Auto heeft even geen vermogen als die net warm is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:13
Hoi!

Al een tijdje heb ik een irritant probleem, waar de garage ook niet uit komt.

Wanneer de auto net warm is geworden na plusminus 5 minuten rijden en de temperatuurwijzer (bijna) 90c aan tikt, houdt de motor even in voor rond 5 seconden. Daarna is alles weer prima.

Vooral bij kruispunten is dit irritant, maar ik kan wel wegkomen door plankgas te geven en op de koppeling weg te komen. Als het gebeurt op een 80-weg of snelweg is er niks aan de hand - de snelheid zakt niet in, maar je voelt de auto wel een beetje schudden als je verder het gas in trapt.

Ik ben meermaals naar de garage gegaan, maar die heeft niks kunnen vinden. Garage heeft wel aangegeven het goed te voelen, maar ziet geen problemen bij het uitlezen - enkel dat er tijdelijk te weinig benzine wordt ingespoten.

Auto is een Audi A3 uit 1998, 1.6 benzine.

Wat aan de auto is gedaan/wat er verder mis is:
  • Lambdasensor vervangen tijdens diagnose startproblemen/onregelmatig lopen. Geen effect. Sensor geeft goede waarden aan zegt garage.
  • Krukaspositiesensor vervangen voor startproblemen/onregelmatig lopen.
  • Katalysator rammelt. Garage geeft aan dat dit *misschien* ermee te maken heeft, maar kan niks beloven. Verklaart in ieder geval niet waarom de motor zich inhoudt.
  • Sinds kort remt de motor soms harder dan voorheen bij gas loslaten, vooral te merken na ritten waar ik het gaspedaal wat ruiger heb behandeld. Na anderhalve rit gebeurt dit niet meer. Garage heeft hier niks over gezegd, dus ik neem aan ook geen foutmeldingen o.i.d.
Omdat de garage niks kan vinden is er tegen mij gezegd om gewoon ermee door te rijden tot het erger wordt, zodat ze misschien dan iets meer kunnen zien, of tot dat het zichzelf magisch oplost. Ik rij er ondertussen al 3+ weken mee, maar kan geen verandering merken, dus ik gooi het maar op Tweakers :+

Komt dit probleem bij iemand bekend voor?

Alle reacties

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 13:18

NoFearCreations

3DPrint the world!

Brandstof pomp aan het overlijden?

---RAWE CEEK!!!---

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vuile injectoren, onlangs andere benzine getankt ?
welke garage ?
dit vervangen om te testen of moet je dit betalen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ikt
Die zou prima moeten zijn. Bij de vorige misdiagnose is die al vervangen door een ander exemplaar (heb de oude nog ergens liggen) - maar ook dit zou volgens de garage een meer consistenter probleem moeten zijn, en niet alleen als het motorblok warm is/een paar minuten loopt.
Hackus schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:00:
vuile injectoren, onlangs andere benzine getankt ?
welke garage ?
dit vervangen om te testen of moet je dit betalen ?
Altijd Euro 95 getankt. Een lokale garage, geen dealer (dichtsbijzijnde dealer is nogal ver en de auto is toch al oud).

Wat bedoel je met "dit"?

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
Enige reden die ik kan bedenken waarom de motor inhoudt als deze warm draait, is dat er iets mis gaat met de EGR.

[ Voor 66% gewijzigd door Gerbenger op 18-09-2019 10:02 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Aanvullend op de reactie van @Gerbenger... het kan dus ook (een van) de lambasensor(en) zijn die niet meer helemaal goed functioneert ipv de EGR. @ikt Welke lambdasonde is vervangen? Je hebt er normaal gesproken nl. twee... (3 of 4 kan ook, maar niet bij 4 cilinder motoren)

Als toevoeging... ik heb eens een klein beetje gegoogled en heb gevonden dat het ook de luchtmassa-meter kan zijn. Maar de EGR-klep wordt wel heel veel aangewezen als de boosdoener bij vergelijkbare problemen bij A3's rond hetzelfde bouwjaar.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ikt schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:57:
[...]

Die zou prima moeten zijn. Bij de vorige misdiagnose is die al vervangen door een ander exemplaar (heb de oude nog ergens liggen) - maar ook dit zou volgens de garage een meer consistenter probleem moeten zijn, en niet alleen als het motorblok warm is/een paar minuten loopt.

[...]

Altijd Euro 95 getankt. Een lokale garage, geen dealer (dichtsbijzijnde dealer is nogal ver en de auto is toch al oud).

Wat bedoel je met "dit"?
Dit wat nu 'vervangen' is.
Kijk ook even naar de optie die @MicGlou aangeeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ikt
Hackus schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:19:
[...]

Dit wat nu 'vervangen' is.
Kijk ook even naar de optie die @MicGlou aangeeft.
Ik volg je niet echt :+

"Ander" in onderstaand stukje slaat op een probleem met mijn krukassensor.

Permanent vervangen voor het andere probleem, waarvan er geen effect was::

* Benzinepomp - betaald voor onderdeel + montage. Originele ligt ergens in de schuur.
* Lambdasensor - betaald voor onderdeel + montage. Originele is weg.
* Gasklephuis - gereinigd, betaald voor reiniging. Niet vervangen.

Voor alle dingen betaald, maar het probleem was niet opgelost. Allemaal bij Garage A, waarna ik het zat was en het ergens anders probeerde.

Permanent vervangen voor het andere probleem, wat wel werkte (Garage B):

* Krukassensor - probleem gerepareerd.

Niks vervangen, alleen naar gekeken door Garage B en niet als schuldig onderdeel bevonden:

* Lambdasensor (op aanwijzing)
* Benzinepomp (geen foutmeldingen in het systeem)
* Katalysator (op aanwijzing, oorzaak rammelend geluid, zou kortstondig krachtverlies bij 90c geen factor moeten spelen)
MicGlou schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:05:
Aanvullend op de reactie van @Gerbenger... het kan dus ook (een van) de lambasensor(en) zijn die niet meer helemaal goed functioneert ipv de EGR. @ikt Welke lambdasonde is vervangen? Je hebt er normaal gesproken nl. twee... (3 of 4 kan ook, maar niet bij 4 cilinder motoren)

Als toevoeging... ik heb eens een klein beetje gegoogled en heb gevonden dat het ook de luchtmassa-meter kan zijn. Maar de EGR-klep wordt wel heel veel aangewezen als de boosdoener bij vergelijkbare problemen bij A3's rond hetzelfde bouwjaar.
Er is maar 1 lambdasonde, heb er zelf onder gestaan (en meegekeken) :)

Ik zal de luchtmassameter eens bekijken, maar ik durf niet echt dat ding eruit te trekken en er dan mee te gaan rijden :+

EGR - Is dit het gasklephuis? Is al een keer gereinigd bij de vorige garagist, maar ik zal het ook bekijken.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik zou eens kijken naar het inlaat traject in plaats van het uitlaat traject (lambdasonde).
Foutmeldingen die te maken hebben met de druk in het inlaatspruitstuk komen vaak voor bij benzinemotoren die deze druk meten via een MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure). Niet onder alle omstandigheden wordt een foutcode opgeslagen. Wanneer wel een storingscode wordt uitgelezen zet deze je soms op het verkeerde been.

[..]
De klachten:
Schommelend stationair toerental
Flink vermogensverlies
Haperen tijdens accelereren
Storingslampje brandt
Een MAP-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. Het motormanagement gebruikt deze waarde samen met het motortoerental en de inlaatluchttemperatuur om te bepalen hoeveel lucht de motor binnenkomt.
[..]
Bronnen:

https://www.mijngrossier.nl/storing-map-sensor-wat-te-doen/
https://axleaddict.com/au...nsor-Symptoms-and-Testing

[ Voor 10% gewijzigd door DonJunior op 18-09-2019 14:19 ]

*sowieso

Verwijderd

Is er ooit rijdend gekeken naar de sensoren? Dit soort problemen worden vaak niet als fout opgeslagen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
ikt schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:05:
[...]
Er is maar 1 lambdasonde, heb er zelf onder gestaan (en meegekeken) :)
Lijkt mij stug, niet onmogelijk maar toch... volgens de informatie die ik erover kan vinden zitten er twee op dat type motor. Er zit er meestal 1tje vlak bij het blok (die je meestal van onderaf niet kan zien) en 1tje een stukje verder op de uitlaat (die je meestal alleen van onderaf kan zien)

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:44 ]

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:48
ja, maar de verkeerde lambdasensor kan dus vervangen zijn.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:52

HugoBoss1985

Xenotech

Luchtmassa meter gaar (edit: niet gelezen dat dit al besproken was) of ergens een vaccuum lek misschien?

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-09-2019 17:15 ]

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 18:18
Ik zou de EGR laten afdoppen en dan testen.
Krijg je wel een motorstoringslampje van, maar daar kun je voor de test wel even mee rijden.

• DistantFury
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-12-2024
Als de katalysator rammel geluiden maakt is het misschien het proberen waard om te kijken hoe de inhoud ervan eraan toe is. Ik heb ooit gehoord dat bij iemand de inhoud in een "bol" is gesleten, die door de katalysator stuiterde en af en toe de uitgang van de uitlaat afsloot. Zoiets geeft natuurlijk ook vermogensproblemen.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 15:53
Jammer dat de auto zo oud is. Geen symptomen waarbij ik liever het even meemaak terwijl ik de live waarden van de sensoren uitlees ;)

De situatie is zo waanzinnig specifiek dat ik mij moeilijk kan voorstellen dat het niet te maken heeft met de systemen die inschakelen op dat specifieke moment. Zaken die eerder worden genoemd zoals een lambdasensor, brandstofpomp, lmm, zouden allemaal voor permanent aanwezige storingen moeten zorgen en dat zou ook in een reproduceerbare storing resulteren. Een lmm die niet meer goed leest heeft altijd een bereik in toeren waarin die dan niet lekker werkt / waarbij het effect het best duidelijk is, dat wordt opgepikt door de lambdasonde (te arm mengsel), enzovoorts, dat lijkt mij hier niet het geval.

Als de auto gaat schudden en opeens inhoudt op zo'n specifiek punt, dan vermoed ik:
- EGR (zoals eerder genoemd, begin hier 100% mee)
- Een enorme toename van een parasitaire verbruiker (waterpomp? Thermostaat wilt niet?)
- Inschakeling van een grote elektrische verbruiker (waardoor een brakke bougie/bobine niet meer lekker vonkt en dus een cilinder die eventjes niet mee doet),
- Iets anders waar ik nu even niet zo snel op kan komen

Het is een vage storing. Benieuwd ben ik wel naar enige meetwaarden. Heb je een multimeter die je op de accupool kan zetten terwijl je deze situatie inrijd? Wanneer is de laatste keer geweest dat de waterpomp en de thermostaat zijn nagekeken (hint: waarschijnlijk bij de laatste distributieriem)?

Aansluitend op de EGR suggestie in dit topic: Rijd je met enige regelmaat korte stukjes zonder écht lange stukken (>50km snelweg) te rijden? EGR recirculeert wat uitlaatgas terug naar het inlaatspruitstuk, maar wanneer er veelal korte stukjes worden gereden (of: de EGR is stuk en gaat te makkelijk open of blijft open staan) loopt de EGR snel vol met roet en stopt de klep met fatsoenlijk werken.

Zou je een betere beschrijving van de symptomen kunnen geven? Inhouden en schudden, maar hoe lang? Hoe heftig? Kan je nog wel accelereren of raak je tijdelijk echt het overgrote deel vermogen kwijt?

[ Voor 17% gewijzigd door naarden 4ever op 18-09-2019 17:47 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ikt schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:05:
EGR - Is dit het gasklephuis? Is al een keer gereinigd bij de vorige garagist, maar ik zal het ook bekijken.
Nee de EGR is een klep tussen uitlaattraject en inlaattraject die open gaat bij koude motor en weer dicht als de motor bijna op temperatuur is.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autodoc.de/thumb?id=9790921&ccf=34077765
Dit is je hoofdverdachte.
Probeer eens om de stekker(s) er uit te trekken (als je de vacuumslang loshaalt moet je deze slang wel even dichtmaken met een passende schroef ofzo) en kijken of het probleem dan ook optreedt.
Dit zal wel tijdelijk het motorstoringslampje aanzetten maar dat gaat na heraansluiten + 3 koude starts weer uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Juup op 18-09-2019 22:02 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:11
Heb zelf wel eens een defecte benzinepomp gehad door roest dat in de benzinetank zat. Uitte zich doordat wanneer de motor warm was hij niet boven de 2000 toeren uit kon komen. Maar dan blijft dat consistent aanwezig. Verwacht dus niet dat het de pomp is. En durf eerlijk gezegd ook niet te zeggen wat het wel kan zijn :+

Het aankijken is wellicht vervelend maar als een monteur het ook niet weet is dat waarschijnlijk een betere optie dan er geld tegenaan blijven smijten ;)
Moet je echter niet volledig afhankelijk zijn van de auto en lid zijn van de wegenwacht mocht hij opeens niet meer verder willen...

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:52

HugoBoss1985

Xenotech

Als je de EGR klep gaat reinigen zou ik aanraden om die eerst te verwijderen en dan "buiten de auto" te reinigen.
Dus niet met een soort EGR (spuitbus) reiniger in de inlaat spuiten... dan komt alle zooi uit de EGR in je motor.

De luchtmassa meter kan je verwijderen en reinigen met een speciale spuitbus.
Bij mij hielp dat niet en was een nieuwe luchtmassa meter de oplossing (motorstoringslampje weg/uit).

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-09-2019 18:09 ]

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:20
Bobine al genoemd? Ik herken de beschreven problematiek van mijn Ford Focus:

Problematiek deed zich pas voor bij warme motor, inhouden, lager toerental en schokkerig/trillingen...

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:44 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is het steeds na 5 minuten? Dan is de katalysator heat up en lambda heating ongeveer voorbij van de achterste lambda sensor.

Aangezien het slechts enkele seconden duurt is het de activatie voor de katalysator diagnose. Deze moet dan even een intrusive test doen om de achterste sensor te testen. Aangezien een oude sensor trager reageert is het belangrijk te weten welke sensor vervangen is.

Hoewel de achterste geen echte closed loop control heeft worden er wel diagnoses gedaan van de katalysator maar deze is voornamelijk bij gas los, wat je dus ook lijkt te merken.

Dus het kan wel degelijk gelinkt zijn aan het rammelen van de kat. Maar 1998, dat is Euro 3 benzine dus grote diagnose marges. Je zult heel lang moeten doorrijden eer er een fout is.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 18-09-2019 19:53 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Koelvloeistoftemperatuursensor? Die willen nog wel eens een flinke vinger in de pap hebben voor de mengselregeling *en* gaan soms langzaam slechter werken. Niks aan te merken tot het echt stuk is, maar de auto rijd wel minder soepel tot ie op bedrijfstemperatuur is (of soms achtersom, alleen soepel wanneer ie koud is.)

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 14:17
Weet je zeker dat je katalysator nog in orde is?
Mijn oude LPG auto had ook rare symthomen zoals inhouden, moeilijk aan gaan ed.

Toen had ik de boel eens door laten meten en bleken de lamda sensoren niet de oorzaak te zijn, maar de kata.
De computer was vanalles het doen, inclusief veel te arm mengsel!, om de emissies maar acceptabel te krijgen.

Ik kreeg pas foutmeldingen toen de boordcomputer het op gaf en het welbekende "check engine" lampje aan ging.

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 18-09-2019 21:07 ]

• ikt
Wow, wat een reacties, dank allemaal :)
DonJunior schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:19:
Ik zou eens kijken naar het inlaat traject in plaats van het uitlaat traject (lambdasonde).
[map sensor]
Garage betwijfelt of dat het een sensorfout is, maar ik weet niet zeker of die naar deze specifieke sensor heeft gekeken. Als ik naar de symptomen kijk, valt mijn probleem er niet onder. Vermogen is prima nadat de motor even heeft gehaperd.
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:34:
Is er ooit rijdend gekeken naar de sensoren? Dit soort problemen worden vaak niet als fout opgeslagen.
De garage heeft aangegeven dit te hebben gedaan, tegen mij werd gezegd dat alle sensoren die ze konden zien prima waardes aangaven en dat alleen wat weinig benzine werd ingespoten tijdens het hapermomentje.
HugoBoss1985 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:14:
Luchtmassa meter gaar (edit: niet gelezen dat dit al besproken was) of ergens een vaccuum lek misschien?
Oh, een vacuumlek misschien! Deze auto heeft dat een van de plastic cover standoffs in het inlaat schroeft. Ik heb eerder een probleem gehad dat de motor slecht stationair liep als dit gat open was, maar het probleem zou consistent moeten zijn en enkel bij stationair. Zal het toch eens controleren morgen, maar mijn gok is dat dit verder prima is.
Turk schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:25:
Ik zou de EGR laten afdoppen en dan testen.
Krijg je wel een motorstoringslampje van, maar daar kun je voor de test wel even mee rijden.
Ik zal zeker naar de EGR vragen de volgende keer dat ik de auto langs breng.
DistantFury schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:29:
Als de katalysator rammel geluiden maakt is het misschien het proberen waard om te kijken hoe de inhoud ervan eraan toe is. Ik heb ooit gehoord dat bij iemand de inhoud in een "bol" is gesleten, die door de katalysator stuiterde en af en toe de uitgang van de uitlaat afsloot. Zoiets geeft natuurlijk ook vermogensproblemen.
Suggereerde de garagehouder ook, maar die zei ook dat het niet verklaarde waarom het probleem zich enkel en alleen voorspeelt wanneer de motor nét op temperatuur is gekomen. Voor de uitstoot is het slecht, maar dat moet ik maar bij de volgende APK zien :+
naarden 4ever schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:42:
Jammer dat de auto zo oud is. Geen symptomen waarbij ik liever het even meemaak terwijl ik de live waarden van de sensoren uitlees ;)

De situatie is zo waanzinnig specifiek dat ik mij moeilijk kan voorstellen dat het niet te maken heeft met de systemen die inschakelen op dat specifieke moment. Zaken die eerder worden genoemd zoals een lambdasensor, brandstofpomp, lmm, zouden allemaal voor permanent aanwezige storingen moeten zorgen en dat zou ook in een reproduceerbare storing resulteren. Een lmm die niet meer goed leest heeft altijd een bereik in toeren waarin die dan niet lekker werkt / waarbij het effect het best duidelijk is, dat wordt opgepikt door de lambdasonde (te arm mengsel), enzovoorts, dat lijkt mij hier niet het geval.

Als de auto gaat schudden en opeens inhoudt op zo'n specifiek punt, dan vermoed ik:
- EGR (zoals eerder genoemd, begin hier 100% mee)
- Een enorme toename van een parasitaire verbruiker (waterpomp? Thermostaat wilt niet?)
- Inschakeling van een grote elektrische verbruiker (waardoor een brakke bougie/bobine niet meer lekker vonkt en dus een cilinder die eventjes niet mee doet),
- Iets anders waar ik nu even niet zo snel op kan komen

Het is een vage storing. Benieuwd ben ik wel naar enige meetwaarden. Heb je een multimeter die je op de accupool kan zetten terwijl je deze situatie inrijd? Wanneer is de laatste keer geweest dat de waterpomp en de thermostaat zijn nagekeken (hint: waarschijnlijk bij de laatste distributieriem)?

Aansluitend op de EGR suggestie in dit topic: Rijd je met enige regelmaat korte stukjes zonder écht lange stukken (>50km snelweg) te rijden? EGR recirculeert wat uitlaatgas terug naar het inlaatspruitstuk, maar wanneer er veelal korte stukjes worden gereden (of: de EGR is stuk en gaat te makkelijk open of blijft open staan) loopt de EGR snel vol met roet en stopt de klep met fatsoenlijk werken.

Zou je een betere beschrijving van de symptomen kunnen geven? Inhouden en schudden, maar hoe lang? Hoe heftig? Kan je nog wel accelereren of raak je tijdelijk echt het overgrote deel vermogen kwijt?
Oud is inderdaad jammer. Ik heb een OBD2 ELM327 lezer, maar de auto is nog OBD1/VAG-COM. Anders had ik al zeker gedebugd ;)

Dat het een sensorprobleem is betwijfelt de garagehouder ook, dan zou het probleem inderdaad reproduceerbaar en constant of willekeurig moeten zijn. Hij verdenkt dat het een mechanisch ding is, maar wát - dat kan hij niet zeggen.

EGR - Zal ik zeker naar kijken/laten kijken.
Thermostaat - Vorig jaar vervangen (met een nieuw exemplaar) omdat die open bleef. Toen had ik geen problemen en werkte de motor ook prima toen die koud bleef.
Inschakelen elektrische verbruiker - Ik betwijfel het, ik kan me zo geen systeem bedenken dat zich pas inschakelt als de motor warm is. Airco werkt al voordat dit gebeurt, idem met verwarming (en die springt niet eens aan als het buiten 40c is)

Een fancy multimeter heb ik niet, maar gezien de sensoren al tijdens het rijden in de gaten zijn gehouden door de garage, denk ik dat het voltage wel constant blijft - anders had de garage wel iets gezegd, denk ik?

Ik rij elke (werk)dag 50km heen, 50km terug, op 80-weggetjes, met soms afwisseling over de snelweg (zo'n 30km). Gezien dit best gemiddeld is, betwijfel ik of dit onder "korte" ritjes valt. Anders zou half Nederland een vergelijkbaar probleem hebben :P

Een betere beschrijving kan ik niet echt geven.
Duur: Zoals eerder aangegeven, dit duurt ongeveer 5 seconden nadat de motor "warm" is geworden.
Wanneer: Hoe lang het duurt tot de motor (kvs) 90c is geworden. Gemiddeld 5 minuutjes o.i.d, maar als ik bijvoorbeeld al warm ben (en het "schakel"punt al over ben), de auto even stil/uit zet (tanken) en weer ga rijden, gebeurt het veel sneller (na 2 minuutjes o.i.d.). Dus volgens mij is het getriggerd door de temperatuur.
Vermogen: Tijdens acceleratie komt de snelheid (en het toerental) niet omhoog, tijdens de 5 seconden. Dit gebeurt op "elk" toerental.
Wanneer het gebeurt tijdens stilstand/stationair, zakt het toerental niet in, maar lijkt het simpelweg alsof ik geen gas geef (wanneer ik de koppeling op laat komen, met normaal gas bijgeven). Koppeling intrappen en een dot gas geven zorgt er wel voor dat het toerental klimt, waarna ik (op slippende koppeling) weg kan komen.
Wanneer het gebeurt tijdens een constante snelheid schudt de auto licht, maar de snelheid blijft constant en zakt niet in.
Wanneer ik accelereer, zakt de acceleratie in. De auto decelereert niet wanneer ik het gas in blijf houden, maar blijft dan op een constante snelheid of klimt erg traag in snelheid. Wel schudt de auto lichtelijk, net als de constante snelheid situatie.
Wanneer ik tijdens die 5 seconden het gas dieper in trap (letterlijk plankgas) accelereert de auto evenmin, en het schudden blijft.
Ik raak dus echt het overgrote deel van het vermogen kwijt. Niet genoeg om de snelheid eruit te halen, maar van acceleratie is geen sprake.
timpy007 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:02:
Heb zelf wel eens een defecte benzinepomp gehad door roest dat in de benzinetank zat. Uitte zich doordat wanneer de motor warm was hij niet boven de 2000 toeren uit kon komen. Maar dan blijft dat consistent aanwezig. Verwacht dus niet dat het de pomp is. En durf eerlijk gezegd ook niet te zeggen wat het wel kan zijn :+

Het aankijken is wellicht vervelend maar als een monteur het ook niet weet is dat waarschijnlijk een betere optie dan er geld tegenaan blijven smijten ;)
Moet je echter niet volledig afhankelijk zijn van de auto en lid zijn van de wegenwacht mocht hij opeens niet meer verder willen...
Benzinepomp/tank is prima - en was al een keer vervangen tijdens de diagnose van het vorige probleem.

Het is prijstechnisch niet verantwoord om er veel geld tegenaan te smijten. Volgens mij heb ik nog 2x ANWB over dit jaar, dus dat komt wel goed ;)
Chevy454 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:51:
Is het steeds na 5 minuten? Dan is de katalysator heat up en lambda heating ongeveer voorbij van de achterste lambda sensor.

Aangezien het slechts enkele seconden duurt is het de activatie voor de katalysator diagnose. Deze moet dan even een intrusive test doen om de achterste sensor te testen. Aangezien een oude sensor trager reageert is het belangrijk te weten welke sensor vervangen is.

Hoewel de achterste geen echte closed loop control heeft worden er wel diagnoses gedaan van de katalysator maar deze is voornamelijk bij gas los, wat je dus ook lijkt te merken.

Dus het kan wel degelijk gelinkt zijn aan het rammelen van de kat. Maar 1998, dat is Euro 3 benzine dus grote diagnose marges. Je zult heel lang moeten doorrijden eer er een fout is.
De sensor die onder de voorstoelen zit is vervangen. Wel met een sloopexemplaar - maar geeft prima waarden aan, dus geen idee wat dit moet betekenen.
AlexanderB schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:00:
Koelvloeistoftemperatuursensor? Die willen nog wel eens een flinke vinger in de pap hebben voor de mengselregeling *en* gaan soms langzaam slechter werken. Niks aan te merken tot het echt stuk is, maar de auto rijd wel minder soepel tot ie op bedrijfstemperatuur is (of soms achtersom, alleen soepel wanneer ie koud is.)
Hmmm, aan beide kanten van de temperatuur draait de motor prima en ik kan eerlijk gezegd geen verschil merken in pre- en post-"fout" vermogen en/of soepelheid.
hackerhater schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:05:
Weet je zeker dat je katalysator nog in orde is?
Mijn oude LPG auto had ook rare symthomen zoals inhouden, moeilijk aan gaan ed.

Toen had ik de boel eens door laten meten en bleken de lamda sensoren niet de oorzaak te zijn, maar de kata.
De computer was vanalles het doen, inclusief veel te arm mengsel!, om de emissies maar acceptabel te krijgen.

Ik kreeg pas foutmeldingen toen de boordcomputer het op gaf en het welbekende "check engine" lampje aan ging.
De katalysator is redelijk naar de knoppen volgens de garage. Die heeft het ding zitten schudden en heeft rammelen gehoord. Het rare is dat er verder geen foutmeldingen zijn, maar ja... :+

------------------------------------------------------------------

De auto heeft overigens géén "check engine" lampje. Blijkbaar is dit gewoon zo voor Audi A3's van deze generatie - verschillende foto's en filmpjes van het dashboard hebben me hiervan overtuigd. Overigens gaat het ding tegen je piepen als er iets mis is, dus dat had ik wel gemerkt. In de computer staan ook geen fouten (na ongeveer 5 weken te rijden met dit probleem).

Morgen zal ik wel kijken of alles goed vast zit op het inlaatstuk. De EGR zal moeten wachten tot het volgende garagebezoek/APK - wat wel even kan duren. Het staat in ieder geval mentaal genoteerd. Idem met de katalysator.

Nogmaals bedankt voor de inzet allemaal :) Ik hoopte dat dit een wat bekender probleem is, maar jammer genoeg (gelukkig voor jullie/de rest van de wereld) lijkt het een erg specifiek probleem te zijn.

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Heeft jouw Audi (type 8L) niet een gecombineerde thermostaat+sensors en ik dacht zelfs verwarmingselement?
Een zogenaamde kennfeldgesteuertes Thermostat (iets als op mapping gebaseerde aansturing)?
Dan zit daar dus een stekker op (meer dan een domme thermostaat) en gezien je omschrijving zou ik het daar zoeken. Lijkt namelijk precies op een regelmoment van die thermostaat te liggen (na warm rijden en bij weer starten)
Ik stel me voor dat het moment van inregelen storing (elektrisch) veroorzaakt en dus tijdelijk even de motoraansturing beïnvloedt.

Geen absoluut natuurlijk maar ik zou het op je lijstje voor morgen even meenemen!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 15:04
Wat ik nergens tegenkom is de motor temperatuursensor
Deze zijn niet van geweldige kwaliteit bij Volkswagen, makkelijk te vervangen en kan het best rijmen aan je klacht.
Opwarmfase, deze kan op een bepaald moment een verkeerde waarde aangeven, dit ziet het motormanagement niet als fout, maar gaat gewoon bij regelen

Als je een kenteken hebt kan ik vertellen welke je moet hebben en waar deze zit.

Lucht massa meter hoef je niet naar te zoeken, motor is MAP gestuurd
Een kenveld gestuurde thermostaat zal je ook niet vinden
EGR werkt al vanaf lagere temperaturen en ook bij hogere, en zou je de klacht ook vaker hebben.

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 11:33
Ik ben geen automonteur maar een soort gelijk probleem gehad.
Dit was doordat het tandwieltje van de EGR klep wat tandjes miste.

Soms werkte die wel goed. soms weer niet.
Door het tandwieltje een slag te draaien heb ik het probleem zelf kunnen verhelpen.

Filmpje van de fix:
YouTube: Quickfix EGR Valve WV 2.0FSI

Zelf geen verstand van auto's maar dit is makkelijk zelf te bekijken en op te lossen mocht dit het probleem zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door wPlayNL op 19-09-2019 07:12 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik vermoed ook de EGR. Die gaat namelijk open als de motor is warmgelopen en er een minder rijk mengsel nodig is. De EGR stuurt dan uitlaatgassen terug de inlaat in zodat je een hoger volume inlaatgassen hebt (en dus betere compressie) zonder dat er meer brandstof en zuurstof bij komt.

De EGR is heel makkelijk uit te sluiten door 'm (tijdelijk) dicht te vergrendelen. Hoe je dat doet weet ik niet maar een handige automonteur weet het vast wel. Je krijgt dan wel waarschuwingen op je dashboard, maar je kan gewoon met een dichtgeplakte EGR rijden. Als met tijdelijk dichtgeplakte EGR het probleem zich opeens niet meer voordoet, is de EGR geïdentificeerd als de oorzaak...

Blijf dan niet stiekem met dichtgeplakte EGR rondrijden! Dat is een dirty fix waardoor je het probleem "oplost" maar je auto rijdt dan onzuiniger als hij warm is en veroorzaakt meer uitstoot.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 11:17
ik gok op een overschakeling van closed loop naar open loop.
Dat de lambda sensoren willen corrigeren voor een "verkeerd mengsel" vandaar ook de inspuiting die wat minder is rond het schakel moment (wat gebeurd bij 90c)
Pagina: 1