Netwerk in nieuwe woning aanleggen feedback gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dus, over een paar weken krijg ik (wij) de sleutel van onze nieuwe woning. Het is een (relatief) kleine woning uit 2012. De huidige bewoners gaven aan dat het draadloos internet in de woning erg slecht was, een uitdaging die ik als tweaker natuurlijk wel aan wil pakken.

Helaas vind ik het aanleggen van netwerken een soort van mysterie, iets wat ik niet helemaal begrijp en wat het soms opeens werkt en daarna blijf ik er dan maar vanaf. Naja, vereist dus wat studeren en ervaring opdoen. Nu heb ik een aantal dingen uitgezocht en een plannetje geformuleerd. Wat heb ik van jullie nodig? Antwoord op een paar vragen en wat feedback op de plannen.

Ik heb het volgende netwerk bedacht:

internet layout
  • Een Ziggo Modem
  • Een router in de woonkamer, bedoeld voor tv, sonos, mediaspeler en WiFi in de woonkamer en eventueel de mogelijkheid om vanaf hier kabel de tuin in te trekken.
  • Een router op zolder eigenlijk voor WiFi op zolder en slaapkamers daaronder, hier komen een paar wifi apparaten.
  • Een switch op de werkkamer. Hier komen een PC en twee consoles te staan. In principe wired.
netwerk dwars
  • R1, router in woonkamer, kan bekabeld worden vanuit de kruipruimte.
  • R2, router op zolder, kan bekabeld worden door een koof langs de trap
  • S1, switch op werkkamer, kan bekabeld worden door vanaf zolder door het schuine dak een kabel te trekken.
top netwerk
  • Om te zien hoe de apparatuur zich ten opzichte van elkaar verhoudt
Dan ga ik e.e.a. aansluiten middels de tips uit dit topic. Ik heb hier stiekem al een testje mee gedaan bij mijn ouders die nu een netwerk met 1 modem(routercombi) en 1 extra accespoints hebben.

Eigenlijk is het bedoeld voor redelijk huis-tuin-keuken gebruik. Videodiensten, audio-streamen, beetje gamen. Eventueel wil ik ook wel aan de slag met een klein media-servertje maar daar heb ik nog niet eerder naar gekeken. Denk dat die dan op de zolder zou komen te staan.

Wat wil ik dan nog weten:
  • Ik neig naar het aanschaffen van 2 routers en een switch of zitten er echt nog voordelen aan bijvoorbeeld wat Unify apparatuur van Ubiquiti?
  • Wat is nu het verschil tussen "goedkope" en "duurdere" routers? Heb ik er voor mijn doeleinden baat bij om iets als een R7000 nighthawk of kan ik voor mijn gebruik prima uit de voeten met een TP-linkje?
  • Standaard firmware behouden of toch voor iets als OpenWRT kiezen? Ik lees hier wat gemixte ervaringen over.[/url]
  • Is het een optie om R2 en S om te draaien? Op zolder komt wel een Wifi apparaat, in de slaapkamers in principe niet.
  • Zou ik het Ziggo modem ook WiFi Signaal laten uitzenden of kan ik dit beter alleen door de routers laten doen?
  • Kiezen voor dezelfde SSID's of verschillende SSID's?
  • Algemene feedback op mijn plannen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01
Goede WiFi is belangrijk en als je daar niet veel verstand van heb ga dan voor een goede relatief makkelijke weg.

Zelf heb ik gekozen voor Ubiquiti Unifi, met POE switches en meerdere AP's.

Ik denk dat voor jou de Ubiquiti Amplifi series uitkomst biedt.
Tweaker review

15x330 SW38

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

SirLenncelot schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:11:
• Ik neig naar het aanschaffen van 2 routers en een switch of zitten er echt nog voordelen aan bijvoorbeeld wat Unify apparatuur van Ubiquiti?
Er zitten voordelen aan, anders werd die apparatuur niet zoveel verkocht. Maar er zitten ook nadelen aan, andes had iedereen ze thuis staan.
• Wat is nu het verschil tussen "goedkope" en "duurdere" routers?
Hier kan je m.i. niet 1 antwoord op geven, tenzij je echt supergoedkope rommel gaat aanschaffen.

De prijs van producten kan door van alles worden bepaalt, waaronder software, design, gebruiksgemak, ondersteuning, land van herkomst maar soms ook kwaliteit en duurzaamheid. Een belangrijk verschil kan zijn in hoeverre er ondersteuning is voor VLANs (802.11q), maar dat hebben de meeste kwalitatief goede ondertussen wel.
• Standaard firmware behouden of toch voor iets als OpenWRT kiezen? Ik lees hier wat gemixte ervaringen over.[/url]
Het hangt heel erg af van je wensen om “out-of-the-box” instellingen te kunnen doen.
• Is het een optie om R2 en S om te draaien? Op zolder komt wel een Wifi apparaat, in de slaapkamers in principe niet.
Als ik het goed begrijp heb je op elke verdieping een kabel. Dan zou ik vooral door te meten vast stellen waar je een adequate 5Ghz dekking hebt of niet, en aan de hand daarvan kijken waar je behoeftes liggen. Vooraf van een schema is een goede start, maar meten is weten.
• Zou ik het Ziggo modem ook WiFi Signaal laten uitzenden of kan ik dit beter alleen door de routers laten doen?
Er is op voorhand geen reden om dat niet te doen, maar teveel APs door elkaar is ook niet wat je wilt. Dan gaan ze elkaar soms in de weg zitten.
• Kiezen voor dezelfde SSID's of verschillende SSID's?•
Wil je roaming? Dan dezelfde SSID. Dat staat allemaal in de FAQ beschreven. Zie ook een van de vele reacties van @Cpt.Morgan
• Algemene feedback op mijn plannen.
[/list]
Ik zou nu nog niks kopen maar eerst eens wachten tot je de sleutel hebt :)

Dan je Ziggo modem-router aanslingeren en instellingen laten staan zoals Ziggo het ding aflevert. In ieder geval niet bezig gaan met bridge modus, dat levert m.i. vaak meer nadeel dan voordeel op, uitzonderingen daar gelaten. Ga je toch bridge mode gebruiken, zorg dan voor een goede NAT/firewall opstelling.

Een router != switch != access point. Dat heb je geloof ik zelf ook door. Helaas is men in de wereld het woord “router” gelijk gaan stellen aan “access point”, maar dat zijn functioneel dus verschillende dingen.

Als je hoofdprobleem “slecht WiFi” is, dan is de beste oplossing 1 router en een bekabelde access point op elke verdieping. Wellicht kan je uit met 2 stuks. Dus geen extra routers, mesh, repeaters of andere “draadloze” oplossingen.

Slecht “WiFi” is meestal te splitsen in een probleem met:
- dekking: 5GHz vs. 2.4 GHz, anno 2019 wil je overal 5GHz en eventueel 2.4 voor IoT
- bereik: een RSSI van -70 tot -75 dBm is een ondergrens waarop je moet richten

Meten van de RSSI kan met een smartphone, tablet of laptop. Die verschillen qua antenne, dus de reultaten kunnen ook verschillen. Alleen RSSI meten is slechts een indicatie want een compleet beeld krijg je nooit zonder dure (professionele) apparatuur. Maar het is weer beter dan streepjes tellen of “gevoel”.

Meerdere routers (dus niet routers die zijn omgezet naar access points) wil je waarschijnlijk vermijden, omdat het netwerksegmentatie oplevert. Je kunt dan soms wel en soms niet communiceren binnen je netwerk.

Een advies zonder budget is wat lastig, maar een idee kan zijn om je te richten op een complete oplossing zoals de genoemde Unifi. Je kan dat prima stapsgewijs doen door eerst 1 of meerder AP’s aan te schaffen. Daarna kun je kijken of je de andere componenten ook wilt gebruiken. Kan ook zonder. Op elke verdieping een AP-AC-Lite brengt je denk ik al een eind in de goede richting, wellicht lukt het met minder.

Let op: AP’s zoals de Unifi beheer je niet via een webGUI, maar in een Controller. Die hoeft niet permanent aan te staan, maar levert je bij 24/7 gebruik wel de nodige inzichten. De Controller van Ubiquiti kan je ook downloaden en installeren op een Windows/Mac/Linux machine, dat hoeft niet via de “Cloudkey”. Het kan dus met name gebruiksgemak en “tweakability” zijn waarom je voor zo’n oplossing kiest. De AP’s zijn qua signaal niet “sterker” of beter dan het AP van een combi-apparaat waar je zelf nu mee komt.

Kun je hier iets mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Thnx voor het uitgebreide antwoord!
Een router != switch != access point. Dat heb je geloof ik zelf ook door. Helaas is men in de wereld het woord “router” gelijk gaan stellen aan “access point”, maar dat zijn functioneel dus verschillende dingen.
ja klopt, ik heb het ook gemakzuchtig verwoord in mijn post. Als ik over router spreek dan bedoel ik router geconfigureerd als accespoint. En inderdaad niet meerdere routers in een netwerk.

Inderdaad een goede tip om het netwerk in delen op te bouwen nadat ik eea gemeten heb eerst. Wat ik wel snel moet beslissen is welke kabels er getrokken gaan worden, maar dat kan ik uiteraard sowieso doen.

Ik zal ook nog een keer het Unify topic doorlopen. Al vind ik het wel een nadeel dat die dingen zo weinig ethernetpoorten hebben. Ik vind het nog altijd fijn om apparatuur die op een vaste plek staat met een vaste kabel aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

SirLenncelot schreef op zondag 8 september 2019 @ 00:30:
Ik zal ook nog een keer het Unify topic doorlopen. Al vind ik het wel een nadeel dat die dingen zo weinig ethernetpoorten hebben. Ik vind het nog altijd fijn om apparatuur die op een vaste plek staat met een vaste kabel aan te sluiten.
Hebben ze gecombineerd in o.a. de In-Wall modellen, maar die plaatst je meestal op een minder logische plaats voor een AP. Dit is een van de duurdere: https://tweakers.net/pric...iti-unifi-in-wall-hd.html

Het hoeven ook niet per se dure Unifi switches te zijn. Ubiquiti heeft een goedkope EdgerouterX die je kan omzetten naar een managed VLAN aware switch: https://tweakers.net/pric...biquiti-edgerouter-x.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31

[...]

Inderdaad een goede tip om het netwerk in delen op te bouwen nadat ik eea gemeten heb eerst. Wat ik wel snel moet beslissen is welke kabels er getrokken gaan worden, maar dat kan ik uiteraard sowieso doen.
Zo ver ik ooit had gelezen kan Cat5e onofficieel 1g/bit's aan tot 50 meter vanuit gaande dat je ook 100% koper draden hebt.

Vermijd CCA en CCS kabels aangezien die meer weerstand bieden en mindere resultaat hebben.

Zelf heb ik een 20 meter CAT 6 ligen en met mij glasvezel van 750 m/bits heb ik zelf al 1 g/bit getrokken ( 125 M/bits via uplay )

Als je ziggo modem in bridge zet moet je wel een router kopen die de nat/DHCP regelt natuurlijk.

Suc6 met je keuzes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Verwijderd schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:59:
[...]
Wil je roaming? Dan dezelfde SSID. Dat staat allemaal in de FAQ beschreven. Zie ook een van de vele reacties van @Cpt.Morgan
De vraag wordt ook zooo vaak gesteld, dat ik het antwoord inderdaad maar ben gaan copy/pasten :) . Zie hier een van mijn vele reacties hierover: Cpt.Morgan in "wifi verbeteren, FRITZ!Box 5490, maar geen signaal na 1 muur"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelK14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 15:42
Hier wil ik toch ook nog even op reageren.

Q. Kun je SSID's delen met verschillende accesspoints
A. Ja, dat kan. Je kan elk wifi accesspoint dezelfde gegevens meegeven als SSID en password

Q. Werkt roaming dan
A. Nee!!!

Roaming is het seamless overschakelen naar een accesspoint met beter signaal.
Dat gebeurt gewoonweg niet met verschillende accesspoints zonder dat er enige intelligentie zit tussen de accesspoints.
Ja, als je zover verwijderd bent van accesspoint A dat je connectie verliest zal je (bv) telefoon opnieuw gaan zoeken en hetzelfde SSID vinden en daarmee verbinden omdat het password gelijk is. Maar dus alleen als je daadwerkelijk de verbinding even verliest (kan bv ook als je device in sleepmode is geweest), in alle andere gevallen blijft je device gewoonweg de slechte verbinding in stand houden.

Alleen de duurdere merken als bv Cisco en HP hebben wel werkende roaming. Of de betaalbare Ubiquiti gelukkig ook. Daar werkt het prima.
Tegenwoordig heb je ook mesh systemen die doen het voorzover ik begrijp ook, maar daar heb je weer andere uitdagingen.
(In Nederland bouwen we huizen met veel gewapend beton (= kooi van Faraday), houd daar rekening mee. In America kennen ze dat niet zo met al die houtskeletbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Arthion-nl schreef op zondag 8 september 2019 @ 01:13:
[...]
Zelf heb ik een 20 meter CAT 6 ligen en met mij glasvezel van 750 m/bits heb ik zelf al 1 g/bit getrokken ( 125 M/bits via uplay )
Yes, ik wilde ook voor een CAT6 kiezen, voelt als overkill atm maar dan ligt het er in ieder geval.
MarcelK14 schreef op zondag 8 september 2019 @ 09:26:
Maar dus alleen als je daadwerkelijk de verbinding even verliest (kan bv ook als je device in sleepmode is geweest), in alle andere gevallen blijft je device gewoonweg de slechte verbinding in stand houden.
Exact waar ik bang voor ben, dan zou het hele netwerkje al geen zin meer hebben.

Ik ga me meer verdiepen in apparatuur van Ubiquity, er worden in diverse antwoorden flink wat voordelen opgesomd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graunie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-07 17:40
Kijk anders ook eens naar de "Aruba Instant On" access points. Aruba is (in principe) HPE en zijn in de zakelijke markt zeer bekend. Ze hebben een nieuwe lijn uitgebracht om te concurreren in het instap segment. Deze oplossing biedt setup, beheer en inzicht op je wireless netwerk vanaf je smartphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]
ja klopt, ik heb het ook gemakzuchtig verwoord in mijn post. Als ik over router spreek dan bedoel ik router geconfigureerd als accespoint. En inderdaad niet meerdere routers in een netwerk.
Waarom dan routers? Een router routeert (duh), een access point doet min of meer hetzelfde als een switch, alleen draadloos (heeeeeel simpel gezegd).
Ik zou switches neerzetten op de plaatsen waar je die routers aangeeft, en daar (indien nodig) access points aan hangen, zeker als je op die plaatsen meerdere PC's of andere apparatuur hebt staan. Voordelen zijn duidelijk: makkelijker in beheer en goedkoper. De nadelen zijn dat je losse access points moet kopen. Maar ja, twee 5 Ports switch met 2 Ubiquity access points kosten nauwelijks meer dan 2 routers die je vervolgens als access points in gaat zetten.
Hoewel Cat5e voor de thuissituatie over het algemeen voldoet, is het prijsverschil met Cat6a tegenwoordig zo klein, dat je misschien beter voor de laatste kan gaan. Beiden halen de 100 meter, Cat6a is wat "toekomst-vaster" (lees: mogelijkheid tot 10Gb, waar Cat5a tot 2,5 Gb kan halen met de juiste apparatuur).
Had je aanvulling gemist 8)7
Vandaar mijn idee om een paar switches te gebruiken en daar de access points aan te koppelen :)

Overigens heb je het er over om de switch op de werkkamer te bekabelen vanaf de zolder: ik neem aan dat je 2 kabels trekt vanaf het modem: 1 naar de access point en nog een langere kabel die door loopt naar je werkkamer? (Niet dat het per se nodig is: je kan natuurlijk ook een kabel vanaf de switch op zolder doortrekken naar de werkkamer. Maar als je toch kabels aan het trekken bent is een kabeltje meer nauwelijks extra moeite terwijl je daar later toch veel plezier van *kan* hebben).
Waarom overigens niet andersom? Een switch bekabelen op de werkkamer en vanaf daar een kabel naar zolder? Of is het aanleggen van bekabeling naar de werkkamer lastiger als naar zolder (dat is bij mij namelijk ook het geval)?

Verder: best kans dat als je in de werkkamer een access point ophangt, deze sterk genoeg is om op zolder voldoende signaal op te vangen. Kijk of je de access points in de gangen/overloop op kan hangen: centraal kunnen ze meer kamers van signaal bedienen dan als ze in de hoek van 1 kamer geplaatst worden :)
Dus misschien eerst de werkkamer aansluiten, testen en indien nodig later nog een access point toevoegen op zolder.

[ Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 08-09-2019 10:51 . Reden: Correctie ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou het allemaal veel simpeler maken.

- Modem, eventueel losse router, PoE switch op één plek.
- Vanuit daar kabels trekken naar 2 of 3 AP's in je huis (bijvoorbeeld de genoemde Ubiquiti's)
- Mocht je ook nog bedraag netwerk willen hebben, kabels naar de plek van je PoE switch trekken

Als het huis niet al te groot is, heb je een redelijke kans dat je met 2 AP's af kunt. In ons huis van 3 woonlagen en 140m2 groot, red ik het ook met 2. De ene hangt in de meterkast bij mijn modem, router, switch, NAS, etc, en de ander hangt op de 3e woonlaag. Dat is voldoende om ook Replay TV van Ziggo te gebruiken op de slaapkamer (die op de 2e woonlaag ligt).

Je maakt nu een slinger van S naar R2 naar M naar R1. Ik zou op de plek van M of R1 alles combineren en dan los van S naar dat centrale punt én los van R2 naar dat centrale punt.

M klinkt het meest logische, maar mogelijk moet je dan wel je zgn. AOP (Ziggo) laten verplaatsen naar de plek van M. Dat kost geld, maar is zeker de moeite waard omdat dan ook officieel je AOP dáár ligt. (Je moet dan wel mogelijk een tv kabel terug leggen van dat punt naar je woonkamer. Dat mag je gewoon zelf doen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gebeurt gewoonweg niet met verschillende accesspoints zonder dat er enige intelligentie zit tussen de accesspoints
Helemaal waar. Maar in de praktijk, in een gewoon huis, werkt het gewoon prima. Hoe vaak wil je nu echt een video bekijken terwijl je door het huis loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:14
Roaming werkt prima met oa Android telefoons met zelfde ssid.

Alleen als je seamless roaming (actief naar andere accespoint sturen met een (hardware) controler) wil zul je in het duurdere segment moeten kijken zoals unify / eap of aruba ed (unify/eap wel beduidend goedkoper dan aruba).

Cat5e is 1 gbit tm 100 meter en 10 gbit onofficeel tm 20 meter.

Cat 6 is 10 gbit tm 55 meter
Dat 6a is 10 gbit tm 100 meter (mits juist geaard)

Wat er in de toekomst gebeurd kan niemand voorspellen dus aan jou de keuze of je 6 of 6a gaat gebruiken maar als je het door loze leidingen wil trekken dan zou ik voor 6 gaan want 6a is aanzienlijk dikker en stugger dus max 1 per buis!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Wat ik eigenijk mis, is de info wat er allemaal aan "voorzieningen" is, Coax en / of utp wall outlet in de diverse (slaap)kamers, waar je dan de benodigde AP's kan plaatsen.

Als dat (nog) niet aanwezig is zou je zoiets kunnen gebruiken icm de benodigde brackets / wall outlets.

Vwb het netwerk zou je ook nog eens kunnen kijken naar bv een AP zoals deze van Ziggo (stiekem een Tp-link C7), voor verdere informatie kan je hier terecht.

[ Voor 58% gewijzigd door Comp User op 08-09-2019 12:13 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Seamless roaming kan in huis wel degelijk voordelen hebben. In onze situatie bleef het wireless device op de ap boven plakken met slechte ontvangst terwijl we al beneden waren op 3 meter van het andere ap.
Ik zou dus altijd kiezen voor seamless roaming.

Verder sluit ik me bij al het voorgaande aan.
Kabels trekken waar dat gaat, netjes afgemonteerd op een wand contact doos.
Type utp kabel is in mijn ervaring (nog) niet erg belangrijk, koop vooral kwaliteit.
Zelf zou ik bij iedere investering PoE meenemen, dit zal je in de toekomst goed uitkomen wegens een kabel voldoende en niet apart stroom voorzien.
Dedicated switches en ap’s. Ga niet rommelen met meerdere routers.

Succes, benieuwd naar het eindresultaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Q. Werkt roaming dan
A. Nee!!!

Dat gebeurt gewoonweg niet met verschillende accesspoints zonder dat er enige intelligentie zit tussen de accesspoints.
Je maakt een goed punt dat de AP’s samen een betere beleving kunnen geven door clients te dissocieren op basis van o.a. een minimaal RSSI niveau. Dat is dus een van de voordelen van een gencentraliseerd systeem.

Maar in historische context sla je de plank volledig mis door te stellen dat roaming (ik parafraseer) “gewoonweg niet gebeurd zonder intelligentie tussen de accesspoint”. Roaming is een term die door de jaren allerlei invulling heeft gekregen. Hier bijvoorbeeld een artikel uit 2011-2012 met een historisch overzicht van roaming sinds 1997, met name op het gebied van authorisatie vraagstukken.

Om even een analogie te maken: je kunt op de Franse tolwegen op allerlei manieren betalen. Ouderwets met muntjes ( :Z ) bij een persoon in een cabine (als ze er nog zijn), met muntjes/pinpas bij een automaat of met een kastje achter je voorruit. Dat laatste is veruit sneller, maar voor veel toeristen de moeite en de investering niet waard.

Maar ik zou daarom niet zeggen dat tante Truus geen gebruik maakt van tolwegen, simpelweg omdat ze geen betaalkastje achter de voorruit heeft zitten. Het advies dat ze misschien zo’n kastje kan overwegn op haar maandelijkse trip naar Marseille is natuurlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Q. Werkt roaming dan
A. Nee!!!

Ja, als je zover verwijderd bent van accesspoint A dat je connectie verliest zal je (bv) telefoon opnieuw gaan zoeken en hetzelfde SSID vinden en daarmee verbinden omdat het password gelijk is. Maar dus alleen als je daadwerkelijk de verbinding even verliest (kan bv ook als je device in sleepmode is geweest), in alle andere gevallen blijft je device gewoonweg de slechte verbinding in stand houden.
Dit wordt heel vaak geroepen, maar is niet (volledig) correct. De meeste moderne apparaten zullen tegenwoordig netjes, en uit zichzelf, op een sterker AP overstappen als dat beschikbaar is, en alle instellingen (dus niet alleen SSID, maar de rest ook) gelijk staan. Daar is GEEN volledig verlies van verbinding bij nodig. Wat wel kan, bij (semi-)professionele apparatuur (en volledige ondersteuning van roaming protocollen zoals 802.11r), is dat de tijd tussen de 2 verbindingen nog verder omlaag gaat.

Zie hier bijvoorbeeld trouwens ook een beschrijving van hoe iOS omgaat met APs: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 08-09-2019 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cpt.Morgan schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:34:
[...]

Dit wordt heel vaak geroepen, maar is niet (volledig) correct. De meeste moderne apparaten zullen tegenwoordig netjes, en uit zichzelf, op een sterker AP overstappen als dat beschikbaar is, en alle instellingen (dus niet alleen SSID, maar de rest ook) gelijk staan. Daar is GEEN volledig verlies van verbinding bij nodig. Wat wel kan, bij (semi-)professionele apparatuur (en volledige ondersteuning van roaming protocollen zoals 802.11r), is dat de tijd tussen de 2 verbindingen nog verder omlaag gaat.

Zie hier bijvoorbeeld trouwens ook een beschrijving van hoe iOS omgaat met APs: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068
Is dat "Roaming"?

Je wordt van dat soort gedrag écht niet vrolijk als je (intern) via VOIP aan het bellen bent (of een ander UDP protocol aan het gebruiken bent op 't moment dat er 'omgeschakeld' wordt).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelK14
Verwijderd schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:59:
[...]

Helemaal waar. Maar in de praktijk, in een gewoon huis, werkt het gewoon prima. Hoe vaak wil je nu echt een video bekijken terwijl je door het huis loopt?
Het werkt niet prima en heeft niets te maken met het bekijken van een video als je door het huis loopt.
Iedereen mag zijn eigen eigen en wensen stellen. Da's prima.
Ik geef alleen informatie waar al dan niet gebruik van gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelK14
Cpt.Morgan schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:34:
[...]

Ben erg benieuwd welk moderne device het dan wel goed doet.

Persoonlijk was ik het zat om steeds even mijn WiFi uit een weer aan te moeten zetten op bv mijn phone of tablet.
Sinds ik overgestapt ben op unifi van ubuquiti is het een verademing. Elke verdieping zijn eigen accesspoint en gaan... Heerlijk (helemaal omdat vrouw en kinderen ik niet meer mopperen, da's goud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Hier ook de Ubiquity oplossing, Heb ondertussen 2 in wall, 2 lite en een LR. In mijn huis hangt de In Wall (woonkamer) en LR (slaapkamer)

Vervolgens een Lite in de gang tussen kantoor en huis, een lite in de werkplaats en een in wall op het kantoor.

Werkt allemaal heerlijk stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
MarcelK14 schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:06:
[...]
Ben erg benieuwd welk moderne device het dan wel goed doet.
In principe alle moderne Android en Apple (zie de link die ik postte voor de beschrijving van het systeem van Apple) devices doen dit uitstekend,mits je echt alle instellingen van je APs identiek hebt staan. @dion_b heeft hier ook veel over geschreven her en der op dit forum.
Persoonlijk was ik het zat om steeds even mijn WiFi uit een weer aan te moeten zetten op bv mijn phone of tablet.
Sinds ik overgestapt ben op unifi van ubuquiti is het een verademing. Elke verdieping zijn eigen accesspoint en gaan... Heerlijk (helemaal omdat vrouw en kinderen ik niet meer mopperen, da's goud)
Snap ik helemaal. Een setup als die van Unifi (of welk ander centraal gemanaged systeem maakt het veel makkelijker om alles correct ingesteld te hebben. Dat is zeker een (heel groot) voordeel van een systeem zoals dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-10 07:01
Jullie zijn allemaal een belangrijke stap vergeten;

Volgens wie zijn de huidige bewoners voldoende competent om de wifi in dat huis aan te leggen en te beoordelen? En heeft TS de praktijkervaring uit dat huis, of zijn we alvast gewoon gadgets aan het zoeken op basis van spookverhalen van een stel dysfunctionals?

Misschien zaten die mensen met een 15 jaar oude standaard te kloten. Zeker als TS aangeeft dat het over een klein en jong huis gaat, vraag ik mij af of die wifi standaarden wel actueel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhombreloco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 13:53
graunie schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:42:
Kijk anders ook eens naar de "Aruba Instant On" access points. Aruba is (in principe) HPE en zijn in de zakelijke markt zeer bekend. Ze hebben een nieuwe lijn uitgebracht om te concurreren in het instap segment. Deze oplossing biedt setup, beheer en inzicht op je wireless netwerk vanaf je smartphone.
Inderdaad en dat zijn AC Wave 2 AP's aan een zeer scherpe prijs(70-100 euro). Voor de prijs heb je zelfs geen Ubiqiuiti voor.

Je moet eens kijken naar de onder kant van AP daar kan je zien dat het zelfs de zelfde hardware is van hun enterprise serie(305 kan je terugvinden op de onderkant).

Hopelijk trekken ze de Aruba lijn door naar de switches. Aruba is heerlijk om mee te werken.

Heb thuis hun IAP's.

[ Voor 11% gewijzigd door elhombreloco op 19-09-2019 20:05 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
@elhombreloco zie jij dan iets wat ik niet zie?

Ik vergelijk dan

• elhombreloco
@SirLenncelot

Je bent nu wel een Ubiqiuity AC Wave1 acces points aan het vergelijken met Aruba AC Wave2 acces points. Wat niet correct is.

https://www.centralpoint....1-art-r2w96a-num-8462511/
AP11 voor 73 euro.

Terwijl bij een ubiqituity ga je naar een Nano HD(159 euro) moeten kijken als je een Wave 2 AP wilt.

Persoonlijk zou ik sowiezo niet in AC wave Wave 1 AP gaan investeren onafhankelijk van wel welk merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier wil ik toch ook nog even op reageren.

Q. Kun je SSID's delen met verschillende accesspoints
A. Ja, dat kan. Je kan elk wifi accesspoint dezelfde gegevens meegeven als SSID en password

Q. Werkt roaming dan
A. Nee!!!

Dat is niet waar. Roaming is het overschakelen tussen access points op initiatief van de client. Dat kan (nagenoeg) naadloos gebeuren als bepaalde standaarden ondersteund worden (802.11k, v en vooral r), maar ook als dat niet gebeurt heet het nog gewoon roaming, lees de standaard er maar op na. Ik heb 802.11-2016 helaas niet thuis bij de hand, maar 802.11-2012 wel:
11.5.1.3.2 Security association in an ESS
In an ESS there are two cases:
— Initial contact between the STA and the ESS
— Roaming by the STA within the ESS

[...]

When FT is not enabled, a STA roaming within an ESS establishes a new PMKSA by one of the four schemes: — In the case of (re)association followed by IEEE 802.1X or PSK authentication, the STA repeats the same actions as for an initial contact association, but its Supplicant also deletes the PTKSA when it roams from the old AP. The Supplicant also deletes the PTKSA when it disassociates/ deauthenticates from all BSSIDs in the ESS. — In the case of SAE authentication followed by (re)association, the STA repeats the same actions as for initial contact association, but the non-AP STA also deletes the PTKSA when it roams from the old AP. Note that a STA can take advantage of the fact that it can perform SAE authentication to multiple APs while maintaining a single association with one AP, and then use any of the PMKSAs created during authentication to effect a fast BSS transition. — A STA (AP) can retain PMKs for APs (STAs) in the ESS to which it has previously performed a full IEEE 802.1X authentication or SAE authentication. If a STA wishes to roam to an AP for which it
FT oftewel Fast BSS Transition, 802.11r, is wat jij bedoelt met roaming, maar zoals je ziet wordt het nog expliciet roaming genoemd als FT niet enabled is.

Dat is goed nieuws! Je hebt geen dure enterprise-grade apparatuur nodig om goed door je huis heen te roamen. Enige wat je nodig hebt is AP's die tot zelfde ESS (Extended Service Set) lijken te behoren vanuit clientperspectief. Dat betekent dus:

Must have:
- SSID (netwerknaam) gelijk
- PSK (wachtwoord) gelijk
- Security gelijk (let op: WPA2-only is iets anders dan WPA/WPA2!)
- Encryption gelijk (let op: AES-only is iets anders dan TKIP/AES!)
- IP subnet gelijk (dus inderdaad geen aparte routers)

Nice to have:
- Zelfde vendor AP
- Zelfde vendor chipset in AP

Die laatste twee zouden niet uit moeten maken, maar je merkt dat het soms nogal eens mis kan gaan tussen (chipset) vendors in. Daarom is het handig voorzover mogelijk met identieke AP's te werken, dan weet je dat het goed zit.

Verder, TS, even back to basics:

Het punt met je "routers" is opgehelderd, je bedoelt AP's, maar die modem dan...

Je post een plaatje van een Motorola SB51xx modem - het lijkt op een SB5100E. Die heeft Ziggo inderdaad in een ver, ver verleden geleverd. De SB5100E is niet alleen erg sloom naar 21e-eeuwse begrippen (max snelheid rond de 25Mbps...), maar het heeft ook geen ingebouwde router. Als je daadwerkelijk een SB5100E hebt, moet je dus alsnog ergens tussen modem en rest van je netwerk een router hangen :o

Klopt het dat je exact die modem hebt? Of heb je een random plaatje gepakt en heb je eigenlijk een heel andere? In dat geval, geef eens aan exact wat je wel hebt (ook Ziggo-modems hebben merk en modelnr).
elhombreloco schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:24:
@SirLenncelot

Je bent nu wel een Ubiqiuity AC Wave1 acces points aan het vergelijken met Aruba AC Wave2 acces points. Wat niet correct is.
Wat zie jij dan als de toegevoegde waarde van Wave 2 boven Wave 1 bij 2x2 MIMO configuratie? In theorie MU-MIMO, maar 1) nauwelijks clients die het ondersteunen en 2) zelfs bij optimale use-case max 5% verbeterde IRL airtime efficiency en throughput, en die optimale use case is bij een internetcafe vol mensen die tegelijkertijd maximaal proberen te downloaden. In thuissituaties kun je simpel stellen dat MU-MIMO totaal geen toegevoegde waarde heeft en bij sommige chipset vendors (*kuch* Broadcom *kuch*) zelfs performance verslechtert als je het toevoegt.

Het is dus voor residentieel gebruik totaal gerechtvaardigd om een 2x2 MIMO Wave 1 AC apparaat met een 2x2 MIMO Wave 2 AC apparaat te vergelijken. Behalve grotere getal op sticker levert die laatste namelijk nul voordeel.
EUR 73 ex BTW ja. EUR 88.31 incl BTW. Nog steeds erg goedkoop voor wat het is, maar ruim een tientje duurder dan de UAP AC Lite. Vraag is exact welke voordelen het levert om de meerprijs waard te zijn. Als ik een groot netwerk in gebouw vol gebruikers zou beheren vol VLANs en policies zou ik het absoluut nemen, maar dat is hier niet de situatie.
Terwijl bij een ubiqituity ga je naar een Nano HD(159 euro) moeten kijken als je een Wave 2 AP wilt.

Persoonlijk zou ik sowiezo niet in AC wave Wave 1 AP gaan investeren onafhankelijk van wel welk merk.
Want? 802.11ax (aka WiFi-6) gaat flinke toegevoegde waarde leveren, maar standaard ligt nog steeds niet vast en prijzen gaan in begin erg hoog zijn, stroomverbruik ook. 802.11ac Wave 2 is vooral marketing, en toevoeging van 4x4 MIMO-configuraties. Als je geen 4x4 overweegt is het gewoon identiek aan Wave 1 op alle relevante performance indicatoren. Kijk maar naar de reviews op pakweg smallnetbuilder.com...

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 19-09-2019 22:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhombreloco
Als ik een groot netwerk in gebouw vol gebruikers zou beheren vol VLANs en policies zou ik het absoluut nemen, maar dat is hier niet de situatie.
Dan ga je toch geen instantOn of Ubiquity kopen? dan ga je toch Full enterprise hardware Aruba, Cisco, ...
Want? 802.11ax (aka WiFi-6) gaat flinke toegevoegde waarde leveren, maar standaard ligt nog steeds niet vast en prijzen gaan in begin erg hoog zijn, stroomverbruik ook. 802.11ac Wave 2 is vooral marketing, en toevoeging van 4x4 MIMO-configuraties. Als je geen 4x4 overweegt is het gewoon identiek aan Wave 1 op alle relevante performance indicatoren. Kijk maar naar de reviews op pakweg smallnetbuilder.com...
Er staat Persoonlijk, dus dat is mijn mening hoef je niet mee eens te zijn, en AX is niet meer ver weg( November).

Marketing: ;)
https://www.cisco.com/c/e...n/q-and-a-c67-734152.html

Als je dan toch W1 wilt gaan kan je ook kijken naar tweedehands AP. kijk eens tweedehands voor een Aruba IAP. daar zit je in een volledige andere categorie.
Roaming, Adaptive radio management, .. Hangt af hoever je wilt gaan.

Indien je het simpel wil houden zou ik voor Aruba Instant On gaan. Ubiqituity kan ook altijd.
Ubiquity of Aruba bij geen van beide ga je slecht af. Mijn voorkeur gaat naar Aruba door de proffesionele background.

[ Voor 4% gewijzigd door elhombreloco op 19-09-2019 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

elhombreloco schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:35:
[...]

Dan ga je toch geen instantOn of Ubiquity kopen? dan ga je toch Full enterprise hardware Aruba, Cisco, ...
Hangt af van budget - de full enterprise ligt toch wel paar treetjes hoger. In die prijscategorie zou ik trouwens zelf eerder richting Aerohive gaan - maar dat is persoonlijke voorkeur, geen kwaliteitsoordeel.
[...]

Er staat Persoonlijk, dus dat is mijn mening hoef je niet mee eens te zijn, en AX is niet meer ver weg( November).
Definitieve 802.11ax is doorgeschoven naar begin 2020. In grote lijnen is wel duidelijk wat we gaan krijgen, maar 'grote lijnen' geven je nog geen goede interoperability.
Als je dan toch W1 wilt gaan kan je ook kijken naar tweedehands AP. kijk eens tweedehands voor een Aruba IAP. daar zit je in een volledige andere categorie.
Roaming, Adaptive radio management, .. Hangt af hoever je wilt gaan.

Indien je het simpel wil houden zou ik voor Aruba Instant On gaan. Ubiqituity kan ook altijd.
Ubiquity of Aruba bij geen van beide ga je slecht af. Mijn voorkeur gaat naar Aruba door de proffesionele background.
Juist daarom zeg ik dat het voor thuis bij een leek niet de beste match is. Het is absoluut prima spul, maar de meerwaarde zit op vlak dat je niet nodig hebt, en alle extra knoppen, toeters en bellen is vragen om problemen met een user die het verschil niet weet (of iig uit zichzelf maakt) tussen router en AP.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 20-09-2019 01:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelK14
dion_b schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:25:
[...]

Dat is niet waar. Roaming is het overschakelen tussen access points op initiatief van de client. Dat kan (nagenoeg) naadloos gebeuren als bepaalde standaarden ondersteund worden (802.11k, v en vooral r), maar ook als dat niet gebeurt heet het nog gewoon roaming, lees de standaard er maar op na. Ik heb 802.11-2016 helaas niet thuis bij de hand, maar 802.11-2012 wel:

[...]

FT oftewel Fast BSS Transition, 802.11r, is wat jij bedoelt met roaming, maar zoals je ziet wordt het nog expliciet roaming genoemd als FT niet enabled is.

Dat is goed nieuws! Je hebt geen dure enterprise-grade apparatuur nodig om goed door je huis heen te roamen. Enige wat je nodig hebt is AP's die tot zelfde ESS (Extended Service Set) lijken te behoren vanuit clientperspectief. Dat betekent dus:

Must have:
- SSID (netwerknaam) gelijk
- PSK (wachtwoord) gelijk
- Security gelijk (let op: WPA2-only is iets anders dan WPA/WPA2!)
- Encryption gelijk (let op: AES-only is iets anders dan TKIP/AES!)
- IP subnet gelijk (dus inderdaad geen aparte routers)

Nice to have:
- Zelfde vendor AP
- Zelfde vendor chipset in AP

Die laatste twee zouden niet uit moeten maken, maar je merkt dat het soms nogal eens mis kan gaan tussen (chipset) vendors in. Daarom is het handig voorzover mogelijk met identieke AP's te werken, dan weet je dat het goed zit.
...
Je hebt helemaal gelijk, theoretisch.

Waar het echter omgaat is dat het in de praktijk met veel apparatuur klaarblijkelijk niet zo werkt.
Ik ben zelf nog geen situatie tegen gekomen dat er een goede 'overschakeling' (zal het geen roaming meer noemen) is als je gewoonweg verschillende accesspoints configureert met dezelfde settings uit het 'must have' lijstje (zelfs niet van het zelfde merk en type, Been there... Done that).

En wonder boven wonder doet de betaalbare ubnt het meteen goed. (Simsalabim) :-P

Verder wil ik overigens geen merk aanprijzen, maar ja, tis de enige die in de buurt komt voor een consumenten prijsje. 2x een AP lite + cloudkey en je bent voor zo'n 250 euro klaar, ervan uitgaand dat er geen switches benodigd zijn natuurlijk.
Of wellicht een mesh setje, maar ben daar niet zo van met al die betonnen vloeren (en soms zelfs ook wanden) in onze huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarcelK14 schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:55:
[...]

...
Je hebt helemaal gelijk, theoretisch.

Waar het echter omgaat is dat het in de praktijk met veel apparatuur klaarblijkelijk niet zo werkt.
Ik ben zelf nog geen situatie tegen gekomen dat er een goede 'overschakeling' (zal het geen roaming meer noemen) is als je gewoonweg verschillende accesspoints configureert met dezelfde settings uit het 'must have' lijstje (zelfs niet van het zelfde merk en type, Been there... Done that).

En wonder boven wonder doet de betaalbare ubnt het meteen goed. (Simsalabim) :-P
En wat doet UniFi op dat vlak? Sindskort 802.11k, r en v, maar tot anderhalf jaar geleden ofzo hadden ze niets daarvan. Enige wat UniFi deed was instellingen gegarandeerd goed gelijk zetten op alle AP's. Dat kun je handmatig net zo goed en het werkt net zo goed - als je het goed doet, en dat hangt weer af van instellingen die niet altijd zelfde naam hebben en soms niet eens correct uitzenden wat je selecteerd. Maar goed, heb laatst een vrij random verzameling AP's (van providermodems via losse routers tot enterprise-grade spul) getest en roaming ging tussen iedere combinatie goed - behalve toen ik een keer vergeten was op 'apply' te drukken bij de securityinstellingen op een apparaat...

Wil niet zeggen dat problemen niet kunnen voorkomen, maar het is bij een bestaande situatie altijd de moeite waard om te kijken wat er met goede instellingen te bereiken is ipv lukraak ander spul te kopen. Hier niet van toepassing aangezien TS greenfield wil beginnen. Dan wel eens dat je best alles van zelfde vendor, liefst zelfde type apparaat neemt.
Verder wil ik overigens geen merk aanprijzen, maar ja, tis de enige die in de buurt komt voor een consumenten prijsje. 2x een AP lite + cloudkey en je bent voor zo'n 250 euro klaar, ervan uitgaand dat er geen switches benodigd zijn natuurlijk.
Die cloudkey kun je ook achterwege laten. Voor normaal thuisgebruik is zodra het nodig is de management-app op een desktop PC opstarten meer dan genoeg. Pas als je dingen als captive portals doet is de cloudkey van toegevoegde waarde.
Of wellicht een mesh setje, maar ben daar niet zo van met al die betonnen vloeren (en soms zelfs ook wanden) in onze huizen.
Ugh, overpriced en underperforming spul. Je kunt ze bedraad aansluiten maar dan had je net zo goed normale AP's kopen. Plus de meeste vendors denken "mesh moet makkelijk zijn, dus we geven de gebruiker nul instellingen". Bij sommige kun je qua WiFi echt niets instellen... :N

Oslik blyat! Oslik!

• MarcelK14
dion_b schreef op maandag 23 september 2019 @ 23:54:
[...]

En wat doet UniFi op dat vlak?
Zero Handoff Roaming

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deed. Zero Handoff Roaming was een nooit officieel ondersteunde beta-feature, dat alleen op de WiFi-n UniFi-apparaten beschikbaar was en bij de introductie van WiFi-ac AP's volledig deprecated is.

Ook op de oude WiFi-n UniFi UAP's moest je eerst in advanced mode gaan en dan expliciet bevestigen dat je niet-ondersteunde functionaliteit ging gebruiken om het aan te zetten.

Wat je dan kreeg was een single-channel architecture dat capaciteit opofferde voor (als het werkte) betere roaming. Mooi voor in stalen kooien als schepen, doorgaans ongeschikt voor normale huizen.

Ik blijf erbij: de grote schares tevreden UniFi gebruikers zijn dat geworden op basis van niets meer dan consequent en per default goede, gelijke settings op de UAP's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hoewel de discussie een andere kant op gaat nu ben ik iedereen dankbaar voor de bijdrage.

Ik ga de voorbereidingen treffen voor het installeren van twee unify access points en op de werkkamer een UTP opbouwdoos.

Even checken voordat ik begin:

- in meterkast ziggo modem.
- splitten naar POE switch.
-Cat 6 kabels.
- stugge kabel zonder POE doortrekken naar werkkamer wandcontactdoos.
- flexibele kabels naar AP’s met POE.

Vraagjes:
- wat voor kabel-isolatie raden jullie aan? Is het echt nodig om een geïsoleerde kabel te nemen of alleen als de kabel samen met een stroomkabel door een pijp ligt?
- de stugge kabel loopt in mijn ontwerp nu van switch naar wandcontactdoos. Aan de switchkant dus een rj45 stekker. Ik heb nog een tang en standaarde stekkers, gewoon proberen zoals in een ander tweakers topic werd voorgesteld of toch wat kopjes voor stugge kabel aanschaffen?

Pagina: 1