Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

irql_not_less_or_equal bluescreen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GRAPSV
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-04 12:20
Mijn vraag:
Mijn nieuwe build blijkt nog steeds vage problemen te geven, m'n PC crasht ongeveer elke 10-15 minuten met een bluescreen met de error irql_not_less_or_equal (hier een screenshot: https://i.imgur.com/j44Fzbr.png )

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Hier zijn de specs van m'n PC wie ik vorige week in elkaar heb gebouwd;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,50€ 74,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 82,05€ 82,05
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,45

Ook zit er een GTX970 in wie ik nog van m'n oude build had, deze word volgende week vervangen door een GTX1080.
BIOS versie is 7C02v31 dus niet de 7C02v321 wat een beta versie is, weet niet of het verstandig is om deze te proberen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
memtest aantal keer uitgevoerd op beide RAM latjes, 0 errors
drivers geheel geupdate
drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd
xmp geheel uitgezet

Iemand enig idee?

Beste antwoord (via GRAPSV op 17-05-2020 19:32)

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Dus waarschijnlijk toch niet het "RAM Geheugen" geen idee waar dat vandaan komt...

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je het eventID al geprobeerd op te zoeken? Meestal komt IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL door het RAM geheugen, in mijn ervaring. Probeer het RAM dus eens in een andere PC uit, als je daar mogelijkheden voor hebt.

Hoe lang heb je het RAM getest met memtest? Wil je goed testen met memtest,dan duurt dat zo 24 uur of meer (naar mate je meer RAM hebt neemt dat doet).
BIOS versie is 7C02v31 dus niet de 7C02v321 wat een beta versie is, weet niet of het verstandig is om deze te proberen?
Ik zou in elk geval nooit blindelings een BIOS update installeren en alleen in het uiterste geval doen, als de changelog dus iets vermeld waar je daadwerkelijk last van hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2019 22:41 ]

• GRAPSV
CH4OS schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:39:
Heb je het eventID al geprobeerd op te zoeken? Meestal komt IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL door het RAM geheugen, in mijn ervaring. Probeer het RAM dus eens in een andere PC uit, als je daar mogelijkheden voor hebt.

Hoe lang heb je het RAM getest? Wil je goed testen met memtest,dan duurt dat zo 24 uur of meer (naar mate je meer RAM hebt neemt dat doet).
Kan het RAM niet echt in een andere PC proberen omdat dit het enige DDR4 systeem is wat ik heb.
Ik dacht zelf ook dat het aan de RAM lag en denk het zelf nog steeds vandaar dat ik de topic op dit forum aanmaakte, maar vind het wel raar dat hij dan door de memtest komt met 0 errors, heb hem niet 24 uur laten draaien, moet ik dat wel doen dan?

Misschien een rare vraag maar m'n voeding is wel goed genoeg enzo voor deze PC? Ook wanneer er een GTX1080 in komt?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GRAPSV schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:43:
Kan het RAM niet echt in een andere PC proberen omdat dit het enige DDR4 systeem is wat ik heb.
Ik dacht zelf ook dat het aan de RAM lag en denk het zelf nog steeds vandaar dat ik de topic op dit forum aanmaakte, maar vind het wel raar dat hij dan door de memtest komt met 0 errors, heb hem niet 24 uur laten draaien, moet ik dat wel doen dan?
Ik zou wel eens een goede uitgebreide test doen en die kan dan maar zo inderdaad wat uurtjes staan.
Misschien een rare vraag maar m'n voeding is wel goed genoeg enzo voor deze PC? Ook wanneer er een GTX1080 in komt?
Voeding is an sich goed, als je niet gaat overlocken denk ik dat 450W ruim voldoende is.

• GRAPSV
CH4OS schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:44:
[...]
Ik zou wel eens een goede uitgebreide test doen en die kan dan maar zo inderdaad wat uurtjes staan.
[...]
Voeding is an sich goed, als je niet gaat overlocken denk ik dat 450W ruim voldoende is.
Zal hem vannacht dan wel aanzetten. Tot minimaal 24 uur dan? Had hem overdag van 11:00 tot 20:00 laten draaien.

En oke, bedankt. Ik doe gelukkig niet aan overklokken :P

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
450W is echt aan de krappe kant hoor. Je wilt altijd genoeg overhead op een voeding.

Dat terzijde, heb je 2 geheugen modules of zijn het er meer en krijgen ze ook 1.35v? Als het er twee zijn weet dan zeker dat ze in de juiste sloten zijn gedrukt. Je meoderbord ondersteunt namelijk max 2 van het type dat je hebt.

Ik zou voor Ryzen Zen2 altijd de laatste BIOS gebruiken óók beta's. Er is namelijk niet zoveel erger dan een BSOD krijgen om de 10 minuten en dan maar geen beta te proberen. Wel flashen als je eerst in je huidige BIOS de default settings hebt ingeladen doormiddel van een F toets (welke dat is is per fabrikant verschillend), dan F10 save&exit en pas dan gaan flashen.

Je kunt rustig 24 uur memtest draaien maar dat is verspilling van tijd en energie.

-edit- Je kunt eventueel ook nog eens proberen om je geheugen wat langzamer te laten draaien zo rond de 3000Mhz om te zien of het euvel hiermee weg is.

[ Voor 9% gewijzigd door bierschuit op 08-09-2019 23:06 ]

• GRAPSV
bierschuit schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:03:
450W is echt aan de krappe kant hoor. Je wilt altijd genoeg overhead op een voeding.

Dat terzijde, heb je 2 geheugen modules of zijn het er meer en krijgen ze ook 1.35v? Als het er twee zijn weet dan zeker dat ze in de juiste sloten zijn gedrukt. Je meoderbord ondersteunt namelijk max 2 van het type dat je hebt.

Ik zou voor Ryzen Zen2 altijd de laatste BIOS gebruiken óók beta's. Er is namelijk niet zoveel erger dan een BSOD krijgen om de 10 minuten en dan maar geen beta te proberen. Wel flashen als je eerst in je huidige BIOS de default settings hebt ingeladen doormiddel van een F toets (welke dat is is per fabrikant verschillend), dan F10 save&exit en pas dan gaan flashen.

Je kunt rustig 24 uur memtest draaien maar dat is verspilling van tijd en energie.

-edit- Je kunt eventueel ook nog eens proberen om je geheugen wat langzamer te laten draaien zo rond de 3000Mhz om te zien of het euvel hiermee weg is.
Deze voeding komt van de BBG dus vandaar dat ik voor deze gekozen heb. 14 dagen zijn nog niet voorbij dus kan deze nog terug naar Azerty doen.
Beide latjes zitten in de correcte bankjes. Kan eventueel de laatste beta BIOS proberen maar laat de memtest eerst nog wel even draaien vannacht om te kijken of het misschien nog iets vind.

Geheugen op 3000Mhz had ik straks geprobeerd maar lostte het helaas niet op.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
Met een GTX 970 zit het systeemverbruik rond de 250w en met een 1080 rond 300w. 450w voeding is echt meer dan genoeg.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:58
Heb je memtest al geprobeerd met de latjes apart? Soms komen dan pas de errors naar voren. Dus met 1 latje per keer.

• mjab93
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09-2019
450W en 80Plus Gold is ruimschoots voldoende voor deze setup. GTX970 heeft 150W TDP en de CPU 65W. TDP zegt natuurlijk niet alles over stroomverbruik maar geeft wel een soort van indicatie.

Ik draai zelf 3900X, 32GB RAM, 2 NVMe schijven en een overgeklokte 2080Ti en zag zelden meer dan 450W uit het stopcontact, gemeten met een in-lijn meter. De PC van de TS zal misschien de helft van dit verbruiken.

In idle ga je ook geen random IRQL BSOD's krijgen door de voeding, tenzij deze defect is of de bekabeling niet goed is gemonteerd.
Dit klinkt als een software (Windows :( ) probleem of iets met het geheugen. Draai je op XMP of nog niks aangeraakt in de BIOS?
Draai je een verse OS installatie of heeft deze al in een andere rig gezeten?

In welke slots is je RAM geheugen gemonteerd? Dit is wat het moet zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GZyuwIV.png

Download eens de laatste versie van OCCT en run PSU test:
https://www.ocbase.com/
Als hij direct of heel snel plots uitvalt, is het de voeding. Kijk ook gelijk naar al je temperaturen.

[ Voor 47% gewijzigd door mjab93 op 09-09-2019 00:52 ]

• GRAPSV
Nog nooit zoiets raars meegemaakt ..
Ik had gewoon alle drivers via de MSI website geinstalleerd en toen dacht ik, laat ik Live Update van MSI eens scannen en kijken of ik nog drivers mis, stond er dus inderdaad dat de chipset helemaal niet geinstalleerd was terwijl ik dit wel handmatig gedaan had via de MSI website. Is dus denk ik iets niet goed gegaan met die installatie, heb hem dus via Live Update geinstalleerd nu, krijg (tot nu toe) geen blue screen meer.

Acties:
  • Beste antwoord

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Dus waarschijnlijk toch niet het "RAM Geheugen" geen idee waar dat vandaan komt...

• GRAPSV
Ging vanavond voetballen kijken en ik kwam terug met een monitor wie helemaal niet meer werkte totdat ik de stekker in een andere stopcontact stook (raar). Daarna viel er gelijk een blue screen met ''driver irql_not_less_or_equal''. Geen idee wat dit is maar blijkbaar heeft m'n PC in de tussentijd dat ik voetbal zat te kijken, zichzelf wel 20 keer opnieuw opgestart, hier een screenshot van de eventviewer: https://i.imgur.com/ILMhEYb.png

Ik snap er niks meer van

• GRAPSV
Na 3/4 weken niks gemerkt te hebben begint dit probleem zich nu weer voor te doen,
Niet alleen kreeg ik de IQRL not less or equal bluescreen maar deze keer kreeg ik ook de Kmode exception not handled bluescreen, heel apart. Lijkt dus iets met de drivers te zijn maar helaas gaf deze error geen code aan met welke driver dus nu weet ik nog niet veel. Heb alle drivers al verscheidene keren opnieuw geinstalleerd maar helaas geen succes.

Wat ook (nog steeds) kan is dat mijn RAM gewoon niet goed is.(Ookal geeft hij 0 errors na 24 uur Memtest gerunt te hebbe) Ik vraag me dus eigenlijk af, zijn er mensen met ongeveer dezelfde build wat ik heb met de GSkill Ripjaws V RAM en zo ja, is dit stabiel voor jullie? Heb inmiddels andere RAM besteld om toch te kijken of hier iets mee is, zo niet dan kan ik dit gewoon uitstellen en is het dus iets anders.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GRAPSV wil je een GTX1080 op 25A 12V rail zetten ?
RAM modules in bankje 2en4 vanaf CPu, dat is hierboven ook aangegeven (A2-B2).
Welke snelheid tracht je nu te gebruiken ?

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 26-09-2019 17:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GRAPSV
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:00:
@GRAPSV wil je een GTX1080 op 25A 12V rail zetten ?
RAM modules in bankje 2en4 vanaf CPu, dat is hierboven ook aangegeven (A2-B2).
Welke snelheid tracht je nu te gebruiken ?
"GTX1080 op 25A 12V rail zetten" bedoel je hiermee overklokken? Snap niet wat je bedoeld.

RAM zit in bankje 2en4.

Heb nu XMP enabled dus 3200MHZ. Heb deze ook al uitgezet om te kijken of hij misschien stabiel loopt maar helaas geen verandering. @Hackus

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GRAPSV schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:08:
[...]

"GTX1080 op 25A 12V rail zetten" bedoel je hiermee overklokken? Snap niet wat je bedoeld.

RAM zit in bankje 2en4.

Heb nu XMP enabled dus 3200MHZ. Heb deze ook al uitgezet om te kijken of hij misschien stabiel loopt maar helaas geen verandering. @Hackus
VGA rail is 12 volt 25a (300w), lijkt me weinig voor GTX1080.

Zet het handmatig eens naar 2933 ipv 3200

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 26-09-2019 20:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GRAPSV
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:12:
[...]

VGA rail is 12 volt 25a (300w), lijkt me weinig voor GTX1080.

Zet het handmatig eens naar 2933 ipv 3200
Dus m'n voeding is te licht voor GTX1080? Heb de GTX1080 er inmiddels al een weekje inzitten.

Heb hem handmatig naar 2933 gezet, ben benieuwd. Zal je op de hoogte houden @Hackus

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GRAPSV schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:36:
[...]

Dus m'n voeding is te licht voor GTX1080? Heb de GTX1080 er inmiddels al een weekje inzitten.

Heb hem handmatig naar 2933 gezet, ben benieuwd. Zal je op de hoogte houden @Hackus
dat kan, tussen 1080 en 1080 kan ook 70-80w verschil in verbruik zitten. dus het kan krap zijn, de 550w versie heeft 30A VGA (360w) net wat safer

• GRAPSV
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:28:
[...]

dat kan, tussen 1080 en 1080 kan ook 70-80w verschil in verbruik zitten. dus het kan krap zijn, de 550w versie heeft 30A VGA (360w) net wat safer
Oke. Zal dan een nieuwe voeding bestellen. Welke voor 550W zou je aanraden?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 67,51€ 67,51
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 65,99€ 65,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 133,50

Of is er een beter alternatief? @Hackus

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik raad je aan hier even te kijken voor een voeding advies: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Wellicht dan even een nieuw topic aanmaken in het juiste subforum, dit gedeelte is voor problemen, ervaringen en info over moederborden geheugen en processors. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door millman op 26-09-2019 22:18 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GRAPSV Zoals ik zei de 550w versie(van die je nu hebt) voldoet prima

• GRAPSV
Inmiddels nieuwe voeding en nieuwe ram. Computer heeft van 11:00 tot 17:30 idle gestaan en is niet gecrasht. Daarna ging ik een halfuurtje browsen op het internet, o.a youtube en twitch en toen kreeg ik weer een BSOD, deze keer "Page fault in nonpaged area". Volgens internet is ook dit weer driver of ram related. Ram heb ik verwisselt dus dit sluit ik uit, hoe weet ik nou eigenlijk welke driver dit kan zijn? Alle drivers zijn geinstalleerd dus vind het wel iets vreemds. Dit is voor het eerst dat ik AMD gebruik, geen best huwelijk lijkt het wel, haha.

Edit: heb trouwens Windows weer compleet opnieuw geinstalleerd + alle drivers. Kan er een glitch zitten in een nieuwe driver? Of werkt de NVIDIA software van de GPU gewoon niet lekker met de AMD chipset?

[ Voor 15% gewijzigd door GRAPSV op 28-09-2019 18:18 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Of werkt de NVIDIA software van de GPU gewoon niet lekker met de AMD chipset?
Dat is zeer onwaarschijnlijk, maar is een van de vele fabeltjes die je vaak terug leest op het internet. Klopt in elk geval geen bal van (net als een AMD GPU op een Intel chipset niet goed zou werken, ook klinkklare onzin).

Ryzen is (helaas) nog steeds wat 'gevoelig' met RAM via XMP profiles. Ik vermoed dat de problemen (nog steeds) RAM gerelateerd zijn.
Heb hem handmatig naar 2933 gezet
En voltage van het RAM?

Default SPD is het 1.2V, maar de hogere snelheid is 1.35V nodig, als je dus SPD laadt, handmatig RAM op 2933Mts zet, dan kan het dus zijn dat de voltage nog op 1.2V staat waardoor het RAM instabiel word bij belasting.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14

Yucon

*broem*

GRAPSV schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:16:
Edit: heb trouwens Windows weer compleet opnieuw geinstalleerd + alle drivers. Kan er een glitch zitten in een nieuwe driver? Of werkt de NVIDIA software van de GPU gewoon niet lekker met de AMD chipset?
Ik heb dit ca 2,5 week ook ineens een paar keer achter elkaar gehad. Dat was op een vrij normale zakelijke intel based HP Elitebook, niet vergelijkbaar met jouw systeem. Maar het is wel toevallig. Bij mij heeft onze servicedesk de memorydump bekeken. Het bleek "een driver" te zijn.. probleem heeft zich uiteindelijk vanzelf opgelost.

Mogelijk is er iets met een windows update meegekomen dat niet helemaal goed is en heb jij daar ook last van. Ik heb de memory dump nog. Als iemand me even kan uitleggen waar ik naar moet kijken zal ik eens kijken wat het probleem was. Mogelijk heb je daar iets aan.

Heb jij toevallig de windows update op 'handmatig' staan? Het kan dan zijn dat je de update gemist hebt die het bij mij opgelost heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 28-09-2019 19:19 ]

• GRAPSV
Nemesizz schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:35:
[...]

Dat is zeer onwaarschijnlijk, maar is een van de vele fabeltjes die je vaak terug leest op het internet. Klopt in elk geval geen bal van (net als een AMD GPU op een Intel chipset niet goed zou werken, ook klinkklare onzin).

Ryzen is (helaas) nog steeds wat 'gevoelig' met RAM via XMP profiles. Ik vermoed dat de problemen (nog steeds) RAM gerelateerd zijn.

[...]

En voltage van het RAM?

Default SPD is het 1.2V, maar de hogere snelheid is 1.35V nodig, als je dus SPD laadt, handmatig RAM op 2933Mts zet, dan kan het dus zijn dat de voltage nog op 1.2V staat waardoor het RAM instabiel word bij belasting.
Hmm, oke.

Voltage van het RAM is 1.36V en hij staat gewoon op default 2133Mhz omdat ik deze er vanmorgen (nieuw) heb ingezet. @Nemesizz

• GRAPSV
Yucon schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 19:18:
[...]

Ik heb dit ca 2,5 week ook ineens een paar keer achter elkaar gehad. Dat was op een vrij normale zakelijke intel based HP Elitebook, niet vergelijkbaar met jouw systeem. Maar het is wel toevallig. Bij mij heeft onze servicedesk de memorydump bekeken. Het bleek "een driver" te zijn.. probleem heeft zich uiteindelijk vanzelf opgelost.

Mogelijk is er iets met een windows update meegekomen dat niet helemaal goed is en heb jij daar ook last van. Ik heb de memory dump nog. Als iemand me even kan uitleggen waar ik naar moet kijken zal ik eens kijken wat het probleem was. Mogelijk heb je daar iets aan.

Heb jij toevallig de windows update op 'handmatig' staan? Het kan dan zijn dat je de update gemist hebt die het bij mij opgelost heeft.
Klinkt als iets heel vreemds. Ik zelf denk ook nog steeds dat het met de drivers te maken heeft maar ik kom er gewoon niet achter welke. Hopelijk kun je die memory dump vinden, weet zelf niet waar je moet zoeken helaas haha.

Mijn updates staan inderdaad altijd op handmatig maar alle updates zijn gewoon geinstalleerd volgens Windows zelf. @Yucon

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Driver van Windows of Nvidia ?
Nieuwe W10 zal direct 1903 zijn

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Allen de melding 'Driver IRQ is less or equal...' meldingen duiden veelal op een driver probleem of een stuk hardware dat niet lekker functioneerd, niet zozeer geheugen dat niet in orde is. @GRAPSV worden er naast deze melding ook nog codes weergegeven in de BSOD? Zo ja, post deze hier eens?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• GRAPSV
_Dune_ schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 19:38:
Allen de melding 'Driver IRQ is less or equal...' meldingen duiden veelal op een driver probleem of een stuk hardware dat niet lekker functioneerd, niet zozeer geheugen dat niet in orde is. @GRAPSV worden er naast deze melding ook nog codes weergegeven in de BSOD? Zo ja, post deze hier eens?
Leek mij inderdaad ook gewoon een driver probleem.

En nee dat is eigenlijk het grootste probleem, hij geeft geen codes weer dus ik kan niet weten waar die BSOD vandaan komt. Anders had ik wel op kunnen zoeken welke driver het was @_Dune_

Heb wel het volgende kunnen vinden via Bluescreenview. Hij geeft dus wel een file aan maar weet niet zo goed wat ik ermee moet omdat die in system32 staat

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/CoGkS16

[ Voor 16% gewijzigd door GRAPSV op 28-09-2019 20:07 ]

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb twee keer, met verschillende builds, periodes met deze fouten gehad.

Beide keren, na wat gefrot met minidump analyzers, tot de conclusie gekomen dat het een probleem met recente Nvidia drivers was, en met een downgrade (een keer 1 versienummer terug, 1 keer terug naar laatste WHQL versie).

Dat is allemaal lang geleden en misschien volledig irrelevant, maar ik zou toch eens zien of Windows minidumps heeft gemaakt, en die door een of andere analyzer halen.

• GRAPSV
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:16:
Ik heb twee keer, met verschillende builds, periodes met deze fouten gehad.

Beide keren, na wat gefrot met minidump analyzers, tot de conclusie gekomen dat het een probleem met recente Nvidia drivers was, en met een downgrade (een keer 1 versienummer terug, 1 keer terug naar laatste WHQL versie).

Dat is allemaal lang geleden en misschien volledig irrelevant, maar ik zou toch eens zien of Windows minidumps heeft gemaakt, en die door een of andere analyzer halen.
Krijg ook het idee dat het de NVIDIA drivers zijn omdat dit alleen gebeurt wanneer ik een game speel of iets op Youtube of Twitch kijk. Gewoon op het internet browsen kan ik blijkbaar uren doen. Heb nu de Driver Verifier aangezet en ga eens kijken wat ik daarmee te weten kom. Een versie terug is inderdaad geen gek idee, Bedankt.

• XperiaMark
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-10 21:20
Nog nieuws? Deze thread kwam naar voren op Google na zoeken op deze Bluescreen + Ryzen.

Heb heel af en toe deze Blue screen, eens in de 3 dagen of ongeveer 25 uur intensief gebruik. Soortgelijke setup

Ryzen 2700x
Msi tomahawk B450 (niet max)
32gb (4x8) crucial ballistix 3200mhz
2070 super gaming z van msi.
1050w xfx modulaire voeding.

Zelfde blue screen had ik ook met eenzelfde setup maar met normale 2700 en een 5700xt. Echter gaf ik de 5700xt de schuld aangezien die andere pc crashes gaf. Maar deze Bluescreen houdt aan, partij verse Windows 10 installaties gehad, van normale ssd naar nvme m.2 en ook 16gb naar 32gb ram zelfde sticks.

Om moe van te worden, zo veel tijd al in die rotcrashes gestoken en in nieuwe componenten |:(

Ik zal nog eens wat verder spitten op het internet... die memtest draaien en ram timing omlaag dan maar. Als hij opgegeven snelheid al niet aankan wel jammer dan.

[ Voor 6% gewijzigd door XperiaMark op 29-01-2020 01:25 ]

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:27
Heb je al een andere videokaart getest?

• GRAPSV
Heb dit probleem al een tijdje geleden weten op te lossen inderdaad. Ik had een geheel nieuw moederbord gekocht namelijk de X470 Gaming Plus MAX. Na deze ingebouwd te hebben werkte alles prima zonder bluescreens. Ja, het probleem is dus opgelost maar weet ik specifiek hoe dit is opgelost? Nee. Misschien was het moederbord gewoon niet goed meer? Heb echt geen idee. Ik zal zeggen, probeer het eens met een nieuw moederbord en kijk wat er gebeurt. Misschien is er iets mis met die Tomahawk. @XperiaMark

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

XperiaMark schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 01:22:
Nog nieuws? Deze thread kwam naar voren op Google na zoeken op deze Bluescreen + Ryzen.

Heb heel af en toe deze Blue screen, eens in de 3 dagen of ongeveer 25 uur intensief gebruik. Soortgelijke setup

Ryzen 2700x
Msi tomahawk B450 (niet max)
32gb (4x8) crucial ballistix 3200mhz
2070 super gaming z van msi.
1050w xfx modulaire voeding.

Zelfde blue screen had ik ook met eenzelfde setup maar met normale 2700 en een 5700xt. Echter gaf ik de 5700xt de schuld aangezien die andere pc crashes gaf. Maar deze Bluescreen houdt aan, partij verse Windows 10 installaties gehad, van normale ssd naar nvme m.2 en ook 16gb naar 32gb ram zelfde sticks.

Om moe van te worden, zo veel tijd al in die rotcrashes gestoken en in nieuwe componenten |:(

Ik zal nog eens wat verder spitten op het internet... die memtest draaien en ram timing omlaag dan maar. Als hij opgegeven snelheid al niet aankan wel jammer dan.
Gebruik eens 2 modules in bankje 2en4 vanaf CPU (B2-A2)
welke modules gebruik je ?
RAM hoger dan 2933, of draait het nog op 2133 ?

Pagina: 1