Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-10 21:51
Hallo mede tweakers,
Ik heb sinds 1 jaar een eigen (vrijstaand) huis en loop tegen een aantal dingen/problemen aan.
De energie rekening in enorm!
we hebben de ketel al na laten kijken, de gasmeter laten ijken en de gasleidingen zijn afgeperst maar alles is in orde horen we van alle testen.

Ik neem jullie even mee door het huis, benden kom je binnen in de hal waar de trap naar de 1e verdieping gaat en een deur naar het “kantoor” (hobby kamer)zit. Vanuit het kantoor kom je in de garage/werkplaats waar het een en ander aan apparatuur staat: 4 koloms hefbrug, schroefcompressor, banden (de)monteer apparaat, straalcabine en nog wat las apparatuur(alles op 380V). de boven verdieping (1e etage) zit het woon gedeelte, woonkamer met open keuken, badkamer en 3 slaapkamers. Het huis heeft een platdak met een oppervlakte van rond de 200m2.

Momenteel hang er een intergas kombi kompakt HRE 28/24 A ketel van 2 jaar oud, het is een ketel die het huis voorziet van centrale verwarming (alleen radiatoren) en warm water (heeft geen buffervat). Vanaf 16-3-2018 t/m 10-3-2019 hebben we 4333m3 gas gebruikt en 4210kwh aan Electra.

Het dorp waar ik in woon heeft de (toekomst) plannen om binnen 6 jaar van het aardgas af te gaan en zelf wil ik ook m’n huis verduurzamen (kosten besparen).
In het voorjaar van 2020 word het dak gerenoveerd met 16cm dik pir isolatie platen en opnieuw bekleed met EPDM (ligt nu bitumen op het dak). Daarna komen er rond de 20 zonnepanelen op om een totaal van 6000kwh op te wekken (wat meer capaciteit voor de garage, server, en voor warm water/cv).

Nu heb ik veel gelezen over een zonneboiler met buffervat (voor zowel tapwater als cv) in combinatie met heatpipes. Er vanuit gaande dat we binnen 6 jaar geen aardgas meer hebben en in de winter ook willen genieten van een warme douche en een warm huis is alleen een zonneboiler natuurlijk niet goed genoeg. Is het verstandig om een lucht/water warmtepomp erbij te installeren (op het buffervat) of zijn er betere alternatieven? We hebben aan 1 kant maar buren en die zitten op 20/30 meter afstand dus qua geluid (wat je wel eens hoort van een warmtepomp) is het geen probleem.

heeft er iemand een ander idee om van het aardgas af te gaan? Een electrische cv-ketel is helaas niet een optie omdat die zoveel ampère nodig heeft dat ik dan niet meer kan lassen/ de compressor kan gebruiken als de ketel aanslaat.

Ik hoop dat er mede tweakers zijn die mij kunnen helpen of informeren over hoe dit aan te pakken of om ervaringen met eigen apparatuur ( zonneboiler/warmtepomp) willen delen.

Mvg tha-

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11 19:41
Ik zou maar even afwachten waar de gemeente mee komt. Die is verplicht een plan te hebben voor het gasloos worden van wijken. Dat je over 6 jaar geen gas meer hebt lijkt me volkomen onrealistisch.
Op basis van het plan van de gemeente (stadswarmte, aardwarmte, of andere opties) kun je dan je eigen plan uitwerken.
Het isoleren dat je gaat doen is altijd verstandig. Daarna kun je kijken wat dan je warmteverlies is en daar je nieuwe installatie op baseren.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Spouwmuurisolatie is doorgaans een nobrainer indien niet aanwezig. En vervanging van het glas door HR++ levert naast energiebesparing comfortverbetering. Is er al vloerisolatie aanwezig? Minimaal 2 isolatiemaatregelen laten plaatsen heeft tegenwoordig weer subsidie.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Verwijderd

tha- schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:11:
Hallo mede tweakers,
blablabla

Mvg tha-
Je verteld een hele hoop maar je zegt eigenlijk niks.

Ik neem aan dat het gaat om je gasverbruik? Vertel dan eens wat over je beglazing, spouwmuur, vloerisolatie, dakisolatie, etcetc..........

• tha-
sorry voor de onvoldoende informatie, het huis is uit 1968 en heeft nergens isolatie.
het dak word pas in het voorjaar geïsoleerd zoals ik beschreven had, de muren zijn al (deels) voorzien van 10cm dikke pir platen met een rd waarde van 4.55.
de beglazing van de woonkamer en keuken is dubbelglas (geen hr) en in de slaapkamers,badkamer en de hele beneden verdieping is nog voorzien van enkel glas.
het enkele glas word volgend voorjaar vervangen voor hr++ (en waarschijnlijk ook de houten kozijnen voor kunstof draai-kiep ramen.
op dit moment zijn we bezig om de vloeren te voorzien van wederom pir platen van 3 cm dik.
hieronder een website waar informatie staat over de gemeente/omgeving om binnen 6 jaar gasloos te worden: https://www.hierverwarmt....ij-stad-aan-t-haringvliet

het doel is om het huis te verwarmen en om warm tapwater (voor douche en bad) te produceren op een duurzame manier. de elektriciteit word volgend jaar opgewekt dmv de zonnepanelen.

[ Voor 10% gewijzigd door tha- op 08-09-2019 22:49 ]

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11 00:27
Ik zou beginnen met isolatie. Met een warmtepomp red je het niet zonder goede isolatie.

https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/

Deze website geeft tips en laat zien waar het meeste te halen valt. Dakisolatie levert het meeste op, daarna zou ik spouwisolatie doen. Zonnepanelen is mooi, maar electriciteit is niet het duurste, gas is duurder. Ik zou het geld voor de zonnepanelen in isolatie steken. Je kunt daar ook subsidie of aantrekkelijke leningen voor krijgen.
https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-11 15:17
Eerst zorgen dat je de warmte binnenhoudt daarna pas denken aan het aanpassen van de bron.

• tha-
gron74 schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:28:
Ik zou beginnen met isolatie. Met een warmtepomp red je het niet zonder goede isolatie.

https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/

Deze website geeft tips en laat zien waar het meeste te halen valt. Dakisolatie levert het meeste op, daarna zou ik spouwisolatie doen. Zonnepanelen is mooi, maar electriciteit is niet het duurste, gas is duurder. Ik zou het geld voor de zonnepanelen in isolatie steken. Je kunt daar ook subsidie of aantrekkelijke leningen voor krijgen.
https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis
dank voor de links die je stuurde :) het isoleren zijn we volop mee bezig, dit is ook zeker de bedoeling dat zowel het dak,muren en vloeren volledig geïsoleerd worden. echter heb ik na afgelopen jaar een maandelijkse voorschot van €550,- op gas en elektriciteit. dit gaat minder worden maar het glas(en kozijnen) vervangen en het dak isoleren is dit jaar niet meer haalbaar (weer is slecht om de werkzaamheden uit te voeren, kozijnen te laten maken en we zijn nog met de vergunningen bij de gemeente bezig). daarom zou ik bijvoorbeeld een zonneboiler of warmte pomp alvast willen installeren om de maandelijkse kosten alvast wat naar beneden te brengen en dalijk het systeem verder uit te breiden/verbeteren om zelfvoorzienend te worden. maar het isoleren gaat ook van de winter gewoon door (vloeren tussen begane grond en 1e verdieping verder te isoleren).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toch zou ik even wachten met een warmtepomp omdat die nu niet aansluit op je toekomstige warmtevraag.
Wat je al wel kan doen is eens goed naar de cvketel kijken, een hoog verbruik kan komen doordat de water temperatuur hoog is ingesteld (70 graden terwijl 50 misschien genoeg is) en hij waterzijdig slecht is ingeregeld.
Heb je dit voor elkaar dan kan je het verbruik nog eens checken en per maand vergelijken met afgelopen jaar.

Stel dat je dan op 3500m3 uit zou komen en als de isolatie klaar is 2500m3, dan kan de warmtepomp bijna de helft kleiner worden dan als je hem baseert op het huidige gasverbruik.
Los daar van zou je voor warm tapwater al wel aan een alternatief kunnen denken zoals een wpboiler.
Ook hier kijk je naar hoeveel water je tapt om een passend model te kiezen.
De subsidie maakt het erg aantrekkelijk en dan bespaar je zeker al gas.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meer gasverbruik dan elektra, bijzonder!
De garage waar je het over hebt, is die verwarmd ? Met een heater o.i.d ? Daar gaat regelmatig een deur open neem ik aan, is die vloer tussen garage en woonhuis geïsoleerd?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Ik woon ook in "Stad".
Stad wil van het aardgas af.
De overige mensen die na een bepaalde tijd nog gas gebruiken gaan ze voorzien van waterstof via de bestaande leidingen.
De waterstof wordt via een (bestaande?) windmolen geproduceerd.

Maak je geen zorgen. Stad is volgens de berichten de eerste omgeving die via waterstof zijn huizen wil voorzien.

Vorig jaar december zou er bijv. ook een extra GSM zendmast geplaatst worden, en naar mijn idee staat die er nog steeds niet.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zou eerst kijken waar dat enorme gasverbruik vandaan komt. Zelfs toen wij praktisch geen isolatie hadden, en een HR ketel (van 25 jaar oud) die het huis op de waakvlam probeerde te verwarmen (midden in een hele koude periode in de winter...), kwamen wij niet boven de 3000m3 uit. En dan hebben we het over een vrijstaand huis uit 1900, met zo ongeveer hetzelfde oppervlak.

Electra verbruik ziet er "normaal" uit, gezien de apparatuur die je hebt staan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Verwijderd

Ik vind dat gasverbruik niet zo raar gezien het totale gebrek aan isolatie. Ik ben dan ook verbaasd dat @tha- verbaasd is over zijn energierekening.

Ga isoleren en kom dan na een jaar nog eens terug met de energierekening.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als je serieus wilt besparen ontkom je niet aan binnenschilisolatie (oa voorzetwanden met isolatie). Spouwmuurisolatie zet weinig zoden aan de dijk.

Denk voor verwarming ook eens aan een houtvergasser met vat, verreweg het goedkoopste in een landelijke omgeving.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tha- schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:11:
Vanaf 16-3-2018 t/m 10-3-2019 hebben we 4333m3 gas gebruikt en 4210kwh aan Electra.
Gloeiende poken .. 4300+ kuub 8)7 8)7 :? geintje zeker. Verwarm je je huis naar 26 graden ? 24x7 ? of heb je een zwembad of iets dat zoveel warm water vereist ?

Wist je dat er diensten zijn die met een warmte camera kunnen kijken waar je kunt zien waardoor je veel warmte verliest (ook Vraag en aanbod kan je mensen vragen die een FLIR dienst aanbieden)

1 kuub "gas" = 8,8 Kilowatt aan "ruwe" elektra dat zijn aardig wat PV panelen, zelfs als je 50% neemt is dat best hoog.
Als je bv overstapt op "pellet CV" = het per kuub gas 2 kilo houtkorrels

Ik zou eerst beginnen met het huis beter te isoleren, (ramen/deur/dak) je mechanische ventilatie naar WTW ventilatie .. eventuele andere WTW oplossingen.

Garage/schuur isoleren eventueel loskoppelen van het huis ?

En prio 1 = uitzoeken waarom je zoveel stookt

Tja vanalles

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:43:
Ik vind dat gasverbruik niet zo raar gezien het totale gebrek aan isolatie. Ik ben dan ook verbaasd dat @tha- verbaasd is over zijn energierekening.

Ga isoleren en kom dan na een jaar nog eens terug met de energierekening.
Zelfs met het totale gebrek aan isolatie vind ik het nogal hoog. Als ik de gegevens van ons huis invul, in dat soort sites waar je je gasverbruik kunt "bepalen", kom ik op 3500m3 uit. En dan geef ik aan dat wij geen spouwmuur isolatie hebben (want geen spouwmuur), geen vloer isolatie (want geen kruipruimte), en matige dakisolatie (want alleen van binnen geïsoleerd) en alleen dubbelglas (dus geen HR+ of HR++). Vrijstaand huis, uit 1900, op het noord Groningse platteland.

ons werkelijke verbruik is een heel stuk minder, omdat we wel degelijk isolatie hebben, alleen kun je dat soort isolatie nooit aangeven op dat soort sites

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:24
Het heeft absoluut geen zin om iets anders dan een gasketel te nemen om te gaan stoken als je zoveel verbruikt. Elke andere optie kost meer behalve een open haard als je gratis hout hebt.

Je zult aan je verbruik moeten wennen totdat je geisoleerd hebt, elke isolerende maatregel die je neemt zal je gasrekening doen dalen.
Spouw, dak, vloer(even dikker dan 3cm graag) En al dat enkel glas zeker op de benedenverdieping triple glas plaatsen.
Als je die schuur ook stookt dan zal dat een flinke kostenpost zijn.

Voor wat betreft de plannen van de gemeente, die moeten dus in 20121 een plan klaarhebben, maar ook niks meer dan dat. Dat plan hoeft pas in 2050 uitgevoerd te zijn en kan in de tussentijd nog een keer of wat aangepast worden, net wat er voor mooie nieuwe maatregelen verzonnen worden.
Isoleren is waar je mee moet beginnen, zo snel mogelijk en zo dik mogelijk. Je krijgt daar nu een mooie subsidie voor als je meer dan 2 maatregelen laat uitvoeren. Glas valt daar ook onder.
https://www.rvo.nl/subsid.../eigenaar-%C3%A9n-bewoner

Oja, en vergeet niet een WTW te installeren als je zoveel gaat isoleren, dat zorgt ervoor dat het binnen gezond blijft en scheelt nog meer in stookkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 09-09-2019 09:48 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:50:
De garage waar je het over hebt, is die verwarmd ? Met een heater o.i.d ? Daar gaat regelmatig een deur open neem ik aan, is die vloer tussen garage en woonhuis geïsoleerd?
Een plat dak van 200m2, dan heeft ie 2 etages waarvan de onderste denk ik vrij hoog is.
De werkplaats met brug enz. zal wel een mooie grote deur cq tochtgat hebben :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:10

DropjesLover

Dit dus ->

Een vrijstaand huis met enkele ramen (niet HR) dubbel glas, het meeste enkel glas. Je dak is (nog) niet/nauwelijks geisoleerd. Een werkplaats aan huis (tussenmuur geisoleerd?).
En dan ben je verbaasd over de stookkosten? :P

Je kan overwegen om het geld even op te sparen en alles in 1x te doen.
Buitenmuren afbreken, nieuwe isolatie plaatsen, kozijnen en dak plaatsen.

Overigens is het prijsverschil tussen HR++ en HR+++ tegenwoordig gering, wij hebben meerdere offertes opgevraagd en de meerprijs voor HR+++ was bij alle offertes maar €1150 voor 16 ramen.
De isolatiewaarde is daarentegen wel fors beter, 0,8 versus 1,1 (niet HR dubbel glas is 3,5)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Ik denk dat de belangrijkste zaken al gemeld zijn in het topic;

Warmtepomp heeft pas echt nut als isolatie op orde is, dus begin daar. Goede isolatie scheelt al op je gasverbruik, dus pak dat als eerste aan en ga bijhouden wat je nieuwe verbruik is.

Zodra je weet wat je nieuwe verbruik is kun je gaan rekenen of verder investeren een leuke terugverdientijd heeft. Zonnepanelen verdien je (nog) relatief snel terug, mits je niet over je eigen verbruik heen gaat; hou er rekening mee dat het salderen net is verlengd tot 2023 maar daarna op het hakblok ligt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:59:
[...]

Een plat dak van 200m2, dan heeft ie 2 etages waarvan de onderste denk ik vrij hoog is.
Precies, daarom vraag ik me af of hij daar ook verwarmt met een heater of zoiets.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

DropjesLover schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:09:

Overigens is het prijsverschil tussen HR++ en HR+++ tegenwoordig gering, wij hebben meerdere offertes opgevraagd en de meerprijs voor HR+++ was bij alle offertes maar €1150 voor 16 ramen.
De isolatiewaarde is daarentegen wel fors beter, 0,8 versus 1,1 (niet HR dubbel glas is 3,5)
Let wel op de dikte van het glas. Het standaard HR+++ past bij ons niet in de kozijnen. Als wij ons dubbelglas gaan vervangen, zullen we daar dus echt wel rekening mee moeten houden.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:14:
[...]

Let wel op de dikte van het glas. Het standaard HR+++ past bij ons niet in de kozijnen. Als wij ons dubbelglas gaan vervangen, zullen we daar dus echt wel rekening mee moeten houden.
Daarom zeg ik ook nieuwe (onderhoudsvrije) kozijnen te nemen.
Elke 2-4 jaar alles (laten) schilderen kost ook geld, zeker als je het uit kan smeren ten opzichte van de levensduur van kunststof of aluminium kozijnen. En dan nog wat je bespaart qua verwarming, en het comfortwinst...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 11:34
Mensen die hier beginnen over "neem een warmtepomp" snap ik echt niet. TS zt met een vrijstaande, iets wat oudere, woning zonder enige vorm van isolatie, een vrijwel nieuwe CV ketel en (aanname) mogelijk nergens vloerververwarming of andere verwarming vormen die goed werken met een lage temperatuurverwarming (aka warmtepomp). Wil je in zo'n warmtepomp efficient krijgen, ben je snel 20k of meer kwijt; warmtepomp, mogelijk nieuwe stoppenkast + stroomleidingen die het hoge amperage van de warmtepomp aankunnen (met pech nieuwe hoofdleiding), vloerverwarming, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dakisolatie.

Als eerste zou ik TS willen aanraden om het stookgedrag te analyseren. Hiermee bedoel ik: hoe warm stook je het zelf in de winter/op koude dagen en kijk daarna ook eens naar het verbruik per maand. Met een vrijstaande woning, zonder isolatie, 600m3 of meer halen in een koude januari maand is niet zo gek, maar stel er wordt nog altijd 100m3 verbruikt in juni of juli, daar zou ik eerder van opkijken. Wat dan de oorzaak is zal dan uitgezocht moeten worden (ketel die niet lekker werkt, ergens een lekkage, een verwarming die 24/7 vol open staat ook in de zomer).
Daarbij ook de vraag: hoe warm stook je in de winter? Gooi je alles op 23 graden, of kan je met 20 ook al leven?

Spouwmuurisolatie lijkt mij de beste eerste investering, voor een vrijstaande woning van die omvang zal dat waarschijnlijk zo'n 3500 euro kosten; een kleine investering voor een forse besparing op de stookkosten. Aangezien er verder geen isolatie is, is dakisolatie ook een mooie optie, mede ook omdat je daarmee dan in aanmerking komt voor subsidie, wat een flinke slok op een borrel kan schelen.

Nadat dit gedaan is, kijk dan eens wat de stookkosten zijn. Dus eerst analyseren waarom nu (afgezien van "er is geen isolatie") het verbruik zo hoog is, eventueel daar al wat aanpassen, daarna isoleren en dan kijken wat het resultaat is. Ik weet niet wat de inhoud van de woning is, maar die ketel zou moeten kunnen voldoen, alhoewel ik liever altijd 1 maatje groter neem (die 50 euro meer wat het kost).
Als de gemeente over 6 jaar van het gas af wil (of en hoe ze je kunnen dwingen betwijfel ik), kan je beter dan kijken wat je wilt met een warmtepomp. Dan heeft je CV ketel in ieder geval wat jaartjes kunnen draaien, is je huis inmiddels redelijk tot goed geisoleerd en dan kan een warmtepomp ook goed werken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 17:48
@tha- Ik zou zelf van de HR++ HR+++ glas maken met kunstof of hardhout kozijnen en dan het hele huis laten doen inclusief voor/achterdeur. Daarnaast zou je goed naar de gevel kunnen kijken indien een spouw aanwezig is deze laten vullen indien geen spouw van buiten af extra isoleren met steenstrip inclusief isolatie, kan natuurlijk ook vanbinnen uit maar dan verlies je wat ruimte. De vloer zou indien er een kruipruimte is zelf makkelijk kunnen isoleren zie bijv. het topic Kruipruimte vloer (na-)isoleren indien ramen en kozijnen doet zou je ook moeten kijken naar ventilatie of dat beter kan met balans ventilatie of mechanische ventilatie co2 gestuurd. Als de deuren+ventilatie aanpakt krijg je ook meer subsidie zie seeh.

Vind het trouwens raar dat vanwege de kou geen ramen/kozijnen gedaan kunnen worden, het is relatief maar een korte klus 1 tot max 2 weken werk en s'ochtends het oude kozijn er uit halen en s'middags zit het nieuwe kozijn er weer in. Dus je zit niet langer dan een paar uur in de kou heb zelf ook mijn kozijnen+ramen laten vervangen dit jaar in februari en was geen probleem.

Denk wel dat je voor al het isolatiewerk al wel gouw tussen de 30 en 40K kwijt bent exclusief het dak. Hier zou je 20% subsidie op kunnen krijgen plus 4k als je aan extra voorwaarde voldoet.

Pas als je dat gedaan hebt moet je gaan kijken naar warmtepompen/zonneboilers, en als het even kan zou ik dan kijken naar water/water warmtepomp met vloerverwarming. lucht/water kan ook maar is iets minder efficient als water/water. Vloerverwarming is zeker een aanrader want waarschijnlijk zul je ook de radiatoren moeten vervangen en als je dan LTV radiatoren neemt is het zeker niet goedkoop.
Voor het warmtepomp verhaal ben je ook minimaal 15 tot 30k ex subsidies kwijt.

Hou ook rekening mee dat de waarde van de woning veranderd wat je kan helpen in een lagere risico klassen te komen van de hypotheek wat je ook weer 0.1/0.2 procent kan besparen

[ Voor 11% gewijzigd door aegis op 09-09-2019 15:12 ]

https://bettyskitchen.nl

• tha-
Rol-Co schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:50:
de garage is niet verwarmd (in de winter stook ik daar met een hetelucht kanon op diesel).
wel lopen de cv leidingen vanaf de cvketel naar het woonhuis (woongedeelte op de 1e verdieping) maar die zijn ingepakt met buis isolatie. de garage deur gaat niet vaak open (is een hobby garage), wel sluit de deur niet helemaal goed af op de muren (schuifdeuren).
vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:03:
[...]

Gloeiende poken .. 4300+ kuub 8)7 8)7 :? geintje zeker. Verwarm je je huis naar 26 graden ? 24x7 ? of heb je een zwembad of iets dat zoveel warm water vereist ?

Wist je dat er diensten zijn die met een warmte camera kunnen kijken waar je kunt zien waardoor je veel warmte verliest (ook Vraag en aanbod kan je mensen vragen die een FLIR dienst aanbieden)

1 kuub "gas" = 8,8 Kilowatt aan "ruwe" elektra dat zijn aardig wat PV panelen, zelfs als je 50% neemt is dat best hoog.
Als je bv overstapt op "pellet CV" = het per kuub gas 2 kilo houtkorrels

Ik zou eerst beginnen met het huis beter te isoleren, (ramen/deur/dak) je mechanische ventilatie naar WTW ventilatie .. eventuele andere WTW oplossingen.

Garage/schuur isoleren eventueel loskoppelen van het huis ?

En prio 1 = uitzoeken waarom je zoveel stookt
geen zwembad oid, en was het maar 26 graden dan snapte ik het :P
garage loskoppelen bedoel je de verwarming daarmee? in dat geval kan dat niet want de garage is niet eens door de cv of een gas kachel verwarmd.

het enige wat gas gebruikt in het huis is een 4pits gasfornuis en de cv ketel.
tapwater op de ketel is ingesteld op 55 graden (heeft geen buffervat dus gaat pas verwarmen als er vraag is naar warm water).
cv water is ingesteld op 60 graden. de cv ketel word aangestuurd door een toon die in de woonkamer hangt.'
het gekke is dat als ik de toon met z'n verbruiksmeter mag geloven gebruiken we 2m3 gas om 10a15min te kunnen douchen (geen besparende douchekop).
Speedy-Andre schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:59:
[...]

de de hoogte van beganegrond is 3.4m en de hoogte van de 1e verdieping is rond de 2.8m
(schuif)deuren van de garage gaan niet vaak open (alleen in het weekend om in en uit te rijden).
aegis schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:03:
@tha- Ik zou zelf van de HR++ HR+++ glas maken met kunstof of hardhout kozijnen en dan het hele huis laten doen inclusief voor/achterdeur. Daarnaast zou je goed naar de gevel kunnen kijken indien een spouw aanwezig is deze laten vullen indien geen spouw van buiten af extra isoleren met steenstrip inclusief isolatie, kan natuurlijk ook vanbinnen uit maar dan verlies je wat ruimte. De vloer zou indien er een kruipruimte is zelf makkelijk kunnen isoleren zie bijv. het topic Kruipruimte vloer (na-)isoleren indien ramen en kozijnen doet zou je ook moeten kijken naar ventilatie of dat beter kan met balans ventilatie of mechanische ventilatie co2 gestuurd. Als de deuren+ventilatie aanpakt krijg je ook meer subsidie zie seeh.

Vind het trouwens raar dat vanwege de kou geen ramen/kozijnen gedaan kunnen worden, het is relatief maar een korte klus 1 tot max 2 weken werk en s'ochtends het oude kozijn er uit halen en s'middags zit het nieuwe kozijn er weer in. Dus je zit niet langer dan een paar uur in de kou heb zelf ook mijn kozijnen+ramen laten vervangen dit jaar in februari en was geen probleem.

Denk wel dat je voor al het isolatiewerk al wel gouw tussen de 30 en 40K kwijt bent exclusief het dak. Hier zou je 20% subsidie op kunnen krijgen plus 4k als je aan extra voorwaarde voldoet.

Pas als je dat gedaan hebt moet je gaan kijken naar warmtepompen/zonneboilers, en als het even kan zou ik dan kijken naar water/water warmtepomp met vloerverwarming. lucht/water kan ook maar is iets minder efficient als water/water. Vloerverwarming is zeker een aanrader want waarschijnlijk zul je ook de radiatoren moeten vervangen en als je dan LTV radiatoren neemt is het zeker niet goedkoop.
Voor het warmtepomp verhaal ben je ook minimaal 15 tot 30k ex subsidies kwijt.

Hou ook rekening mee dat de waarde van de woning veranderd wat je kan helpen in een lagere risico klassen te komen van de hypotheek wat je ook weer 0.1/0.2 procent kan besparen
de beneden verdieping (beganegrond) is voorzien van een stenen spouwmuur (geen isolatie erin) en de hele 1e verdieping is van hout.
de binnen muren boven zijn van gipsplaten en gestuukt. tussen de binnenmuur en de buitenkant zat 10cm loze ruimte (lucht) die ben ik nu aan het vullen met 10cm pir platen en de randen/naden dichten met purschuim. hier is een foto van de voorkant en zijkant van het huis (toen het nog tekoop stond) daar kan je zien dat er enorm veel glas aanwezig is en dat de ramen vervangen niet zo makkelijk in 1 middagje gedaan is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AZ3xivGC0iJONBIiWSUS2VP0/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3Pzmuxdr31lk93dUPpDSEuSo/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4yNxXrA9Gqh4xDDlL4dExzPL/thumb.jpg

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

tha- schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:55:
[...]

de garage is niet verwarmd (in de winter stook ik daar met een hetelucht kanon op diesel).
wel lopen de cv leidingen vanaf de cvketel naar het woonhuis (woongedeelte op de 1e verdieping) maar die zijn ingepakt met buis isolatie. de garage deur gaat niet vaak open (is een hobby garage), wel sluit de deur niet helemaal goed af op de muren (schuifdeuren).

[...]

garage loskoppelen bedoel je de verwarming daarmee? in dat geval kan dat niet want de garage is niet eens door de cv of een gas kachel verwarmd.

tapwater op de ketel is ingesteld op 55 graden (heeft geen buffervat dus gaat pas verwarmen als er vraag is naar warm water).
cv water is ingesteld op 60 graden. de cv ketel word aangestuurd door een toon die in de woonkamer hangt.'
het gekke is dat als ik de toon met z'n verbruiksmeter mag geloven gebruiken we 2m3 gas om 10a15min te kunnen douchen (geen besparende douchekop).

[...]

de de hoogte van beganegrond is 3.4m en de hoogte van de 1e verdieping is rond de 2.8m
(schuif)deuren van de garage gaan niet vaak open (alleen in het weekend om in en uit te rijden).

[...]

de beneden verdieping (beganegrond) is voorzien van een stenen spouwmuur (geen isolatie erin) en de hele 1e verdieping is van hout.
de binnen muren boven zijn van gipsplaten en gestuukt. tussen de binnenmuur en de buitenkant zat 10cm loze ruimte (lucht) die ben ik nu aan het vullen met 10cm pir platen en de randen/naden dichten met purschuim. hier is een foto van de voorkant en zijkant van het huis (toen het nog tekoop stond) daar kan je zien dat er enorm veel glas aanwezig is en dat de ramen vervangen niet zo makkelijk in 1 middagje gedaan is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De foto's zijn enorm klein helaas.
Voor het plaatsen van nieuwe kozijnen maakt het verrassend weinig uit hoe groot de ramen zijn. Bij ons is alles net verdeeld in 2 ramen van ~80 x 120 per kamer en dat is duurder dan 1 groot raam...

Je bent 10cm PIR in je spouw van 10cm aan het proppen?
Stop daar snel mee! Daar krijg je vochtplekken van!
Een spouw moet kunnen ventileren om het verschil in luchtvochtigheid en temperatuur te regelen.
Warme lucht van 40% luchtvochtigheid die afkoelt maar het vocht niet kwijt kan klapt makkelijk naar 100% luchtvochtigheid en vormt condens.
https://www.engineeringto...c-chart-mollier-d_27.html

De standaard is buitenmuur - ventilatiespleet (~4cm) - isolatiemateriaal (PIR of minerale wol) - binnenmuur

BThGvNeOA

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11 19:41
DropjesLover schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:09:
[...]

Een spouw moet kunnen ventileren om het verschil in luchtvochtigheid en temperatuur te regelen.
Warme lucht van 40% luchtvochtigheid die afkoelt maar het vocht niet kwijt kan klapt makkelijk naar 100% luchtvochtigheid en vormt condens.
Nee hoor. Dat is geheel afhankelijk van de toegepaste isolatie en materiaal van de muren. Zomaar een “waarheid” als deze verkondigen heeft niet zo veel zin. Veel te veel variabelen die daarop invloed hebben.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tha- schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:55:

Met een 4 persoons gezin gebruik(t)en we voor 165 vierkante meters max 2.000 kuub gas en dat heb ik gehalveerd met isoleren (nu minder dan 900 kuub) dat met een HRe ketel (CW4)

tenzij je je gasfornuis 24x7 aan heb staan als extra verwarming denk ik niet dat je kook gedrag daarop invloed heeft (meestal 5% tot 10% uitschieter is 15%) .. Dan houd je nog 85% over aan verwarming..

intergas kombi kompakt HRE 28/24 A heeft de optie tot https://www.intergas-verw...dingen/comfort-touch-app/ staat daarin niet het verbruik van warmwater/verwarming ? in mijn nefit app kan ik het verbruik van verwarming / warm water inzien..

maar dan nog dan moet iemand een 3 kuub zwembad vullen met water van 60 graden oid .. dus erg waarschijnlijk is dat niet ..

ps je elektra verbruik is vergelijkbaar met dat van mij en gemiddeld is dat 65 euro p/m dus erhm de rest van je maandbedrag = gas .. (ben wel benieuwd hoeveel je ingeschat bent)

Tja vanalles

• tha-
vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:45:

ps je elektra verbruik is vergelijkbaar met dat van mij en gemiddeld is dat 65 euro p/m dus erhm de rest van je maandbedrag = gas .. (ben wel benieuwd hoeveel je ingeschat bent)
ze (greenchoice) gaan ervan uit dat ik dit jaar evenveel ga gebruiken als afgelopen jaar.
dit gaat al wat minder worden met de isolatie.
DropjesLover schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:09:
[...]

De standaard is buitenmuur - ventilatiespleet (~4cm) - isolatiemateriaal (PIR of minerale wol) - binnenmuur
tot op heden hebben we geen last van vocht plekken oid, nu zit er tussen het isolatie en het hout aan de buitenkant nog wel wat ruimte (zal geen paar cm zijn maar het isolatie maakt geen contact met het hout aan de buitenkant).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tha- schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:53:
[...]

ze (greenchoice) gaan ervan uit dat ik dit jaar evenveel ga gebruiken als afgelopen jaar.
dit gaat al wat minder worden met de isolatie.
dat is niet mijn punt ..

1) je hebt een app voor je ketel ? kan je de verbruik inzien :? .. als het goed is moet dit 90% tot 95% van je verbruik verklaren .. lees wat je mist zou paar kuub (15 oid) moeten zijn voor je koken ..
--> Dan weet je in ieder geval dat je geen lek hebt en dus (veel) winst met isoleren kan behalen ..

2) wat is je maand bedrag aan greenchoice als je dat (wilt ) delen ?

Tja vanalles

• tha-
tha- schreef op maandag 9 september 2019 @ 00:13:
[...]

dank voor de links die je stuurde :) het isoleren zijn we volop mee bezig, dit is ook zeker de bedoeling dat zowel het dak,muren en vloeren volledig geïsoleerd worden. echter heb ik na afgelopen jaar een maandelijkse voorschot van €550,- op gas en elektriciteit. dit gaat minder worden maar het glas(en kozijnen) vervangen en het dak isoleren is dit jaar niet meer haalbaar (weer is slecht om de werkzaamheden uit te voeren, kozijnen te laten maken en we zijn nog met de vergunningen bij de gemeente bezig). daarom zou ik bijvoorbeeld een zonneboiler of warmte pomp alvast willen installeren om de maandelijkse kosten alvast wat naar beneden te brengen en dalijk het systeem verder uit te breiden/verbeteren om zelfvoorzienend te worden. maar het isoleren gaat ook van de winter gewoon door (vloeren tussen begane grond en 1e verdieping verder te isoleren).
ik betaal maandelijks dus €550 aan greenchoice als voorschot.
helaas kan heeft de cv ketel geen app waar ik het verbruik kan zien, ik heb nog analoge gas en elektra meter waar een een sensor voor de toon op zit (juiste waarde per rotatie ingesteld).
maar bia de toon kan ik alleen het huidig elektra verbruik zien en het totaal verbruik van gas en elektra per dag (om 12uur 's nachts reset deze).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tha- schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:07:
[...]

helaas kan heeft de cv ketel geen app waar ik het verbruik kan zien, ik heb nog analoge gas en elektra meter waar een een sensor voor de toon op zit (juiste waarde per rotatie ingesteld).
maar bia de toon kan ik alleen het huidig elektra verbruik zien en het totaal verbruik van gas en elektra per dag (om 12uur 's nachts reset deze).
Wauw .. stel 100 tot 70, aan elektra betaal je 450 aan gas .. pfff yikes zo koud was vorig jaar niet.
5500,- per jaar aan gas (waarvan veel belasting)

Doe je zelf een lol .. pak een schrift noteer datum en tijd en houd ff een paar dagen je gas verbruik bij.. en de temp in huis (en buiten) hoeft niet op de graad exact te zijn. in excel oid en met die gegevens bellen naar intergas die kunnen je wellicht helpen met checken v.d instellingen

Een oud topic maar wellicht relevant https://forum.fok.nl/topic/2194676/1/999 je cv hoort 0,30 m3 ofzo te verbruiken (ff in de papieren neuzen) met een beetje reken werk ben je er zo achter of je binnen de norm valt.

ter info min buren met vergelijkbaar woonoppervlak (200m2) betalen 350/400 aan de leverancier.. huisjes zijn uit 1975 en jij hebt al wat isolatie gedaan ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 09-09-2019 20:27 ]

Tja vanalles

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

tha- schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:07:
[...]

De ter... :')

Meten is weten; wat is je verbruik per dag in de niet stook periode en wat is het in stookperiode.

Je kan mij niet wijsmaken dat je huis zo energie onzuinig is om te verwarmen dat je dit er doorheen stookt. Zelfs niet in een vrijstaand huis met jouw inhoud.

Verder is alles wel gezegd wat je eerst moet doen. Maar wat zijn de instellingen van je thermostaat? Wat is je setpoint, wat is je stookprotocol etc.

Overigens is 2 m3 gas per douchebeurt ook bizar. Ik verbruik amper 900 liter om met 5 man te douchen :X. Hoelang douchen jullie per persoon?

Edit: 10 tot 15 minuten douchen per persoon :'). Als dat een indicatie is van hoe jullie verder met gas omgaan.... is dat iedere dag?

Als het namelijk iedere dag is, dan is dat al 4 m3 per dag. Dat is ruim 1200m3 aan SWW. Dan is je stookverbruik dus ~ 3100m3 wat al een pak meer in de richting is.
Keukenboiler of wassen jullie ook af met warm water uit de ketel?

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 09-09-2019 20:39 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• No Hands
Lees je je gasverbruik af op je Toon of je analoge meter?
Als jouw Toon sensor verkeerd meet op je analoge meter dan is er wellicht niets aan de hand.
Lees de stand eens een paar dagen per dag af op je analoge meter.

• tha-
setpoint van toon staat op 17 graden, vandaag heeft de cv niet aan gestaan (veel glas en zon dus warm genoeg) er is alleen gekookt vandaag en (nog) niet gedouched en volgens toon is er vandaag 0.02m3 gebruikt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/axTccwBT2QtQbZDt7a0jzdNQ/medium.jpg
in het gootsteen kastje staat een 10l close inboiler voor de keuken.
stook protocol staat uit geschakeld (staat niets in geprogrammeerd).
het verbruik lees ik af van de toon (heb ik opgehangen nadat ik de enorme rekening kreeg om gemakkelijker het verbruik af te lezen per dag).en helaas klopt de toon want de meterstanden vliegen ook zo hard omhoog helaas.

• No Hands
Dan wordt het toch isoleren, isoleren, isoleren. En subsidie :)

• tha-
na en leuke weekje (veel regen en lekkage ) breekt er nu weer een beter weekje aan :)
vandaag een 120l warmtepomp boiler binnen gehad. deze gaat deze week geinstalleerd worden(elke avond stukje verder) en zaterdag worden de leidingen tussen de boiler en de warmtepomp geinstalleerd.
a.s. zaterdag worden er ook 2x 3.5kw airco units geinstalleerd in de woonkamer/keuken (openkeuken).
dmv de airco units gaan we proberen de woonkamer en keuken warm te houden komende maanden (daar zijn de muren al geisoleerd). de boiler gebruiken voor het sww en dan kan van mij part de stekker uit de gas slurpende cv ketel >:) >:) .
ook is de nieuwe boiler voorzien van een extra hygiëne spiraal waar ik in de toekomst ook een zonnecollector op kan aansluiten.

ik geef zaterdag avond nog een mooie post als alles volledig operationeel is :D :D

[ Voor 8% gewijzigd door tha- op 07-10-2019 22:04 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Neem een (gratis) account bij enelogic en analyseer eerst eens je verbruik. Wanneer springt het gasverbruik aan en met welke pieken? Dan kan je in ieder geval zien waar en wanneer het gasverbruik vandaan komt.

Ik betwijfel of het verbruik enkel door SWW komt...

Gelukkig is er tegenwoordig weer subsidie voor isolatie.

Worden de radiatoren uberhaupt warm, misschien dat de leidingen verkeerd zijn aangelegd :?

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 08-10-2019 09:43 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• tha-
kmf schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:42:
Neem een (gratis) account bij enelogic en analyseer eerst eens je verbruik. Wanneer springt het gasverbruik aan en met welke pieken? Dan kan je in ieder geval zien waar en wanneer het gasverbruik vandaan komt.
heb een account aangemaakt maar je kan alleen (slimme)digitale meters koppelen en die heb ik niet.
Ik betwijfel of het verbruik enkel door SWW komt...
het komt door de cv ketel met een doorstroom geiser (geen buffervat voor warm water).
zodra de cv ketel aan slaat of sww moet verwarmen gebruikt hij abnormaal veel gas.

sinds zaterdag avond 2x Mitsubishi MSZHR35VF 3.5kw split unit in de woonkamer.
binnen 30min van 15 graden naar 22 graden :)
ook is zaterdag de 120liter boiler met warmtepomp aangesloten( ELDOM Green Line 120 liter Lucht-water warmtepompboiler).
met extra spiraal in de boiler om volgend jaar een zonnecollector met heatpipes aan te kunnen sluiten.

sinds zaterdag avond de stekker uit de cv ketel gehaald en de gas kraan dicht! (we koken nu alleen nog op gas). nu is er voor stad aan 't haringvliet een subsidie van €500 op een inductiekookplaat (omdat ze binnen 5 jaar van het gas af willen). dat klinkt ook wel erg interessant :P

ondertussen druk bezig met (bouw) tekeningen laten maken en informatie verzamelen voor de aanvraag bij de gemeente voor de omgevingsvergunning.

• No Hands
Nou hou dan nu je elektrometer maar in de gaten :)

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-11 15:05
En hoe is de huidige stand van zaken ? Benieuwd of het warm te houden is / elektraverbruik buitensporig is.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 18:55
Niet alleen ISOLEREN maar ook VENTILEREN! Als je een ventilatiekanaal hebt dan kijken naar WTW, als je niks hebt is het misschien lastig uberhaupt ventilatiesysteem te integreren. Msischien kun je dan kijken naar decentrale ventilatie.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 18:55
tha- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

sinds zaterdag avond 2x Mitsubishi MSZHR35VF 3.5kw split unit in de woonkamer.
binnen 30min van 15 graden naar 22 graden :)
Ja maar heb je nu ook geïsoleerd dat blijkt niet uit de post? Met een beetje geluk kun je namelijk na isolatie met 2.5 kW je hele huis verwarmen.

• tha-
bobke77 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:45:
En hoe is de huidige stand van zaken ? Benieuwd of het warm te houden is / elektraverbruik buitensporig is.
in de woonkamer en keuken (waar de airco's hangen) is het heerlijk :) de rest van het huis is nu niet verwarmt, de badkamer doen we met een straalkachel verwarmen als we gebruik ervan maken en de slaapkamer is niet verwamd nu, maar goede dekens doen wonderen :P
traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:02:
[...]
Ja maar heb je nu ook geïsoleerd dat blijkt niet uit de post? Met een beetje geluk kun je namelijk na isolatie met 2.5 kW je hele huis verwarmen.
de muren van de woonkamer en keuken waren al voorzien van 10cm pir platen, het dak en de vloer is nog niet geïsoleerd (dak word pas in het voorjaar ivm vergunning en mooi weer) en de vloer gaan we deze week/aankomend weekend beet pakken.

overdag hebben we de ventilatie roosters open die boven het glas in de kozijnen zitten. persoonlijk heb ik nog geen nadelen bevonden. maar ik ga dit zeker meepakken om te verbeteren.

de elektra..... tsjaa ik heb nu 2000kwh gebruikt van 9-9-19 tot 25-11-19 maar dat komt niet alleen van de airco;s :P de comporessor, 4koloms brug en het las apparaat hebben ook aardig wat diensten gedaan in deze periode. het gas verbruik is van 9-9-19 tot 25-11-19 maar 30M3, dat was eerst per dag :X
we koken nu alleen nog maar op gas.

over de boiler met warmtepomp ben ik zeer te spreken, je hoort het totaal niet en heb tot nu toe altijd een heerlijk warme douche :*)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

tha- schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:07:
[...]

in de woonkamer en keuken (waar de airco's hangen) is het heerlijk :) de rest van het huis is nu niet verwarmt, de badkamer doen we met een straalkachel verwarmen als we gebruik ervan maken en de slaapkamer is niet verwamd nu, maar goede dekens doen wonderen :P
Qua slaapkamer ben ik het helemaal met je eens, wij hebben niet eens een verwarming op de slaapkamer en heb er ook geen behoefte aan. Ik ben wel blij dat we een goed verwarmde (en geïsoleerde) badkamer hebben want dat is 's morgens, samen met de keuken het warmste deel van het huis en ook de enige ruimte (samen met de keuken) waar we 's morgens tijd in doorbrengen.

De rest van het huis moet bij ons juist wel verwarmd worden, daar brengen we juist meer tijd door dan in de woonkamer :p

Een airco in de woonkamer zou ik wel willen, ipv de gaskachel. Het probleem is alleen hoe hem aan te sluiten (zonder dat je kabels over de vloer gaat krijgen).
het gas verbruik is van 9-9-19 tot 25-11-19 maar 30M3, dat was eerst per dag :X
we koken nu alleen nog maar op gas.
Dan had je wel een heel hoog gasverbruik. Onze max is 22m3 en dat was in 2017, tijdens die hele koude periode eind februari/begin maart. Ons gemiddeld gebruik voor november is zo'n 8m3 per dag (naar boven afgerond), waarvan zo'n 0,5m3 voor koken en douchen.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-11 20:43
tha- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

120liter boiler met warmtepomp aangesloten( ELDOM Green Line 120 liter Lucht-water warmtepompboiler).
met extra spiraal in de boiler om volgend jaar een zonnecollector met heatpipes aan te kunnen sluiten.
En heb je daar dan genoeg warm water van voor het douchen? Is nogal een contrast...

• tha-
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:32:
[...]
Een airco in de woonkamer zou ik wel willen, ipv de gaskachel. Het probleem is alleen hoe hem aan te sluiten (zonder dat je kabels over de vloer gaat krijgen).
de split unit heeft een binnen unit die aan de muur hangt en daarachter gaan de 2 leidingen en de stuurstroom kabel naar de buiten unit (je ziet alleen de unit hangen zonder kabels of leidingen).
DjAntoon schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:11:
[...]

En heb je daar dan genoeg warm water van voor het douchen? Is nogal een contrast...
ik heb nu 120 liter op 65 graden wat je nog terug mengt met de thermostaatkraan bij de douche.
dat is zeer goed te doen hoor. zelf het bad kan ik helemaal vol laten lopen zonder koud water te krijgen.
ik kan de boiler ook nog hoger zetten in temperatuur (tot 80 graden dacht ik) dan kan je meer verbruiken maar de energie die je erin moet stoppen is dan natuurlijk ook een stuk hoger.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

tha- schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:41:
[...]

de split unit heeft een binnen unit die aan de muur hangt en daarachter gaan de 2 leidingen en de stuurstroom kabel naar de buiten unit (je ziet alleen de unit hangen zonder kabels of leidingen).
Het probleem bij ons is asbest. Wij hebben een schouw, maar in het rookkanaal zit een asbestpijp. En deze is niet zomaar even te verwijderen (zonder het hele rookkanaal plus schoorsteen te slopen). Mijn idee was om via het rookkanaal alles naar de binnenunit te brengen (de vloer van de verdieping erboven is van hout, met twee lagen en een loze ruimte ertussen, waar perfect kabels en buizen kunnen liggen). Maar ook dan heb je weer het probleem van asbest...

En ik wil geen gat door de buitenmuur heen, omdat dat het aangezicht van ons huis ernstig aantast (ik weet het, sommige vinden dat een onzin reden, ik heb dit o.a. huis gekocht omdat ik verliefd was op het aangezicht)

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 16:12

Trebbors

Failure is no option!

Wat is de temperatuur op jullie ongestookte verdieping wanneer de temperatuur buiten zakt tussen 0 en 5 graden?

Geen last van vocht en schimmel op de slaapkamers?

• No Hands
Trebbors schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:01:
Wat is de temperatuur op jullie ongestookte verdieping wanneer de temperatuur buiten zakt tussen 0 en 5 graden?

15 graden is het laagste wat ik gezien heb, en nee, geen schimmel. Wel altijd ventilatie systeem draaien.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ventilatie is key. Nog nooit last gehad van vocht (behalve van sneeuw op bed omdat het raam nog open stond tijdens een sneeuwbui, en regenwater wat naar binnen liep door een lek in het dak). Toen we dit huis kochten, hing er echt zo'n "oude huizen" lucht op zolder, maar dat is helemaal weg (strippen en ventileren)

(oh, -2 is het laagste wat ik gezien heb in de slaapkamer)

[ Voor 5% gewijzigd door Wailing_Banshee op 28-11-2019 09:26 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij ons moet er ook nog een nieuw dak op. Het is nu soms maar 12 graden op de bovenverdieping op die momenten. Als het met een nieuw dak (ik denk 2021) 15 graden is wanneer het nu 12 graden is dan zou dat een grote winst zijn. De ramen zijn wel allemaal geisoleerd.

Ventilatie is hier nu nog twee roosters in het dak. Een in de badkamer en een in het toilet.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:26:
[...]

Oei, bij ons in de veranda kan dat wel gebeuren. Zet je dan niet de verwarming even aan voor je gaat slapen? Met 12 graden slapen wij al met een thermodekbed en joggingbroeken en truien en een extra deken :p

Het lijkt me trouwens niet zo'n goed plan om een heel dorp in 6 jaar van het gas te halen. Volgens mij gaan veel mensen dan over op pellets of gasflessen waar je niks mee wint. Ik denk dat het niet lukt binnen 20 jaar iedereen van het gas af te krijgen. Dat zal een langzaam proces worden. Ik zit zelf ook nog aan een nieuwe cv-ketel op gas te denken ter vervanging van de oude binnen twee jaar.

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 28-11-2019 09:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 16:12

Trebbors

Failure is no option!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:26:
[...]

Ventilatie is key. Nog nooit last gehad van vocht (behalve van sneeuw op bed omdat het raam nog open stond tijdens een sneeuwbui, en regenwater wat naar binnen liep door een lek in het dak). Toen we dit huis kochten, hing er echt zo'n "oude huizen" lucht op zolder, maar dat is helemaal weg (strippen en ventileren)

Bij ons is het een 13 graden dan en de raam staat ver open. Toch ontdek ik na een jaar telkens wat spikkeltjes op de muur. Gemakkelijk te verwijderen, maar toch. Geen spouwmuurisolatie, zou het toch eerder condenseren op de koude muur bij vochtige lucht buiten? Koude lucht kan al minder vocht bevatten, dus alleen luchten is misschien niet altijd voldoende.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er is wel ineens een sprong in het verhaal ontstaan, maar wat een gasverbruik was dat joh... Vreemd dat je het uberhaubt voor elkaar krijgt om zoveel er doorheen te pompen per dag. Heb vorig jaar noodgedwongen in januari het huis op moeten stoken ivm het drogen van de vloer. Hebben het daarbij letterlijk tot 30 graden opgestookt met een huis van 210m2, en kwamen niet boven de 25kuub uit.

Maar ben nu vooral benieuwd hoe je stoomverbruik nu uitwerkt. Slimme meter wellicht wel handig om het een beetje in de gaten te houden. Ben je nu gegaan voor een Lucht/Lucht warmtepomp?

Als ik een bericht zie als:
"binnen 30min van 15 graden naar 22 graden"

ga ik daar wel vanuit, maar ik krijg een beetje het idee dat je dit als heilige graal ziet.
Snel verwarmen is niet comfortabel. Het materiaal (muren, vloeren en zelfs meubels) krijgen de tijd niet om op te warmen en blijven koude uitstralen. Met als gevolg dat je erg onregelmatig blijft stoken.

Hoe langzamer hoe beter. Als je dan toch nog aan het verbouwen bent was ik ook zeker voor vloerverwarming door het hele huis gegaan. Stukken meer comfort.

En in algemene zin, zoals hier al vaker aangegeven:
1. Isoleren
2. Isoleren
3. Isoleren
4. Afgiftesysteem aanpassen
5. Warmtebron aanpassen

Elke andere volgorde gaat je een hoop geld en frustratie kosten.

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 28-11-2019 10:06 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:27:

Oei, bij ons in de veranda kan dat wel gebeuren. Zet je dan niet de verwarming even aan voor je gaat slapen? Met 12 graden slapen wij al met een thermodekbed en joggingbroeken en truien en een extra deken :p
Welke verwarming :D Dat was wel een extreme situatie hoor. Het was toen -20 buiten, met een ijskoude noordoosten wind, met een slaapkamer, waarbij de beide dakramen open stonden die uitkijken op het noordoosten. De gemiddelde wintertemperatuur is een graad of 5. Voor mij een perfecte slaapkamer temperatuur (het is nu een graad of 10 en dat vind ik eigenlijk te warm).
Het lijkt me trouwens niet zo'n goed plan om een heel dorp in 6 jaar van het gas te halen. Volgens mij gaan veel mensen dan over op pellets of gasflessen waar je niks mee wint. Ik denk dat het niet lukt binnen 20 jaar iedereen van het gas af te krijgen. Dat zal een langzaam proces worden. Ik zit zelf ook nog aan een nieuwe cv-ketel op gas te denken ter vervanging van de oude binnen twee jaar.
Hangt ervan af hoe het dorp het gaat aanspelen. Bij ons in het dorp zijn ook plannen, om het gehele dorp van het aardgas af te halen. Door middel van hybride warmtepompen (om het gas verbruik te verminderen) en door eigen productie van groen gas.
Trebbors schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:38:
[...]
Bij ons is het een 13 graden dan en de raam staat ver open. Toch ontdek ik na een jaar telkens wat spikkeltjes op de muur. Gemakkelijk te verwijderen, maar toch. Geen spouwmuurisolatie, zou het toch eerder condenseren op de koude muur bij vochtige lucht buiten? Koude lucht kan al minder vocht bevatten, dus alleen luchten is misschien niet altijd voldoende.
Wij slapen op zolder, dus ook geen spouwmuur. De muur die we hebben is een steense muur, die we van binnen wel goed geïsoleerd hebben. Hetzelfde met het dak, is gewoon van binnen geïsoleerd, met behulp van die standaard rockwool rollen. Nog niets gemerkt van schimmel.
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:42:
Maar ben nu vooral benieuwd hoe je stoomverbruik nu uitwerkt. Slimme meter wellicht wel handig om het een beetje in de gaten te houden. Ben je nu gegaan voor een Lucht/Lucht warmtepomp?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

• tha-

binnen blijft het boven de 10 graden waar niet gestookt word. precieze metingen nog niet verricht.
op de slaapkamers en ook in de badkamer geen schimmel of andere dingen, en voordat ik naar werk rijd gaat het klapraam altijd open en die staat de hele dag open totdat ik rond 17:30 thuis ben.
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:42:

Als ik een bericht zie als:
"binnen 30min van 15 graden naar 22 graden"

ga ik daar wel vanuit, maar ik krijg een beetje het idee dat je dit als heilige graal ziet.
Snel verwarmen is niet comfortabel. Het materiaal (muren, vloeren en zelfs meubels) krijgen de tijd niet om op te warmen en blijven koude uitstralen. Met als gevolg dat je erg onregelmatig blijft stoken.

Hoe langzamer hoe beter. Als je dan toch nog aan het verbouwen bent was ik ook zeker voor vloerverwarming door het hele huis gegaan. Stukken meer comfort.
geen slimme of digitale meter in dit huis :P gewoon zelf beetje in de gaten houden.
het is inderdaad een lucht/lucht warmtepomp (airco).voor voorlopig totdat het nieuwe (geïsoleerde) dak erop zit is het een zeer goede oplossing, maar na het nieuwe dak komen er ook zonnepanelen en een zonnecollector op. zelf zat ik ook al met vloerverwarming in gedachten maar ik moet even kijken wat de mogelijkheden zijn (verdiepingsvloer is van hout waar 2cm beton op gestort is met daarna tegels op geplakt).even kijken hoe (makkelijk) vloerverwarming hier te realiseren is. en de slaapkamers worden later dan uitgerust met LTV radiatoren.

hoe ze het allemaal in het dorp gaan aanpakken ben ik ook benieuwd naar, als er weer meer informatie is vanuit de gemeente zal ik dat zeker hier posten d:)b

• tha-
na een tijdje stilte :X even een kleine update :)
  • complete dak geïsoleerd (16cm pir platen met epdm dakbedekking)
  • inductie kookplaat geïnstalleerd
  • analoge meter vv door digitale (niet slim maar wel met p1 poort)
  • 32x 390wp mono panelen met Enphase micro omvormer geïnstalleerd
  • infrarood paneel tegen plafond badkamer
  • gas is opgezegd (leiding moet alleen nog verwijderd worden)
helaas door wat tegenslagen dit jaar geen vloerverwarming aan kunnen leggen :'( (op de verdeler na hebben we de vloerverwaming spullen al wel in huis).

ik weet niet of in nu juist een open of een gesloten verdeler wil (eventueel met warmtewisselaar).

het buffervat word op deze manier verwarmd:
  1. heatpipes
  2. monoblock
  3. pelletketel
in deze volgorde, als de ene het niet trekt moet het volgende in werking treden :P
dit word ook nog een leuk project met een plc (of een stukje pi met relayboard)
in theorie zou door de heatpipes en de pelletketel de temp in het buffervat flink omhoog kunnen gaan waardoor een geslotenverdeler niet echt handig is (mengt zelf niet tussen aanvoer en retour water)
en een open verdeler is misschien niet handig als de warmtepomp alleen werkt....

ook wil ik met de heatpipes schakelen tussen buffervat van de vloerverwarming en de warmtepomp boiler die er al hangt ( heeft ook een extra spiraal om een zonnecollector aan te sluiten).

heeft iemand van hier er ervaring mee of kan je me een stukje verder opweg helpen?

• tha-
na een lange periode klussen en wachten op de bestelling is dan eindelijk het 1000l buffervat en warmtepomp geleverd. nu alle puzzelstukjes nog verbinden :P

eind van het jaar word overal de vloerverwarming aangelegd.

ik weet alleen nog steeds niet welke verdeler(s) ik nu moet aanschaffen/gebruiken.

pallet cv staat ook al opgesteld en word binnenkort aangesloten op het buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx2pesnxS9H_wrGmHeLvUVhUDi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74hfjakwWRteo2P3zoccIgLA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYtsBbtA2LKZE5Rlyn02cJahGJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRPIwof7MHmL8kme0Jv6WlPE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsXahKSDGG4lZ2I3EXFjrSeVu24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwLoYc6ZFLrFqyaF4Ity082i.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1