Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pidewegw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05-2022
Zojuist gelicht uit de plannen.

Bron: Wet+fiscale+maatregelen+Klimaatakkoord+memorie+van+toelichting.pdf
pag.8 en verder
3.1. Verschuiving energiebelasting van elektriciteit naar aardgas
Het kabinet stelt voor de tarieven van de energiebelasting conform het Klimaatakkoord aan te passen zodat een sterkere prikkel ontstaat om te verduurzamen doordat investeringen in verduurzaming zich sneller terugverdienen. Door aardgas zwaarder te belasten en elektriciteit juist minder, wordt de overstap van aardgas naar elektrische en meer duurzame warmteopties aantrekkelijker. Daarnaast wordt de belastingvermindering op de energiebelasting verhoogd. Hier profiteren huishoudens meer van dan bedrijven zodat een lastenverlichting voor huishoudens optreedt. Dit geldt ook voor huishoudens die nu nog niet kunnen of willen investeren in verduurzaming. In 2023 zal worden bezien of de voorgenomen verhoging van de energiebelasting op aardgas, gelet op de autonome ontwikkeling van de marktprijzen van aardgas, nog nodig is om de gewenste verduurzamingsprikkels te behouden.
Concreet wordt de energiebelasting in de eerste schijf op aardgas in 2020 verhoogd met 4 cent per m3. In de 6 jaar daarna wordt dit tarief jaarlijks verder verhoogd met telkens 1 cent per m3.
— De budgettaire opbrengst van de verhoging van de energiebelasting op aardgas wordt gebruikt om de belastingvermindering in de energiebelasting te verhogen en de energiebelasting in de eerste schijf op elektriciteit te verlagen. Omdat naar verwachting richting 2030 steeds minder aardgas zal worden verbruikt, daalt ook de geraamde budgettaire opbrengst van de verhoging van de belasting op aardgas. Daarom wordt de terugsluis van deze opbrengst via een hogere belastingvermindering en een lagere belasting op elektriciteit in respectievelijk 2026 en 2028 bijgesteld.
3.2. Opslag duurzame energie
Daarnaast doet het kabinet een voorstel voor de tarieven van de opslag duurzame energie (ODE) voor 2020. Tot op heden is bij de tariefstelling van de ODE steeds het uitgangspunt gehanteerd dat de helft van de lasten neerslaat bij huishoudens, en de andere helft bij bedrijven. Het kabinet stelt nu voor de tarieven zo vast te stellen dat 33% van de lasten neerslaat bij huishoudens, en 67% bij bedrijven. Om dit te bereiken is in het Klimaatakkoord afgesproken de ODE in de 3e en 4e schijf verder te verhogen. Deze verhoging slaat neer bij grootverbruikers. De opbrengst van deze verhoging wordt gebruikt om de belastingvermindering in de energiebelasting te verhogen. Dit zorgt voor een lastenvermindering voor met name huishoudens. Per saldo resulteert dit in de beoogde lastenverdeling tussen huishoudens en bedrijven.
Lastenverdeling —
Tot op heden was het uitgangspunt voor de ODE een lastenverdeling waarbij 50% van de lasten op huishoudens en 50% van de lasten op bedrijven drukten. Deze lastenverdeling is in dit wetsvoorstel opnieuw gewogen. Het kabinet is daarbij van mening dat met name grootverbruikers, waaronder de industrie, een hogere ODE-bijdrage moeten leveren. In dit wetsvoorstel wordt daarom de lastenverdeling tussen huishoudens en bedrijven aangepast, waarbij per 2020 33% van de lasten drukken op huishoudens en 67% op bedrijven. De totale bijdrage van huishoudens aan de ODE daalt in 2020 ten opzichte van 2019.
Voorgestelde tarieven
De hierna opgenomen tabellen geven inzicht in de voorgestelde tarieven en opbrengst van de ODE voor 2020. Onderdeel van de tariefstelling van de ODE voor 2020 is een verhoging van de belastingvermindering in de energiebelasting met € 55.
— Daarom heeft het kabinet besloten de belastingvermindering in de energiebelasting te verhogen als onderdeel van de tariefstelling van de ODE.

Tabel 4
Tabel4-ODE-2020

Tabel 5
Tabel5-Duurzame-Energie-2020

3.3. Verlaging belastingdeel energierekening huishoudens
Naast de aanpassing in de energiebelasting en de andere lastenverdeling in de ODE stelt het kabinet middelen beschikbaar om het belastingdeel van de energierekening voor een huishouden met een gemiddeld verondersteld verbruik9 in 2020 met € 100 te verlagen, in 2021 niet te laten stijgen en de stijging na 2021 te beperken. Hiertoe wordt de belastingvermindering in de energiebelasting verhoogd. Het verhogen van de belastingvermindering zorgt voor een verlaging van het belastingdeel binnen de energierekening. De laagste en middeninkomensgroepen profiteren relatief gezien het meest van deze wijziging.

Tabel 6
Tabel6-Energiebelasting-tarieven-2020

7. Budgettaire aspecten

De tarieven van de energiebelasting worden aangepast, zodat een sterkere prikkel ontstaat om te verduurzamen. Daarnaast wordt de belastingvermindering op de energiebelasting verhoogd, zodat een lastenverlichting voor huishoudens optreedt.
- - - -
Artikelen XXI, onderdeel B, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII en XXVIII (artikelen 59, 60 en 63 van de Wet belastingen op milieugrondslag)
De artikelen XXI, onderdeel B, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII en XXVIII bevatten zoals uiteengezet in het algemeen deel van deze memorie de voorstellen tot aanpassing van diverse in de Wbm opgenomen tarieven voor de energiebelasting conform de afspraken hierover in het Klimaatakkoord.
De eerste schijf van de energiebelasting op aardgas, opgenomen in artikel 59, eerste lid, onderdeel a, eerste aandachtsstreepje, Wbm wordt op grond van deze voorstellen per 1 januari 2020 verhoogd met 4 cent per m3. In de daaropvolgende 6 jaar wordt het tarief jaarlijks per 1 januari verhoogd met 1 cent per m3. In het verlengde hiervan wordt het zogenoemde blokverwarmingstarief, opgenomen in artikel 59, derde lid, Wbm, met dezelfde bedragen verhoogd.

De belastingvermindering in de energiebelasting, opgenomen in artikel 63 Wbm, wordt op grond van deze voorstellen per 1 januari 2020 verhoogd met € 178,14, per 1 januari 2021 verhoogd met € 20,54 en per 1 januari 2026 verlaagd met € 9,58. De eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit, opgenomen in artikel 59, eerste lid, onderdeel c, eerste aandachtsstreepje, Wbm wordt per 1 januari 2021 verlaagd met 0,49 cent per kilowattuur (kWh), per 1 januari 2022 verlaagd met 0,36 cent per kWh, per 1 januari 2023 verlaagd met 0,35 cent per kWh, per 1 januari 2024 verlaagd met 0,4 cent per kWh, per 1 januari 2025 verlaagd met 0,4 cent per kWh, per 1 januari 2026 verlaagd met 0,4 cent per kWh en per 1 januari 2028 verhoogd met 0,1 cent per kWh. De genoemde aanpassingen in de artikelen 59 en 60 Wbm zullen steeds plaatsvinden voordat de indexatie, bedoeld in artikel 90 Wbm, is toegepast. Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat de artikelen 59 en 60 Wbm op grond van artikel X van het Belastingplan 2018 eveneens worden gewijzigd per 1 januari 2020. Bij die wijziging wordt een tijdelijke tariefsverhoging voor de jaren 2018 en 2019 ongedaan gemaakt.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:25

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Ik heb even zitten rekenen, maar vanwege de hogere teruggave gaan zélfs wij, met een verbruik van ca 5500kw/h en 2200m3 gas er niet/nauwelijks op achteruit (~5 euro verschil). Als je weinig verbruikt zul je er zelfs behoorlijk op vóóruit gaan (even uitgaande van een gelijkblijvende prijs). Wil je echt zoden aan de dijk gaan zetten qua woningisolatie zal de gasprijs denk ik nog wat verder omhoog moeten, al moeten er dan ook meer mogelijkheden komen qua financiering (eigenaren) en handvatten voor huurverlaging bij huurders, zowel bij sociale woningbouw als bij particuliere verhuur (anders is er geen drijfveer, de verhuurder betaalt geen gas+licht).
Al met al een vestzak/broekzak verhaal deze maatregel.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Na het laatste debacle zullen ze wel wat voorzichtiger zijn geworden. Anders verdwijnt het draagvlak voor de transitie volledig namelijk. Vergeet niet dat gas over 2 jaar uit de fabriek automatisch al een stuk prijziger is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Met het rekentool van milieucentraal kom ik voor mijn situatie belastingtechnisch
op een verandering van - € 150 (150 kWh (pv), 800 m³ gas).
Zou ik compleet gasloos gaan met een warmtepomp kom ik
puur belastingtechnisch op - € 195 (ca. 2200 kWh)
€ 45 belasting voordeeltje all-electric
Ik had eigenlijk een groter belastingverschil verwacht.

Warmtenetten:
Blokverwarmingstarief = tarief in warmtenetten per "m³"? wordt met dezelfde bedragen verhoogd als het tarief per m³ gas. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? (1 m³ gas = 9,769 kWh b.w.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geinig, ik ga met mijn overschot van 700kWh van -€117 per jaar naar -€332 oOo

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 12:32

BTS

dunklefaser schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:13:
Warmtenetten:
Blokverwarmingstarief = tarief in warmtenetten per "m³"? wordt met dezelfde bedragen verhoogd als het tarief per m³ gas. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? (1 m³ gas = 9,769 kWh b.w.)
Dat het dus als één en hetzelfde gezien wordt?
Krijgt dezelfde straf als gas?

Ben benieuwd.

www.highflow.nl

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:29
Handig die rekentool. Ik ga er €188 op voorruit.
Nu is het maar weer afwachten of het echt zo is ;).

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35

DropjesLover

Dit dus ->

We hebben een gasloze 165m2 2-onder-1-kapper uit 1991, met een warmtepomp, maar nog niet optimaal geïsoleerd. We hebben een verbruik van ~7000kWh en zouden er €151 op vooruit gaan. Vind de rekentool wel grote aannames doen overigens, er is nogal verschil tussen 160 en 250m2 oppervlakte bijv.
Maar we willen nieuwe kozijnen/glas laten plaatsen en andere isolatie.

Dat er aan gesleuteld zou worden was bekend na de flater vorig jaar.
Ik ben wel blij dat we toch over gegaan zijn, er zijn zat mensen die enorm kritisch zijn op warmtepompen en dergelijke (niet geheel onterecht overigens).

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 17-09-2019 20:08 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Snap er niets van, teruggave energiebelasting was juist met 50,- verlaagd toch? En daar zou nu weer 215,- bij komen? Lijkt me veel.....

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bf32s2tudpn6.png

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoe gaan ze er nu vanuit dat je er op 'vooruit' gaat, als mogelijk de prijzen volgend jaar nog omhoog gaan? Ik ging 3 jaar geleden van 19,5 naar 22,1ct/kw, even los van de belasting erop, heeft de aanbieder ook nog zo z'n prijsstijgingen.

(contract ging maar 5 jaar, geen enkele maatschappij die nog voor oude prijzen nieuwe contracten afsluit).

Ik kom op - € 83, maar dat meteen 0 als de prijzen van aanbieders maar met 1ct omhoog gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gewoon meer produceren dan je nodig hebt, dan blijf je zeker onder de 0 elk jaar >:)
En gas er uit natuurlijk, die energiebelasting moet de hogere gasprijs compenseren.
Ik word steeds blijer van dat gasloze leven O+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Niet rijk rekenen! - Ik vermoed dat de kosten voor netbeheer (semioverheid) wat sterker zullen stijgen,
voor elektra misschien meer dan voor gas i.v.m. de nodige aanpassingen aan de infrastructuur.
YMMV

P.S.: Ik heb op de community website van de VEH een gelijk luidend discussietopic aangemaakt met een link naar tweakers. Ik ben benieuwd wat eventuele reacties van huiseigenaren met een hoog gasverbruik zijn.
Gelet op het aantal communityleden (920) en hun mogelijke interesses verwacht eerder hier reacties.

[ Voor 50% gewijzigd door dunklefaser op 18-09-2019 15:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DropjesLover schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:06:
We hebben een gasloze 165m2 2-onder-1-kapper uit 1991, met een warmtepomp, maar nog niet optimaal geïsoleerd. We hebben een verbruik van ~7000kWh en zouden er €151 op vooruit gaan. Vind de rekentool wel grote aannames doen overigens, er is nogal verschil tussen 160 en 250m2 oppervlakte bijv.
Maar we willen nieuwe kozijnen/glas laten plaatsen en andere isolatie.

Dat er aan gesleuteld zou worden was bekend na de flater vorig jaar.
Ik ben wel blij dat we toch over gegaan zijn, er zijn zat mensen die enorm kritisch zijn op warmtepompen en dergelijke (niet geheel onterecht overigens).
De rekentool maakt voor de berekening natuurlijk geen gebruik van de m², het is aan jou wat je daar invult.
Zij willen het wel graag weten!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

met dit jaar een "verbruik" -1100 Kwh en geen gas gaat dat steeds leuker worden.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:25:
met dit jaar een "verbruik" -1100 Kwh en geen gas gaat dat steeds leuker worden.
1100 x 0,11 plus 527,- = 648,-
Verdien je 6 panelen per jaar aan overschot en het rijk. >:)

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Grappig! Volgend jaar 157€ minder betalen met vergelijkbare verbruik van 2018-2019. Kreeg vorig jaar 970€ terug, volgend jaar maart zal het dan met verhoogde maandelijkste termijnen rond de 1600€ terug. Leuk spaarpotje en tegelijk zo weinig mogelijk verbruiken.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Xtr3me4me schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:45:
Grappig! Volgend jaar 157€ minder betalen met vergelijkbare verbruik van 2018-2019. Kreeg vorig jaar 970€ terug, volgend jaar maart zal het dan met verhoogde maandelijkste termijnen rond de 1600€ terug. Leuk spaarpotje en tegelijk zo weinig mogelijk verbruiken.
Een renteloos spaarpotje a.k.a sigaar uit eigen doos? Je hebt het ze eerst gestort. Een bank levert zelfs in deze tijd meer op ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
BTS schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:53:
[...]

Dat het dus als één en hetzelfde gezien wordt?
Krijgt dezelfde straf als gas?

Ben benieuwd.
Daarover hoef je niet benieuwd te zijn.
De stadsverwarming (overigens niet per m3 maar per GJ) hangt al jaren vast aan de gasprijs. Nu deze gaat stijgen gaat ook iedereen met stadsverArming boeten terwijl zij niet eens gas gebruiken (Er vanuit gaande dat het restwarmte is).

Verwijderd

Nu zal het niet zo'n vaart lopen maar als je energieleverancier failliet gaat dan ben je je teveel betaalde voorschot dus gewoon kwijt.

Afhandeling faillissement EnergieFlex

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Gunner schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:48:
[...]

Een renteloos spaarpotje a.k.a sigaar uit eigen doos? Je hebt het ze eerst gestort. Een bank levert zelfs in deze tijd meer op ;)
Welnee, tegenwoordig liggen de spaarrente zo laag en daarbij is het maar voor 1 jaar. Krijg je er voor terug erbij? Een euro. Dat sla ik dan wel over, daarbij kan je er niet aan zitten. Dus geen verleiding

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:13:
[...]

Nu zal het niet zo'n vaart lopen maar als je energieleverancier failliet gaat dan ben je je teveel betaalde voorschot dus gewoon kwijt.

Afhandeling faillissement EnergieFlex
Ik zit niet bij een kleine onbekende energie leverancier gelukkig.

• Rol-Co

Rol-Co

Xtr3me4me schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:24:
[...]

Ik zit niet bij een kleine onbekende energie leverancier gelukkig.
Kan je zelf niet sparen? Ik maak het over naar een eigen rekening elke maand en noem het energie, het word al een leuk spaarpotje voor overige duurzame dingen.

Die energieleverancier moet zichzelf maar redden hé ;)

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Rol-Co schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:51:
[...]

Kan je zelf niet sparen? Ik maak het over naar een eigen rekening elke maand en noem het energie, het word al een leuk spaarpotje voor overige duurzame dingen.

Die energieleverancier moet zichzelf maar redden hé ;)
Euhm altijd moeite mee gehad. Maar ik ben dit zo gewend en collega’s doen het ook en me ouders ook. Er zit geen verleiding aan dus dat is wel zo makkelijk

• Rol-Co

Rol-Co

Xtr3me4me schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:09:
[...]

Euhm altijd moeite mee gehad. Maar ik ben dit zo gewend en collega’s doen het ook en me ouders ook. Er zit geen verleiding aan dus dat is wel zo makkelijk
Dus je betaald iemand per maand voor iets wat je niet gebruikt om het later weer terug te halen? Zal ik even een pm sturen? Kan je mij dan ook 100 per maand doen voor niets? Krijg je het over 12 maanden weer terug. :+

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Rol-Co schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:16:
[...]

Dus je betaald iemand per maand voor iets wat je niet gebruikt om het later weer terug te halen? Zal ik even een pm sturen? Kan je mij dan ook 100 per maand doen voor niets? Krijg je het over 12 maanden weer terug. :+
Lol :+

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
[...]

Dat veranderd niets aan zijn situatie hoor, alleen dat het geld nu bij jou ligt.
Leg dat van die bankrekening nog eens uit..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:16:
[...]

Dat veranderd niets aan zijn situatie hoor, alleen dat het geld nu bij jou ligt.
Leg dat van die bankrekening nog eens uit..
Nee niets, dat klopt, maar als hij graag geld overmaakt per maand aan onbekenden om het later weer terug te halen doe ik wel mee, kan ik hem helpen met 100,- per maand, mag ook meer hoor. :P

Die bankrekening? Die van mij?
Nou dat is vrij simpel hoor, je neemt een oude bestaande rekening of opent een nieuwe er bij, of bij sommige banken heb je spaardoelen.
Daar leg je per maand je vermeden kosten energie in, en betaal je bijv kosten van ombouw 3 fase van of andere duurzame dingen, dan betaal je dus alles vanuit het primaire budget die je had van de zonnepanelen.
Of niks en loopt het lekker op, ik deponeer er 45,- per week in dus ongeveer 180,- per maand, dat zou ik anders zeker kwijt zijn aan energie.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:37
Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:00:
[...]

Nee niets, dat klopt, maar als hij graag geld overmaakt per maand aan onbekenden om het later weer terug te halen doe ik wel mee, kan ik hem helpen met 100,- per maand, mag ook meer hoor. :P

Nou dat is vrij simpel hoor, je neemt een oude bestaande rekening of opent een nieuwe er bij, of bij sommige banken heb je spaardoelen.
Daar leg je per maand je vermeden kosten energie in, en betaal je bijv kosten van ombouw 3 fase van of andere duurzame dingen, dan betaal je dus alles vanuit het primaire budget die je had van de zonnepanelen.
Of niks en loopt het lekker op, ik deponeer er 45,- per week in dus ongeveer 180,- per maand, dat zou ik anders zeker kwijt zijn aan energie.
Ik gooi mijn 160 euro op de aandelen hoop, ondanks kleine UPS en grote downs, nog steeds 6 procent rendement. Is toch beter dan aan leverancier geven.

Die milieu centraal verteld alleen tegen mij 215 meer heffing korting, verder berekend ie niks.
Hij vind het belangrijker om woon oppervlak en personen te weten pff.

Ik krijg 2×215 erbij oOo

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:00:
[...]

:) Ik begrijp het wel maar kennelijk anderen nog niet. Bij mij werkt het net zo, beetje apart houden dan blijft het vanzelf over, daar heb je geen energiebedrijf voor nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

dunklefaser schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:13:

Warmtenetten:
Dus klanten van stadsverarming zijn weer het bokje? :(

Zal namelijk wel neerkomen op 1 m3 = 1 Gj, dus 4 cent erbij komend jaar per Gj, plus 1 cent per jaar in de 6 jaar erna. Terwijl 1 Gj eigenlijk neerkomt op grofweg 26 m3 gas, volgens https://callmepower.ca/en...ule-cubic-metre-gas#other

Maar ondertussen wel volhouden dat stadsverarming een alternatief voor gas is hoor! ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pietervs De geciteerde link is niet helemaal van toepassing op ons laagcalorisch aardgas in NL.
1 GJ komt overeen met 28,43 m³ gas uit Groningen (b.w.) - dit is toch ca. 8% minder energieinhoud.

Wat je vermoed (en meer is het niet) zou ik graag onderbouwd willen zien door feiten,
bijvoorbeeld i.v.m. de recente belastingverhogingen van dit jaar.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Salaris wat 12 maanden te laat betaald wordt (vakantiegeld) vinden heel veel mensen vaak ook prettig 8)7 8)7. Of de belastingteruggave.

Zodra het rendement op (spaar)geld negatief wordt zal het wel wat sneller betaald gaan worden ;)
Pietervs schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:18:
[...]

Dus klanten van stadsverarming zijn weer het bokje? :(

Zal namelijk wel neerkomen op 1 m3 = 1 Gj, dus 4 cent erbij komend jaar per Gj, plus 1 cent per jaar in de 6 jaar erna. Terwijl 1 Gj eigenlijk neerkomt op grofweg 26 m3 gas, volgens https://callmepower.ca/en...ule-cubic-metre-gas#other

Maar ondertussen wel volhouden dat stadsverarming een alternatief voor gas is hoor! ;(
De overheid en gemeenten zijn door de lobby van stadsverarmingsbedrijven ook bezig met de uitrol van meer warmtenetten. Conform het NDMA (Niet Minder Dan Anders) principe. "Anders" is blijkbaar gasverwarming. Aan de ene kant niet zo raar, gezien de sjoemel warmtenetten die gasgestookt zijn :P

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

dunklefaser schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:37:
@Pietervs De geciteerde link is niet helemaal van toepassing op ons laagcalorisch aardgas in NL.
1 GJ komt overeen met 28,43 m³ gas uit Groningen (b.w.) - dit is toch ca. 8% minder
Dus feitelijk worden afnemers van stadsverarming nog harder genaaid? :D

[/quote]
Wat je vermoed (en meer is het niet) zou ik graag onderbouwd willen zien door feiten,
bijvoorbeeld i.v.m. de recente belastingverhogingen van dit jaar.
[/quote]
2019:
http://www.ecolegis.nl/ni...2%80%93+energiebelasting/
Fiscale vergroeningsmaatregelen 2019

De tarieven van de eerste schijf voor aardgas worden verhoogd:
o het reguliere tarief van de eerste schijf wordt met 3 cent per m3 verhoogd;

o het blokverwarmingstarief wordt eveneens met 3 cent per m3 verhoogd;

Vergis je niet: blokverwarming is hetzelfde als stadsverarming!

Er is op een gegeven ogenblik besloten dat stadsverarming niet duurder zou mogen zijn dan gas. Maar door het Warmtebesluit is stadsverarming gekoppeld aan de gasprijs. Dus als de gasprijzen omhoog gaan... juist.
Sterker nog: afgelopen jaar kondigde Eneco lagere tarieven aan voor degenen die gas afnamen bij hen. 3x raden wat voor gevolgen dat had voor de stadsverarming... juist: geen, want "de tarieven voor de stadsverarming worden voor het hele jaar vastgelegd." :r

@Dre de theorie achter warmtenetten snap ik. En juich ik ook toe.
Maar inderdaad: er wordt met gas bijgestookt. Klanten hebben geen keuze (geen concurrentie op de warmtenetten) en een storing bij buurman 3 deuren verderop kan zo maar betekenen dat je een aantal uren zonder warm water en verwarming zit, omdat dan het hele blok afgesloten wordt. (Vorige huis bleken de afsluiters te lekken. Fijne eerste kennismaking met de buren: "hoi, wij zijn op #x komen wonen en de komende 2 uur heeft u even geen warm water" 8)7 )

ik ben inderdaad geen fan van stadsverarming. Maar het installeren van een warmtepomp is op dit moment nog niet zinnig, jammer genoeg

[ Voor 13% gewijzigd door Pietervs op 19-09-2019 14:02 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:37
Gunner schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:48:
[...]

inderdaad en dan gaat de energiemaatschappij failliet en ben je je geld kwijt. (Energieflex)
Pagina: 1