Wat @lier vroeg is welke spellen je speelt? Edit: Ik zie dat je ondertussen een antwoord hebt geplaatst
Misschien is het goed om te begrijpen dat je op internet grofweg communiceert op 2 manieren:
- TCP
- UDP
Het makkelijkste voorbeeld van TCP verkeer is het openen van een webpagina. Je kiest het adres, wacht even en daar is je pagina. Als er onderweg dataverlies optreedt zal TCP proberen het bericht opnjeuw op te halen, waardoor je o.a. daardoor even moet wachten.
Een turn-based game kan daar prima mee overweg, omdat je toch een voor een handelingen doet.
Een RPG daarentegen heeft behoefte aan snelle communicatie, zonder haperingen. Vergelijkbaar met VoIP. Daarvoor is UDP veel geschikter.
UDP wordt 1x verstuurt, heeft een beperkte error correction en gaat niet heen en weer naar de verzender. Problemen met het versturen van UDP naar je device ga je dus direct merken.
Waar lijkt dit probleem nu op te treden volgens jou? Bij het omzetten van je verkeer van je eigen netwerkadres (meestal 192.168.x.y) naar een internetadres. Dat omzetten of vertalen heet NAT (network address translation). En PAT als je het over poorten hebt (het scheelt 1 letter, maar de combinatie doet me altijd
hieraan denken)
Dat hele NAT-type is volgens mij een bedenksel van softwarefabrikanten (waarschijnlijk ivm gaming). Ze proberen het systeem makkelijker te maken voor consumenten, alleen is het (mij althans) niet duidelijk wanneer er nou sprake is van open of strict. Soms worden i.p.v. open en strict letters gebruikt, maar dan heb je meestal dezelfde vraag. Sowieso hebben sommige spellen in mijn optiek behoefte aan onnodig veel open poorten.
Wat je nu aan het doen lijkt te zijn is steeds meer gaten schieten in je firewall, zodat je game contact kan maken. Als je de firewall beschouwt als voordeur van je huis, begon dat met een klein spionnetje, en ondertussen lijk je met een moker je voordeur vol gaten te hebben geslagen zodat je vrienden makkelijk naar binnen kunnen. Helaas zonder resultaat geloof ik
Die routers van een ISP zijn bewust dichtgetimmerd om ongewenst bezoek tegen te gaan. Hoe meer je dat aanpast, hoe groter de kans dat iets of iemand met minder goede bedoeling op je netwerk terechtkomt.
TL/DR: Kun je aangeven welk type game(s) je speelt, of nog beter welke games en of die online documentatie hebben over de vereiste poortconfig (UDP en/of TCP)?