lichte auto gezocht, wat is nou een goede keuze?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 16:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo allemaal. :w

i.v.m de komst met een lease auto van de zaak (december), gaat onze Seat Ibiza 2011 diesel de deur uit.
Hij is kwa gewicht en verzekering gewoon te duur om naast de lease auto te houden. Daarnaast zullen de zeer korte stukjes een diesel weinig goeds doen.

We hebben helaas wel een 2e auto nodig i.v.m werk. Gezien deze 2e auto enkel en alleen voor 4x 2x16km per dag gebruikt zal worden moet hij voor ons zo weinig mogelijk maandelijks kosten.

Daarom zijn wij op zoek naar een 5 deurs auto. Er zijn tig kleine auto's op de markt, maar wat is nou een goede keuze kwa degelijkheid en kosten? Seat? Toyota? ander merk?

Ik ben niet op zoek naar een advertentie van een auto, maar naar een antwoord welk model/type auto nou de verstandigste keuze is als het gaat om prijs/kwaliteit/kosten

Onze eisen
- Bij voorkeur onder de 850 kilo (wegenbelasting)
- Geen Franse bende

Wie kan ons advies geven welk model bewezen betrouwbaar is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

https://www.autoblog.nl/n...0-euro-130195#post-130195

en ondanks wat meer frans,

https://www.autoblog.nl/n...rijden-117937#post-117937

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 15-09-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
[quote]Anoniem: 93986 schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:10:

[/quote]

Daar wordt eigenlijk geen enkele vraag in beantwoord. Er staan geen auto's in rond de 850 kilo, en Daihatsu? Kom op.... Het is niet echt een merk wat bekend staat als degelijk. (of ik moet het mis hebben).

Hier kan ik weinig mee :-(

Je post is veranderd zo te zien. Maar Franse auto's gaan er bij ons echt niet in, sorry. Het is gewoon bende naar onze mening en veel te veel ellende ook in meegemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Luchtbakker op 15-09-2019 13:15 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

Dat heb je dus mis. Gooi eerst je vooroordelen eens overboord en begin opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 22:00

me1299

$ondertitel

Daihatsu niet degelijk???

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Check bijvoorbeeld eens https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

That said: móet er een auto komen? Met zulke afstanden zou je ook kunnen kijken naar een elektrische fiets...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:15:
Dat heb je dus mis. Gooi eerst je vooroordelen eens overboord en begin opnieuw.
Ik ben eerder benieuwd waar jij ziet staan dat Franse auto kwalitatief wel goed zijn. Welke review je er ook bij pakt van auto's die 200-300k hebben gereden is gewoon altijd: het is frans dus het is kwalitatief veel minder en kwetsbaarder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:32
Luchtbakker schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:13:
[...]

Daar wordt eigenlijk geen enkele vraag in beantwoord. Er staan geen auto's in rond de 850 kilo, en Daihatsu? Kom op.... Het is niet echt een merk wat bekend staat als degelijk. (of ik moet het mis hebben).

Daihatsu is juist een merk wat een uitstekende reputatie heeft.

Waarom moet de auto zo verschrikkelijk licht zijn? Eentje van onder de 850 gaat je 240 euro per jaar kosten, waar een zwaardere van 1150 je 500 zou kosten. Dat klinkt als een hoop extra kosten, maar komt neer op 20 euro extra per maand.

Het je het volledige kostenplaatje van een privé auto eens doorgerekend? Aangezien het maar de vraag is of deze 20 euro significant is ten opzichte van kosten zoals afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
DiedX schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:17:

That said: móet er een auto komen? Met zulke afstanden zou je ook kunnen kijken naar een elektrische fiets...
We hebben helaas een behoorlijk kanaal en een pond dat 2x per uur vaart. Met de fiets is het 3 kwartier en de auto een kwartier. In de regen is 3 kwartier niet fijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Pyramiden schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:18:
[...]

Daihatsu is juist een merk wat een uitstekende reputatie heeft.

Waarom moet de auto zo verschrikkelijk licht zijn? Eentje van onder de 850 gaat je 240 euro per jaar kosten, waar een zwaardere van 1150 je 500 zou kosten. Dat klinkt als een hoop extra kosten, maar komt neer op 20 euro extra per maand.

Het je het volledige kostenplaatje van een privé auto eens doorgerekend? Aangezien het maar de vraag is of deze 20 euro significant is ten opzichte van kosten zoals verbruik, onderhoud, brandstof, verzekering, etc.
Als die €240,- per jaar er voor zorgt dat er auto's zijn die kwalitatief beter zijn, en het zelfde vebruiken; dan hebben wij er niks op tegen. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Luchtbakker schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:17:
[...]

Ik ben eerder benieuwd waar jij ziet staan dat Franse auto kwalitatief wel goed zijn. Welke review je er ook bij pakt van auto's die 200-300k hebben gereden is gewoon altijd: het is frans dus het is kwalitatief veel minder en kwetsbaarder.
:w Succes met zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Astu, om te beginnen: https://autobahn.eu/artik...e-auto-s-zijn-altijd-stuk

En dan:

https://www.rtlnieuws.nl/...heeft-de-meeste-problemen

En als je de betrouwbaarste auto's van deze pagina pakt, dan zie je daar ook maar 1 frans merk tussen staan: https://www.ad.nl/auto/wa...ouwbaarste-auto~a35a9650/
Betrouwbare beestjes
1. Toyota Verso-S

De allerbeste volgens het laatste Consumentenbondonderzoek, met het rapportcijfer 9,9. Vanwege het lage aantal storingen noemt de bond het ‘een raadsel’ waarom de Verso-S uit productie is genomen. Ook de Toyota Yaris (cijfer 9,4 vanaf bouwjaar 2014) is een uitblinker.

2. Mazda 2

Met een 9,4 hoort de Mazda 2 ook bij de toppers van de Consumentenbond. De Mazda’s scoren sowieso goed; alleen de Mazda 5 (cijfer 5,8) valt uit de toon.

3. Audi A4

In de ADAC-statistieken onder de Topmiddenklassers springen er maar liefst drie Audi-types positief uit: de A4, de A5 en de Q5. Ook bij de Consumentenbond scoort de A4 (vanaf bouwjaar 2011) een 8,1. Maar: waar ADAC ook de BMW 3-serie, 4-serie en de BMW X3 onder de paradepaardjes van de middenklassers schaart, scoort de oude BMW 3-serie (2005-2012) bij de Consumentenbond juist een onvoldoende: een 4,0.

4. Skoda Octavia

Het kan verkeren. Skoda, jarenlang kampend met een dubieus imago en tegenwoordig onderdeel van de Volkswagen Group, is volgens het Britse onderzoek van J.D. Power winnaar in de categorieën ‘compacte auto’s’ (Skoda Octavia) en ‘kleine SUV’s’ (Skoda Yeti).

Ook bij de Consumentenbond scoort de Octavia een mooi cijfer, een 7,8. Dit in tegenstelling tot het oude model (2004-2013), dat een magere 5,0 haalt.

5. Peugeot 208

Die arme Franse autobouwers krijgen er in de meeste pechstatistieken ongenadig van langs. Maar er is ook goed nieuws: in het meest recente J.D. Poweronderzoek (2018) komt de Peugeot 208 juist als allerbeste uit de test in de categorie ‘kleine auto’s’, nog voor de Hyundai i20 en Toyota Yaris.
Maar tegelijk valt o.a 1 type van peugeot ook weer onder de probleembakken:
Probleembakken
1. Peugeot 5008

Misschien handig om een all-in onderhoudsabonnement af te sluiten bij aankoop van een Peugeot 5008, die het in de Consumentenbond-test moet doen met een schamele 1,3. De auto heeft vooral veel problemen met de accu en de distributieketting. Overigens scoort ook de Peugeot 308 belabberd. De ADAC rangschikt de 308 onder de Flops.

2. Seat Altea (XL)

Heb je een afspraak aan de andere kant van het land? Dan is het voor Seat Altea-rijders aan te raden wat extra marge in te plannen, want volgens de Consumentenbond is de Seat Altea (overigens net als de Seat Ibiza) ‘notoir onbetrouwbaar’. Veel storingen in de categorie ‘moet direct naar de garage’. Cijfer: 2,4.

3. Renault Scénic

De ene test is de andere niet: bij de Consumentenbond scoort de Renault Scénic een magere 6, dus nog een voldoende, maar de ADAC is onverbiddelijk: deze auto valt dankzij veel motoren accuproblemen onder de flops.
Ik heb dus alle reden om Franse auto's niet te vertrouwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Misubishi Carisma. 5 deuren, nog net niet gratis in aanschaf, dus ook weinig afschrijving. Zuinig genoeg, gewicht kan prima, zeer degelijke Japanse techniek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 18:42
Onder de 850 een Mitsubishi Space Star 1.0 of een Toyota Aygo 1.0. Daarboven een Mitusbishi Colt, Toyota Yaris of Hyundai i10.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-06 15:55
Toyota starlet 1997 - 1999, weegt 820kg, zeer degelijk, aanschaf duurder dan concurrenten maar dat verdien je dubbel en dwars terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:17
Crahsystor schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:26:
Onder de 850 een Mitsubishi Space Star 1.0 of een Toyota Aygo 1.0. Daarboven een Mitusbishi Colt, Toyota Yaris of Hyundai i10.
Als frans echt bende is dan ga je ook geen Toyota Aygo rijden omdat de Citroen C1 en Peugeot 107 en 108 dezelfde auto's zijn. Verkeerde auto's die, absoluut niet!

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wel even een poster achter je raam zetten... :+

Wat te denken van een Hyundai i10? Sinds wij onze i20 hebben ben ik daar zeer te spreken over. Enige dingetjes die ik in 2,5 jaar heb moeten doen zijn wat lampjes. Laat die dingen nou net in alle auto's sneuvelen. Motorisch gezien prima wagens, de i10 is niet de grootste prima voor wat je er mee wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Daniel. schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:29:
[...]

Als frans echt bende is dan ga je ook geen Toyota Aygo rijden omdat de Citroen C1 en Peugeot 107 en 108 dezelfde auto's zijn. Verkeerde auto's die, absoluut niet!
Dat model is dan net weer door Toyota ontworpen.

Franse auto's zijn over het algemeen prima. Het zijn meer oudere specifieke modellen. Net als dat er een hoop VAG modellen zijn die je beter niet kunt kopen als je spaargeld je lief is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
de franse renault twingo III is volgens mij zo goed als identiek aan de duitse SMART. Optie?
Hebben zelf de twingo, wegligging van een vaatdoek, maar uitstekend voor stadse en korte ritjes. Korte draaicirkel, zuinig, minimale lengte vd motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 18:42
Daniel. schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:29:
[...]

Voor een Toyota is de Aygo idd minder qua betrouwbaarheid. Maar nog steeds goed.
Beter zit je in een Mitsubishi Colt qua betrouwbaarheid. Zie o.a. https://www.anwb.nl/auto/...erk=mitsubishi/model=colt
Overigens is de Smart Forfour en de Colt CZ5 ongeveer hetzelfde, waarbij de colt het iets beter doet qua betrouwbaarheid. Smart is wel een stuk mooier van binnen iig imo.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Pyramiden schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:33:
[...]

Dat model is dan net weer door Toyota ontworpen.

Franse auto's zijn over het algemeen prima. Het zijn meer oudere specifieke modellen. Net als dat er een hoop VAG modellen zijn die je beter niet kunt kopen als je spaargeld je lief is.
Klopt ik wilde ook geen franse auto's meer maar sinds 2015 heb ik net geen 4 jaar in een C4 Cactus gereden, wel nieuw, maar met 120k km gereden nog nooit problemen gehad. Ja 1 lampje dat stuk ging en 2 aanrijdingen. Maar verder super betrouwbaar en nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luchtbakker schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:24:
[...]

En dan:

En als je de betrouwbaarste auto's van deze pagina pakt, dan zie je daar ook maar 1 frans merk tussen staan: https://www.ad.nl/auto/wa...ouwbaarste-auto~a35a9650/

[...]

[...]

In de linkjes die gaf staan van de pak em beet, 10 12 auto's 2,5 franse auto's tussen. De rest negeer je gewoon voor het gemak.

Maar goed, wat ik zei, succes met zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 16-09-2019 07:55 . Reden: Met een gestrekt been hoeft niet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 20:31
Juist de Franse en Italiaanse merken hebben de reputatie om goede stadskarretjes te bouwen.
Motorisch zijn ze vaak ook prima in orde (zeker Franse/Italiaanse diesels). Neem een Fransoos of Italiaan waar qua elektronica niet heel veel op zit en het zou in orde moeten zijn. Ook het interieur is vaak niet je van het meer na 2 ton, maar maakt een slecht passende plastic kap in het interieur uit voor de algehele betrouwbaarheid? Voor 30km per dag niet, zou ik zeggen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:10
Ik zou kijken wat de meerprijs/evt besparing is om de Ibiza terug te kopen op benzine. Even realistisch gezien heb je een degelijke auto die al zeer weinig weegt. Ik zou je absoluut niet blindstaren op de 850kg gezien je daar enorm op achteruit gaat (denk ook aan veiligheid) en letterlijk heb je het over besparing van een keer 100 a 200 euro op jaarbasis voor auto's die 200kg meer wegen maar meer bieden. Ook al is het eentje voor erbij, het prijsverschil is marginaal vergeleken met de verdere kosten om een auto te hebben / te kopen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lol waarom proberen jullie de TS in een franse auto te praten?
Hij wil dat niet.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
sigmundfreund schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:47:
Ik zou kijken wat de meerprijs/evt besparing is om de Ibiza terug te kopen op benzine. Even realistisch gezien heb je een degelijke auto die al zeer weinig weegt. Ik zou je absoluut niet blindstaren op de 850kg gezien je daar enorm op achteruit gaat (denk ook aan veiligheid) en letterlijk heb je het over besparing van een keer 100 a 200 euro op jaarbasis voor auto's die 200kg meer wegen maar meer bieden. Ook al is het eentje voor erbij, het prijsverschil is marginaal vergeleken met de verdere kosten om een auto te hebben / te kopen.
Nouja de huidige besparing als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een Daihatsu Cuore 1.0 Trend is vrij flink

- Huidig wegenbelasting €261,- kwartaal
- Huidig verzekering WA €54,-
= 141 euro pm. Onderhoud is vrij duur, maar gezien de huidige aantal KM's verdienen we het terug in de diesel prijs

Kosten Daihatsu:
- Wegenbelasting €56,- kwartaal
- Verzekering: €21,-
= €40,- per maand

Het verschil van €100,- per maand vindt ik wel de moeite waard, Die 240 euro per jaar extra is trouwens het probleem ook niet hoor. Scheelt evengoed €80,- per maand met wat we nu betalen.

Kwa veiligheid.... lastig natuurlijk gezien kleine auto's sowieso al minder bescherming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:05
Volkswagen up van 940kg, stuk meer auto en kan de 1:25 halen (1:20 met gemak).

Zijn nu voor 4000 te vinden: https://www.nederlandmobi...-airco-navigatie/10332678

Wat is je budget?

[ Voor 39% gewijzigd door S0epkip op 15-09-2019 14:05 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Wat mag het kosten? Ik rij een Suzuki Celerio uit 2015 voor € 20 per maand aan wegenbelasting, waarbij ik een auto heb die net zo ruim en soms zelfs ruimer is dan een B segmenter. Maar omdat ze het gewicht laag gehouden hebben, hoef ik slechts € 20 mrb per maand te betalen. Terwijl dat bij de i10 € 25 ofzo is en dat terwijl het ook maar een A-segmenter is.

Al praat je dan maar over € 60 per jaar, dus eigenlijk wel verwaarloosbaar. Echt lichte auto's worden echter niet meer gemaakt, dus dan kom je bij oude gebakjes terecht uit het jaar tabak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Suzuki Alto 2009 - 2014. Ik rijd nu al meer dan 9 jaar dit type(1x nieuw en 1x 2e hands 17.000km) En ze zijn op een paar dingetjes na redelijk bullit proof. Lage mrb, lage onderhoudskosten en relatief zuinig.

Maar net zoals met de Celerio, zijn ze 2e hands nog steeds behoorlijk duur in aanschaf.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Anoniem: 1068241 schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:02:
Wat mag het kosten? Ik rij een Suzuki Celerio uit 2015 voor € 20 per maand aan wegenbelasting, waarbij ik een auto heb die net zo ruim en soms zelfs ruimer is dan een B segmenter. Maar omdat ze het gewicht laag gehouden hebben, hoef ik slechts € 20 mrb per maand te betalen. Terwijl dat bij de i10 € 25 ofzo is en dat terwijl het ook maar een A-segmenter is.

Al praat je dan maar over € 60 per jaar, dus eigenlijk wel verwaarloosbaar. Echt lichte auto's worden echter niet meer gemaakt, dus dan kom je bij oude gebakjes terecht uit het jaar tabak.
S0epkip schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:00:
Volkswagen up van 940kg, stuk meer auto en kan de 1:25 halen (1:20 met gemak).

Wat is je budget?
Het budget is lastig te zeggen gezien niemand een echt duidelijke prijs kan geven voor mijn huidige auto. Gemiddeld is mijn huidige auto €2000,- waard, en zouden wij er max €2000,- bovenop willen leggen. Het is een auto voor het werk (32km per dag), dus hechten we geen waarde aan een dure en confortabelere auto.

Als je kijkt wat er voor €4000,- te vinden is vanaf jaar 2009, kom je uit op:

- Daihatsu Cuore
- Volkswagen up! (wel van die twijfel gevallen kwa staat)
- Peugeot 106
- Seat Mii (zeer beperkt)
- Suzuki Alto (thnx @kendo )

Volgens mij prima te doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
Luchtbakker schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:24:
[...]

En dan:

[...]

[...]

Ah de bekende APK lijsten. Als ik APK statistieken ophaal van een Peugeot 206 wordt dat ding veelvuldig afgekeurd op een oranje knipperlicht dat niet oranje genoeg meer is. Is mijn 206 2x op afgekeurd en mijn 207 1x. Lampje van 2 euro vervangen en fietst zo door de APK. Ook banden staan vaak in die statistieken. Heeft beide helemaal niks met betrouwbaarheid te maken.

Verder is APK een momentopname. Ik kan prima zonder punten door de APK fietsen, maar tussen de keuringen door wel tegen een gesmolten druklager en 2 kapotte bobines aanlopen. In mijn geval deed dat voor de pechstatistieken niks: zonder druklager kan je met wat moeite nog schakelen en een motor in noodloop kan zelfstandig naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_JGC_ schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:28:
[...]
Verder is APK een momentopname. Ik kan prima zonder punten door de APK fietsen, maar tussen de keuringen door wel tegen een gesmolten druklager en 2 kapotte bobines aanlopen. In mijn geval deed dat voor de pechstatistieken niks: zonder druklager kan je met wat moeite nog schakelen en een motor in noodloop kan zelfstandig naar de garage.
Of de reparatie punten worden niet eens gemeld bij de APK: auto word gekeurd, maar niet afgemeld. Auto word gerepareerd en komt vervolgens, zonder APK punten door de keuring. Bij mij was het APK punt verkeerd afgestelde koplampen, die hebben ze weer netjes afgesteld en de auto was vervolgens goed gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:49
Waarom koop je geen elektrische fiets voor 16 kilometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Heeft iemand al private lease gezegd 😇.
Niet gelijk afschieten als duur maar kijk wel naar een aanbieder waar je de kilometers onder je contract (veelal 10.000km per jaar) ook terug krijgt een zet de kosten voor een jaar eens goed onder elkaar.

Dan rij je een nieuwe auto zonder gezeur, uiteraard heeft het ook nadelen (contract, misschien iets duurder) maar je hebt vaste kosten en geen gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luchtbakker schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:08:
Hallo allemaal. :w

i.v.m de komst met een lease auto van de zaak (december), gaat onze Seat Ibiza 2011 diesel de deur uit.
Hij is kwa gewicht en verzekering gewoon te duur om naast de lease auto te houden. Daarnaast zullen de zeer korte stukjes een diesel weinig goeds doen.

We hebben helaas wel een 2e auto nodig i.v.m werk. Gezien deze 2e auto enkel en alleen voor 4x 2x16km per dag gebruikt zal worden moet hij voor ons zo weinig mogelijk maandelijks kosten.

Daarom zijn wij op zoek naar een 5 deurs auto. Er zijn tig kleine auto's op de markt, maar wat is nou een goede keuze kwa degelijkheid en kosten? Seat? Toyota? ander merk?

Ik ben niet op zoek naar een advertentie van een auto, maar naar een antwoord welk model/type auto nou de verstandigste keuze is als het gaat om prijs/kwaliteit/kosten

Onze eisen
- Bij voorkeur onder de 850 kilo (wegenbelasting)
- Geen Franse bende

Wie kan ons advies geven welk model bewezen betrouwbaar is? :)
Daihatsu Cuore , Toyota Aygo

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

kendo schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:08:
Maar net zoals met de Celerio, zijn ze 2e hands nog steeds behoorlijk duur in aanschaf.
Daarom heb ik de Alto in zijn geheel genegeerd, want zoveel goedkoper is een jong exemplaar van de Alto niet in vergelijking met de Celerio. Maja het is veel geld om in een keer uit te geven: ik heb letterlijk de duurste auto in de straat en het is een A-segmenter :+

Een buurvrouw kwam laatst aan, kijk ik heb een nieuwe auto: wat vind je ervan. Ik ja mooi hoor. Bleek het gewoon een private lease auto te zijn, dus niks haar nieuwe auto :X Op die manier kan iedereen natuurlijk de nieuwste A-segmenter voor de deur hebben staan. Maar de mijne is al 4.5 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:31

MLLL

Palm Treo 650

Even outside the box, een prachtige italiaan die over 10 jaar in waarde stijgt. Bij verkoop worden de gemaakte kosten weer terugverdiend.

Benzineverbruik maakt weinig uit bij dit jaarkilometrage.

En je stapt elke keer weer blijd in omgeven in weelderige luxe ,dat is ook wat waard.

https://www.autowereld.nl...005-31108668/details.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@MLLL Het is maar de vraag of dat ding nog 10 jaar haalt... het is wel Lancia... verder betaal je je scheel aan het hoge gewicht en verbruik en zullen onderdelen ook niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MLLL schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:19:
Even outside the box, een prachtige italiaan die over 10 jaar in waarde stijgt. Bij verkoop worden de gemaakte kosten weer terugverdiend.

Benzineverbruik maakt weinig uit bij dit jaarkilometrage.

En je stapt elke keer weer blijd in omgeven in weelderige luxe ,dat is ook wat waard.

https://www.autowereld.nl...005-31108668/details.html
Waarom zou die wagen in waarde stijgen als hij nu te koop staat voor een gemiddeld modaal maandsalaris? Het lijkt mij een beetje uit de lucht gegrepen en tevens is het niet futureproof, want milieuzones worden alleen maar strenger.

Tevens lijkt het mij dat deze auto zuipt als een gek: daarnaast betaal € 1129,00 aan belastingen per jaar 8)7 Dat is vier keer zoveel, als dat TS wilt betalen aan wegenbelasting.

Ik vind deze video trouwens wel van toepassing hoor: de auto kost zelf geen drol meer, alleen wat vergeten word zijn de benzinekosten en maandelijkse kosten. En als je een onverwachte reparatie hebt, dan ben je ook het haasje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:31

MLLL

Palm Treo 650

Onverwachte reparaties kun je ook met andere auto's hebben.

Een motorrevisie van een VW Golf kost je ook 4 rooitjes en de kans daarop is niet verwaarloosbaar.

Nee , zo'n Thesis is zo gek nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:30
Waarom ben je zo gefixeerd op de betrouwbaarheid als je zo weinig kilometers ermee gaat rijden? Franse auto's zijn niet meer zo ellendig als vroeger, en de betrouwbaarheid van Duitse auto's is juist afgenomen. Ik zou Frans niet bij voorbaat overslaan, zeker als je zo weinig ermee gaat rijden.

Duitse auto's zijn vaak veel duurder in aanschaf en dus afschrijving. Dan kun je wel minder reparatiekosten hebben, dat geld ben je toch wel kwijt.

Een Daihatsu Cuore geldt als een van de goedkoopste manieren om auto te rijden, zeker de wat oudere modellen. Ze zijn betrouwbaar, zuinig en licht. Dus ook die zou ik niet bij voorbaat van tafel vegen, sowieso zijn Japanners vaak iets betrouwbaarder maar niet veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MLLL schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:33:
Onverwachte reparaties kun je ook met andere auto's hebben.

Een motorrevisie van een VW Golf kost je ook 4 rooitjes en de kans daarop is niet verwaarloosbaar.

Nee , zo'n Thesis is zo gek nog niet.
Dat zal zeker zo zijn: maar die auto wat jij liet zien, kost in de duurste provincie € 300 per maand aan mrb, dan heb je nog geen meter gereden. En dan nog eens iets van € 50 WA verzekering, dan zit je dus op € 350 en je hebt nog geen meter gereden.

Als je dan ziet wat hij verbruikt 7km/L, dan sta je ook heel regelmatig bij de benzinepomp. Benzine is niet goedkoop hoor, een litertje kost meer dan € 1,60 in Nederland. En wie zegt dat die auto meer waard word?

TS moet dagelijks 32KM rijden, dus dan gebruikt hij met zo'n auto dagelijks met gemak 5 liter benzine. Terwijl het ook met 1.5 a 2 liter benzine per dag kan, als je maar een zuinige auto rijdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 15-09-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:13
Anoniem: 93986 schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:40:
[...]

Doe eens niet zo stronteigenwijs en lees nu gewoon eens.

In de linkjes die gaf staan van de pak em beet, 10 12 auto's 2,5 franse auto's tussen. De rest negeer je gewoon voor het gemak.

Maar goed, wat ik zei, succes met zoeken.
TS vraagt om advies maar tegelijkertijd weet ‘ie het zelf beter. Het is niet de eerste keer. Ik word zo moe van die vooroordelen over Franse auto’s. Ook over de vooroordelen over Duitse auto’s trouwens, maar dan net de andere kant op.

Niet serieus nemen is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 17:40

kevin33

Welkom in Utopia.

Een Daihatsu Sirion 2, of een Daihatsu Trevis?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 10:19

Yucon

*broem*

Zoiets als dit: https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

oude type smart forfour

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joey117
  • Laatst online: 26-06 10:24
Aangezien de enige eis een niet franse auto onder 850 kg is stel ik een Morgan voor.
Bijvoorbeeld deze https://www.autoweek.nl/a...organ-3-wheeler-standard/.
Weegt maar 525 kg EN het is een Engelse auto, dus niet Frans en dus betrouwbaar!

</sarcasm>

Ik zou deze lijst eens doornemen: https://www.autoweek.nl/c...al-deuren=4-5&massa=1-850, waarvan ik de fiat panda dan nog een van de betere opties vind. Niet te duur, zuinig en een iets hogere instap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:47
Nissan Micra k11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1050445

De Thesis die MLLL oppert is gaaf een echte Yolo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:35
Toyota Yaris al voorbij gekomen? Zit net onder de 1000kg.

Zoiets dus:

https://www.autoscout24.n...0c-3e40e744687e?cldtidx=1

Maar gaat het echt enkel om de genoemde ritjes? Dan zou ik zoals eerder geopperd ook eens over een e-bike nadenken.

Edit: laat maar, begrijp dat het voor onder de 850kg gaat. Nouja, dat is een e-bike dan weer wel ;)

[ Voor 32% gewijzigd door renegrunn op 15-09-2019 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Steven.w schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:35:
[...]

TS vraagt om advies maar tegelijkertijd weet ‘ie het zelf beter. Het is niet de eerste keer. Ik word zo moe van die vooroordelen over Franse auto’s. Ook over de vooroordelen over Duitse auto’s trouwens, maar dan net de andere kant op.

Niet serieus nemen is het beste.
Als je had doorgelezen had ik gezegd dat uit eigen ervaring Franse auto's niet goed zijn. Mijn ervaring wordt versterkt door wat online bijna wekelijks geschreven wordt.

Ik ben blij dat ik van de Clio af ben dat ik 3 kwart jaar heb gehad. 40k op te teller, reed als 200k en bijna elke 2 maanden bij de garage om een of andere vage reden.

Ik ben niet heilig aan Duitse auto's. Mijn Seat heeft ook zijn dingetjes gehad dat niks met slijtage te maken had. Japanners weten de meeste inmiddels wel, is degelijk maar ook niet onverwoestbaar.

Maar geen van alle auto's dat ik heb gehad hebben zoveel gezeik gehad als de Clio. De Clio was geen vrijwillige keuze, maar bevestigde toen mijn gevoeld al dat Franse auto's gewoon ruk auto's zijn.

Eigenwijs of niet, ik ga er niet op gokken dat een andere Franse auto wel of niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 22:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Scooter een optie? Voor die afstand is dat echt vele malen goedkoper, en vaak niets eens echt langer rijden qua tijd.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
Opel Karl? Is nog best kostbaar in aanschaf maar wel modern wagentje (cruise control zit er vrijwel altijd op), licht, en nog door Opel bedacht toen het nog Duits was.. Technisch een Daewoo/Chevrolet afgeleide.

edit: lees nu pas iets over je budget, vergeet maar :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kriss0r op 15-09-2019 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:14
Dit artikel haalt conclusies van de consumentenbond en de adac naar voren. Dit zijn geen betrouwbare bronnen.

Over de consumentenbond: ze meten verkeerd. Ze kijken per type over een bepaalde verkochte periode naar het aantal mankementen en trekken hierbij nogal snoeiharde onterechte conclusies. Het probleem wat hiermee is dat oude auto’s meer mankementen hebben dan nieuwe. Onderdelen zijn nu eenmaal aan slijtage onderhevig. Nu hebben die franse auto’s de neiging om in de beginjaren veel te verkopen. Zo zijn er Franse types die in 6 jaar 80% van hun omzet halen en de rest van de 20% in de 5 andere jaren. De consumentenbond bekijkt per type en niet naar al die wat oudere auto’s binnen de tijdspanne en gaat nogal tekeer in hun consumentengids terwijl ik vind dat ze hun onderzoek niet goed voor elkaar hebben.

Maar het kan nog erger, dat is wat ze in Duitsland doen bij net onderzoek van Adac, de Pannenstatistik. Daar staan altijd auto’s genoteerd als zeer betrouwbaar waarvan het concern Duits is. Audi seat volkswagen bmw mercedes, Skoda fantastisch! Frans en Italiaans natuurlijk niet. Het probleem is dat deze Pannenstatistik gemanipuleerd is, in andere landen hebben de Duitse concernauto’sopeens veel meer problemen. Die pannenstatistik is marketing en is niet geloofwaardig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja standaard rijtje weer dit:
Suzuki Alto/Swift/Celerio
Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C1 (zelfde auto's, is niets Frans aan)
Toyota Yaris
Daihatsu Cuore/Sirion (2)
Mitsubishi Colt/Oude Smart FourFour
Mitsubishi Spacestar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Mijn vorige was een saxo. De garagist heeft die eens zonder olie terug gegeven. Ik heb er een paar 100 km mee gereden en erna, door het kleppende geluid terug gegaan, ze hebben er olie in gedaan en ik heb er nog 3 jaar probleemloos mee gereden en zonder onderhoud.
Uiteindelijk op 17 jarige leeftijd niet door de keuring geraakt omdat de rubber rond het stuurhuis weg was (was al 5 jaar) en deze niet meer te vinden was.
Qua betrouwbaarheid, ondanks het regelrecht verwaarlozen, kan hier weinig tegenop.

Nu rijd ik met een up!, geinig wagentje waar ik echt met plezier mee rijd, maar ik heb deze nog maar een paar maanden, dus over betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Bart ® schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:36:
Scooter een optie? Voor die afstand is dat echt vele malen goedkoper, en vaak niets eens echt langer rijden qua tijd.
De auto is voor mijn vriendin, en die wilt niet door de regen :/ anders was een e-bike of een scooter een prachtige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 22:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Luchtbakker schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:47:
[...]

De auto is voor mijn vriendin, en die wilt niet door de regen :/ anders was een e-bike of een scooter een prachtige optie.
Uit ervaring weet ik dat je op een scooter met een fatsoenlijk windscherm en een regenbroek gewoon droog aankomt ;). Maar een auto is inderdaad comfortabeler met slecht weer. Met mooi weer daarentegen...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Bart ® schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:56:
[...]

Uit ervaring weet ik dat je op een scooter met een fatsoenlijk windscherm en een regenbroek gewoon droog aankomt ;). Maar een auto is inderdaad comfortabeler met slecht weer. Met mooi weer daarentegen...
Airco :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:01
Ik rijd al jaren Hyundai. Nooit gezeik gehad met mijn auto's, vorige was een getz, mijn huidige een i20. Meer dan lampjes heb ik nooit vervangen... bij beide wagens niet en die Getz had al veel meegemaakt toen ik hem kocht als eerste auto.

De Getz en i20 zijn beide te zwaar voor de eisen die TS stelt, maar heb ook vaker in een i10 gereden, zeker de nieuwere modellen zijn veel auto voor weinig geld. Maar een auto moet je ook aanspreken; na de getz heb ik opnieuw ook naar andere merken gekeken. Maar vind het interieur van de Hyundai's vaak wat mooier dan b.v. Suzuki's of Toyota's dus weer bij Hyundai uitgekomen maar dat is allemaal zo persoonlijk. Als ik TS was zou ik sowieso een Aziatische auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
Als je “licht” en “plezier” wil, Exige of 4C. Helaas geen vijfdeurs in die categorie.

Als je “licht” en “goedkoop” wil, Aygo/107/108/C1/ of Picanto/i10 of een Up ofzo. Keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
Brazos schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:32:
[...]

Die zijn niet helemaal identiek, de Smart heeft bijvoorbeeld een gewicht voorin liggen ivm achterwielaandrijving en het lichte gewicht. De Twingo is een doodskist.

Als TS naar een A-klasse auto op zoek is, zou ik de i10 aanraden.
Is er voorin nog plaats voor een gewicht? Een snelle zoektocht levert mij alleen maar op dat het identieke wagens zijn (ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen mercedes en renault(-nissan), waar m.n het interieur iets verschilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Renault twizzy?

[Edit] oh nee Frans.. maar volgens mij qua betrouwbaarheid best prima. Ik bedoel voor 16km ga je toch geen auto starten. Iig niet als je weinig onderhoud en gezeur wil want je hebt met 16 km een auto die nooit echt lekker warm wordt.

Nogmaals ik zou ook nooit meer een Franse auto kopen. Been there done that, maar voor 16 km koop ik een twizzy. Met een beetje mazzel brengt ie geld op als je km vergoeding hebt.

[ Voor 114% gewijzigd door Flagg op 15-09-2019 20:57 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Brazos schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:16:
[...]

Heb ik mij destijds door de dealer laten vertellen als reden waarom de Smart een stuk beter reed dan de Renault. Er schijnt een 40 kg gewichtsverschil te zijn tussen de Twingo en de Smart, omdat ze bij Smart een gewicht voorin hebben moeten plaatsen vanwege het mislukte ontwerp. (hoge koets, laag gewicht, al het gewicht bovenop de achteras, achterwielaandrijving)

Renault heeft in plaats daarvan nog wat zitten klooien met het windgevoeligheidssysteem dat continu op de rem moet staan om de auto op de baan te kunnen houden, en later nog andere vering uit moeten brengen geloof ik.

Beide auto's zou ik met een grote boog omheen lopen en niet naar omkijken. Levensgevaarlijk.
Als ze zo gevaarlijk zijn mochten ze de weg niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Brazos schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:25:
[...]

Dat zou je verwachten, maar is helaas niet het geval. Het had mij een hoop ellende kunnen besparen, ik zou er niet meer de snelweg mee op durven en was blij toen ik het ding kwijt was. En zou de TS ook afraden zo'n auto te kopen.
Dat is natuurlijk een dingetje. Ik zou helemaal niet graag met een klein autootje de snelweg op durven. Zeker niet zo een met 60 pk vermogen waarmee je niet op de juiste snelheid op de invoegstrook komt. Dat vind ikzelf ook gevaarlijk en heb daarom liever een grotere en iets snellere. Kost wel wat meer brandstof, maar veiligheid gaat voor alles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Als je met een koekblik van 800kg en 60pk niet in kunt voegen moet je even dat blokje onder je gaspedaal weghalen of je huisarts bezoeken om te kijken wat er met je rechtervoet aan de hand is.

Verder is niet op de snelweg durven rijden ook bullshit. Hoe veiliger je auto, hoe meer risico je neemt. Ik rijd in de Starlet van mijn moeder ook veel defensiever dan in mijn eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
Wij hebben al 5 jaar een C1 uit 2011 als 2e auto er bij. Momenteel net over de 200.000 km mee gereden. In die 2 ton kilometers zijn alleen 2 lagers vervangen en de accu, totale kosten onder de 400 euro. Banden zijn ook spot goedkoop. Verzekering+wegenbelasting onder de 40 euro per maand. Verbruik is zeer zuinig. Begint inmiddels wel iets meer olie te verbruiken, maar dat haal ik altijd al bij de action. De aller aller goedkoopste die ze hebben, pakt die prima.

Puntje van aandacht volgens de verkoper was de kleine koppelingsplaten van deze auto. Volgens hem bij 150000 km sowieso vervangen. Nu heeft dit autotje veel snelweg km's gemaakt dus ook die koppeling is nog goed.

Maar even zonder gekkigheid. Voor een stukje van 16 km zou ik echt niks beters kopen dan de basic C1/aygo/107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 10:19

Yucon

*broem*

.

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 15-09-2019 22:44 . Reden: laat ook maar, offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 09:05

Theo

moederbord

Fiat Panda van 2010-2012. Niet de 'nuevo panda' (2012-heden). Simpele auto die geen drol kost in ouderhoud, verzekering en belasting. En stiekem kan er nog best veel in zo'n autootje worden gepropt.

Omdat dit specifieke model (pré 2012) geen 3 cilinder turboblokje heeft slijt deze minder hard. Het blok is simpel waardoor het onderhoud simpel is (goedkoop) en er gewoon niet veel stuk kan gaan. En voor kortere ritten zijn deze auto's ideaal.

* Theo heeft een 2008 panda op LPG die bijna de 3 ton aantikt. Tot op heden nog geen enkel onverwacht onderhoud gehad.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
_JGC_ schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:58:
Als je met een koekblik van 800kg en 60pk niet in kunt voegen moet je even dat blokje onder je gaspedaal weghalen of je huisarts bezoeken om te kijken wat er met je rechtervoet aan de hand is.

Verder is niet op de snelweg durven rijden ook bullshit. Hoe veiliger je auto, hoe meer risico je neemt. Ik rijd in de Starlet van mijn moeder ook veel defensiever dan in mijn eigen auto.
Met een 60 pk auto kan je niet op 130 komen bij de oprit van de snelweg, onmogelijk, het ding kan niet harder. Te ;amgzaam invoegen is gewoon gevaarlijk. Maar ben het hier even niet met je eens, als het misgaat, dan ben je in een starlet veel minder veilig dan in een grotere wagen. Ik rijd elke dag iets van 80-90 km snelweg. Je hebt het niet altijd zelf in de hand. een paar weken geleden, op een rustig stuk snelweg, opeens file, vanuit 130 naar 0. Ik rem, de persoon achter mij zag dat helaas te laat en dan ben je blij met een wat grotere en veiiliger auto. 100% veiligheid op de snelweg is onmogelijk.

PS: zou je toon wat vriendelijker mogen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Luchtbakker schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:33:
[...]

Als je had doorgelezen had ik gezegd dat uit eigen ervaring Franse auto's niet goed zijn. Mijn ervaring wordt versterkt door wat online bijna wekelijks geschreven wordt.

Ik ben blij dat ik van de Clio af ben dat ik 3 kwart jaar heb gehad. 40k op te teller, reed als 200k en bijna elke 2 maanden bij de garage om een of andere vage reden.

Ik ben niet heilig aan Duitse auto's. Mijn Seat heeft ook zijn dingetjes gehad dat niks met slijtage te maken had. Japanners weten de meeste inmiddels wel, is degelijk maar ook niet onverwoestbaar.

Maar geen van alle auto's dat ik heb gehad hebben zoveel gezeik gehad als de Clio. De Clio was geen vrijwillige keuze, maar bevestigde toen mijn gevoeld al dat Franse auto's gewoon ruk auto's zijn.

Eigenwijs of niet, ik ga er niet op gokken dat een andere Franse auto wel of niet goed is.
Tja, hier een Clio gehad die 130k heeft gelopen met niets meer dan olie en airco filters. Je kunt geluk en pech hebben waarschijnlijk  ¯\_(ツ)_/¯

Volgens mij staan de Duitse auto's ook niet bovenaan in de betrouwbaarheidslijsten. Dan moet je voor de Toyota's of de Hyundai's gaan.
aljooge schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:46:
[...]

Met een 60 pk auto kan je niet op 130 komen bij de oprit van de snelweg, onmogelijk, het ding kan niet harder. Te ;amgzaam invoegen is gewoon gevaarlijk. Maar ben het hier even niet met je eens, als het misgaat, dan ben je in een starlet veel minder veilig dan in een grotere wagen. Ik rijd elke dag iets van 80-90 km snelweg. Je hebt het niet altijd zelf in de hand. een paar weken geleden, op een rustig stuk snelweg, opeens file, vanuit 130 naar 0. Ik rem, de persoon achter mij zag dat helaas te laat en dan ben je blij met een wat grotere en veiiliger auto. 100% veiligheid op de snelweg is onmogelijk.

Oh god, weer eentje die met 130 denk in te kunnen voegen, om waarschijnlijk vervolgens voor een vrachtwagen naar links te schieten en ervoor te zorgen dat iedereen anders op de rem voor hem moet. Je voegt in met de snelheid van de meest rechterstrook, dus 90km/u aan het einde van de invoegstrook is meer dan prima...
Geven ze geen rijles meer?

[ Voor 31% gewijzigd door Jeroenneman op 15-09-2019 22:50 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Ik heb jarenlang in een golf 3 1.9d gereden met 69pk op 1035kg. Nooit problemen met invoegen. Daarna een 206 1.4hdi met 68pk op 949kg. Ook een Daihatsu Sirion2 1.0 gereden als leenauto. Het geheim: toeren maken, gas op de plank. Niet te bang zijn om toeren te maken, zo'n benzine 3pitter komt bij 3500RPM pas los, geef hem dat ook. Verder de hele strook gebruiken ipv bij het eerste blokje invoegen zoals half Nederland doet. Dat laatste bewijst ook dat je niet altijd 130 moet rijden bij het invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jeroenneman schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:46:
[...]

Oh god, weer eentje die met 130 denk in te kunnen voegen, om waarschijnlijk vervolgens voor een vrachtwagen naar links te schieten en ervoor te zorgen dat iedereen anders op de rem voor hem moet. Je voegt in met de snelheid van de meest rechterstrook, dus 90km/u aan het einde van de invoegstrook is meer dan prima...
Geven ze geen rijles meer?
ik pas mij aan aan de snelheid van de meest rechter rijstrook. Als dit 90 is zoek ik het gat op en voeg ik met 90 in, Maar als rechts 130 gaat moet ik dat ook doen. Structureel met 90 km invoegen is veel te langzaam, je hebt een kolonne achter je die bumper aan bumper zit en je hebt een snelheidsverschil van 40. Wat mij betreft, wie zo structureel invoegt van de weg halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Kriss0r schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:39:
En nog door Opel bedacht toen het nog Duits was..
Dat was in 1929..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou misschien een iets zwaardere auto willen zoals bv Mazda 2 2007-2013 model bv waarbij je dan ook iets veilig hebt. Dat zijn best goed sturende auto's en je ziet deze regelmatig staan met 2 ton op de teller of soms meer. Dus qua betrouwbaarheid is het goed. Mazda is wel prijzig maar je hebt wel een behoorlijke auto.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

[quote]Anoniem: 93986 schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:10:

[/quote]

Je post is veranderd zo te zien. Maar Franse auto's gaan er bij ons echt niet in, sorry. Het is gewoon bende naar onze mening en veel te veel ellende ook in meegemaakt.
Franse auto's zijn inderdaad nog snert, wij hebben ze jarenlang als leaseauto gehad en niets dan problemen. Omdat onze consultants zo vaak in de garage stonden zijn we gewisseld naar VW groep. Prima, zolang je geen 1.4 TSI had want dat is zowat de slechtste motor qua betrouwbaarheid die VW ooit heeft gemaakt.

Mijn punt: Alle auto's zijn klote als je pech hebt. Wat ik trouwens zie tijdens mijn hobby uurtjes is dat duitsers ROESTEN als een tierelier, terwijl de fransen echt geen problemen daarmee hebben. Fransen hebben eigenlijk dezelfde pech als italianen: Elektronica. Dat is echter vaak makkelijker te repareren dan synchro's of roest.

Momenteel sleutel ik aan een Suzuki Vitara. Ontzettend mooi om te zien hoe Suzuki hun auto"s (nog steeds) bouwt. Best wel overengineerd. Ditzelfde kan ik overigens zeggen van Toyota. Nissan en Honda doen het naar mijn ervaring een stuk minder (vooral Honda de laatste jaren). Maar goed, ben maar een hobbysleutelaar... Indien er budget is voor een vitara (ouder model) zou ik dit zeker overwegen.

[ Voor 11% gewijzigd door matthewk op 16-09-2019 07:53 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 09:05

Theo

moederbord

[...]

Ik heb exact 60 pk in een auto die 860 kilo weegt en wat jij beschrijft komt mij niet bekend voor. Invoegen gaat zonder enige problemen. Ook een vrachtwagen inhalen als je er achter plakt gaat gewoon met 120 km/h. Remmen gaat ook gewoon. Sterker nog, pas nog exact het tegenovergestelde meegemaakt. Ik moest een noodstop maken omdat er twee auto's voor mij elkaar raakten. Ik stond op tijd stil.

Maar waarschijnlijk is mijn menig niet representatief. Want iemand die bijna drie ton in een Panda heeft gereden kan je uiteraard niet serieus nemen :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

En de verklaring staat ook in het artikel, het zijn gemiddeld de goedkoopste auto's, dus ook de minst degelijke. Maar je hebt een dergelijk sterke vastgeroeste mening dat argumenten waarschijnlijk niet er veel indruk maken.

Met de afkeer van Franse auto's maak je het jezelf erg moeilijk want juist in de specificatie die jij opgeeft zijn ze het beste (voor de prijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

aljooge schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:06:
[...]

ik pas mij aan aan de snelheid van de meest rechter rijstrook. Als dit 90 is zoek ik het gat op en voeg ik met 90 in, Maar als rechts 130 gaat moet ik dat ook doen. Structureel met 90 km invoegen is veel te langzaam, je hebt een kolonne achter je die bumper aan bumper zit en je hebt een snelheidsverschil van 40. Wat mij betreft, wie zo structureel invoegt van de weg halen.
Rechts gaat nooit 130. Er zitten vrachtwagens op die strook. Ik rij 60k per jaar, en idioten die met meer dan 110 van de invoegstrook komen zijn een van de grootste gevaren op de weg. Komen veel te hard aan, moeten dan in de ankers voor het verkeer wat wel de normale snelheid rijdt op die strook, of ze schieten er snel voorbij door rechts in te halen.

Mensen rijden niet bumper aan bumper rechts.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-06 13:45
[...]

Met dat argument ben ik het ook niet echt eens. Ik heb hier een Peugeot 106, 1.1l met de 60pk waarover je spreekt. Over het algemeen kan ik prima met 120-130 invoegen zolang ik maar langer op de invoegstrook blijf en ik hem dan ook echt flink in zijn toeren doortrek, dan heb ik het over tussen schakelmomenten dussen de 4000-5000 toeren, dan begint dat blokje echt los te komen en ben je zo op snelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:21

Jrz

––––––––––––

Waarom een lichte auto? Voor de wegenbelasting moet je gewoon van die diesel af.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daniel. schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:36:
[...]

Klopt ik wilde ook geen franse auto's meer maar sinds 2015 heb ik net geen 4 jaar in een C4 Cactus gereden, wel nieuw, maar met 120k km gereden nog nooit problemen gehad. Ja 1 lampje dat stuk ging en 2 aanrijdingen. Maar verder super betrouwbaar en nooit problemen.
Geen problemen gehad? Mijn Cactus heeft ondertussen al drie keer een terugroepactie gehad. Leuk als je de auto brengt voor een bandenwissel, er even op blijft wachten en hoort dat ze je niet meer verder mogen laten rijden. En dan zijn de leenauto's op... :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Tsurany schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:45:
[...]

Geen problemen gehad? Mijn Cactus heeft ondertussen al drie keer een terugroepactie gehad. Leuk als je de auto brengt voor een bandenwissel, er even op blijft wachten en hoort dat ze je niet meer verder mogen laten rijden. En dan zijn de leenauto's op... :+
Die werden altijd met mijn onderhoudsbeurten meegenomen. Dat was geen probleem.

Liever een terugroep actie dan de problemen afkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel. op 16-09-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 09:13
Jeroenneman schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:27:
[...]

Rechts gaat nooit 130. Er zitten vrachtwagens op die strook. Ik rij 60k per jaar, en idioten die met meer dan 110 van de invoegstrook komen zijn een van de grootste gevaren op de weg. Komen veel te hard aan, moeten dan in de ankers voor het verkeer wat wel de normale snelheid rijdt op die strook, of ze schieten er snel voorbij door rechts in te halen.

Mensen rijden niet bumper aan bumper rechts.
Soms rijdt het verkeer wel degelijk bumper-aan-bumper op de rechterbaan; en soms rijdt het 130 of meer op de rechterbaan. Maar beide tegelijk heb ik nog nooit gezien.

En verder is langzaam invoegen ook iets dat je gewoon moet kunnen. Hier in de buurt een oprit die zo kort is dat ik met mijn 1300 kilo en 130pk met droog weer net met 90 kan invoegen; soms is het gewoon goed om te kunnen inschatten waar ruimte is, ipv alles met extra pk's op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Jrz schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:36:
Waarom een lichte auto? Voor de wegenbelasting moet je gewoon van die diesel af.
Sowieso gaat het een benzine worden wegens de korte stukken. Het gewicht is puur omdat we op zijn goedkoopst mogelijk uit willen zijn voor de auto omdat de auto niet gebruikt gaat worden voor anders dan alleen werkverkeer. (2x16km per dag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

aljooge schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:44:
[...]

Dit artikel haalt conclusies van de consumentenbond en de adac naar voren. Dit zijn geen betrouwbare bronnen.

Over de consumentenbond: ze meten verkeerd. Ze kijken per type over een bepaalde verkochte periode naar het aantal mankementen en trekken hierbij nogal snoeiharde onterechte conclusies. Het probleem wat hiermee is dat oude auto’s meer mankementen hebben dan nieuwe. Onderdelen zijn nu eenmaal aan slijtage onderhevig. Nu hebben die franse auto’s de neiging om in de beginjaren veel te verkopen. Zo zijn er Franse types die in 6 jaar 80% van hun omzet halen en de rest van de 20% in de 5 andere jaren. De consumentenbond bekijkt per type en niet naar al die wat oudere auto’s binnen de tijdspanne en gaat nogal tekeer in hun consumentengids terwijl ik vind dat ze hun onderzoek niet goed voor elkaar hebben.

Maar het kan nog erger, dat is wat ze in Duitsland doen bij net onderzoek van Adac, de Pannenstatistik. Daar staan altijd auto’s genoteerd als zeer betrouwbaar waarvan het concern Duits is. Audi seat volkswagen bmw mercedes, Skoda fantastisch! Frans en Italiaans natuurlijk niet. Het probleem is dat deze Pannenstatistik gemanipuleerd is, in andere landen hebben de Duitse concernauto’sopeens veel meer problemen. Die pannenstatistik is marketing en is niet geloofwaardig.
Die merken hebben deals met de ADAC. Die auto’s hebben pechservice en veel pechgevallen worden op die manier uit de statistieken gehouden.
Flagg schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:52:
Nogmaals ik zou ook nooit meer een Franse auto kopen. Been there done that, maar voor 16 km koop ik een twizzy. Met een beetje mazzel brengt ie geld op als je km vergoeding hebt.
Ik koop of lease nooit een Duitse wagen.

Seat Leon: 4 x een nieuwe koppeling in 250k km. Oorzaak? Dual massa vliegwiel. Verhoogt het rijplezier iets, maar ontworpen om kapot te gaan. De duitsers zijn ook de enige die vliegwielen als slijtageonderdelen zien. Kapot na 20k km? Sorry, slijtageonderdeel. Na 280k km was het blok helemaal klaar. De dieselpomp zit op de krukas. Tussen je motorolie en diesel zit een klein rubber ringetje. Dat gaat vroeg of laat lekken en dan is het einde motor (diesel smeert niet zo goed).

Nieuwe Polo: gaat midden in Amsterdam vol in de ankers op een gelukkig lege weg. Was een leenauto maar mijn god _O-

Mercedes S van een paar jaar oud voor APK naar de garage: rekening van destijds 15k gulden. De dealer nam niet eens de moeite om te bellen maar ging er gewoon vanuit dat het wel ok was :p

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Collega heeft een Seat Ibiza die nooit wat mankeert maar in het jaar dat ie hem nu heeft wel al 2 keer terug naar de dealer geweest voor ‘gescheurde raamrubbers’ :?

Toegegeven: de Renault van mijn pa is wel een klein drama. De Megane daarvoor was weer perfect. In 140k km geen enkele storing :).

Ik zou me niet zo blind staren op een merk..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:21

Jrz

––––––––––––

Luchtbakker schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:13:
[...]

Sowieso gaat het een benzine worden wegens de korte stukken. Het gewicht is puur omdat we op zijn goedkoopst mogelijk uit willen zijn voor de auto omdat de auto niet gebruikt gaat worden voor anders dan alleen werkverkeer. (2x16km per dag).
Ik enk niet dat je alleen daar naar zou moeten kijken. Je zit met onderhoudt etc. Het onderste hoeft niet altijd uit de kan.

In dit geval zou je kunnen kijken naar een Biro https://biro.nl/

Dit is geen auto, dus je hebt dezelfde kosten als een scooter.

[ Voor 5% gewijzigd door Jrz op 16-09-2019 12:42 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Citroën C1/Peugeot 107 van de eerste generatie (tot 2014) is allemaal Toyota Aygo van onder, ze hebben zo hun kwaaltjes zoals iedere auto maar het zijn oerdegelijke karretjes en spotgoedkoop.

De nieuwe generatie C1/107 is met de 68pk versie ook nog steeds Toyota, de 83pk variant is het Puretech blokje van Citroën/Peugeot zelf maar ook die mankeren eigenlijk niks.
Luchtbakker schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:17:
[...]

Daag ik jou bij deze uit om een Duitse auto te vinden met 300k op de klok met zo'n opgefokt 1-liter turbo grasmaaierblokje.

Je baseert je vooroordelen op gebakken lucht en op onderbuik gevoelens. Stap daar van af of koop zo'n oerdegelijke Volkswagen Up (want Duits) waarvan je het druklager na 30k km onder de auto vandaan rammelt.
AHAHAHAHAHAHA

RTL nieuws heeft bij dat onderzoek een database openbaar gesteld waar per merk en model ingezien kan worden waar die auto's het meest op afgekeurd worden. Luchtdruk in band te zacht, ruitenwisserbladen versleten, banden versleten. Moet je voor de gein eens kijken in die database naar Duitse auto's, uitstoot, gebroken veren, versleten ophanging. Om nog maar te zwijgen over olieverbruik, opgerekte kettingen...

https://www.autoweek.nl/c...en/#.Wjj3ZAXAeR0.facebook

[ Voor 59% gewijzigd door FastFred op 16-09-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
FastFred schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:49:
de 83pk variant is het Puretech blokje van Citroën/Peugeot zelf maar ook die mankeren eigenlijk niks.
Is dat niet het blok met de riem in de olie? Daar heb ik inmiddels al een aantal uitvallers van voorbij zien komen (op internet overigens, ben geen garagist).
Riemen die desintegreren (mogelijk onder invloed van verkeerde olie) en de boel verstoppen waarna het blok aan puin loopt

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 16-09-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij hebben die dingen een ketting.

En volgens mij zijn het juist Volkswagen blokken die nu weer een riem gaan gebruiken omdat de ketting intern oprekt waarna het blok in puin loopt :+

[ Voor 64% gewijzigd door Glashelder op 16-09-2019 13:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Juup schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:47:
Lol waarom proberen jullie de TS in een franse auto te praten?
Hij wil dat niet.
Omdat een Franse auto nu eenmaal zeer goed aansluit op de wensen van TS. Je hebt toch vrij vaak veel auto voor je geld. Kwaliteit niet altijd super maar met het aantal kilometers wat TS rijd zou ik daar weinig zorgen over hebben. Zeker als het een wat nieuwere auto is zal deze echt de nodige jaren meegaan.

Maargoed opzich kan ik er wel een beetje inkomen. Ik ben toch ook altijd nog huiverig voor Franse auto's.

Als we het dan toch hebben over degelijke prijs/kwaliteit auto's zou ik naar Hyundai/Toyota/Mazda etc gaan kijken. Degelijk, veel keuze in kleine modellen, zuinig etc.

edit: zie nu dat ik gereageerd heb op een bericht van een paar pagina's geleden, maargoed. Veranderd niks aan mijn mening haha :P

[ Voor 7% gewijzigd door Arwintju op 16-09-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:45:
[...]

Duitse auto's (zoals mijn golf en Ibiza) hebben beide ook een aantal terugroepacties gehad. Daar zijn de Franse niet uniek in. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Glashelder schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:04:
Volgens mij hebben die dingen een ketting.

En volgens mij zijn het juist Volkswagen blokken die nu weer een riem gaan gebruiken omdat de ketting intern oprekt waarna het blok in puin loopt :+
De 1.4 en 1.6 had een ketting, de 1.2 heeft inmiddels weer een riem. Riem loopt door de olie voor lager verbruik, en ja, die lossen op als je de verkeerde olie gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:53
Verjaardagspraat alom hier. Alsof ze in 'land X' geen auto's kunnen bouwen. Hell: talloze Franse auto's delen hun technieken met vele andere auto's (Toyota Aygo / Citroën C1 / Peugeot 106) en het gros wordt niet eens in Frankrijk zelf in elkaar gesleuteld :+

Daarnaast: dat model 1 en model 2 slecht zijn, zegt zeker niet dat model 3 ook slecht is.

Een betrouwbare auto vind je niet door te concluderen dat de Audi van de buurman goed is en dus dat alles van VAG geweldig is en dus dat die Skoda Citigo een goed plan is.
Een betrouwbare auto vind je door te zoeken naar occasion aankoopadviezen van een Autoweek, ANWB of Autoblog te kijken/lezen.
Bovenal is betrouwbaarheid helemaal niet zo goed in het model uit te drukken. Let op onderhoudshistorie en of de auto een beetje liefde van z'n eigenaar heeft gekregen. Waarom doet hij de auto weg?

Je kan beter een middelmatig merk/model kopen met kloppend en volledige onderhoudshistorie bij een betrouwbare garage in de buurt mét garantie, dan dat ene model wat volgens N=1 hier op Tweakers een goede aankoop is en die zonder enige zekerheid van een louche particulier overnemen.

That said:
- elektrisch al overwogen? Een eerste generatie Nissan Leaf is wellicht wat duurder in aanschaf, maar zeer waarschijnlijk verdien je 'm tamelijk snel terug. Wat is het budget uberhaupt? Ook een Toyota Yaris Hybrid is goedkoop te rijden.
- de Starlet is overhyped. Ik heb 'm zelf ook gehad en heb er enorm van genoten, super betrouwbaar karretje zoals iedereen al tientallen jaren zegt - maar het is wel 2019. Mijn 1997-model heb ik weggedaan omdat ook daar de roest toesloeg.
- Wil je occasion hoppen? Zoek een 1000-euro bak van <15 jaar oud en hoop op het beste :P mogelijk het goedkoopste.
- Anders zou ik gewoon een leuke B-segmenter halen. Mazda2, Yaris, Fiat Punto, een nieuwe Seat Ibiza... zoiets. Uit de buurt. Met kloppend onderhoud en garantie.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 11:22
Brazos schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:16:
Heb ik mij destijds door de dealer laten vertellen als reden waarom de Smart een stuk beter reed dan de Renault. Er schijnt een 40 kg gewichtsverschil te zijn tussen de Twingo en de Smart, omdat ze bij Smart een gewicht voorin hebben moeten plaatsen vanwege het mislukte ontwerp. (hoge koets, laag gewicht, al het gewicht bovenop de achteras, achterwielaandrijving)
Vlak na de introductie van de Twingo indertijd een proefrit gemaakt. Mijn vrouw had ook een nieuwe auto nodig en zo'n achterwielaangedreven karretje leek me wel fun. Maar die Twingo heeft inderdaad een wegliggnig uit het jaar 0. Ook alle fun van een achterwielaangedreven auto hebben ze eruit weten te halen. Ik vond het 3x niks en we hebben uiteindelijk de Peugeot 108 gekocht. Vooral met een open dakje een erg leuke auto...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 18:52
16 km enkele reis voor werk? Wat is er mis met fietsen, brommer/scooter, of e-bike? Serieuze lichamelijke beperkingen, of gewoon lui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
CrazyOne schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:02:
16 km enkele reis voor werk? Wat is er mis met fietsen, brommer/scooter, of e-bike? Serieuze lichamelijke beperkingen, of gewoon lui?
Dat stond niet tussen mijn optielijst, bewust. ;) Het is namelijk een uur fietsen, een niet al te fijn traject.
Pagina: 1 2 Laatste