Krukassensor (waarschijnlijk) kapot, zelf of garage?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 20:47
Hoi Tweakers!

Mijn auto heeft de afgelopen tijd kuren en de monteur die altijd naar de familieauto heeft gekeken, is... minder fijn om mee te werken, is gebleken.

Achtergrond:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

TL;DR
  • Motor startte maand geleden niet meer
  • Gebruikelijke monteur dacht aan benzinepomp, blijkt het niet te zijn
  • ANWB denkt aan/las uit krukassensor
  • Motor puft en kucht en loopt ronduit slecht
Denken jullie dat het de krukassensor is?
Laat ik een garage dit oplossen?
Kan ik dit zelf aanpakken?
Of maak ik er blikjes cola van, en koop ik een auto waar ik minder grijze haren van krijg?

Beste antwoord (via ikt op 09-07-2019 11:32)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Doe jezelf een plezier en vervang om te beginnen die sensor. Ze zijn zo goedkoop dat je er niet over moet twijfelen als hij verdacht is, zeker bij dit soort vage klachten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je beetje kan en wilt sleutelen kan je het altijd even proberen om zelf te vervangen.
Ik denk alleen wel dat je betere antwoorden op je vragen krijgt op het Audi forum dan op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Heb je je kabels nagelopen op door gemeten.
Om die 513 en 516 uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ikt Hoeveel 'geld' wil je nog spenderen aan een auto van 20 jaar oud waarbij je zélf nu al aangeeft er niet 't juiste gereedschap voor te hebben?

Members only:

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Doe jezelf een plezier en vervang om te beginnen die sensor. Ze zijn zo goedkoop dat je er niet over moet twijfelen als hij verdacht is, zeker bij dit soort vage klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:36

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ikt schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:22:
Hoi Tweakers!

Mijn auto heeft de afgelopen tijd kuren en de monteur die altijd naar de familieauto heeft gekeken, is... minder fijn om mee te werken, is gebleken.

Achtergrond:
Members only:

TL;DR
  • Motor startte maand geleden niet meer
  • Gebruikelijke monteur dacht aan benzinepomp, blijkt het niet te zijn
  • ANWB denkt aan/las uit krukassensor
  • Motor puft en kucht en loopt ronduit slecht
Denken jullie dat het de krukassensor is?
Laat ik een garage dit oplossen?
Kan ik dit zelf aanpakken?
Of maak ik er blikjes cola van, en koop ik een auto waar ik minder grijze haren van krijg?
Nu heb ik een C4 Grand Picasso, maar kijk eens of jij je hierin kunt vinden:

[Citroën] Vermogensverlies en motoruitval

Komt akelig overeen met jouw beschrijvingen. Bij mij was het niet de krukassensor maar de temperatuursensor en het schoonmaken van de bobines. Beide zijn overigens zelf te vervangen (en de bobines schoonmaken was ook makkelijk zelf te doen), hoewel de temp sensor veruit het makkelijkste was (en goedkoopste)

[ Voor 103% gewijzigd door Notna op 27-06-2019 21:06 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb ik ook laten doen want de computer gaf er een foutmelding op. 250 euro want het ding zat op een kutplek. niet opgelost. stiekem toch de elektrishe onsteking van een één van de bougies 60 euro en 3 dagen wachten en de auto liep ales een zonnetje.

hij onstak zo slecht dat de auto dacht dat het de sensor was

ik was vaak heel veel vermogen kwijt. was wel een inkopper

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 27-06-2019 21:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Ernemmer schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:26:
Als je beetje kan en wilt sleutelen kan je het altijd even proberen om zelf te vervangen.
Ik denk alleen wel dat je betere antwoorden op je vragen krijgt op het Audi forum dan op Tweakers.
Tsja, als dat ook het probleem is, dan kan ik wel een poging wagen, maar ik ben het ondertussen ook wel zat om te blijven gissen.
Anoniem: 320788 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:31:
Heb je je kabels nagelopen op door gemeten.
Om die 513 en 516 uit te sluiten?
Hoe dan? Wat moet ik meten? Weerstand, spanning?
wimmel_1 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:31:
@ikt Hoeveel 'geld' wil je nog spenderen aan een auto van 20 jaar oud waarbij je zélf nu al aangeeft er niet 't juiste gereedschap voor te hebben?

Members only:
Ligt er zeer aan of het structureel overal gammel is, of dat ik met enkele kleine dingen er nog tig jaar mee kan tijden.

OBD2 en OBD1 zijn niet compatible. Wat ik heb gelezen is dat bij OBD1 autofabrikanten nog hun eigen protocollen hadden. Pas bij OBD2 is dit gestandaardiseerd (waarschijnlijk is het ook daarom dat een OBD2-lezer minder kost dan een OBD1-lezer?).
Yucon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:52:
Naja, zal wel moeten. Ik ga morgen eens rondbellen of ze in de regio iets hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

ikt schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:22:
Dit, oude auto, lekker exporteren want audi en een fris exemplaar halen :Y)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:56

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Misschien erg old-skool ... maar is de ontsteking nagekeken? Tijdstip, vonk, kabels, bobine?

Een soortgelijk probleem bij mijn Toyota uit 2001 bleek uiteindelijk aan een defecte bobine te liggen. ANWB kreeg 'misfire' foutmeldingen, garage verving alle sensoren en de katalysator, was een dag bezig met de kabelboom achter het dasboard en computer, verving relais.

Totdat bobine de schuldige bleek liep de motor alleen met half gas, alles daaronder sloeg deze af. Geen vermogen bij optrekken, pas starten na minuten lang proberen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
Achterhaal het onderdeelnummer en doe het zelf, waarschijnlijk 1 boutje en een stekker. Hoe oud zijn de bougies? Ouder dan paar jaar? Vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 27-06-2019 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
Notna schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:58:
Nu heb ik een C4 Grand Picasso, maar kijk eens of jij je hierin kunt vinden:

[Citroën] Vermogensverlies en motoruitval

Komt akelig overeen met jouw beschrijvingen. Bij mij was het niet de krukassensor maar de temperatuursensor en het schoonmaken van de bojines. Beide zijn overigens zelf te vervangen (en de bobines schoonmaken was ook makkelijk zelf te doen), hoewel de temp sensor veruit het makkelijkste was (en goedkoopste)
Ik herken enkele problemen (enkele keren afgeslagen bij koud weer stationair (tijdens het ijs krabben)) en slecht optrekken, maar hij is na het warm worden nog niet afgeslagen. Ik zal wel kijken of de bobine kan worden aangepakt, maar alle 4 de cylinders lopen prima. Bougies, filters en olie zijn bij een grote beurt in april al vervangen.

Temperatuursensor lijkt me stug, climate control doet het prima en motortemperatuur is lekker stabiel 90 graden (wel na vervanging van zeer analoge thermostaat).

Massa had een collega het ook al over, zal ik ook eens oppoetsen.
Fish schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:59:
heb ik ook laten doen want de computer gaf er een foutmelding op. 250 euro want het ding zat op een kutplek. niet opgelost. stiekem toch de elektrishe onsteking van een één van de bougies 60 euro en 3 dagen wachten en de auto liep ales een zonnetje.

hij onstak zo slecht dat de auto dacht dat het de sensor was

ik was vaak heel veel vermogen kwijt. was wel een inkopper
Bougies zijn recent vervangen. Als-ie aan is rijdt/reed het ook prima.
DeBolle schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:12:
Misschien erg old-skool ... maar is de ontsteking nagekeken? Tijdstip, vonk, kabels, bobine?

Een soortgelijk probleem bij mijn Toyota uit 2001 bleek uiteindelijk aan een defecte bobine te liggen. ANWB kreeg 'misfire' foutmeldingen, garage verving alle sensoren en de katalysator, was een dag bezig met de kabelboom achter het dasboard en computer, verving relais.

Totdat bobine de schuldige bleek liep de motor alleen met half gas, alles daaronder sloeg deze af. Geen vermogen bij optrekken, pas starten na minuten lang proberen.
ANWB-man had vonk gecontroleerd, geen vonk voordat de motor aan sloeg. Geen idee of die niet vonkte door de bobine of door de ECU (en daardoor sensor, al heb ik nooit een check-engine light gehad). Zal ik ook eens naar kijken.
pennywiser schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:13:
Achterhaal het onderdeelnummer en doe het zelf, waarschijnlijk 1 boutje en een stekker.
Het vervangen is niet zo spannend, het is meer of het probleem ook verholpen is als ik het vervang :+. Maar goed, enkele tientjes zijn niet zo spannend, dus morgen eens proberen mocht schoonmaken 0 nut hebben gehad.

-------------------

Dus:
- Bobine schoonmaken en kabels nalopen/schoonmaken
- Nieuwe sensor mocht het niks helpen

Ik heb nog steeds het idee dat een garage dit magisch goed uitleest en oplost, maar volgens de verhalen hier kunnen die er ook niet al te veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 01:34
Als een krukassensor geen signaal geeft weigert een ECU brandstof te injecteren alsook vonken te geven. Je hebt ook een code die wijst op een massaprobleem. De map, lambda en andere sensoren hangen rechtstreeks aan de ECU, als de massakabel van de ECU niet goed is ga je allerhande problemen krijgen.
Een klein lek, ik zeg wel klein, zou een ECU moeten kunnen compenseren. Lambda's zijn overigens heel gevoelig aan hun massa.

Edit: de temperatuursensor waar men over spreekt heeft niets met je climate control of motor temp te maken, deze meet de temperatuur van inlaatlucht. Kan je met een OBD lezer normaal wel uitlezen om te zien of die een logische waarde geeft.

[ Voor 26% gewijzigd door sprankel op 27-06-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ikt schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:17:
[...]

[...]

Bougies zijn recent vervangen. Als-ie aan is rijdt/reed het ook prima.

[...]
ik bedoel de bobine die op de bougie zat . zodra de bobine warm werd (leek het) ging hij slecht werken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58
Voor +/- €65 heb je nieuwe krukas sensor + bougies,kabels en bobine.

Wel allemaal b(of c) merken, maar voor dat geld wel de gok waard om te monteren.

Als je het goedkoop wilt proberen bestel voor een tientje de krukas sensor, en kijk of het is opgelost.

Als die niet lekker meer werkt, zal hij dus denken dat de motor niet, of met een ander toerental draait dan daadwerkelijk is.
Zou het niet willen vonken, en niet lekker lopen kunnen verklaren.

Maar als ik jou was zou ik bougies en kabels zeker meteen meenemen, kabels kunnen na 18 wel een poreus zijn en overslaan naar massadelen van de auto.
Pak er voor die €30 meteen de bobine bij en je hebt het hele ontstekings gedeelte vervangen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Kleine update:

Ik heb de auto naar een garage gebracht, voor het geval er nog meer mis kon zijn. De garagehouder had al meteen door dat er iets niet in de haak was - ik had wel foutcode's maar geen check-engine lampje branden. Waarschijnlijk is dat lampje bij verkoop eruit geschroefd.

Totaal over het hoofd gezien en het is me niet opgevallen voor een jaar. Anderen die aan de auto hebben gezeten ook niet trouwens :+

Naja, liever zulke ellende met dit goedkopere bakje dan later met een "echte" auto...

Hopelijk weet ik vanmiddag meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29
ikt schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:57:
Naja, liever zulke ellende met dit goedkopere bakje dan later met een "echte" auto...
Ligt aan het kostenplaatje, ik wil liever 1500 euro besteden aan een goede, recente auto welke nog lang mee kan dan aan een oudere auto met veel km en lage dagwaarde. Dan is hij feitelijk economisch total loss.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:37
Zie je het check engine lampje wel als je de auto op contact zet? Wanneer alle controle lampjes even aangaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Hoofdprobleem is nu (afgelopen vrijdag) opgelost (krukassensor vervangen) en auto start en rijdt normaal/soepel.

Wel nog problemen met het wegrijden op een koude motor, maar ik heb een OBD1/KKL-USB dongle in de post liggen waar ik hopelijk zelf iets kan fixen. Aan verschillende forumposts vermoed ik dat de EGR nog niet goed is ingeregeld, maar dat zullen we straks/morgen eens zien.

Over het motor-lampje:blijkbaar heeft deze auto dit niet.

[ Voor 22% gewijzigd door ikt op 09-07-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ikt schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:34:
Hoofdprobleem is nu (afgelopen vrijdag) opgelost en auto start en rijdt normaal/soepel.

Wel nog problemen met het wegrijden op een koude motor, maar ik heb een OBD1/KKL-USB dongle in de post liggen waar ik hopelijk zelf iets kan fixen. Aan verschillende forumposts vermoed ik dat de EGR nog niet goed is ingeregeld, maar dat zullen we straks/morgen eens zien.

Over het motor-lampje:blijkbaar heeft deze auto dit niet.
wat was het probleem ?

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Wat er nog over blijft?

De motor verliest vermogen/toeren bij een koude motor. Na een minuutje is dit voorbij, nog voordat de motor op temperatuur (90-ish graden) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

ik bedoel wat hebben ze gedaan om een deel van het probleem op te lossen?

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
@cactusman Ze hebben de krukassensor vervangen. Bleek toch het probleem op te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ikt schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:46:
[...]

Wat er nog over blijft?

De motor verliest vermogen/toeren bij een koude motor. Na een minuutje is dit voorbij, nog voordat de motor op temperatuur (90-ish graden) is.
Zodra je de kabel hebt, controleer dan vooral eens of de uitgelezen motortemperatuur realistisch is. Het motorblok heeft zo goed als zeker 3 temperatuursensoren, 2 voor het koelwater en 1 voor de inlaatlucht. Van het koelwater gaat er één naar het dashboard en één naar de ECU (ja, dat zijn vrijwel altijd gescheiden circuits). Als de sensor van de motor een verkeerde waarde geeft, dan klopt de koude-start compensatie niet meer en loopt de motor ruk als hij koud is.

Andere mogelijkheid is de nullastregelaar (stationairklep). Als die door vervuiling niet ver genoeg meer open kan of blijft hangen, speelt dat vooral bij een koude motor. Die dingen zijn meestal wel goed te reinigen met remmenreiniger en WD40.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

deepbass909 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:16:
[...]

Zodra je de kabel hebt, controleer dan vooral eens of de uitgelezen motortemperatuur realistisch is. Het motorblok heeft zo goed als zeker 3 temperatuursensoren, 2 voor het koelwater en 1 voor de inlaatlucht. Van het koelwater gaat er één naar het dashboard en één naar de ECU (ja, dat zijn vrijwel altijd gescheiden circuits). Als de sensor van de motor een verkeerde waarde geeft, dan klopt de koude-start compensatie niet meer en loopt de motor ruk als hij koud is.

Andere mogelijkheid is de nullastregelaar (stationairklep). Als die door vervuiling niet ver genoeg meer open kan of blijft hangen, speelt dat vooral bij een koude motor. Die dingen zijn meestal wel goed te reinigen met remmenreiniger en WD40.
jip dat is een goede:

zie ook deze fouten.. kan ook zijn dat klep stuk is..

00533 Aanpassingsief / Sporadische Nullastregeling-onderstelimiet aanslag waarde
00516 Actief / statische Nullastschakelaar F60-Open citcuit/kortgesloten circuit tot B+

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:04

Mimiix

Professioneel Prutser

ikt schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:57:

Waarschijnlijk is dat lampje bij verkoop eruit geschroefd.
Hoeft niet zo te zijn. Mijn polo 6n1 heeft ook niet zo'n lampje of hij is gewoon stuk. Eruit schroeven doe je niet zomaar, dat is best wel kut werk.
wimmel_1 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:31:

Members only:
OBD heeft twee versies 1 en twee, maar dit geld ook nog eens voor de software. Zo hebben veel auto's rond 1998 wel OBD2 aansluiting(Dus de stekker), maar de software ondersteunt dit niet en is nog OBD1.

Ik kan mijn auto ook enkel uitlezen met VCDS. Nog geen handkastje (buiten die van de ANWB die op obd1 protocol scannen) kan het wel.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Ondertussen is de sensor vervangen en start en loopt de motor prima. Echter bij een koude motor hapert de boel (vermogensverlies bij wegrijden op lage toeren, motor schiet naar een lager-dan-stationair toerental maar slaat niet af, reageert niet op het gaspedaal). Na 't warm worden loopt alles wel weer prima. De auto is dus weer terug naar de garage :+
D3nnisd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:06:
[...]
Hoeft niet zo te zijn. Mijn polo 6n1 heeft ook niet zo'n lampje of hij is gewoon stuk. Eruit schroeven doe je niet zomaar, dat is best wel kut werk.
Het lijkt er inderdaad op dat het lampje gewoon niet bestaat voor deze auto. Van wat ik op YouTube zie, lijkt het gewoon een oud Audi/VAG dingetje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:16
Dan lijkt het toch richting temp sensor? Met koude motor moet ie in principe hogere toeren draaien en wat rijker mengen. Bij warme motor niet meer.

Life is too short to drive boring cars

Pagina: 1