CAT 5e kabel snelheid zakt om de 2/3 dagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShadowXiX
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01-2024
Hallo allemaal.

Ik loop tegen een probleem sinds een paar weken geleden en kom er maar niet uit.

Ik heb een CAT 5e F/UTP Foil Shielded 100 MHz aangeschaft van netwerkkabelshop.nl en aangesloten vanaf de modem naar de laptop. De afstand is 35 tot 40 meter. De internetkabel had geen RJ45 plug aansluiting kop en die heb ik zelf erop gezet met een RJ45 tang.

Alleen het volgende wat gebeurd is dat de snelheid zakt om de 2 a 3 dagen naar 10 Mbps. Als ik opnieuw de internetkabel in me laptop aansluit krijg ik weer mijn volledige snelheid 90 Mbps weer terug. Ik controleer de snelheid op speedtest.net.

Wat heb ik al geprobeerd
Ander laptop maar wel de zelfde internetkabel, ik kom uit op zelfde resultaat uit.
Ander internetkabel maar wel de zelfde laptop dan zakt de snelheid helemaal niet(week lang controleren).

Wat kan ik doen??

Bij het aansluiten van de internetkabel zowel in de laptop en de modem hoor ik geen klik zoals normaal gesproken. De internetkabel die gaat ook eruit als je eraan trekt/wiebelt aan de kabel.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Eerste gedachte: Fatsoenlijke stekkers monteren?

Zijn je stekkers ook wel voor het juiste type kabel (stug vs. soepel)? Welke producten heb je precies gebruikt en kun je misschien laten zien hoe je beide stekkers hebt gemonteerd (foto)?

Mocht je een kabel met stugge aders hebben gekocht, gebruik die dan alsjeblieft waarvoor die bedoeld is: afmonteren op een contactdoos of patchpanel. Die kabel is bedoeld voor vaste installatie en dus niet gemaakt om veel te verplaatsen / bewegen / buigen, iets wat je volgens mij nogal vaak zult doen als je hem in een laptop steekt. Dat zal niet direct problemen geven maar mogelijk op termijn wel. Met een soepele patchkabel voor het laatste stukje gebruik je de spullen die er voor bedoeld zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Xander op 14-09-2019 13:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ShadowXiX
Ik de stekkers gekocht van Gamma en dat zijn deze

Zo te zien is dat stug.

Als je hier klikt zie de aansluiting van de modem.

Als je hier klikt zie je de aansluiting van de laptop.

En als je hier klikt dan zie je met wat voor tang ik dat deed.

Ik denk dat ik te hard kneep waardoor die RJ45 stekkers veel dieper is gegaan en daardoor hoor ik geen klik meer. Kan dat het reden zijn van de probleem. Lijkt me sterk dat ik de verkeerde kabel gebruik en stekker heb gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:15
Als ik op foto zie dat je kabel niet correct hebt geknepen. De draad kleuren kloppen, maar de draad moeten tegen uiteinde van connector zitten en de mantel van STP kabel zit niet onder "drempel" geklemd van connector. De tang die gebruikt knijpt niet altijd de pinnen in connector goed in draad. Je moet een tang gebruiker met vergrendeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Met "stug" of "soepel" wordt de kern van de UTP draad bedoeld. Een solide kern is stug, een kern die uit allemaal kleine draadjes bestaat is soepel. Voor patchkabels gebruik je over het algemeen soepele draad en voor muurkabels stugge draad. Stugge draad werk je normaal gesproken af met een wandcontactdoos, soepele draad met een stekker. Om op een stugge draad een stekker te kunnen zetten, heb je stekkertjes nodig die daar speciaal geschikt voor zijn.

1. Die gamma UTP stekkers zijn 99% zeker voor soepele draad bedoeld.
2. Wat voor UTP kabel heb je gekocht (post anders een linkje), heeft die een solide kern of kern bestaande uit losse draadjes?
3. Als ik kijk naar het plaatje van de aansluiting bij de laptop, lijkt het wel alsof je de draden gestript hebt, of dat ze er niet ver genoeg in zitten. Je knijpt dit soort stekkers gewoon door het plastic om de draad heen.

• ShadowXiX
plizz schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:52:
Als ik op foto zie dat je kabel niet correct hebt geknepen. De draad kleuren kloppen, maar de draad moeten tegen uiteinde van connector zitten en de mantel van STP kabel zit niet onder "drempel" geklemd van connector. De tang die gebruikt knijpt niet altijd de pinnen in connector goed in draad. Je moet een tang gebruiker met vergrendeling.
Het is een F/UTP kabel zoals ik al eerder zei.
De draad zijn tegen de uiteinde van de connector, anders had ik vanaf begin geen 90 Mbps gehaald. En dat de mantel niet onder de "drempel" zitten maakt denk ik niet zo veel uit. Want het gaat erom dat die draden goed vast zitten. Het kan zijn dat het aan die tang ligt, wie weet.
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:19:
Met "stug" of "soepel" wordt de kern van de UTP draad bedoeld. Een solide kern is stug, een kern die uit allemaal kleine draadjes bestaat is soepel. Voor patchkabels gebruik je over het algemeen soepele draad en voor muurkabels stugge draad. Stugge draad werk je normaal gesproken af met een wandcontactdoos, soepele draad met een stekker. Om op een stugge draad een stekker te kunnen zetten, heb je stekkertjes nodig die daar speciaal geschikt voor zijn.

1. Die gamma UTP stekkers zijn 99% zeker voor soepele draad bedoeld.
2. Wat voor UTP kabel heb je gekocht (post anders een linkje), heeft die een solide kern of kern bestaande uit losse draadjes?
3. Als ik kijk naar het plaatje van de aansluiting bij de laptop, lijkt het wel alsof je de draden gestript hebt, of dat ze er niet ver genoeg in zitten. Je knijpt dit soort stekkers gewoon door het plastic om de draad heen.
Je hebt gelijk over de kern van UTP, ik begreep het verkeerd. Het is een flexibele kern dus soepel, hier is een link waar ik het had aangeschaft. Alleen weet ik niet meer of de ader CCA of koper was, maar dat moet niet zoveel uit maken toch? Ik denk dat ik CCA had aangeschaft.

Ik heb de mantel, de buitenkant eraf gehaald zodat de 8 draden naar buiten steken. En die 8 draden deed ik in de stekker en dan met RJ45 door geknepen.

Ik heb geen stekkers meer door elke keer opnieuw te proberen :-( . Hebben jullie een aanrader welke ik moet aanschaffen.

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:33
40 meter lange CCA kabel? Het kan goed dat je daar je probleem al hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
ShadowXiX schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:26:
[...]
Ik heb de mantel, de buitenkant eraf gehaald zodat de 8 draden naar buiten steken. En die 8 draden deed ik in de stekker en dan met RJ45 door geknepen.
Dit klopt op zich, maar op de foto van een van je stekkertjes (https://imgur.com/a/gQiTmFT) lijkt het alsof de oranje en oranje-witte draad niet helemaal tot onder gaan, of gestript zijn voor ze bij de connector komen. Het kan gezichtsbedrog zijn door het plastic van het stekkertje, maar misschien even iets om te controleren.

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 15-09-2019 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
En dat de mantel niet onder de "drempel" zitten maakt denk ik niet zo veel uit. Want het gaat erom dat die draden goed vast zitten.
Die "drempel" zorgt voor trekontlasting, zodat er niet iedere keer als je aan de kabel trekt of daarmee beweegt mechanische belasting op de verbindingen komt te staan. Het is niet ondenkbaar dat er nu toch een slecht contact is ontstaan omdat de stekker niet fatsoenlijk is gemonteerd.

Dat de stekker niet goed vastklikt kan naar mijn idee alleen aan de stekker zelf liggen, volgens mij krijg je dat mechanisme niet zomaar gesloopt tijdens het krimpen. Dus wellicht zijn de stekkers ook gewoon slecht.

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 15-09-2019 10:12 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

Het is een F/UTP kabel zoals ik al eerder zei.
Welke kabel is het exact (merk/type/etc.)?
En is het vaste of flexibele kern?
En is het echt koper of CCA?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
lier schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:27:
[...]

Hij had een link gepost. Merkloos, flexibel, CCA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowXiX
smekkos schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:36:
40 meter lange CCA kabel? Het kan goed dat je daar je probleem al hebt zitten.
Op internet las ik dat CCA netwerkkabels geschikt zijn voor tot 50 meter te overbruggen. Dus weet niet of het daar aan ligt.
Cpt.Morgan schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:38:
[...]

Dit klopt op zich, maar op de foto van een van je stekkertjes (https://imgur.com/a/gQiTmFT) lijkt het alsof de oranje en oranje-witte draad niet helemaal tot onder gaan, of gestript zijn voor ze bij de connector komen. Het kan gezichtsbedrog zijn door het plastic van het stekkertje, maar misschien even iets om te controleren.
Dat is gezichtsbedrog zoals je dat mooi zegt, want heb zelf nog een keer gekeken en ze komen tot het einde. Maar zal zeker rekening mee houden voor volgende keer.
Xander schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:06:
[...]

Die "drempel" zorgt voor trekontlasting, zodat er niet iedere keer als je aan de kabel trekt of daarmee beweegt mechanische belasting op de verbindingen komt te staan. Het is niet ondenkbaar dat er nu toch een slecht contact is ontstaan omdat de stekker niet fatsoenlijk is gemonteerd.

Dat de stekker niet goed vastklikt kan naar mijn idee alleen aan de stekker zelf liggen, volgens mij krijg je dat mechanisme niet zomaar gesloopt tijdens het krimpen. Dus wellicht zijn de stekkers ook gewoon slecht.
Ik ga nieuwe connectors bestellen van netwerkkabelsshop.nl en hopen dat ik niet weer problemen heb.
lier schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:27:
[...]

Merk: Goobay
Type: F/UTP
Flexibele kern
CCA
Meer info klik hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:18
Even out of the box denken, je zegt dat je je snelheid controleert op speedtest.

Welke verbindingssnelheid geeft je laptop weer als je snelheid inkakt en en je de stekker er opnieuw in doet ?

Loopt niet gewoon je routertabel vol ?

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Cca is het probleem. Voor de 5 euro die je hebt bespaard, mag je nu weer de portemonnee trekken voor koperkabel. :)

Wij hebben thuis een 10 meter cca kabel liggen van de action en daardoor heeft mijn vriendin's pc 100mbit, terwijl ik lekker op gigabit zit.

Cca is bagger en te belachelijk dat er überhaupt nog winkels zijn die het verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:01
Los van alle (terechte) opmerkingen over de kwaliteit van de kabels en verbindingen heb ik in de OP helemaal niets gelezen dat de bewering van TS ondersteunt dat de kabels het probleem zijn. Ik denk meer in de lijn van @The Gamblers dat er een probleem is met de router/modem.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

Patrick_6369 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:37:
Los van alle (terechte) opmerkingen over de kwaliteit van de kabels en verbindingen heb ik in de OP helemaal niets gelezen dat de bewering van TS ondersteunt dat de kabels het probleem zijn. Ik denk meer in de lijn van @The Gamblers dat er een probleem is met de router/modem.
Ik verwacht het niet:
Alleen het volgende wat gebeurd is dat de snelheid zakt om de 2 a 3 dagen naar 10 Mbps. Als ik opnieuw de internetkabel in me laptop aansluit krijg ik weer mijn volledige snelheid 90 Mbps weer terug. Ik controleer de snelheid op speedtest.net.
Tenzij de router tabel geleegd wordt zodra de kabel ontkoppeld wordt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowXiX
The Gamblers schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:08:
Even out of the box denken, je zegt dat je je snelheid controleert op speedtest.

Welke verbindingssnelheid geeft je laptop weer als je snelheid inkakt en en je de stekker er opnieuw in doet ?

Loopt niet gewoon je routertabel vol ?
Ik snap je vraag niet zo goed. Wat bedoel je met het woord "inkakt"? Zodra de internetkabel aangesloten is behaal ik 90 Mbps. Om de 2 a 3 dagen zakt die naar 10 Mbps. Met de andere internetkabels gebeurd dit niet.

Maar als de probleem ligt bij de routertable hoe kan het zo zijn dat wanneer ik een ander internetkabel probeer heb ik er geen last van.
Ossi schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:22:
Cca is het probleem. Voor de 5 euro die je hebt bespaard, mag je nu weer de portemonnee trekken voor koperkabel. :)

Wij hebben thuis een 10 meter cca kabel liggen van de action en daardoor heeft mijn vriendin's pc 100mbit, terwijl ik lekker op gigabit zit.

Cca is bagger en te belachelijk dat er überhaupt nog winkels zijn die het verkopen.
Ik heb rond €30,- bespaard vergeleken met de koper. Maar de kans bestaat dat het inderdaad door de CCA komt. Ik krijg van Tele2 100 Mbps meer heb ik ook niet nodig. Dus de CCA zou voldoende moeten zijn. Maar op internet lees ik dat bedrijven gebruik maken van de CCA zonder last van te hebben.
Patrick_6369 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:37:
Wat betekent "OP" en "TS"?

Ik heb nieuwe connectors besteld en kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
ShadowXiX schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:58:
[...]

Ik snap je vraag niet zo goed. Wat bedoel je met het woord "inkakt"? Zodra de internetkabel aangesloten is behaal ik 90 Mbps. Om de 2 a 3 dagen zakt die naar 10 Mbps. Met de andere internetkabels gebeurd dit niet.
Netwerksnelheid staat niet gelijk aan internetsnelheid. De meeste interne netwerken horen gewoon gigabit te zijn. Tenzij je modem of router zo oud is dat het nog op 100mbit functioneert.

In de status van je netwerkadapter moet je de netwerksnelheid kunnen zien. Met een speedtest online test je je internetsnelheid. In theorie kan dus je internet het probleem zijn. Niet mijn verwachting, ik denk dat de cca-kabel het probleem veroorzaakt.
Ik heb rond €30,- bespaard vergeleken met de koper. Maar de kans bestaat dat het inderdaad door de CCA komt. Ik krijg van Tele2 100 Mbps meer heb ik ook niet nodig. Dus de CCA zou voldoende moeten zijn. Maar op internet lees ik dat bedrijven gebruik maken van de CCA zonder last van te hebben.
Geen idee wat voor bedrijven, misschien de slager om de hoek? Misschien Oracle? Wat mij betreft geen één weldenkend bedrijf.
Openings Post en Topic Starter
Ik hoop voor je dat het lukt, maar ik betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Maar als de probleem ligt bij de routertable hoe kan het zo zijn dat wanneer ik een ander internetkabel probeer heb ik er geen last van.

[...]

[...]

Geen enkel normaal bedrijf gebruikt CCA, degene die dat beweert staat gewoon glashard te liegen. Je 100m CCA kost ongeveer 10,- minder dan 100 meter kwaliteit CAT6, gevalletje goedkoop = duurkoop dus :/
Er is geen enkele reden om ooit CCA te kopen namelijk.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Afgeschermde connectors hebben geen enkele toegevoegde waarde bij unshielded kabel.
Kern: Flexibele Kern - CCA
Aders: AWG 26/7
Een koperen kabel met AWG "26/7" mag geen Cat 5e heten. Een CCA kabel mag geen Cat 5e heten. Mag je zelf nagaan wat de kwaliteit van de combinatie is.

Zie ook Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:18
En?

Wat is de status nu ?

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowXiX
Ik ben helemaal spoeg zat van geworden. Ik heb de RJ45 connecters aangeschaft en nu werkt die helemaal niet meer. En heb al 10x gekeken of de aders in de juiste volgorde zit maar daar ligt het niet aan.

Wat wel veranderd is waar ik weinig aan wat heb is dat dit keer bij aansluiting een klik hoor en als je aan de internetkabel trekt dan komt die er niet uit. Bij de vorige connecters was dat dus niet zo.

Wat ik nu ga doen is dat ik een half meter knip van die 40m internetkabel. Vervolgens monteer ik de connecters aan de half meter internetkabel en testen of die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb je wel eens gekeken naar de Tx en Rx errors?

Vermoed dat er gewoon heel veel errors optreden en dat als gevolg daarvan de snelheid omlaag gegooid wordt.

Die gamma connectoren zijn verder prima. Ik heb tientallen van die dingen gebruikt en nog nooit een probleem ervaren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ShadowXiX schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:11:
[...]

Ik ben helemaal spoeg zat van geworden. Ik heb de RJ45 connecters aangeschaft en nu werkt die helemaal niet meer. En heb al 10x gekeken of de aders in de juiste volgorde zit maar daar ligt het niet aan.

Wat wel veranderd is waar ik weinig aan wat heb is dat dit keer bij aansluiting een klik hoor en als je aan de internetkabel trekt dan komt die er niet uit. Bij de vorige connecters was dat dus niet zo.

Wat ik nu ga doen is dat ik een half meter knip van die 40m internetkabel. Vervolgens monteer ik de connecters aan de half meter internetkabel en testen of die werkt.
Zou zeggen neem je verlies, gooi die goedduurkoop CCA eruit en koop voor een paar losse euro meer dan die CCA heeft gekost een degelijke koperen kabel die gewoon werkt, proberen CCA aan de praat te krijgen is dweilen met de kraan open, zodra het eindelijk werkt ga je eindelijk rustig zitten en dan stopt 'ie weer :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 15:47

menonv

Beunhazerij?

@ShadowXiX
Het zal wel werken op een paar meter, maar de kwaliteit is gewoon zo "crap" van de kabel - in principe - dat je problemen gaat hebben met kabellengtes vanaf 15 a 20 meter.
Gooi die troep kabel weg, take the loss. In de meeste gevallen is goedkoop altijd duurkoop.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 13-10 07:52
Zoals anderen al aangeven.....koop een andere kabel. CCA is gewoon slecht

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Pagina: 1