Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vitogo
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09-2019
Mijn vraag
...Ik wil graag een pdf bewerken in Illustrator maar dit lukt me niet.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...Adobe Illustrator

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Pathfinder

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hi @vitogo, welkom op Tweakers :)

Met alleen "dit lukt me niet" als informatie wordt het wel heel lastig om je op weg te helpen.

Kan je misschien wat concreter omschrijven wat je geprobeerd hebt en wat er precies wel en niet lukt? Kan je meer info geven over die PDF (wat is de inhoud daarvan)? Of kan je die PDF misschien met ons delen, zodat we een beter idee krijgen wat voor PDF het precies is?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

Als je een betaalde versie hebt van pdf reader kun je met de bewerk knop deze ook bewerken.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45
Wat voor PDF heb je? Een scan/plaatje verpakt in PDF? Of een vector ding?

Hoe probeer je hem te openen? Evt. screenshots of een filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vitogo
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09-2019
PDF is van een schoolversie, denk wel dat deze ok is
Vector heb ik niet.
gewoon een pdf in illustrator ingevoegd met "open" en eveneens geprobeerd met "place"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
vitogo schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:13:
PDF is van een schoolversie, denk wel dat deze ok is
Vector heb ik niet.
gewoon een pdf in illustrator ingevoegd met "open" en eveneens geprobeerd met "place"
Dat was de vraag niet.... Wat is de inhoud van de PDF en hoe is deze gemaakt? Post hem anders.

En welke bewerkingen wil je uitvoeren?

[ Voor 5% gewijzigd door PageFault op 20-09-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een PDF bewerken met illustrator gaat volgensmij sowieso niet werken, daarvoor heb je Adobe Acrobat nodig (betaalde versie, niet de gratis reader).

Een PDF is niet altijd te bewerken... hij kan beveiligd zijn of het kan één groot plaatje verpakt als PDF zijn, in die gevallen is de PDF niet te bewerken.

Open de PDF eens en kijk of je de tekst kan selecteren. Zo ja, dan zou je hem moeten kunnen bewerken in Adobe Acrobat tenzij de PDF beveiligd is tegen bewerkingen en heb je waarschijnlijk een wachtwoord nodig.

Allemaal niet zo moeilijk dit maar doe even íets meer moeite in je vraagstelling en informatie die je geeft. We zijn hier geen Google. We zijn hier om te helpen maar gaan het écht niet voor jou doen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lees ook deze even: Een PDF bestand veranderen

PDF is in principe een read-only bestand. Een PDF bewerken kan alleen met een programma als Adobe Acrobat Pro ofzo. Als je bijv. een plaatje uit een PDF in Illustrator wilt halen, moet je het ofwel uit je PDF knippen (screenshot of copy/paste). Zomaar inlezen betwijfel of dat gaat werken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Laatste keer dat ik zoiets heb gedaan was nog met Illustrator CS4.
Maar toen kon je in ieder geval een PDF openen, 1 pagina per keer. CS4's native opslag-format was onder de motorkap eigenlijk ook een PDF met extra metadata. Het openen van een PDF gemaakt met een ander programma resulteerde dan in het door CS4 omzetten van EPS vormen en lijnen naar CS4 vormen en lijnen. Soms gaat dat goed, soms ook minder.

Problemen waar ik soms tegen aan liep: Als niet het exacte font gebruikt in de PDF (soms speciale tekens) beschikbaar was dan ging het niet altijd goed. Zelfs met het exacte font werd tekst niet altijd correct gepositioneerd door het verloren gaan van kerning-informatie. Soms heb je fragmenten van teksten in plaats van aaneengesloten delen. Transparantie informatie en lijndiktes worden soms niet correct over gezet.

En nog veel vaker kom je er achter dat het originele programma waarmee het PDF gemaakt is stiekem onder de motorkap alles in een bitmap heeft gerendered en dat dus de originele vector-art verloren is gegaan (die Autocad, die :( ).

Pathfinder is een tool om uit standaard vormen (cirkels, rondjes, veelhoeken, beziers, etc) nieuwe vormen te maken. Dat staat IMHO lost van het bewerken van een PDF anzich. Er is dus meer informatie nodig van de topicstarter over wat die nu eigenlijk probeert te doen, met welke tools, en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Indien de PDF niet beveiligd is, kun je deze prima openen en bewerken in Illustrator. Vanaf Illustrator versie 9 zijn de .AI files ook PDF. Daarvoor was het EPS.

Beveiligde PDFs kun je vaak via Ghostscript omzetten naar een onbeveiligde PDF. Vaak is een beveiligde PDF niet goed gegenereerd en kun je via Adobe Acrobat ook gewoon opnieuw opslaan zonder beveiliging (vaak kiest men wel een password tegen editen, maar niet een password tegen het wijzigen van de beveiliging!).

Blijft nog over: als het een plaatje/scan is verpakt in een PDF, kun je in Illustrator niet zo veel, anders dan met de pathfinder en andere path tools lijnen overtrekken of dingen er overheen zetten.

Nogmaals: wanneer wij niet weten hoe de PDF er uit ziet, kan niemand iets zinnigs zeggen.
Pagina: 1