Terrasoverkapping: welke platen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:15
Beste Tweakers,

Een korte inleiding: vorig jaar een woning gekocht uit de jaren 50, hieraan is in de jaren 70 en 2000 al flink wat gerenoveerd/aangebouwd/vernieuwd, dus er waren weinig grote issues danwel gebreken. Een van de punten die bij de aankoop al opvielen was dat de overkapping van het terras aan de onderzijde totaal niet afgewerkt was. Mijn idee is om dit ergens in deze herfst aan te gaan pakken.

De situatie: aan de achterzijde van de woning hebben we aan de ene zijde een grote serre (ongeveer 7.0 bij 4.5m) met daaraan grenzend de bijkeuken (ongeveer 3 bij 3m). Daarachter zit het terras met over de volledige breedte een overkapping, totale afmetingen zijn ongeveer 10 bij 4 meter (totaal is iets meer, ongeveer 42m2).

De bovenzijde van de overkapping bestaat uit bitumen. Aanvankelijk waren hier enkele kleine lekkages, omdat de kit (overgang bitumen naar dak serre/bijkeuken) totaal uitgedroogd danwel ontbrekend was op plaatsen. Dit is afgelopen winter gerepareerd, geen lekkages meer gehad, schade door lekkages was ook minimaal.

Onder de bitumen zitten hoofdzakelijk OSB platen, maar ook wat andere stukjes (ja het is niet moeders mooiste). Alles rust op balken van ik gok 20 bij 8cm, welke aan de ene zijde aan de buitenmuur bevestigd zijn en aan de andere zijde aan een grote ligger van 20 bij 20cm (overspanning van 4 meter). Verder is het aan de onderzijde dus "open".

Het idee/plan: het idee is om de boel een beetje netjes af te werken en wat spotjes te plaatsen, maar dit alles zonder er duizenden euro's aan uit te geven. Spotjes heb ik al op het oog, dit worden twee rijen van 6 LED inbouwspots. Verder heb ik al het plan om haaks op de bestaande balken panlatten te bevestigen, om hieronder de boel af te werken met platen/panelen.

De vraag: welke platen kan ik hiervoor het beste gebruiken? Water komt er aan de onderkant niet, maar het is wel buiten en het is dus wel vochtig. Een goedkope optie van gipsplaten lijkt mij dan niet zo handig. Plastic schroten en/of panelen wil ik eigenlijk niet, dat vind ik niet mooi uitzien. Uitzondering hierop is dat ik bij de lokale Gamma een soort van "Decopanelen" gezien heb, eveneens van plastic, maar met een houtlook/houtstructuur erin. Hierdoor lijkt het op hout en zou het een optie zijn. Qua prijs zijn deze echter minimaal net zo duur als de overige, "betere" opties (15 euro/m2 of meer).
Wat ik tot op heden als beste/meest kostenefficiente optie zie is het gebruik van Agnes platen. Deze kosten nu in de aanbieding minder dan 10 euro/m2. Echter, als het eventueel goed is om iets als multiplex hardhouten platen te gebruiken, wat goedkoper is, heeft dat de voorkeur. Afwerkt (verven/stucen) zal in (bijna) alle gevallen moeten gebeuren.

Kortom: wat is wijsheid? Indien het zonder al teveel nadelen mogelijk is om het houtwerk voor 5-8 euro per m2 te doen, heeft dat de voorkeur over 15-20 euro per m2. Als dat eerste echter betekent dat het na 5 jaar alweer aan vervanging toe is, of dat het qua afwerking meer tijd en geld kost, is het natuurlijk niet de beste keuze.
Nog ter afsluiting: ik ben van plan om zelf te doen, met wat hulp van mijn vader en/of een vriend. Ben zelf best handig en voorzie linksom of rechtsom ook geen problemen met deze klus.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Garant WBP Multiplex van bv 12mm wordt meestal als onderkant van een goot gebruikt bij een beetje luxere bouw. Wit afgelakt. Trespa panelen kan ook, maar die zijn niet veel goedkoper. Je kan schroeven > plamuren > aflakken, maar je kan ook witte trespaschroeven gebruiken. Ik ga even uit van wit overigens.

Die Gamma panelen hebben vaak HDF als basis. Totaal geen vochtwerende capaciteit en die gaan er ook aan. Vergeet niet dat het dak behoorlijk heet kan worden, dus dat soort platen kook je er gewoon vanaf.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Beter: Unipanel (kunstof) dat zit wel 25 jaar.
Best: Rockpanel (in feite steen) gaat net zo lang mee als het huis zelf.

Voor 10,=/ m2: dan maar pvc schroten

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Señor Sjon
PVC schroten trekken al krom in de folder. :P

Rockpanel moet je maar net van houden. Is dezelfde uitstraling als trespa.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Señor Sjon schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:02:
Rockpanel moet je maar net van houden. Is dezelfde uitstraling als trespa.
Met het grote voordeel dat je rockfon mag nagelen en dan niet van die afzichtelijke trespa schroeven hoeft toe te passen. Als het niet hoog zit heeft dit, esthetisch gezien, zeker mijn voorkeur.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Moi_in_actie
Allen alvast dank voor het meedenken. Ik was nog niet op de hoogte van de term WBP multiplex, zal deze optie zeker meenemen in de overweging.
Het is trouwens niet zo dat ik perse maar 5 of 10 euro/m2 wil besteden. Echter als de ene optie 25 euro/m2 is, maar wel helemaal kant en klaar, of er is een optie van 10 euro/m2, maar dit moet ik zelf nog lakken en wat aan afwerken, dan moet ik mij overwegen hoeveel meerwerk het ene is en of je onder de streep (met lakken etc) je niet vrijwel in dezelfde prijscategorie uitkomt.

@Señor Sjon : qua kleur is inderdaad wit de bedoeling, welke kleur wit (er zijn er zoveel) is een minor detail, het is niet dat ik het ene verafschuw en het ander de hemel in prijs.

Waar ik nu over denk is, nu de term WBP multiplex bij mij bekend is, of de meerprijs hiervan t.o.v. "standaard hardhouten multiplex zich loont, wanneer ik toch in beide gevallen het spul wil aflakken met een Sikkens Rubbol lak. Mijn gedachtegang hierin is dat bij de standaard hardhouten multiplex platen, bij meerdere bouwmarkten, ook staat dat deze enigszins tegen vocht/water kunnen, plus dat de desbetreffende Sikkens lak ook bescherming hiervoor biedt. En dan is de vraag of dit qua kosten dan niet hetzelfde of meer dan "waterbestendige" Agnes platen (die meestal rond de 17 euro/m2 zitten).
De Agnes platen hebben als voordeel het gewicht (wat lichter), zijn leverbaar met een structuur (kan leuk zijn) en het is makkelijk te monteren. Multiplex, in welke vorm dan ook, heeft het voordeel dat het makkelijke op een exacte maat te maken is. In hoeverre het bij de een of ander makkelijk is om gaten te maken voor het plaatsen van spotjes weet ik niet, bij multiplex is het geen probleem, bij Agnes platen geen idee (ik gok dat het eveneens geen probleem is).

Ik ga voor mijzelf de zaken nog eens exact opmeten en uittekenen, wellicht dat ik voor de verduidelijking hier wat foto's plaats. In ieder geval dank voor het meedenken/geven van opties :)

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Señor Sjon
Ik heb bij mijn vorige huis standaard multiplex op een boeideel gehad (dank aan vorige bewoner). Dat kwam er in vellen af. Was ook geen WBP (Water & Boil Proof; wel afwerken natuurlijk). De hitte van de zon en de kou van de winter zorgden voor de delaminatie. Nu zal het veel minder te lijden hebben onder een overkapping, maar het kan nog steeds goed warm worden onder een plat dak. Wel is het uitstekend af te werken, spotjes in te boren, etc.

Het is niet goedkoop, dat is wel het nadeel.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:44
frisianstar schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:10:
Beter: Unipanel (kunstof) dat zit wel 25 jaar.
Best: Rockpanel (in feite steen) gaat net zo lang mee als het huis zelf.

Voor 10,=/ m2: dan maar pvc schroten
unipanel is volgens mij alleen in wit verkrijgbaar , mocht je dat niet willen sta je alsnog te schilderen . Wit lijkt me overigens wel het handigst anders word t een donker hol ?

Rockpanel is er wel in kleur en uv-vast en wat hierboven gezegd is gaat voor altijd mee. Waarschijnlijk wel duurder maar hangt ook van de afmetingen af of dat goed uitkomt.

• Moi_in_actie
Señor Sjon schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:56:
Ik heb bij mijn vorige huis standaard multiplex op een boeideel gehad (dank aan vorige bewoner). Dat kwam er in vellen af. Was ook geen WBP (Water & Boil Proof; wel afwerken natuurlijk). De hitte van de zon en de kou van de winter zorgden voor de delaminatie. Nu zal het veel minder te lijden hebben onder een overkapping, maar het kan nog steeds goed warm worden onder een plat dak. Wel is het uitstekend af te werken, spotjes in te boren, etc.

Het is niet goedkoop, dat is wel het nadeel.
Even ter verduidelijking een plaatje schetsen (ja ik weet het, schitterende MSPaint skills):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jbBRoqz.png

Alles is er al, afgezien van de nog te bepalen onderbeplating. Links op het plaatje gaat richting het einde van het terras/de tuin, rechts gaat het uiteindelijk tegen het huis aan (overkapping is ~4 meter). Er kan geen zon direct op de onderste platen schijnen en ook kan er geen regen tegenaankomen. Dit komt alleen boven op de bitumen of aan de voorzijde (links op het plaatje) tegen de Trespa platen. Het enige wat deze platen te lijden zullen hebben van de weersomstandigheden zijn de normale luchtvochtigheid en de wisselende temperaturen.

Vanwege deze dingen vraag ik mij dus af of, en in hoeverre, je richting WBP platen of andere vormen van vocht/waterbestendige platen moet gaan, wil je inderdaad zoals jij @Señor Sjon al aangeeft niet hebben dat na een paar jaar de platen (bv normaal hardhouten multiplex) helemaal uit elkaar vallen.

• Señor Sjon
Het is ook de hitte in het dakpakket. :)

9mm golft vrij snel, vandaar dat ze vaak 12mm gemaakt worden. In dezelfde stijl kan het boeideel ook maken.

Nu is het ook persoonlijk, trespa komt er hier niet in. :)

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest, wij moeten onze veranda ook nog afwerken. Al zal dat nog wel paar maanden duren voordat we zo ver zijn.

Ons werd aangeraden om inderdaad WPB multiplex te gebruiken en deze te schilderen naar gewenste kleur.
Zelf zat ik ook nog te denken aan Knauf Aquapanel Outdoor, een cementgebonden plaat die ook strak is af te werken met cementpleister. Op deze manier heb je een heel strak geheel, zonder naden en kieren.

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:52
ze hebben thuis er dakbeschot van douglas opgelegd. Dit gaat ook al jaren goed.

Deze volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door whitedrag152 op 19-09-2019 14:20 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:54
Als het toch niet nat wordt, dan kan je ook underlayment gebruiken en er witte muurverf op doen.

Die panlatten zou ik iets anders voor nemen. Regels 20x70 mm zoals ook voor gipsplaten. Is iets steviger en je zit niet zo gauw mis met schroeven, met name bij de naden tussen de platen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:17
Waarom neem je geen waterbestendige gipsplaat (zoals gebruikt in een badkamer)? Deze kun je eenvoudig verwerken, en op verschillende manieren afwerken door te sauzen of te stuccen.

Dit kost je pakweg €8,57 / m² :) (excl. verdere afwerking uiteraard).

• Moi_in_actie
JukeboxBill schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:51:
Als het toch niet nat wordt, dan kan je ook underlayment gebruiken en er witte muurverf op doen.

Die panlatten zou ik iets anders voor nemen. Regels 20x70 mm zoals ook voor gipsplaten. Is iets steviger en je zit niet zo gauw mis met schroeven, met name bij de naden tussen de platen.
Of het exact panlatten worden of iets breders dat moet ik nog bekijken, het was meer ter illustratie. Ik denk dat het ook iets bredere latjes worden, maar dat ligt eraan wat voor platen het uiteindelijk worden. Indien het lichtere platen met messing en groef worden (bv Agnes platen) kan je wegkomen met smallere latten, wordt het 12mm dik WBP multiplex, dan gaan dunne latjes als panlatten splijten wil je er van beiden platen (bij de randen) schroeven indraaien.

In ieder geval allen nogmaals dank voor het meedenken en alle opties. Ik ga komend weekend de boel eens goed opmeten en eens langs een paar bouwmarkten om in levende lijve te zien wat voor plaatmateriaal ze hebben en hoe het zich t.o.v. elkaar verhoudt.
Andyk125 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:05:
Benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest, wij moeten onze veranda ook nog afwerken. Al zal dat nog wel paar maanden duren voordat we zo ver zijn. :o
Het zal hier ook wel even duren voordat ik eraan begin, de eerste paar weekenden heb ik al genoeg te doen (snoeien in de tuin, openhaard hout zagen, opstapelen en bestaande stapels herstructureren), afgezien nog van de sociale verplichtingen.
Mocht ik op korte termijn (dit weekend of komende week ergens) in ieder geval tot een besluit komen van de materiaalkeuze en de algehele uitwerking dan zal ik dat hier posten. Het kan zijn dat ik oktober deze klus ga doen, maar als het tegen zit en er andere zaken tussendoor komen kan het ook nog wel uitgesteld worden tot komend voorjaar (ik hoop het niet in ieder geval).

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:07
WBP garant multiplex, geplaatst op uitvullatten, met daarin om de 40cm uitgefreesd deel voor ventilatie.
Platen met enige tussenruimte monteren voor het werken van het matkeriaal.
Leveren wij ook zo op het werk.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 23:20
Andyk125 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:05:
Benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest, wij moeten onze veranda ook nog afwerken. Al zal dat nog wel paar maanden duren voordat we zo ver zijn.

Ons werd aangeraden om inderdaad WPB multiplex te gebruiken en deze te schilderen naar gewenste kleur.
Zelf zat ik ook nog te denken aan Knauf Aquapanel Outdoor, een cementgebonden plaat die ook strak is af te werken met cementpleister. Op deze manier heb je een heel strak geheel, zonder naden en kieren.
Die badkamerplaten zouden inderdaad prima moeten werken. Je hebt ook andere merken zoals Qboard, verkopen ze bij de hornbach en de gamma. Met keuzekorting kan dat voordelig uitpakken bij de gamma.

De platen zijn makkelijk te snijden en super licht. Afwerken is ook heel makkelijk.

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:02
Moi_in_actie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:58:
[...]

Even ter verduidelijking een plaatje schetsen (ja ik weet het, schitterende MSPaint skills):

[Afbeelding]

Alles is er al, afgezien van de nog te bepalen onderbeplating. Links op het plaatje gaat richting het einde van het terras/de tuin, rechts gaat het uiteindelijk tegen het huis aan (overkapping is ~4 meter). Er kan geen zon direct op de onderste platen schijnen en ook kan er geen regen tegenaankomen. Dit komt alleen boven op de bitumen of aan de voorzijde (links op het plaatje) tegen de Trespa platen. Het enige wat deze platen te lijden zullen hebben van de weersomstandigheden zijn de normale luchtvochtigheid en de wisselende temperaturen.

Vanwege deze dingen vraag ik mij dus af of, en in hoeverre, je richting WBP platen of andere vormen van vocht/waterbestendige platen moet gaan, wil je inderdaad zoals jij @Señor Sjon al aangeeft niet hebben dat na een paar jaar de platen (bv normaal hardhouten multiplex) helemaal uit elkaar vallen.
Ik mis in je plaatje eigenlijk de isolatie onder het bitumen. Als de overkapping er al staat kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt om alles open te breken om dat aan te leggen maar houd dan wel rekening met condensvorming aan de onderkant van het OSB. Ventilatiemogelijkheid in de afwerking die je nu gaat aanbrengen is dan wel het overwegen waard. Even googelen op ‘overkapping isolatie’ geeft wel wat info.

Edit: linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Eli3l schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:58:
[...]

Die badkamerplaten zouden inderdaad prima moeten werken. Je hebt ook andere merken zoals Qboard, verkopen ze bij de hornbach en de gamma. Met keuzekorting kan dat voordelig uitpakken bij de gamma.

De platen zijn makkelijk te snijden en super licht. Afwerken is ook heel makkelijk.
Die badkamerplaten heb ik ook aan zitten denken, al zijn die platen die ik hierboven gemeld heb geen badkamerplaten maar echt voor afwerking buiten, zoals gevels en plafonds. De platen die ik noemde zijn niet bepaald licht, of in ieder geval zwaarder dan gipsplaten. Maar die Qboard, wedi of Jackoboard zou eventueel ook nog kunnen al heb ik nog nergens iets kunnen vinden waar men dit ook echt toegepast heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Andyk125 op 20-09-2019 08:53 ]

Pagina: 1