In de war: verschillende kleurvolgordes bij T568B

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04 09:59
Hoi,

Ik ben bezig met het aanleggen van een thuisnetwerk. Het zou als volgt moeten worden: In de meterkast gaan vanaf de modem van de internetaanbieder patchkabeltjes naar een opbouw-wandcontactdoos. Daarvandaan gaan kabels naar inbouw-wandcontactdozen op andere plekken in het huis. En daarvandaan gaan weer zelfgemaakte kabels naar wifi-accesspoints. En dat alles uitgevoerd met cat 6-materiaal. De accesspoints moeten van Power over Ethernet gebruik maken.

Ik heb begrepen dat het het beste is om bij montage steeds de T568B-standaard te gebruiken. Maar daar lijken meerdere varianten van te zijn. De eerste reeks is:

1: wit-oranje
2: oranje
3: wit-groen
4: blauw
5: wit-blauw
6: groen
7: wit-bruin
8: bruin

Een tweede volgorde is:

Deze beide volgordes worden beschreven in de handleiding van de inbouwwandcontactdoos, waar ik mee ben begonnen. Kies een volgorde, staat er. Ik heb de tweede volgorde gekozen, ook omdat dat de volgorde is die op deze instructiepagina wordt gebruikt: https://www.utp-kabel.nl/...ik-een-in-opbouwdoos.html. Maar nu wil ik de opbouwwandcontactdoos aan de andere kant van de kabel aansluiten. Die doos is van een ander merk en in de bijbehorende handleiding, en op de doos zelf, wordt weer een andere volgorde als T568B aangegeven:

Zou ik mij dus aan de handleidingen houden, dan zouden de strengen van de kabel tussen de wandcontactdozen bij de aansluiting op elke wandcontactdoos een andere volgorde hebben. Gaat dat wel goed? Of moet ik ergens iets veranderen :?

Beste antwoord (via FranciscusK op 17-09-2019 12:18)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:07
FranciscusK schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:12:
[...]

Goed, hier is een plaatje (klik voor een grotere versie):
[Afbeelding]

Rechtsboven zie je de twee verschillende B-volgordes: 12345678 en 54123678. Bij installatiestap 3 zie je staan: kies kleur of nummer.

Mijn vraag was dus eigenlijk: maakt het wat uit welke variant ik hier heb gekozen?
Ik zie bij stap 3 maar één volgorde staan bij B. Zoals al meerdere keren is gezegd. Volg de volgorde die op je WCD staat. Niet degene die je in de handleiding vind, op internet, voor andere WCD's. Maar de volgorde die je specifiek op de WCD ziet staan die je op dat moment aansluit.

Wat je rechts in de tabel ziet staan is welke kabelkleur volgorde je stekkers moeten hebben die je in je aangesloten WCD stopt.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 17-09-2019 12:18 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lees de comments van Marijn en Daniel in https://www.utp-kabel.nl/...ik-een-in-opbouwdoos.html

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat eerste schema is T568B. Die tweede ken ik niet; het is in elk geval geen T568A of T568B.

Wikipedia: TIA/EIA-568

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 17-09-2019 00:21 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 23:13
Bij een wcd altijd de kleur volgorde aanhouden die op de wcd zelf staat en aangegeven is met een B. En dat kan een op het oog volledig willekeurige volgorde zijn, het is maar net wat voor de productie het beste is.

Voor zelf gemaakte kabels inderdaad T568B gebruiken aan beide kanten, wat dus je eerste schema is.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 17-09-2019 00:30 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FranciscusK schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:04:
...

Een tweede volgorde is:

...

Deze aansluitingen zijn allemaal hetzelfde, ze worden alleen in een andere volgorde opgenoemd
Maar telkens is 1 wit-oranje, 2 oranje t/m 8 bruin

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37

tozzke

aka tozzert

zoals @Brahiewahiewa al zei, hebben de cijfers betrekking op de pinnummers van de connector en zijn dus in alle gevallen gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Ja, ik had die commentaren al gelezen. Ik las er een bevestiging in dat het niet verkeerd was de tweede volgorde die ik noemde te gebruiken voor de inbouw-wcd. En kennelijk is dat dan goed te combineren met een RJ45 connector die volgens de eerstgenoemde volgorde is gemonteerd (gelukkig lijken alle bronnen het eens te zijn over de kleurvolgorde in RJ45-connectoren). Maar ik raakte in verwarring toen ik de opbouw-wcd aan de andere kant van de kabel wilde monteren. Daar wordt weer een andere kleurvolgorde gebruikt (de derde in mijn oorspronkelijke bericht). Volgens de handleiding van die wcd - en volgens de opdruk op de wcd zelf - heb ik maar één keuze voor aansluiting volgens T568B: de derde reeks dus. Ik vraag me af of dat dan goed gaat. Maakt het uit welke kleurvolgorde ik heb gekozen bij de wcd die ik al gemonteerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Compizfox schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:20:
Dat eerste schema is T568B. Die tweede ken ik niet; het is in elk geval geen T568A of T568B.

Wikipedia: TIA/EIA-568
Ik denk dat uit het commentaar van Daniel op https://www.utp-kabel.nl/blog/hoe-maak-ik-een-utp-kabel.html op te maken is dat die tweede volgorde een alternatieve volgorde is die bij wandcontactdozen kan worden toegepast. Dat wordt bevestigd door de handleiding van de inbouw-wcd die ik al heb gemonteerd. Via de opdruk op de wcd kan je kiezen om te monteren volgens een getallenreeks ( 1 2 3 4 5 6 7 8, overeenkomend met de eerste opsomming in mijn eerste bericht), of volgens een kleurschema (blokjes en driehoekjes, in de volgorde van de tweede opsomming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Je denkt teveel na. Dat is meestal goed maar nu niet. Oftewel, wat @MewBie zegt. Gewoon de kleurvolgorde van je WCD volgen die bij B staat. Ook als die volstrekt willekeurig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
MewBie schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:30:
Bij een wcd altijd de kleur volgorde aanhouden die op de wcd zelf staat en aangegeven is met een B. En dat kan een op het oog volledig willekeurige volgorde zijn, het is maar net wat voor de productie het beste is.

Voor zelf gemaakte kabels inderdaad T568B gebruiken aan beide kanten, wat dus je eerste schema is.
Aha, dat is een antwoord dat voor mij wat duidelijkheid schept: gewoon de volgorde aanhouden die op de wcd is aangeven met een B. En maakt het dan uit of er twee verschillende B-volgordes zijn om uit te kiezen (wat het geval was bij mijn inbouw-wcd)?

De laatste zin slaat op het zelf aansluiten van RJ45-connectoren, neem ik aan.

[ Voor 0% gewijzigd door FranciscusK op 17-09-2019 12:14 . Reden: woordje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FranciscusK schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:32:
[...]
En maakt het dan uit of er twee verschillende B-volgordes zijn om uit te kiezen (wat het geval was bij mijn inbouw-wcd)?
Pics of it didn't happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 01:23:
[...]

Deze aansluitingen zijn allemaal hetzelfde, ze worden alleen in een andere volgorde opgenoemd
Maar telkens is 1 wit-oranje, 2 oranje t/m 8 bruin
Dat klopt, dat was mij ook al opgevallen. Beide wandcontactdozen gebruiken consequent dezelfde combinaties van kleur en getal. Maar dat feit alleen lost mijn verwarring nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lV57mpM.jpg

Rechtsboven zie je de twee verschillende B-volgordes: 12345678 en 54123678. Bij installatiestap 3 zie je staan: kies kleur of nummer.

Mijn vraag was dus eigenlijk: maakt het wat uit welke variant ik hier heb gekozen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
FranciscusK schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie bij stap 3 maar één volgorde staan bij B. Zoals al meerdere keren is gezegd. Volg de volgorde die op je WCD staat. Niet degene die je in de handleiding vind, op internet, voor andere WCD's. Maar de volgorde die je specifiek op de WCD ziet staan die je op dat moment aansluit.

Wat je rechts in de tabel ziet staan is welke kabelkleur volgorde je stekkers moeten hebben die je in je aangesloten WCD stopt.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 17-09-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
CurlyMo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:15:
[...]

OK, duidelijk :)

Reuzebedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Laatst online: 10:10

Je hebt wel in de gaten dat je 1e en laatst genoemde volgorde gelijk zijn? :)
De volgorde van noteren is anders, maar komt perfect overeen met de voorgenoemde nummertjes.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Rensjuh schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:20:
[...]

[...]

Je hebt wel in de gaten dat je 1e en laatst genoemde volgorde gelijk zijn? :)
De volgorde van noteren is anders, maar komt perfect overeen met de voorgenoemde nummertjes.
Ja hoor, dat had ik in de gaten. Zoals ik eerder schreef, de combinatie kleur-getal is altijd hetzelfde. Maar dan nog kan je verschillende aansluitvolgordes hebben kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
FranciscusK schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:03:
[...]
Maar dan nog kan je verschillende aansluitvolgordes hebben kennelijk.
Ze zijn echt allemaal identiek. Niet fysiek op de WCD natuurlijk, wel in hoe het uiteindelijk met de pinnetjes verbonden is. Het -enige- verschil is hoe e.e.a. intern in de WCD gewired is. Bij al deze WCDs zal de verbinding tussen een bepaalde kleur en een bepaald pinnetje hetzelfde zijn. Andere volgordes dan simpelweg 1-2-3-4-5-6-7-8 helpen bijvoorbeeld bij het minimaliseren van de lengte draden die je moet ontwinden (ze zitten per paar om elkaar heen gedraaid) en dat helpt weer bij de kwaliteit van het signaal.
Pagina: 1