Hulp gevraagd bij distored geluid uit Kef iQ9 Uni-Q tweeter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 13:49
Sinds kort ben ik begonnen met mijn hifi hobby. Als complete noob ben ik destijds voor het geluid van Kef gevallen en begonnen met een simpel Q5 setje. Dit in combinatie met een Denon x2000 receiver als stereo setup. Bevalt perfect maar zoals bij tweakers wel bekend wil je altijd upgraden.

In mijn zoektocht naar nieuwe set een heel net setje iQ9's tegengekomen. Natuurlijk 2de hands omdat ik goede ervaring had met m'n 15 jaar oude Q5 setje. Omdat de persoon in kwestie druk bezig was met het herinrichten van zijn surround installatie kon ik de speakers niet goed beluisteren (domme fout!) maar ik hoorde al wel dat er HF iets niets klopte. Omdat ik vrij snel verkocht was (erg goede staat etc) toch de speakers meegenomen met het volste vertrouwen dat het puur iets in de afstelling was.

Thuis aangekomen en aangesloten blijkt het toch helemaal mis te zijn. Waar de speakers laagfrequent het prima doen is hoogfrequent gedimd en verstoord. Alsof er een doek voor hangt o.i.d. (moeilijk uit te leggen maar iets klopt er niet).

Even verder gaan kijken door de jumpers te verwijderen en een Bi-Amp setup toe te passen zodat ik zeker weet dat LF en HF aangestuurd worden. Dit helpt ook niets.

Om mijn bevindingen te meten heb ik met de Audissey een frequency sweep gedaan (waarbij de boxen worden afgesteld) om achteraf het frequency response te bekijken. Heb hierbij telkens een Q5 en een iQ9 naast elkaar gezet en een test uitgevoerd. Beide iQ9's geven eigenlijk hetzelfde beeld: bijna geen HF geluid.

Denk dat mijn vermoeden wordt bevestigd door de frequency response:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VQ08sVN.jpg

Mijn L speaker is de Q5 welke dus een compleet frequency spectrum kan weergeven, de R speaker is de iQ9 is stop gewoon bij 1kHz. Als ik dan vervolgens de andere iQ9 aansluit krijg is ongeveer precies hetzelfde beeld.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mMuBEVq.jpg

Er komt dus wel geluid uit maar absoluut te weinig. Nu is mijn vraag: ligt dit aan de crossover of heb ik hier te maken met een defecte (opgeblazen) tweeter ;( .
Het vreemde vind ik dat beide speakers precies hetzelfde geluidsbeeld geven. Daarnaast zijn de tweeters in perfecte staat dus daarom lijkt opgeblazen me tegenstrijdig maar heb hier eerlijk gezegd geen ervaring mee.

Graag wat expertise of gelijke ervaringen! En wat hieraan te doen en ik zoek het meer in het repareren van de speakers dan de verkoper te vragen ze terug te nemen.

Googlen levert niet echt iets op voor een specifiek probleem met deze iQ9 en andere fora (over dit probleem in het algemeen) suggereren her en der de crossover te testen d.m.v. een andere tweeter te monteren. Gezien dat de Uni-Q feitelijk uit een 6.5" en 1.9" tweeter bestaat durf ik dit niet zomaar aan. Daarnaast zijn het geen spullen om direct even open te schroeven ;) .

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Denissen op 08-04-2016 09:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

Heb zelf een paar jaar geleden ook een defecte tweeter in mijn KEF C55 gehad. Van de buitenkant zag het er nog goed uit, maar geen hoge tonen meer. Pech kun je hebben, het blijft electronica.

Als je met je oor voor de tweeter gaat luisteren zou ik toch wel verwachten dat de een zachter klinkt als de ander.

Je kunt natuurlijk ook de driver omwisselen om te zien of het probleem zich heeft omgedraaid.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb de IQ90's en ben daar heel tevreden van.

Je schermafbeelding is nogal onduidelijk. Post dat eens als screenshot, want nu is alles onleesbaar.
Ik zou het ook eerder zoeken in een defecte cross filter in de speaker.
Mogelijk is er een condensator defect, Die kunnen uitlopen, en dan kan je dit beeld krijgen.

Vraag eens na bij de invoerder of KEF zelf of ze dat kunnen testen of dat je die kan vervangen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Tommie12 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:48:
Je schermafbeelding is nogal onduidelijk. Post dat eens als screenshot, want nu is alles onleesbaar.
Ik zou het ook eerder zoeken in een defecte cross filter in de speaker.
Mogelijk is er een condensator defect, Die kunnen uitlopen, en dan kan je dit beeld krijgen.
Dit is de overlay van de Denon receiver dus screenshot maken ging niet (of ik weet niet hoe).
Bij deze dus een bijgewerkt plaatje hopelijk iets duidelijker.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tqWPmUM.jpg
In ieder geval kun je opmaken dat het LF van de 9 gewoon in orde is. Echter houdt het net onder de 1kHz helemaal op.

Zal eens contact opnemen met de importeur (Audio service in Elst) maar als het vervangen moet worden doe ik het het liefst zelf.

Mijn grootste vraag blijft:
Is het een crossover of tweeter. Een gedurfde testmethode zou zijn een UniQ uit de Q5 om te wisselen met de iQ9 en dan kan ik gelijk de conclusie trekken waar het aan ligt.
Alleen weet ik niet of dit zomaar kan gezien dat de tweeters echt anders zijn qua frequentie bereik etc. En verneukt ik zo niet de integriteit beide speakers :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Twazerty schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:47:
Heb zelf een paar jaar geleden ook een defecte tweeter in mijn KEF C55 gehad. Van de buitenkant zag het er nog goed uit, maar geen hoge tonen meer. Pech kun je hebben, het blijft electronica.

Als je met je oor voor de tweeter gaat luisteren zou ik toch wel verwachten dat de een zachter klinkt als de ander.

Je kunt natuurlijk ook de driver omwisselen om te zien of het probleem zich heeft omgedraaid.
Nogmaals ik heb geen ervaring met opgeblazen speakers maar je zegt dus eigenlijk dat je een tweeter kunt opblazen zonder dat daar fysiek iets van te zien is.
Zover ik het nu kan horen zijn ze beide even zacht. Dit zou ik dan ook weer wel logisch vinden want als de ene tweeter opgeblazen is zal de andere dat waarschijnlijk ook zijn omdat ze ongeveer dezelfde bron hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik zou niet direct tweeters los halen.

Kijk eerst naar die crossover. Condensatoren zijn de sleetdelen in de electronica.
Met wat geluk zie je dat er ééntje gelekt heeft of aangebrand uit ziet.
Als de print dan nog wat OK is, dan kan je die makkelijk lossolderen en vervangen.
Normaal staat de spec er aan de buitenkant op, en ben je voor 10€ gered.

Hier staan nog speakers van 50 jaar oud, en die werken nog altijd! Tweeters gaan echt niet snel defect.
Een crossover heb ik ook ooit opgeblazen door een paar uur op hoog volume de spelen voor een klein feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Tommie12 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:23:
Ik zou niet direct tweeters los halen.
Voel ik ook niet echt veel voor. Daarnaast heeft loshalen op zich niet veel zin je zou ze namelijk moeten kunnen testen en ik weet niet direct de juiste manier daarvoor.
Tommie12 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:23:
Kijk eerst naar die crossover. Condensatoren zijn de sleetdelen in de electronica.
Met wat geluk zie je dat er ééntje gelekt heeft of aangebrand uit ziet.
Als de print dan nog wat OK is, dan kan je die makkelijk lossolderen en vervangen.
Normaal staat de spec er aan de buitenkant op, en ben je voor 10€ gered.
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Tot nu toe alleen de service manual van de iQ3 kunnen vinden welke dezelfde tweeter heeft. Vanavond eens kijken of ik de crossover uberhaupt gevonden krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Je zal waarschijnlijk een van de woofers moeten demonteren, zodat je binnenin aan de crossover geraakt.

OT.
(En dan moet je eens kijken of daar ook 4mm2 99.99% zilveren kabel gebruikt is voor de interne verbindingen.... , kan je ineens goed meepraten in het elfentopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Tommie12 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:30:
Je zal waarschijnlijk een van de woofers moeten demonteren, zodat je binnenin aan de crossover geraakt.
Vandaag gaat niet meer lukken even kijken of ik dit weekend de tijd heb om de crossover te bereiken.
OT.
(En dan moet je eens kijken of daar ook 4mm2 99.99% zilveren kabel gebruikt is voor de interne verbindingen.... , kan je ineens goed meepraten in het elfentopic)
:P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

OT.
En zuurstof vrij natuurlijk, anders heb je een goede imitatie te pakken. :)

* Lip zegt Tweeter defect

Of Sweeker. of hoge toon luidspreker, of ....er staat een bordje "Hoge tonen, tot hier en niet verder." Die bestaan echt,

[ Voor 14% gewijzigd door Lip op 09-04-2016 01:32 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27
Wat je kunt doen is het crossover filter eruit halen en een losse tweeter (bv uit een andere afgeschreven speaker) aansluiten waar de oorspronkelijke tweeter zat aangesloten en dan horen of er geluid uit komt. Of je kunt de crossovers van links en rechts verwisselen en kijken of het probleem mee verhuist.

Ik heb zelf ook het vermoeden dat de tweeter defect is, deze willen wel eens kapot gaan als je met een te zwakke versterker speelt. Als je het volume erg hard zet terwijl de versterker dat niet trekt stuur je geclipte signalen naar de speaker. Daar zitten heel sterke HF componenten in waardoor meestal de tweeter kapot gaat. Uiteraard is er dan aan de buitenkant niks te zien en ook het filter kan er nog helemaal netjes uit zien. Als je de tweeter gaat vervangen raad ik je aan om beide te vervangen (links en rechts), want door het leeftijdsverschil klinken ze toch nooit meer hetzelfde en krijg je nooit meer een mooi stereobeeld.

Mocht het aan het filter liggen dan heb je geluk, onderdelen daarvoor zijn makkelijk en goedkoop te krijgen. Ook hier raad ik je aan om in beide speakers dezelfde onderdelen te vervangen, maar dat is bij het filter minder belangrijk dan bij de drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denissen
Alvast bedankt voor de reacties.

Gisterenavond nog even e.e.a. getest in ieder geval het volgende kunnen vaststellen.
- Een aantal sound sweep filmpjes in Youtube laten zien dat er toch geluid geproduceerd wordt > 1kHz.
- Audyssey helemaal uitgezet en de hoge tonen +6dB gegeven en lage tonen -6dB daarnaast het equalizer zo ingesteld dat de hoge tonen beter naar voren komen. Krijg het geluid nu een stuk helderder/"crisper" maar komt nog niet in de buurt van wat me Q5 doet/kan (dit is mijn enigste referentie dus vandaar).
- Als de speakers/versterker een tijdje staan te spelen lijkt het allemaal wat los te komen en beter te worden.
- Op normaal volume speelt het dus "lekker" maar deze instellingen zijn natuurlijk absurd. Als ik nu het volume verhoog dan slaat me versterker af.
- Uitslag van de Uniq zie ik nog steeds niet terwijl ik dit van een Q5 wel kan zien.

Op dit moment is het gewoon single wired aangesloten en ben er zeker van dat je HF en LF goed verbonden zijn d.m.v. jumpers (al zijn deze originele brak) en fases (+ en -) van de kabels zit ook goed.

Begin dus het idee te krijgen dat het niet aan de crossover ligt maar toch echt aan de tweeters.
Heb al even gebeld met wat audio speciaal zaken in de buurt en een Uniq tweeter (6.5" + 1.9") zit al gauw rond de 175-200 per stuk wat dan neerkomt op een reparatie van meer dan 400 :'(
Pagina: 1