Oude harde schijven uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 08:33
Met mijn Windows 10 PC ben ik bezig oude harde schijven uit te lezen.

Nu heb ik een Maxtor Diamondmax Plus 9 200Gb SATA/150 HDD aangesloten.

Deze verschijnt niet op 'Deze pc' onder 'apparaten en stations'.

Deze verschijnt wel onder 'Schijfstations' onder 'apparaatbeheer'. Verschijnt als Maxtor 6 Y200M0 USB Device

Dan schijnen er drie mogelijkheden te zijn:
1) It’s an older IDE drive and you didn’t set the jumpers properly denk het niet
2) The drive’s file system is unreadable by your operating system zou kunnen
3) The drive is damaged - zou kunnen

Wat zou ik kunnen proberen om de bestanden uit te lezen?

[ Voor 3% gewijzigd door brambello op 12-09-2019 13:48 ]

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 13:33
Linux knoppix even proberen. Distro die erg goed is met zul soort dingen.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 18:41
Koop een USB HDD/SSD docking station

Maar in dit geval, moet je een schijfletter toewijzen

[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 12-09-2019 13:50 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• brambello
Werkt dit beter dan een LOGILINK AU0006D Adapter USB 2.0 (die ik nu gebruik)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Control Panel\System and Security\Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management

Hoe staat hij daar?

• Mel33
Edit in mijn bericht, had je even moeten zeggen dat je het via usb doet.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• brambello
JDV808 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:48:
Linux knoppix even proberen. Distro die erg goed is met zul soort dingen.
Moet ik het als OS installeren of kan het met virtual machine?

• Mel33
hoe staat hij in schijfbeheer?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 15:30
Hang hem aan sata en dan via disk management kijken of de stationsletter wel klopt

• brambello
Schijf 1 Partitie 1

• brambello
pennywiser schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:01:
Hang hem aan sata en dan via disk management kijken of de stationsletter wel klopt
Is dat weer schijfbeheer? Ik zie alleen Schijf 1 partitie 1.

• Mel33
ja dat is schijfbeheer 3x het zelfde advies, geef hem een schijf letter

• brambello
Mel33 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:02:
ja dat is schijfbeheer 3x het zelfde advies, geef hem een schijf letter
Hoe doe ik dat? Heb onder apparaatbeheer onder volumes op de knop 'invullen' gedrukt maar er gebeurde niks tot weinig. Ik kan ook niet op 'Stationsletter en paden wijzigen' drukken.

[ Voor 9% gewijzigd door brambello op 12-09-2019 14:04 ]

• Mel33
in schijfbeheer op de schijf rechts klikken en dan letter toewijzen

je ziet ook of er data op staat en hoeveel, of is het een lege partitie?(a;s dat zo is dan staat er niets op en moet je hem nog partitioneren)

[ Voor 19% gewijzigd door Mel33 op 12-09-2019 14:06 ]

• brambello
Mel33 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:05:
in schijfbeheer op de schijf rechts klikken en dan letter toewijzen

je ziet ook of er data op staat en hoeveel, of is het een lege partitie?
Lijkt niet te kunnen, en dat zie ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
lees je even in, krijg het idee dat je het nog niet weet hoe en wat.

Maak eens een screenshot,

"Lijkt niet te kunnen, en dat zie ik nog niet."
ik denk dat hij niet gepartitioneerd is dan, maar als je dat doet dan is alles weg wat er nu op zou kunnen staan

• brambello
Mel33 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:09:
lees je even in, krijg het idee dat je het nog niet weet hoe en wat.
Maak eens een screenshot,

"Lijkt niet te kunnen, en dat zie ik nog niet."
ik denk dat hij niet gepartitioneerd is dan, maar als je dat doet dan is alles weg wat er nu op zou kunnen staan
https://imgur.com/a/I1SB5Jj

Maar dat klopt, ik lees alleen op verschillende sites wat ik in de OP heb geplaatst (die drie mogelijkheden, maar het kan dus ook aan het herkennen als partitie liggen als optie 4?).

[ Voor 14% gewijzigd door brambello op 12-09-2019 14:15 ]

• Mel33
Er staat niets op, en is gepartitioneerd, en in apparaatbeheer staat hij als 'schijfstation' en zijn naam?

Je kan hem op zich opnieuw parten, (dus eerst verwijderen) en dan geeft windows er ook een letter aan.

maar doe eens een herstart van je pc? zie je dan wel paden en letter toewijzen?

• brambello
Mel33 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:17:
Er staat niets op, en is gepartitioneerd, en in apparaatbeheer staat hij als 'schijfstation' en zijn naam?

Je kan hem op zich opnieuw parten, (dus eerst verwijderen) en dan geeft windows er ook een letter aan.

maar doe eens een herstart van je pc? zie je dan wel paden en letter toewijzen?
Of er echt niks opstaat heb ik mijn twijfels over. Zal wel even opnieuw opstarten.

Het lijkt een gepartioneerde schijf te zijn (er staat 'primaire partitie').

In apparaatbeheer staat ie inderdaad als schijfstation met zijn naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

Try SCE to Aux

• Mel33
brambello schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:20:
[...]

Of er echt niks opstaat heb ik mijn twijfels over. Zal wel even opnieuw opstarten.

Het lijkt een gepartioneerde schijf te zijn (er staat 'primaire partitie').

In apparaatbeheer staat ie inderdaad als schijfstation met zijn naam.
ja idd geen ntfs of fat, het kan een linux partitie zijn idd,, ja eerst herstarten of een volgende schijf proberen eerst, en dan pas linux live dvd branden of usb starten

• brambello
Mel33 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:22:
[...]

ja idd geen ntfs of fat, het kan een linux partitie zijn idd,, ja eerst herstarten of een volgende schijf proberen eerst, en dan pas linux live dvd branden of usb starten
Herstarten werkt niet, het kan inderdaad een Linux partitie zijn. Had vroeger nog weleens een Linux server.

@lmnoa dat kan helaas niet, ik kan die zaken niet aanklikken.

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:26

MsD

Thematopic: Datarecovery

Lees je hier maar even een beetje in.

Als er data op die schijf staat kan je sta waarschijnlijk wel terughalen met zoiets als Recuva. Of zoek even iets als 'partitie recover'

[ Voor 13% gewijzigd door MsD op 12-09-2019 14:25 ]

• brambello
MsD schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:25:
Thematopic: Datarecovery

Lees je hier maar even een beetje in.

Als er data op die schijf staat kan je sta waarschijnlijk wel terughalen met zoiets als Recuva. Of zoek even iets als 'partitie recover'
Zie vorige post, kan best hoor! maar dank je wel.

• brambello
Kan het eigenlijk kwaad om een kale oude SATA of IDE drive op mn bureau te leggen, of moet ik dit altijd in een docking station plaatsen?

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 11:15

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

brambello schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:26:
Kan het eigenlijk kwaad om een kale oude SATA of IDE drive op mn bureau te leggen, of moet ik dit altijd in een docking station plaatsen?
Liever niet zonder anti statische zak er om heen.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• Mel33
je kan linux draaien in windows https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-win10

nee een hdd op een droge plek leggen is geen probleem, doe hem in een anti statische zak

ja haal met linux de boel er af, alhoewel windows zegt dat hij geen data bevat.

met recuva word het al wel inzichtelijk, maar ik zou niet zomaar data recoveren, als je data je lief is, probeer eerst andere os optie

je kan ook in admin windows powershell en dan het comand 'diskpart' en dan 'list volume' geven ,misschien zie je dan iets meer.

[ Voor 33% gewijzigd door Mel33 op 12-09-2019 14:41 ]

• brambello
Mel33 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:29:
je kan linux draaien in windows https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-win10

nee een hdd op een droge plek leggen is geen probleem, doe hem in een anti statische zak

ja haal met linux de boel er af, alhoewel windows zegt dat hij geen data bevat.

met recuva word het al wel inzichtelijk, maar ik zou niet zomaar data recoveren, als je data je lief is, probeer eerst andere os optie
Ik wacht wel even tot ik de zakken binnen heb, dan ga ik eerst de IDE schijven proberen die ik ook nog heb, vervolgens ga ik weer verder met de SATA's evt. dmv. Linux.

Ik kom erop terug! dankjulliewel.

De schijven worden best warm, dat is geen probleem met die antistatische zakken?

[ Voor 5% gewijzigd door brambello op 12-09-2019 14:42 ]

• Mel33
@brambello ooh als je ze in gebruik hebt niet toch hahaha, oei nee dan moet je voorzichtig zijn, leg ze iig dan met contact aan de behuizing van de pc en laat er geen schtoef op donderen

dis wel goud btw haha

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:59
Je kan ook gewoon Linux draaien vanaf een usb.
Zoals met bijvoorbeeld: http://www.linuxliveusb.com/en/features

• brambello
Mel33 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:48:
@brambello ooh als je ze in gebruik hebt niet toch hahaha, oei nee dan moet je voorzichtig zijn, leg ze iig dan met contact aan de behuizing van de pc en laat er geen schtoef op donderen

dis wel goud btw haha
hahah wat bedoel je nou?? Hoe moet ik het aanpakken qua hitte en dergelijke?

• Mel33
Als je een hdd gebruikt dan bouw je hem in je pc of met een bracket of zoals je zegt in zo'n ubs sata dingetje.
Als hij aan is, leg je hem niet in een zak. ;) :P
maar open op je buro met de prinplaat naar boven of beneden maakt niet uit, als er maar niets op die printplaat kan vallen, of tussen zit, en schok vrij blijft, dus geen vuist op tafel slaan haha

[ Voor 12% gewijzigd door Mel33 op 12-09-2019 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
Mel33 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:15:
Als je een hdd gebruikt dan bouw je hem in je pc of met een bracket of zoals je zegt in zo'n ubs sata dingetje.
Als hij aan is, leg je hem niet in een zak. ;) :P
maar open op je buro met de prinplaat naar boven of beneden maakt niet uit, als er maar niets op die printplaat kan vallen, of tussen zit, en schok vrij blijft, dus geen vuist op tafel slaan haha
Ok, dus ik moet hem alleen in een zak opbergen als ik hem opberg? Dus niet bij gebruik? Open en bloot op houten bureau kan gewoon?

• Mel33
Het kan, maar ze zijn gemaakt om in te bouwen, i tend to use the things where they are made for

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
Je wil zo te lezen de data terughebben die op de oude harde schijven staat.
Dan moet je in elk geval nooit opnieuw partitioneren, formatteren, open maken, in de vriezer leggen, een tik geven of andere destructieve handelingen uitvoeren.

Het is al heel wat dat de harddisk wordt herkend in schijfbeheer: dan is het printplaat-deel van de harddisk nog werkend. Om bij de data te komen moet de harddisk correct worden herkend én moet het bestandssysteem nog in orde zijn.
Omdat op het oppervlak van de schijven magnetisch materiaal zit waarvan de magnetische eigenschappen met de jaren slechter worden, is het de vraag of er nog wat te halen valt. Een echte tweaker probeert dat in elk geval wel.
Je hebt een bestandssysteem nodig (om te weten welke bestandsfragmenten wáár op de harddisk staan) en ook de bestandsfragmenten zelf. Afhankelijk van wat er nog te vinden/reconstueren is door recoverytools, bereik je resultaten of niet.

De beste kans heb je als je de harddisk rechtstreeks in een PC kunt aansluiten en niet werkt via een USB-omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 13:33
Je kan Knoppix en de meeste andere versie''s van linux live draaien van een usb, Schrijf de iso naar een usb met een daarvoor bedoeld programma naar keuze. Start de pc vanaf de usb en dan kan je er gewoon op werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ik wil er binnenkort dan toch mee beginnen.

Wat zou de beste manier zijn? Ik weet nog niet of het Linux of Windows (2000 Professional/XP) HDs zijn. Waarschijnlijk allebei wat.

Mijn Windows PC herkent ze dus niet via een USB-kabel. Hij ziet ze soms wel verschijnen bij apparaatbeheer.

1) Via een USB koppelen aan mijn Windows 10 pc en hier Linux op draaien. Wat voor versie van Linux moet ik dan installeren?

2) Een of andere pc bouwen en hetzelfde uitvoeren (te veel werk).

3) Zou ik het met mijn Synology NAS met Docker kunnen proberen? Zijn op die manier Linux-schijven uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Beste brambello,

Ik lees deze draad zo door en het beste advies wat jij kunt krijgen is om naar een PC reparatie bedrijfje te gaan die jou even helpt. Zoals ik het zie ben je qua kennis echt boven je kunnen bezig, heb ik zo de indruk. Ik bedoel dit niet negatief, ik hoop dat je dit begrijpt.

Maar als een mede-tweaker zin heeft om te helpen zal ik zeker niet in de weg lopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
Q schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 23:06:
Beste brambello,

Ik lees deze draad zo door en het beste advies wat jij kunt krijgen is om naar een PC reparatie bedrijfje te gaan die jou even helpt. Zoals ik het zie ben je qua kennis echt boven je kunnen bezig, heb ik zo de indruk. Ik bedoel dit niet negatief, ik hoop dat je dit begrijpt.

Maar als een mede-tweaker zin heeft om te helpen zal ik zeker niet in de weg lopen ;)
Klopt, het is vrij ingewikkeld. Ik zal op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ik heb ze uiteindelijk voor wel een leuk prijsje kunnen laten uitlezen. Van de dataschijf waren de meeste partities gewoon binnen te trekken door dat bedrijfje, maar 1 partitie (foto's) niet. Niet dat ik alle foto's kwijt ben, want ik doe al sinds jeugdige leeftijd aan gegevens op meerdere plekken bewaren. Maar denk dat er toch nog wel wat opstond.

Komt dat vaker voor dat op 1 schijf van de 6 partities er 5 uit te lezen zijn en de laatste niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memtest512
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
brambello schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:15:
Ik heb ze uiteindelijk voor wel een leuk prijsje kunnen laten uitlezen. Van de dataschijf waren de meeste partities gewoon binnen te trekken door dat bedrijfje, maar 1 partitie (foto's) niet. Niet dat ik alle foto's kwijt ben, want ik doe al sinds jeugdige leeftijd aan gegevens op meerdere plekken bewaren. Maar denk dat er toch nog wel wat opstond.

Komt dat vaker voor dat op 1 schijf van de 6 partities er 5 uit te lezen zijn en de laatste niet?
Volgens mij kan je nog veel meer terug krijgen, de vraag is hoe belangrijk die foto's voor je zijn, een ander bedrijf zou betere apparatuur kunnen hebben.
Ik denk dat ze elk nulletje en eentje wat nog ergens op zit kunnen uitlezen maar dat zal waarschijnlijk behoorlijk wat kosten.

Ik weet niet waar je was gebleven met het zelf proberen terug te halen maar als je het alsnog wil gaan proberen heb ik een praktische tip voor je, maak 100% kopieen van de schijf, dan kan je proberen wat je wil zonder je source verder te bederven. Een hdd clone apparaat is al verkrijgbaar inclusief bezorging binnen 24 uur voor onder de €40,-

[ Voor 9% gewijzigd door memtest512 op 01-02-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 12:33

kodak

FP ProMod
brambello schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:15:Komt dat vaker voor dat op 1 schijf van de 6 partities er 5 uit te lezen zijn en de laatste niet?
Hoe ouder je harddisk, hoe meer mogelijke problemen. Dit is een van de mogelijke problemen. En of de gegevens dan echt niet te lezen zijn hangt af van de kennis en middelen die er zijn gebruikt.

Je kan aan het bedrijf vragen wat ze gebruikt hebben om je gegevens te lezen. Dan is misschien ook duidelijker of je de gegevens van die partitie nog op een andere manier kan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
herkent de windows 10 disk manager uberhaubt wel exotische filesystems waar windows niets mee kan?

ik gebruik hem nooit namelijk, gezien m'n gratis alternatief sneller en fijner werkt, en die iig wel exotische filesystems "herkent" maar er verder niet veel mee kan..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
kodak schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:42:
[...]

Hoe ouder je harddisk, hoe meer mogelijke problemen. Dit is een van de mogelijke problemen. En of de gegevens dan echt niet te lezen zijn hangt af van de kennis en middelen die er zijn gebruikt.

Je kan aan het bedrijf vragen wat ze gebruikt hebben om je gegevens te lezen. Dan is misschien ook duidelijker of je de gegevens van die partitie nog op een andere manier kan herstellen.
Heb de foto's die ik miste op oude CD-Roms gevonden. Gelukkig deed ik op mijn twaalfde ook al aan backuppen. Vrijwel geen foto's kwijtgeraakt, verwacht niet dat er nog veel op deze harde schijven staat wat echt veel geld waard is om eraf te laten halen. Bedankt voor de tips iig nog!
Pagina: 1