Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Gollor
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-09 20:24
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een nieuw systeem gebouwd met een 3700x Ryzen processor. Geplaatst op een MSI x570 Gaming Pro Carbon Wifi moederbord.

Ik heb er echter een vraagje over:
In idle blijft mijn CPU hangen op 4276 Mhz (alle cores), zou deze niet moeten naar 3600 Mhz gaan? En zo ja, aan wat kan dit liggen?

Misschien handig om te weten: zelfs met single core gaat mijn CPU nooit over de 4276 Mhz. Ik draai zaken zoals cinebench R20 single core en prime95 met 1 of 2 threads, en de temperatuur blijft onder de 60 graden. Nu ik weet dat er een firmware fix aankomt van AMD binnen een paar weken, maar die spreekt maar over 25 a 50Mhz. Maar ik las dat veel mensen ook een groter verschil hebben. Maar hiervoor zal ik dus even wachten op de update en hopen dat dat zo gefixed wordt.

Other notes:
Windows 10 is volledig up to date en momenteel op de laatste firmware ook van het moederbord.
Ik heb eens een multicore test gedraaid en afhankelijk van hoe belast de GPU is (en dus hoe warm de case vanbinnen) draait de CPU tussen de 3900 a 4100 Mhz dus dat lijkt me wel ok.
Misschien ook nuttig om te wetern, als ik furmark en prime95 op hetzelfde moment draai dan wordt de CPU wel tussen de 75 a 80 graden, maar dat is wel een bestige workload natuurlijk.

Alvast bedankt,

Groetjes,

Jorn

Beste antwoord (via Gollor op 14-09-2019 12:56)

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17:25
Welke tool gebruik je om de processor snelheid te meten?
Alleen Ryzen Master geeft de correcte waardes weer, andere tools zoals HWINFO genereren juist load waardoor de cores gaan boosten.

Alle reacties

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18:40

millman

6708Mhz @ -185c

Ik lees niets abnormaal in je post. Met lichte load zal de cpu het hoogst boosten. Daarna gaan de cores in park, echter kan je monitoring programma dat niet vast leggen waardoor die hoge clockdpeeds blijft laten zien.

Overigens Had een nieuw topic hiervoor niet nodig geweest, dit Is in vele geuren en kleuren bediscussieerd in het AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:09

Nemesizz

Untouchable

Ik had overigens met Windows 10 als Fastboot (in Windows dus) aanstond dat de CPU en GPU vaak op volle snelheid bleven draaien en niet terug gingen naar idle. Dit was ook terug te zien in de temperaturen die te hoog bleven voor idle.

Fastboot uitgezet en CPU klokt gewoon terug in idle (Intel CPU btw), en qua opstartsnelheid merk je er praktisch niks van dat fastboot uitstaat.

*edit*
Moet 'fast startup' zijn, fastboot is van de BIOS en is wat anders.

Nemesizz wijzigde deze reactie 13-09-2019 13:56 (9%)
Reden: toevoeging

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Zie idd het ZEN2 topic, maar heb je de chipset drivers wel geinstalleerd en het AMD balanced power plan aangezet?
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

• Gollor
Ik zal dat topic eens lezen, mijn excuses :) Bedankt alvast voor jullie reacties.

Ik heb het geprobeerd met fast startup en dat maakte geen verschil helaas. En de laatste chipset drivers had ik indeed al geinstalleerd, vergeten vermelden in mijn post, sorry. En AMD balanced power plan is actief.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17:25
Welke tool gebruik je om de processor snelheid te meten?
Alleen Ryzen Master geeft de correcte waardes weer, andere tools zoals HWINFO genereren juist load waardoor de cores gaan boosten.

• Gollor
Met Ryzen Master toont hij inderdaad de details beter en zie je duidelijk dat hij wel terugclocked! Thanks!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True