TV wand met haard zelf maken

Pagina: 1
Acties:
  • 9.831 views

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-04 17:10
Beste medetweakers,

Aangezien er aardig wat voortgang zit in ons nieuwe huis, is het tijd om alvast aan de inrichting te denken.

Nu willen wij graag langs een van de muren een mooie TV wand met haard maken zie voorbeeld:
https://www.haardenexpert...j-de-familie-franzel.html

Op de site staat wat uitleg, maar ik ben iemand die liever aan het werk gaat met een goed plan en precies weet waarop ik moet letten, om achteraf niet te hoeven kutten.

Wat is de beste constructie, heeft iemand zelf ervaring hiermee en hoe kan ik het beste de soundbar plaatsen?

Hebben jullie tips die ik mee moet nemen in dit project of eventueel een duidelijke bouwtekening?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ieder zijn eigen ding natuurlijk, maar een TV zo hoog hangen dat je het gevoel hebt op de eerste rij van de bios te zitten :?

Wil je een gashaard of een electrische haard. Een gashaard heeft namelijk een rookkanaal nodig, en straalt hitte af naar boven. Lijkt mij niet bevordelijk voor de apparatuur.

ik zou persoonlijk een smalle haard naast de TV maken:
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/_LxiUtXvPc7I/THtnyyYuX8I/AAAAAAAABJA/1pQ-i21IJ1k/s400/eenzijdig+open+haard.jpg

en dan niet zo gekunsteld als dit, maar de voorzetwand doortrekken en dan de TV in de wand opnemen.

[ Voor 32% gewijzigd door 107mb op 11-09-2019 15:40 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Moet de tv/soundbar ook echt in de muur vallen? Zo ja beperk je jezelf natuurlijk enorm in de keuzes voor beide producten.

En nog wat: als je toch nieuw gaat bouwen, waarom dan een soundbar? Waarom niet gelijk mooi weggewerkte, degelijke speakers?

Constructief gezien is het vrij eenvoudig: een houten frame van degelijk vuren balken met gipsplaat eromheen lijkt me het makkelijkst, kun je zelf bouwen en afwerken en is volgens mij nog veruit de goedkoopste oplossing, een fractie van de prijs van de TV en haard zelf :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-04 17:10
107mb schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:30:
ieder zijn eigen ding natuurlijk, maar een TV zo hoog hangen dat je het gevoel hebt op de eerste rij van de bios te zitten :?

Wil je een gashaard of een electrische haard. Een gashaard heeft namelijk een rookkanaal nodig, en straalt hitte af naar boven. Lijkt mij niet bevordelijk voor de apparatuur.

ik zou persoonlijk een smalle haard naast de TV maken:
[Afbeelding]

en dan niet zo gekunsteld als dit, maar de voorzetwand doortrekken en dan de TV in de wand opnemen.
Wij willen graag een horizontale haard, waarschijnlijk elektrisch omdat wij geen gas hebben in de wijk.
We willen wel voorkomen dat het idd lijkt alsof we op de eerste rang van de bios zitten dus hoogte is ook zeker een punt wat ik mee wil nemen. De afstand van de bank tot de TV is ongeveer 5.00 meter denk ik?
Moet de tv/soundbar ook echt in de muur vallen? Zo ja beperk je jezelf natuurlijk enorm in de keuzes voor beide producten.

En nog wat: als je toch nieuw gaat bouwen, waarom dan een soundbar? Waarom niet gelijk mooi weggewerkte, degelijke speakers?

Constructief gezien is het vrij eenvoudig: een houten frame van degelijk vuren balken met gipsplaat eromheen lijkt me het makkelijkst, kun je zelf bouwen en afwerken en is volgens mij nog veruit de goedkoopste oplossing, een fractie van de prijs van de TV en haard zelf :)
Bedankt! Ik heb op dit moment al een soundbar, het liefste heb ik er natuurlijk niets hangen, maar ik kan altijd nog overwegen om iets anders aan te schaffen, vandaar mijn vraag: "hoe hebben jullie het gedaan of hoe zouden jullie dat aanpakken".

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wintervacht schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:38:

Een houten frame en gipsplaat rondom een gaskachel? Daar moet je toch echt hittewerende platen voor gebruiken, super isol platen/calcium silicaat bijvoorbeeld.
Daarnaast zal je een sfeer gaskachel moeten gebruiken (of de sfeerstand) want de gehele constructie wordt anders erg heet wat de levensduur van de TV niet ten goede komt. Nu kan je natuurlijk het TV gedeelte wel extra isoleren van de hittebron, maar of dat afdoende is? Ik heb hier zelf ook naar zitten te kijken maar vooral de hitte die voorlangs de TV komt heeft mij toen doen besluiten om hier vanaf te zien omdat de TV wel erg ver naar achter moest wegvallen om die hitte te ontwijken als de kachel ook nog een verwarmingsfunctie voor de ruimte moest hebben.
Je zou een lipje aan de onderzijde van de koof voor de TV maken, maar dat is esthetisch niet zo mooi. En als je een TV beugel hebt waarmee je kan kantelen doe je dat ook teniet (gezien de ophanghoogte van de TV is dat wel gewenst)

Belangrijk dus om de juiste kachel uit te zoeken als je dit wilt doen. In het voorbeeld wat je laat zien zou je misschien ook kunnen gaan voor een opstelling met boxen in de zijkant van de koof ipv de voorzijde? Ik kan me voorstellen dat het geheel wel erg rommelig/onrustig wordt als je een kachel, TV en soundbar aan de voorzijde hebt (3 koven). TV met soundbar dan combineren als het kan indien je perse de boel aan de voorzijde wil hebben.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Luuk013 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:59:

Bedankt! Ik heb op dit moment al een soundbar, het liefste heb ik er natuurlijk niets hangen, maar ik kan altijd nog overwegen om iets anders aan te schaffen, vandaar mijn vraag: "hoe hebben jullie het gedaan of hoe zouden jullie dat aanpakken".
Als de tv niet te hoog moet hangen zou ik het volgende doen:
De electrohaard zo goed als op de vloer, zoals bij een 'ouderwetse' schouw, vurenhout frame tot aan het plafond met op gewenste hoogte een uitsparing voor de TV, uitsparingen daarnaast voor een paar mooi afgewerkte Jamo inbouwspeakers of iets in deze richting, onder de tv een luik (die gemotoriseerd wegklapt :+ ) waar de AV apparatuur achter schuilt en alle kabels e.d. gewoon wegwerken in het frame.
Een luik/deurtje aan de zijkant waar je het minst tegenaan kijkt met blinde scharnieren om bij je apparatuur te kunnen en als we dan toch bezig zijn: nog wat extra speakers wat hoger voor muziek en een subwoofer aan de zijkant, die net geen contact maakt met het frame of de gipsplaten.

Dan is het een kwestie van platen er tegenaan, randjes dicht sauzen en schilderen maar :)

Maar dat zou mijn ideale opstelling voor deze configuratie, voel je vrij om er inspiratie uit te trekken, het is immers jouw schouw :P
theHoff schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:12:
[...]

Een houten frame en gipsplaat rondom een gaskachel? Daar moet je toch echt hittewerende platen voor gebruiken, super isol platen/calcium silicaat bijvoorbeeld.
Het is een electrische haard :)
Belangrijk dus om de juiste kachel uit te zoeken als je dit wilt doen. In het voorbeeld wat je laat zien zou je misschien ook kunnen gaan voor een opstelling met boxen in de zijkant van de koof ipv de voorzijde? Ik kan me voorstellen dat het geheel wel erg rommelig/onrustig wordt als je een kachel, TV en soundbar aan de voorzijde hebt (3 koven). TV met soundbar dan combineren als het kan indien je perse de boel aan de voorzijde wil hebben.
Daarom mijn bovenstaande suggestie voor inbouwspeakers, die produceren (mits van degelijke kwaliteit) een beter geluid dan een soundbar en je kan ze, zoals dde naam al zegt, inbouwen zodat je er bijna niks van ziet ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Wintervacht op 11-09-2019 16:19 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:00
Wellicht ook even dit topic doorlezen: Gashaard, welk materiaal voor een meubel eromheen? ;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
^^^ Dit is wel heel erg dubbel zo. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.