met 1 ssid voor ons zelf en 1 voor de gasten.

Verder ben ik benieuwd dat als je verbonden bent met de ssid van de connectbox en ik zou naar boven gaan wanneer pakt dezelfde ssid van de TP link hem dan over? Werkt het zo dat als de ene verbinding sterker is als de andere dat hij "overspringt"?

Bedankt voor de cursus wifi ;-)

bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Roy.v.Lieshout schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:04:
Mijn HP printer pakt bijvoorbeeld geen 5G maar de rest van de apparaten wel en ik merk ook dat de 5G zeker een stuk sneller is en de 2G is stabieler en een groter bereik.

Is het niet mogelijk om een ssid aan te maken die zelf bepaalt of hij (op de achtergrond) naar 2 of 5G schakelt? Dan zou ik kunnen volstaan met 1 ssid voor ons zelf en 1 voor de gasten.
Dat kan, maar dan zullen sommigen apparaten die zowel 2.4 GHz als 5 GHz ondersteunen wellicht soms 2.4 GHz pakken en dat wil je niet. Maar, als je e.e.a instelt zoals ik zei (dus ook met je TP-Link in AP mode) zal het nog steeds 1 netwerk zijn, ondanks de verschillende SSIDs, dat heeft namelijk niet veel met elkaar te maken. Je zal dan de printer op SSID-2G gewoon kunnen bereiken vanaf een apparaat verbonden met SSID-5G.

Maar, als je de SSIDs tussen 2.4 GHz en 5 Ghz liever hetzelfde hebt, kan dus ook. Apparaten beslissen dan inderdaad zelf. Het enige verschil met de oplossing hierboven is dat sommige apparaten in dit geval soms een langzamere verbinding zullen kiezen. Persoonlijk zou ik dat proberen te vermijden, ook omdat je al aangeeft dat je 5 GHz netwerk veel stabieler is.
Verder ben ik benieuwd dat als je verbonden bent met de ssid van de connectbox en ik zou naar boven gaan wanneer pakt dezelfde ssid van de TP link hem dan over? Werkt het zo dat als de ene verbinding sterker is als de andere dat hij "overspringt"?
Dat is het idee van de SSIDs (en alle andere intellingen, zie mijn post) gelijk maken tussen je Connect box en de TP-Link. Dan zullen je apparaten roamen en automatisch een beter AP pakken als je naar een andere verdieping gaat.
Roy.v.Lieshout schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:06:
- een netwerk dat makkelijk is in te zien met een app ofzo. ik wil zien wat of wie er allemaal aanhangt.
Kijk ook eens naar de app Fing, die kan dit ook: https://www.fing.com/

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-09-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
Super Captain Morgan, Bedankt voor je snelle reactie. Het geeft mij rust als ik je stappen volg dat het goed gaat komen. Nu even rustig moment zoeken waarop ik de boel kan omzetten.

Fing ga ik ook even ontdekken. Nogmaals erg veel dank ook aan Palo Alto voor de aanvullingen.

gr. Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
Beste Captain Morgan en Palo Alto

Ik ben aan de slag gegaan met jullie instructies.

- De connectbox fungeert als router
- Via het bekabelde netwerk staat de TP Link op de eerste verdieping.

De TP Link was aangesloten op INTERNET en ik heb de UTP nu in LAN 1 zitten. Dat resulteerde nog niet in het gewenste resultaat. Daarom ben ik ingelogd op de TP LINK en heb ik handmatig de DCHP uitgezet.
Ik kon direct met de 5G verbinding printen op de 2G printer. Daarmee concludeer ik dat roamen is gelukt.

Ik dacht daarna de SSID etc exact gelijk in te stellen maar toen kon ik niet meer inloggen op de TP Link.

Hebben jullie een idee hoe ik dat alsnog voor elkaar krijg?

gr Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je zult het ip adres van je TP-link in hetzelfde subnet moeten zetten als de range die je Connectbox uitdeelt.
Nu krijgen je devices een ip adres in het subnet van de connectbox (bijv 192.168.1.x), maar je TP-link zit nog in z'n eigen voorheen uitgedeelde subnet (bijv 192.168.0.x). Dat kan niet zomaar met elkaar communiceren.

Wat je nu kunt doen is twee dingen:
-Reset van de TP-link waardoor de dhcp functie weer aanstaat en je er weer op kunt inloggen. Dan in 1 keer dhcp uitzetten en het ip adres goed zetten.
of
-Met een computer/laptop met de TP-link verbinden (draadloos of bedraad) en handmatig een ip adres instellen op je computer/laptop in de range die je TP-link eerst uitdeelde, dan inloggen op de TP-link en het ip adres veranderen van de TP-link. Daarna kan je computer/laptop weer van een statisch ip naar verkrijgen via dhcp gaan. Het subnetmasker is hoogstwaarschijnlijk 255.255.255.0 bij het instellen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Hier link hoe de router te resetten: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/497/

Dan weer even de kabel in de INTERNET poort en via Wifi of een van ethernetpoorten verbinden en inloggen in de router.

Hier link met meer gedetailleerde info over hoe als AP in te stellen (inclusief aanpassen IP): https://www.tp-link.com/us/support/faq/417/

[ Voor 27% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-09-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
Bedankt maar weer. Mooi klusje voor het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Cpt.Morgan schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:31:
Dat is het idee van de SSIDs (en alle andere intellingen, zie mijn post) gelijk maken tussen je Connect box en de TP-Link. Dan zullen je apparaten roamen en automatisch een beter AP pakken als je naar een andere verdieping gaat.
Tenzij je apparaten gebouwd zijn, en in staat zijn om met elkaar af te stemmen is dit niet hoe het werkt....
De Connectbox en de TP-Link kunnen dit niet. Hierdoor zal de client ook niet automatisch over gaan naar een sterker AP. De client zal gewoon verbonden blijven met het AP waar het mee verbonden is totdat hij zijn verbinding verliest. Pas dan zal hij op zoek gaan naar een ander AP.

Het is daarom van belang dat de access points zo min mogelijk overlap hebben. Als de connectbox een te sterk signaal uitzend zal de client niet op de TPlink over gaan wanneer je een verdieping omhoog gaat. Wellicht is het dan slimmer om de TPlink op de 2e verdieping te plaatsen.

Mocht het echt niet goed gaan werken dan kun je overwegen APs neer te zetten die wel samen kunnen werken. Ubiquiti heeft daar apparatuur voor maar wellicht is dat wat overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Croga schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:16:
[...]

Tenzij je apparaten gebouwd zijn, en in staat zijn om met elkaar af te stemmen is dit niet hoe het werkt....
De Connectbox en de TP-Link kunnen dit niet. Hierdoor zal de client ook niet automatisch over gaan naar een sterker AP. De client zal gewoon verbonden blijven met het AP waar het mee verbonden is totdat hij zijn verbinding verliest. Pas dan zal hij op zoek gaan naar een ander AP.
Dit wordt heel vaak geroepen, maar is niet correct. Roaming gebeurd primair clientside, hoogstens geholpen door protocollen op de APs. De meeste moderne apparaten zullen tegenwoordig netjes, en uit zichzelf, op een sterker AP overstappen als dat beschikbaar is, en alle instellingen (dus niet alleen SSID, maar de rest ook) gelijk staan. Daar is GEEN volledig verlies van verbinding bij nodig. Wat wel kan, bij (semi-)professionele apparatuur (en volledige ondersteuning van roaming protocollen zoals 802.11r), is dat de tijd tussen de 2 verbindingen nog verder omlaag gaat.

Zie hier bijvoorbeeld trouwens ook een beschrijving van hoe iOS omgaat met APs: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 25-09-2019 07:43 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Cpt.Morgan schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:37:
Dit wordt heel vaak geroepen, maar is niet correct. Roaming gebeurd primair clientside, hoogstens geholpen door protocollen op de APs. De meeste moderne apparaten zullen tegenwoordig netjes, en uit zichzelf, op een sterker AP overstappen als dat beschikbaar is, en alle instellingen (dus niet alleen SSID, maar de rest ook) gelijk staan. Daar is GEEN volledig verlies van verbinding bij nodig. Wat wel kan, bij (semi-)professionele apparatuur (en volledige ondersteuning van roaming protocollen zoals 802.11r), is dat de tijd tussen de 2 verbindingen nog verder omlaag gaat.

Zie hier bijvoorbeeld trouwens ook een beschrijving van hoe iOS omgaat met APs: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068
Ik ben bang dat je link je tegen spreekt..... De link stelt dat het apparaat pas op zoek zal gaan wanneer het signaal behoorlijk zwak is; het apparaat gaat dus niet zelf kijken of er een sterkere zender in de buurt is maar doet dat pas wanneer het signaal te zwak wordt. Weliswaar geen volledig weggevallen verbinding maar het effect is hetzelfde; als twee APs te ver overlappen zal de client met het zwakke signaal verbonden blijven ook al is er een sterker signaal aanwezig.

Bij een Ubiquiti Unifi systeem (bijvoorbeeld; ik verwacht dat er meer van dit soort systemen zijn) zal de controller zien dat de client in de buurt van een sterker signaal is en ondanks dat het originele signaal nog bruikbaar is, de client over zetten naar het sterkere signaal.

In de link die je postte kun je ook lezen dat eigenaren van wireless networks goed moeten kijken naar de overlap van wifi signalen. Zoals al gezegd; als ze teveel overlappen krijg je sub-optimale oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Croga schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:35:
Bij een Ubiquiti Unifi systeem (bijvoorbeeld; ik verwacht dat er meer van dit soort systemen zijn) zal de controller zien dat de client in de buurt van een sterker signaal is en ondanks dat het originele signaal nog bruikbaar is, de client over zetten naar het sterkere signaal.
Wordt inderdaad vaak gedacht, maar dat is niet waar. Unifi geeft de device hooguit een setje om opnieuw te connecten, maar (op dit moment) wordt niet doorgestuurd naar een accesspoint met een sterker signaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

lier schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:50:
Wordt inderdaad vaak gedacht, maar dat is niet waar. Unifi geeft de device hooguit een setje om opnieuw te connecten, maar (op dit moment) wordt niet doorgestuurd naar een accesspoint met een sterker signaal.
In de praktijk komt dat uiteraard op hetzelfde neer.... Als de controller ziet dat het device beter elders kan verbinden wordt de verbinding een zetje gegeven, device ziet dat de andere verbinding beter is en maakt dus die verbinding.... Uitkomst blijft dat de controller hier de trigger is en dat de client een betere verbinding heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Croga schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:43:
In de praktijk komt dat uiteraard op hetzelfde neer.... Als de controller ziet dat het device beter elders kan verbinden wordt de verbinding een zetje gegeven, device ziet dat de andere verbinding beter is en maakt dus die verbinding.... Uitkomst blijft dat de controller hier de trigger is en dat de client een betere verbinding heeft.
De trigger is niet dat er een accesspoint is met een hoger signaal, maar een verbinding die onder een thresshold komt. Er is dus geen "andere verbinding die beter is". Indien dit gebeurt, dan bedenkt de client zelf of hij opnieuw verbindt met hetzelfde accesspoint of dat hij op zoek gaat naar een sterkere zender. Dit laatste kan gestimuleerd worden maar moet dan wel ondersteund worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Roy.v.Lieshout
@Cpt.Morgan @lier @Croga

Bedankt voor alle berichten.

Cpt Morgan: Ik heb alle instellingen gelijk gezet. Ik heb nog wel 4 SSID's. De connectbox heeft SSID zeg "thuis". De connectbox combineert 2 en 5G in 1 SSID en nog een SSID "thuis gasten". Dan heb ik een SSID "thuis 2G" en "thuis 5G" via de TP Link. Gelukkig roamen ze wel want ik kan van alle SSID apparaten zoals de printer bedienen die aan een ander SSID hangen.

Croga: wat jij schrijft lijkt te kloppen. De netwerken overlappen waarschijnlijk teveel waardoor het nergens echt HEEL slecht is. Met sterker bedoel ik dat de verbinding een hogere snelheid haalt. Boven is de 5G sterker en beneden de SSID van de connectbox. De iPhone 6s en de Macbook springen niet vanzelf over.

Heeft het nog zin om alle SSID (op de gast na) hetzelfde te noemen?

• Cpt.Morgan
Roy.v.Lieshout schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:49:
Gelukkig roamen ze wel want ik kan van alle SSID apparaten zoals de printer bedienen die aan een ander SSID hangen.
Dat is geen roaming, maar betekent wel dat je er nu 1 netwerk van hebt gemaakt. Ook heel belangrijk voor wat je wilde bereiken!
Heeft het nog zin om alle SSID (op de gast na) hetzelfde te noemen?
Ja, want dan zul je wel kunnen roamen en zullen client devices [eerder] overspringen op een ander AP. Overigens moeten niet alleen je SSIDs gelijk zijn, maar ook alle andere instellingen (zie mijn post eerder).
Croga schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:35:
[...]
Weliswaar geen volledig weggevallen verbinding maar het effect is hetzelfde; als twee APs te ver overlappen zal de client met het zwakke signaal verbonden blijven ook al is er een sterker signaal aanwezig.
Natuurlijk is er een threshold voor wanneer apparaten overstappen. Anders zouden clients continue lopen switchen als er 2 signalen zijn die ongeveer even sterk zijn. Of een client overstapt is echter een beslissing van de client, en gebeurd (bij roaming) NIET als het signaal volledig verbroken is, maar terwijl er nog een verbinding bestaat, en er wel een (aanzienlijk) beter signaal aanwezig is. Dit is wat roaming is, altijd.

Je suggereerde echter dat roaming tussen de TP-Link en de ConnectBox helemaal niet mogelijk is, maar dat kan wel degelijk, mits je de instellingen in orde hebt. En natuurlijk speelt ook de juiste mate van WiFi signaal overlap daar een rol in, daar heb je helemaal gelijk in. Maar het blijven "plakken" van devices los je echt (ook) op door de instellingen juist te hebben. Het is niet nodig om daar een volledig Ubiquiti (bijvoorbeeld) systeem voor in te richten, maar dat werkt prima tussen verschillende merken.

[ Voor 55% gewijzigd door Cpt.Morgan op 25-09-2019 20:46 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Croga schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:43:
[...]

Nee
De controller doet niets en de minRSSI setting staat default ook uit bij ubiquiti (en zou ook niet nodig moeten zijn). Wat helpt bij een ubiquiti setup voor roaming is dat lage linkrates default uit staan maar de controller/aps doen niets actiefs om een client te laten roamen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
@Cpt.Morgan bedankt voor al je hulp. ik heb nu de SSID's en alle andere instellingen exact gelijk gezet. Heb overal in huis nu een supersterk wifi met de maximale download zoals ik die bij ziggo besteld heb.

Gr Roy
Pagina: 1