Wow, wat een reacties, dank allemaal

Garage betwijfelt of dat het een sensorfout is, maar ik weet niet zeker of die naar deze specifieke sensor heeft gekeken. Als ik naar de symptomen kijk, valt mijn probleem er niet onder. Vermogen is prima nadat de motor even heeft gehaperd.
De garage heeft aangegeven dit te hebben gedaan, tegen mij werd gezegd dat alle sensoren die ze konden zien prima waardes aangaven en dat alleen wat weinig benzine werd ingespoten tijdens het hapermomentje.
Oh, een vacuumlek
misschien! Deze auto heeft dat een van de plastic cover standoffs in het inlaat schroeft. Ik heb eerder een probleem gehad dat de motor slecht stationair liep als dit gat open was, maar het probleem zou consistent moeten zijn en enkel bij stationair. Zal het toch eens controleren morgen, maar mijn gok is dat dit verder prima is.
Ik zal zeker naar de EGR vragen de volgende keer dat ik de auto langs breng.
DistantFury schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:29:
Als de katalysator rammel geluiden maakt is het misschien het proberen waard om te kijken hoe de inhoud ervan eraan toe is. Ik heb ooit gehoord dat bij iemand de inhoud in een "bol" is gesleten, die door de katalysator stuiterde en af en toe de uitgang van de uitlaat afsloot. Zoiets geeft natuurlijk ook vermogensproblemen.
Suggereerde de garagehouder ook, maar die zei ook dat het niet verklaarde waarom het probleem zich enkel en alleen voorspeelt wanneer de motor nét op temperatuur is gekomen. Voor de uitstoot is het slecht, maar dat moet ik maar bij de volgende APK zien

naarden 4ever schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:42:
Jammer dat de auto zo oud is. Geen symptomen waarbij ik liever het even meemaak terwijl ik de live waarden van de sensoren uitlees
De situatie is zo waanzinnig specifiek dat ik mij moeilijk kan voorstellen dat het
niet te maken heeft met de systemen die inschakelen op dat specifieke moment. Zaken die eerder worden genoemd zoals een lambdasensor, brandstofpomp, lmm, zouden allemaal voor permanent aanwezige storingen moeten zorgen en dat zou ook in een reproduceerbare storing resulteren. Een lmm die niet meer goed leest heeft altijd een bereik in toeren waarin die dan niet lekker werkt / waarbij het effect het best duidelijk is, dat wordt opgepikt door de lambdasonde (te arm mengsel), enzovoorts, dat lijkt mij hier niet het geval.
Als de auto gaat schudden en opeens inhoudt op zo'n specifiek punt, dan vermoed ik:
- EGR (zoals eerder genoemd, begin hier 100% mee)
- Een enorme toename van een parasitaire verbruiker (waterpomp? Thermostaat wilt niet?)
- Inschakeling van een grote elektrische verbruiker (waardoor een brakke bougie/bobine niet meer lekker vonkt en dus een cilinder die eventjes niet mee doet),
- Iets anders waar ik nu even niet zo snel op kan komen
Het is een vage storing. Benieuwd ben ik wel naar enige meetwaarden. Heb je een multimeter die je op de accupool kan zetten terwijl je deze situatie inrijd? Wanneer is de laatste keer geweest dat de waterpomp en de thermostaat zijn nagekeken (hint: waarschijnlijk bij de laatste distributieriem)?
Aansluitend op de EGR suggestie in dit topic: Rijd je met enige regelmaat korte stukjes zonder écht lange stukken (>50km snelweg) te rijden? EGR recirculeert wat uitlaatgas terug naar het inlaatspruitstuk, maar wanneer er veelal korte stukjes worden gereden (of: de EGR is stuk en gaat te makkelijk open of blijft open staan) loopt de EGR snel vol met roet en stopt de klep met fatsoenlijk werken.
Zou je een betere beschrijving van de symptomen kunnen geven? Inhouden en schudden, maar hoe lang? Hoe heftig? Kan je nog wel accelereren of raak je tijdelijk echt het overgrote deel vermogen kwijt?
Oud is inderdaad jammer. Ik heb een OBD2 ELM327 lezer, maar de auto is nog OBD1/VAG-COM. Anders had ik al zeker gedebugd
Dat het een sensorprobleem is betwijfelt de garagehouder ook, dan zou het probleem inderdaad reproduceerbaar en constant of willekeurig moeten zijn. Hij verdenkt dat het een mechanisch ding is, maar wát - dat kan hij niet zeggen.
EGR - Zal ik zeker naar kijken/laten kijken.
Thermostaat - Vorig jaar vervangen (met een nieuw exemplaar) omdat die open bleef. Toen had ik geen problemen en werkte de motor ook prima toen die koud bleef.
Inschakelen elektrische verbruiker - Ik betwijfel het, ik kan me zo geen systeem bedenken dat zich pas inschakelt als de motor warm is. Airco werkt al voordat dit gebeurt, idem met verwarming (en die springt niet eens aan als het buiten 40c is)
Een fancy multimeter heb ik niet, maar gezien de sensoren al tijdens het rijden in de gaten zijn gehouden door de garage, denk ik dat het voltage wel constant blijft - anders had de garage wel iets gezegd, denk ik?
Ik rij elke (werk)dag 50km heen, 50km terug, op 80-weggetjes, met soms afwisseling over de snelweg (zo'n 30km). Gezien dit best gemiddeld is, betwijfel ik of dit onder "korte" ritjes valt. Anders zou half Nederland een vergelijkbaar probleem hebben
Een betere beschrijving kan ik niet echt geven.
Duur: Zoals eerder aangegeven, dit duurt ongeveer 5 seconden nadat de motor "warm" is geworden.
Wanneer: Hoe lang het duurt tot de motor (kvs) 90c is geworden. Gemiddeld 5 minuutjes o.i.d, maar als ik bijvoorbeeld al warm ben (en het "schakel"punt al over ben), de auto even stil/uit zet (tanken) en weer ga rijden, gebeurt het veel sneller (na 2 minuutjes o.i.d.). Dus volgens mij is het getriggerd door de temperatuur.
Vermogen: Tijdens acceleratie komt de snelheid (en het toerental) niet omhoog, tijdens de 5 seconden. Dit gebeurt op "elk" toerental.
Wanneer het gebeurt tijdens stilstand/stationair, zakt het toerental niet in, maar lijkt het simpelweg alsof ik geen gas geef (wanneer ik de koppeling op laat komen, met normaal gas bijgeven). Koppeling intrappen en een dot gas geven zorgt er wel voor dat het toerental klimt, waarna ik (op slippende koppeling) weg kan komen.
Wanneer het gebeurt tijdens een constante snelheid schudt de auto licht, maar de snelheid blijft constant en zakt niet in.
Wanneer ik accelereer, zakt de acceleratie in. De auto
decelereert niet wanneer ik het gas in blijf houden, maar blijft dan op een constante snelheid of klimt erg traag in snelheid. Wel schudt de auto lichtelijk, net als de constante snelheid situatie.
Wanneer ik tijdens die 5 seconden het gas dieper in trap (letterlijk plankgas) accelereert de auto evenmin, en het schudden blijft.
Ik raak dus echt het overgrote deel van het vermogen kwijt. Niet genoeg om de snelheid eruit te halen, maar van acceleratie is geen sprake.
timpy007 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:02:
Heb zelf wel eens een defecte benzinepomp gehad door roest dat in de benzinetank zat. Uitte zich doordat wanneer de motor warm was hij niet boven de 2000 toeren uit kon komen. Maar dan blijft dat consistent aanwezig. Verwacht dus niet dat het de pomp is. En durf eerlijk gezegd ook niet te zeggen wat het wel kan zijn
Het aankijken is wellicht vervelend maar als een monteur het ook niet weet is dat waarschijnlijk een betere optie dan er geld tegenaan blijven smijten
Moet je echter niet volledig afhankelijk zijn van de auto en lid zijn van de wegenwacht mocht hij opeens niet meer verder willen...
Benzinepomp/tank is prima - en was al een keer vervangen tijdens de diagnose van het vorige probleem.
Het is prijstechnisch niet verantwoord om er veel geld tegenaan te smijten. Volgens mij heb ik nog 2x ANWB over dit jaar, dus dat komt wel goed

Chevy454 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:51:
Is het steeds na 5 minuten? Dan is de katalysator heat up en lambda heating ongeveer voorbij van de achterste lambda sensor.
Aangezien het slechts enkele seconden duurt is het de activatie voor de katalysator diagnose. Deze moet dan even een intrusive test doen om de achterste sensor te testen. Aangezien een oude sensor trager reageert is het belangrijk te weten welke sensor vervangen is.
Hoewel de achterste geen echte closed loop control heeft worden er wel diagnoses gedaan van de katalysator maar deze is voornamelijk bij gas los, wat je dus ook lijkt te merken.
Dus het kan wel degelijk gelinkt zijn aan het rammelen van de kat. Maar 1998, dat is Euro 3 benzine dus grote diagnose marges. Je zult heel lang moeten doorrijden eer er een fout is.
De sensor die onder de voorstoelen zit is vervangen. Wel met een sloopexemplaar - maar geeft prima waarden aan, dus geen idee wat dit moet betekenen.
AlexanderB schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:00:
Koelvloeistoftemperatuursensor? Die willen nog wel eens een flinke vinger in de pap hebben voor de mengselregeling *en* gaan soms langzaam slechter werken. Niks aan te merken tot het echt stuk is, maar de auto rijd wel minder soepel tot ie op bedrijfstemperatuur is (of soms achtersom, alleen soepel wanneer ie koud is.)
Hmmm, aan beide kanten van de temperatuur draait de motor prima en ik kan eerlijk gezegd geen verschil merken in pre- en post-"fout" vermogen en/of soepelheid.
hackerhater schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:05:
Weet je zeker dat je katalysator nog in orde is?
Mijn oude LPG auto had ook rare symthomen zoals inhouden, moeilijk aan gaan ed.
Toen had ik de boel eens door laten meten en bleken de lamda sensoren niet de oorzaak te zijn, maar de kata.
De computer was vanalles het doen, inclusief veel te arm mengsel!, om de emissies maar acceptabel te krijgen.
Ik kreeg pas foutmeldingen toen de boordcomputer het op gaf en het welbekende "check engine" lampje aan ging.
De katalysator is redelijk naar de knoppen volgens de garage. Die heeft het ding zitten schudden en heeft rammelen gehoord. Het rare is dat er verder geen foutmeldingen zijn, maar ja...
------------------------------------------------------------------
De auto heeft overigens géén "check engine" lampje. Blijkbaar is dit gewoon zo voor Audi A3's van deze generatie - verschillende foto's en filmpjes van het dashboard hebben me hiervan overtuigd. Overigens gaat het ding tegen je piepen als er iets mis is, dus dat had ik wel gemerkt. In de computer staan ook geen fouten (na ongeveer 5 weken te rijden met dit probleem).
Morgen zal ik wel kijken of alles goed vast zit op het inlaatstuk. De EGR zal moeten wachten tot het volgende garagebezoek/APK - wat wel even kan duren. Het staat in ieder geval mentaal genoteerd. Idem met de katalysator.
Nogmaals bedankt voor de inzet allemaal

Ik hoopte dat dit een wat bekender probleem is, maar jammer genoeg (gelukkig voor jullie/de rest van de wereld) lijkt het een erg specifiek probleem te zijn.