Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beste forumleden, ik had al wat posts gemaakt in het algemene zonnepanelen PV topic maar voor de volledigheid zet ik het hier ook nog bij.

Hierbij mijn casus:

Binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning met een schuindak die op het zuiden tussen ZW en ZZW ligt (212 graden), ideaal voor zonnepanelen.
Dak is 6.75 meter diep en 4.6m hoog (schatting google maps)
Zover ik kan zien lijkt mij een string-omvormer de beste optie. Geen schaduw en alle panelen op hetzelfde deel van het dak. Hoek van het dak is 40 graden.
Op zolder staat nu een wasmachine/droger/vriezer. Er is geen aparte groep hiervoor.
De woning heeft overigens nu nog een hoofdaansluiting van 1x25A, meter is geschikt voor teruglevering.
Dit is via Liander te wijzigen naar 1x35A of 1x40A kosteloos
Kan ook naar 3x25A, eenmalige kosten van 280 euro.

Mijn huidige verbruik is ongeveer 1800 kWh. (inductie koken).
Ik vermoed dat we straks met z'n tweeën tussen de 2500-3000 kWh gaan gebruiken. Echter wil ik liever wat ruimer zitten mocht ik ooit een elektrische auto/warmtepomp willen.
Op het dak kunnen maximaal 19 panelen?

Ik heb inmiddels al één offerte binnen via een bekende van een collega en via greenchoice website:

10 x Axitec 310 Wp premium
omvormer Goodwe3000NS
RVS montage materiaal esdec
€ 3360
installatie + montage
solarkabel DC 6mm2 en AC 2.5mm2
€ 1184
Totaal €4544

of

SE3000 HD-Wave
10xpower optimizer P370 60v
€4250
installatie + montage
solarkabel DC 6mm2 en AC 2.5mm2
€ 1184
Totaal €5434

Als ik snel ff zoek op de omvormer en panelen zie ik de panelen voor € 160,- inc en de omvormer voor € 800,-
opgeteld ongeveer € 2400.Is het RVS montage systeem dan ongeveer € 1000 ?
Prijzen van de offertes lijken gemiddeld als ik deze vergelijk op internet.

Offerte van greenchoice:
Greenchoice

plaatje dak:
Dak zonnepanelen google maps
Dak zonnepanelen

Mijn vragen en/of opmerkingen:
- Is 1x35A of 1x40A voldoende, of moet ik 3x25A nemen.
- Ik zat zelf aan 18/20 panelen te denken, hele dak vol. Met 9 panelen kan je normaal gesproken op 1 groep (wasmachine), echter is er in dit geval sowieso geen aparte groep.
- Is een string omvormer voldoende met bijvoorbeeld 3 strings van 6 panelen? Of beter optimizers. Er is in principe geen schaduw

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 13-09-2019 15:03 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Viper® schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:13:

Mijn vragen en/of opmerkingen:
- Is 1x35A of 1x40A voldoende, of moet ik 3x25A nemen.
1x25A is ook genoeg hoor.
no prob voor panelen zelfs voor 2x12x3??Wp ;)
(het is eerder dat de omvormer dan niet te gek groot kan zijn.)
- Ik zat zelf aan 18/20 panelen te denken, hele dak vol. Met 9 panelen kan je normaal gesproken op 1 groep (wasmachine), echter is er in dit geval sowieso geen aparte groep.
beste blijft een eigen groep en kabel naar de meter kast.
zoek een weg en vind, kan altijd wel. ;)
- Is een string omvormer voldoende met bijvoorbeeld 3 strings van 6 panelen? Of beter optimizers. Er is in principe geen schaduw
geen schaduw, waarom dan geld uit geven aan optimizers. :?

liefst als ultiem optimum. 12 panelen van 32Vmpp in 1 string en dan op een 1 fase TL omvormer.
er zijn omvormers met 2x een mpp, dan 2x12x3??Wp er aan hangen no prob.
doe je 2x12x330Wp, dan hoeft dat echt geen 8kW omvormer te zijn, een 3850Wp (16A) omvormer kan nog steeds, je top alleen flink af, maar dat is geen ramp alleen niet leuk. (heeft meer met je bloeddruk te maken.)

wil je er 20 of 18, no prob.
neem dan een omvormer 1fase en TL (TL is eigenlijk 95% van de omvormers) en jop daar 2x10x+/-300Wp op, en met 6000Wp mag je gerust nog een 16A omvormer gebruiken, als het moeilijk word de dikkere kabel te leggen is dat geen ramp.
probeer maar hoeveel je voor elkaar krijgt, maar denk niet te moeilijk. ;)

ik heb zelf 7kWp op een 1x35A, maar de omvormer(s) begrenzen tot op 4,5kW en dat is minder als 20A. ;)
dit levert 6000kWh op per jaar, en is net genoeg om 0kWh per jaar te gebruiken en maar 300m3 gas per jaar.
die rekening is erg goed te betalen, maar maandelijks voorschot laag genoeg krijgen is soms wel lastig. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 14-09-2019 19:30 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dak is 6.75 meter diep en 4.6m hoog (schatting google maps)
Als je verhuisd bent eerst even meten.
op 4m60 passen geen 3 standaard panelen in landscape naast elkaar.
Eerder 2 van 2x1 mtr of 3 van deze panasonics

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Viper® schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:13:

De woning heeft overigens nu nog een hoofdaansluiting van 1x25A, meter is geschikt voor teruglevering.
Dit is via Liander te wijzigen naar 1x35A of 1x40A kosteloos
Kan ook naar 3x25A, eenmalige kosten van 280 euro.
Omzetten naar 40 A zou ik altijd doen, mits je meterkast hiervoor geschikt is.
Teveel is beter als te weinig... Wellicht ga je in de toekomst E rijden, je CV eruit werken met een WP en koken op inductie.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:24:
[...]

Omzetten naar 40 A zou ik altijd doen, mits je meterkast hiervoor geschikt is.
Teveel is beter als te weinig... Wellicht ga je in de toekomst E rijden, je CV eruit werken met een WP en koken op inductie.
Als je dat al weet kan je beter vast naar 3 fase, dan zijn de mogelijkheden eindeloos en je hebt gelijk krachtstroom voor je lasapparaat, draaibank, brug, compressor enz enz. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Gasschuif

Gasschuif

Het zit hem hem met name in het woord kostenloos..😎
3x 25 A kan later altijd nog. Hier 8,5 kW l/l en 8 kW l/w, en een draaibank en luchtcompressor en inductie koken. op 1x 35A. En dat al 25 jaar. 😁 Het staat nooit tegelijk aan natuurlijk.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:19:
Het zit hem hem met name in het woord kostenloos..😎
3x 25 A kan later altijd nog. Hier 8,5 kW l/l en 8 kW l/w, en een draaibank en luchtcompressor en inductie koken. op 1x 35A. En dat al 25 jaar. 😁 Het staat nooit tegelijk aan natuurlijk.
25 jaar inductie koken, wauw! :+

Ja snap ik ook wel, ik had ook een shitload aan spullen oa, kokend waterkraan, 2 e-boilers, 7kW warmtepomp, 3,6kW oven, 2,4kW combi magnetron, 1,6kW koffie automaat, inductie koken, vaatwasser, wasmachine, wp droger op een 35A enkel fase aansluiting, maar had wel een wattcher in de kamer zodat vrouwlief kan kijken of ze nog een kop koffie kon zetten als alles al draaide en tegen de 7000W stond te verbruiken.
Met de 3 fase en netjes verdeeld is de wattcher weg, geen noodzaak meer dus geeft meer rust, dat het niet kosteloos is is dan ook geen ramp, we geven ook wel geld uit aan minder belangrijke dingen en hebben we ook geen problemen mee.
Het koste hier het standaard stedin tarief van 187,10

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 14-09-2019 22:32 ]

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:31:
[...]

25 jaar inductie koken, wauw! :+

Ja snap ik ook wel, ik had ook een shitload aan spullen oa, kokend waterkraan, 2 e-boilers, 7kW warmtepomp, 3,6kW oven, 2,4kW combi magnetron, 1,6kW koffie automaat, inductie koken, vaatwasser, wasmachine, wp droger op een 35A enkel fase aansluiting, maar had wel een wattcher in de kamer zodat vrouwlief kan kijken of ze nog een kop koffie kon zetten als alles al draaide en tegen de 7000W stond te verbruiken.
Met de 3 fase en netjes verdeeld is de wattcher weg, geen noodzaak meer dus geeft meer rust, dat het niet kosteloos is is dan ook geen ramp, we geven ook wel geld uit aan minder belangrijke dingen en hebben we ook geen problemen mee.
Het koste hier het standaard stedin tarief van 187,10
Ik bedoel maar. De vrouw des huizes is hier inmiddels redelijk goed ingeslingerd, om er maar eens een scheepsterm tegenaan te gooien.
Geen kids in het pand, scheelt ook natuurlijk. :) Een half uurtje of zo, 40 A is geen probleem met 35 A. Ik ga Stedin eens contacten om op te schalen van 35 naar 40 A.... 8) Als dat niets kost natuurlijk. :+ Toch weer 1 dikke kW extra.

Wat betreft de TS heb ik een advies, knal het dak zo vol mogelijk. Je kunt het maar een keer goed doen. Als later de installateur voor de deur staat is de prijs niet in verhouding tot wat het nu in een keer kost

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 14-09-2019 23:43 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:30:
[...]

Ik bedoel maar. De vrouw des huizes is hier inmiddels redelijk goed ingeslingerd, om er maar eens een scheepsterm tegenaan te gooien.
Geen kids in het pand, scheelt ook natuurlijk. :) Een half uurtje of zo, 40 A is geen probleem met 35 A. Ik ga Stedin eens contacten om op te schalen van 35 naar 40 A.... 8) Als dat niets kost natuurlijk. :+ Toch weer 1 dikke kW extra.
Ik denk niet dat het meer gratis is, heel misschien als je nu al een automaat hebt als hoofdzekering maar als het nog smeltveiligheden zijn denk ik niet.

Nog een voordeel van 3 fase is dat je door kan bouwen met pv, mijn 10060Wp mag natuurlijk niet op enkel fase, nu zit er niet meer dat 16A aan pv per fase.
Enkel fase mag je officieel maar max 5600Wac

• Viper®
  • Niet online
Kan natuurlijk altijd kosteloos naar 1x35 of 40A en vanuit daar verder kijken.

Dak zijn schattingen, bij greenchoice maken ze een schatting aan de hand van je dak hoeveel panelen erop kunnen en die komt dus uit op 19.

In principe heeft het weinig zin meer panelen te gaan plaatsen dan je zelf verbruikt. In dit geval ongeveer 2.5kwh+.
Dus 9 a 10 panelen geeft al snel 3kWh. Echter heb ik altijd zoiets van als je dan toch bezig bent liever het dak vol en een betere omvormer/optimizer, als het er eenmaal ligt.

Wat zijn ongeveer de kosten voor een extra groep met aansluiting naar de zolder voor zonnepanelen?

• Gasschuif

Gasschuif

Viper® schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:45:

Dak zijn schattingen, bij greenchoice maken ze een schatting aan de hand van je dak hoeveel panelen erop kunnen en die komt dus uit op 19.

In principe heeft het weinig zin meer panelen te gaan plaatsen dan je zelf verbruikt. In dit geval ongeveer 2.5kwh+.
Dus 9 a 10 panelen geeft al snel 3kWh. Echter heb ik altijd zoiets van als je dan toch bezig bent liever het dak vol en een betere omvormer/optimizer, als het er eenmaal ligt.

Wat zijn ongeveer de kosten voor een extra groep met aansluiting naar de zolder voor zonnepanelen?
Je bedoelt waarschijnlijk 2500 kWh/jaar? En 10 panelen a 300 Wp geven op jaarbasis c.a. 3000 kWh?
Note, er is een (technisch) verschil tussen een optimizer en een omvormer.

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is tevens ook wel max voor 1 fase, en zou ik niet doen of je moet een kleinere omvormer ophangen, de selectiviteit van je meterkast komt in de knoei met een omvormer van 5kW of 6kW enkel fase.
Gebruik je gas? Je kan gas gaan verhuizen naar elektra met meer pv door bijv een warmtepompboiler voor je sww, daar zit ook subsidie op dus kost relatief weinig. Of een warmtepomp verwarming.
Als je omvormer niet groter wordt dan 4200-4600 kan je met de selektiviteit en je aardlekschakelaars nog uit de voeten.
Ligt er puur aan hoe moeilijk het is om naar zolder te komen, materaal kosten zijn nog geen 100,-

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53

ach met 1x25A kun je veel simpeler de selectiviteit vergeten als met 1x40A. ;)
dus zo heel veel maakt het niet uit, voor de panelen.
(belangrijkers is, wat je later nog wil gaan doen aan de gebruik kant.
dat bepaalt eerder of je meer A of zelfs 3 fase wil. ;)
denk dan aan elektrisch kook toestel b.v. .)

is het principe dat het weinig zin heeft een waarheid of een mening?
hoe groter de set, de goedkoper de prijs word in € per Wp.
(1x voorrij kosten, 1x kabel naar meter kast, 1x berekening etc etc...
maar ook grotere omvormer is niet 2x zo duur.)

het is dan wel dat het bedrag wat je er voor krijgt minder word, en je TVT iets langer.
maar 2x zo groot is maar 25% langere TVT.
en al die tijd ook nog de luxe van een warmtepomp of vervoer wat met elektra kan.
het is wel een erg lekkere luxe. ;)
je moet het wel kunnen betalen, maar over productie is erg prettig.

100€ voor wat kabel + 16A groepje, dat is geen slechte richtlijn.
maar alles hangt af van je situatie en dat kan wel wat afwijking geven.

en de BTW, die vraag je natuurlijk terug. ;)
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

(je zou kunnen gaan voor 2x10x3??Wp op 1 fase, of je gaat voor extra luxe van 1x18x3??Wp op 3 fase.
het is allemaal erg persoonlijk wat je wil.
maar zorg dat je genoeg hebt en desnoods maar een flinke over productie.
maak niet de zelfde fout als ik heb gemaakt door te klein te beginnen. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 15-09-2019 14:56 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Viper®
  • Niet online
Bedankt voor de reacties zo ver.
Rol-Co schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:29:
[...]

Dat is tevens ook wel max voor 1 fase, en zou ik niet doen of je moet een kleinere omvormer ophangen, de selectiviteit van je meterkast komt in de knoei met een omvormer van 5kW of 6kW enkel fase.

[...]

Gebruik je gas? Je kan gas gaan verhuizen naar elektra met meer pv door bijv een warmtepompboiler voor je sww, daar zit ook subsidie op dus kost relatief weinig. Of een warmtepomp verwarming.
Als je omvormer niet groter wordt dan 4200-4600 kan je met de selektiviteit en je aardlekschakelaars nog uit de voeten.

[...]

Ligt er puur aan hoe moeilijk het is om naar zolder te komen, materaal kosten zijn nog geen 100,-
De huidige keuken is nog op gas maar die wordt vervangen door inductie koken. Inductie plaat wordt 7.4 kwh en daarvoor zullen dus al 2 extra groepen gemaakt moeten worden in de meterkast. Kan ik net zo goed 1 of 2 extra groepen laten maken voor de zonnepanelen.
En zoals sommige ook al aangeven. Technisch gezien is meer panelen nemen voor je situatie nu een slechte investering. Zolang je kan salderen en weinig teruglevert pak je de meeste winst.

Echter heb je slecht zicht op de toekomst, misschien wil je een warmtepomp, elektrisch rijden (auto/motor), airco etc.
Ook zie ik het als een stukje investering. Nu moet je het laten leggen, beter nu 2k meer uitgeven een grotere omvormer en wat meer panelen. Ik denk dan gewoon het dak vol hoppa.

Maar jij zegt dat 18 panelen met een grote omvormer dus problemen kan/gaat geven op 1x35/1x40A ?
Ik zou natuurlijk 3x25A kunnen nemen, kosten zijn 280 euro, gezien de investering valt dit enorm mee en als je hiermee veilig zit.

Hoe makkelijk het is naar de zolder te komen weet ik niet, heb nog niet de sleutels, hoe wordt dit normaal gesproken gedaan. Worden er dan nieuwe kabels vanuit de meterkast naar boven getrokken via bestaande aansluiting? of moet dit op een andere manier.
Gasschuif schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:56:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk 2500 kWh/jaar? En 10 panelen a 300 Wp geven op jaarbasis c.a. 3000 kWh?
Note, er is een (technisch) verschil tussen een optimizer en een omvormer.
Correct, ik bedoelde 2500 kWh en 3000 kWh.

Zover ik begrepen heb is het voordeel van optimizers dat elk paneel afzonderlijk aangestuurd wordt wat meer rendement oplevert. Tevens heb je een kastje per paneel, kan je de opbrengst bekijken en heb je geen grote omvormer binnen hangen. Uiteraard is dit wat duurder en als een optimizer stuk gaat moet je het dak op. Dak is overigens vanaf het balkon gemakkelijk te bereiken.
Ik heb geen schaduw van bomen of andere daken, dus een omvormer zou misschien een betere optie zijn prijs/kwaliteit.

• Rol-Co

Rol-Co

Viper® schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:13:
Bedankt voor de reacties zo ver.

[...]

De huidige keuken is nog op gas maar die wordt vervangen door inductie koken. Inductie plaat wordt 7.4 kwh en daarvoor zullen dus al 2 extra groepen gemaakt moeten worden in de meterkast. Kan ik net zo goed 1 of 2 extra groepen laten maken voor de zonnepanelen.
En zoals sommige ook al aangeven. Technisch gezien is meer panelen nemen voor je situatie nu een slechte investering. Zolang je kan salderen en weinig teruglevert pak je de meeste winst.
Maar gas omzetten naar stroom is nog de meeste winst, zeker als het ook nog van eigen dak komt, als salderen verdwijnt is een groot systeem meer voordeel doordat je meer eigen stroom gebruikt en dus minder inkoopt.
Echter heb je slecht zicht op de toekomst, misschien wil je een warmtepomp, elektrisch rijden (auto/motor), airco etc.
Ook zie ik het als een stukje investering. Nu moet je het laten leggen, beter nu 2k meer uitgeven een grotere omvormer en wat meer panelen. Ik denk dan gewoon het dak vol hoppa.
Precies, dat kost je nu slechts 150,- per paneel van 300Wp incl montage, en als je het later doet meer.
Maar jij zegt dat 18 panelen met een grote omvormer dus problemen kan/gaat geven op 1x35/1x40A ?
Ik zou natuurlijk 3x25A kunnen nemen, kosten zijn 280 euro, gezien de investering valt dit enorm mee en als je hiermee veilig zit.
Je mag max 5600 Wac op enkel fase, grote single fase omvormers hebben wel problemen met het netvoltage als je het slecht treft, 3 fase omvormers niet, of 3 kleine verdeeld over de fase zoals hier.
Hoe makkelijk het is naar de zolder te komen weet ik niet, heb nog niet de sleutels, hoe wordt dit normaal gesproken gedaan. Worden er dan nieuwe kabels vanuit de meterkast naar boven getrokken via bestaande aansluiting? of moet dit op een andere manier.
Normaal door een koof waar ook de ventilatie loopt, of in de hoek van een trapgat waar een driehoek aan ruimte zit. Ik moest vanuit de meterkast door de kruipruimte naar de trapkast en daar in de koof van de trappen naar zolder.
Correct, ik bedoelde 2500 kWh en 3000 kWh.

Zover ik begrepen heb is het voordeel van optimizers dat elk paneel afzonderlijk aangestuurd wordt wat meer rendement oplevert. Tevens heb je een kastje per paneel, kan je de opbrengst bekijken en heb je geen grote omvormer binnen hangen. Uiteraard is dit wat duurder en als een optimizer stuk gaat moet je het dak op. Dak is overigens vanaf het balkon gemakkelijk te bereiken.
Ik heb geen schaduw van bomen of andere daken, dus een omvormer zou misschien een betere optie zijn prijs/kwaliteit.
Geen schaduw? Dan zijn optimizers zonde van het geld en kans op stuk gaan, een string omvormer is dan prima.

• Viper®
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:23:
[...]
Je mag max 5600 Wac op enkel fase, grote single fase omvormers hebben wel problemen met het netvoltage als je het slecht treft, 3 fase omvormers niet, of 3 kleine verdeeld over de fase zoals hier.

[...]

Normaal door een koof waar ook de ventilatie loopt, of in de hoek van een trapgat waar een driehoek aan ruimte zit. Ik moest vanuit de meterkast door de kruipruimte naar de trapkast en daar in de koof van de trappen naar zolder.

[...]

Geen schaduw? Dan zijn optimizers zonde van het geld en kans op stuk gaan, een string omvormer is dan prima.
Zojuist even gebeld met Liander. Die gaven aan dat er soweiso al een enorme wachttijd is om je aansluiting te laten wijzigen. Ze hebben hier maximaal 18 weken voor.
Als ik dit zo lees denk ik dat 1 x 35A te weinig gaat zijn. 35 x 230 = 8k kWh.
De inductiekookplaat is maximaal 7.4 kWh. Als je dan nog 18 zonnepanelen x 300 wp hebt zit je op 5k kWh. Totaal 12k+ kWh. Of reken ik dan verkeerd.
Maar dat wordt dus een nieuwe 3 fase meterkast en aparte kookgroep en aparte groep voor panelen naar zolder.
Wordt wel allemaal veel werk zo.

Optimizers is een mooie techniek en geeft wat meer rendement, maar in mijn geval kan ik beter gewoon het dak vol gooien en een string converter nemen.

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-11 15:05
Qua hoofdzekering zal de installateur denk ik rekening houden met de NEN, als je deze volgt dan mag je met een 25A hoofdzekering een maximale output uit je omvormer van 16A hebben. De grootste omvormer is in dat geval bijvoorbeeld de Sunnyboy 3.6.

• Rol-Co

Rol-Co

jeroen.ijmuiden schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:06:
Qua hoofdzekering zal de installateur denk ik rekening houden met de NEN, als je deze volgt dan mag je met een 25A hoofdzekering een maximale output uit je omvormer van 16A hebben. De grootste omvormer is in dat geval bijvoorbeeld de Sunnyboy 3.6.
Met terugleveren hoef je geen rekening te houden met selectiviteit maar wel met de 40A van de meeste aardlekschakelaars.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11 11:29

CodeIT

Code IT

Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:18:
[...]
Als ik dit zo lees denk ik dat 1 x 35A te weinig gaat zijn. 35 x 230 = 8k kWh.
De inductiekookplaat is maximaal 7.4 kWh. Als je dan nog 18 zonnepanelen x 300 wp hebt zit je op 5k kWh. Totaal 12k+ kWh. Of reken ik dan verkeerd.
Ja, dan reken je verkeerd. Als je inductie op maximum vermogen 'draait' en je zonnepanelen max opwekken dan is het juist 7.4kWh- 5kWh = 2.4kWh netto afname van het net.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55
CodeIT schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:38:
[...]

Ja, dan reken je verkeerd. Als je inductie op maximum vermogen 'draait' en je zonnepanelen max opwekken dan is het juist 7.4kWh- 5kWh = 2.4kWh netto afname van het net.
Klopt, zelf opgewekte stroom wordt eerst verbruikt door je eigen apparaten en gaat dus niet door de hoofdzekering heen. Je zou dus in theorie 8 + 5 = 13 kW kunnen trekken als je zonnepanelen volle bak leveren, maar als het dan bewolkt wordt vliegt je hoofdzekering eruit :+

Overigens kost opwaarderen naar 40A vaak geld aangezien de smeltzekeringen dan vervangen moeten worden voor automaten. Tenzij je nu 25A hebt (zo is het bij Enexis tenminste), dan is opwaarderen naar 35A gratis. Je kan dan ook automaten vragen, dan is de opwaardering naar 40A gratis. Bestaande 35A aansluiting laten opwaarderen naar 40A automaten is bij enexis ​​€ 253,05, precies even duur als verhogen naar 3x25A, dus dan kan je net zo goed meteen naar 3-fase.

• Viper®
  • Niet online
PeeVv schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:48:
[...]

Klopt, zelf opgewekte stroom wordt eerst verbruikt door je eigen apparaten en gaat dus niet door de hoofdzekering heen. Je zou dus in theorie 8 + 5 = 13 kW kunnen trekken als je zonnepanelen volle bak leveren, maar als het dan bewolkt wordt vliegt je hoofdzekering eruit :+

Overigens kost opwaarderen naar 40A vaak geld aangezien de smeltzekeringen dan vervangen moeten worden voor automaten. Tenzij je nu 25A hebt (zo is het bij Enexis tenminste), dan is opwaarderen naar 35A gratis. Je kan dan ook automaten vragen, dan is de opwaardering naar 40A gratis. Bestaande 35A aansluiting laten opwaarderen naar 40A automaten is bij enexis ​​€ 253,05, precies even duur als verhogen naar 3x25A, dus dan kan je net zo goed meteen naar 3-fase.
Er zit nu een 1x25A aansluiting in, 1 fase meterkast gok ik.

Bij Liander is naar 1x35/40 (maar volgens mij plaatsen ze altijd 35A) gratis, dan blijf je 1 fase.
Ik denk dat het voordeligste is i.c.m. een aparte groep naar zolder voor de zonnepanelen + wasmachine/droger (of moeten die een aparte groep hebben?).
Dan kan je maximaal 5700 kWh aansluiten. Dan moet 18 panelen net kunnen.

Zal eens navragen en uitzoeken wat het kostenverschil is tussen alles 3 fase maken of 1 fase blijven.

• PeeVv
Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:52:
[...]

Er zit nu een 1x25A aansluiting in, 1 fase meterkast gok ik.

Bij Liander is naar 1x35/40 (maar volgens mij plaatsen ze altijd 35A) gratis, dan blijf je 1 fase.
Ik denk dat het voordeligste is i.c.m. een aparte groep naar zolder voor de zonnepanelen + wasmachine/droger (of moeten die een aparte groep hebben?).
Dan kan je maximaal 5700 kWh aansluiten. Dan moet 18 panelen net kunnen.

Zal eens navragen en uitzoeken wat het kostenverschil is tussen alles 3 fase maken of 1 fase blijven.
Ah, even over de 25A heen gelezen. Bij Enexis kan je bij de aanvraag in het opmerkingenveld aangeven dat je automaten wilt, toevallig net nog gedaan voor mijn ouders, die hebben ook 1x25A en gaan nu gratis naar 1x40A. Was geen probleem.

Qua aansluiting moet je rekening houden met de draaddikte, die is nu waarschijnlijk 2,5mm² wat niet genoeg is voor 5700kW. 4mm² zou kunnen, 6mm² is beter. In het geval van 3-fase zal er ook een nieuwe kabel moeten komen, daar de huidige kabel waarschijnlijk maar 3 aders heeft i.p.v. 5 die nodig zijn voor 3-fase.

Ook moet bij 1-fase de installatieautomaat 25A zijn in je meterkast. Je kan een PV-verdeler op zolder plaatsen, dan kan je de zonnepanelen en de wasmachine/droger op dezelfde kabel gebruiken. Een nettere oplossing is een compleet nieuwe kabel trekken voor alleen de zonnepanelen met dan in je meterkast een aardlekautomaat.

-edit-

Ik zie nu dat er op zolder geen aparte groep is, dan is een pv-verdeler ook niet mogelijk, deze moet een eigen kabel hebben die nergens anders voor gebruikt wordt. Dat wordt dus nieuwe kabels trekken. Als je dan toch bezig bent: leg er meteen twee extra voor je wasmachine en droger.

[ Voor 9% gewijzigd door PeeVv op 19-09-2019 17:08 ]

• Viper®
  • Niet online
PeeVv schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:04:
[...]

Ah, even over de 25A heen gelezen. Bij Enexis kan je bij de aanvraag in het opmerkingenveld aangeven dat je automaten wilt, toevallig net nog gedaan voor mijn ouders, die hebben ook 1x25A en gaan nu gratis naar 1x40A. Was geen probleem.

Qua aansluiting moet je rekening houden met de draaddikte, die is nu waarschijnlijk 2,5mm² wat niet genoeg is voor 5700kW. 4mm² zou kunnen, 6mm² is beter. In het geval van 3-fase zal er ook een nieuwe kabel moeten komen, daar de huidige kabel waarschijnlijk maar 3 aders heeft i.p.v. 5 die nodig zijn voor 3-fase.

Ook moet bij 1-fase de installatieautomaat 25A zijn in je meterkast. Je kan een PV-verdeler op zolder plaatsen, dan kan je de zonnepanelen en de wasmachine/droger op dezelfde kabel gebruiken. Een nettere oplossing is een compleet nieuwe kabel trekken voor alleen de zonnepanelen met dan in je meterkast een aardlekautomaat.

-edit-

Ik zie nu dat er op zolder geen aparte groep is, dan is een pv-verdeler ook niet mogelijk, deze moet een eigen kabel hebben die nergens anders voor gebruikt wordt. Dat wordt dus nieuwe kabels trekken. Als je dan toch bezig bent: leg er meteen twee extra voor je wasmachine en droger.
Op zolder staat nu de CV ketel en een was machine en droger en vriezer volgens mij, ik begreep allemaal op dezelfde groep dus :X

Nieuwe kabels wordt het sowieso of je moet maar 9 panelen nemen, maar dan nog zit je op een groep met al meerdere apparaten. Als er dan kabels komen beter gelijk 5 aderige voor 3 fasen, mocht je nog willen switchen. Meterkast moet toch aangepakt worden ivm inductie koken, dan maar gelijk maar in 1 keer goed.

Is elke meterkast automaat geschikt voor 40A hoofdzekering? Anders moet ik even kijken.

• PeeVv
Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:15:
[...]

Op zolder staat nu de CV ketel en een was machine en droger en vriezer volgens mij, ik begreep allemaal op dezelfde groep dus :X

Nieuwe kabels wordt het sowieso of je moet maar 9 panelen nemen, maar dan nog zit je op een groep met al meerdere apparaten. Als er dan kabels komen beter gelijk 5 aderige voor 3 fasen, mocht je nog willen switchen. Meterkast moet toch aangepakt worden ivm inductie koken, dan maar gelijk maar in 1 keer goed.

Is elke meterkast automaat geschikt voor 40A hoofdzekering? Anders moet ik even kijken.
Dan zou ik met het oog op de toekomst meteen meerdere groepen naar boven leggen, anders mag je weer gaan breken als je een warmtepomp o.i.d. wilt.

Als je een enigszins moderne meterkast hebt moet 1x40A geen probleem zijn. Bij een oude meterkast kan er nog een 25A aardlekschakelaar inzitten, dit is tegenwoordig eigenlijk altijd minimaal 40A. Eventueel moet het gedeelte voor de meter aangepast worden, ik moest voor mijn ouders een foto sturen zodat ze dat konden beoordelen, maar dat is de verantwoordelijkheid van je netbeheerder. Zij passen dat ook kosteloos aan indien nodig.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op een 1×25A aansluiting kan je gewoon 1×25A terugvoeden. Persoonlijk zou ik onderstaande doen:
  1. Omvormer Effekta 5000 of Growatt 5000MTL-S of vergelijkbaar
  2. Afzekeren op 1×20A in de meterkast
  3. 3×2,5mm2 of 3×4mm2 vanuit de meterkast naar de omvormer
  4. Dak helemaal vol leggen

• Viper®
  • Niet online
met 3x2,5mm2 bedoel je dan 3 fase kabel (dus 5 aders) of 3 losse kabels, dus 3 x 1 fase 16A ?
ik vermoed het laatste

• Dre
  • Niet online

Dre

Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:38:
met 3x2,5mm2 bedoel je dan 3 fase kabel (dus 5 aders) of 3 losse kabels, dus 3 x 1 fase 16A ?
ik vermoed het laatste
Nee gewoon 1-fase kabel. Dus lijn, nul en aarde.

20 panelen van 320? Wp = 6400 Wp

Ik heb 5080 Wp op een 4200W omvormer met een goeie opbrengst. Op een 1×16A groep. (ruim 1100 Wh/Wp per jaar).

Prijstechnisch is een 1-fase omvormer gewoon veel gunstiger. En vaak makkelijker in te passen in een bestaande groepenkast. Helemaal tweedehands kan je die soms voor <400 euro krijgen. Je kan ook kijken voor SMA, maar dat vind ik de prijs niet waard.

• jeroen.ijmuiden
Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:32:
[...]

Met terugleveren hoef je geen rekening te houden met selectiviteit maar wel met de 40A van de meeste aardlekschakelaars.
In de laatste NEN training die ik voor de zomervakantie van Pouw Jongbloed heb gehad is toch echt selectiviteit van de zekering besproken.

• Dre
  • Niet online

Dre

jeroen.ijmuiden schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:01:
[...]

In de laatste NEN training die ik voor de zomervakantie van Pouw Jongbloed heb gehad is toch echt selectiviteit van de zekering besproken.
Een 16 Ampère installatieautomaat is niet selectief achter een 25 Ampère installatieautomaat. Elk aansluiting met 3×25A met automaten is dus niet selectief in Nederland. Ook 1×16A achter 1×35A is niet selectief. Gaat om miljoenen aansluitingen die niet voldoen. De netbeheerder vind het niet erg dat je niet selectief bent. En de ACM onderneemt ook geen actie.

• jeroen.ijmuiden
Dre schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:04:
[...]

Een 16 Ampère installatieautomaat is niet selectief achter een 25 Ampère installatieautomaat. Elk aansluiting met 3×25A met automaten is dus niet selectief in Nederland. Ook 1×16A achter 1×35A is niet selectief. Gaat om miljoenen aansluitingen die niet voldoen. De netbeheerder vind het niet erg dat je niet selectief bent. En de ACM onderneemt ook geen actie.
Op dit moment wordt er geen actie op ondernomen. We gaan wel langzaam naar een punt toe waar verzekeringen schade door knoeiwerk en niet volgens normering werken niet meer vergoeden. Simpel feit is dat de Nederlandse installatie kasten helemaal niet ontworpen zijn op grote stromen. Een busboard kast van ABB is ontworpen op 40A maar zodra je vol gaat terugleveren en tegelijkertijd gaat koken of laden gaat het mis. Zelfde geval met grote 1 fase omvormers. Saldering houd op te bestaan, opbrengst wil je dus zoveel mogelijk meteen gebruiken. Lever je terug op 1 fase maar je kookt op 3 fase, dan gebruik je dus per definitie een deel niet meteen zelf. Rendement gaat daarmee dus omlaag.

Daarnaast spreek je zelf over een 4200w omvormer op 16a, die 4200w is input aan DC kant. 4200w output kan niet op 16a want dat is ruim 18a.

Daarnaast klopt de bewering van rol-co niet, volgens NEN geldt ook voor terugleveren selectiviteit.

Ik zou trouwens persoonlijk nooit een omvormer achter een gezamenlijke aardlekschakelaar zetten. Ze willen nogal eens aardfouten geven en uitschakelen dus zou hem gewoon lekker achter een aardlekautomaat zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 19-09-2019 22:22 ]

• Rol-Co

Rol-Co

jeroen.ijmuiden schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:14:
[...]

Op dit moment wordt er geen actie op ondernomen. We gaan wel langzaam naar een punt toe waar verzekeringen schade door knoeiwerk en niet volgens normering werken niet meer vergoeden. Simpel feit is dat de Nederlandse installatie kasten helemaal niet ontworpen zijn op grote stromen. Een busboard kast van ABB is ontworpen op 40A maar zodra je vol gaat terugleveren en tegelijkertijd gaat koken of laden gaat het mis. Zelfde geval met grote 1 fase omvormers. Saldering houd op te bestaan, opbrengst wil je dus zoveel mogelijk meteen gebruiken. Lever je terug op 1 fase maar je kookt op 3 fase, dan gebruik je dus per definitie een deel niet meteen zelf. Rendement gaat daarmee dus omlaag.
Nee, de slimme meter saldeert, als ik met 1 set enkel fase op mijn 3 fase net terug lever verrekent hij dat met de andere 2 fasen
Daarnaast spreek je zelf over een 4200w omvormer op 16a, die 4200w is input aan DC kant. 4200w output kan niet op 16a want dat is ruim 18a.
Nee hij heeft het over een 4200Wac, die kan je gewoon 16A afzekeren, die sporadische tijd dat hij dat haalt is al laag. En @Dre heeft er ook nog eens dik 5000Wp aan hangen dus die haalt het ook nog lang. :)
jeroen.ijmuiden schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:01:
[...]

Voor een zonnepanelen installatie? Of voor verbruikers? Met 4 groepen op een 40A aardlek kan je met een geinstalleerde zonnepanelen installatie in theorie 25A (net) plus 16A (pv) net je aardlek niet overbelasten, ga je groter wel, dat is vaak de reden. Monteer je 2 groepen per aardlek of monteer je zwaardere aardlek en bedrading is dat weer in orde.

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 19-09-2019 22:27 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

@jeroen.ijmuiden
Het gaat niet om PV. Het gaat om bijna alle groepenkasten dat die niet selectief zijn. Lees dit eerst even:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Overigens is de meest veilige elektrotechnische installatie een spanningsloze installatie. Dat de hoofdzekering uitschakelt lijkt me dus gunstig voor de verzekering.

Volgas terugleveren in huize Dre:
Afbeeldingslocatie: https://uploads.photo/images/Es3U.png

Als iemand mijn oude 230 Wp paneeltjes wilt omruilen voor 330+ Wp paneeltjes kan ik testen of ik de automaat kan overbelasten. 7,3 kWp op een StecaGrid 4200 >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 19-09-2019 22:31 ]

• jeroen.ijmuiden
Dre schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:24:
@jeroen.ijmuiden
Het gaat niet om PV. Het gaat om bijna alle groepenkasten dat die niet selectief zijn. Lees dit eerst even:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Overigens is de meest veilig elektrotechnische installatie een spanningsloze installatie. Dat de hoofdzekering uitschakelt lijkt me dus gunstig voor de verzekering.

Volgas terugleveren in huize Dre:
[Afbeelding]

Als iemand mijn oude 230 Wp paneeltjes wilt omruilen voor 330 Wp paneeltjes kan ik testen of ik de automaat kan overbelasten >:) 7,3 kWp op een StecaGrid 4200 >:)
Ik vind het vreemd dat een normcommissie van NEN een norm schrijft waarvan de netbeheerder zegt dat je je er niet aan hoeft te houden. Ik zal het eens vragen aan Pouw als hij weer bij mij op kantoor is, hij is immers geestelijk vader van die norm.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien ben ik te simpel. Maar 18-20 panelen is de ideale Vmpp spanning voor een 3-fase string omvormer.
Technisch en levensduur technisch (veroudering) beter voor zekeringen, bedrading, omvormer. De last wordt verdeeld over 3-fase, en dus ook minder verliezen.
Met een 3-fase aansluiting ben je voorbereid op de toekomst.
Waarom zou je, je in alle bochten wringen om toch een 1-fase omvormer op te hangen en op 1-fase te blijven? Paar honderd euro besparing?

Zo dat is er weer uit.

Edit: ben nog steeds benieuwd naar de “echte” maten van het dak. En niet die google gemeten heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2019 05:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Viper®
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 05:50:
Misschien ben ik te simpel. Maar 18-20 panelen is de ideale Vmpp spanning voor een 3-fase string omvormer.
Technisch en levensduur technisch (veroudering) beter voor zekeringen, bedrading, omvormer. De last wordt verdeeld over 3-fase, en dus ook minder verliezen.
Met een 3-fase aansluiting ben je voorbereid op de toekomst.
Waarom zou je, je in alle bochten wringen om toch een 1-fase omvormer op te hangen en op 1-fase te blijven? Paar honderd euro besparing?

Zo dat is er weer uit.

Edit: ben nog steeds benieuwd naar de “echte” maten van het dak. En niet die google gemeten heeft.
We hebben gevraagd bij de verkoopster, als het goed is hebben de overburen nog de originele bouwtekeningen. Anders moet ik het dak op :+

Volgens mij is de huidige meterkast en hoofdaansluiting 1 fase. Makkeljikste zou zijn om dan op 1 fase te blijven mits natuurlijk veilig.

Inmiddels via mijnaansluiting.nl bij Liander een aanvraag gedaan voor 1x35A (gratis, 1x40A was bijna 500 euro). Dit kan wel even duren, ik begreep dat je als er een afspraak gepland is alsnog kan aangeven wat je precies wilt. Dus kan nog wijzigen naar 3x25A als dit nodig is.

foto's van de meterkast:
meterkast1

meterkast2

meterkast3

[ Voor 28% gewijzigd door Viper® op 25-09-2019 14:09 ]

• Viper®
  • Niet online
Wat foto's van het dak ontvangen van de verkopende partij.

dak voorkant

dak1

dak2

dak3

dak4

Hoofdsaansluiting wordt 1x35A.
Mijn idee is nu:
Losse kabel van 4mm? vanuit de meterkast naar zolder trekken voor de pannelen. Aparte groep met 25A zekering?

18/20 panelen.
Ik zag URE (voormalig NSP) die zagen er wel goed uit.
https://www.solar-outlet.nl/zonnepanelen/ure-zonnepanelen/

€129,-

Omvormer een Growatt 4600TL of een Goodwe 4600DS

Echter, bij een 1 fase aansluiting van 35A is de maximale installatieautomaat dus 20 ampère. (selectiviteit?) Dit komt neer op het maximale omvormer vermogen van 4600 Watt (AC kant).

Met 20 x 320 WP panelen wordt dit misschien krapjes.

Website van Goodwe doet het overigens lekker
Goodwe

[ Voor 29% gewijzigd door Viper® op 04-10-2019 14:36 ]

• Viper®
  • Niet online
even klein topic kickje.

Inmiddels over paar weken de sleutel.
een eerdere partij gevraagd voor een offerte/bezichtiging.

Deze geeft aan dat ze alleen nog maar werken met SolarEdge, ivm de kwaliteit, onderhoud/installatie.
Echter is voor mijn opstelling een normale string converter volgens mij net zo effectief dan wel niet goedkoper?
Of zijn de prijzen van de SE inmiddels zover gedaald dat dit verschil klein is.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Viper®
SE is prima in eenvoudige situaties; de installateur kan eenvoudig garantie bieden omdat hij meteen ziet met welk paneel (of optimizer) iets mis is. Met meer complexe situaties (meerdere dakvlakken, schaduw) is SE niet zo flexibel als de folder doet geloven, dankzij de vaste stringspanning en beperkte boost-functie van de optimizer (vooral P370).
Mening: stringinverter met Tigo is net zo duur en flexibeler; dat performt altijd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Viper®
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:37:
@Viper®
SE is prima in eenvoudige situaties; de installateur kan eenvoudig garantie bieden omdat hij meteen ziet met welk paneel (of optimizer) iets mis is. Met meer complexe situaties (meerdere dakvlakken, schaduw) is SE niet zo flexibel als de folder doet geloven, dankzij de vaste stringspanning en beperkte boost-functie van de optimizer (vooral P370).
Mening: stringinverter met Tigo is net zo duur en flexibeler; dat performt altijd.
Ik sprak zaterdag nog even met de PV offerte leverancier.
Zijn voorkeur ging toch uit naar SE icm met P370. Dit omdat deze opstelling vaak bij de eerste zon al opwekt en ook bij zon's ondergang. Verder bij defect aan 1 panneel of optimizer blijft de rest werken. Ook garantie en eventuele verzekering is met SE beter/makkelijker.

Offerte kwam op €6600 inc BTW voor 21 Jinko Cheetah black, 315 WP SE7k met P370.

21 x 315 x 0,85 = 5.6kW
Is een SE7k dan niet overbodig ruim, kan je niet beter de SE5k nemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 09-12-2019 14:01 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In jouw geval (1 dakvlak, geen schaduw) gaat 21xP370 inderdaad gewoon werken.
SE houdt niet van onderdimensioneren en doet graag een upsell :)
De 5K zou ook maar het prijsverschil zal niet groot zijn, je kunt het eventueel zelf nakijken in de SE Site Designer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:08

BlueTooth76

Let the sun shine!

Viper® schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:57:
[...]

Ik sprak zaterdag nog even met de PV offerte leverancier.
Zijn voorkeur ging toch uit naar SE icm met P370. Dit omdat deze opstelling vaak bij de eerste zon al opwekt en ook bij zon's ondergang. Verder bij defect aan 1 panneel of optimizer blijft de rest werken. Ook garantie en eventuele verzekering is met SE beter/makkelijker.

Offerte kwam op €6600 inc BTW voor 21 Jinko Cheetah black, 315 WP SE7k met P370.

21 x 315 x 0,85 = 5.6kW
Is een SE7k dan niet overbodig ruim, kan je niet beter de SE5k nemen?
Als je kijkt naar defecten aan panelen of optimizers dan is dat kans dat een optimizer stuk gaat zo'n 7x groter dan dat een paneel stuk gaat.

Optimizers zijn dus vooral handig om te zien welke optimizer stuk is, wat niet nodig zou zijn als je ze niet had.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook SolarEdge en ik vind het prachtig om alles per paneel te kunnen monitoren. Maar voor slechts 1 van mijn 4 dakvlakken was het eigenlijk nodig...

De "failure rate" van optmizers is volgens mcelectrical.com 1.7% in 5 jaar.
Voor zonnepanelen is dat slechts 0,25% (!) in 5 jaar.

Dat klinkt niet als veel maar als je er 68 hebt, zoals ik, dan heb je dus ruim 100% kans dat er een optimizer stuk gaat in de eerste 5 jaar, terwijl de kans dat er een paneel stuk gaat veel kleiner is.

En daar betaal je dan €45 per paneel extra voor ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2019 14:37 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Viper®
  • Niet online
Bij dezelfde partij een offerte gevraagd voor een string converter en de volgende offerte geaccepteerd:

21 x Jinko 315 Cheetah Wp all black
Growatt 6000TL3S
installatie
4600 ex btw, 5500 incl btw.

Mooie prijs volgens mij.

• JosBV
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-12-2022
Mogelijk lees ik erover heen, maar van welke partij is de laatste offerte?
Pagina: 1