Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis kopen en alleen buitenmuren blijven: welke maatregelen?

Pagina: 1
Acties:

• Javiik
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 23-09 14:57
Goedemiddag tweakers!

Wij hebben met veel plezier in onze huidige woning gewoond, maar met een kleine is de woonruimte nu toch te beperkt geworden en willen we opschalen. Nu wil het feit dat er een leuk huis staat met een mooie lap grond in de buurt waar we wel zouden willen wonen, maar om het simpel te zeggen: alles mag gedaan worden. Ik ben al veel aan het lezen geweest in onder andere dit forum, maar ik zit nog wel met een boel vragen over de duurzame oplossingen, en met name de combinatie ervan. de makkelijke zaken pakken we aan zoals isolatie, maar ik ben ook erg benieuwd naar of er al mensen zijn die ervaring hebben met een klus als onderstaande, en bovenal of ik een beetje op het goede spoor zit of de plank compleet mis sla :)

Uitgangssituatie
De woning is uit ongeveer 1925, en is in 1950 en 1970 verbouwd. De locatie van deuren en ramen in de gevels zijn meermaals gewijzigd. De staat van de woning is in principe zo ver dat je de buitenmuren kunt laten staan en een deel van het dak, maar in principe heb je daarbinnen een “blank canvas”. Het budget is helaas niet oneindig, en het is wel een totaalrenovatie waar dus ook een keuken bijvoorbeeld in zou moeten, maar onze afwerkingseisen zijn niet al te hoog.
Wij werken zelf allebei vanuit huis, dus er is eigenlijk altijd wel iemand thuis. We willen wel een aantal slimme zaken inbouwen, gebaseerd op onder andere geofencing en bewegingsmelders.

Wanden
Op de begane grond is overal een spouwmuur aanwezig (5cm spouw) die niet is gevuld. Op de eerste verdieping gaat deze spouwmuur over in een steens muur.

Dak
Enkel asbest dakbeschot met daarop de pannen in het hoofdhuis – boven de hooizolder niet eens asbest dakbeschot, maar gelijk de pannen in het zicht

Vloer
Cementdekvloer direct gestort op zand. Dikte onbekend, maar waarschijnlijk 20 cm. Verdiepingsvloer alleen planken direct op de balkenlaag

Verwarming
HR ketel (uit 2017, ze moesten wel met de tijd meegaan!) met antieke convectoren overal

Beglazing
Bijna overal enkel glas, op sommige plekken dubbel glas uit 1970

Uitgangspunt voor renovatie
Het hoofddoel is van het gas af te gaan, en vervolgens de vaste lasten zo laag mogelijk houden. De kwaliteit van de lucht moet verbeterd worden ten opzichte van onze huidige woning (natuurlijke isolatie met bovenraampjes), maar het moet wel financieel haalbaar worden. Voor ons is 100.000 euro realistisch.

Voorgestelde verbeteringen
we gaan van het gas af, en alle elektra + water moeten compleet vernieuwd worden. Er komt een nieuwe meterkast op een andere plek dus in principe als nieuwbouw inrichten. de warmtepomp en meterkast komen vrij centraal in de woning (maximaal 3 meter van de voordeur), met een minimale afstand ook tussen warmtepomp en warm water kranen in zowel keuken als badkamer(ligt exact in het midden van beide, maximaal 4 meter aan leiding naar het verste punt schat ik).

Wanden
De gehele buitengevel inpakken in IsoBouw Slimfort 5.0 isolatiemateriaal, af te werken met steenstrips in de vorm van bakstenen om de 1930 look wel te behouden (alleen dus een stuk dikkere muren). De reden om direct een hele schil om het huis te zetten, is omdat de bovenverdieping alleen een steensmuur is, en beneden een spouw van 5 cm niet voldoende is om het gewenste isolatieniveau te bereiken. De optie om van binnenuit te isoleren, is niet mogelijk. Dit omdat we dan teveel ruimte verliezen. Op de verdiepingsvloer komt wel ene voorzetwand met isolatiemateriaal voor de steensmuur, ook omdat we hier de leidingen en elektra mooi in kunnen wegwerken.

Dak
Het huidige dakbeschot moet compleet worden verwijderd en gesaneerd. Vervolgens moeten ongeveer 6 gordingen en een deel van de muurplaat worden vervangen omdat deze rot zijn (oude lekkage).
We willen de balken graag in het zicht brengen, dus dat betekent; van buitenaf isoleren. De twee voornaamste redenen hiervoor zijn ook dat je hierdoor een dikker dak zonder koudebrug krijgt, maar aangezien de muren ook dikker worden, is de vorm van de woning meer in verhouding (dak 20cm dikker, muren 20cm dikker). Voorstel hiervoor is IsoBouw Reno+ 5.0 platen te gebruiken.

Vloer
De bestaande cementdekvloer compleet te verwijderen, vervolgens 20 cm zand extra afgraven. De bodem vervolgens verdichten en 20 cm XPS platen te gebruiken als isolatie. Hierop komt dan de vloerverwarming en een woonbeton afwerkvloer.
De verdiepingsvloer willen we ook extra isoleren om de warmte beneden ‘gevangen’ te houden. Hiervoor denken we aan XPS platen van 10 cm dik. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de badkamervloer op XPS platen van 5 cm kan liggen, waardoor de uiteindelijke afwerkvloer op de verdieping relatief op gelijke hoogte komt te liggen (anders zou de betonvloer op zwaluwstaart 5 cm boven de normale vloer uitkomen en dat willen we niet.

Verwarming
Voor de verwarming willen we op de begane grond vloerverwarming op lage temperatuur. Deze kan in 2-4 groepen gelegd worden; zodat woon of werkvertrekken en badkamer apart te verwarmen zijn (of niet dus).
In de slaapvertrekken stoken wij momenteel nooit, maar we willen wel de mogelijkheid hebben en zullen een aantal radiatoren plaatsen om te kunnen stoken wanneer nodig. De zoldervloer moet worden verwijderd, zodat we tot in de nok kunnen kijken, wat betekend dat je wel wat stookkracht nodig hebt. De badkamer krijgt wel vloerverwarming op een aparte groep, maar kan op dezelfde verdeler als beneden.
Over de warmtebron zitten we nog te twijfelen. Als je van het gas af wilt, is het eerste woord altijd warmtepomp. Gegeven het terrein rond het huis, is het prima geschikt voor een Warmtepomp bodem combi, graven is namelijk geen probleem (de tuin komt later pas). Echter zijn de aanschafkosten van een WP wel aanzienlijk. Een groot voordeel is wel dat je geen ruimte op het dak hoeft in te leveren voor zonnecollectoren ten behoeve van een zonneboiler. Deze zonneboiler zal veel goedkoper zijn dan een WP, maar er moet dan een elektrische CV bij komen om de warmtevraag te kunnen opvangen mocht de ZB deze niet aankunnen.

Als toevoeging op de verwarming van de woning zitten we ook te denken om balansventilatie toe te passen. Gezien het een totaalrenovatie gaat zijn waarbij ook alle muren opnieuw gezet gaan worden, leent de woning zich voor deze investering (er zijn geen buitensporige sloopwerkzaamheden om de leidingen te kunnen leggen). Uit een rapport van de energievakbeurs is duidelijk te zien dat de warmtevraag voor een woning met 20% verminderd kan worden. Dit zou het eventueel ook mogelijk maken om de verwarmingscapaciteit van de vloerverwarming en de radiatoren boven te verkleinen.

Als laatste om rekening mee te houden: we willen in de woonkamer, die in open verbinding staat met de eetkamer + keuken (alles open, in totaal ongeveer 80 m2 en 270 kuub), een (hout)kachel. Hiermee willen we in de winter bijstoken als het nodig is (warme sfeerhaard die waarschijnlijk wel meerdere keren in de week brand ’s avonds).

Beglazing
Deze is simpel – triple glas rondom. Alle kozijnen moeten worden vervangen en er gaat geen waarde mee verloren. Alle kozijnen worden kunststof kozijnen met houtlook, die dubbel geïsoleerd zijn. Er mogen dus geen naden en kieren aanwezig zijn (ook geïsoleerde voordeur).

Energie opwekken
Helaas staat er een gigantische eikenboom vrij direct naast het huis, die de zon op het dak weghoud vanaf ongeveer 3 uur ‘s middags (hij staat exact ten zuiden van het dak – het dak is vrij exact op het zuidoosten gericht). Er is ook nog een stuk dak (huis loopt in een L vorm) dat op het zuidwesten ligt, maar dit dak deel ligt een stuk lager en biedt maar ruimte voor 6 panelen. Gelukkig zit er wel een weiland bij de woning van 5000 m2 waar wel ruimte op zou zijn om zonder schaduwvorming een stapel panelen neer te leggen.

Ons energieverbruik in de huidige woning (op gas, elektra alleen voor de apparaten) zit op ongeveer 2300 KWh – voor de nieuwe woning zal ik hier dus de warmtevraag bij op moeten tellen om een grove indicatie te kunnen krijgen van de toekomstige elektriciteitsvraag.

Uitgaande van een praktijkvoorbeeld van https://warmtepomp-weetjes.nl/ met een vergelijkbare oppervlakte en 3 personen is 2250 kWh voor verwarming en 1100 kWh voor tapwater. Dit maakt een totaal van 5650 KWh. Gegeven een gemiddelde opbrengst van zonnepanelen van 225 KWh per jaar zou dit betekenen dat we ongeveer 30 panelen nodig zouden hebben om de totale vraag af te dekken. Dit is wel een significante investering die op de grond buiten ligt – hier komen nog kosten bij om de beveiliging goed te regelen (willen we sowieso, het is wel buitenaf).

Voornaamste vragen
  • Is het mogelijk de balansventilatie te combineren met bijvoorbeeld een aardwarmtewisselaar om beter te kunnen koelen/verwarmen, of zal de warmtepomp i.c.m. vloerverwarming dit compleet voor zijn rekening kunnen nemen?
  • Welke van deze oplossingen werken goed samen, welke dingen werken absoluut niet samen?
  • Wat zijn we vergeten?
Subsidies
  • ISDE: korting op de warmtepomp. Indicatie bedrag: 2500 euro
  • gemeentelijke isolatie subsidie: 500 euro
  • SEEH: Isolatie 2 maatregelen: 10.000 euro
  • Energiebespaarlening 25.000 euro optioneel[/i]

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:56
Platgooien en opnieuw beginnen.

• bakkie1985
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22-10 09:52
Vergeet de asbestinventarisatie niet met die bouw/renovatiejaren, hierbij kan je nog voor verassingen komen te staan bij de renovatiesloop.

• Morelleth
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13:18
Renovatie / herbouw is al snel 1,5 tot 4x zo duur (of nog veel duurder) afhankelijk van wat je wil als nieuwbouw.

Als je toch alle ruimte hebt om te doen wat je wil, sloop dan alles en begin opnieuw.
Desnoods zorg je dat je je fundering reeds groot genoeg maakt om dingen gefaseerd te kunnen maken.
Dus eerst je hoofdbebouwing en een paar jaar later een aanbouw etc.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:04

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

ASW1 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:24:
Dit is eigenlijk het enige goede antwoord. Door de buitenkant opnieuw in te pakken is elke historische waarde ook verloren. Er staat niet hoe groot alles is en er is geen plattegrond getekend, maar voor 100k ga je het niet redden. Zelfs niet als je van alles zelf gaat doen.

Afhankelijk van het perceel kan je ook je nieuwe huis ernaast of erachter bouwen en dan tot slot het oude woonhuis weghalen, die je als tijdelijke woning/bouwkeet hebt gebruikt.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-09-2019 13:43 (17%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 05:23
Javiik schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:22:

...

Uitgangspunt voor renovatie
Het hoofddoel is van het gas af te gaan, en vervolgens de vaste lasten zo laag mogelijk houden. De kwaliteit van de lucht moet verbeterd worden ten opzichte van onze huidige woning (natuurlijke isolatie met bovenraampjes), maar het moet wel financieel haalbaar worden. Voor ons is 100.000 euro realistisch.

...
100k€ voor? Alles???

Mij lijkt een ton volledig onrealistisch. Qua materiaalkosten al bijna. (bij lage afwerkingseisen)

gezocht: Panasonic GM5

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 09:26
En het hangt er ook nog vanaf wat de welstand/bestemmingsplan hiervan zeggen. Als je met dit plan door wilt zou ik dat eerst even informeel laten toetsen in een vooroverleg. Want de uitstraling van het pand verandert ook.

Al ben ik wel eens met de voorgaande reacties, zeker een asbestinventarisatierapport (ook als je er voor gaat kiezen alles plat te gooien). Want als je bedrijfsmatig asbest moet laten verwijderen is dat een behoorlijke kostenpost.

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:19

Case_C

[Team Carrack]

Wat meer gegevens over de woning is wellicht handig, foto etc, oppervlak en inhoud. Dan kan men makkelijker inschatten wat een verbouwing/nieuwbouw zou kosten.

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• bakkie1985
  • Laatst online: 22-10 09:52
Milo85 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:46:
Al ben ik wel eens met de voorgaande reacties, zeker een asbestinventarisatierapport (ook als je er voor gaat kiezen alles plat te gooien). Want als je bedrijfsmatig asbest moet laten verwijderen is dat een behoorlijke kostenpost.
En als privépersoon mag je alleen golfplaten tot 35m2 op eigen perceel verwijderen :). alle toepassingen daarbuiten moeten door een gecertificeerde verwijderaar worden gedaan.
zonder inventarisatie krijg je überhaupt geen sloopvergunning voor bovengenoemde werkzaamheden.

• GaMbiNo
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21-10 20:54
Een ton lijkt mij ook vrij weinig als echt alles moet gebeuren. Anderhalf tot 2 ton lijkt me realistischer.

Heb je al met aannemers gesproken?

• belastingdizzle
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 12:49

belastingdizzle

Rechts Links

ASW1 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:24:
Kan je dat wel doen voor 100.000 euro?

Wie dit leest is gek

• ClickTwice
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22-10 16:00
Ikzelf heb enkele jaren geleden ook een huis gekocht van 1938, helemaal gestript tot op de buitenmuren, dak vernieuwd en weer opgebouwd naar hedendaagse standaarden (vloerverwarming, isolatie, domotica, ...).

Het is wel een huis met 3 verdiepen maar ik had zowaar het dubbele nodig +-180.000 euro.
Zou ik er opnieuw aan beginnen? Absoluut niet, afgooien en nieuwbouw plaatsen!

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:34
belastingdizzle schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:49:
[...]

Ligt eraan wat je neer gaat zetten en hoeveel je zelf doet. Met 100.000 voor de woning (zonder bouwgrond) kun je best wel iets..

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

belastingdizzle schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:49:
[...]

Ligt eraan. Als het uit de jaren '20 is, ligt waarschijnlijk ook de achtertuin vol met PAK doordat kolengruis vroeger over de plantjes gestrooid werd. Asbest zal ook wel onder de oprit liggen, paden werden ook wel verhard met stukken puin/asbest. Tot de jaren '70/80 was men niet zo kritisch.

Dus ga je de grond in, dan kan een verkennend bodemonderzoek noodzakelijk zijn.

• GaMbiNo
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21-10 20:54
Krijnemans schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:52:
[...]

Ligt eraan wat je neer gaat zetten en hoeveel je zelf doet. Met 100.000 voor de woning (zonder bouwgrond) kun je best wel iets..
Een vrijstaand nieuwbouwhuis voor een ton lijkt me ook niet realistisch Ik heb zelf een huis laten bouwen in 2015 en was bijna het dubbele kwijt (excl. grond).

Ik denk dat nieuwbouw en renovatie in gevallen als deze elkaar niet veel ontlopen qua prijs. Zelf zou ik dan altijd voor nieuwbouw gaan maar dat is persoonlijk.

GaMbiNo wijzigde deze reactie 10-09-2019 13:56 (16%)

• Krijnemans
GaMbiNo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:54:
[...]

Een vrijstaand nieuwbouwhuis voor een ton lijkt me ook niet realistischer. Ik heb zelf een huis laten bouwen in 2015 en was bijna het dubbele kwijt (excl. grond).
Als je alles/veel zelf doet, kun je natuurlijk groter/luxer, dan wanneer je uitbesteed. Daarbij geef ik duidelijk aan 'ligt eraan wat je gaat neerzetten'...

Ik krijg snel jeukende handen, maar persoonlijk zou ik niet aan de woning van Javiik willen beginnen.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Krijnemans schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:52:
[...]

De realiteit is dat je voor nieuwbouw rekening moet houden met E500 per m3 volume (en dat is ex bouwgrond). Voor die ton kun je dus net een mini-home neerzetten.

• Widow
  • Laatst online: 12:56
Om eerlijk te zijn haakte ik ergens halverwege de topicstart af. Je hebt een baan, een kleine, en wilt daarnaast ook nog even een huis compleet renoveren? Daarnaast valt me op dat ik heel veel details lees, berekeningen over besparingen en features die je in je huis wilt, maar wat is je ervaring in dit soort renovaties? Sommige dingen die je beschrijft vraag ik me af of je wel weet hoeveel werk dat is in je eentje. Tenzij je in de bouw zit zou ik dit echt niet gaan doen. Je bent waarschijnlijk 3x zoveel geld kwijt en 5 jaar bezig, of het eindigt in een burn-out.

Ik heb zelf een huis uit de jaren '20 gekocht, geen vloeren, geen CV, geen badkamer, niks. Ik ben een jaar bezig geweest met het aanleggen van vloerbalken, ondervloeren, aanleggen electra, stucen, schilderen, waterleiding, isolatie, noem het maar op. En dat was echt een gigantische klus naast mijn gewone baan. Ik had het geluk dat de buitenkant van het huis in goede staat was, bij mij ging het alleen om de binnenkant.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wellicht kan je de fundering (als dat nog wat waard is) gebruiken om opnieuw op te gaan bouwen. Maar in je plannen zit ook al het weghalen van de vloer. Effectief hou je dan alleen nog maar de randbalk over van het oude huis waar je niet aan komt. En dan moet je je afvragen of een fundering van een eeuw geleden wel berekend is op ai de extra isolatie, triple ipv enkel glas, etc, etc. Ik kan je vast verklappen, dat is niet zo.

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:19

Case_C

[Team Carrack]

Maar als ik het goed begrijp heeft TS de woning nog niet gekocht? Dan is er maar 1 goed advies, koop iets wat wel direct aan je eisen voldoet ;) .

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• Krijnemans
anboni schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:57:
[...]

De realiteit is dat je voor nieuwbouw rekening moet houden met E500 per m3 volume (en dat is ex bouwgrond). Voor die ton kun je dus net een mini-home neerzetten.
Ligt er dus maar net aan wat je wilt neerzetten.
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:03:
Wellicht kan je de fundering (als dat nog wat waard is) gebruiken om opnieuw op te gaan bouwen. Maar in je plannen zit ook al het weghalen van de vloer. Effectief hou je dan alleen nog maar de randbalk over van het oude huis waar je niet aan komt. En dan moet je je afvragen of een fundering van een eeuw geleden wel berekend is op ai de extra isolatie, triple ipv enkel glas, etc, etc. Ik kan je vast verklappen, dat is niet zo.
Als je zo ver qua sloop bent dan zou ik het ook maar helemaal weghalen.

Ik vraag me sowieso af hoeveel van de besparende maatregelen in de praktijk ook daadwerkelijk zo gunstig uitpakken. Het is een oud huis en er zijn bepaalde zaken op een bepaalde manier gebouwd. De effecten van de maatregelen zijn vaak gebaseerd op een theoretische vergelijking.
Case_C schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:04:
Maar als ik het goed begrijp heeft TS de woning nog niet gekocht? Dan is er maar 1 goed advies, koop iets wat wel direct aan je eisen voldoet ;) .
Met woningen altijd je hersenen volgen en niet je hart.. (als we het over geld hebben)

Krijnemans wijzigde deze reactie 10-09-2019 14:07 (12%)

• FragileM64
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 07:09
Wat je gaat doen lijkt mij niet realistisch voor dat budget. Het is niet duidelijk hoe groot de woning is en wat je al dan niet zelf gaat doen.

Dit kan een klus zijn die echt jaren kan duren en flink in de papier kruipt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20-10 14:08
Los uit het hand gerekend, je kan het doen voor 100.000 maar je gaat je plannen drastisch moeten wijzigen in die zin dat je het kan renoveren voor die prijs als je het huis laat zoals het is. Ruiten vervangen, isolatie aanbrengen, zonnepanelen, nieuwe verwarming, nieuwe elektriciteit en dan ga je nog moeten oppassen om binnen budget te blijven. Dat is dan nog zonder nieuwe keuken en badkamer gerekend.

Als je van plan bent heel de binnenkant eruit te halen dan moet je echt afvragen waar je mee bezig bent, je kan het dan beter volledig plat halen en opnieuw beginnen, gaat eenvoudiger en goedkoper zijn.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 12:59
Widow schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:02:
Om eerlijk te zijn haakte ik ergens halverwege de topicstart af. Je hebt een baan, een kleine, en wilt daarnaast ook nog even een huis compleet renoveren?
Dat is ook mijn idee. Zo'n renovatie doe je niet zo even tussen alle werkzaamheden/gezin door.

Vrienden van mij hebben een schitterend huis gebouwd. Ook nog binnen budget. Maar na 3 jaar is de relatie helemaal naar de klote. Hij dikke burnout en zij uiteindelijk vreemd gegaan omdat meneer nooit thuis was. Altijd maar met huis bezig.

Huis staat nu te koop want ze komen er niet uit met scheiding. Daar sta je dan met je schitterende huis.

Zo zal het niet altijd gaan, maar bedenk goed waar je aan gaat beginnen. Met een gezin....pfoe ik zou er niet aan moeten denken.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:46
Om eerlijk te zijn haakte ik ergens halverwege de topicstart af. Je hebt een baan, een kleine, en wilt daarnaast ook nog even een huis compleet renoveren?
Ook ik haakte al af bij de zin over een kleine.

Ben zelf recent verhuisd, en als er kleine kinderen in het spel zijn dan is zeg een keuken of badkamer vervangen plus het gebruikelijke verf- en vloer opknapwerk al meer dan genoeg ellende.

Tot op het super-praktische niveau dat een moment vinden om een van die dingen uit te zoeken al superlastig is, want dat wil je wel samen doen, kinderen in de leeftijd 0-4 meenemen terwijl je uren een keuken gaat zitten tekenen is erg onhandig, dus over het minste of geringste moet je eerst goed nadenken en oppas regelen of beide vrijnemen van werk tijdens KDV-tijd (wat dan dus al 3x geld kost nog zonder dat je iets koopt), dit er nog van afgezien dat op elk moment minstens een van beide eigenlijk geen tijd of energie heeft.

Een compleet huis van binnen strippen is zonder kinderen al een precaire onderneming waar nogal eens relaties op stuklopen, maar met deze situatie en budget is het ronduit disaster planning.

Kan maar 1 tip geven: niet aan beginnen! Of tenminste niet op dit moment in je leven.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:17
Goedemiddag tweakers!

Heel verhaal en zo
Opzich ontzettend mooi dat je je al zover hebt verdiept in de materie.
De manier van denken wat er gesloopt en opgebouwd zou moeten worden is goed.

Je geeft aan energieneutraal te willen gaan bouwen. Dat betekent dat er geen concessies gemaakt mogen worden op materialen. Alles moet premium/A+ kwaliteit materiaal zijn.
Het budget en tijdsplan is in deze zeer belangrijk.
Je begroot daarbij €100.000 + nog wat subsidies en een relatie met een kleine opkomst.

Is dit realistisch? Nee.
Besteed je alles uit, dan ben je 3x zoveel kwijt en 1 jaar bouwproces.

Doe je echt alles zelf, dan heb je nog steeds te weinig geld, maar je komt een heel eind!
Maar dit betwijfel ik, omdat je profiel aangeeft dat je rond de 30 bent en geen bouwkundige opleiding hebt.
Maargoed, met een groot hart zul je minimaal 3 jaar bezig zijn en inmiddels alleenstaand zijn, want je relatie is dan echt afgelopen.

Advies: Niet doen

Ter indicatie:
Vriend van mij is werkvoorbereider in bouw, is koppie koppie en heeft het in de vingers. Heeft zijn huis volledig zelf gebouwd, met hier en daar hulp van collega's in de vrije tijd.
Hij is 3.5 jaar bezig geweest

barry86 wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:31 (19%)

• Albinoraptor
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:19
Plat gooien en bouwen met zee-containers, is het stukken simpeleren om dingen zelf te doen? Geen metselwerk etc

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
maar met een kleine is de woonruimte nu toch te beperkt geworden
Qua tijd ben je er schijnbaar flink op vooruit gegaan als ik je plannen lees :P

• s138
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:45
Ondanks dat er hier veel wordt geroepen over plat gooien en opnieuw bouwen. Er is echt wel serieus geld te besparen door een huis grotendeels te renoveren. Maar voor 100.000 euro zul je echt heel veel zelf moeten doen.

Alleen aan loodgieterswerk ben je al makkelijk 5.000 euro aan materiaal kwijt.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
s138 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:31:
Ondanks dat er hier veel wordt geroepen over plat gooien en opnieuw bouwen. Er is echt wel serieus geld te besparen door een huis grotendeels te renoveren.
Maar energieneutraal willen bouwen maakt het natuurlijk fors duurder. De meeste verbouwingen in oude huizen gaan niet zo ver. De huizen zijn daar ook vaak niet goed geschikt voor.
barry86 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:26:
[...]
Maargoed, met een groot hart zul je minimaal 3 jaar bezig zijn en inmiddels alleenstaand zijn, want je relatie is dan echt afgelopen.
Wel een goede manier om van je relatie af te komen als je te bescheten bent om het netjes uit te maken ;)

• Yucon
  • Laatst online: 13:36

Yucon

*broem*

Ik hou wel van een gokje, maar dan moet er vooraf wel een kans zijn dat het goed uit zal pakken. Dit kan echt alleen maar misgaan.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 10:51
Als Ik het zo lees niet aan beginnen, ik ben met een vergelijkbaar iets bezig. een echt potentieel help mijn man is klusser project :D

ik heb geen kleine
ik heb een vrouw die het heel erg leuk vindt (dus niet alleen het uitzicht op een nieuw huis, maar ook de hobbelige weg ernaar toe)
ik kan in het woonhuis wonen terwijl de schuur wordt verbouwd. daarna woon ik in de voormalige schuur terwijl het woonhuis wordt verbouwd.
ik heb geen haast
ik heb geen dubbele lasten.

Op het moment dat 1 van die dingen anders zou zijn zou ik er met al mijn bouw ervaring en specialisten onder de speeddail niet aan beginnen.

• Ashundi
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 12:01
Vroeger huis uit mijn jeugd was ook gekocht door een stel met kleine kinderen. Hij is werkzaam in de bouw en heeft met vrienden uit de bouw binnen een jaar hele huis binnen plus dak opnieuw gedaan. Dat was dus met een heel klusteam feitelijk. Daarna hebben ze er nog paar maanden gewoond en zijn toen weer verhuisd 8)7. Maar het huis (in de binnenstad) wel voor ruim het dubbele verkocht.
(Zelf zullen ze dat bijna ook kwijt geweest zijn in totaal.)

Maar goed heb daar dus ook naar binnen gekeken paar keer tijdens de bouw en ik zou er zelf dus echt niet aan beginnen.

• MeTooPV
  • Laatst online: 00:28
Gevoelsmatig denk je wellicht, de muren en de fundering, die heb ik dan al lekker, dat scheelt weer.
Maar echt, het geld moet niet de reden zijn om een pand dat zoveel aanpassingen nodig heeft te laten staan.
Slopen is relatief goedkoop, en daarna bouw je zoveel goedkoper / sneller.
Je koopt ook geen oude auto om vervolgens alle onderdelen te vervangen tenzij je het een bijzondere auto vind.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat @Javiik van z'n stoel gevallen is door de voorstellen die hier gedaan worden.

Voor dit soort projecten moet je van te voren goede berekeningen laten maken door mensen die er verstand van hebben. Bouwkosten zijn hoog, (goede) bouwvakkers zijn er te weinig en wanneer je het pand met de juiste zaken wilt aanpakken moet er ook nog naar bepaalde technische aspecten van de woning worden gekeken.

Deze renovatie / verbouwing is niet goed uitgevoerd. De kenner ziet wat er mis mee is. Helaas zien wij als moderne mensen alleen maar een leuke woning zonder te kijken of alles klopt.

(https://www.funda.nl/koop...-41456785-eemnesserweg-2/)

• Wilke
  • Laatst online: 10:46
@sypie, ik ben benieuwd wat je er allemaal aan ziet wat niet klopt.

Ik kan iig vast beginnen bij de tekst: het is een NVM-makelaar, die moeten volgens hun beroepsvereniging meten volgens (wat neerkomt op) NEN 2580 ( https://www.nvm.nl/hulpbij/taxeren/meetinstructie ).

Nou kom je nogal eens wat creativiteit tegen op dat gebied, maar dit slaat echt alles: wonen 362 m2. In de tekst: "De begane grond vloer beschikt over een vloeroppervlak van maar liefst 260 m². Tevens is er een mogelijkheid voor het creëren van een verdieping met een oppervlak van circa 100 tot 150 m²".

Dus niet alleen wordt 260 m2 (vast ook ruim gemeten) waarin geen muren staan en wat lang niet allemaal woonoppervlak gaat opleveren volledig geteld, nee, we tellen er nog een fictieve, optioneel mogelijk aan te leggen verdieping bij, van 100 m2, het oppervlak van een doorsnee rijtjeshuis, die dus op dit moment domweg niet bestaat.

Ik snap dat je iets moet neerzetten bij een gestript huis om in de juiste funda-categorie gevonden te worden, maar dit...

• Javiik
Enerverend dagje als ik de reacties zo lees! Gelukkig gaan de meeste reacties over de enige typfout in het verhaal - het moest 2 ton budget zijn :) De andere reacties gaan voornamelijk over de thuissituatie - met vrouw en kind niet doen. Hier had ik wellicht ook iets over kunnen uitweiden. De schoonmoeder woont 500 meter verderop, en stelt haar huis ter beschikking aan ons (en ja we kunnen er super mee overweg voor diegenen met een "andere" schoonmoeder ;) Ik weet 100% zeker dat hier een uitdaging ligt, maar dit moet zeker te doen zijn.

That being said - er waren ook wat vragen over de woning zelf, ietwat gebrek aan informatie.
https://www.funda.nl/koop...uis-40124047-kiefteweg-49
bakkie1985 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:27:
Vergeet de asbestinventarisatie niet met die bouw/renovatiejaren, hierbij kan je nog voor verassingen komen te staan bij de renovatiesloop.
Asbestinventarisatie staat al op het lijstje. Voor zover bekend beperkt dit zich tot het dak en alle houten elementen in de woning. Hiervoor wordt een bedrijf ingeschakeld aangezien het al 105 m2 dakbeschot is.
Milo85 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:46:
En het hangt er ook nog vanaf wat de welstand/bestemmingsplan hiervan zeggen. Als je met dit plan door wilt zou ik dat eerst even informeel laten toetsen in een vooroverleg. Want de uitstraling van het pand verandert ook.

Welstand hebben we gesproken, zij staan positief tegenover ons plan omdat het de authentieke uitstraling van voor 1950 juist terugbrengt en de wijzigingen in de jaren 70 teniet doen.
Case_C schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:49:
Wat meer gegevens over de woning is wellicht handig, foto etc, oppervlak en inhoud. Dan kan men makkelijker inschatten wat een verbouwing/nieuwbouw zou kosten.
Helemaal gelijk in! Hieronder een aantal afbeeldingen: huidige plattegrond van funda en de gewenste plattegrond. Bemating staat erbij ;)
  • 105 m2 beneden
  • 65 m2 boven
  • 600 kuub totaal

GaMbiNo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:49:
Een ton lijkt mij ook vrij weinig als echt alles moet gebeuren. Anderhalf tot 2 ton lijkt me realistischer.

Heb je al met aannemers gesproken?
De aannemers in de buurt spreken van een prijs per kuub van tussen de 300 en 400 euro - wat met 600 kuub neerkomt op 180 - 240K. Nu zegt mijn profiel dat ik geen bouw achtergrond heb, maar ik ben aardig handig en technisch onderlegd. Ik heb in onze huidige woning ook alles zelf gedaan, behalve de stalen balk leggen, het stukadoren, en de badkamer tegelen. Dus ik ben van plan in dit project ook weer zelf bezig te zijn (en ja, dat kan met mijn werk er naast, heb een fijne baan):
  • sloopwerkzaamheden van alle muren, plafondvloer eruit, schoorsteen
  • alle elektra vanaf de meterkast vernieuwen
  • waterleidingen leggen
  • zand afgraven voor vloer (met hulp uiteraard)
  • dakpannen afhalen (met hulp)
  • metalstud tussen en voorzet wanden plaatsen binnen
  • verdiepingsvloer isoleren + afwerkvloer leggen
  • badkamervloer storten en egaliseren
  • keuken (ikea) plaatsen
  • frontjes maken voor de keuken
  • sanitair plaatsen etc
Zal vast nog wel meer bijkomen op een ad-hoc basis. Ook zal ik de aannemer helpen waar mogelijk om de uren te drukken. Hiernaast hebben we ook een paar anderen onder de speeddial zoals een stukadoor, timmerman, metselaar, en een paar algemene klussers.
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:52:
[...]

Ligt eraan. Als het uit de jaren '20 is, ligt waarschijnlijk ook de achtertuin vol met PAK doordat kolengruis vroeger over de plantjes gestrooid werd. Asbest zal ook wel onder de oprit liggen, paden werden ook wel verhard met stukken puin/asbest. Tot de jaren '70/80 was men niet zo kritisch.

Dus ga je de grond in, dan kan een verkennend bodemonderzoek noodzakelijk zijn.
Die is sowieso noodzakelijk aangezien er een stuk of wat putten liggen onder het terrein rond het huis (vooral bij de voormalige varkensschuurtjes (voor 5 varkens per stuk, 2 schuren). Deze zijn hoogstwaarschijnlijk alleen voor mest en water geweest, er is geen indicatie dat er kolen zijn gebruikt (maar je weet inderdaad niet wat je tegenkomt!). De oprit blijft liggen dus.
Om eerlijk te zijn haakte ik ergens halverwege de topicstart af. Je hebt een baan, een kleine, en wilt daarnaast ook nog even een huis compleet renoveren? Daarnaast valt me op dat ik heel veel details lees, berekeningen over besparingen en features die je in je huis wilt, maar wat is je ervaring in dit soort renovaties? Sommige dingen die je beschrijft vraag ik me af of je wel weet hoeveel werk dat is in je eentje. Tenzij je in de bouw zit zou ik dit echt niet gaan doen. Je bent waarschijnlijk 3x zoveel geld kwijt en 5 jaar bezig, of het eindigt in een burn-out.

Ik heb zelf een huis uit de jaren '20 gekocht, geen vloeren, geen CV, geen badkamer, niks. Ik ben een jaar bezig geweest met het aanleggen van vloerbalken, ondervloeren, aanleggen electra, stucen, schilderen, waterleiding, isolatie, noem het maar op. En dat was echt een gigantische klus naast mijn gewone baan. Ik had het geluk dat de buitenkant van het huis in goede staat was, bij mij ging het alleen om de binnenkant.
Ligt denk ik ook deels aan de hulp die je hebt bij zon klus. Wij hebben dit een half jaar geleden gedaan bij een vriend van ons in hun woonboerderij - hebben we in 4 weekenden tijd een complete verdiepingsvloer van 80m2 gelegd, geisoleerd, en de metalstud wanden erop gezet (inclusief betonvloer voor de badkamer). We zijn wel met 7 man bezig geweest, voorbeeld alleen om aan te geven wat wel mogelijk is).
barry86 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:26:
[...]

Opzich ontzettend mooi dat je je al zover hebt verdiept in de materie.
De manier van denken wat er gesloopt en opgebouwd zou moeten worden is goed.

Je geeft aan energieneutraal te willen gaan bouwen. Dat betekent dat er geen concessies gemaakt mogen worden op materialen. Alles moet premium/A+ kwaliteit materiaal zijn.
Het budget en tijdsplan is in deze zeer belangrijk.
Je begroot daarbij €100.000 + nog wat subsidies en een relatie met een kleine opkomst.

Is dit realistisch? Nee.
Besteed je alles uit, dan ben je 3x zoveel kwijt en 1 jaar bouwproces.

Doe je echt alles zelf, dan heb je nog steeds te weinig geld, maar je komt een heel eind!
Maar dit betwijfel ik, omdat je profiel aangeeft dat je rond de 30 bent en geen bouwkundige opleiding hebt.

Advies: Niet doen

Ter indicatie:
Vriend van mij is werkvoorbereider in bouw, is koppie koppie en heeft het in de vingers. Heeft zijn huis volledig zelf gebouwd, met hier en daar hulp van collega's in de vrije tijd.
Hij is 3.5 jaar bezig geweest
Zie hierboven ^ ;) de relatie houdt het wel - mijn vrouw vind klussen gelukkig ook leuk om te doen en helpt mee waar kan. Voornaamste 'probleem' is de zorg voor de kleine, maar samen met mijn schoonmoeder komen we daar wel uit. Idee is ook op voorhand al dat deze klus een jaar gaat duren - wat gegeven de middelen en de rest van deze reactie volgens mij redenlijk haalbaar is. Uitdaging is de agenda van de vakmensen die nodig zijn...

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13:31
sypie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 06:54:
Ik denk dat @Javiik van z'n stoel gevallen is door de voorstellen die hier gedaan worden.

Voor dit soort projecten moet je van te voren goede berekeningen laten maken door mensen die er verstand van hebben. Bouwkosten zijn hoog, (goede) bouwvakkers zijn er te weinig en wanneer je het pand met de juiste zaken wilt aanpakken moet er ook nog naar bepaalde technische aspecten van de woning worden gekeken.

Deze renovatie / verbouwing is niet goed uitgevoerd. De kenner ziet wat er mis mee is. Helaas zien wij als moderne mensen alleen maar een leuke woning zonder te kijken of alles klopt.
[Afbeelding]
Rechts loopt het water niet weg van het huis?

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13:18

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik kan inmiddels wel zeggen dat ik ervaring heb in grondige renovaties.

1 tip dat ik u u zeker wil meedelen; zorg dat je bij een grondige renovatie niet in dat huis woont.

Edit: blijkbaar ben ik niet de enige die dit roept :+

Over je reactie dat je de aannemer wil helpen om de uren te drukken, werkt de aannemer dan in regie? Zo niet ga ja er helemaal niets op verdienen, alleen de aannemer omdat jullie X prijs hebben afgesproken.

Jellabie wijzigde deze reactie 11-09-2019 08:56 (43%)

De Nederbelg !

• ASW1
Geen woord over sloop/nieuwbouw, ik kan me niet voorstellen dat je dat niet overwogen hebt maar je wilt er hier niets over kwijt? Met 2 ton kun je natuurlijk wel wat, zeker wanneer je zelf gaat klussen en casco op laat leveren. Maar zo te lezen (of juist niet eigenlijk) is dat geen optie...

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Het kan prima, ook met kind. Wel moet je de mindset hebben dat het niet volgende week af moet zijn, support van je vrouw en altijd zorgen voor een leefbaar geheel.

Slopen zou misschien gunstiger zijn, maar dan heb je geen plek meer om te wonen en daarmee dus meer haast, of dubbele lasten. Daarnaast is het volgens mij duurzamer om te renoveren dan te slopen en nieuw te bouwen.

Ik ben op het moment met een vergelijkbaar project gestart. Wel in fases zodat er altijd een leefbaar deel is met woonkamer, slaapkamer, keuken en badkamer. Niet luxe, maar wel genoeg om na een dag werken, een paar uur avondkluswerk ook nog even op de bank te kunnen zitten... We gaan uit van ca. 2 jaar voordat de nieuwe badkamer en keuken klaar zijn.

Wbt budget, 2 ton is zo op, zelfs met zelfwerkzaamheden.

Inhoudelijk:
Wanden
De gehele buitengevel inpakken in IsoBouw Slimfort 5.0 isolatiemateriaal, af te werken met steenstrips in de vorm van bakstenen om de 1930 look wel te behouden (alleen dus een stuk dikkere muren). De reden om direct een hele schil om het huis te zetten, is omdat de bovenverdieping alleen een steensmuur is, en beneden een spouw van 5 cm niet voldoende is om het gewenste isolatieniveau te bereiken. De optie om van binnenuit te isoleren, is niet mogelijk. Dit omdat we dan teveel ruimte verliezen. Op de verdiepingsvloer komt wel ene voorzetwand met isolatiemateriaal voor de steensmuur, ook omdat we hier de leidingen en elektra mooi in kunnen wegwerken.
Als je buitenaf gaat inpakken kijk ook even naar je fundering of er een vochtscherm is, anders krijg je geheid problemen met optrekkend vocht. Als je gaat voor isolatieplaat + steenstrips dan kun je ook kiezen voor iets als Thermosteen (met steenstrips af-fabriek er al op dus sneller, lagere kosten) of Eboard.
Dak
Het huidige dakbeschot moet compleet worden verwijderd en gesaneerd. Vervolgens moeten ongeveer 6 gordingen en een deel van de muurplaat worden vervangen omdat deze rot zijn (oude lekkage).
We willen de balken graag in het zicht brengen, dus dat betekent; van buitenaf isoleren. De twee voornaamste redenen hiervoor zijn ook dat je hierdoor een dikker dak zonder koudebrug krijgt, maar aangezien de muren ook dikker worden, is de vorm van de woning meer in verhouding (dak 20cm dikker, muren 20cm dikker). Voorstel hiervoor is IsoBouw Reno+ 5.0 platen te gebruiken.
Makes sense. Wbt je asbestsanering, denk aan ca. 3000 euro voor je dakbeschot. Binnensanering is een stuk duurder.
Vloer
De bestaande cementdekvloer compleet te verwijderen, vervolgens 20 cm zand extra afgraven. De bodem vervolgens verdichten en 20 cm XPS platen te gebruiken als isolatie. Hierop komt dan de vloerverwarming en een woonbeton afwerkvloer.
De verdiepingsvloer willen we ook extra isoleren om de warmte beneden ‘gevangen’ te houden. Hiervoor denken we aan XPS platen van 10 cm dik. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de badkamervloer op XPS platen van 5 cm kan liggen, waardoor de uiteindelijke afwerkvloer op de verdieping relatief op gelijke hoogte komt te liggen (anders zou de betonvloer op zwaluwstaart 5 cm boven de normale vloer uitkomen en dat willen we niet.
Bij een geisoleerd dak en eventueel toepassen ventilatie type D (centraal) zou ik de verdiepingsvloer niet isoleren. Hoogstens iets als een estrichplaat tegen contactgeluid.
Verwarming
Voor de verwarming willen we op de begane grond vloerverwarming op lage temperatuur. Deze kan in 2-4 groepen gelegd worden; zodat woon of werkvertrekken en badkamer apart te verwarmen zijn (of niet dus).
In de slaapvertrekken stoken wij momenteel nooit, maar we willen wel de mogelijkheid hebben en zullen een aantal radiatoren plaatsen om te kunnen stoken wanneer nodig. De zoldervloer moet worden verwijderd, zodat we tot in de nok kunnen kijken, wat betekend dat je wel wat stookkracht nodig hebt. De badkamer krijgt wel vloerverwarming op een aparte groep, maar kan op dezelfde verdeler als beneden.
Over de warmtebron zitten we nog te twijfelen. Als je van het gas af wilt, is het eerste woord altijd warmtepomp. Gegeven het terrein rond het huis, is het prima geschikt voor een Warmtepomp bodem combi, graven is namelijk geen probleem (de tuin komt later pas). Echter zijn de aanschafkosten van een WP wel aanzienlijk. Een groot voordeel is wel dat je geen ruimte op het dak hoeft in te leveren voor zonnecollectoren ten behoeve van een zonneboiler. Deze zonneboiler zal veel goedkoper zijn dan een WP, maar er moet dan een elektrische CV bij komen om de warmtevraag te kunnen opvangen mocht de ZB deze niet aankunnen.
Ga uit van een optie tot warmtepomp, dat wil zeggen, lage temperatuur, vloerverwarming, buffervat etc. Of je er dan een gasketel in hangt voor de komende ca. 10 jaar of toch de WP kun je dan vooral af laten hangen van je budget.
[/list]

Subsidies
  • ISDE: korting op de warmtepomp. Indicatie bedrag: 2500 euro
  • gemeentelijke isolatie subsidie: 500 euro
  • SEEH: Isolatie 2 maatregelen: 10.000 euro
  • Energiebespaarlening 25.000 euro optioneel[/i]
Wbt subsidies, een combinatie van warmtepompboiler en warmtepomp geeft je twee keer een subsidiebedrag. Energiebespaarlening kan 50k zijn mits je voldoende isolatiewerk doet (bepaalde kierdichtheid en Rc waarde die je moet halen)

deWit wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:29 (92%)

• s138
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:45
Javiik schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:21:
Enerverend dagje als ik de reacties zo lees! Gelukkig gaan de meeste reacties over de enige typfout in het verhaal - het moest 2 ton budget zijn :) De andere reacties gaan voornamelijk over de thuissituatie - met vrouw en kind niet doen. Hier had ik wellicht ook iets over kunnen uitweiden. De schoonmoeder woont 500 meter verderop, en stelt haar huis ter beschikking aan ons (en ja we kunnen er super mee overweg voor diegenen met een "andere" schoonmoeder ;) Ik weet 100% zeker dat hier een uitdaging ligt, maar dit moet zeker te doen zijn.

That being said - er waren ook wat vragen over de woning zelf, ietwat gebrek aan informatie.
https://www.funda.nl/koop...uis-40124047-kiefteweg-49

[...]

Asbestinventarisatie staat al op het lijstje. Voor zover bekend beperkt dit zich tot het dak en alle houten elementen in de woning. Hiervoor wordt een bedrijf ingeschakeld aangezien het al 105 m2 dakbeschot is.

[...]

Welstand hebben we gesproken, zij staan positief tegenover ons plan omdat het de authentieke uitstraling van voor 1950 juist terugbrengt en de wijzigingen in de jaren 70 teniet doen.

[...]

Helemaal gelijk in! Hieronder een aantal afbeeldingen: huidige plattegrond van funda en de gewenste plattegrond. Bemating staat erbij ;)
  • 105 m2 beneden
  • 65 m2 boven
  • 600 kuub totaal
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

De aannemers in de buurt spreken van een prijs per kuub van tussen de 300 en 400 euro - wat met 600 kuub neerkomt op 180 - 240K. Nu zegt mijn profiel dat ik geen bouw achtergrond heb, maar ik ben aardig handig en technisch onderlegd. Ik heb in onze huidige woning ook alles zelf gedaan, behalve de stalen balk leggen, het stukadoren, en de badkamer tegelen. Dus ik ben van plan in dit project ook weer zelf bezig te zijn (en ja, dat kan met mijn werk er naast, heb een fijne baan):
  • sloopwerkzaamheden van alle muren, plafondvloer eruit, schoorsteen
  • alle elektra vanaf de meterkast vernieuwen
  • waterleidingen leggen
  • zand afgraven voor vloer (met hulp uiteraard)
  • dakpannen afhalen (met hulp)
  • metalstud tussen en voorzet wanden plaatsen binnen
  • verdiepingsvloer isoleren + afwerkvloer leggen
  • badkamervloer storten en egaliseren
  • keuken (ikea) plaatsen
  • frontjes maken voor de keuken
  • sanitair plaatsen etc
Zal vast nog wel meer bijkomen op een ad-hoc basis. Ook zal ik de aannemer helpen waar mogelijk om de uren te drukken. Hiernaast hebben we ook een paar anderen onder de speeddial zoals een stukadoor, timmerman, metselaar, en een paar algemene klussers.

[...]

Die is sowieso noodzakelijk aangezien er een stuk of wat putten liggen onder het terrein rond het huis (vooral bij de voormalige varkensschuurtjes (voor 5 varkens per stuk, 2 schuren). Deze zijn hoogstwaarschijnlijk alleen voor mest en water geweest, er is geen indicatie dat er kolen zijn gebruikt (maar je weet inderdaad niet wat je tegenkomt!). De oprit blijft liggen dus.

[...]

Ligt denk ik ook deels aan de hulp die je hebt bij zon klus. Wij hebben dit een half jaar geleden gedaan bij een vriend van ons in hun woonboerderij - hebben we in 4 weekenden tijd een complete verdiepingsvloer van 80m2 gelegd, geisoleerd, en de metalstud wanden erop gezet (inclusief betonvloer voor de badkamer). We zijn wel met 7 man bezig geweest, voorbeeld alleen om aan te geven wat wel mogelijk is).

[...]

Zie hierboven ^ ;) de relatie houdt het wel - mijn vrouw vind klussen gelukkig ook leuk om te doen en helpt mee waar kan. Voornaamste 'probleem' is de zorg voor de kleine, maar samen met mijn schoonmoeder komen we daar wel uit. Idee is ook op voorhand al dat deze klus een jaar gaat duren - wat gegeven de middelen en de rest van deze reactie volgens mij redenlijk haalbaar is. Uitdaging is de agenda van de vakmensen die nodig zijn...
Met deze instelling is het echt wel mogelijk. Al denk ik dat een jaar krap gaat worden. Maar als je handige vrienden hebt die bereid zijn te helpen kan je wel meters maken. Als je veel zelf kan prima te doen voor 2 ton.

Ik heb zelf ongeveer hetzelfde gedaan al heb ik een stuk meer gesloopt en alleen wat muren op de begane grond laten staan en een complete verdieping extra geplaatst.

Ruim 2 jaar bij mijn schoonouders gewoond, naast een full time baan 40 uur per week geklust verdeeld over 7 dagen, in 2 jaar misschien 3 weken op vakantie geweest en de rest van het verlof geklust, halverwege een kind gekregen, net na die 2 jaar een tweede kind.

In sommige tijden was het zwaar maar achteraf was het een prachtige tijd. Als we in deze tijd zelf een huis hadden moeten huren en mijn vrouw ook het hele huishouden alleen had moeten draaien was de boel halverwege op slot gegooid en verkocht. Dus goed plan die schoonmoeder.

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:38
Je kan in elk geval alle oude meuk direct naar de kringloopwinkel aan de overkant brengen :)

• Javiik
cooper87 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:35:
Je kan in elk geval alle oude meuk direct naar de kringloopwinkel aan de overkant brengen :)
die is al verhuist :P dat pand staat leeg, en het hele industrieterrein gaat over een paar jaar op de schop (ongunstige locatie) dus zal over 10 jaar waarschijnlijk plat gaan.

• barry86
Geld:
Met 2 ton kom je al een heel eind, maar gezien de oppervlaktes houd het niet over en zul je concessies moeten doen.
In jullie verbouwingsomvang zou ik rekening houden met €400m3 en dan heb je geen financiële ongemakken of belemmeringen.
Op funda staat 800m3, ik hoop dat het een fout is en het door jou opgegeven 600m3 klopt.

Tijd:
wanneer is iets gereed?
Bij een verbouwing waarbij de kleinste detail is afgerond.
Of een verbouwing waarbij van alles nog moet worden ingeregeld of gemonteerd.
In die laatste gedachtegang duurt een verbouwing ook niet zo lang.

Ikeakeuken:
Met zijn tweeen echt perfecte keuken, met kinderen een no-go.
Kinderen gaan ruw op met keuken kastjes en laden, en de ikea geleiders zijn daar niet opgebouwd.
Maar gezien het budget kan ik me ook voorstellen dat hier voor wordt gekozen. Ze bieden wel erg mooie keuken oplossingen.

Grondstuk:
Terrechte opmerkingen door andere tweakers. Je grondstuk zou zomaar eens veel vervuilder kunnen zijn dan gedacht. Ik zou dit zeker onderzoeken.

Eindwaarde:
Is je huis na deze investering ook zoveel geld waard in de markt

Garages/tuin:
Nadat je 2ton in het huis hebt zitten, wil je natuurlijk de garage en tuin ook aanpakken.
Daar ben je ook tienduizenden euro's aan kwijt. Houd je hier rekening mee?

barry86 wijzigde deze reactie 11-09-2019 11:26 (26%)

• Javiik
barry86 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:19:
Geld:
Met 2 ton kom je al een heel eind, maar gezien de oppervlaktes houd het niet over en zul je concessies moeten doen.
In jullie verbouwingsomvang zou ik rekening houden met €400m3 en dan heb je geen financiële ongemakken of belemmeringen.
Op funda staat 800m3, ik hoop dat het een fout is en het door jou opgegeven 600m3 klopt.
Die 800 is officieel ingemeten zeggen ze, maar als je een 3D model maakt kom je inclusief buitenmuren zelfs maar op 604 kuub. het verschil kunnen ze niet verklaren, maar de aannemer die mee is geweest vind 600 ook realistischer dan 800. In het meetrapport hebben ze de buitenmaten ook aangegeven, de enige mogelijkheid om op 800 kuub te komen is door de externe bergruimte hierin mee te rekenen. de totale vloeroppervlakte is 150 m2 - bij 800 kuub betekend dat dat de muren overal meer dan 5 meter hoog moeten zijn (terwijl het totale bouwwerk maximaal 7,5 meter hoog is).
Tijd:
wanneer is iets gereed?
Bij een verbouwing waarbij de kleinste detail is afgerond.
Of een verbouwing waarbij van alles nog moet worden ingeregeld of gemonteerd.
In die laatste gedachtegang duurt een verbouwing ook niet zo lang.
gereed = bewoonbaar in onze ogen - we zijn in onze huidige woning ook pas na 2 jaar de plinten gaan doen bij wijze van. Nog niet alles hoeft perfect, en we willen ook juist op sommige kamers een simpele afwerking - bijvoorbeeld geverfde OSB platen.
Ikeakeuken:
Met zijn tweeen echt perfecte keuken, met kinderen een no-go.
Kinderen gaan ruw op met keuken kastjes en laden, en de ikea geleiders zijn daar niet opgebouwd.
Maar gezien het budget kan ik me ook voorstellen dat hier voor wordt gekozen. Ze bieden wel erg mooie keuken oplossingen.
ze hebben inderdaad erg handige oplossingen - en we nemen wel de luxe versie. zo veel mogelijk lades, en het blad / wangen van het eiland worden van beton uiteindelijk. Qua stevigheid ben ik er niet zo bang voor, en mocht een geleider kapot gaan is het vervangen ervan ook relatief goedkoop en simpel.
Grondstuk:
Terrechte opmerkingen door andere tweakers. Je grondstuk zou zomaar eens veel vervuilder kunnen zijn dan gedacht. Ik zou dit zeker onderzoeken.
Goed punt, gaan we wat mee doen!
Eindwaarde:
Is je huis na deze investering ook zoveel geld waard in de markt
We zijn van plan er 20 jaar te wonen - zo ver naar voren kijken gaat niet lukken. Er zijn teveel variabelen om daar iets zinnigs over te zeggen. Mijn gok is dat het huis in de uiteindelijke staat, vooropgesteld dat de industrie weg is over 20 jaar, wel ergens rond de 5 - 5,5 ton ligt. En zo niet mag woongenot ook wel een beetje kosten.
Garages/tuin:
Nadat je 2ton in het huis hebt zitten, wil je natuurlijk de garage en tuin ook aanpakken.
Daar ben je ook tienduizenden euro's aan kwijt. Houd je hier rekening mee?
Dat is fase 2 en houden we geen rekening mee. de bestaande beide schuren moeten op den duur weg en een tuin aangelegd worden, dit gaat in totaal ook ruim 50K kosten ga ik vanuit, maar dat is een "zien we wel als we daar zijn" situatie. voorlopig kunnen een groot deel van de spullen in de schuur staan terwijl het huis op de kop staat :)
deWit schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:58:
Als je buitenaf gaat inpakken kijk ook even naar je fundering of er een vochtscherm is, anders krijg je geheid problemen met optrekkend vocht. Als je gaat voor isolatieplaat + steenstrips dan kun je ook kiezen voor iets als Thermosteen (met steenstrips af-fabriek er al op dus sneller, lagere kosten) of Eboard.
Die Thermosteen ziet er super uit, bedankt voor de suggestie! Biedt zeker de mogelijkheden en nog meer gemak dan losse isolatie en strips.
Bij een geisoleerd dak en eventueel toepassen ventilatie type D (centraal) zou ik de verdiepingsvloer niet isoleren. Hoogstens iets als een estrichplaat tegen contactgeluid.
Ik zit nog te twijfelen voor centrale of juist decentrale ventilatie toe te passen. wij verwarmen boven nooit (behalve de badkamer vloerverwarming) en willen juist beneden de warmte goed behouden. ik zat te denken aan een decentraal systeem die eigenlijk alleen de begane grond regelt, terwijl we boven met ouderwetse natuurlijke ventilatie gaan werken. Een grote reden hiervan is dat de ventielen die in de woning moeten komen (smaakdingetje) echt puisten op het plafond zijn :) en gegeven dat we tot in de nok open houden in de slaapkamers met de balken in het zicht, heb je de keuze om ofwel voor ventielen in de wanden te gaan (nog erger) of de buizen en al in het zicht onder het plafond langs. Beide opties zijn verre van ideaal eigenlijk. In de woonvertrekken geldt dit ook, maar daar kan je de ventilatie nog in de keuken deels wegwerken (volgens besluit is lucht leveren in de woonkamer en wegzuigen in de keuken). Leveren in de woonkamer kan wel "verborgen" achter een gebint gelukkig.

Daarnaast - door wel met isolatie te werken kan ik het hoogteverschil met de badkamer betonvloer zo teniet doen om wel een mooie overgang te hebben.
Ga uit van een optie tot warmtepomp, dat wil zeggen, lage temperatuur, vloerverwarming, buffervat etc. Of je er dan een gasketel in hangt voor de komende ca. 10 jaar of toch de WP kun je dan vooral af laten hangen van je budget.

Wbt subsidies, een combinatie van warmtepompboiler en warmtepomp geeft je twee keer een subsidiebedrag. Energiebespaarlening kan 50k zijn mits je voldoende isolatiewerk doet (bepaalde kierdichtheid en Rc waarde die je moet halen)
de gasketel komt er niet meer in, die gaat op marktplaats. die warmte pomp is eigenlijk de enige zinnige optie om gasloos te stoken lijkt me, en we hebben de ruimte voor een bodem/water bron. inclusief subsidie valt de aanschafprijs ook wel relatief mee (duurder dan een HR ketel maar beter geschikt).
Jellabie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:50:
Over je reactie dat je de aannemer wil helpen om de uren te drukken, werkt de aannemer dan in regie? Zo niet ga ja er helemaal niets op verdienen, alleen de aannemer omdat jullie X prijs hebben afgesproken.
Het idee is dat de regie bij ons blijft, maar dat hij wel helpt de goede mensen op de goede plek (en het goede moment) te krijgen. Als ik iemand uit ons eigen "blik" mensen nodig heb regel ik die, maar voor bijvoorbeeld de dakisolatie op zijn plek te krijgen laat ik me hartelijk ontzorgen, zelfde als met de stalen balk leggen + stempelen etc, vloer eruit breken + storten ;)

• sypie
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:01:
@sypie, ik ben benieuwd wat je er allemaal aan ziet wat niet klopt.
Het ging over verbouwingen en renovatie, niet over hoe er gemeten wordt.

Het metselwerk past niet bij het rieten dak.
Het metselwerk langs de dakrand naar de punt is een boerenvlecht. Dit werd vroeger gedaan door mensen met geld. Net als het metselwerk van de dakpunt en de bogen boven de ramen en deuren. Allemaal metselwerk wat duurder is dan recht-toe-recht-aan.

Het rieten dak was vroeger een teken van armoede, het was goedkoper dan gebakken dakpannen of leistenen dakpannen.

Wanneer je dus gaat renoveren zijn dit zeker punten waar je rekening mee moet houden.

Daarnaast werk je een muur van het genoemde pand aan de binnenkant niet af met een voorzetwand die je gaat afwerken met gips. In plaats daarvan gebruik je houtvezelisolatie die je gaat afstucen, dan kom je het dichtst bij hoe de originele afwerken was.

Maar ja, tegenwoordig maakt het geen bal meer uit en vinden we een rieten dak een luxe uitstraling hebben op het dak. Net als een recht afgewerkte wand aan de binnenkant.

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-10 22:15
edit: had de laatste updates van TS even gemist blijkbaar
De eerste vraag die bij mij opkomt; over hoeveel vierkante meter woonoppervlakte hebben we het? Met 100k kun je een hele hoop doen als je de tijd hebt en handig bent. Het lijkt me wel zo dat je jouw plan moet bijstellen. Bijvoorbeeld: de gevel niet inpakken maar de spouw vullen en de verdieping voorzien van voorzetwanden. Sowieso; vanaf de begane grond tot aan de nok van het dak kunnen kijken? Waarom? Hier gruwel ik altijd van als ik aan de stookkosten denk. Net als die ouwe kerken die tot woning zijn verbouwd; niet warm te krijgen in de winter.

Zelf ga ik vanaf volgende maand, voor de tweede keer in mijn leven, een woning renoveren maar nog niet half zo grondig als TS van plan is. Tijdens de renovatie van mijn huidige woning had ik nog geen kinderen en nu is de jongste van de twee net 5 jaar geworden en dan is het al een stuk eenvoudiger om daarmee om te gaan. Mijn werkgever gunt mij 2 maanden ouderschapsverlof zodat ik in het begin kan doorpakken en enigszins normale arbeidsuren kan draaien. Als ik dit naast het werk en gezin met hele jonge kinderen moet doen, had ik het vermoedelijk niet gedaan.

GodDamage wijzigde deze reactie 12-09-2019 09:31 (3%)

• ASW1
GodDamage schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:17:
Sowieso; vanaf de begane grond tot aan de nok van het dak kunnen kijken? Waarom? Hier gruwel ik altijd van als ik aan de stookkosten denk. Net als die ouwe kerken die tot woning zijn verbouwd; niet warm te krijgen in de winter.
Met een goede isolatie van de schil en vloerverwarming is dat echt geen probleem.

• barry86
sypie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 06:54:

[Afbeelding]
Hierboven suggeer je dat er constructief iets niet goed is.
Daarna antwoord je met:
sypie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:47:
[...]

Het metselwerk past niet bij het rieten dak.
Het metselwerk langs de dakrand naar de punt is een boerenvlecht. Dit werd vroeger gedaan door mensen met geld. Net als het metselwerk van de dakpunt en de bogen boven de ramen en deuren. Allemaal metselwerk wat duurder is dan recht-toe-recht-aan.

Het rieten dak was vroeger een teken van armoede, het was goedkoper dan gebakken dakpannen of leistenen dakpannen.

Wanneer je dus gaat renoveren zijn dit zeker punten waar je rekening mee moet houden.

Daarnaast werk je een muur van het genoemde pand aan de binnenkant niet af met een voorzetwand die je gaat afwerken met gips. In plaats daarvan gebruik je houtvezelisolatie die je gaat afstucen, dan kom je het dichtst bij hoe de originele afwerken was.

Maar ja, tegenwoordig maakt het geen bal meer uit en vinden we een rieten dak een luxe uitstraling hebben op het dak. Net als een recht afgewerkte wand aan de binnenkant.
Wat neer komt dat op een kwestie van smaak en los staat van een constructief goede opbouw.

Nu wil ik niet vervelend zijn. Maar ik snap de toegevoegde waarde voor TS zijn vragen niet...

barry86 wijzigde deze reactie 12-09-2019 11:06 (26%)

• sypie
  • Niet online
barry86 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:00:
Hierboven suggeer je dat er constructief iets niet goed is.
Daarna antwoord je met:

Wat neer komt dat op een kwestie van smaak en los staat van een constructief goede opbouw.

Nu wil ik niet vervelend zijn. Maar ik snap de toegevoegde waarde voor TS zijn vragen niet...
Het is geen kwestie van smaak. Het is een kwestie van eerst eens uitzoeken wat bij elkaar hoort en wat niet. Een goede restauratie is niet alleen maar zorgen dat het qua smaak leuk bij elkaar past. Een goede restaurateur verdiept zich in zijn werk. Die weet dat bepaalde zaken niet bij elkaar horen, net als een voorzetwandje in dit pand die wordt afgewerkt met gipsplaten.

De toegevoegde waarde voor TS is dat hij en zijn aannemer goed moeten kijken wat er nu staat, wat daarbij hoort aan renovatiewerkzaamheden en materialen en dan pas dingen gaan doen. Dus niet een rieten dak op een geven met een boerenvlecht. Jouw gedachte laat echt zien dat het vakwerk geen bal meer uitmaakt maar dat het puur om smaak gaat. Jammer.

• barry86
Goedemiddag tweakers!

Als toevoeging op de verwarming van de woning zitten we ook te denken om balansventilatie toe te passen. Gezien het een totaalrenovatie gaat zijn waarbij ook alle muren opnieuw gezet gaan worden, leent de woning zich voor deze investering (er zijn geen buitensporige sloopwerkzaamheden om de leidingen te kunnen leggen). Uit een rapport van de energievakbeurs is duidelijk te zien dat de warmtevraag voor een woning met 20% verminderd kan worden. Dit zou het eventueel ook mogelijk maken om de verwarmingscapaciteit van de vloerverwarming en de radiatoren boven te verkleinen.

Voornaamste vragen
  • Is het mogelijk de balansventilatie te combineren met bijvoorbeeld een aardwarmtewisselaar om beter te kunnen koelen/verwarmen, of zal de warmtepomp i.c.m. vloerverwarming dit compleet voor zijn rekening kunnen nemen?
  • Welke van deze oplossingen werken goed samen, welke dingen werken absoluut niet samen?
  • Wat zijn we vergeten?
Die balansventilatie is een lastige discussie.
Bij de huidige isolatie normen zijn de huizen dusdanig luchtdicht gebouwd dat je sowieso balansventilatie moet nemen ivm het verversen van lucht.
De vraag is of je er een WTW unit bij wil betrekken. Daar zijn op verschillende fora, en ook op deze diverse diepgaande topics over. Daar kun je het beste op inlezen.

Kort samengevat kan bij een WTW het theoretische rendement behaalt worden. Maar er veel moet gebeuren om dit behalen. Buiten het goed inmeten voor de juiste capaciteit, het plaatsen van de correcte buizenstelsel en luchtstroom ventielen. Het inregelen en onderhoud (kosten), blijft er voor mij het grootste nadelige punt vaak onbesproken; Je huis luchtdicht houden ivm het niet verstoren van het heersende klimaat.

Een raam open zetten om lekker te luchten is dus absoluut een no-go
Snachts raampje open mag in theorie niet. Om het rendement te behalen worden zelfs slaapkamers en andere vertrekken met WTWunits met ramen uitgevoerd die niet open kunnen.
Voordeel is dat deze ramen goedkoper zijn in aanschaf dan draai/kiep ramen. :+

barry86 wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:01 (30%)

• barry86
sypie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:20:
[...]

Het is geen kwestie van smaak. Het is een kwestie van eerst eens uitzoeken wat bij elkaar hoort en wat niet. Een goede restauratie is niet alleen maar zorgen dat het qua smaak leuk bij elkaar past. Een goede restaurateur verdiept zich in zijn werk. Die weet dat bepaalde zaken niet bij elkaar horen, net als een voorzetwandje in dit pand die wordt afgewerkt met gipsplaten.

De toegevoegde waarde voor TS is dat hij en zijn aannemer goed moeten kijken wat er nu staat, wat daarbij hoort aan renovatiewerkzaamheden en materialen en dan pas dingen gaan doen. Dus niet een rieten dak op een geven met een boerenvlecht. Jouw gedachte laat echt zien dat het vakwerk geen bal meer uitmaakt maar dat het puur om smaak gaat. Jammer.
Ik begrijp je beredenering, maar het is niet aan de vakman om te bepalen of iets esthetisch bij elkaar hoort.
Dat doen de opdrachtgevers/kopers wel.
De vakman kijkt of het constructief gezien toepasbaar is.

barry86 wijzigde deze reactie 12-09-2019 11:33 (4%)

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

sypie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:20:
[...]

Een restauratie is iets anders dan een renovatie.
barry86 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:22:
[...]

Die balansventilatie is een lastige discussie.
Bij de huidige isolatie normen zijn de huizen dusdanig luchtdicht gebouwd dat je sowieso balansventilatie moet nemen ivm het verversen van lucht.
De vraag is of je er een WTW unit bij wil betrekken. Daar zijn op verschillende fora, en ook op deze diverse diepgaande topics over. Daar kun je het beste op inlezen.

Kort samengevat kan bij een WTW het theoretische rendement behaalt worden. Maar er veel moet gebeuren om dit behalen. Buiten het goed inmeten voor de juiste capaciteit, het plaatsen van de correcte buizenstelsel en luchtstroom ventielen. Het inregelen en onderhoud (kosten), blijft er voor mij het grootste nadelige punt vaak onbesproken; Je huis luchtdicht houden ivm het niet verstoren van het heersende klimaat.

Een raam open zetten om lekker te luchten is dus absoluut een no-go
Snachts raampje open mag in theorie niet. Om het rendement te behalen worden zelfs slaapkamers en andere vertrekken met WTWunits met ramen uitgevoerd die niet open kunnen.
Voordeel is dat deze ramen goedkoper zijn in aanschaf dan draai/kiep ramen. :+
Voordeel van zelf werk doen is ruimte voor maatwerk. Een type D centrale WTW op de begane grond en op de verdieping met roosters en CO2 gestuurde MV werken zou best wel eens kunnen werken, zeker als je boven niet actief stookt. Idee kwam ik laats hier tegen.

deWit wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:34 (46%)

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Qua ventilatie van bepaalde ruimtes zou misschien zoiets ook uit kunnen : https://www.woonwijzerwinkel.nl/product/comfospot/

Zit ik ook naar te kijken, op het moment dat de boel eindelijk tochtvrij is in de woonkamer.

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20-10 15:39
Leuk project!

Bespaar niet op dingen die je achteraf niet kan veranderen. Zorg dus voor de (voor nu) beste isolatie e.d.
Als je toch alles moet, kun je ook kijken naar je afvalwater. Geen idee hoeveel ruimte en geld het kost om met regenwater door te spoelen, maar milieu technisch klinkt het wel groen ;)

Kijk voor een keuken ook op marktplaats, soms kun je daar een redelijke keuken voor weinig ophalen als je zelf demonteert. Deze zal niet jaren meer meegaan, maar geeft je wel tijd om te sparen.

Zorg verder voor een duidelijk plan. Maak to-do lijsten, dit geeft klusweekenden met hulp ook meer sturing.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True