Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvanOosterum
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 19:26
Dag alle mensen!

Mijn laptop is een Acer Aspire V5-591G-58Z3. Die 5400rpm HDD ben ik nu wel zat, dus ik wil een SSD in de vrije slot steken om van te booten. Ik heb al begrepen dat het in dit model laptop een SATA-drive zal moeten zijn, formaatje M.2 2280 (zoals ook bevestigd in deze post hier op Tweakers.net). Dan valt mijn oog op de geprezen Crucial MX500. Mijn vraag gaat over de compatibiliteit van verschillende opslagcapaciteiten met mijn laptop.

Als het even kan wil ik er een SSD van 1 TB in zetten. Op diverse fora ben ik tegengekomen dat mensen zonder problemen 500 GB SSD's in de slot hebben gestoken (mijn tweede keus qua grootte), maar ook iemand die zegt dat Acer maximaal 250 GB aanraadt (voor mij te weinig). Maar dit advies of enige andere informatie over capaciteitslimieten kan ik nergens anders terugvinden.

Mijn vragen dus:
  1. Zitten er beperkingen aan de opslagcapaciteit van de SSD die ik in een laptop kan steken? Zo ja, waar komt die beperking vandaan?
  2. Maakt het hierin nog verschil of ik die SSD gebruik voor booten en programma's installeren (dat is wel het doel) of alleen maar als secundaire opslag?
  3. Over één of twee jaar wil ik upgraden naar een moderne desktop-pc; kan ik een M.2 2280 SATA daar gewoon in prikken, of kan dat alleen in (ver)ouder(d)e moederborden o.i.d.?
Misschien wat knullige vragen, maar liever een stomme vraag dan een stomme fout :)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via JvanOosterum op 17-09-2019 23:43)

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 11:44

1Kb

1. Er is geen beperking buiten wat betaalbaar/beschikbaar is.
2. De ssd zou je als beste als boot drive kunnen gebruiken. Dit is het makkelijkste met een nieuwe/verse windows installatie waar de andere schijf is losgekoppeld. Je kunt ook een image van de hdd en deze op de ssd te zetten. Dit vergt wat onderzoek om de valkuilen te leren kennen. Je zult ook de bios hdd opstart prio moeten aanpassen naar de ssd. Anders ziet je laptop niet dat hij hier van moet opstarten.
3. Dit ligt aan het moederbord dat je kiest. Bijna alle nieuwe moederborden hebben tegenwoordig een m.2 aansluiting maar ik kan niet bepalen wat jij onder een upgrade verstaat. Er zijn ook losse insteekkaarten te koop mocht je upgrade standaard geen aansluiting hebben. Dit gaat wel ten koste van een pcie. Dus mitx is dus opletten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 11:44

1Kb

1. Er is geen beperking buiten wat betaalbaar/beschikbaar is.
2. De ssd zou je als beste als boot drive kunnen gebruiken. Dit is het makkelijkste met een nieuwe/verse windows installatie waar de andere schijf is losgekoppeld. Je kunt ook een image van de hdd en deze op de ssd te zetten. Dit vergt wat onderzoek om de valkuilen te leren kennen. Je zult ook de bios hdd opstart prio moeten aanpassen naar de ssd. Anders ziet je laptop niet dat hij hier van moet opstarten.
3. Dit ligt aan het moederbord dat je kiest. Bijna alle nieuwe moederborden hebben tegenwoordig een m.2 aansluiting maar ik kan niet bepalen wat jij onder een upgrade verstaat. Er zijn ook losse insteekkaarten te koop mocht je upgrade standaard geen aansluiting hebben. Dit gaat wel ten koste van een pcie. Dus mitx is dus opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvanOosterum
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 19:26
Dankjewel, 1Kb! Je info onder punt 2 is ook heel nuttig, bespaart me gegarandeerd een hoop frustratie straks.

Mijn upgrade bestaat uit überhaupt een desktop-pc ipv een laptop :+ Beetje medium gamen waarschijnlijk. De precieze hardware laat ik afhangen van mijn behoeftes en opties tegen die tijd. Met deze info weet ik in ieder geval waar ik op moet letten.

Dankuzeer!