Notna schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:58:
Nu heb ik een C4 Grand Picasso, maar kijk eens of jij je hierin kunt vinden:
[Citroën] Vermogensverlies en motoruitval
Komt akelig overeen met jouw beschrijvingen. Bij mij was het niet de krukassensor maar de temperatuursensor en het schoonmaken van de bojines. Beide zijn overigens zelf te vervangen (en de bobines schoonmaken was ook makkelijk zelf te doen), hoewel de temp sensor veruit het makkelijkste was (en goedkoopste)
Ik herken enkele problemen (enkele keren afgeslagen bij koud weer stationair (tijdens het ijs krabben)) en slecht optrekken, maar hij is na het warm worden nog niet afgeslagen. Ik zal wel kijken of de bobine kan worden aangepakt, maar alle 4 de cylinders lopen prima. Bougies, filters en olie zijn bij een grote beurt in april al vervangen.
Temperatuursensor lijkt me stug, climate control doet het prima en motortemperatuur is lekker stabiel 90 graden (wel na vervanging van zeer analoge thermostaat).
Massa had een collega het ook al over, zal ik ook eens oppoetsen.
Fish schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:59:
heb ik ook laten doen want de computer gaf er een foutmelding op. 250 euro want het ding zat op een kutplek. niet opgelost. stiekem toch de elektrishe onsteking van een één van de bougies 60 euro en 3 dagen wachten en de auto liep ales een zonnetje.
hij onstak zo slecht dat de auto dacht dat het de sensor was
ik was vaak heel veel vermogen kwijt. was wel een inkopper
Bougies zijn recent vervangen. Als-ie aan is rijdt/reed het ook prima.
DeBolle schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:12:
Misschien erg old-skool ... maar is de ontsteking nagekeken? Tijdstip, vonk, kabels, bobine?
Een soortgelijk probleem bij mijn Toyota uit 2001 bleek uiteindelijk aan een defecte bobine te liggen. ANWB kreeg 'misfire' foutmeldingen, garage verving alle sensoren en de katalysator, was een dag bezig met de kabelboom achter het dasboard en computer, verving relais.
Totdat bobine de schuldige bleek liep de motor alleen met half gas, alles daaronder sloeg deze af. Geen vermogen bij optrekken, pas starten na minuten lang proberen.
ANWB-man had vonk gecontroleerd, geen vonk voordat de motor aan sloeg. Geen idee of die niet vonkte door de bobine of door de ECU (en daardoor sensor, al heb ik nooit een check-engine light gehad). Zal ik ook eens naar kijken.
Het vervangen is niet zo spannend, het is meer of het probleem ook verholpen is als ik het vervang

. Maar goed, enkele tientjes zijn niet zo spannend, dus morgen eens proberen mocht schoonmaken 0 nut hebben gehad.
-------------------
Dus:
- Bobine schoonmaken en kabels nalopen/schoonmaken
- Nieuwe sensor mocht het niks helpen
Ik heb nog steeds het idee dat een garage dit magisch goed uitleest en oplost, maar volgens de verhalen hier kunnen die er ook niet al te veel van.