Dus, over een paar weken krijg ik (wij) de sleutel van onze nieuwe woning. Het is een (relatief) kleine woning uit 2012. De huidige bewoners gaven aan dat het draadloos internet in de woning erg slecht was, een uitdaging die ik als tweaker natuurlijk wel aan wil pakken.
Helaas vind ik het aanleggen van netwerken een soort van mysterie, iets wat ik niet helemaal begrijp en wat het soms opeens werkt en daarna blijf ik er dan maar vanaf. Naja, vereist dus wat studeren en ervaring opdoen. Nu heb ik een aantal dingen uitgezocht en een plannetje geformuleerd. Wat heb ik van jullie nodig? Antwoord op een paar vragen en wat feedback op de plannen.
Ik heb het volgende netwerk bedacht:

Eigenlijk is het bedoeld voor redelijk huis-tuin-keuken gebruik. Videodiensten, audio-streamen, beetje gamen. Eventueel wil ik ook wel aan de slag met een klein media-servertje maar daar heb ik nog niet eerder naar gekeken. Denk dat die dan op de zolder zou komen te staan.
Wat wil ik dan nog weten:
Helaas vind ik het aanleggen van netwerken een soort van mysterie, iets wat ik niet helemaal begrijp en wat het soms opeens werkt en daarna blijf ik er dan maar vanaf. Naja, vereist dus wat studeren en ervaring opdoen. Nu heb ik een aantal dingen uitgezocht en een plannetje geformuleerd. Wat heb ik van jullie nodig? Antwoord op een paar vragen en wat feedback op de plannen.
Ik heb het volgende netwerk bedacht:

- Een Ziggo Modem
- Een router in de woonkamer, bedoeld voor tv, sonos, mediaspeler en WiFi in de woonkamer en eventueel de mogelijkheid om vanaf hier kabel de tuin in te trekken.
- Een router op zolder eigenlijk voor WiFi op zolder en slaapkamers daaronder, hier komen een paar wifi apparaten.
- Een switch op de werkkamer. Hier komen een PC en twee consoles te staan. In principe wired.

- R1, router in woonkamer, kan bekabeld worden vanuit de kruipruimte.
- R2, router op zolder, kan bekabeld worden door een koof langs de trap
- S1, switch op werkkamer, kan bekabeld worden door vanaf zolder door het schuine dak een kabel te trekken.

- Om te zien hoe de apparatuur zich ten opzichte van elkaar verhoudt
Eigenlijk is het bedoeld voor redelijk huis-tuin-keuken gebruik. Videodiensten, audio-streamen, beetje gamen. Eventueel wil ik ook wel aan de slag met een klein media-servertje maar daar heb ik nog niet eerder naar gekeken. Denk dat die dan op de zolder zou komen te staan.
Wat wil ik dan nog weten:
- Ik neig naar het aanschaffen van 2 routers en een switch of zitten er echt nog voordelen aan bijvoorbeeld wat Unify apparatuur van Ubiquiti?
- Wat is nu het verschil tussen "goedkope" en "duurdere" routers? Heb ik er voor mijn doeleinden baat bij om iets als een R7000 nighthawk of kan ik voor mijn gebruik prima uit de voeten met een TP-linkje?
- Standaard firmware behouden of toch voor iets als OpenWRT kiezen? Ik lees hier wat gemixte ervaringen over.[/url]
- Is het een optie om R2 en S om te draaien? Op zolder komt wel een Wifi apparaat, in de slaapkamers in principe niet.
- Zou ik het Ziggo modem ook WiFi Signaal laten uitzenden of kan ik dit beter alleen door de routers laten doen?
- Kiezen voor dezelfde SSID's of verschillende SSID's?
- Algemene feedback op mijn plannen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.