Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Coax kabel trekken langs een UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• awesem
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16-09 22:38
Hi GoT,

Bij een vriend die aan het verhuizen is, proberen we een coax kabel te trekken via een leiding van ongeveer 15 meter. Deze loopt van de woonkamer tot de meterkast.

Hier zit al een UTP kabel in, dus het gaat een beetje lastiger. Met een trekveer hebben we de coax kabel er door proberen te halen, maar de laatste paar meter gingen erg stroef en na veel (begeleid) trekken, trokken we het plakband los (trekveer en coax zaten met plakband aan elkaar). Hierdoor moesten we de coax er aan het begin weer uit halen.

Hebben jullie nog ideeën hoe dit zou kunnen werken, behalve Ziggo opzeggen en daarmee de noodzaak tot coax naar de woonkamer?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11:05
Trekveer aan de UTP kabel en terughalen door de buis. Dan de 2 kabels aan elkaar erdoor trekken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 16:20
Ziggo opzeggen is altijd een goed idee :)

Sowieso geen kabels ergens "langs" trekken.

Enne... kabeltrekkous...

En kabelglijmiddel

• exepti0n
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online
Waarschijnlijk helpt het om de coax kabel in te smeren: https://www.elektrobode.n...-l-1-per-stuk-fe510045589.

• awesem
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16-09 22:38
Bedankt @kabeltjekabel, gezien je username moet ik sowieso naar je luisteren op dit topic vermoed ik.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:43

JdM

Gas?Gas!

awesem schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:26:
Bedankt @kabeltjekabel, gezien je username moet ik sowieso naar je luisteren op dit topic vermoed ik.
Ik zou naar @Erwin luisteren O-)

N54 powered

• kabeltjekabel
Die zegt hetzelfde met wat minder details ;)

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Aan de utp kabel een coax en utp kabel koppelen en dan er door heen trekken? Pas op coax is nog al gevoelig voor storingen. En gecertificeerd kabel gebruiken.

Usenet handleidingen

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:41
Niemand die zich afvraagt of de buis wel 19mm is?
Anders kan je het echt wel vergeten met 2 kabels erdoorheen te jassen. Zeker een gecertificeerde coax.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:43

JdM

Gas?Gas!

GeeMoney schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:31:
Anders kan je het echt wel vergeten met 2 kabels erdoorheen te jassen. Zeker een gecertificeerde coax.
Vaak ben je gewoon te bang ;)

N54 powered

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:41
JdM schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:32:
[...]

Vaak ben je gewoon te bang ;)
Geloof mij, dat heb ik niet ontdekt door te lezen op internet :+ .
2 UTP flexibel red je nog wel maar een gecertificeerde coax met een UTP is echt een uitdaging zo niet onmogelijk.

GeeMoney wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:34 (20%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14:27
Dan neem je een iets dunnere kabel zonder kabelkeur. En een Cat5e kabel ipv Cat6.

Altijd dat gezeur over kabelkwaliteit... als het werkt dan werkt het gewoon. Werkt het niet, dan kun je altijd nog nadenken over een andere oplossing zonder bij voorbaat al allerlei gaten te gaan boren.
Je moet dit soort dingen niet moeilijker maken dan het is.

zcflevo.nl

• Brambee
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11-09 09:39
Dan neem je een iets dunnere kabel zonder kabelkeur. En een Cat5e kabel ipv Cat6.

Altijd dat gezeur over kabelkwaliteit... als het werkt dan werkt het gewoon. Werkt het niet, dan kun je altijd nog nadenken over een andere oplossing zonder bij voorbaat al allerlei gaten te gaan boren.
Je moet dit soort dingen niet moeilijker maken dan het is.
Zucht, en dan klagen over lage internetsnelheid, storingen op TV. Ik zie nu al een nieuw draadje aankomen.

Gewoon samen door de buis trekken. en geen plakband gebruioken natuurlijk.

Coaxkabel astrippen, dan kun je met het koper een mooie "knoop" maken in het oogje van je trekveer.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Koper van het coax is daar wel vrij dun voor. Het beste werkt een trekkous.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-09 22:50

keur0000

-------- N O N E --------

Gewoon vaseline op de coax kabel aan het begin smeren, en dan rustig doortrekken in de buis naast de UTP en af en toe een likje vaseline aan de coax erbij.

Zowel de koperen mantel als de binnenkern twisten en door het oogje van de trekveer halen, tapje eromheen en rustig trekken

keur0000 wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:44 (29%)

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11:05
Recent thuis vanuit de meterkast door een bestaande 16mm buis een H125D00 kabelkeur Coax en 7965E Cat6 naar boven getrokken. Zonder glijmiddel. Met wat mazzel denk ik ;)

• kabeltjekabel
Brambee schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:39:
[...]

Coaxkabel astrippen, dan kun je met het koper een mooie "knoop" maken in het oogje van je trekveer.
Fijn voor die knop... wel jammer dat dat superzwake koper halverwege gewoon afbreekt.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Als je geluk hebt. Ergens in de mantel een breuk kan je aardig wat hoofdbrekens geven.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Het is mij anders wel gelukt, 15mm en cat5e zat er al in. Koka799 erbij getrokken met nylon trekveer, veel geduld en heel veel talkpoeder.

• Schumaster
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:13
Zoals gemeld: Huidige kabel eruit trekken, beide kabels tegelijk er opnieuw doorheen trekken met vaseline/glijmiddel. Dan moet het kunnen, mits de buis dik genoeg is en er niet teveel bochtjes inzitten.

• 3dmazter
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:28
tijdens het trekken bij de ingang kant van de buis silicone spay spuiten.
Gewoon in de buis spuiten dan neemt de coax kabel het wel mee.
Pas op voor je vloer die kan glad worden dus even een doek of kranten eronder.

• martijn_me
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-09 15:06
Als "glijmiddel" kan je ook gewoon babypoeder van Zwitsal gebruiken, en zoals aangegeven beide kabels tegelijk trekken, dat past net als het goed is.

• kabeltjekabel
Niet allerlei rare troep erin doen die vervolgens als lijm opdroogd... gewoon kabelglijmiddel gebruiken.

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik heb Hirschmann Koka799 coax kabel samen met Cat 5e netwerkkabel in één buis zitten (bij meerdere kamers). Dat deden we ook door beide kabels in één keer erdoorheen te trekken. Wel netjes "voeren" want er moet geen draai in komen te zitten.
Bij de kamer zit dan een coax aansluitdoos in de muur met onderin een gleufje geveild om de netwerkkabel erlangs te laten.
Werkt al 13 jaar prima.

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

kabeltjekabel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:25:
Niet allerlei rare troep erin doen die vervolgens als lijm opdroogd... gewoon kabelglijmiddel gebruiken.
Dit. En wat iedereen al zegt, beide kabels tegelijk.
BounceMeister schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:30:

Bij de kamer zit dan een coax aansluitdoos in de muur met onderin een gleufje geveild om de netwerkkabel erlangs te laten.
Waarom niet gelijk goed met een mooie afdekplaat en keystones erachter?

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• whitedrag152
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 16:11
Inderdaad gewoon beide kabels tegelijk. Je hebt van die speciale hulpmiddelen voor coax door de buis te trekken. soort netje dat je over de kabel schuift. tegelijk utp ver afstrippen en deze ook aan de trekveer maken. (voor de zekerheid het geheel even af tapen zodat de utp niet los schiet.

• kabeltjekabel
Gewoon tegelijk in de kous.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 10:27

psy

Kennis is macht

Voor 1 trekactie een trekkous kopen is wellicht iets over the top, maar ik geef toe, zo'n trekkous maakt je leven zoveel makkelijker. Geeft ook veel meer vertrouwen omdat zo'n trekkous zichzelf vasttrekt aan de kabel(s) als je harder trekt.

Ze zijn helaas wel duur..

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Aan de andere kant, zo'n ding koop je 1x in je leven en het bespaart je een hoop gevloek en getier. Een zaterdag vechten met een kabel kost meer dan een kous. :P

• DeadMetal
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:48
Een metalen trekveer werkt sowieso beter dan zo'n nylon ding. Twee kabels tegelijk doen, wat grijze tape om het geheel heen wikkelen. En de tweede kabel net iets lager laten beginnen zodat het begin een wat minder dikke prop is. Verder helpt het als 1 persoon trekt en een ander tegelijk rustig invoert. Toen het mij een keer niet lukte heb ik het eerste stuk met vaseline ingesmeerd, dat scheelde enorm.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:08
@awesem Wat enkelen ook al zeggen de utp er eerst uit, en dan trekveer erin.

Dan beide kabels aan de trekveer vast maken d.m.v. goed knopen.
Oftewel een stuk van 15cm strippen en deze door het trek oog 'vlechten'.
Geen tape gebruiken, dit geeft een verdikking en is vaak stroef en gaat dan blijven plakken in de buis.

Dan rustig aan de ene kant trekken en aan de andere kant invoeren.
Evt een beetje kabelglijmiddel gebruiken of talkpoeder. GEEN andere rotzooi gebruiken om de kabel in te smeren/vetten, grote kans dat je of een 'lijm' creëert of dat de mantels tzt oplossen door het middel.

En gewone Hirschmann Koka 9TS + Belden 7965E (cat6 kabel) krijg je dan met een beetje beleid en geduld prima door een 16mm buisje.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

martijn_me schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:24:
Als "glijmiddel" kan je ook gewoon babypoeper van Zwitsal gebruiken
Dat lijkt me geen goed idee... :N :+

Mooie Plaatjes   

• Wvr
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:04
ik heb dit ook gedaan en dit lukt mij met afwas middel was klaar na 20 min.

heb aan het einde van de coax kabel een trekveer vast gemaakt, toen de coax kabel terug getrokken en en een UTP kabel er bij gedaan alles goed in smeren met afwas middel(geen water gebruiken) en rustig aan de trekveer getrokken en aan de andere kant stond iemand om de kabel te begeleiden en in te smeren.

• kabeltjekabel
Wvr schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:15:
ik heb dit ook gedaan en dit lukt mij met afwas middel was klaar na 20 min.
[...]
Daar krijg je spijt van als het er weer uit moet.
Annuk schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:46:
@awesem Wat enkelen ook al zeggen de utp er eerst uit, en dan trekveer erin.
[...]
Die actie wel combineren..

• martijn_me
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-09 15:06
ehtweak schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:09:
[...]

Dat lijkt me geen goed idee... :N :+
8)7 |:( :+

• kabeltjekabel
Babypoep; nog zo'n product wat aanvankelijk glijd, maar vies opdroogd :+

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:15
Misschien lichtelijk OT.. maar iemand een advies over waar ze kwalitatief goede trekkousenhebben? Of mag dat hier niet gezegd worden? O-)

Heb ook nog wel een aantal kabeltjes te trekken.. maar zo'n kous klinkt toch wel handig.

• kabeltjekabel
https://wymefa.nl/trekveren/kabeltrekkousen/
Daar de EAN kopieren en daarop zoeken om een verkooppunt te zoeken. Of dat aan Sandervunderink.nl doorgeven om te bestellen

Combineren met Wymefa M5 trekveer;
https://wymefa.nl/trekveren/
(Onderste twee secties)

Overigens nooit ergens in een winkel zien liggen...

• Pino
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:16
kabeltjekabel schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:13:
https://wymefa.nl/trekveren/kabeltrekkousen/
Daar de EAN kopieren en daarop zoeken om een verkooppunt te zoeken. Of dat aan Sandervunderink.nl doorgeven om te bestellen

Combineren met Wymefa M5 trekveer;
https://wymefa.nl/trekveren/
(Onderste twee secties)

Overigens nooit ergens in een winkel zien liggen...
Maar welke diameter trekkous is nou handig? Ik zou denken 6-9 mm, maar pakt dat in de praktijk met een dunne cat5e kabel ook nog? Of moet je dan echt een 4-6 hebben? Welke diameter pak je voor een Koko 9ts en een cat6 samen bijvoorbeeld?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True