Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil3p
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09-2023
Beste allen,

Ik heb een surround sound systeem met twee voorluidsprekers en twee surroundluidsprekers. de voorluidsprekers klinken gedempt / digitaal / onder water (moeilijk om precies te beschrijven). De twee surroundluidsprekers klinken wel goed.

Als ik het geluidkanaal in de Xonar D1 driver wijzig van "2 channels" naar "6 channels", gaat het surround sound verloren maar klinken de voorluidsprekers plotseling wél goed.

Weten jullie hoe ik Dolby Digital surround sound kan krijgen zonder dat de voorluidsprekers half functioneren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Windows 10 Education
  • Asus Xonar D1 audio card. Driver versie 8.1.8.1823. Verbonden met versterker via een optische kabel
  • In het driverpanel is SPDIF out aangevinkt en Dolby Digital Live geselecteerd. 2 Channels is gekozen als geluidkanaal
  • Ik heb een Sony STR-DH520 Multi Channel A/V Receiver. Speaker pattern is 2/2/ (twee voor twee surround)
  • Receiver paneel toont L/R en SL/SR als speakers. Ook geeft het 'LFE', 'OPT' en het Dolby Digital logo met een 'D' erachter licht.
  • "A.F.D. AUTO" is geselecteerd als Sound Field. Alhoewel je met "2 channel stereo" de imperfecties in de voor luidsprekers nog beter hoort.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • ASUS Xonar D1 driver geherinstalleerd
  • Versterker gereset naar fabrieksinstellingen
  • Speakers opnieuw aansluiten
  • Speaker pattern op de versterker aanpassen
  • Sound Field aanpassen
  • Speaker grootte op versterker aanpassen (grootte van de voor luidsprekers kan niet worden aangepast. Is dat vanwege het 'sound field'?
Hoop dat iemand me verder kan helpen!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wSs4Pvb.jpg
Paneel versterker

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6Q2yLej.png
Paneel Xonar D1 Audio Center

Beste antwoord (via Phil3p op 20-09-2019 15:11)

Verwijderd

Ik heb de vergelijkbare geluidskaart en je moet hem op 4 kanaals zetten.
Zet je hem op 2 kanaals dan maakt die zelf een soort surround sound van om de 5.1 kanalen te vullen. Gezien jij geen center hebt gaat dat dan heel raar klinken.

Als je op 6 kanaals zet dan gaat ook niet goed want. Want bij de games waar de center kanaal wordt gebruikt mis jij dan ook geluid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

3 suggesties:
Heb je de polariteit van alle luidsprekers nagelopen?
En ben je de draadbrug niet vergeten, van de hoofdluidsprekers?

Een defect aan de spreekspoel van een tweeter, is meestal einde oefening. Tenzij je een donor spreekspoel van dezelfde tweeter kan vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Lip op 17-09-2019 14:39 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phil3p
Polariteit heb ik gecheckt, die klopt.
De hoofdluidsprekers hebben geen draadbrug (als ik goed begrijp wat een draadbrug is)

Feit dat het geluid wel goed is als ik het geluidkanaal wijzig in het audio center naar 6 channels, betekent denk ik dat de aansluiting niet het probleem kan zijn. Het zit hem dan waarschijnlijk ergens in de instellingen.

Als ik in de instellingen van Windows het output kanaal wijzig van
"Luidsprekers (Asus Xonar D1 Audio Device"
naar
"S/PDIF Pass-Through Device (Asus Xonar D1 Audio Device)"
Klinken de voorluidsprekers weer goed. De surround sound is dan echter weer verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:18
Heb je toevallig je samplesnelheid ook al geprobeerd te wijzigen (als in, lager zetten dan 96 khz)

Daarnaast:

Als ik het geluidkanaal in de Xonar D1 driver wijzig van "2 channels" naar "6 channels", gaat het surround sound verloren maar klinken de voorluidsprekers plotseling wél goed.
6 kanaals vertaald zich naar een 5.1 output. En dus zou je die optie moeten gebruiken voor een 4.0 setup met surround geluid.

Overigens lees ik in je screenshot ' Analoog uit: 2 spkrs' het lijjkt me dat die optie los staat van de SPDIF out. (daar spdif .. digitaal is.. what's in a name)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil3p
Dank voor jullie snelle reacties.

Wat niet goed zichtbaar in de screenshot van het Audio Center is, is dat de vakken "samplesnelheid" en "Analoog uit" geblokkeerd zijn. Ik kan die dus niet aanpassen (wat denk ik betekent dat ze niet relevant en uitgeschakeld zijn).

Als ik switch naar 6 kanaals geeft de geluidskaart wel Dolby Digitaal gecodeerd geluid door naar de versterker (volgens de versterker), maar komt er slechts uit de voorluidsprekers geluid.

Betekent 6 kanaals niet dat het brongeluid 6-kanaals is? Dat is bij muziek en computergeluid zelden het geval dacht ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de vergelijkbare geluidskaart en je moet hem op 4 kanaals zetten.
Zet je hem op 2 kanaals dan maakt die zelf een soort surround sound van om de 5.1 kanalen te vullen. Gezien jij geen center hebt gaat dat dan heel raar klinken.

Als je op 6 kanaals zet dan gaat ook niet goed want. Want bij de games waar de center kanaal wordt gebruikt mis jij dan ook geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil3p
Dat werkt enigszins! Films en games zijn nu inderdaad surround sound. Muziek (mp3 en flac bijvoorbeeld) is wel stereo en komt alleen van de voorluidsprekers. Is er een manier om dit (kunstmatig) uit te breiden naar surround sound? Of kan dat alleen via de versterker? Daar kan ik namelijk instellen dat de surrounspeakers de voorluidsprekers kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Waarom zou je dat willen? Stereo is gewoon de voorste twee luidsprekers, zo heeft degene die het geluid heeft afgemixt het bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Phil3p schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:11:
Dat werkt enigszins! Films en games zijn nu inderdaad surround sound. Muziek (mp3 en flac bijvoorbeeld) is wel stereo en komt alleen van de voorluidsprekers. Is er een manier om dit (kunstmatig) uit te breiden naar surround sound? Of kan dat alleen via de versterker? Daar kan ik namelijk instellen dat de surrounspeakers de voorluidsprekers kopiëren.
Dan zou je in de settings van je geluidskaart een soort "upmix tot 2x stereo" ofzo moeten vinden. Je versterker kan het sowieso met de setting "multi stereo". Heb je in je versterker trouwens ook ingesteld dat je geen centerspeaker hebt? Anders ga je ook dat gekke geluid krijgen...

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 20-09-2019 17:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1