Een hoop stellingen die helemaal niet zo absoluut zijn als hier gesteld!Hydra schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:56:
[...]
Als zo'n iemand niet betaalt komt dit uiteindelijk bij een deurwaarder terecht, en die kan wel iets. Als jij gewoon in je recht staat maar geen zin hebt om de X dagen achter die factuur aan te gaan zitten kan een incassobureau dat voor je doen. De eventuele kosten zijn dan gewoon voor de wanbetaler.
Of een incassobureau wettelijk wel of niet iets kan is compleet niet relevant. Die zorgen gewoon echt wel dat 't uiteindelijk terecht komt op de plek van iemand die er wel wat mee kant. Het is niet voor niets een 'incassotraject'.
[...]
Er zelf achteraan gaan kost een stuk meer tijd. Ik zie geen enkele reden om als je ondernemer bent dit zelf te gaan doen. Het is niet je core business lijkt me, en het lijkt me dat je tijd wel meer waard is. Komt nog eens bij dat hier de kosten ook nog eens gewoon voor de 'wanbetaler' zijn.
[...]
Nou en? Dan komt er aan het eind van het traject een deurwaarder aan te pas. En/of de rechter. Di's een doodnormaal incassotraject voor zo'n bedrijf.
Niets komt zomaar ergens terecht en niemand werkt voor niets. Dus binnen het incassotraject zal je eerst zelf voorschotten moeten voldoen voor de deurwaarder, griffierecht en wellicht een voorschot aan het incassobureau zelf. Of laat dat laatste wellicht maar weg, ze gaan echt niet zonder aanbetaling aan de slag voor je. Daarnaast is het per incassobureau ook nog maar de vraag: A: of ze kosten voor hun jurist rekenen, waarbij niet alles verhaalbaar is en B: of ze een bepaald percentage van de hoofdsom verwachten bij een geslaagd traject.
Dus als je stelt dat het wel terecht komt en alle kosten voor de wanbetaler zijn, zit je er behoorlijk naast. Voor niets gaat de zon op. Wellicht dat er ergens nog een verstopt kleiner incassobureau is dat daadwerkelijk enkel voor de toegewezen proceskosten en toegewezen punten wil procederen. Alles anders dan dat betaal je toch echt deels uit eigen zak en is echt niet volledig verhaalbaar op de wanbetaler. Welkom in NL waar gelijk halen je gewoon geld kost.
Ow en als je een advocaat in de arm neemt geldt onder de streep hetzelfde: enkel toegewezen punten dekken de advocaatkosten. En geloof mij dat je met 3 uurtjes werk al la advocaattarief daar al overheen zit in geld, terwijl je met 3 uur advocaat net de eerste 2 brieven hebt geschreven.